PDA

Bekijk Volledige Versie : Tweede kamer bespreekt gratis openbaar vervoer



Joesoef
28-06-06, 07:38
Tweede Kamer bespreekt gratis openbaar vervoer

Uitgegeven: 28 juni 2006 08:23
Laatst gewijzigd: 28 juni 2006 08:23

AMSTERDAM - De Tweede Kamer bespreekt woensdag de initiatiefnota 'gratis openbaar vervoer'. Dit plan voor gratis openbaar vervoer is ingediend door PvdA-Kamerlid Sharon Dijksma. In de nota worden voorstellen gedaan om bepaalde doelgroepen gratis met het openbaar vervoer te laten reizen.

Minister van Verkeer Karla Peijs (CDA) kwam in mei met een plan om forensen die reizen op trajecten waar vaak files staan, gratis of goedkoper te laten reizen met trein, bus, tram of metro. Ook wil ze mbo-scholieren zonder ov-kaart die ver van school wonen extra korting op het openbaar vervoer geven.

In de nota stelt Dijksma onder meer voor het openbaar vervoer gratis te maken voor werkzoekenden, ouderen, gehandicapten en mbo-scholieren van 16 en 17 jaar. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat er minder files komen, dat de maatschappelijke participatie van ouderen en gehandicapten verbetert en het voor werkzoekenden gemakkelijker wordt zich te verplaatsen.

Joesoef
28-06-06, 07:39
In de nota stelt Dijksma onder meer voor het openbaar vervoer gratis te maken voor werkzoekenden, ouderen, gehandicapten en mbo-scholieren van 16 en 17 jaar. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat er minder files komen


Dom wicht. Alsof deze groep verantwoordelijk zou zijn voor file's in de spits.

observer
28-06-06, 08:09
precies ik vind het leuren met de term gratis erg irritant want dat is het dus niet

anders gefinancieerd

oftewel door die mensen in de file

ik heb ooit eens met de cijfers van de ret zitten rekenen aangezien iemand het idee had algemeen gratis ov in rotterdam in te voeren

dan schrik je

want van de 600000 rotterdammers is dus een heel groot % geen belastingbetaler (kinderen, uitkeringstrekkers,65+ etc)

je kan bij de ret lezen hoeveel ze ontvangen aan verkopen van de strippenkaart ed en als je dat dan gaat delen (zonder dan even rekening te houden met extra investeringen als er meer passagiers komen) dan zou de normale ret gebruiker 50 tot 100% meer gaan betalen

Elsschot
28-06-06, 09:43
alles van Sharon Dijksma moet per definitie gewantrouwd worden. gewoon ene oor in andere oor weer uit.

Ik begrijp niet dat Bos haar nog steeds op een zichtbare plaats in de kamer wil hebben

Mill
28-06-06, 09:53
Geplaatst door Elsschot
alles van Sharon Dijksma moet per definitie gewantrouwd worden. gewoon ene oor in andere oor weer uit.

Ik begrijp niet dat Bos haar nog steeds op een zichtbare plaats in de kamer wil hebben

Ooit gehoord bij Dit Was Het Nieuws:

"PvDA-kamerlid Sharon Dijksma is zwanger. De politie tast volledig in het duister over de motieven van de dader."

Divine_70
28-06-06, 11:54
Geplaatst door Mill
Ooit gehoord bij Dit Was Het Nieuws:

"PvDA-kamerlid Sharon Dijksma is zwanger. De politie tast volledig in het duister over de motieven van de dader."

:hihi:

Divine_70
28-06-06, 14:15
De prijs in z`n algemeenheid alleen al is misselijkmaken.
Retourtje Amsterdam kost me over de 30 euro en zowel heen als terug kun je de helft van reis in het gangpad staan.

De laatste keer zat de trein stampvol, en werd het volgende door de machinist omgeroepen:
Als iedereen die in het halletje staat door wil lopen naar het gangpad, er moet een vluchtroute vrij blijven voor de conducteur. :verward:

Met andere woorden, de passagiers zijn niet belangrijk.

Olive Yao
28-06-06, 19:24
Geplaatst door Mill
Ooit gehoord bij Dit Was Het Nieuws:

"PvDA-kamerlid Sharon Dijksma is zwanger. De politie tast volledig in het duister over de motieven van de dader."
In plaats van "motieven" is het woord beweegredenen net iets smeuïger.

mark61
28-06-06, 20:15
Geplaatst door Divine_70
De prijs in z`n algemeenheid alleen al is misselijkmaken.
Retourtje Amsterdam kost me over de 30 euro en zowel heen als terug kun je de helft van reis in het gangpad staan.

De laatste keer zat de trein stampvol, en werd het volgende door de machinist omgeroepen:
Als iedereen die in het halletje staat door wil lopen naar het gangpad, er moet een vluchtroute vrij blijven voor de conducteur. :verward:

Met andere woorden, de passagiers zijn niet belangrijk.

Wie woont er nou op 30 euro van amsterdam en zonder Landcruiser? :vreemd:

Divine_70
28-06-06, 20:24
Geplaatst door mark61
Wie woont er nou op 30 euro van amsterdam en zonder Landcruiser? :vreemd:

Ik. :hihi: Stelletje afzetters zijn het, daar bij de NS, ik had al een LandCruiser gehad als ik dat geld had opgepot. :moe:

~Panthera~
28-06-06, 20:27
Geplaatst door Divine_70
Ik. :hihi: Stelletje afzetters zijn het, daar bij de NS, ik had al een LandCruiser gehad als ik dat geld had opgepot. :moe:


Tja... :ego: :hihi:

mark61
28-06-06, 20:30
Geplaatst door Divine_70
Ik. :hihi: Stelletje afzetters zijn het, daar bij de NS, ik had al een LandCruiser gehad als ik dat geld had opgepot. :moe:

Zie je? Koop een grasmaaier.

Divine_70
28-06-06, 20:42
Geplaatst door ~Panthera~
Tja... :ego: :hihi:

Ga me ook nog ff uit zitten lachen jij. :fplet:

Divine_70
28-06-06, 20:44
Geplaatst door mark61
Zie je? Koop een grasmaaier.

Ja dag hoor, zal ze zeker ook nog werk uit handen nemen.... :hihi:

~Panthera~
28-06-06, 20:48
Geplaatst door Divine_70
Ga me ook nog ff uit zitten lachen jij. :fplet:


:fplet: Ik lach je toe, weet je toch ? :ego: :hihi:

mark61
28-06-06, 20:51
Geplaatst door Divine_70
Ja dag hoor, zal ze zeker ook nog werk uit handen nemen.... :hihi:

Nee, ik dacht, dan kan je onderweg klusjes doen en je benzine betalen. Nog diesel ook.

Divine_70
28-06-06, 20:52
Geplaatst door ~Panthera~
:fplet: Ik lach je toe, weet je toch ? :ego: :hihi:

Ach ja natuurlijk. http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a050.gif :gniffel:

Divine_70
28-06-06, 20:55
Geplaatst door mark61
Nee, ik dacht, dan kan je onderweg klusjes doen en je benzine betalen. Nog diesel ook.

Dan zou het een zitmaaier worden. :wijs:

~Panthera~
28-06-06, 20:57
Geplaatst door Divine_70
Ach ja natuurlijk. http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a050.gif :gniffel:


:melig:

mark61
28-06-06, 21:00
Geplaatst door Divine_70
Dan zou het een zitmaaier worden. :wijs:

Ja wat dacht jij.

http://i.imdb.com/Photos/Ss/0166896/th-1-6.jpg

~Panthera~
28-06-06, 21:06
Geplaatst door Divine_70
Dan zou het een zitmaaier worden. :wijs:


Zadel eraf. :roker:


http://weblogs.nieuwegarde.nl/images/john_deere_grazchopper_copy.jpg

Divine_70
28-06-06, 21:07
Geplaatst door ~Panthera~
:melig:

Tss, ja hoor, ik zie het al, jij hebt een zitmaaier. http://www.cosgan.de/images/smilie/boese/a057.gif

~Panthera~
28-06-06, 21:08
Geplaatst door Divine_70
Tss, ja hoor, ik zie het al, jij hebt een zitmaaier. http://www.cosgan.de/images/smilie/boese/a057.gif


Zie boven. :haha:

Divine_70
28-06-06, 21:09
Geplaatst door ~Panthera~
Zadel eraf. :roker:


http://weblogs.nieuwegarde.nl/images/john_deere_grazchopper_copy.jpg

Uiteraard. :stout:

*edit* Cool. !! :haha:

Divine_70
28-06-06, 21:10
Geplaatst door mark61
Ja wat dacht jij.

http://i.imdb.com/Photos/Ss/0166896/th-1-6.jpg

Zeg, ik ben van na de oorlog hoor. :ego: :hihi:

~Panthera~
28-06-06, 21:11
Geplaatst door Divine_70
Uiteraard. :stout:

*edit* Cool. !! :haha:


best comfy he ? :stout:

Divine_70
28-06-06, 21:16
Geplaatst door ~Panthera~
best comfy he ? :stout:

Ow yeah :stout: , daarop zou ik wel naar het Westen willen maaien. :melig:

~Panthera~
28-06-06, 21:25
Geplaatst door Divine_70
Ow yeah :stout: , daarop zou ik wel naar het Westen willen maaien. :melig:


:duim: Geef ff door, wanneer je start. :zegniets:

Divine_70
28-06-06, 21:29
Geplaatst door ~Panthera~
:duim: Geef ff door, wanneer je start. :zegniets:


:haha: Voor ik vertek stuur ik je wel bericht, ga maar aan de straat staan, ik pik je wel op. :melig:

~Panthera~
28-06-06, 21:30
Geplaatst door Divine_70
:haha: Voor ik vertek stuur ik je wel bericht, ga maar aan de straat staan, ik pik je wel op. :melig:


:fplet: Wel ja ! ga maar aan de...... straks ben ik weer een gras-bimbo. :moe:

:hihi:

Divine_70
28-06-06, 21:34
Geplaatst door ~Panthera~
:fplet: Wel ja ! ga maar aan de...... straks ben ik weer een gras-bimbo. :moe:

:hihi:

OH.. oeps. http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/a050.gif
Ik bedoelde niet een stoep****, je bent gewoon mijn bijrijder die staat te wachten op de Limo. :handbang:

~Panthera~
28-06-06, 21:43
Geplaatst door Divine_70
OH.. oeps. http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/a050.gif
Ik bedoelde niet een stoep****, je bent gewoon mijn bijrijder die staat te wachten op de Limo. :handbang:


Bij- rijder ??? :schok: Jij maakt um ! Wil op zijn minst sturen. :ego:
Zal ff lekker worden; krijg je een proto-type van een exclusief design op je grasmat gedonderd, mag ik achterop zitten ? :ego: No way, Jose !


:hihi:

Divine_70
28-06-06, 21:46
Geplaatst door ~Panthera~
Bij- rijder ??? :schok: Jij maakt um ! Wil op zijn minst sturen. :ego:
Zal ff lekker worden; krijg je een proto-type van een exclusief design op je grasmat gedonderd, mag ik achterop zitten ? :ego: No way, Jose !


:hihi:

Puh :ego: Ik ga hem inrijden. :roker: daarna mag jij. :D

~Panthera~
28-06-06, 21:49
Geplaatst door Divine_70
Puh :ego: Ik ga hem inrijden. :roker: daarna mag jij. :D


Ik mot geen afgelikte maaier. :moe:


:haha:

Divine_70
28-06-06, 22:00
Geplaatst door ~Panthera~
Ik mot geen afgelikte maaier. :moe:


:haha:

Ik ga altijd goed met mijn maaiertjes om :ego:, als ze afgelikt zijn, getuigd het van slechte kwaliteit, en die leen ik niet meer uit. :stout:

~Panthera~
28-06-06, 22:02
Geplaatst door Divine_70
Ik ga altijd goed met mijn maaiertjes om :ego:, als ze afgelikt zijn, getuigd het van slechte kwaliteit, en die leen ik niet meer uit. :stout:


Dat wordt dan duf inrijden. :hihi:

Divine_70
28-06-06, 22:04
Geplaatst door ~Panthera~
Dat wordt dan duf inrijden. :hihi:

Welnee, deze jongen kan een stootje verdragen. :roker:

Deze dus.http://weblogs.nieuwegarde.nl/images/john_deere_grazchopper_copy.jpg

~Panthera~
28-06-06, 22:06
Geplaatst door Divine_70
Welnee, deze jongen kan een stootje verdragen. :roker:

Aha, een SMaaitertje ? :roker:

Divine_70
28-06-06, 22:10
Geplaatst door ~Panthera~
Aha, een SMaaitertje ? :roker:

Voor minder doen we het niet, die kunnen tenminste wat hebben. :stout:

~Panthera~
28-06-06, 22:12
Geplaatst door Divine_70
Voor minder doen we het niet, die kunnen tenminste wat hebben. :stout:


Das waar, t is in ieder geval geen gammel ding, met 10.000 vlieguren, zo te zien. :stout:

Divine_70
28-06-06, 22:15
Geplaatst door ~Panthera~
Das waar, t is in ieder geval geen gammel ding, met 10.000 vlieguren, zo te zien. :stout:

Welnee, ik ga altijd voor kwaliteit en als die kwaliteit rotzooi blijkt te zijn uitendelijk gaat het naar de sloop.
Maar wel pas als ik er klaar mee ben. :stout: ( demonteren dan he. :engel:

~Panthera~
28-06-06, 22:20
Geplaatst door Divine_70
Welnee, ik ga altijd voor kwaliteit en als die kwaliteit rotzooi blijkt te zijn uitendelijk gaat het naar de sloop.
Maar wel pas als ik er klaar mee ben. :stout: ( demonteren dan he. :engel:


:duim: Heel goed, jij weet tenminste waar Abraham de maaier heeft staan.

Divine_70
28-06-06, 22:27
Geplaatst door ~Panthera~
:duim: Heel goed, jij weet tenminste waar Abraham de maaier heeft staan.

Ja ach, ben niet altijd zo perfect als nu he, :roker: Zo af en toe glipt er wel eens een mislukkelingetje tussendoor. :hihi:

~Panthera~
28-06-06, 22:34
Geplaatst door Divine_70
Ja ach, ben niet altijd zo perfect als nu he, :roker: Zo af en toe glipt er wel eens een mislukkelingetje tussendoor. :hihi:


Ach, kan de beste overkomen he ? :hihi:
HOP, op de schroothoop. :nerd:

Divine_70
28-06-06, 22:39
Geplaatst door ~Panthera~
Ach, kan de beste overkomen he ? :hihi:
HOP, op de schroothoop. :nerd:

En ff 50 eurie incasseren, dan kan ik weer tanken met John Deere. :melig:

~Panthera~
28-06-06, 22:46
Geplaatst door Divine_70
En ff 50 eurie incasseren, dan kan ik weer tanken met John Deere. :melig:


Circelredenatie weer helemaal rond. :haha:

Ga ff een flimpje kijken. :stout:

Laterz. :zwaai:

Divine_70
28-06-06, 22:47
Geplaatst door ~Panthera~
Circelredenatie weer helemaal rond. :haha:

Ga ff een flimpje kijken. :stout:

Laterz. :zwaai:

Have fun, en voor straks, slaap lekker. :zwaai:

~Panthera~
28-06-06, 22:49
Geplaatst door Divine_70
Have fun, en voor straks, slaap lekker. :zwaai:


Jij ook, maai lekker, straks ! :zwaai:

Marsipulami
28-06-06, 22:58
Geplaatst door observer
precies ik vind het leuren met de term gratis erg irritant want dat is het dus niet

anders gefinancieerd

oftewel door die mensen in de file

ik heb ooit eens met de cijfers van de ret zitten rekenen aangezien iemand het idee had algemeen gratis ov in rotterdam in te voeren

dan schrik je

want van de 600000 rotterdammers is dus een heel groot % geen belastingbetaler (kinderen, uitkeringstrekkers,65+ etc)

je kan bij de ret lezen hoeveel ze ontvangen aan verkopen van de strippenkaart ed en als je dat dan gaat delen (zonder dan even rekening te houden met extra investeringen als er meer passagiers komen) dan zou de normale ret gebruiker 50 tot 100% meer gaan betalen

Het invoeren van gratis openbaar vervoer is een goede zaak. Mogelijks beperkt het een beetje de files, maar dat hoeft niet de enige doelstelling te zijn.

Het zijn vooral de sociaal zwakkeren die gebruik maken van het (al dan niet gratis) openbaar vervoer. Mobiliteit is een recht voor iedereen. Bovendien is reizen met het openbaar vervoer milieuvriendelijker.

Maar het klopt dat gratis openbaar vervoer niet gratis is. Het wordt gewoon op een andere manier gefinancierd, net zoals de gezondheidszorg, de drinkwatervoorziening, de huisvuilophaling, de radio en de televisie.

En degenen die met de auto gaan in plaats van met het openbaar vervoer moeten niet zeuren dat ze alles zelf moeten betalen. De aanleg en onderhoud van wegen, bruggen, tunnels, enz. kost ook handenvol geld en wordt ook mede gefinancierd door mensen die geen of weinig gebruik maken van die wegen.

mark61
28-06-06, 23:14
Geplaatst door Marsipulami
en wordt ook mede gefinancierd door mensen die geen of weinig gebruik maken van die wegen.

Hoe dacht je dat je vreten bij jou op tafel kwam?

Divine_70
29-06-06, 00:09
Geplaatst door mark61
Hoe dacht je dat je vreten bij jou op tafel kwam?

Dat word daar gedropt per helicopter misschien ? :vreemd:

Marsipulami
29-06-06, 00:34
Geplaatst door mark61
Hoe dacht je dat je vreten bij jou op tafel kwam?

Het transport van consumptiegoederen over door de overheid betaalde wegeninfrastructuur speelt vooral in het voordeel van het meest koopkrachtige deel van de bevolking. Het gratis gebruik van wegeninfrastructuur is een soort van lineaire belasting die in het nadeel speelt van de laagste inkomens. Dat nadeel zou men kunnen compenseren door gratis openbaar vervoer te organiseren dat in het voordeel is van de sociaal zwakkeren.

observer
29-06-06, 08:17
Geplaatst door Marsipulami
Maar het klopt dat gratis openbaar vervoer niet gratis is. Het wordt gewoon op een andere manier gefinancierd, net zoals de gezondheidszorg, de drinkwatervoorziening, de huisvuilophaling, de radio en de televisie.

En degenen die met de auto gaan in plaats van met het openbaar vervoer moeten niet zeuren dat ze alles zelf moeten betalen. De aanleg en onderhoud van wegen, bruggen, tunnels, enz. kost ook handenvol geld en wordt ook mede gefinancierd door mensen die geen of weinig gebruik maken van die wegen. en die dingen zijn over het algemeen niet gratis, of krijg je geen rekeningen van je nuts bedrijven ed

de opbrengsten van wegenbelasting, accijnzen zijn ongeveer 3x zo hoog als de uitgaven aan wegen en infrastructuur dus de mensen die er geen gebruik van maken betalen dus zeker niet mee

begrijp me goed ik gebuik zelf altijd het ov, maar ik betwijfel of het ov gebaat is bij dit, de kosten zullen de pan uitstijgen zonder dat er ergens iets te bezuinigen valt, minder personeel kan dus niet vanwege de veiligheid, het materiaal en het netwerk (waar aanwezig) zal zwaarder belast worden zonder dat er inkomsten tegenoverstaan, efficientie waarom zou je er druk over maken, klantvriendelijkheid (nu al ver te zoeken) maar he je bent niet eens een klant.

kortom nee

mark61
29-06-06, 08:27
Geplaatst door Marsipulami
Het transport van consumptiegoederen over door de overheid betaalde wegeninfrastructuur speelt vooral in het voordeel van het meest koopkrachtige deel van de bevolking.

Huh? De Aldi wordt per boot bevoorraad? Ouwe dwaas.

~Panthera~
29-06-06, 09:12
Geplaatst door mark61
Huh? De Aldi wordt per boot bevoorraad? Ouwe dwaas.


Trekschuit. :roker:

H.P.Pas
29-06-06, 09:26
Geplaatst door mark61
Huh? De Aldi wordt per boot bevoorraad? Ouwe dwaas.

Het gaat om het kaviaar- en pareltransport. Dat komt uitsluitend de welgestelden ten goede.