PDA

Bekijk Volledige Versie : Mieren rekenen afstand uit met poten



Bofko
30-06-06, 16:18
LONDEN - Mieren hebben in hun poten een ingebouwde stappenteller en kunnen zo een afstand precies uitrekenen. Een onderzoek aan de universiteit van het Duitse Ulm en de universiteit van Zürich in Zwitserland laat voor het eerst zien hoe mieren het voor elkaar krijgen om altijd terug te keren naar hun nest. De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Science. Het was al bekend dat de insecten de lichtinval gebruiken om hun richting te bepalen. Maar wetenschappers wisten niet hoe de mieren de afstand exact konden berekenen. Nu blijkt dat zij hun stappen 'tellen'. Daarbij is de lengte van hun pootjes van cruciaal belang, zo meldde vrijdag de BBC.

Voedsel
De Duitse en Zwitserse onderzoekers gebruikten de Cataglyphis fortis, een miersoort uit de Saharawoestijn, die grote afstanden aflegt om voedsel te vinden. De wetenschappers lieten de mieren een bepaalde afstand lopen naar voedsel en manipuleerden vervolgens de poten van de insecten. Van sommigen werden de poten langer gemaakt door kleine stelten, anderen kregen kortere poten door amputatie.
Mieren met langere poten bleken hun nest voorbij te lopen, terwijl de andere mieren hun terugtocht juist te vroeg staakten.

nu.nl

Tomas
30-06-06, 16:22
Nou èn?

Bofko
30-06-06, 16:36
Geplaatst door Tomas
Nou èn?

Reageer nou maar gewoon in dat Islamonderzoek-topic ipv hier te komen afreageren met je onvolwassenheden en vage principes.

Tomas
30-06-06, 16:46
Geplaatst door Bofko
Reageer nou maar gewoon in dat Islamonderzoek-topic ipv hier te komen afreageren met je onvolwassenheden en vage principes.

Holist!

Bofko
30-06-06, 16:51
Geplaatst door Tomas
Holist!

Ik ben totaal niet onder de indruk van je gescheld, gozer, en ik kan er ook niets aan doen dat je bezeten van me bent.

Tomas
30-06-06, 17:00
Geplaatst door Bofko
Ik ben totaal niet onder de indruk van je gescheld, gozer, en ik kan er ook niets aan doen dat je bezeten van me bent.

't is weer tijd om naar huis te gaan. Heb weer genoeg tijd van de baas misbruikt.

Bofko
30-06-06, 17:01
Geplaatst door Tomas
't is weer tijd om naar huis te gaan. Heb weer genoeg tijd van de baas misbruikt.

Yep. Back to reality.

Tomas
30-06-06, 17:08
Geplaatst door Bofko
Yep. Back to reality.

Wow. Wat voor een werk doe jij dan?

Wide-O
30-06-06, 18:19
Geplaatst door Bofko
LONDEN - Mieren hebben in hun poten een ingebouwde stappenteller

En nu de bijen :blij:

allard
01-07-06, 01:19
ha Wide er zyn altyd superieure culturen lol

Aicha1976
01-07-06, 01:27
Geplaatst door Wide-O
En nu de bijen :blij:


En de bloemetjes http://www.smileyarena.com/emoticons/Main/Flowers/openrose2.gif

allard
01-07-06, 01:45
Geplaatst door Aicha1976
En de bloemetjes http://www.smileyarena.com/emoticons/Main/Flowers/openrose2.gif Je snapt er echt geen ruk van he ? ga nou maar een cursus "imkeren" volgen>

Aicha1976
01-07-06, 01:53
Geplaatst door allard
Je snapt er echt geen ruk van he ? ga nou maar een cursus "imkeren" volgen>


Ik had het niet tegen jou maar tegen Wide O :o

En ga jij maar lekker je zusje commanderen :duim:

iloveisrael
01-07-06, 09:12
En toch vind ik dit wel een interessant gegeven. Want dat zou dus betekenen dat mieren kunnen tellen en als ze kunnen tellen wat kunnen ze dan nog meer?

Orakel
01-07-06, 17:26
Geplaatst door iloveisrael
En toch vind ik dit wel een interessant gegeven. Want dat zou dus betekenen dat mieren kunnen tellen en als ze kunnen tellen wat kunnen ze dan nog meer?

toepen?

Maarten
01-07-06, 19:22
Nou nog onderzoek naar, waarom sommige poten altijd lopen te mieren..

(Ja, sorrie, ik kreeg net weer post van iemand, sjonge jonge....)

Wide-O
01-07-06, 20:18
Geplaatst door Orakel
toepen?

Vast wel.

Jij vroegen toch boekentips laatst ja ?

"The Golden Cage" van Edgar O. Wilson (die beschouwd wordt als de grondlegger van de tamelijk duivelse sociobiologie) bevat één en ander aan informatie over wat ze wel of niet kunnen. (man was entomoloog) Geen fictie, en stuf om van achterover te vallen.

Mieren kunnen verders ook neuken. Miereneuken. Of is het nu Mierrenneuken ? :verward: Ik blijf het moelijk vinden.

Mark
01-07-06, 21:25
Geplaatst door Bofko
Van sommigen werden de poten langer gemaakt door kleine stelten, anderen kregen kortere poten door amputatie.
Mieren met langere poten bleken hun nest voorbij te lopen, terwijl de andere mieren hun terugtocht juist te vroeg staakten.

nu.nl

Ik zou ook niet zo ver lopen op afgehakte stompjes.