PDA

Bekijk Volledige Versie : Ouderen in de bijstand mogen maar maand weg.



sienia
27-06-06, 15:05
Ouderen in de bijstand mogen maar maand weg
PvdA noemt kabinetsplan schandalig
Van onze redactie politiek
Lezersreacties op dit artikel (24) geef uw reactie
Oudere bijstandsgerechtigden zonder sollicitatieplicht mogen maximaal vier weken in het buitenland verblijven, zo vindt het kabinet. Schandalig, aldus de PvdA.
Blijven de ouderen langer weg, dan riskeren ze het verlies van hun bijstandsuitkering, zo heeft het kabinet besloten. Tot nu toe mochten deze bijstandsgerechtigden maximaal dertien weken in het buitenland verblijven, omdat ze zich toch niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt hoefden te houden.

Het kabinet vindt nu dat zij wél beschikbaar moeten blijven. Bovendien zou de oude regeling discriminerend zijn ten opzichte van bijvoorbeeld jonge bijstandsmoeders met een sollicitatievrijstelling. Ook zij zouden dan dertien weken weg mogen. En dat vindt het kabinet helemaal ongewenst. Alleen voor gepensioneerden met een gedeeltelijke bijstandsuitkering maakt het kabinet nu nog een uitzondering.

PvdA-kamerlid Saskia Noorman-Den Uyl noemt de maatregel ’pesten’ van oudere allochtonen en wil dat het plan wordt teruggedraaid. „Ik kan het niet anders zien dan als pesten. Deze mensen hebben jarenlang hard gewerkt. Ze zijn door het zware werk dat ze in Nederland hebben verricht vaak gedeeltelijk arbeidsongeschikt of versleten geraakt. De uitkeringsinstantie erkent ook dat deze mensen geen kans meer maken op nieuw werk en geeft ze daarom een ontheffing voor de sollicitatieplicht. Het gaat om mensen die een paar jaar moeten sparen om een keer hun familie in het moederland te kunnen bezoeken. En dan eis je dat ze binnen een maand weer terug zijn. Dit schiet echt zijn doel voorbij.”

Noorman vindt het argument dat er sprake van gelijke behandeling moet zijn, ook onzin. „De commissie gelijke behandeling heeft vorig jaar juist uitgesproken dat je zo’n uitzonderingsmaatregel best voor oudere werklozen mag toepassen.”

Bofko
27-06-06, 15:10
Ja hallo, hoe zit het nou. Gelijke monniken ,gelijke kappen ? Of toch maar weer -discriminerend- uitzonderingen gaan zitten gedogen ?

Wizdom
27-06-06, 18:34
Geplaatst door Bofko
Ja hallo, hoe zit het nou. Gelijke monniken ,gelijke kappen ? Of toch maar weer -discriminerend- uitzonderingen gaan zitten gedogen ?

Er kan natuurlijk elke minuut een vacature voor een bejaarde binnen komen...

Lampo
27-06-06, 18:49
Geplaatst door Wizdom
Er kan natuurlijk elke minuut een vacature voor een bejaarde binnen komen...

Ze kunnen elke dag vrijwilligerswerk gaan doen, ten dienste van de Nederlandse maatschappij die zomaar gratis een uitkering verleent.

Daar mag best een maatschappelijke dienstverlening tegenover staan (wat mij betreft verplicht). En dat gaat niet als je in het buitenland zit.

Wizdom
27-06-06, 18:56
Geplaatst door Lampo
Ze kunnen elke dag vrijwilligerswerk gaan doen, ten dienste van de Nederlandse maatschappij die zomaar gratis een uitkering verleent.

Daar mag best een maatschappelijke dienstverlening tegenover staan (wat mij betreft verplicht). En dat gaat niet als je in het buitenland zit.

Geloof je het zelf... Dat wordt dan natuurlijk weer zo een Hirshi Ali verhaal...

observer
27-06-06, 19:07
PvdA-kamerlid Saskia Noorman-Den Uyl noemt de maatregel ’pesten’ van oudere allochtonen en de 100000 autochtonen die gaan overwinteren dan?

sienia
27-06-06, 19:45
Geplaatst door Lampo
Ze kunnen elke dag vrijwilligerswerk gaan doen, ten dienste van de Nederlandse maatschappij die zomaar gratis een uitkering verleent.

Daar mag best een maatschappelijke dienstverlening tegenover staan (wat mij betreft verplicht). En dat gaat niet als je in het buitenland zit.

Vertel dat ook al die Sjonnies (en Anita's natuurlijk) die niets anders te doen hebben op het moment dan de straat weer oranjevrij te maken.

Foxcave1
27-06-06, 20:33
Geplaatst door Lampo
Ze kunnen elke dag vrijwilligerswerk gaan doen, ten dienste van de Nederlandse maatschappij die zomaar gratis een uitkering verleent.

Daar mag best een maatschappelijke dienstverlening tegenover staan (wat mij betreft verplicht). En dat gaat niet als je in het buitenland zit.

Je bedoeld in bijvoorbeeld verzorgingstehuizen of ziekenhuizen of misschien wel op scholen?

Dit zodat er nog meer werkelijk personeel ontslagen kan worden, en vervolgens moeten ook die maar vrijwilligers werk gaan doen?

Dit alles natuurlijk zodat de heren en dames managers een extratje krijgen omdat ze het zo goed hebben gedaan.....

Een vraag, welk en hoeveel vrijwilligers werk doe jij?

mark61
27-06-06, 22:34
Geplaatst door observer
en de 100000 autochtonen die gaan overwinteren dan?

Die zitten over het algemeen in de AOW. Veel allo ouderen hebben nooit genoeg rechten opgebouwd en krijgen gedeeltelijk tot geheel bijstand.

Pesten is het, en niks anders. Of ze zijn bang dat de medische kosten daaro hoger uitvallen, maar dat lijkt me sterk.

MaRiaH
27-06-06, 22:39
Voor zover mij bekend staat er in de wet dat je standaard maximaal 4 weken op vakantie mag, voor bezoeken van land van herkomst staat 6 weken.

Indien men langer wil kan men een verzoek indienen en dispensatie krijgen. Maar dan ben je dus afhankelijk van de goodwill van de ambtenaar tegenover je of het beleid van die specifieke gemeente.

Of is dit in de nieuwe wet helemaal afgeschaft?... :schrik:

Ourzazate
27-06-06, 22:41
Pffffff, je kan zo 4 of 5 maanden in Marokko verblijven ook al heb je een bijstandsuitkering (zonder sollicitatieplicht). Je hebt wel een dubbele nationaliteit nodig. De truc:

Je hebt een NLse en Marokkaanse paspoort. Als je op vakantie gaat naar Marokko en je wil maar een maandje gaan dan verwittig je (zoals het hoort) SZ. Je gebruikt voor de douanestempels je NLse paspoort die je altijd gebruikt voor 1 maand reisjes. En als je 4 maanden in Marokko wil zijn zonder problemen met SZ dan gebruik je je Marokkaanse paspoort voor de douanestempels. Bij een controle van SZ overleg je je NLse paspoort en zo kunnen ze er van z'n leven niet achterkomen dat je vorig jaar zowat een half jaar in Marokko hebt gezeten...:).

Simpel en effectief...:).

Lampo
27-06-06, 23:02
Geplaatst door Foxcave1
Je bedoeld in bijvoorbeeld verzorgingstehuizen of ziekenhuizen of misschien wel op scholen?

Dit zodat er nog meer werkelijk personeel ontslagen kan worden, en vervolgens moeten ook die maar vrijwilligers werk gaan doen?

Dit alles natuurlijk zodat de heren en dames managers een extratje krijgen omdat ze het zo goed hebben gedaan.....

Een vraag, welk en hoeveel vrijwilligers werk doe jij?

Er is een heleboel vrijwilligerswerk te doen waar geen verdringing optreedt. Er zijn grote mens-tekorten op dat vlak.

En wat betreft je vraag...als niet-uitkeringsontvanger doe ik mijn maatschappelijke plicht bij Vluchtelingenwerk, als rouwbegeleider en bij de Dierenambulance.

Foxcave1
28-06-06, 04:59
Geplaatst door Lampo
Er is een heleboel vrijwilligerswerk te doen waar geen verdringing optreedt. Er zijn grote mens-tekorten op dat vlak.

En wat betreft je vraag...als niet-uitkeringsontvanger doe ik mijn maatschappelijke plicht bij Vluchtelingenwerk, als rouwbegeleider en bij de Dierenambulance.

Dat zijn 3 baantjes waarvan ik van mening ben dat het betaald werk zou moeten zijn.

Ik vermoed dat ik jouw niet hoef uit te leggen waarom, maar zal het toch kort doen.

Vluchtelingenwerk, hier kun je erg snel verkeerde adviesen geven ivm snel wijzigende wetgeving.

Rouwbegeleider, dit is een erg moeilijk beroep, er zijn vrijwilligers geweest die na een maand zelf hulp nodig hadden, dat kost meer dan het opleverd.

Dierenambulance, net als de vrijwillige brandweer iets uit het verleden, dit zouden allang gewoon betaalde beroepen moeten zijn.

Aicha1976
28-06-06, 05:55
Geplaatst door Lampo
Er is een heleboel vrijwilligerswerk te doen waar geen verdringing optreedt. Er zijn grote mens-tekorten op dat vlak.

En wat betreft je vraag...als niet-uitkeringsontvanger doe ik mijn maatschappelijke plicht bij Vluchtelingenwerk, als rouwbegeleider en bij de Dierenambulance.


Good for you :D

Ben het met je eens dat mensen zich best wel wat meer in mogen zetten voor hun eigen omgeving in plaats van te bedenken hoe ze langer naar een andere omgeving mogen :student:


@Foxcave, dat jij vindt dat men standaard betaald zou moeten worden voor dat werk is goed en wel. Maar zijn de betrokkenen beter af als Lampo er om die reden maar mee stopt denk je :cheefbek:

Aicha1976
28-06-06, 05:58
Geplaatst door Ourzazate
Pffffff, je kan zo 4 of 5 maanden in Marokko verblijven ook al heb je een bijstandsuitkering (zonder sollicitatieplicht). Je hebt wel een dubbele nationaliteit nodig. De truc:

Je hebt een NLse en Marokkaanse paspoort. Als je op vakantie gaat naar Marokko en je wil maar een maandje gaan dan verwittig je (zoals het hoort) SZ. Je gebruikt voor de douanestempels je NLse paspoort die je altijd gebruikt voor 1 maand reisjes. En als je 4 maanden in Marokko wil zijn zonder problemen met SZ dan gebruik je je Marokkaanse paspoort voor de douanestempels. Bij een controle van SZ overleg je je NLse paspoort en zo kunnen ze er van z'n leven niet achterkomen dat je vorig jaar zowat een half jaar in Marokko hebt gezeten...:).

Simpel en effectief...:).

Zou willen dat mensen zich meer zouden inzetten om in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien :loens:

bowie
28-06-06, 07:49
Geplaatst door observer
en de 100000 autochtonen die gaan overwinteren dan? die zijn 65 of ouder

observer
28-06-06, 08:02
Geplaatst door bowie
die zijn 65 of ouder ken genoeg vutters wao ers ed die ook het doen hoor

kosten zijn niet hoog en medisch vaak verantwoord

maar bofko maakt een goed punt

moet je 1 set regels voor iedereen hebben?

als het ja is dan is dit geen discussie
als het nee is dan kun je de term discriminatie wel bij het oud vuil gooien

Ourzazate
28-06-06, 12:10
Geplaatst door Aicha1976
Zou willen dat mensen zich meer zouden inzetten om in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien :loens:

Als je Marokkaans en bijv. 50 jr oud bent dan is dat onmogelijk in NL...:).

~Panthera~
28-06-06, 12:12
Geplaatst door Ourzazate
Als je Marokkaans en bijv. 50 jr oud bent dan is dat onmogelijk in NL...:).


Als je autochtoon bent ook. :roker:

_h4T3D_sE7eN
28-06-06, 12:37
Geplaatst door Bofko
Ja hallo, hoe zit het nou. Gelijke monniken ,gelijke kappen ? Of toch maar weer -discriminerend- uitzonderingen gaan zitten gedogen ?

Ik denk dat de context van discriminatie in dit verhaal niet echt van toepassing is. Gelijkheidsbeginsel binnen de WWB staat nog altijd centraal, maar individualisering bij de uitvoering van de WWB zou moeten leiden tot minder generalisatie en meer maatwerk.


Geplaatst door Lampo
Ze kunnen elke dag vrijwilligerswerk gaan doen, ten dienste van de Nederlandse maatschappij die zomaar gratis een uitkering verleent.

Daar mag best een maatschappelijke dienstverlening tegenover staan (wat mij betreft verplicht). En dat gaat niet als je in het buitenland zit.

Want ze zijn daar ook natuurlijk allemaal toe in staat.


Geplaatst door MaRiaH
Voor zover mij bekend staat er in de wet dat je standaard maximaal 4 weken op vakantie mag, voor bezoeken van land van herkomst staat 6 weken.

Voor iedereen die in de bijstand zit geldt een leeftijdsgrens van 57,5 jaar. Onder die leeftijd is het altijd en overal 4 weken. Daarboven is het 13 weken.



Geplaatst door Lampo
Er is een heleboel vrijwilligerswerk te doen waar geen verdringing optreedt. Er zijn grote mens-tekorten op dat vlak.

En wat betreft je vraag...als niet-uitkeringsontvanger doe ik mijn maatschappelijke plicht bij Vluchtelingenwerk, als rouwbegeleider en bij de Dierenambulance.

Waren al die oudjes maar zo idealistisch ...


Geplaatst door observer
maar bofko maakt een goed punt

moet je 1 set regels voor iedereen hebben?

Dat deed men ten tijde van de Abw. Binnen de WWB is individualisering opgenomen. In de praktijk levert dat geld op omdat zaken rondom belanghebbenden op de langere termijn minder tijd kosten. Om 1 standaard te hanteren op 340.000 verschillende situaties lijkt me ook wel iets van de prehistorie. En uiteindelijk ook veel duurder.

tukkersterror
28-06-06, 12:38
Geplaatst door Lampo
Ze kunnen elke dag vrijwilligerswerk gaan doen, ten dienste van de Nederlandse maatschappij die zomaar gratis een uitkering verleent.

Daar mag best een maatschappelijke dienstverlening tegenover staan (wat mij betreft verplicht). En dat gaat niet als je in het buitenland zit.

Ben ik direct voor, op 1 voorwaarde............

Uitkering van school verlaters direct afschaften.

Deze ouderen (55+) hebben meestal hun hele leven gewerkt, een vermogen aan loonbelasting betaald, worden gekort op hun uitkeringen (van 80 naar 70%) om de uitkeringen betaalbaar te houden en dan wil je ze ook nog vrijwilligers werk laten doen?

Hoe had jij je dit voorgesteld?

_h4T3D_sE7eN
28-06-06, 12:43
Geplaatst door tukkersterror
Uitkering van school verlaters direct afschaften.

Mensen die net van een studie komen niet de gelegenheid bieden om een baan te vinden ? Lekker kortzichtig.

De discussie binnen SoZa is om een maximum periode aan de groep te verbinden (bijv. pas 1 jaar na afstuderen recht op WWB). Maar dit is weer in strijd met bepaalde beginselen binnen de WWB. Dus om dit er doorheen te krijgen moet de hele WWB op de schop. En hij werkt net pas optimaal ...

(Nou ja, optimaal ....)

Lampo
28-06-06, 13:34
Geplaatst door tukkersterror
Ben ik direct voor, op 1 voorwaarde............

Uitkering van school verlaters direct afschaften.

Deze ouderen (55+) hebben meestal hun hele leven gewerkt, een vermogen aan loonbelasting betaald, worden gekort op hun uitkeringen (van 80 naar 70%) om de uitkeringen betaalbaar te houden en dan wil je ze ook nog vrijwilligers werk laten doen?

Hoe had jij je dit voorgesteld?

In het vrijwilligerswerk kom je grotendeels 55+ ers tegen. Die doen dat graag.
Maar het zijn zo goed als allemaal autochtonen trouwens. En een moslimvrijwilliger ben ik al helemaal nog nooit in dat werk tegengekomen.

super ick
28-06-06, 14:01
Geplaatst door Lampo
In het vrijwilligerswerk kom je grotendeels 55+ ers tegen. Die doen dat graag.
Maar het zijn zo goed als allemaal autochtonen trouwens. En een moslimvrijwilliger ben ik al helemaal nog nooit in dat werk tegengekomen.

Een heel jaar geld krijgen en 1 van de regels is dat je niet langer op vakantie mag dan 4 weken? Is dat een gvd al een probleem in Nederland? Er zijn legio werkgevers daar kan men geen 4 weken vakantie opnemen. Je moet de ogen uit je kop schamen. Ga je maar 2 weekjes korter.

Dat hele gezeik is over als stopt met verschaffen van uitkeringen en iedereen die er 1 aanvraagt ervoor laat werken (als die daartoe in staat is).
Mee laten lopen met stadswachten, wandelen met zieken en/of bejaarden, helpen in musea en bibliotheken.
Een programma samen stellen dat kansrijker maakt.
Stel je eigen plan maar samen. Wat ga je doen? (om)Scholing, Sollicicteren, etc). Bij meer dan 2 dagen een leeg schema wordt dat netjes voor je opgevuld met werk ten goede van de samenleving. Genoeg te doen in de toekomstige zorg. Op je reet zitten doe je maar als je vakantie hebt en in de weekenden.

Aicha1976
28-06-06, 18:03
Geplaatst door Ourzazate
Als je Marokkaans en bijv. 50 jr oud bent dan is dat onmogelijk in NL...:).



Gelukkig word je niet van de ene dag op de ander 50 of zo :moe:

Ourzazate
30-06-06, 22:53
Geplaatst door Aicha1976
Gelukkig word je niet van de ene dag op de ander 50 of zo :moe:

Wat heeft dat er nu mee te maken...?

Aicha1976
30-06-06, 23:15
Geplaatst door Ourzazate
Wat heeft dat er nu mee te maken...?


Simpel. Ik had het over mensen die jarenlang geen enkele moeite doen om werk te zoeken. Die lijken er een fulltime baan van te maken de Soos te belazeren. Ook die worden 50. En nu willen ze een paar maanden per jaar naar het buitenland. Welja :o

jochie
01-07-06, 08:33
Mijn vader heeft (eigen keuze) tot zijn 75ste gewerkt (jij is nu bijna 80) en nog nooit 1 dag zijn hand opgehouden. Hij wordt nog regelmatig gevraagd voor allerhande klusjes, heeft vorig jaar zijn vlieglessen in een ultralight beeindigd (medische redenen) en is een studie rechten begonnen aan de universiteit.

Dat ouderen niet in staat zouden zijn om te werken (vanuit de oudere bezien), is vaak meer een mentale kwestie.

Vanuit de maatschappij gezien is het mijn ervaring dat ouderen die nog mentaal fit zijn en zich nuttig willen maken, daardoor ook kansen creeeren en kansen krijgen.

super ick
01-07-06, 16:39
Geplaatst door Aicha1976
Simpel. Ik had het over mensen die jarenlang geen enkele moeite doen om werk te zoeken. Die lijken er een fulltime baan van te maken de Soos te belazeren. Ook die worden 50. En nu willen ze een paar maanden per jaar naar het buitenland. Welja :o

Alleen bij uitzondering kan je als werknemer meer dan 4 weken aaneen vakantie opnemen. En dan nog alleen buiten het hoogseizoen om.

Ik vind het nog al wat om te klagen over het feit dat je uitkerende instantie geen ellenlange vakanties toestaat. Ik zou zelf opteren voor een permanente vakantie. Blijven in het land van herkomst voor de helft van de uitkering.

Aicha1976
01-07-06, 16:43
Geplaatst door jochie
Mijn vader heeft (eigen keuze) tot zijn 75ste gewerkt (jij is nu bijna 80) en nog nooit 1 dag zijn hand opgehouden. Hij wordt nog regelmatig gevraagd voor allerhande klusjes, heeft vorig jaar zijn vlieglessen in een ultralight beeindigd (medische redenen) en is een studie rechten begonnen aan de universiteit.

Dat ouderen niet in staat zouden zijn om te werken (vanuit de oudere bezien), is vaak meer een mentale kwestie.

Vanuit de maatschappij gezien is het mijn ervaring dat ouderen die nog mentaal fit zijn en zich nuttig willen maken, daardoor ook kansen creeeren en kansen krijgen.


Helemaal eens. Een goed voorbeeld hebben in je leven is ook erg belangrijk. Toen ik nog bij de Soos werkte, verbaasde ik me dan ook als ik weer een familie ontmoette waarvan er 3 generaties in de bijstand zaten :cheefbek:

Aicha1976
01-07-06, 16:58
Geplaatst door super ick
Alleen bij uitzondering kan je als werknemer meer dan 4 weken aaneen vakantie opnemen. En dan nog alleen buiten het hoogseizoen om.

Ik vind het nog al wat om te klagen over het feit dat je uitkerende instantie geen ellenlange vakanties toestaat. Ik zou zelf opteren voor een permanente vakantie. Blijven in het land van herkomst voor de helft van de uitkering.


Als je in het land van herkomst wilt blijven, vervalt het recht op bijstand volledig :wink:

super ick
02-07-06, 09:29
Geplaatst door Aicha1976
Als je in het land van herkomst wilt blijven, vervalt het recht op bijstand volledig :wink:

Ja ook zo'n rotstreek waar ze eens iets aan moeten doen.
Nederland deugd niet!