PDA

Bekijk Volledige Versie : Rompkabinet



David
29-06-06, 15:46
'Balkenende stuurt aan op rompkabinet en vervroegde verkiezingen'
Van onze verslaggever Philippe Remarque

DEN HAAG - Eerst enkele maanden doorgaan met een rompkabinet van CDA en VVD, vervolgens vervroegde verkiezingen tegen het einde van het jaar. Dat is een oplossing die de bewindslieden van Balkenende-II op het moment bespreken in de Tręveszaal, zo melden bronnen in Den Haag. Om vier uur maakt premier Balkenende in de Tweede Kamer bekend wat het kabinet heeft besloten.

Doorregeren met de derde coalitiepartner D66 is onmogelijk geworden, omdat die partij sinds het debat van vannacht het vertrek eist van minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken. D66 vindt het ook goed als Verdonk een andere ministerspost krijgt, maar die variant lijkt onwaarschijnlijk. De VVD stuurt aan op een kabinet van CDA en VVD, zonder D66, aldus de bronnen.

Een rompkabinet zou geen meerderheid in de Tweede Kamer hebben, maar regeren op grond van incidentele steun van wisselende meerderheden. Balkenende en zijn collega's zouden het ongeloofwaardig vinden om dit vol te houden tot mei 2007, wanneer de reguliere Kamerverkiezingen plaatsvinden. Rompkabinetten handelen doorgaans de lopende zaken af en organiseren nieuwe verkiezingen.

Tomas
29-06-06, 15:55
En dan nu het spel: Wie krijgt de schuld van het vallen van het kabinet? Die zal namelijk stemmen verliezen volgens een of andere rare natuurwet. De vvd heeft het zwaar met zowel potentiele stemmentrekker als brokkenpiloot: verdonk. Keuzes. Keuzes. D66heeft sowieso verloren. Eigenlijk vind ik pechtold de perfecte man om mijn partij ten grave te dragen. Lekker naief. De pvda en het cda hebben in dit spel lijkt mij de beste troeven in handen. Zo dat was mijn belangstelling voor de politiek. Nu weer een kopje thee.

Wide-O
29-06-06, 15:56
Ik had toch al niet het idee dat er hoofd en ledematen aanzaten.

David
29-06-06, 16:11
Balkenende: motie geen gevolgen voor kabinet
ANP


DEN HAAG - Het kabinet is ‘unaniem van mening’ dat de motie van afkeuring aan het adres van minister Rita Verdonk ‘geen gevolgen heeft voor het functioneren van het kabinet’. Dat verklaarde premier Jan Peter Balkenende donderdag na crisisberaad door het kabinet over de ontstane situatie nu regeringspartij D66 het aftreden van Verdonk als minister van Vreemdelingenzaken eist.

In zijn korte verklaring zei de premier dat de afgelopen tijd een ‘roerige periode’ is geweest met ‘lastige en ingrijpende gevolgen’ voor betrokkenen.

Balkenende zal over enkele minuten de Tweede Kamer een toelichting geven.

sienia
29-06-06, 16:33
Het volk krijgt de leiders die ze verdient?

Nee laat maar, teringsooi.

observer
29-06-06, 16:37
mijn vraag is welke d66 heeft gisteren meegestemt

is dat de d66 van loesewies je mag gaan of die van pechtold

ach d66 kan niet zoveel

nu opstappen en ze worden verpulverd in de verkiezingen en irrelevant erna

Seif
29-06-06, 16:56
D66 is uit het kabinet gestapt.

Tomas
29-06-06, 17:05
Geplaatst door Seif
D66 is uit het kabinet gestapt.

Ik volg het niet zo goed, maar heeft de regering (cda, vdd en d66 (= pechtold)) unaniem besloten om door te gaan en heeft alleen de fractie van d66 (=louisewies) haar steun ingetrokken???

Seif
29-06-06, 17:10
Geplaatst door Tomas
Ik volg het niet zo goed, maar heeft de regering (cda, vdd en d66 (= pechtold)) unaniem besloten om door te gaan en heeft alleen de fractie van d66 (=louisewies) haar steun ingetrokken???

Voor mij is het ook nog niet helemaal duidelijk. Maar het lijkt me niet dat Pechthold en Brinkhorst gewoon kunnen blijven zitten als de fractie de steun voor dit kabinet intrekt.