PDA

Bekijk Volledige Versie : Jongeren slaan buspassagier dood in Antwerpen en vluchten



Divine_70
24-06-06, 17:36
Jongeren hebben zaterdagmiddag in het centrum van Antwerpen een passagier van een bus van De Lijn geslagen en geschopt. De 51-jarige man uit Antwerpen is overleden. De politie van Antwerpen is op zoek naar zes jongeren die mogelijk verantwoordelijk zijn voor de dood van de man.

Hartstilstand
Het slachtoffer kreeg het op buslijn 23 aan de stok met enkele jongeren. Een groepje van een zestal jongeren, vermoedelijk tussen 18 en 21 jaar oud, maakte amok op de bus. De man probeerde de gemoederen te bedaren, maar daarop keerden enkele van de jongeren zich tegen hem. Ze sloegen en schopten hem. Ter hoogte van het Koningin Astridplein stopte de buschauffeur en stapte de man uit. Hij zakte in elkaar en overleed. "Of dat het gevolg is van de slagen of van een andere oorzaak zoals een hartstilstand zal later moeten blijken", aldus het parket.

Gevlucht
De zes jongeren zijn na het voorval gevlucht. De politie speurt ze op. Het parket heeft een onderzoeksrechter gevorderd die ter plaatse moet komen. Wie van de jongeren de man heeft geslagen en wat uiteindelijk de betichting zal zijn, zal pas later blijken wanneer alle details bekend zijn.

Lijn
Vervoersmaatschappij De Lijn betreurt het incident ten zeerste, zegt Griet Somers, woordvoerster van De Lijn Antwerpen. De chauffeur van de bus is zwaar geschokt, maar De Lijn benadrukt dat de man goed heeft gehandeld. "Hij heeft onmiddellijk alle hulpdiensten verwittigd", aldus Somers.

24/06/06 17u01

:kotsen:

Aicha1976
24-06-06, 17:53
In en in triest....ik hoop dat de daders de straf zullen krijgen die ze verdienen :droef:

Wide-O
24-06-06, 17:58
Oh, jij was eerst.

Parket beticht spoorloze verdachten van doodslag

ANTWERPEN - De politie van Antwerpen is op zoek naar zes jongeren die mogelijk verantwoordelijk zijn voor het overlijden van een 51-jarige man uit Antwerpen. De man overleed kort nadat hij op buslijn 23 rake klappen had gekregen van enkele van die jongeren. Dat meldt Guido Vermeiren van het parket in Antwerpen.

ANTWERPEN - Het parket van Antwerpen heeft de zes voortvluchtige verdachten officieel van doodslag beticht.

De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens zal omstreeks 18.30 uur een verklaring over het gebeuren afleggen.

Divine_70
24-06-06, 18:40
Geplaatst door Wide-O


Heb ff een quote uit de jouwe gehaald. :hihi:
Daar heb je wel een punt.


Geplaatst door Wide-O
Je blijft je afvragen of er ook zinvol geweld is...

Zinloos geweld, is eigenlijk de meest zinloze opmerking. :cheefbek:

Joesoef
24-06-06, 18:54
Geplaatst door Divine_70
Heb ff een quote uit de jouwe gehaald. :hihi:
Daar heb je wel een punt.



Zinloos geweld, is eigenlijk de meest zinloze opmerking. :cheefbek:


Idd. Ja of wat geleden stond ik stil achter een auto van de stichting tegen zinloos geweld, dat stond tenminste op de auto.

:verward:

Tomas
24-06-06, 19:49
Jaren geleden had niet-hansteeuwen maar die andere: En als ik iemand finaal totall loss sla en ik voel me daar hartstikke goed bij, is het dan eigenlijk wel zinloos?

Good Kahuna
24-06-06, 19:59
Geplaatst door Divine_70
Zinloos geweld, is eigenlijk de meest zinloze opmerking. :cheefbek:

'Willekeurig geweld' dekt de lading misschien wat meer, maar dat klinkt weer niet.

Zelfverdediging is zinvol geweld.

Japio
24-06-06, 20:01
Geplaatst door Tomas
Jaren geleden had niet-hansteeuwen maar die andere: En als ik iemand finaal totall loss sla en ik voel me daar hartstikke goed bij, is het dan eigenlijk wel zinloos?

Nee, ben een kattenmepper :cool:

Aicha1976
24-06-06, 20:11
Geplaatst door Tomas
Jaren geleden had niet-hansteeuwen maar die andere: En als ik iemand finaal totall loss sla en ik voel me daar hartstikke goed bij, is het dan eigenlijk wel zinloos?


Ja goed maar dat is comedie. Hans Teeuwen zegt zoveel op de buhne maar schijnt een lieverdje te zijn hoor :hihi:

Tomas
24-06-06, 20:21
Geplaatst door Aicha1976
Ja goed maar dat is comedie.


Oh



Hans Teeuwen zegt zoveel op de buhne maar schijnt een lieverdje te zijn hoor :hihi:

Niet-hansteeuwen schrijf ik toch, ofnie? Effe teruglezen. Ja, het staat er echt.

Aicha1976
24-06-06, 20:29
Geplaatst door Tomas
Oh



Niet-hansteeuwen schrijf ik toch, ofnie? Effe teruglezen. Ja, het staat er echt.

Heb ik heus wel gelezen maar kom maar eerst met namen :ego:

Tomas
24-06-06, 20:31
Geplaatst door Aicha1976
Heb ik heus wel gelezen maar kom maar eerst met namen :ego:
die andere, zeg ik toch. hij heeft zelfs een sketch waarin ie dit probleem van mij neerzet.

Aicha1976
24-06-06, 20:36
Geplaatst door Tomas
die andere, zeg ik toch. hij heeft zelfs een sketch waarin ie dit probleem van mij neerzet.


Uw zoekbewerking - die andere-heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd



http://www.abestweb.com/smilies/smoker.gif

mulan
24-06-06, 20:59
Geplaatst door Tomas
die andere, zeg ik toch. hij heeft zelfs een sketch waarin ie dit probleem van mij neerzet.

Theo Maassen....dacht ik tenminste.

Tomas
24-06-06, 21:12
Geplaatst door mulan
Theo Maassen....dacht ik tenminste.

Juistem. Diebedoelik.

Aicha1976
24-06-06, 21:18
Geplaatst door Tomas
Juistem. Diebedoelik.

Dat wist ik ook wel :hihi:

Tomas
24-06-06, 21:20
Geplaatst door Aicha1976
Dat wist ik ook wel :hihi:

Jij gaat naar de vuur. En da's dus niet zinloos.

Aicha1976
24-06-06, 21:25
Geplaatst door Tomas
Jij gaat naar de vuur. En da's dus niet zinloos.


Ik zal daar vast veel bekenden tegenkomen :duim:

Wide-O
25-06-06, 08:30
Slachtoffer was treinbestuurder bij NMBS

ANTWERPEN - De 54-jarige man die zaterdagmiddag het leven liet na een vechtpartij op een bus van De Lijn, was een treinbestuurder op weg naar zijn werk. De spoorwegmaatschappij NMBS reageert geschokt, zo laat Hugo Stevens van de dienst communicatie van de NMBS, in naam van gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker aan Belga weten.

De 54-jarige Antwerpenaar was al jaren treinbestuurder bij de NMBS. Zaterdagmiddag was hij op weg naar het station van Antwerpen-Berchem om daar zijn dienst te beginnen. Hij zou een collega op de Thalys aflossen. "Ik betreur ten zeerste dat een gewaardeerd medewerker het zinloze slachtoffer geworden is van gratuit geweld", zegt gedelegeerd bestuurder Descheemaecker. "Heel zijn carrière stond hij ten dienste van de mobiliteit. Openbaar vervoer is essentieel voor deze samenleving, maar jammer genoeg moeten we vaststellen dat onze sector opnieuw het mikpunt is van mensen die daarvoor geen respect hebben."

De NMBS biedt haar medeleven aan aan de familie van het slachtoffer. "Ik doe dit persoonlijk, maar ook in de naam van alle collega-treinbestuurders. We zullen op gepaste wijze afscheid nemen."

De NMBS zal alle personeelsleden zo snel mogelijk via het interne systeem op de hoogte brengen van het overlijden van hun collega. "Waarschijnlijk zullen we op de dag van de begrafenis ook een of meerdere minuten stilte houden en er zal ongetwijfeld ook een delegatie van de NMBS op de begrafenis aanwezig zijn. Waarschijnlijk zal er maandag beslist worden wat we nog gaan doen", aldus Stevens. jav

mark61
25-06-06, 11:01
Marokkanen > Polen > Zigeuners > Witte Belgen > Ja maar ze kwamen uit Tienen?

Wide-O
25-06-06, 11:23
Geplaatst door mark61
Marokkanen > Polen > Zigeuners > Witte Belgen > Ja maar ze kwamen uit Tienen?

Kuch...

Daders nog voortvluchtig

ANTWERPEN - Het parket heeft zaterdagnacht de grote middelen ingezet om de daders van de dodelijke vechtpartij zaterdag op lijnbus 23 te vinden. Een aantal mensen is ondervraagd, maar dat heeft volgens het parket nog niets opgeleverd.

De 54-jarige man overleed zaterdag op een bus die van Luchtbal naar Het Zuid reed. Hij was op weg naar zijn werk want hij moest zijn dienst als treinbestuurder van de Thalys beginnen. Op de bus maakte een zestal jongeren amok. Hij kwam tussen en moest enkele zware klappen incasseren. De man stierf even later. De jongeren vluchtten weg.

,,We hebben heel de nacht doorgewerkt'', zegt Guido Vermeiren van het parket in Antwerpen. ,,Voorlopig zijn er nog geen arrestaties. We hopen dat we vandaag snel zekerheid hebben''. Een aantal mensen is wel ondervraagd maar voorlopig zonder resultaat.

De zes daders zijn jongeren tussen 18 en 21 jaar oud. Er is sprake dat het zou gaan om allochtone jongeren , maar het parket kan dat niet bevestigen tot zolang de daders ook effectief zijn opgepakt.

Wide-O
25-06-06, 16:04
Politie zoekt getuigen

BRUSSEL - De politie heeft zondagmiddag getuigen van het incident op de Antwerpse bus van zaterdag opgeroepen zich te melden. Er is een persoonsbeschrijving verspreid van drie van de daders, die verdacht worden van doodslag van een 54-jarige man.

In de oproep stelt de politie dat de man overleden is aan de gevolgen van de mishandeling. Gisterenmiddag was nog niet duidelijk in welke mate er sprake was van een oorzakelijk verband.

Getuigen die zich al gemeld hebben spreken van daders met een allochtoon uiterlijk. ,,Het zestal agressors heeft de noodrem van de lijnbus ingeschakeld om vervolgens te voet te vluchten vermoedelijk via de Carnotstraat in de richting van de Kerkstraat'', weet de politie over de vlucht van de daders.

Van drie van de verdachten is een accurate beschrijving beschikbaar. De eerste is een jongen van 15 à 16 jaar. hij droeg een oranje t-shirt en hemd, is 1,60 meter lang en heeft grote uitpuilende ogen en grote voortandeneerste persoon. Hij zou haar in piekjes dragen.

De tweede persoon wordt 17 of 18 jaar oud geschat. Hij zou ongeveer 1,è( meter grot zijn, heeft een grote neus en acné. Zijn haar is achteruit gekamd. Hij droeg een blauwe jeans en een zwart T-shirt met op de rugzijde ,,Puta Madre'' en op de voorzijde het cijfer ,,69''. De teksten waren met zilver afgeborduurd.

De derde persoon droeg een oranje t-shirt en witte beige broek. Hij had een zwarte bril op en is naar schatting 1,75 à 1,80 meter lang.

Van de drie anderen is minder bekend. Een van hen droeg een blauwe t-shirt en een witte of beige pet. Een andere droeg een rode t-shirt met witte tekening. De zesde had een gele t-shirt aan en droeg een bril.

De politie roept getuigen op zich te melden bij een politiepost naar keuze. Er zou op de bus een koppel hebben gezeten dat de feiten van dichtbij zag gebeuren.

De Standaard zoekt tevens een nieuwe eindredacteur denk ik, maggoed

observer
25-06-06, 19:08
als het "allochtonen"zijn is het dan een rascistische moord en moet dan de SP & A verboden worden?

Orakel
25-06-06, 22:51
Geplaatst door Wide-O
Politie zoekt getuigen

De tweede persoon wordt 17 of 18 jaar oud geschat. Hij zou ongeveer 1,è( meter grot zijn, heeft een grote neus en acné. Zijn haar is achteruit gekamd. Hij droeg een blauwe jeans en een zwart T-shirt met op de rugzijde ,,Puta Madre'' en op de voorzijde het cijfer ,,69''. De teksten waren met zilver afgeborduurd.

Dit is in ieder geval geen Marokkaan, of een danig geassimileerde.
.


De Standaard zoekt tevens een nieuwe eindredacteur denk ik, maggoed

:hihi: een rode t-shirt en een gele t-shirt.

Wide-O
25-06-06, 23:30
Geplaatst door Orakel
Dit is in ieder geval geen Marokkaan, of een danig geassimileerde.
.
:hihi: een rode t-shirt en een gele t-shirt.

Dat met die grot doet me denken aan een Afghaan uit Tora Bora :fpiraat:

Wide-O
25-06-06, 23:32
Geplaatst door klaaskop
In ieder geval, het eierschaal-schedel-arrest indachtig, lijkt me hier sprake van doodslag.
Laten we voor de verandering deze jongeren eens lynchen, als waarschuwing voor de rest. Lijkt me zeer zinvol geweld ....

Jah, dat hebben we nodig, escalatie. Meer geweld! :duim: Maar onze eerste minister was je al voor, die was vandaag de strafwet al aan het hervormen, zo ad hoc, in ze uppie. Ik hou van dit land, zijn volk, en zijn leiders, maar niet echt :moe:

Wide-O
25-06-06, 23:36
Blijf me wel afvragen wat een "voortandeneerste persoon" is...

Enniewee, blijft een zootje allemaal.

MaRiaH
25-06-06, 23:36
Geplaatst door Wide-O
Politie zoekt getuigen

BRUSSEL - Van drie van de verdachten is een accurate beschrijving beschikbaar. De eerste is een jongen van 15 à 16 jaar. hij droeg een oranje t-shirt en hemd, is 1,60 meter lang en heeft grote uitpuilende ogen en grote voortandeneerste persoon. Hij zou haar in piekjes dragen.


klinkt als..antillianen.. :roker:

serieus? kan me niet zoveel schelen wie het waren, als ze maar snel opgepakt worden.

Aicha1976
26-06-06, 03:32
Geplaatst door Wide-O
Politie zoekt getuigen

BRUSSEL - Van drie van de verdachten is een accurate beschrijving beschikbaar. De eerste is een jongen van 15 à 16 jaar. hij droeg een oranje t-shirt en hemd, is 1,60 meter lang en heeft grote uitpuilende ogen en grote voortandeneerste persoon. Hij zou haar in piekjes dragen.



Geplaatst door MaRiaH
klinkt als..antillianen.. :roker:

serieus? kan me niet zoveel schelen wie het waren, als ze maar snel opgepakt worden.


Klinkt als Antillianen ? We spelen hier geen Hints hoor Mariah :cheefbek:

1.60m, grote uitpuilende ogen en grote 'voortandeneerste' persoon met zijn haar in piekjes staat er. Zo zien Antillianen er volgens jou uit begrijp ik hieruit ? :roker:

Aicha1976
26-06-06, 03:46
.

Wide-O
26-06-06, 17:20
Speurders volgen concrete sporen

belga

ANTWERPEN - Het Antwerpse parket volgt een aantal concrete sporen naar de daders, die zaterdag op bus 23 een man in sloegen en schopten. Het slachtoffer, een treinschauffeur van 54, overleed op de bus. Getuigen zouden minstens een dader herkend hebben op fotomateriaal van de politie.

Het zou gaan om een jongeman van 17, die ook voor andere feiten gezocht wordt. De politie deed gisteren een huiszoeking, maar de verdachte kon ontkomen.

Ook twee andere daders zouden herkend zijn, maar minder formeel.

De politie kreeg maandagmiddag nieuwe bruikbare tips binnen van getuigen. Ook het paar dat achterin de bus zat en als belangrijke getuige werd beschouwd, kwam zich melden bij de politie.

Lijn 23

Op lijn 23 maakten zes jonge busreizigers zaterdagnamiddag ruzie. Toen de 54-jarige treinchauffeur tussenbeide kwam, richtten de zes zich tegen de man en schopten en sloegen ze hem. Het slachtoffer stierf op de bus. De daders trokken aan de noodrem van de bus en sloegen op de vlucht.

Er wordt nog steeds met man en macht gezocht naar de zes verdachten. ,,Dertig speurders van de federale recherche houden zich continu met de zaak bezig. Ook de cel jongerencriminaliteit van de lokale politie verleent bijstand'', zei Dominique Reyniers van het Antwerpse parket maandagmorgen.

Autopsie

Het blijft ook nog wachten op de formele resultaten van de autopsie. Pas dan kan met zekerheid gezegd worden of er een oorzakelijk verband bestaat tussen de slagen en de dood van het slachtoffer. Het verslag van de wetsdokter zal wellicht dinsdag aan de onderzoeksrechter worden overgemaakt.

Groen! wil kaartjesknipper

Vlaams parlementslid Mieke Vogels (Groen!) pleit voor het opnieuw invoeren van een tram- of busbewaker. Zo’n ’kaartjesknipper’ controleert niet alleen de vervoersbewijzen, maar ziet ook toe op de orde en de veiligheid op het voertuig. ,,De Lijn schrapte destijds die trambewakers, wegens te duur'', zegt Vogels. ,,Vandaag wordt het gemis van deze bewakers steeds duidelijker''. llc

~Panthera~
26-06-06, 17:33
Geplaatst door Wide-O
[B]De Lijn schrapte destijds die trambewakers, wegens te duur'', zegt Vogels. ,,Vandaag wordt het gemis van deze bewakers steeds duidelijker''. llc


Kost duidelijk nu wel even iets "meer" dan alleen geld, lijkt me.
Levens, bv. :moe:

Marsipulami
26-06-06, 17:58
Geplaatst door Wide-O

Groen! wil kaartjesknipper

Vlaams parlementslid Mieke Vogels (Groen!) pleit voor het opnieuw invoeren van een tram- of busbewaker. Zo’n ’kaartjesknipper’ controleert niet alleen de vervoersbewijzen, maar ziet ook toe op de orde en de veiligheid op het voertuig. ,,De Lijn schrapte destijds die trambewakers, wegens te duur'', zegt Vogels. ,,Vandaag wordt het gemis van deze bewakers steeds duidelijker''. llc [/B]

Belachelijk en onbetaalbaar voorstel. Alsof zo'n kaartjesknipper meer had kunnen doen als het slachtoffer in deze zaak. En meteen een verdubbeling van de loonlast bij het de openbare vervoersmaatschappij.

Camera's kan mogelijks wel helpen. Of nog: de identiteit registreren van aanwezige passagiers met een electronische identiteitskaart of zoiets bij het opstappen.

MaRiaH
26-06-06, 18:16
Geplaatst door Aicha1976

Klinkt als Antillianen ? We spelen hier geen Hints hoor Mariah :cheefbek:

1.60m, grote uitpuilende ogen en grote 'voortandeneerste' persoon met zijn haar in piekjes staat er. Zo zien Antillianen er volgens jou uit begrijp ik hieruit ? :roker:

relax, het was cynisch..
het zijn allochtonen, geen marokkanen, dus dan zijn het antillianen..
Het beestje moet een naam hebben..

Ik schreef er nog onder wat serieus mijn mening was.

MaRiaH
26-06-06, 18:42
Geplaatst door MaRiaH
relax, het was cynisch..
het zijn allochtonen, geen marokkanen, dus dan zijn het antillianen..
Het beestje moet een naam hebben..

Ik schreef er nog onder wat serieus mijn mening was.

Hmmz volgens de laatste berichten gaat het toch om een marokkaan

Aicha1976
26-06-06, 22:57
Geplaatst door MaRiaH
relax, het was cynisch..
het zijn allochtonen, geen marokkanen, dus dan zijn het antillianen..
Het beestje moet een naam hebben..

Ik schreef er nog onder wat serieus mijn mening was.


Dit bedoel je ? :vierkant:

serieus? kan me niet zoveel schelen wie het waren, als ze maar snel opgepakt worden.
Kan ik niets mee, ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook niet weet welke groepen allochtonen voor de meeste problemen zorgen in die stad. Maar goed, ik zie dat het waarschijnlijk Marokkanen zijn geweest. Zouden ze gevonden zijn dankzij die 'accurate' beschrijving van hun uiterlijk :cheefbek:

Wide-O
26-06-06, 23:00
Geplaatst door Aicha1976
Zouden ze gevonden zijn dankzij die 'accurate' beschrijving van hun uiterlijk :cheefbek:

Daar zijn wij Belgen uiterst goed in ! Poolse Marokkanen zijn het ergste overigens :corcky:

Aicha1976
26-06-06, 23:32
Geplaatst door Wide-O
Daar zijn wij Belgen uiterst goed in ! Poolse Marokkanen zijn het ergste overigens :corcky:


Nou ze spellen anders nog crappier dan ondergetekende :hihi:


Polen zijn al lastig dus Poolse Marokkanen oeei :verward:

observer
26-06-06, 23:51
De politie in Antwerpen heeft maandagavond naar eigen zeggen drie verdachten van het dodelijke busincident van zaterdag opgepakt. Het gaat om een meerderjarige en twee minderjarigen. Premier Verhofstadt heeft de politie gefeliciteerd.
Een vierde minderjarige verdachte wordt nog opgespoord. Dat meldt Dominique Reyniers van het Antwerpse parket. Eerder wist de VRT te melden dat vijf van de zes allochtone jongeren na een tip vanuit de migrantengemeenschap zouden zijn aangehouden.
"Uit politionele informatie is een piste naar voren gekomen die voorwerp uitmaakt van onderzoek. Maandag in de vroege avond vond een politionele tussenkomst plaats ten aanzien van vier verdachten. Drie van hen werden maandagavond opgepakt voor de duur van het onderzoek. Een vierde minderjarige wordt nog opgespoord", zegt Reyniers.
De verdachten zijn volgens Reyniers van hun vrijheid beroofd en worden verhoord door de politie. Nadien neemt de politie contact op met de onderzoeksrechter, die beslist of ze worden voorgeleid. Dat gebeurt wellicht dinsdag, aldus Reyniers. Dat is het enige dat het parket op dit moment kan bekendmaken, benadrukt Reyniers.
De VRT meldde een half uur eerder in "Terzake" (Canvas) dat de speurders vijf jongeren konden oppakken, onder meer in de Veldstraat. De openbare omroep baseerde zich naar eigen zeggen "niet op een officiële, maar een betrouwbare bron".
VTM meldde maandagavond in een flash dat de speciale interventie-eenheid van de federale politie twee verdachten had opgepakt. Maandagavond vonden alleszins diverse huiszoekingen plaats. Volgens "Terzake" zouden de arrestaties er maandagavond gekomen zijn na tips van de Marokkaanse gemeenschap.

Eerder op de dag konden getuigen dankzij het uitgebreide fotomateriaal bij de sectie jeugdcriminaliteit al minstens één dader van het busincident van zaterdag herkennen. Het zou gaan om een 17-jarige die ook gezocht wordt voor andere feiten. Zondagavond vond er al een huiszoeking plaats in zijn woning, maar de verdachte zelf kon ontkomen door te vluchten naar een winkel waar hij verborgen werd gehouden door jongeren.

In een reactie op de arrestaties feliciteren eerste minister Guy Verhofstadt en minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael de federale en lokale politiediensten in Antwerpen voor hun efficiënt en snel opsporingswerk naar aanleiding van het dodelijk busincident van zaterdag. Dat laat de woordvoerder van de premier, Didier Seeuws, maandagavond weten.
"Hun optreden staat model voor de goede samenwerking binnen de eengemaakte politie", luidt het..

Wide-O
27-06-06, 18:36
Niet langer omschreven als doodslag

Minderjarige verdachten naar instelling, meerderjarigen aangehouden

ANTWERPEN - De drie meerderjarige verdachten van het dodelijk busincident van zaterdag zijn aangehouden. Zij verschijnen vrijdag voor de raadkamer. Hun drie minderjarige kompanen zijn door de jeugdrechter in een instelling geplaatst. Onderzoeksrechter Bernard Van Camp heeft ondertussen besloten om de feiten te herkwalificeren van 'doodslag' naar 'opzettelijke slagen en verwondingen die ongewild de dood tot gevolg hadden'.

Dat laat Dominique Reyniers van het Antwerpse parket dinsdag weten.

Alle zes de verdachten van de dodelijke vechtpartij vorige zaterdag op een bus in Antwerpen werden opgepakt. Maandagavond waren vijf verdachten al ingerekend. Vanmorgen volgde de bevestiging dat ook de zesde verdachte is opgepakt.

Het gaat om drie minderjarigen van 16 jaar en drie meerderjarigen van 18, 20 en 22 jaar oud. Het gaat om vijf Belgen en een Spanjaard, allen van Marokkaanse afkomst. Ze wonen alle zes in Antwerpen. Drie van hen zijn reeds gekend bij het parket.

Twee van de minderjarigen moeten naar de gesloten jeugdinstelling van Everberg, de derde naar die van Mol. De meerderjarige verdachten zijn aangehouden, zij verschijnen vrijdag voor de raadkamer.

'Slachtoffer gebruikte ook geweld'

Volgens de advocaat van een van de minderjarige verdachten zou treinbestuurder Guido De Moor zelf ook geweld hebben gebruikt. ,,Het slachtoffer heeft een van de verdachten bij de keel gegrepen en wilde hem niet meer lossen. De jongeman liep rood aan en had moeite met ademen. Zijn vrienden hebben de treinbestuurder vervolgens enkele vuistslagen gegeven tot hij hem uiteindelijk los liet. De jonge kerel gaf De Moor ook nog een slag, waarna de man zich op een stoel liet zakken en gestorven is'', vat de advocaat de verklaring van zijn client samen. ,,En ze hadden ook zeker niet de intentie om hem te doden.''

Tips

De politie kreeg maandagmiddag nieuwe bruikbare tips binnen van getuigen. Ook het paar dat achterin de bus zat en als belangrijke getuige werd beschouwd, kwam zich melden bij de politie.

Agenten van de Speciale Interventie Eenheid (SIE) van de federale politie vielen rond acht uur binnen in huizen en appartementen in de Veldstraat, de Pothoekstraat en de Nikkelstraat. De woningen waar de huiszoekingen plaatsvonden, zijn amper een paar honderd meter verwijderd van de bushalte aan de Pothoekstraat waar de zes jongeren zaterdag op de bus stapten.

De huiszoekingen en arrestaties volgden op de snelle identificatie van de zes jongeren. Ze werden herkend dankzij het fotomateriaal bij de sectie jeugdcriminaliteit en informatie van buspassagiers. Dertig agenten van de federale politie werkten voltijds aan het onderzoek. Zij deden een grootscheeps buurtonderzoek waarbij camerabeelden opgevraagd werden bij handelszaken die langs het parcours van Lijn 23 liggen. Ook het paar dat achteraan op de bus zat en getuige was van de vechtpartij, meldde zich bij de politie en werd ondervraagd.

Lof

Premier Guy Verhofstadt loofde gisteravond het efficiënte optreden van de politiediensten. Hij sprak de hoop uit dat de opgepakte jongeren snel een voorbeeldige straf krijgen. Hij voegde eraan dat hij het gedrag van de jongeren bijzonder jammer vindt omdat ze een hele gemeenschap in diskrediet hebben gebracht.

Het blijft ook nog wachten op de formele resultaten van de autopsie. Pas dan kan met zekerheid gezegd worden of er een oorzakelijk verband bestaat tussen de slagen en de dood van het slachtoffer.

Groen! wil kaartjesknipper

Vlaams parlementslid Mieke Vogels (Groen!) pleit voor het opnieuw invoeren van een tram- of busbewaker. Zo'n 'kaartjesknipper' controleert niet alleen de vervoersbewijzen, maar ziet ook toe op de orde en de veiligheid op het voertuig. ,,De Lijn schrapte destijds die trambewakers, wegens te duur'', zegt Vogels. ,,Vandaag wordt het gemis van deze bewakers steeds duidelijker''.

Guido Demoor wordt vrijdag begraven. marc eeckhout, kld, llc

Marsipulami
27-06-06, 18:42
,,Daders moeten straf uitzitten in Marokko''



BRUSSEL - Indien de daders van het busincident schuldig bevonden worden, moet hen de Belgische nationaliteit worden afgenomen en dienen ze hun straf in Marokko uit te zitten. Dat zegt Vlaams Belangkopstuk Filip Dewinter. Dewinter wijst erop dat alle verdachten van Marokkaanse origine zijn.

,,Aangezien het hier om ’nieuwe Belgen’ gaat, beschikken zij naar alle waarschijnlijkheid over de dubbele nationaliteit, zijnde de Belgische en de Marokkaanse'', aldus Dewinter. Het Vlaams Belang meent dat door de nationaliteit af te nemen en de daders hun straf te laten uitzitten in Marokko een voorbeeld gesteld wordt.

,,Wie hier als vreemdeling van de tweede of derde generatie gemakkelijk over onze nationaliteit kan beschikken, moet weten dat wie onze gastvrijheid misbruikt, daar de gevolgen van moet dragen'', aldus Dewinter. bava

super ick
28-06-06, 08:20
Geplaatst door Marsipulami
,,Daders moeten straf uitzitten in Marokko''



BRUSSEL - Indien de daders van het busincident schuldig bevonden worden, moet hen de Belgische nationaliteit worden afgenomen en dienen ze hun straf in Marokko uit te zitten. Dat zegt Vlaams Belangkopstuk Filip Dewinter. Dewinter wijst erop dat alle verdachten van Marokkaanse origine zijn.

,,Aangezien het hier om ’nieuwe Belgen’ gaat, beschikken zij naar alle waarschijnlijkheid over de dubbele nationaliteit, zijnde de Belgische en de Marokkaanse'', aldus Dewinter. Het Vlaams Belang meent dat door de nationaliteit af te nemen en de daders hun straf te laten uitzitten in Marokko een voorbeeld gesteld wordt.

,,Wie hier als vreemdeling van de tweede of derde generatie gemakkelijk over onze nationaliteit kan beschikken, moet weten dat wie onze gastvrijheid misbruikt, daar de gevolgen van moet dragen'', aldus Dewinter. bava

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat deze leeghoofd volle zalen trekt.

Marsipulami
28-06-06, 10:00
Minderjarige van dodelijk busincident volgde boksles bij wereldkampioene


De dader volgde les bij oud-wereldkampioene Somers.
Eén van de drie minderjarige verdachten van het gewelddadig incident op een bus in Antwerpen, was lid van de thaiboks-club van voormalig wereldkampioene Daniëlla Somers in Merksem. "Ik ken hem als een brave, timide jongen, in wie ik nooit een boefje heb gezien", zegt Somers.

Watje

"Hij is sinds een paar jaar lid en moet nu iets van een 17 zijn". De jongen maakte nooit een strijdlustige indruk en had eerder de reputatie van een 'watje' onder de thaiboksers. Bovendien was hij volgens Somers iemand die altijd precies deed wat de trainer vroeg. "Ja Daniëlla, nee Daniëlla. Veel meer zei hij niet. Hij was een beleefde jongen, die strikt de richtlijnen volgde", luidt het. "In deze sport kun je alles geven wat je in je hebt", zegt Daniëlla Somers. "Maar de bedoeling is dat je je agressie in de ring uitleeft en niet elders. Ik heb in de veertien jaar dat ik deze club leid, nooit zoiets meegemaakt. Integendeel, wij halen jongeren juist van de straat".

Marsipulami
28-06-06, 14:10
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00