PDA

Bekijk Volledige Versie : Mozart helpt olifant om dood partner te verwerken



Good Kahuna
29-06-06, 18:22
ZAGREB - Het personeel van de dierentuin van Zagreb kan weer opgelucht ademhalen. Dankzij muziek van Mozart heeft Suma, een vrouwtjesolifant van 45 jaar, het verlies van haar partner Patna kunnen verwerken. Suma en Patna leefden tien jaar samen.

,,Het was tijdens de festiviteiten voor de 81ste verjaardag van de zoo dat we ontdekten dat klassieke muziek goed was voor Suma'', zei directeur Mladen Anic. ,,Er was een concert tegenover de verblijfplaats van Suma. Eerst was ze nerveus en gooide ze steentjes en stof naar de muzikanten'', aldus Anic. ,,Maar toen de muziek begon, kalmeerde ze, sloot ze haar ogen en luisterde ze zonder zich te verroeren''.

,,Het was fascinerend en we hadden het onmiddellijk begrepen'', zei Anic, die direct een muziekinstallatie in de verblijfplaats van Suma liet zetten. Sinds de dood van Patna in mei at Suma nog nauwelijks en was ze terneergeslagen. Ondertussen heeft Suma haar eetlust terug en troost ze zich door te luisteren naar Mozart, Vivaldi, Bach en Schubert.

Bron (http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF29062006_088)


De muziek van Mozart is wel vaker in verband gebracht met ontspanning, genezing en zelfs IQ-verhoging, en men spreekt hierbij wel van het Mozart-effect.

Aicha1976
29-06-06, 18:35
Grappig, mijn vriendin laat haar pasgeboren beebietje naar Mozart luisteren :zozo:

Good Kahuna
29-06-06, 18:41
Geplaatst door Aicha1976
Grappig, mijn vriendin laat haar pasgeboren beebietje naar Mozart luisteren :zozo:

Wordt vast een heel slim kindje! :bril:

Waarom doet ze dat eigenlijk? Helpt het tegen het huilen of zo, want zoiets heb ik ook wel eens gelezen...

Aicha1976
29-06-06, 18:50
Geplaatst door Good Kahuna
Wordt vast een heel slim kindje! :bril:

Waarom doet ze dat eigenlijk? Helpt het tegen het huilen of zo, want zoiets heb ik ook wel eens gelezen...



Het maakt het beebietje rustig :slapen:


Ik kan me er wel iets bij voorstellen, durf te wedden dat ook jij hyper zou worden van Ernst en Bobbie :hihi:

Good Kahuna
29-06-06, 19:00
Geplaatst door Aicha1976
Het maakt het beebietje rustig :slapen:


Ik kan me er wel iets bij voorstellen, durf te wedden dat ook jij hyper zou worden van Ernst en Bobbie :stout:

Ernst en Bobbie?

Ik word hyper van K3 en Teletubbies, en rustig van Ben en Jerry's :ego:

Aicha1976
29-06-06, 19:09
Geplaatst door Good Kahuna
Ernst en Bobbie?

Ik word hyper van K3 en Teletubbies, en rustig van Ben en Jerry's :ego:


Die Teletubbies vallen nog wel mee maar die grieten van K3 zijn echt eng. Zijn rond de 30 en doen alsof ze 5 zijn :moe: Wat voor persoonlijksstoornis dat is, ben ik nog niet achter :cheefbek:

En dan hebben we het nog niet eens over Samson en Gert gehad :haha:

Good Kahuna
29-06-06, 19:17
Geplaatst door Aicha1976
Die Teletubbies vallen nog wel mee maar die grieten van K3 zijn echt eng. Zijn rond de 30 en doen alsof ze 5 zijn :moe: Wat voor persoonlijksstoornis dat is, ben ik nog niet achter :cheefbek:

En dan hebben we het nog niet eens over Samson en Gert gehad :haha:

Ernst en Bobbie, Samson en Gert... je strooit teveel met namen die ik nog nooit heb gehoord. Ik heb momenteel geen kinderen in de buurt, en sinds die griezels van K3 ben ik het spoor kwijt geraakt van wat ze nou leuk vinden.

Een Amerikaans stel dat ik kende vertelde me eens het verhaal van ene Barney, een paarse dinosaurus die vaak op TV was. Op een of andere manier had die show een merkwaardig effect op kleine kinderen. Die kids konden de hele dag door ADHD-achtig door de kamer stuiven en druk doen, maar zodra die Barney op TV was zaten ze als gehypnotiseerd voor de buis, doodstil, met open mond. Als volwassene wist je echt niet waar je naar zat te kijken, maar die kinderen waren ineens één brok aandacht.

Aicha1976
29-06-06, 19:29
Geplaatst door Good Kahuna
Ernst en Bobbie, Samson en Gert... je strooit teveel met namen die ik nog nooit heb gehoord. Ik heb momenteel geen kinderen in de buurt, en sinds die griezels van K3 ben ik het spoor kwijt geraakt van wat ze nou leuk vinden.

Een Amerikaans stel dat ik kende vertelde me eens het verhaal van ene Barney, een paarse dinosaurus die vaak op TV was. Op een of andere manier had die show een merkwaardig effect op kleine kinderen. Die kids konden de hele dag door ADHD-achtig door de kamer stuiven en druk doen, maar zodra die Barney op TV was zaten ze als gehypnotiseerd voor de buis, doodstil, met open mond. Als volwassene wist je echt niet waar je naar zat te kijken, maar die kinderen waren ineens één brok aandacht.

Tja, ik heb zelf geen kinderen maar wel vriendinnen die vinden dat hun leventje niet ophoudt wanneer ze mamma zijn, dus ik ben tante Aicha :moeilijk:

Maar nikst Mozart hoor, gewoon the Red Hot Chili Peppers, ik pas niet op kinderen die niet weten wie Flea is :ego:

Barney ken ik, eng paars monster die griezelig zoetsappige liedjes over vriendschap en liefde zingt, ik krijg er moordneigingen van maar ik luisterde vroeger blijkbaar nooit naar Mozart :droef:

Good Kahuna
29-06-06, 20:01
Geplaatst door Aicha1976
Maar nikst Mozart hoor, gewoon the Red Hot Chili Peppers, ik pas niet op kinderen die niet weten wie Flea is :ego:


Educate them!

Rockin' aunty Aicha... :cool:

Aicha1976
29-06-06, 20:13
Geplaatst door Good Kahuna
Educate them!

Rockin' aunty Aicha... :cool:


Zo is dat :ego:

Under the bridge is een prima achtergrondmuziekje voor tijdens een middagdutje http://www.abestweb.com/smilies/singer.gif




Maar ja, die olifant dus :zozo:

knuppeltje
29-06-06, 20:32
Geplaatst door Aicha1976
Grappig, mijn vriendin laat haar pasgeboren beebietje naar Mozart luisteren :zozo:

Kan me voorstellen dat Shostakovitsch een beetje te moeilijk is voor zo'n bloedje.

Aicha1976
29-06-06, 20:46
Geplaatst door knuppeltje
Kan me voorstellen dat Shostakovitsch een beetje te moeilijk is voor zo'n bloedje.

Zat hij ook in de Peppers dan :vreemd:

knuppeltje
29-06-06, 21:41
Geplaatst door Aicha1976
Zat hij ook in de Peppers dan :vreemd:


Neu, da nie. Maar zijn muziek is wel erg gepeperd.