PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Antillianen en Surinamers dikste Nederlanders'



Bofko
27-06-06, 12:31
AMSTERDAM - Van de Nederlandse bevolkingsgroepen kampen Surinamers en Antillianen het meest met overgewicht. Dat blijkt dinsdag uit een onderzoek van MCA Communicatie in opdracht van Trouw.
Volgens het onderzoek, dat werd gehouden in de vier grote steden, kampt 58 procent van de Antillianen met overgewicht en 54 procent van de Surinamers. Van de autochtone Nederlanders is 34 procent te dik.
Overgewicht is vooral een probleem onder sociaal zwakkere groepen. Allochtonen zijn daarin oververtegenwoordigd, zegt onderzoekster van het Academisch Medisch Centrum Amsterdam Karien Stronks in de krant. Uit Amerikaans onderzoek zou blijken dat de levensverwachting van toekomstige generaties voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog zal dalen door vetzucht, zegt Stronks.

Tussendoortjes
Het overgewicht onder allochtonen wordt volgens Stronks vooral veroorzaakt door het eten van veel tussendoortjes. Daarnaast is het slecht gesteld met de mate waarin allochtonen aan sport doen. Vooral de vrouwen bewegen te weinig. Een gebrek aan sportvoorzieningen speciaal voor vrouwen draagt bij aan het tekort aan beweging.
Voor het onderzoek werden ruim 900 Antillianen, Surinamers, Turken, Marokkanen en autochtonen op straat geïnterviewd. Het overgewicht werd berekend aan de hand van de zogeheten 'body mass index'. Dat is een schatting van overgewicht op basis van lengte en lichaamsgewicht.

nu.nl

Divine_70
27-06-06, 13:08
Wat mij met name altijd opvalt is dat ( vergeef me, ik weet niet welk ras mensen het is, ik geloof Marokkaanse of turkse vrouwen) veelal van die dikke hoge achterwerken hebben. :vreemd: :hihi: