PDA

Bekijk Volledige Versie : Dreigende kabinetscrisis door geklungel Verdonk.



Joesoef
29-06-06, 07:01
Verdonk verder in het nauw
door onze parlementaire redactie
DEN HAAG - De politieke spanning rond de kwestie Ayaan Hirsi Ali is woensdagavond tot het kookpunt gestegen. Tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer stuurden de linkse oppositiepartijen GroenLinks en PvdA aan op vertrek van minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie). Grote vraag was of coalitiepartij D66 zich bij een dergelijke eis zou aansluiten of, net als VVD en CDA, de bewindsvrouw zou steunen.

PvdA-leider Bos en GroenLinks-fractievoorzitter Halsema sabelden Verdonk op ongekend harde manier neer. Vooral de verklaring waarin Verdonk Hirsi Ali heeft gedwongen schuld te bekennen is de linkse partijen in het verkeerde keelgat geschoten. "U heeft misbruik gemaakt van de kwetsbare positie van iemand die geen kant op kon. Beschamend", oordeelde Bos.

Circus
De VVD-bewindsvrouw kon rekenen op de steun van de coalitiepartijen CDA en VVD. Cruciaal in het debat was de opstelling van coalitiepartij D66. De twee grootste regeringspartijen waren opnieuw kritisch over Verdonk, maar zijn blij met de uitkomst dat Hirsi Ali haar Nederlanderschap kan behouden. CDA-fractievoorzitter Verhagen stelde dat "meer tact en bescheidenheid" Verdonk zouden hebben gesierd. Maar hij wil nu een einde aan het "circus".

D66 sloot bij het ter perse gaan van deze krant niet uit dat ze een verwachte motie van wantrouwen van de oppositie tegen Verdonk zou steunen. De gevolgen zouden dan onduidelijk zijn, omdat de VVD-bewindsvrouw weliswaar kan rekenen op steun van een Kamermeerderheid van CDA, VVD en LPF, maar niet op die van D66. Dat zou een kabinetscrisis kunnen veroorzaken.

D66-fractieleider Lousewies van der Laan vond dat Verdonk de hand ook in eigen boezem moest steken. De bewindsvrouw had half mei de Kamer overvallen met de mededeling dat Hirsi Ali had gelogen over haar naam en geboortedatum en derhalve nooit Nederlands staatsburger is geweest. Dat standpunt bleek, na verder onderzoek als gevolg van zware druk van de Kamer, niet langer houdbaar. "Hoe oordeelt de minister in deze wetenschap over haar eigen zorgvuldigheid en geloofwaardigheid", wilde Van der Laan weten. " Ik vraag me af of de minister hier wat van opgestoken heeft." Afgelopen maandag stemde het kabinet in met de aanpak van de minister, inclusief de excuusbrief van Hirsi Ali. Het Somalische ex-Kamerlid heeft zelf gezegd die verklaring onder druk te hebben getekend.

~Panthera~
29-06-06, 08:29
D66 zegt vertrouwen in Verdonk op

Uitgegeven: 29 juni 2006 05:45
Laatst gewijzigd: 29 juni 2006 07:10

DEN HAAG - D66 eist dat minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) opstapt, anders blaast de kleinste regeringsfractie het kabinet op. Fractievoorzitter Lousewies van der Laan zei dat donderdagochtend na afloop van een marathondebat over de naturalisatie van Ayaan Hirsi Ali.

Voor coalitiegenoot VVD is het aftreden van partijgenoot Verdonk echter "volstrekt onacceptabel". "Samen uit samen thuis", aldus fractieleider Willibrord van Beek na het debat. Ook voor CDA-fractieleider Maxime Verhagen is het aftreden van Verdonk "onbestaanbaar".


Van der Laan

Volgens Van der Laan is D66 niet uit op de val van het kabinet, maar kan Verdonk niet langer aanblijven na haar "vertoning" in de Hirsi Ali-kwestie. D66 stemde dan ook voor een motie van afkeuring van GroenLinks tegen Verdonk. Die motie kreeg ook steun van PvdA, SP en ChristenUnie, maar verwierf geen meerderheid. Uiteindelijk stemde 64 Kamerleden voor en 79 tegen.

Balkenende

Premier Balkenende kondigde aan de gerezen crisissituatie donderdag in het kabinet te bespreken. VVD-bronnen sloten donderdagochtend niet uit dat de soep minder heet gegeten wordt dan ze is opgediend. Delen van de liberale fractie zouden er wel mee kunnen leven als Verdonk toch opstapt.

Het debat over Hirsi Ali leek aanvankelijk nog met een sisser af te lopen. De oppositiepartijen toonden zich in hun eerste termijn weliswaar zeer kritisch, maar de regeringspartijen beperkten zich tot het stellen van vragen. Toen Verdonk weigerde te erkennen dat ze in de Hirsi Ali-affaire fouten heeft gemaakt, werd de toon grimmiger.

Paspoort

Uiteindelijk gaf Verdonk toe dat ze een maand geleden te snel openbaar heeft gemaakt dat toenmalig VVD-Kamerlid Hirsi Ali ten onrechte een Nederlands paspoort had gekregen. "Met de kennis van nu zal ik het in de toekomst anders doen", aldus Verdonk.

De minister bleef er echter bij dat ze destijds terecht heeft geconcludeerd dat Hirsi Ali ten onrechte de Nederlandse nationaliteit was verleend. De van oorsprong Somalische had immers gelogen over haar naam en leeftijd.

Verdonk

Begin deze week besloot Verdonk alsnog dat Hirsi Ali haar Nederlandse paspoort mag houden. Het ex-Kamerlid moest wel een verklaring tekenen dat ze Verdonk op het verkeerde been had gezet.

Premier Balkenende betoogde in het debat dat die verklaring om juridische redenen noodzakelijk was. Maar die verklaring diende ook omdat Verdonk met de uiteindelijke oplossing "moest kunnen leven". De premier bracht zich met die laatste toevoeging in problemen.

Later verklaarde Balkenende dat hij zich verkeerd had uitgedrukt. Het debat bgon woensdagavond om half negen en duurde tot half zes de volgende ochtend. Tussendoor werd er landurig geschorst voor crisisoverleg. Daarbij schoven ook de vicepremiers Gerrit Zalm (VVD) en Laurens Jan Brinkhorst (D66) en D66-minister Alexander Pechtold aan.


:lachu:

David
29-06-06, 08:35
:roker:

~Panthera~
29-06-06, 11:00
Geplaatst door David
:roker:


Steek er ook nog 1 op. k ga er helemaal voor zitten. :roker:

Joesoef
29-06-06, 11:15
Een ouderwetse klucht, theater van de lach.

~Panthera~
29-06-06, 11:18
Geplaatst door Joesoef
Een ouderwetse klucht, theater van de lach.

precies. :moe: Ook popcorn ? http://www.planet-smilies.de/essen/essen_027.gif

Joesoef
29-06-06, 11:24
Geplaatst door ~Panthera~
precies. :moe: Ook popcorn ? http://www.planet-smilies.de/essen/essen_027.gif

Niet te zout graag. Heb je ook zo'n ikea relaxfauteuil en een koude cola met een schijfje limoen voor me?

~Panthera~
29-06-06, 11:26
Geplaatst door Joesoef
Niet te zout graag. Heb je ook zo'n ikea relaxfauteuil en een koude cola met een schijfje limoen voor me?


Tuurlijk, Pop, ga er maar lekker voor zitten, wordt weer lachen. :maf2:

Slofjes ff halen ? krantje ? :hihi:

Joesoef
29-06-06, 11:30
Geplaatst door ~Panthera~
Tuurlijk, Pop, ga er maar lekker voor zitten, wordt weer lachen. :maf2:

Slofjes ff halen ? krantje ? :hihi:


Heb je toevallig ook een vers pistoletje met pastrami en wat rettich voor me? Zo niet, weet wel een Joodse slager die dat heeft. Autosleutels zitten in mn broek die nu in de wasmand ligt.

En voor je gaat, kan je de lamellen even de andere kant op draaien, het spiegelt zo in de tv.


Thats all.
For now....

~Panthera~
29-06-06, 11:38
Geplaatst door Joesoef
Heb je toevallig ook een vers pistoletje met pastrami en wat rettich voor me? Zo niet, weet wel een Joodse slager die dat heeft. Autosleutels zitten in mn broek die nu in de wasmand ligt.

En voor je gaat, kan je de lamellen even de andere kant op draaien, het spiegelt zo in de tv.


Thats all.
For now....


Tuurlijk, schat, je zegt het maar, ik zal bij Blokker meteen ook even zo'n voetenbankje voor je meenemen, dan zit je nog wat beter, goed ?
Lamellen heb ik gedraaid, dus je zonnebril leg ik meteen wel weer even in de auto. :tik:

Ben weg nu, tot straks he ? :zwaai:


:haha:

Joesoef
29-06-06, 12:17
Geplaatst door ~Panthera~
Tuurlijk, schat, je zegt het maar, ik zal bij Blokker meteen ook even zo'n voetenbankje voor je meenemen, dan zit je nog wat beter, goed ?
Lamellen heb ik gedraaid, dus je zonnebril leg ik meteen wel weer even in de auto. :tik:

Ben weg nu, tot straks he ? :zwaai:


:haha:


:p

~Panthera~
29-06-06, 12:49
Geplaatst door Joesoef
:p


:eek: :hihi:

~Panthera~
29-06-06, 14:36
D66 wenst andere post Verdonk

Uitgegeven: 29 juni 2006 13:48
Laatst gewijzigd: 29 juni 2006 14:23
DEN HAAG - De crisis in het kabinet kan mogelijk worden opgelost als minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) een andere post krijgt. D66 kan niet leven met Verdonk op "déze post", zei D66-fractievoorzitter Lousewies van der Laan donderdag.

Ze heeft haar voorstel inmiddels besproken met Maxime Verhagen en Willibrord van Beek, fractievoorzitters van CDA en VVD.

D66 zegde donderdagochtend het vertrouwen in Verdonk op vanwege haar opstelling in de affaire-Hirsi Ali. De Tweede Kamerfractie van de kleinste regeringspartij steunde de motie van afkeuring die de oppositie had ingediend tegen minister Verdonk.

Van der Laan zei in een toelichting daarop dat Verdonk moet aftreden. "We wachten nu af of het kabinet kiest voor deze minister of voor het voortbestaan van het kabinet als geheel", aldus Van der Laan.

De VVD noemde de eis van D66 dat Verdonk moet aftreden "volstrekt onacceptabel" en CDA zei het "onbestaanbaar" te vinden.



Koffie ? http://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/c060.gif