PDA

Bekijk Volledige Versie : Hooggerechtshof schrapt militaire tribunalen VS



Seif
29-06-06, 16:59
Hooggerechtshof schrapt militaire tribunalen VS

Uitgegeven: 29 juni 2006 16:24
Laatst gewijzigd: 29 juni 2006 16:32

WASHINGTON - Het hoogste Amerikaanse rechtscollege heeft donderdag bepaald dat de militaire tribunalen die zijn opgezet om terreurverdachten die vastzitten op Guantanamo Bay te berechten ongrondwettig zijn. Het Hooggerechtshof stemde met vijf tegen drie stemmen tegen de militaire tribunalen.

Door de uitspraak in de zaak Hamdan vs. Rumsfeld kunnen de niet-militaire vijandelijke strijders die door de VS op de Cubaanse basis worden vastgehouden, vooralsnog niet worden berecht.

De door Washington in het leven geroepen tribunalen zijn volgens een meerderheid van de opperrechters in strijd met de Geneefse Conventies.

Bron: NU.nl (http://www.nu.nl/news/767208/22/Hooggerechtshof_schrapt_militaire_tribunalen_VS.ht ml)

Tomas
29-06-06, 17:16
En wat betekent dit nu precies, concreet enzo?

Bofko
29-06-06, 17:24
Geplaatst door Tomas
En wat betekent dit nu precies, concreet enzo?

Dat binnen het ´trias politica´ juridisch stelsel er een strijd is tussen de uitvoerende macht (de regering) en de rechterlijke macht. Wat het gevolg in deze strijd is, is mij ook niet duidelijk en dat zal ook jouw vraag zijn.

Dus deze reaktie voegt eigenlijk niks toe. Sorry.

tukkersterror
29-06-06, 23:23
Geplaatst door Tomas
En wat betekent dit nu precies, concreet enzo?

Dit heeft grote gevolgen voor de Amerikaanse militairen, zeer grote gevolgen!!!

Het ongeldig verklaren van een militaire rechtbank, houd in dat ook Amerikaanse militairen moeten worden berecht door de rechtbank en dat zij nu ook kunnen worden gedaagd voor het gerecht in Den Haag.

Zal mij benieuwen hoe snel de Amerikaanse regering met een wetswijziging komt.
Want volgens mij is deze uitspraak staats gebonden en niet voor alle staten van Amerika.

Maar al met al een vervelende situatie voor Amerika :D

Tomas
30-06-06, 11:52
Geplaatst door tukkersterror
Dit heeft grote gevolgen voor de Amerikaanse militairen, zeer grote gevolgen!!!

Het ongeldig verklaren van een militaire rechtbank, houd in dat ook Amerikaanse militairen moeten worden berecht door de rechtbank en dat zij nu ook kunnen worden gedaagd voor het gerecht in Den Haag.

Zal mij benieuwen hoe snel de Amerikaanse regering met een wetswijziging komt.
Want volgens mij is deze uitspraak staats gebonden en niet voor alle staten van Amerika.

Maar al met al een vervelende situatie voor Amerika :D

Volgens mij staat het supreme court boven de individuele staten. En verder geef je echt geen antwoord op mijn vraag. Bofko excusseert zich daar tenminste nog voor. Je bent zeker een kleitukker?

Spoetnik
30-06-06, 14:17
Geplaatst door tukkersterror
Dit heeft grote gevolgen voor de Amerikaanse militairen, zeer grote gevolgen!!!

Het ongeldig verklaren van een militaire rechtbank, houd in dat ook Amerikaanse militairen moeten worden berecht door de rechtbank en dat zij nu ook kunnen worden gedaagd voor het gerecht in Den Haag.

Zal mij benieuwen hoe snel de Amerikaanse regering met een wetswijziging komt.
Want volgens mij is deze uitspraak staats gebonden en niet voor alle staten van Amerika.

Maar al met al een vervelende situatie voor Amerika :D

Hrm.. hier klopt dus helemaal geen woord.

Amerikaanse soldaten worden veroordeeld onder het Court Martial systeem.

Spoetnik
30-06-06, 14:19
Geplaatst door Tomas
En wat betekent dit nu precies, concreet enzo?

Ik denk dat Bush ervoor gaat zorgen het congres een wet gaat voorstellen dat Guantanamo weer mogelijk maakt.

Het Supreme Court heeft niet persee guantanamo illegaal verklaard, maar dat Bush verkeerd zat dat hij geen toestemming van het congres hoefde te vragen voor de procedures mbt guantanamo.

Tomas
30-06-06, 14:57
Geplaatst door Spoetnik
Ik denk dat Bush ervoor gaat zorgen het congres een wet gaat voorstellen dat Guantanamo weer mogelijk maakt.

Het Supreme Court heeft niet persee guantanamo illegaal verklaard, maar dat Bush verkeerd zat dat hij geen toestemming van het congres hoefde te vragen voor de procedures mbt guantanamo.


Ik begreep dat 1 van de tegenstemmende rechters als argument gebruikte, dat nu de weg voor de quantanamo gevangenen naar claims wagenwijd open ligt. Even afgezien van het feit dat zo’n man daar dan natuurlijk niet hoort te zitten aangezien hij het verschil niet begrijpt tussen politiek en rechtspraak. Maar dan betekent dat nogal wat. Zou Bush dat dan zo makkelijk teniet kunnen doen? Hoe denkt het congres nu qua stemverhoudingen over quantanamo?

knuppeltje
30-06-06, 17:26
Geplaatst door tukkersterror
Dit heeft grote gevolgen voor de Amerikaanse militairen, zeer grote gevolgen!!!

Het ongeldig verklaren van een militaire rechtbank, houd in dat ook Amerikaanse militairen moeten worden berecht door de rechtbank en dat zij nu ook kunnen worden gedaagd voor het gerecht in Den Haag.

Zal mij benieuwen hoe snel de Amerikaanse regering met een wetswijziging komt.
Want volgens mij is deze uitspraak staats gebonden en niet voor alle staten van Amerika.

Maar al met al een vervelende situatie voor Amerika :D

Heb je weer mis, de VS weigert elke erkenning van het strafhof als het Amerikaanse militairen betreft, en zal op geen enkele wijze meewerken.

tukkersterror
30-06-06, 18:41
Geplaatst door Tomas
Volgens mij staat het supreme court boven de individuele staten. En verder geef je echt geen antwoord op mijn vraag. Bofko excusseert zich daar tenminste nog voor. Je bent zeker een kleitukker?

Net als in Europa trekken hier ook veel landen niets aan van uitspraken van het europesche hof.
Als wij hier een uitspraak krijgen door het hof, hoef duitsland zich er in princiepe niet aan te houden.
Het zelfde doet zich voor in Amerika, iedere rechtbank hoeft deze nog niet de uitspraak over te nemen!!!
Ik weet ook niet of deze uitspraak voor 1 staat was of gericht op het buitenland beleid. (het laatste telt wel landelijk)

Misschien dat Aicha hier uitkomst kan bieden want die heeft meer verstand van deze zaken dan Tukkersterror.

En kleitukker? Nee hoor opgericht uit sperma en een eicel!!! :droef:
Zelfs voortplanten snappen ze hier niet :hihi:

tukkersterror
30-06-06, 18:47
Geplaatst door knuppeltje
Heb je weer mis, de VS weigert elke erkenning van het strafhof als het Amerikaanse militairen betreft, en zal op geen enkele wijze meewerken.

Inderdaad en ze beriepen zich op het militairerecht, het zelfde hadden wij ook en dan gelden de meeste burgelijke wetten niet meer, zoals het internationale gerechtshof!!!

knuppeltje
30-06-06, 18:57
Geplaatst door tukkersterror
Inderdaad en ze beriepen zich op het militairerecht, het zelfde hadden wij ook en dan gelden de meeste burgelijke wetten niet meer, zoals het internationale gerechtshof!!!

Alweer helemaal mis, tjesus.

Ze weigeren gewoon dat hun militairen voor ander rechtbanken komen dan de hunnen.

Lees jij wel eens kranten?

tukkersterror
30-06-06, 19:34
Geplaatst door knuppeltje
Alweer helemaal mis, tjesus.

Ze weigeren gewoon dat hun militairen voor ander rechtbanken komen dan de hunnen.

Lees jij wel eens kranten?

Nee kranten? waarom zou ik kranten lezen :hihi:

Dat zij dit weigeren weet ik, en zij zullen dit ook blijven weigeren, weet ik ook!!!

Maar nu de Amerikaanse Hoge gerechtshof uitspraak heeft gedaan die eigelijk het militaire recht ongeldig verklaard, komt er een ander verhaal om de hoek kijken!!!

Een voorbeeld:

Toen wij nog een militaire rechtbank hadden en ik zou tijdens mijn diensttijd per ongeluk een burger doodschieten kon mij hoogstens onachtzaamheid ten laste worden gelegd, dus met 4 weken zwaar of een geldboete van maximaal 150 euro was je er van af.
Je kon dan niet meer vervolgd worden door een andere rechtbank want je had je straf gehad.
Nu het militair strafrecht hier is weggevallen word ik voor het burgelijk strafrecht berecht en word mij doodslag of dood door schuld ten laste gelegt wat mij dan alleen al minstens 3-6 maanden voorarrest opleverd en als het tegenvalt max. 5 jaar.
Plus de mogelijkheid als het gebeurd in een ander land dat ik word overgeleverd aan het internationaal tribunaal, die mij bij verstek kunnen veroordelen tot foute oorlogs handeling wat me dan 10 - 15 jaar opleverd.
Dus als ik vrij komt na 5 jaar nederlandse gevangenis zou het mogelijk wezen dat het ander land vraagt om de straf tot uitvoer te brengen waardoor ik nogmaals 5 - 10 jaar moet zitten!!!

Dus ook al leverd Amerika hun militairen niet uit is de weg nu mogelijk om deze militairen aan te klagen bij het internationale hof waarbij zij kunnen worden veroordeeld, komen zij dan in een land die het internationale hof respecteerd kan deze militair worden uitgeleverd om zijn straf uit te zitten.

Dan rijst alleen de vraag heeft Amerika inderdaad het lef om deze militair met een hit and go actie te bevrijden???

Persoonlijk denk ik van niet!!!

knuppeltje
30-06-06, 19:44
Geplaatst door tukkersterror
Nee kranten? waarom zou ik kranten lezen :hihi:

Dat zij dit weigeren weet ik, en zij zullen dit ook blijven weigeren, weet ik ook!!!

Maar nu de Amerikaanse Hoge gerechtshof uitspraak heeft gedaan die eigelijk het militaire recht ongeldig verklaard, komt er een ander verhaal om de hoek kijken!!!

Een voorbeeld:

Toen wij nog een militaire rechtbank hadden en ik zou tijdens mijn diensttijd per ongeluk een burger doodschieten kon mij hoogstens onachtzaamheid ten laste worden gelegd, dus met 4 weken zwaar of een geldboete van maximaal 150 euro was je er van af.
Je kon dan niet meer vervolgd worden door een andere rechtbank want je had je straf gehad.
Nu het militair strafrecht hier is weggevallen word ik voor het burgelijk strafrecht berecht en word mij doodslag of dood door schuld ten laste gelegt wat mij dan alleen al minstens 3-6 maanden voorarrest opleverd en als het tegenvalt max. 5 jaar.
Plus de mogelijkheid als het gebeurd in een ander land dat ik word overgeleverd aan het internationaal tribunaal, die mij bij verstek kunnen veroordelen tot foute oorlogs handeling wat me dan 10 - 15 jaar opleverd.
Dus als ik vrij komt na 5 jaar nederlandse gevangenis zou het mogelijk wezen dat het ander land vraagt om de straf tot uitvoer te brengen waardoor ik nogmaals 5 - 10 jaar moet zitten!!!

Dus ook al leverd Amerika hun militairen niet uit is de weg nu mogelijk om deze militairen aan te klagen bij het internationale hof waarbij zij kunnen worden veroordeeld, komen zij dan in een land die het internationale hof respecteerd kan deze militair worden uitgeleverd om zijn straf uit te zitten.

Dan rijst alleen de vraag heeft Amerika inderdaad het lef om deze militair met een hit and go actie te bevrijden???

Persoonlijk denk ik van niet!!!

Je snapt er ook werkelijk helemaal niets van he.

Hun eigen militairen zal Amerika aan geen enkel land uitleveren.

tukkersterror
30-06-06, 19:55
Geplaatst door knuppeltje
Je snapt er ook werkelijk helemaal niets van he.

Hun eigen militairen zal Amerika aan geen enkel land uitleveren.

Als je goed had gelezen schreef ik dit:


Dus ook al leverd Amerika hun militairen niet uit is de weg nu mogelijk om deze militairen aan te klagen bij het internationale hof waarbij zij kunnen worden veroordeeld, komen zij dan in een land die het internationale hof respecteerd kan deze militair worden uitgeleverd om zijn straf uit te zitten.

Dus komt een militair die veroordeeld is in een bij ons erkend land, Bingo (als ze hem herkennen), doet Amerika mee aan een missie (Irak, Afganistan, etc.) en deze soldaat of militair word opgemerkt door een Navo militair Bingo, oppakken en afvoeren!!!

Maar zo makkelijk zal het niet worden, maar de mogelijkheid bestaat er nu!!! :fpuh:

knuppeltje
30-06-06, 20:12
Geplaatst door tukkersterror
Als je goed had gelezen schreef ik dit:



Dus komt een militair die veroordeeld is in een bij ons erkend land, Bingo (als ze hem herkennen), doet Amerika mee aan een missie (Irak, Afganistan, etc.) en deze soldaat of militair word opgemerkt door een Navo militair Bingo, oppakken en afvoeren!!!

Maar zo makkelijk zal het niet worden, maar de mogelijkheid bestaat er nu!!! :fpuh:

Moet jij eens kijken wat een wat Big Brother in het kader van diplomatieke betrkkingen dan gaat doen.

Keep on dreaming.

Tomas
30-06-06, 21:22
Kan iemand misschien die kleitukker uitzetten? Is toch zonde van de bytes.

tukkersterror
30-06-06, 21:25
Geplaatst door knuppeltje
Moet jij eens kijken wat een wat Big Brother in het kader van diplomatieke betrkkingen dan gaat doen.

Keep on dreaming.

Weinig, verdomde weinig!!!

De diplomatieke betrekkingen verbreken met Europa, zal een volgende gezamelijke missie tegen terroristme in gevaar brengen.

Handelsboycot of beperkingen???

Zou mogelijk wezen, maar als belangrijkste handelspartner van de Vs, zou een beperking, vergaande gevolgen hebben.
Denk maar eens aan het stopleggen of exportverbod op leggen naar Amerika van de volgende bedrijven ;
Tales-> Radar, radarcomponenten, goalgetter, giro, etc.
Stork aerospace-> Geavenceerde computer besturingen gevechtvliegtuigen, onderdelen NASA, radar-spacecontrol en sataliet onderdelen zoals zonnepannelen.
Delft instruments -> prismaglazen atmodrukmeters etc. etc.

Denk niet dat Vs zijn eigen oorlogsmachine wil stil leggen door ons een handels embargo op te willen leggen.
En dan noemde ik alleen nog maar Nederlandse bedrijven.

knuppeltje
30-06-06, 21:29
Geplaatst door tukkersterror
Weinig, verdomde weinig!!!

De diplomatieke betrekkingen verbreken met Europa, zal een volgende gezamelijke missie tegen terroristme in gevaar brengen.

Handelsboycot of beperkingen???

Zou mogelijk wezen, maar als belangrijkste handelspartner van de Vs, zou een beperking, vergaande gevolgen hebben.
Denk maar eens aan het stopleggen of exportverbod op leggen naar Amerika van de volgende bedrijven ;
Tales-> Radar, radarcomponenten, goalgetter, giro, etc.
Stork aerospace-> Geavenceerde computer besturingen gevechtvliegtuigen, onderdelen NASA, radar-spacecontrol en sataliet onderdelen zoals zonnepannelen.
Delft instruments -> prismaglazen atmodrukmeters etc. etc.

Denk niet dat Vs zijn eigen oorlogsmachine wil stil leggen door ons een handels embargo op te willen leggen.
En dan noemde ik alleen nog maar Nederlandse bedrijven.

Tegen de wil van de internationale gemeenschap beginnen ze gewoon ff een oorlog, en jij denkt dat ze ons niet diplomatiek onder druk kunnen zetten.


Zalig zijn de armen van geest heer,
maar het liefst zo ver mogelijk van hier.

tukkersterror
30-06-06, 22:29
Geplaatst door knuppeltje
Tegen de wil van de internationale gemeenschap beginnen ze gewoon ff een oorlog, en jij denkt dat ze ons niet diplomatiek onder druk kunnen zetten.


Zalig zijn de armen van geest heer,
maar het liefst zo ver mogelijk van hier.

Nee dat kunnen ze niet wat een diplomatieke druk tegen Nederland is een diplomatieke druk tegen Europa.
En Europa is econimisch sterker als Amerika.

Maar waar ging onze strijd ook alweer over?:hihi: