PDA

Bekijk Volledige Versie : Busincident: Agressie Maroc-jongeren is niet de oorzaak van overlijden slachtoffer



Marsipulami
30-06-06, 00:38
29/06 Busincident: Demoor overleden aan hersenvliesbloeding


Treinbestuurder Guido Demoor (54), die zaterdag het leven liet na een gewelddadig treffen met zes jongeren op een bus in Antwerpen, is overleden aan een hersenvliesbloeding.
Dat blijkt uit het autopsieverslag dat de advocaten van de verdachten konden inkijken.

Een hoge bloeddruk in combinatie met het feit dat het slachtoffer zich had opgewonden, hebben wellicht tot de hersenvliesbloeding geleid. "Deze bevindingen werpen een ander licht op de zaak, aangezien het slachtoffer dus niet overleden is ten gevolge van de slagen of schoppen die hij gekregen zou hebben", zegt advocaat Kris Luyckx.

De kwalificatie van de feiten luidt momenteel nog "opzettelijke slagen en verwondingen die ongewild de dood tot gevolg hadden".
"Het is aan de rechter om te beslissen of de feiten heromschreven dienen te worden. Een belangrijke discussie daarbij is of er een oorzakelijk verband bestaat tussen het incident op de bus en het overlijden van het slachtoffer", zegt de advocaat. Het parket van Antwerpen wenst niet te reageren op de resultaten van het autopsieverslag.

De drie meerderjarige verdachten verschijnen vrijdag voor de raadkamer. Die zal hun aanhouding al dan niet bevestigen.

Marsipulami
30-06-06, 00:56
starttijd=00:01:03&speelduur=00:00:30

Marsipulami
30-06-06, 01:49
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

Marsipulami
30-06-06, 16:57
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

knuppeltje
30-06-06, 17:13
Geplaatst door Marsipulami
29/06 Busincident: Demoor overleden aan hersenvliesbloeding


Treinbestuurder Guido Demoor (54), die zaterdag het leven liet na een gewelddadig treffen met zes jongeren op een bus in Antwerpen, is overleden aan een hersenvliesbloeding.
Dat blijkt uit het autopsieverslag dat de advocaten van de verdachten konden inkijken.

Een hoge bloeddruk in combinatie met het feit dat het slachtoffer zich had opgewonden, hebben wellicht tot de hersenvliesbloeding geleid. "Deze bevindingen werpen een ander licht op de zaak, aangezien het slachtoffer dus niet overleden is ten gevolge van de slagen of schoppen die hij gekregen zou hebben", zegt advocaat Kris Luyckx.

De kwalificatie van de feiten luidt momenteel nog "opzettelijke slagen en verwondingen die ongewild de dood tot gevolg hadden".
"Het is aan de rechter om te beslissen of de feiten heromschreven dienen te worden. Een belangrijke discussie daarbij is of er een oorzakelijk verband bestaat tussen het incident op de bus en het overlijden van het slachtoffer", zegt de advocaat. Het parket van Antwerpen wenst niet te reageren op de resultaten van het autopsieverslag.

De drie meerderjarige verdachten verschijnen vrijdag voor de raadkamer. Die zal hun aanhouding al dan niet bevestigen.

Hebben die kutjong vast een medaille verdiend wegen uitzonderlijk goed gedrag.

Marsipulami
30-06-06, 18:21
Geplaatst door knuppeltje
Hebben die kutjong vast een medaille verdiend wegen uitzonderlijk goed gedrag.


Nee, een medaille "voor uitzonderlijke moed en zelfopoffering" werd door de provinciegouverneur postuum uitgereikt aan het slachtoffer op zijn begrafenis.

starttijd=00:00:42&speelduur=00:00:22

Max Stirner
30-06-06, 19:05
Das allemaal wel leuk en aardig maar: als deze man die laffe apies niet was tegengekomen, had ie op dat moment geen hersenbloeding gehad en nu nog geleefd.

Marsipulami
03-07-06, 00:42
Geplaatst door Max Stirner
Das allemaal wel leuk en aardig maar: als deze man die laffe apies niet was tegengekomen, had ie op dat moment geen hersenbloeding gehad en nu nog geleefd.

Zonder dit conflict op de bus was de brave man misschien boos geworden op zijn buurman omdat die op zondag zijn gras zat te maaien en een week later gestorven ?

Turkish_boy
03-07-06, 02:14
Geplaatst door Max Stirner
Das allemaal wel leuk en aardig maar: als deze man die laffe apies niet was tegengekomen, had ie op dat moment geen hersenbloeding gehad en nu nog geleefd.

Als er iemand naar mijn keel grijpt sla ik ook hard terug, had hij maar niet zo brutaal moeten en mensen niet moeten aanvallen in het bus...

Aicha1976
03-07-06, 03:48
Geplaatst door Marsipulami
Zonder dit conflict op de bus was de brave man misschien boos geworden op zijn buurman omdat die op zondag zijn gras zat te maaien en een week later gestorven ?


Ja, hij zou eens zijn gestorven, jou nemen ze niet in de maling he :moe:

Aicha1976
03-07-06, 03:54
Geplaatst door Turkish_boy
Als er iemand naar mijn keel grijpt sla ik ook hard terug, had hij maar niet zo brutaal moeten en mensen niet moeten aanvallen in het bus...



Wel eens een carriere in de politiek overwogen ? :roker:

reason
03-07-06, 08:46
Geplaatst door Turkish_boy
Als er iemand naar mijn keel grijpt sla ik ook hard terug, had hij maar niet zo brutaal moeten en mensen niet moeten aanvallen in het bus...

Ik twijfel of ik je reactie serieus of sarcastisch moet nemen.

Als het serieus is - hoe ongelooflijk ook - dan wijs ik er op dat volgens getuigen het verhaal dat die man zich gewelddadig heeft gedragen grote flauwekul is, een smerige smoes van de daders.
Die man deed wat veel anderen zouden moeten doen bij het zien van asociaal gedrag: hij sprak de klojo's er op aan.

Wat precies de medische reden van zijn overlijden is, is een bijzaak.
Hij zou niet zijn omgekomen als die rotzakken hem niet waren gaan slaan. Daarom zijn de rotzakken verantwoordelijk voor zijn dood.

super ick
03-07-06, 09:12
Geplaatst door reason
Ik twijfel of ik je reactie serieus of sarcastisch moet nemen.

Als het serieus is - hoe ongelooflijk ook - dan wijs ik er op dat volgens getuigen het verhaal dat die man zich gewelddadig heeft gedragen grote flauwekul is, een smerige smoes van de daders.
Die man deed wat veel anderen zouden moeten doen bij het zien van asociaal gedrag: hij sprak de klojo's er op aan.

Wat precies de medische reden van zijn overlijden is, is een bijzaak.
Hij zou niet zijn omgekomen als die rotzakken hem niet waren gaan slaan. Daarom zijn de rotzakken verantwoordelijk voor zijn dood.

Wat voor wereld leven wij tegenwoordig?

Je begint iemand af te tuigen, (natuurlijk met meerdere mensen want dat schijnt zo te horen), en achteraf kom je ermee weg door te stellen dat een gezond iemand een degelijke mishandeling moet kunnen doorstaan!
De dader kon niet weten dat het slachtoffer er niet tegen bestand zou zijn. Dat risico neem je zelf als je iemand mishandeld. Handen thuis dan was er niets gebeurt.

Het wordt echt hoog tijd dat de straffen op het toepassen van geweld fors omhoog gaan. Het lijkt momenteel wel of sommige personen helemaal geen enkele drempel meer hebben om erop los te slaan.
Er lopen er nogal wat rond met een zgn. kort lontje. Altijd bereid een ander af te tuigen voor het niet verlenen van voorrang, bemachtigen van een winkelkarretje, etc. Zolang deze hersenlozen er vanaf komen met een paar honderd euro boete, zolang gaat het gewoon door.

Keihard pakken. Standaard hoge boetes en drie maal binnen 5 jaar een delict met geweld moet direct leiden tot een langere gevangenisstraf.
Wie niet horen wil moet maar voelen, maar dan wel uitgevoerd door de overheid.
Uit de maatschappij halen dat tuig.

Maarten
03-07-06, 10:33
Sorry Mars, de agressie gaat vermoedelijk wel als oorzaak aangemerkt worden.

Het gaat hier om de "causaliteit". Dat is een juridisch hoofdonderwerp in het strafrecht, waar vrij veel aandacht voor is, en waar veel goede logica in is.
Nou ken ik de recente jurisprudentie niet meer, maar er is een bekende standaard-uitspraak in een vergelijkbaar geval.
Daarbij werd iemand gemept, die een zwakke plek in zijn hersenpan had na een operatie, en door een klap overleed.
De afwijking was zeldzaam, maar de rechter redeneerde, dat die gevallen gewoon bestonden, en dat de mepper dat risico dus gewoon genomen had, en zich dus niet kan beklagen, als zich zo'n geval voordoet.
Zoiets was het.. Maar dat was Nederlands recht. Maar ik vermoed dat het Belgische niet veel anders is.

Maar het lijkt me ook heel redelijk. Mensen kunnen tal van lichamelijke afwijkingen hebben, waardoor ze bijzonder kwetsbaar zijn. Een kleine verwonding kan dan al vergaande onheroepelijke gevolgen hebben. Dit is gewoon de realiteit wat betreft rondlopende mensen. Een dader moet zich daar niet vanaf kunnen maken met "wis ik veel?!", want hij kan het wwl weten, en moet gewoon aansprakelijk gehouden worden voor alle voorzienbare gevolgen.

Maar er is altijd getouwtrek rond die causaliteit, en daarom zegt de advocaat het bovenstaande. De officier reageert er wijselijk niet op. Maar de media zaaien eigenlijk weer maatschappelijke onrust, door de advocaat te citeren. Dat zie je in dit topic dus ook, en aan de titel die Mars er aan gaf. Ik denk dat die daders hun straf helemaal niet ontlopen. Ik weet dus niet eens of er wel strafvermindering zal volgen.
Maar goed, je weet nooit wat er in praktijk gebeurt, dus we zullen wel zien.

Maar je kunt voorbeelden genoeg verzinnen. Iemand heeft een zwakke plek in zijn been, die niet meer genezen kan worden. Door een trap daartegen, verdwijnt de vent definitief in een rolstoel. Dit is gewoon een gevolg met strafrechtelijke consequenties. En als de vent er zijn baan door kwijtraakt, en daardoor inkomensderving heeft, dan is dat civielrechtelijk een voorzienbaar gevolg, en komt er een veroordeling tot schadevergoeding.
In het huidige geval kunnen meen ik ook de vrouw en kinderen van het slachtoffer een claim indienen, zowel voor inkomstenderving, als voor smartegeld. (maar ik ben alweer een tijd uit die materie)

Nelis70
03-07-06, 10:55
Geplaatst door super ick
Wat voor wereld leven wij tegenwoordig?

Je begint iemand af te tuigen, (natuurlijk met meerdere mensen want dat schijnt zo te horen), en achteraf kom je ermee weg door te stellen dat een gezond iemand een degelijke mishandeling moet kunnen doorstaan!
De dader kon niet weten dat het slachtoffer er niet tegen bestand zou zijn. Dat risico neem je zelf als je iemand mishandeld. Handen thuis dan was er niets gebeurt.

Het wordt echt hoog tijd dat de straffen op het toepassen van geweld fors omhoog gaan. Het lijkt momenteel wel of sommige personen helemaal geen enkele drempel meer hebben om erop los te slaan.
Er lopen er nogal wat rond met een zgn. kort lontje. Altijd bereid een ander af te tuigen voor het niet verlenen van voorrang, bemachtigen van een winkelkarretje, etc. Zolang deze hersenlozen er vanaf komen met een paar honderd euro boete, zolang gaat het gewoon door.

Keihard pakken. Standaard hoge boetes en drie maal binnen 5 jaar een delict met geweld moet direct leiden tot een langere gevangenisstraf.
Wie niet horen wil moet maar voelen, maar dan wel uitgevoerd door de overheid.
Uit de maatschappij halen dat tuig.
Je legt zelf al de oorzaak bij het korte lontje. Strengere straffen helpen alleen bij mensen die hun daad vantevoren overwegen, en dat doen de 'korte lontjes' over het algemeen niet.
Het lijkt mij dan ook dat strengere straffen eisen alleen maar goed is voor politieke partijen die veel stemmen willen trekken, maar niet om het probleem op te heffen. Daarvoor zal je iets meer moeite moeten doen.

observer
03-07-06, 11:05
Geplaatst door Nelis70
Je legt zelf al de oorzaak bij het korte lontje. Strengere straffen helpen alleen bij mensen die hun daad vantevoren overwegen, en dat doen de 'korte lontjes' over het algemeen niet.
Het lijkt mij dan ook dat strengere straffen eisen alleen maar goed is voor politieke partijen die veel stemmen willen trekken, maar niet om het probleem op te heffen. Daarvoor zal je iets meer moeite moeten doen. het is op zich niet de hoogte van de straf die invloed heeft maar de kans gestraft te worden

hun 1e gedrag: het relschoppen in de bus daar wordt nooit of zelden tegen opgetreden
vandaar dat er geen rem opzat, dat iemand in dit geval wel optrad met de gevolgen die we kennen is dus secundair

Nelis70
03-07-06, 11:12
Geplaatst door observer
het is op zich niet de hoogte van de straf die invloed heeft maar de kans gestraft te worden

lijkt mij ook


hun 1e gedrag: het relschoppen in de bus daar wordt nooit of zelden tegen opgetreden
vandaar dat er geen rem opzat, dat iemand in dit geval wel optrad met de gevolgen die we kennen is dus secundair
Relschoppen in bus is niet-sociaal gedrag in de publieke ruimte, waartegen idd niet veel tegen wordt opgetreden. Toenik in Marokko was viel me onder meer op hoe anders Marokkanen omgaan met publieke ruimte: daar was de publieke ruimte van niemand, dus mocht je doen wat je wilde, hier is deze van iedereen, dus houd je rekening met anderen. Voor mij was het wennen daar, en voor hen is het wennen hier. Hun gedrag hier is alleen opvallender dan mijn gedraag daar. Dat is pech hebben voor ze.

observer
03-07-06, 11:33
Geplaatst door Nelis70
lijkt mij ook

Relschoppen in bus is niet-sociaal gedrag in de publieke ruimte, waartegen idd niet veel tegen wordt opgetreden. Toenik in Marokko was viel me onder meer op hoe anders Marokkanen omgaan met publieke ruimte: daar was de publieke ruimte van niemand, dus mocht je doen wat je wilde, hier is deze van iedereen, dus houd je rekening met anderen. Voor mij was het wennen daar, en voor hen is het wennen hier. Hun gedrag hier is alleen opvallender dan mijn gedraag daar. Dat is pech hebben voor ze. kan me haast niet voorstellen dat jongeren in marokko ongestraft kunnen rellen en mensen lastigvallen

iets zegt me dat als de mensen er zelf niets aan doen de politie ze slaat tot ze dubbel zien

Max Stirner
03-07-06, 15:19
Geplaatst door Marsipulami
Zonder dit conflict op de bus was de brave man misschien boos geworden op zijn buurman omdat die op zondag zijn gras zat te maaien en een week later gestorven ?


Jah joh, je gelooft in wel meer ongeloofwaardige sprookjes.

Pytaghoras
03-07-06, 17:04
Gelukkig was die man gestorven toen de trein stilstond. De gevolgen waren erger geweest als die man plotsling was gisteren terwijl hij de trein bestuurt.

Als die jongens geweld hadden gebruikt, dan moeten ze bestraft worden.

Moge hij in vrede rusten.

observer
03-07-06, 17:10
Geplaatst door Pytaghoras
Gelukkig was die man gestorven toen de trein stilstond. De gevolgen waren erger geweest als die man plotsling was gisteren terwijl hij de trein bestuurt.

Als die jongens geweld hadden gebruikt, dan moeten ze bestraft worden.

Moge hij in vrede rusten. hij was passagier op weg naar zijn werk op de thalys

Nelis70
03-07-06, 17:12
Geplaatst door observer
kan me haast niet voorstellen dat jongeren in marokko ongestraft kunnen rellen en mensen lastigvallen

iets zegt me dat als de mensen er zelf niets aan doen de politie ze slaat tot ze dubbel zien

Mijn opmerking over omgaan met publieke ruimte in de breedste zin. Ik had het losgekoppeld van alleen het rellen. In Marokko werd inderdaad niet constant en alleen maar gereld in de publieke ruimte.

mark61
03-07-06, 17:38
Geplaatst door Pytaghoras
Gelukkig was die man gestorven toen de trein stilstond. De gevolgen waren erger geweest als die man plotsling was gisteren terwijl hij de trein bestuurt.

Daar is een veiligheidssysteem voor. Trein staat binnen 10 minuten daggik stil.

Marsipulami
03-07-06, 19:23
Twee verdachten lijnbus Antwerpen vrij


ANTWERPEN - Twee meerderjarigen die betrokken waren bij het dodelijke busincident van zaterdag 24 juni zijn maandag door de Antwerpse raadkamer vrijgelaten. De derde meerderjarige verdachte blijft wel aangehouden.


Volgens de raadkamer hebben de twee geen strafbaar aandeel in de dood van treinbestuurder Guido Demoor. Dat wil zeggen dat zij de man niet geslagen zouden hebben. Dat is ook de stelling die hun advocaten, meesters Luyckx en Mertens, naar voor hadden gebracht.

De 54-jarige Demoor kreeg het vorige zaterdag 24 juni op bus 23 aan de stok met zes jongeren. Hij zou hen gevraagd hebben zich rustiger te gedragen en het kwam tot een handgemeen. Demoor kreeg enkele slagen waarna de jongeren van de bus sprongen. De treinbestuurder overleed kort nadien, ten gevolge van een hersenvliesbloeding. Die werd vermoedelijk veroorzaakt doordat de man zich had opgewonden en een hoge bloeddruk had.

Reconstructie

Afgelopen zaterdag hield het Antwerpse gerecht een reconstructie van de feiten. Aan de hand van het verslag van die reconstructie en van de onderzoeksrechter, heeft de raadkamer beslist twee van de meerderjarige verdachten vrij te laten. Het zou immers gebleken zijn dat de twee Demoor niet zouden geslagen hebben.

De twee vrijgelaten verdachten kregen van de raadkamer wel strenge voorwaarden opgelegd. Zo mogen zij het land niet verlaten, mogen ze hun woning enkel uit om te gaan werken, mogen ze geen contact hebben met andere betrokkenen in het dossier of met de pers en moeten ze zich ter beschikking houden van de onderzoekers.

Het openbaar ministerie vorderde voor de raadkamer de verlenging van de aanhouding van alle drie de verdachten. De kans bestaat dan ook dat het Antwerpse parket beroep zal aantekenen tegen de vrijlating van de twee meerderjarigen. Zij hebben daarvoor 24 uur de tijd.

Marsipulami
03-07-06, 23:21
Geplaatst door Marsipulami
Twee verdachten lijnbus Antwerpen vrij


ANTWERPEN - Twee meerderjarigen die betrokken waren bij het dodelijke busincident van zaterdag 24 juni zijn maandag door de Antwerpse raadkamer vrijgelaten. De derde meerderjarige verdachte blijft wel aangehouden.



Zo te zien zal er niemand lang opgesloten blijven voor dit busincident met dodelijke afloop.

Twee meerderjarigen blijken slechts toevallige toeschouwer geweest te zijn van het conflict dat zich ontwikkelde. De derde meerderjarige die wel geslagen zou hebben deed dat slechts nadat het slachtoffer hem de keel dichtgeknepen had. Dus wellicht zal zijn straf ook gaan meevallen, zeker als je bedenkt dat het overlijden van het slachtoffer niet rechtstreeks het gevolg was van de klappen die gevallen zijn.

De minderjarigen hebben sowieso niet veel te vrezen. Eentje ervan blijkt ook niemand geslagen te hebben. De twee anderen wel. Maar het zou me verwonderen als de jeugdrechter hen uit handen zou geven aan een volwassenrechtbank, want van doodslag of moord is al lang geen sprake meer. Blijft dan slechts 3 maanden in een gesloten instelling 'als opvoedkundige maatregel' eventueel een paar keer te verlengen.

Marsipulami
03-07-06, 23:54
.

super ick
04-07-06, 09:15
Geplaatst door Nelis70
Je legt zelf al de oorzaak bij het korte lontje. Strengere straffen helpen alleen bij mensen die hun daad vantevoren overwegen, en dat doen de 'korte lontjes' over het algemeen niet.
Het lijkt mij dan ook dat strengere straffen eisen alleen maar goed is voor politieke partijen die veel stemmen willen trekken, maar niet om het probleem op te heffen. Daarvoor zal je iets meer moeite moeten doen.

Het vreemde is dat die korte lontjes bijna nooit het slachtoffer worden. Zij kiezen hun slachtoffers zorgvuldig uit. Meten zich een bepaald gedrag aan omdat het productief is. Een grote bek en dreigen met grof geweld om het gelijk te krijgen.

Als er een duidelijk signaal afgegeven wordt dat dit niet meer gepikt wordt en dat er forse straffen komen te staan op het toepassen van geweld dan vind er vrijwel zeker een verandering plaats. Een kwestie van bezinnen voor men begint.

Iedere stad of dorp heeft wel een (aantal) bekende vechtersba(a)z(s)en. Deze figuren slaan, vaak dikwijls jaar na jaar regelmatig anderen in elkaar en zitten slechts af en toe een half jaartje of een jaartje vast.
De schade die zij de slachtoffers en de omgeving toe brengen is bijna niet in geld uit te drukken.
Bijzondere rotte appels. De maatschappij is er bij gebaat als die voor langere tijd vast gezet worden.

Maarten
04-07-06, 12:19
Geplaatst door Marsipulami
Zo te zien zal er niemand lang opgesloten blijven voor dit busincident met dodelijke afloop.

Twee meerderjarigen blijken slechts toevallige toeschouwer geweest te zijn van het conflict dat zich ontwikkelde. De derde meerderjarige die wel geslagen zou hebben deed dat slechts nadat het slachtoffer hem de keel dichtgeknepen had. Dus wellicht zal zijn straf ook gaan meevallen, zeker als je bedenkt dat het overlijden van het slachtoffer niet rechtstreeks het gevolg was van de klappen die gevallen zijn.

De minderjarigen hebben sowieso niet veel te vrezen. Eentje ervan blijkt ook niemand geslagen te hebben. De twee anderen wel. Maar het zou me verwonderen als de jeugdrechter hen uit handen zou geven aan een volwassenrechtbank, want van doodslag of moord is al lang geen sprake meer. Blijft dan slechts 3 maanden in een gesloten instelling 'als opvoedkundige maatregel' eventueel een paar keer te verlengen.
Ben je niet veel te kort door de bocht?
Wie niet gemept heeft, heeft ook geen schuld aan die dood, tenzij er uit die klappen echt groepsgedrag blijkt.
Ik vraag me af wat het dichtknijpen van die keel voor invloed heeft? Dat gaat over zelfverdediging. Maar ook daar zijn de eisen heel streng voor, tenminste in Nederland. Als de dader niet kan aantonen, dat hij niet bijv. ook snel kon wegkomen, is er geen sprake meer van zelfverdediging, en speelt het dichtknijpen van die keel niet veel rol meer.

Bij ons worden minderjarigen gewoon vervolgd, maar als het om doodslag gaat, dan kunnen 16-17 jarigen al volgens het volwassenenrecht veroordeeld worden.
Verder denk ik nog steeds, dat de klappen als oorzaak aangemerkt gaan worden, ook al had hij een afwijking.
Maar we zullen wel zien..

Marsipulami
04-07-06, 13:23
Geplaatst door Maarten

Verder denk ik nog steeds, dat de klappen als oorzaak aangemerkt gaan worden, ook al had hij een afwijking.
Maar we zullen wel zien..

Het slachtoffer is over zijn kookpunt geraakt door het lawaai en de aanstellerij (vergelijk het gewoon met gebruikelijke luidruchtigheid en onbeschoftheid van Hollandse toeristen in wegrestaurants langs de Route du Soleil dezer dagen). Ook als er geen klappen gevallen waren was het slachtoffer mogelijks overleden door de opwinding in combinatie met de aandoening waaraan hij leed. Die nuance zal een rechter ook wel kunnen zien.

Anyway op dit moment is de beschuldiging "vrijwillige slagen en verwondigen zonder het oogmerk te doden, maar met de dood voor gevolg". De maximumstraf is dus 10 jaar.

Andere mogelijkheden zijn "wettelijke zelfverdediging" (vrijspraak) maar dat halen de beschudligden niet. Daarvoor is er al teveel publiciteit geweest rond deze zaak.

Dan is er nog slagen en verwondingen "door uitlokking" dan is de max straf 2 jaar. Maar dat halen ze ook niet.

Die tien jaar moet je delen door drie (wet Lejeune) zodat de dader(s) maximum drie jaar en vier maanden effectief vastzitten. Maar ze zullen dat maximum niet krijgen gezien a) minderjarigheid van verschillende (mogelijke) daders b) de aandoening -hoge bloeddruk- van slachtoffer c) het feit dat het slachtoffer zelf ook geweld gebruikt heeft.

M.b.t. bepalen strafmaat: Veel zal afhangen van de reputatie (strafblad) van de hoofdschuldige(n). Blijft het vonnis onder de drie jaar dan kan men die straf onder electronisch toezicht uitboeten.)

Tomas
04-07-06, 13:28
Geplaatst door Marsipulami
vergelijk het gewoon met gebruikelijke luidruchtigheid en onbeschoftheid van Hollandse toeristen in wegrestaurants langs de Route du Soleil dezer dagen

heb je daar wel eens gegeten? Dat doe je 1 keer en ook dan ervaar je dat als een gigantische provocatie. Stelletje fascisten. Eerst uitdagen en provoceren met gebakken kotst en ingedroogd braaksel en daarna klagen over de klachten. Nazies.

Marsipulami
04-07-06, 13:30
Geplaatst door Tomas
heb je daar wel eens gegeten? Dat doe je 1 keer en ook dan ervaar je dat als een gigantische provocatie. Stelletje fascisten. Eerst uitdagen en provoceren met gebakken kotst en ingedroogd braaksel en daarna klagen over de klachten. Nazies.


Heb jij het ook zo warm ?

Tomas
04-07-06, 13:32
Geplaatst door Marsipulami
Heb jij het ook zo warm ?

Yep. Maar zeg nou eens eerlijk, heb jij wel eens in een belgisch wegrestaurant gegeten?

Marsipulami
04-07-06, 13:37
Geplaatst door Tomas
Yep. Maar zeg nou eens eerlijk, heb jij wel eens in een belgisch wegrestaurant gegeten?

Ja hoor, maar dat een Hollander betaalt voor een middagmaal in een wegrestaurant zou me verwonderen. Hollanders hebben altijd hun frigobox mee en gebruiken wegrestaurants alleen voor een gratis zitje, een toilet te bezoeken en om hun afval dumpen. Dat alles rijkelijk omkadert door een aanstellerig, luidruchtig en onbeschoft gedrag.

Seif
04-07-06, 13:47
Geplaatst door Marsipulami
Ja hoor, maar dat een Hollander betaalt voor een middagmaal in een wegrestaurant zou me verwonderen. Hollanders hebben altijd hun frigobox mee en gebruiken wegrestaurants alleen voor een gratis zitje, een toilet te bezoeken en om hun afval dumpen. Dat alles rijkelijk omkadert door een aanstellerig, luidruchtig en onbeschoft gedrag.

Heeft een Hollander ooit je moeder verkracht ofzo?

Marsipulami
04-07-06, 13:50
Geplaatst door Seif
Heeft een Hollander ooit je moeder verkracht ofzo?

Nee, maar omgekeerd mogelijks wel :p

Seif
04-07-06, 13:56
Geplaatst door Marsipulami
Nee, maar omgekeerd mogelijks wel :p

Wat is dat dan tegenwoordig met al die rancuneuze Vlamingen op Nederlandse sites? Zogenaamd om gezellig te komen keuvelen. Maar het draait altijd uit op het botvieren van hun Ollanderhaat. Op andere favoriete sites van mij zie ik ze ook steeds vaker. Het lijkt wel een kanker die aan het uitzaaien is.

observer
04-07-06, 14:15
M.b.t. bepalen strafmaat: Veel zal afhangen van de reputatie (strafblad) van de hoofdschuldige(n). Blijft het vonnis onder de drie jaar dan kan men die straf onder electronisch toezicht uitboeten.) het feit dat ze allen op boxles zaten zal ook in hun nadeel zijn, immers ze konden de gevolgen goed inschatten

Tomas
04-07-06, 14:19
Geplaatst door Marsipulami
Ja hoor...

Kan niet. Dit moet een leugen zijn.

Max Stirner
04-07-06, 14:28
Geplaatst door Seif
Wat is dat dan tegenwoordig met al die rancuneuze Vlamingen op Nederlandse sites? Zogenaamd om gezellig te komen keuvelen. Maar het draait altijd uit op het botvieren van hun Ollanderhaat. Op andere favoriete sites van mij zie ik ze ook steeds vaker. Het lijkt wel een kanker die aan het uitzaaien is.


Mars snapt blijkbaar niet dat deze site bedoeld is voor Ollanders om Marokkaantjes te pesten.

Maarten
04-07-06, 15:16
Ik weet niet wat er precies gebeurt met Hollanders op weg naar een Franse camping, maar ergens vindt er een soort Frankenstein-achtige transformatie plaats, waarbij alles er uit komt, dat hun nette buren normaal niet verdragen.
Dat proces moet in Belgie al merkbaar zijn..

Marsipulami
07-07-06, 16:41
Minderjarige verdachte vechtpartij vrij

vr 07/07/06 - De jeugdrechter in Antwerpen heeft een van de drie minderjarige verdachten van het dodelijke busincident aan het Astridplein in Antwerpen, bijna twee weken geleden, voorwaardelijk vrijgelaten.
Over de andere twee minderjarige verdachten spreekt de jeugdrechter zich wellicht

Maarten
07-07-06, 16:44
Geplaatst door Max Stirner
Mars snapt blijkbaar niet dat deze site bedoeld is voor Ollanders om Marokkaantjes te pesten.

En om de leegheid van hun kloten te etaleren..

Ze kúnnen namelijk niet anders.

(zeker een aantal vrouwen niet, die wel proberen ze te laten zien)

Marsipulami
11-07-06, 08:34
Nog een minderjarige van busincident vrij


di 11/07/06 - In Antwerpen heeft de jeugdrechter beslist om een tweede minderjarige van het busincident vrij te laten. Bij dat incident kwam een man om het leven.
In de zaak werden zes jongeren opgepakt, drie minderjarigen en drie meerderjarigen.

Vorige week werden al twee meerderjarigen vrijgelaten, vorige vrijdag liet de jeugdrechter ook al een eerste minderjarige gaan.

Beide minderjarigen staan wel onder huisarrest. Volgens de advocaten van de verdachten hebben vier van de verdachten geen lichamelijk contact gehad met het slachtoffer.

Marsipulami
22-02-07, 11:54
Minderjarige wordt niet uit handen gegeven


do 22/02/07 - De minderjarige verdachte van het busincident aan het Astridplein in Antwerpen wordt niet als een volwassene berecht. Dat heeft de jeugdrechter in beroep beslist.
Bij het incident op een bus van De Lijn in juni vorig jaar overleed treinbestuurder Guido Demoor na een ruzie met zes allochtone jongeren.
(foto Belga) De jongeren maakten wat kabaal op de bus. Toen Demoor (foto) ging vragen of het wat rustiger kon, ontstond er ruzie.

De versies over hoe die ruzie verliep, lopen uiteen. Demoor zakte wel in elkaar nadat hij een trap in de hartstreek had gekregen.

Uit de autopsie bleek dat hij gestorven was aan een hersenvliesbloeding, een gevolg van een acute stress-situatie.

Of zijn dood rechtstreeks in verband kan worden gebracht met de slagen die hij kreeg, is niet duidelijk.
Minderjarige niet als volwassene berecht
Vier van de zes betrokken jongeren zijn vrijgelaten, zij hebben Demoor nooit aangeraakt.
(foto Belga) Een van de twee andere verdachten was meerderjarig en is naar de correctionele rechter doorverwezen. In afwachting van het proces eind maart is hij vrijgelaten.

In december besliste de jeugdrechter dat de overblijvende minderjarige verdachte niet uit handen moest worden gegeven.

Daartegen werd beroep aangetekend, maar de jeugdrechter heeft vandaag de beslissing van de rechter in eerste aanleg bevestigd.

De minderjarige verdachte zal dus niet als een volwassene worden berecht.

Marsipulami
28-06-07, 12:44
Dodelijk busincident bestraft met 2 jaar cel

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2007/06/01/fkdemoor.jpg

BRUSSEL - Er is een uitspraak in de zaak Guido Demoor. De treinbestuurder kwam vorig jaar om het leven door een trap tegen de kin waardoor hij een fatale hersenbloeding kreeg. Redouan S. (18) is veroordeeld tot een gevangenisstraf van twee jaar en een boete van 550 euro.

Redouan S. maakte op 24 juni vorig jaar samen met een vijftal kompanen amok op de beruchte buslijn 23 in Antwerpen. De 54-jarige Guido Demoor greep in en dat werd hem fataal.

Demoor vroeg volgens getuigen tot drie keer toe 'rustig en kalm' aan de jongeren om het wat kalmer aan te doen. Hij bereikte het omgekeerde. De zes maakten nog meer lawaai en keerden zich tegen Demoor.

Op een bepaald moment stond de moegetergde Demoor recht en legde zijn hand op de leuning van de stoel voor Redouan. Die nam dat niet en duwde de hand weg.

Daarop greep Demoor Redouan vast - naargelang de versie bij zijn kraag of keel - en duwde hem tegen het raam. S. en zijn advocaat vinden dat Demoor door die geste de feiten heeft uitgelokt, de correctionele rechtbank van Antwerpen volgde hen daarin.

Die opvatting had zijn invloed op de strafmaat. De openbare aanklager eiste vijf jaar cel, waarvan twee met uitstel. Het werden er twee en een boete van 550 euro. Daarenboven moet Redouan S. de familie van het slachtoffer en de NMBS, werkgever van Demoor, hoge schadevergoedingen betalen.


svh, me, avb (Belga/DS)

Qaiys
28-06-07, 13:09
Een zuiver geval van noodweerexces. De jongere wilde hem nooit doden maar verweerde zich vanwege de greep naar zijn keel, de dood is niet het gevolg van de trap maar van de stress.

De dader handelde in en verdedigingsituatie tegen wederrechtelijke aanranding van zijn lijf.

Vreemde uitspraak en al helemaal dat zijn ouders een hoge schadevergoeding moeten betalen.

Marsipulami
28-06-07, 13:36
Geplaatst door Qaiys
Een zuiver geval van noodweerexces. De jongere wilde hem nooit doden maar verweerde zich vanwege de greep naar zijn keel, de dood is niet het gevolg van de trap maar van de stress.

De dader handelde in en verdedigingsituatie tegen wederrechtelijke aanranding van zijn lijf.

Vreemde uitspraak en al helemaal dat zijn ouders een hoge schadevergoeding moeten betalen.

Na de overdreven mediatisering van dit incident -en het postuum uitreiken van een medaille voor "uitzonderlijke moed en zelfopoffering" door de provinciegouverneur aan het slachtoffer op diens begrafenis- is dit wel een mild vonnis. De strafmaat is te delen door drie en eventueel te volbrengen onder electronisch toezicht. Gezien zijn meerderjarigheid moeten niet zijn ouders maar wel hijzelf schadevergoeding betalen.

Marsipulami
14-11-07, 23:19
Redouane S. moet niet naar de cel

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00


starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00


Dader in zaak-Demoor moet niet naar cel

wo 14/11/07 - De jongeman die vorig jaar de dood heeft veroorzaakt van een buspassagier in Antwerpen, heeft in beroep een lichtere straf gekregen.
De meerderjarige dader had in eerste aanleg twee jaar effectieve gevangenisstraf gekregen. Nu wordt dat twee jaar met uitstel. (Belga) De treinchauffeur Guido Demoor (foto) kreeg het in de zomer van vorig jaar op een bus van De Lijn aan de stok met een groepje allochtone jongeren.

De man bezweek aan een hersenbloeding nadat hij door enkele jongeren was geslagen. Hij kreeg onder meer een trap tegen het hoofd.

De verdediging stelde opnieuw dat het slachtoffer het geweld had uitgelokt. Maar het hof van beroep volgde net als in eerste aanleg die stelling niet.

Het hof hield wel rekening met de jonge leeftijd van de dader en zijn blanco strafblad om hem een lichtere straf te geven.

Marsipulami
15-11-07, 08:39
Schadevergoeding

Redouan S., die een zestal maanden in voorhechtenis zat, hoeft dus niet terug naar de cel. Hij dient zich wel aan een aantal voorwaarden te houden. Zo moet hij gedurende 30 uur een opleiding 'slachtoffer in beeld' volgen, of iets gelijkwaardig, en moet hij de burgerlijke partijen fikse schadevergoedingen betalen.

De weduwe van Demoor kreeg 226.527 euro toegekend, zijn dochter 15.000 euro, zijn zoon 7.500 euro en zijn schoonmoeder 2.249 euro. Aan de NMBS, de werkgever van het slachtoffer, moet hij 69.274 euro betalen. (belga/dm)

_______________

Marsipulami
15-11-07, 08:45
Niets is wat het lijkt.

Die twee jaar voorwaardelijk is een strafverzwaring tgo 2 jaar effectief. Immers hij heeft al 6 maanden in voorarrest gezeten. Naar Belgisch recht was die twee jaar effectief op twee maanden na al uitgezeten.

Als het vonnis bevestigd werd moest hij nog twee maanden onder electronisch toezicht om er definitief van af te zijn.

Nu krijgt hij die twee jaar gevangenis bij een kleine nieuwe misstap opnieuw op zijn bord gepresenteerd.

Bovendien is er de torenhoge schadevergoeding: 320 550 EUR + gerechtskosten + advokatenkosten. Dat is veel erger dan die gevangenisstraf. Die jongen moet nu de rest van zijn leven werken om die schadevergoeding te kunnen betalen, tenzij hij besluit om nooit meer te gaan werken.

M@riska
15-11-07, 08:48
Geplaatst door Marsipulami
Schadevergoeding

Redouan S., die een zestal maanden in voorhechtenis zat, hoeft dus niet terug naar de cel. Hij dient zich wel aan een aantal voorwaarden te houden. Zo moet hij gedurende 30 uur een opleiding 'slachtoffer in beeld' volgen, of iets gelijkwaardig, en moet hij de burgerlijke partijen fikse schadevergoedingen betalen.

De weduwe van Demoor kreeg 226.527 euro toegekend, zijn dochter 15.000 euro, zijn zoon 7.500 euro en zijn schoonmoeder 2.249 euro. Aan de NMBS, de werkgever van het slachtoffer, moet hij 69.274 euro betalen. (belga/dm)

_______________


Zozo, zelfs de schoonmoeder krijgt wat toegeschoven..

Marsipulami
15-11-07, 08:56
Geplaatst door M@riska
Zozo, zelfs de schoonmoeder krijgt wat toegeschoven..

Als postuum eerbetoon aan het slachtoffer zou de familie al dat geld beter weigeren.

Sjoweloo
15-11-07, 11:48
Die schadevergoeding ten gevolge van het overlijden, is een beetje merkwaardig. Ik denk niet dat er in Nederland zo'n regeling bestaat in het strafrecht voor het leed van nabestaanden. Of je geeft hem gewoon een behoorlijke gevangenisstraf óf je doet dat niet, vind ik zelf.