PDA

Bekijk Volledige Versie : De Berbers zijn cool : zij hebben Zidane, Idir, een mooie vlag ... en soms zijn zelfs



Amenzu
01-07-06, 12:49
Zakaria Boualem kwam in de kantine van de bank ineens oog in oog te staan met een mooie en charmante vrouw. De dame in kwestie luistert naar de naam Aouatif alias gevoelens. Sinds haar komst naar de bank, een paar weken geleden, zijn er inderdaad gevoelens te over. Als enige ongesluierde vrouwelijke collega zorgt zij voor een collectieve fantasie op d ewerkvloer.

‘Ben jij een Berber?’ vroeg ze ineens.
Zakaria was overvallen door de vraag, die hij ontoepasselijk vond.
- Wie, ik?
- Ja, jij, ben jij een Berber?
- Oh nee, Ik kom uit Guercif. Het is in het verre oosten van Marokko. Daar, waar de mensen dansen met hun schouders. Het is erg mooi daar.
- Maar waar kom je dan vandaan als je geen Berber bent?
- Ik kom van de vierde verdieping, bij de IT afdeling vandaan, daarvoor kwam ik met de trein uit Guercif.
- En toch ben je geen Berber?
- Nee
- Je hebt het mis: Wij zijn allemaal Berbers, alle Marokkanen zijn Berbers. Als je zegt dat je geen Berber bent, dan zeg je dat je een Arabier bent en dus een indringer. Iemand die ons cultureel heeft gekolonialiseerd, beslag heeft gelegd op onze rijkdommen, onze identiteit heeft vernietigd, etc.
- Nee, ik ben ook geen Arabier, maar ik noem mezelf gewoon een Marokkaan. Ik ben ook geen binnendringer. Als ik ergens zou willen binnendringen dan is het Europa. Maar dat moeten we niet met zijn allen doen, anders wordt het daar net zoals hier en dat dient niemand.

Aouatif steekt in woede en maakt duidelijk dat ze mensen zoals Zakaria als bedriegers beschouwt. Het probleem van Aouatif is het feit dat ze een BCBG-er uit Fès is. Zij is een puur product van Lyautey. Zij kan nog steeds niet naar de weg vragen in het Arabisch na twintig jaar in Casa Blanca doorgebracht te hebben. Ze is niet eens in staat om Ddarija te spreken zonder het accent van Neuilly. Om in deze omstandigheden te praten over bedriegers is voor Zakaria surrealistisch. Hij kon het niet begrijpen. Het gebeurt wel vaker dat hij iets niet begrijpt. Maar hier kan hij niets aan doen, het ligt gewoon aan de complexiteit van het land.

Zakaria begrijpt haar toch ineens wel. Aouatif voelt zich gewoon niet goed in haar vel als Marokkaanse vrouw. Zij is niet trots op haar identiteit dat door het westen op een lijn geplaatst wordt met die van Saudi Arabië, Alqaida en Kolonel Qaddafi, dit zijn bepaald geen triomfantelijk voorbeelden. De geschiedenis van de Berbers is voor haar dan ook een ideale oplossing. Het is ook waar, de berbers zijn Cool, zij hebben Zidane, Idir, een mooie vlag en soms zijn ze zelfs blond. Zij respecteren de vrouw en leggen geen bommen. Wat maakt het uit dat Aouatif geen woord Tamazight spreekt of dat haar verblijf in Amazigh gebieden zich beperkt tot tochten in een geacclimatiseerde 4x4, idealen nastreven geeft voldoening. Zij identificeert zichzelf met kabyle en voelt zich beter in haar geplastificeerde nationale identiteitskaart. Het is haar antwoord op de heersende schizofrenie om haar heen.

Zakaria besloot om gebruik te maken van de situatie en sprak haar aan met fluwelen woorden in het Berbers: "Mani s teddit a yazenkod ? Idd anmoun a tasanu !". Hij heeft zich snel aangepast.

Door: Zakaria Boualem
telquel-online.com


=========================

Weet iemand wat BCBG is (in Fès)?

Guercif = Jar + Asif = tussen de rivier ( in het Berbers)

Amenzu
01-07-06, 12:52
http://www.nadorcity.com/modules/xcgal/albums/Nador/contremarichalamezyan/marichalmezyan21.jpg

Al Sawt
01-07-06, 15:08
Wat een sentimentele stuk! Ik ben er echt kapot van.

Geplaatst door Amenzu
- Je hebt het mis: Wij zijn allemaal Berbers, alle Marokkanen zijn Berbers. Als je zegt dat je geen Berber bent, dan zeg je dat je een Arabier bent en dus een indringer. Iemand die ons cultureel heeft gekolonialiseerd, beslag heeft gelegd op onze rijkdommen, onze identiteit heeft vernietigd, etc.
Wel vreemd, Arabische komst dateert rond 7e eeuw.

Desondanks het vernietiging van berber identiteit, is het 14 eeuwen later nog springlevend.

Kennelijk valt het mee met vernietiging of er was geen vernietiging geweest.


Zij is een puur product van Lyautey. Zij kan nog steeds niet naar de weg vragen in het Arabisch na twintig jaar in Casa Blanca doorgebracht te hebben. Ze is niet eens in staat om Ddarija te spreken zonder het accent van NeuillyAmenzu? Dus ik kan interpreteren dat wie niet in machte is om Darija na 20 jr. te spreken en zich zelf niet staande kan houden in Marokko, prooi wordt van Berberse zelfbewustwording?



Zakaria begrijpt haar toch ineens wel. Aouatif voelt zich gewoon niet goed in haar vel als Marokkaanse vrouw. Zij is niet trots op haar identiteit dat door het westen op een lijn geplaatst wordt met die van Saudi Arabië, Alqaida en Kolonel Qaddafi, dit zijn bepaald geen triomfantelijk voorbeelden. Mensen van dezelfde slag als Aoutif hebben liever figuren als Pasja Glaoui aan de macht.

Slag soort mensen als Amenzu en Tamza en al dat 'zelfbewuste' Berbers, schamen zich voor Al Qaida, Khaddafie en SA. Maar ze schamen niet voor zichzelf. Omdat ze scheiding aanbrengen in Marokkaanse identiteit en zichzelf opwierpen als moraal superieure wezens.


De geschiedenis van de Berbers is voor haar dan ook een ideale oplossing.Terug naar een samenleving dat bestaat uit breuklijnen van tribale vetes.


soms zijn ze zelfs blond. Vaak zijn ze zelfs donker. Maar dat is kennelijk geen gegeven om trots op te zijn.


Zij respecteren de vrouw Dat klopt. Marokko is ook het enige land ter wereld die niet kampt met fenomeen van mishandelde vrouwen op het platteland.

En afgezien van GeArabiseerde delen, is Marokko een vrouwvriendelijkheid zelve.



en leggen geen bommen. Nee. Het zijn inderdaad heel pacifistisch ingestelde mensen.


Wat maakt het uit dat Aouatif geen woord Tamazight spreekt of dat haar verblijf in Amazigh gebieden zich beperkt tot tochten in een geacclimatiseerde 4x4, idealen nastreven geeft voldoening. Zij identificeert zichzelf met kabyle en voelt zich beter in haar geplastificeerde nationale identiteitskaart. Het is haar antwoord op de heersende schizofrenie om haar heen. Het is haar antwoord op een mankemant van haar zelf.

Mensen als Aoutif, Amenzu, Tamza en dergelijke, zijn helaas te zwak om een normale identiteitsvorming te doorlopen. Ze hebben geen vrede met wat ze zijn en wat hun afkomst is.

Nee hoor, ze zoeken liever naar een kunstmatige identiteit die ze gaan cultiveren en als een homogene alternatief gaan voorstellen en opdringen aan de massa, die wel instaat is om hun identiteit te vormen.

Men wijst liever naar de Arabieren als vijand en onderdrukkers. Maar gemakshalve vergeet men dat hun onderdrukkers gewoon mensen van hun eigen bloed zijn en geen vreemde overheersers zijn.

Dus Tamza en Amenzu, bespaar me jullie klaag gezang over hoe geweldig berbers wel zijn en hoe verschillend ze zijn van de Arabische barbaren.

Amenzu
01-07-06, 16:01
Natuurlijk is het artikel een beetje sarcastisch bedoeld en geeft aan dat er veel beweging in de Marokkaanse gemeenschap gaand is.

Het feit dat Ddarija kinderen vandaag al verplicht zijn om Tamazight te leren op school en dat het in 2011 alle kinderen in Marokko verplicht zullen zijn om Tamazight te leren. Had ook niemand gedacht.
ONtekenners van de onderdrukking van Imazighen, zijn of gek of gestoord, zeker niet van deze aarde of Arabier.

De reacties op verschillende passages uit het artikel zijn inhoudloos en missen ieder vorm van scherpte.

Ga terug naar je hol. Bush heeft ooit niet zomaar over een hOL gehad. In de wetsrese samenlevingen geldt dat enkel beesten in ein een hol leven.

Dit komt ook uit telquel: Tifaouine a tamazight

Een dorp vlakbij Agadir, de inwoners zijn bijna allemaal Imazighen. Landbouwers en vissers, die zelf een geïmproviseerde school hebben gebouwd om hun kinderen de kilometers tocht naar school te besparen. Twee lokaatje en een kleine zaal waar een viertigtal jongens en meisjes onderwijs volgen.
Vandaag bestaat het grotste gedeelte uit onderwijs in het Tamazight. Zij hebben vorig jaar al meegedaan aan de eerste lichting Marokkaanse leerlingen deze taal leren. Op de muren hangen posters in het tifinagh. ‘Zodat de kinderen eraan kunnen wennen’ vertelt de inspecteur van het ministerie van onderwijs. De leraar vraagt een leerling om hem niet met “Ustadh” aan te spreken maar met “Asselmad”. ‘Je hoort de kinderen toch ook niet Arabisch praten tijdens Franse lessen’ vervolgt hij. Hier, legt hij uit, spreken de meeste kinderen het Tashelhit variant, twee het rifijns en drie spreken Ddarija. Zij kunnen het allemaal heel goed volgen. Onderling spreken ze Tashlhit, met het kalassieke Arabisch hebben ze daarentegen veel moeite.

Wie had kunnen denken 10 jaar geleden dathet tamazight op school zou onderwijzen worden. Wie had gedacht dat de overheid een belangrijke deel van onze nationale identeit beetje bij beetje erkend en niet reduceert tot een folklore. Ondertussen volgen in verschillende delen van het land, zowel Arabisch als amazigh, veel kinderen lessen in het Tamazight. De bedoeling is dat in 2011 Tamazight op alle Marokkaanse scholen ondewezen zal worden.

Sanmir 7 uit Asafi sprak nog een jaar geledne geen Tamazight. Vandaag spreekt hij niet alleen alleen Tamazight, maar hij schrijft het en leest het. Zij ouders hebben het inmiddels het Tifinagh alfabet ook onder de knie.

Over een uur zullen de kinderen Arabisch les hebben, maar tussen de lessen door discuserren ze en praten ze met elkaar in het Tamazight.

http://www.telquel-online.com/146/sujet1.shtml

Amenzu
01-07-06, 17:59
http://img86.imageshack.us/img86/7116/bugerrafschoolbooks1ey.gif

Tamza_Tirelli
02-07-06, 19:02
Geplaatst door Al Sawt
Wat een sentimentele stuk! Ik ben er echt kapot van.

Wel vreemd, Arabische komst dateert rond 7e eeuw.

Desondanks het vernietiging van berber identiteit, is het 14 eeuwen later nog springlevend.

Kennelijk valt het mee met vernietiging of er was geen vernietiging geweest.

Amenzu? Dus ik kan interpreteren dat wie niet in machte is om Darija na 20 jr. te spreken en zich zelf niet staande kan houden in Marokko, prooi wordt van Berberse zelfbewustwording?

Mensen van dezelfde slag als Aoutif hebben liever figuren als Pasja Glaoui aan de macht.

Slag soort mensen als Amenzu en Tamza en al dat 'zelfbewuste' Berbers, schamen zich voor Al Qaida, Khaddafie en SA. Maar ze schamen niet voor zichzelf. Omdat ze scheiding aanbrengen in Marokkaanse identiteit en zichzelf opwierpen als moraal superieure wezens.
Terug naar een samenleving dat bestaat uit breuklijnen van tribale vetes.

Vaak zijn ze zelfs donker. Maar dat is kennelijk geen gegeven om trots op te zijn.

Dat klopt. Marokko is ook het enige land ter wereld die niet kampt met fenomeen van mishandelde vrouwen op het platteland.

En afgezien van GeArabiseerde delen, is Marokko een vrouwvriendelijkheid zelve.

Nee. Het zijn inderdaad heel pacifistisch ingestelde mensen.

Het is haar antwoord op een mankemant van haar zelf.

Mensen als Aoutif, Amenzu, Tamza en dergelijke, zijn helaas te zwak om een normale identiteitsvorming te doorlopen. Ze hebben geen vrede met wat ze zijn en wat hun afkomst is.

Nee hoor, ze zoeken liever naar een kunstmatige identiteit die ze gaan cultiveren en als een homogene alternatief gaan voorstellen en opdringen aan de massa, die wel instaat is om hun identiteit te vormen.

Men wijst liever naar de Arabieren als vijand en onderdrukkers. Maar gemakshalve vergeet men dat hun onderdrukkers gewoon mensen van hun eigen bloed zijn en geen vreemde overheersers zijn.

Dus Tamza en Amenzu, bespaar me jullie klaag gezang over hoe geweldig berbers wel zijn en hoe verschillend ze zijn van de Arabische barbaren.

Kun je voor 1 keer die gefrusteerde van angst schijtende illegale arab-nazistische kankerbek van je dichthouden a3ibadallah?

Bespaar MIJ effe je beschamende pleurisgejank en haal mijn naam niet aan wanneer je weer eens last hebt van virtuele diarree hebt. Begrepen, roddel-rat?

Yigh tfoe, wandelende provocatie opzoekende stink-anus. En dat noemt zich moderator. Iya33uk.

Tamza_Tirelli
02-07-06, 19:04
Geplaatst door Amenzu
http://img86.imageshack.us/img86/7116/bugerrafschoolbooks1ey.gif

:haha:

Dodelijk.

Optieven, El-zweetreet.

Amenzu
02-07-06, 19:40
Geplaatst door Tamza_Tirelli
:haha:

Dodelijk.

Optieven, El-zweetreet.



De retoriek klinkt bekend in de oren. Daar zijn ze goed in. Verder hollen ze aan de staart van de beschaving.

Als je alleen al afvraagt waarom je je taal niet mag leren, dan krijg je te horen dat je verdeeldheid zaait en een zionist bent. Dat bewijst de mentale staat waarin deze zwakkelingen verkeren.

De Arabieren hebben de nederlag van 67 nog niet verwerkt. Maar zij willen niet van leren. Ieder dag nog worden ze venederd. Vind je het gek dat we er niet mee geassocieerd willen worden? Waarom zou ik me Arbier voelen? Ik ben (alhamdulillah) geen Arabier en ik zal me het ook niet voelen. verkeer ik dan in een identiteitscrisis?

Als ik een zionist ben omdat ik het niet accepteer dat mijn culturele en taalkundige rechten ontnomen worden, dan ben ik het graag.

Hou je onzin over fitna enzo voor jezelf. DE grootste fitna zijn de Arabieren. KIjk weer eens vanavond naar het nieuws.

Tamza_Tirelli
02-07-06, 20:27
Ik zie net dat Amenzu een strafpunt heeft gekregen van forum NSB'er El Sawt. Tering, wat een zielige moderator. Zn functie misbruiken zogenaamd omdat het racistisch zou zijn.

Zielug.

Tfoe, echt zielig. Serieus.

:kotsen:

Tamza_Tirelli
02-07-06, 20:31
Keb trouwens niets te schaften met jullie allemaal. Gebruik mijn naam dan ook niet ijdel.

Ik vind het overigens artikel maar vaag. Gaat nergens over.

Amenzu
02-07-06, 21:10
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Ik zie net dat Amenzu een strafpunt heeft gekregen van forum NSB'er El Sawt. Tering, wat een zielige moderator. Zn functie misbruiken zogenaamd omdat het racistisch zou zijn.

Zielug.

Tfoe, echt zielig. Serieus.

:kotsen:

Dat is ook een van de kenmerken van de Nationalisten die hij verdedigt.

Er wordt nooit inhoudelijk ingegaan op de reacties. Het enige verweer is in de vorm van beschuldigingen en bedreigingen. Er zit een gevaarlijke Nazi gedachte in de hoofden van extremisten en nationalisten.

Amenzu
02-07-06, 21:16
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Ik zie net dat Amenzu een strafpunt heeft gekregen van forum NSB'er El Sawt. Tering, wat een zielige moderator. Zn functie misbruiken zogenaamd omdat het racistisch zou zijn.

Zielug.

Tfoe, echt zielig. Serieus.

:kotsen:

Ik ben daarvan niet op de hoogte gebracht middels een mail pf PM, zoals dat hoort. Ik weet dus niet eens waarom ik een strafpunt heb gekregen.

IK verklaar deze strafpunt dan ook als ongeldig.

Tat-teg
02-07-06, 21:51
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Ik zie net dat Amenzu een strafpunt heeft gekregen van forum NSB'er El Sawt. Tering, wat een zielige moderator. Zn functie misbruiken zogenaamd omdat het racistisch zou zijn.

Zielug.

Tfoe, echt zielig. Serieus.

:kotsen:

Ik vind het terecht.
Amenzu staat hier bekend als DE arabierenhater.
Alles wat hij schrijft gaat over zijn haat tegen de arabieren. Zelfs al is het onderwerp bijvoorbeeld voetbal.

Eens moet hij die strafpunten wel krijgen, van mij mag hij er nog meer.

Stel, alle berbers denken net zoals amenzu.. Hoe ziet de situatie er dan uit? gwn shitzooi.. Hij is een verdeler, een haatzaaier en een racist. wat zijn identiteit en echte agenda zijn is niet bekend.

En ik mag dit allemaal zeggen over hem. Ik ben nl. 100% berber en ben geboren in Ijarouanou - beni bouayach...

Amenzu
02-07-06, 22:54
Geplaatst door Tat-teg
Ik vind het terecht.
Amenzu staat hier bekend als DE arabierenhater.
Alles wat hij schrijft gaat over zijn haat tegen de arabieren. Zelfs al is het onderwerp bijvoorbeeld voetbal.

Eens moet hij die strafpunten wel krijgen, van mij mag hij er nog meer.

Stel, alle berbers denken net zoals amenzu.. Hoe ziet de situatie er dan uit? gwn shitzooi.. Hij is een verdeler, een haatzaaier en een racist. wat zijn identiteit en echte agenda zijn is niet bekend.

En ik mag dit allemaal zeggen over hem. Ik ben nl. 100% berber en ben geboren in Ijarouanou - beni bouayach...

Dat is jullie probleem. Als ik jouw was zou ik met concrete voorbeelden komen vorodat ik dit soort beschuldigingen uit. Maar juist omdat jullie dat niet kunnen blijft alleen het schelden en beschuldigen over. Mag ik zeggen welke volk daar heel bekend van is? Jullie reacties dragen dus helemaal niets aan het debat op dit forum. Ik zou dus eerder verwachten dat jij hier mniet hoort. Een ander mening accepteren is een belangrijke kenmerk van democratie. Jullie bewijzen hier waarom in dat soort landen geen democratie is.

Je moet onderscheid maken tussen feiten en jouw zielige emotionele sentiment. DE feiten liegen er niet om en kunnen hard aankomen. Maar daarom hoef je achterlijke retoriek niet.

Lever een bijdrage aan de discussie of bekritiseer de anderen aan de hand van argumenten.

Dat you in Igar n wanu (Ayt Buâiyyac) geboren bent is een bijzak. Het heeft niets te maken met het onderwerp.

mark61
02-07-06, 23:22
Geplaatst door Amenzu
Weet iemand wat BCBG is (in Fès)?

Ik zou het maar houden op het kledingmerk. Zoiets als de Pradamaroc in NL. :)

Wide-O
02-07-06, 23:25
Geplaatst door mark61
Ik zou het maar houden op het kledingmerk. Zoiets als de Pradamaroc in NL. :)

Neemt niet weg dat Zidane plots weer erg sterk was gisteren :D

Amenzu
02-07-06, 23:32
Geplaatst door mark61
Ik zou het maar houden op het kledingmerk. Zoiets als de Pradamaroc in NL. :)

Het is een Elitair school voor economisch studies. Vanzelfsprekend Franstalig.

mark61
02-07-06, 23:37
Geplaatst door Wide-O
Neemt niet weg dat Zidane plots weer erg sterk was gisteren :D

Dagget wel. Resurrection Day.

mark61
02-07-06, 23:40
Geplaatst door Amenzu
Het is een Elitair school voor economisch studies. Vanzelfsprekend Franstalig.

Aha. Afkorting van?

Bon Chic Bon Genre zie ik. Ons Soort Mensen als het ware.

Wide-O
02-07-06, 23:40
Geplaatst door mark61
Dagget wel. Resurrection Day.

Yup. Wonderlijk, in zekere zin.

Wide-O
02-07-06, 23:42
Geplaatst door mark61
Aha. Afkorting van?

Bon Chic Bon Genre zie ik.

Niet te verwarren met CBGBs, New York.

mark61
02-07-06, 23:42
Geplaatst door Wide-O
Yup. Wonderlijk, in zekere zin.

Laatste kans. Een laatste opflakkering voor het pensioen.

Olive Yao
03-07-06, 00:01
Geplaatst door Amenzu
Het feit dat Ddarija kinderen vandaag al verplicht zijn om Tamazight te leren op school en dat het in 2011 alle kinderen in Marokko verplicht zullen zijn om Tamazight te leren. Had ook niemand gedacht.
Koerden, Vlamingen en Walen, Basken …
Die maakten en maken ook zo’n punt van hun eigen taal.
Symptoom van moeilijkheden, bron van nog meer moeilijkheden.
Hoop dat t in Marokko goed gaat.

mark61
03-07-06, 00:03
Geplaatst door Wide-O
Niet te verwarren met CBGBs, New York.

Daar moest ik ook even aan denken, maar een dependence in Fes, nee.

Wide-O
03-07-06, 00:05
Geplaatst door mark61
Daar moest ik ook even aan denken, maar een dependence in Fes, nee.

Andere werelden ? :argwaan:

mark61
03-07-06, 00:07
Geplaatst door Wide-O
Andere werelden ? :argwaan:

Parallelle universa, meneer.

~Panthera~
03-07-06, 00:08
Geplaatst door mark61
Parallelle universa, meneer.


aub niet. :moe:

Olive Yao
03-07-06, 00:09
Geplaatst door mark61
Parallelle universa, meneer.
Voetballen daar ook Zidanes?

mark61
03-07-06, 00:11
Geplaatst door ~Panthera~
aub niet. :moe:

Niks aan te doen.

Wide-O
03-07-06, 00:12
Geplaatst door mark61
Parallelle universa, meneer.

Vraag is dan, als ik het goed begrijp, of the twain shall meet.

~Panthera~
03-07-06, 00:13
Geplaatst door mark61
Niks aan te doen.

Das lekker, zitten we straks 500 keer naar opa's laatste nummertje te kijken. :moe:

Wide-O
03-07-06, 00:15
Geplaatst door ~Panthera~
Das lekker, zitten we straks 500 keer naar opa's laatste nummertje te kijken. :moe:

In de karaoke bar nog wel :D

mark61
03-07-06, 00:17
Geplaatst door Olive Yao
Voetballen daar ook Zidanes?

Das niet Chic.

~Panthera~
03-07-06, 00:17
Geplaatst door Wide-O
In de karaoke bar nog wel :D

:schreeuw: :melig:

mark61
03-07-06, 00:18
Geplaatst door Wide-O
Vraag is dan, als ik het goed begrijp, of the twain shall meet.

Ooit wel.

Wide-O
03-07-06, 00:18
Geplaatst door mark61
Das niet Chic.

Freak out ! :handbang:

Wide-O
03-07-06, 00:19
Geplaatst door ~Panthera~
:schreeuw: :melig:

Of haal ik nu twee topics door elkaar? :rood:

mark61
03-07-06, 00:20
Geplaatst door Wide-O
Freak out ! :handbang:

Dat kan dan weer wel in Fes.

Wide-O
03-07-06, 00:21
Geplaatst door mark61
Ooit wel.

Debbie Harry ziet er op den duur niet meer uit hoor :D

mark61
03-07-06, 00:22
Geplaatst door Wide-O
Debbie Harry ziet er op den duur niet meer uit hoor :D

Das al heel lang het geval. Maarre, het idee is dat ook de bands homegrown zullen zijn. Als dat soort muziek dan nog bestaat. Ah, er komt wel weer wat anders.

Pytaghoras
03-07-06, 12:25
Amenzu,

Je moet niet verbaasd kijken als iemand je verdenkt van zionisme en zaaien van fitna. Faisal Al Hussein (zelf een arabier) van aljazeera zei dat over arabieren: wij, de arabieren zijn per definitie dictatoren, de overheid onderdrukt ons, de vaders onderdrukken hun zonen, de moeders hun dochters en de oudste broer zijn broertjes en zussen enz...

Je hoef alleen het woord Amazigh/Berber in te mond te nemen en de beschuldigingen staan al klaar. Want de arabier meneer Amenzu is degene die bepaalt wanneer je het recht hebt van het praten, wanneer je een moslim bent en wanneer je acherlijk bent als je toch volgens de regels van de Islam wilt leven. Je hoef eigenlijk ook niet te bidden, als je maar arabisch praat. Hij geeft je de sleutel van hmmmmm het paradijs. Ja, hij heeft het ook zo voor je geregeld dat je alleen arabische hoef te praten met zijn God. Want God spreekt alleen arabisch. God is een arabier. Wist je dat niet? Als je dat niet wist vraag het aan meneer de arabier.

En bovendien moet je weten dat meneer de arabier altijd gelijk heeft. Wie zegt nou dat hij geen gelijk heeft. Ik zei dat hij altijd gelijk heeft. Dat hebben wij al heel lang geleden afgesproken. Ze hebben het aan jouw opa en mijn opa doorgegeven en dat moet je ook doorgeven aan je kinderen en kleine kinderen. Want meneer Al Sawt wilt dat zijn kinderen en zijn kleine kinderen alleen maar arabisch praten met jouw kinderen en jouw kleine kinderen!

Amenzu
03-07-06, 12:33
Geplaatst door Pytaghoras
Amenzu,

Je moet niet verbaasd kijken als iemand je verdenkt van zionisme en zaaien van fitna. Faisal Al Hussein (zelf een arabier) van aljazeera zei dat over arabieren: wij, de arabieren zijn per definitie dictatoren, de overheid onderdrukt ons, de vaders onderdrukken hun zonen, de moeders hun dochters en de oudste broer zijn broertjes en zussen enz...

Je hoef alleen het woord Amazigh/Berber in te mond te nemen en de beschuldigingen staan al klaar. Want de arabier meneer Amenzu is degene die bepaalt wanneer je het recht hebt van het praten, wanneer je een moslim bent en wanneer je acherlijk bent als je toch volgens de regels van de Islam wilt leven. Je hoef eigenlijk ook niet te bidden, als je maar arabisch praat. Hij geeft je de sleutel van hmmmmm het paradijs. Ja, hij heeft het ook zo voor je geregeld dat je alleen arabische hoef te praten met zijn God. Want God spreekt alleen arabisch. God is een arabier. Wist je dat niet? Als je dat niet wist vraag het aan meneer de arabier.

En bovendien moet je weten dat meneer de arabier altijd gelijk heeft. Wie zegt nou dat hij geen gelijk heeft. Ik zei dat hij altijd gelijk heeft. Dat hebben wij al heel lang geleden afgesproken. Ze hebben het aan jouw opa en mijn opa doorgegeven en dat moet je ook doorgeven aan je kinderen en kleine kinderen. Want meneer Al Sawt wilt dat zijn kinderen en zijn kleine kinderen alleen maar arabisch praten met jouw kinderen en jouw kleine kinderen!

Het ergste is dat er ook zogenaamde Barbaren besmet zijn met deze ziekte. Zij hebben het overgenomen van hun meesters. HEt enige wat ze doen is de schuld aan anderen geven, bedreigen, beschuldigen en slachtofferrol spelen.

Als ik een racist of nazi zou zijn (ik heb het ze 100 keer gevraagd) dan moeten jullie komen met concrete voorbeelden waaruit dat zal blijken. Zij moeten gewoon leren denken en onderscheid maken tussen feiten en hun achterlijke gedachtengang.

Ik heb gister een strafpunt gekregen en ik heb nog steeds geen uitleg gekregen waarom? Ik heb zelfs geen PM pf mail daarover gehad.

IK wacht nog steeds op antwoord van de betreffende moderator.

Max Stirner
03-07-06, 16:03
Pfff.... dat gezemel over die identiteit altijd...wat maakt het nou uit wat voor soort Turk je bent...?

:engel:

Amenzu
03-07-06, 16:24
Geplaatst door Max Stirner
Pfff.... dat gezemel over die identiteit altijd...wat maakt het nou uit wat voor soort Turk je bent...?

:engel:

Het maakt heel veel uit. IK denk dat België op zijn kop zal staan morgen als het Nederlands verboden wordt en als de vlamingen bij de overheid frans moeten praten. Wat dacht je dat ging gebeuren als ze hun kinderen een franse naam moest geven, etc.etc.


Maar het om de Berbers gaat en een Berber iets van zegt dan maakt het in eens niets uit. Sterker nog dan ben je gelijk zionist en anti-islamist.

Daar gaat het om..

Amenzu
03-07-06, 16:26
Alsawt: Weet je nog steeds niet waarom je mij een strafpunt hebt gegeven? Ik zou het graag willen weten...


Het is ene schande om zomaar mensen strafpunten te geven die niet dezelfde gedachtengang hebben als jij. Dan kan je beter het hele forum sluiten. DE bedoeling van een forum is dat er mensen kunnen discusseren die verschillende meningen hebben.

Waarom ehb je mij zomaar een strafpunt gegeven, als je niet eens de persoon in kwestie op de hoogte brengt en uitlegt waarom. Kan ik misschien van leren...

Max Stirner
03-07-06, 16:51
Geplaatst door Amenzu
Het maakt heel veel uit. IK denk dat België op zijn kop zal staan morgen als het Nederlands verboden wordt en als de vlamingen bij de overheid frans moeten praten. Wat dacht je dat ging gebeuren als ze hun kinderen een franse naam moest geven, etc.etc.


Maar het om de Berbers gaat en een Berber iets van zegt dan maakt het in eens niets uit. Sterker nog dan ben je gelijk zionist en anti-islamist.

Daar gaat het om..


Ach, twas gewoon een dom geintje. Tzal de hitte wel zijn en de frustratie dat ik nu niet op het strand zit.

Ik hou ook niet zo van dat hokjesdenken en bovendien, ik zeg altijd maar zo: uiteindelijk zijn we diep in ons hart allemaal..........





...blank....


:D

Al Sawt
03-07-06, 23:36
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Ik zie net dat Amenzu een strafpunt heeft gekregen van forum NSB'er El Sawt. Tering, wat een zielige moderator. Zn functie misbruiken zogenaamd omdat het racistisch zou zijn.

Zielug.

Tfoe, echt zielig. Serieus.

:kotsen: NSB-er?


Je moet eens weten, hoe je mijn ego hebt gestreeld.

Al Sawt
03-07-06, 23:41
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Kun je voor 1 keer die gefrusteerde van angst schijtende illegale arab-nazistische kankerbek van je dichthouden a3ibadallah?

Bespaar MIJ effe je beschamende pleurisgejank en haal mijn naam niet aan wanneer je weer eens last hebt van virtuele diarree hebt. Begrepen, roddel-rat?

Yigh tfoe, wandelende provocatie opzoekende stink-anus. En dat noemt zich moderator. Iya33uk. Ik mag gerust jouw naam aanhalen. Want je bent actief op een openbare forum. Daarnaast prevaleert geen enkel privacy reden, om jouw naam niet aan te halen.

Al Sawt
03-07-06, 23:47
Geplaatst door Pytaghoras
Want meneer Al Sawt wilt dat zijn kinderen en zijn kleine kinderen alleen maar arabisch praten met jouw kinderen en jouw kleine kinderen! Meneer Al Sawt wil dat zijn kinderen in een Marokko zonder een samenleving dat gescheiden is op etnische breuklijnen.

Meneer Al Sawt wilt niet dat zijn kinderen door Imazighen als racisten en onderdrukkers wordt uitgemaakt, terwijl zijn kinderen net zo goed een slachtoffers zijn van systeem.

Ik lig echt niet wakker van het feit dat Amenzu en zijn kinderen alleen berbers en geen Arabisch machtig zijn.

Al Sawt
04-07-06, 00:01
Geplaatst door Amenzu
Alsawt: Weet je nog steeds niet waarom je mij een strafpunt hebt gegeven? Ik zou het graag willen weten...


Het is ene schande om zomaar mensen strafpunten te geven die niet dezelfde gedachtengang hebben als jij. Dan kan je beter het hele forum sluiten. DE bedoeling van een forum is dat er mensen kunnen discusseren die verschillende meningen hebben.

Waarom ehb je mij zomaar een strafpunt gegeven, als je niet eens de persoon in kwestie op de hoogte brengt en uitlegt waarom. Kan ik misschien van leren... Ik heb hekel aan een bepaalde slag mensen.

Mensen die zich bezondigen aan discriminerende uitlatingen.
En daar voldoe je aan!

Continu zit jij Arabieren als racisten en achterlijken te kwalificeren. En dat zonder enig vorm van argumentatie. Dan ben je in mijn ogen dan niks anders bezig met het preken van haat met behulp van discriminerende uitlatingen.

Dus zie je zelf niet in een slachtofferschap. Want als ik iedereen een strafpunt moet geven die het niet me eens was, dan had ik aan andere -prikkers prioriteiten gegeven. Dan een dorpsgek in een identiteitscrisis.

Pytaghoras
04-07-06, 11:04
Geplaatst door Al Sawt
Meneer Al Sawt wil dat zijn kinderen in een Marokko zonder een samenleving dat gescheiden is op etnische breuklijnen.

Meneer Al Sawt wilt niet dat zijn kinderen door Imazighen als racisten en onderdrukkers wordt uitgemaakt, terwijl zijn kinderen net zo goed een slachtoffers zijn van systeem.

Ik lig echt niet wakker van het feit dat Amenzu en zijn kinderen alleen berbers en geen Arabisch machtig zijn.

Die verdeling is juist ingevoerd door het systeem dat voornamelijk uit Arabieren bestaat. Als Imazighen pleiten voor hun rechten: het erkennen van hun taal en cultuur dan moet je ze niet van alles beschuldigen. Men hoeft alleen het onderwerp Imazighen ter discussie stellen, dan begint het probleem van de kant van de Marokkaanse Arabieren.

Het is een feit dat de Marokkanen onder te verdelen zijn in twee groepen: een groep die zich als amazigh privileert en een groep die zich als arabier privileert. Je kan van alles zeggen, maar de imazighen hebben nooit het geweld als middel gezien om hun rechten op te eisen.

Al Sawt
05-07-06, 13:38
Geplaatst door Pytaghoras
Die verdeling is juist ingevoerd door het systeem dat voornamelijk uit Arabieren bestaat. Als Imazighen pleiten voor hun rechten: het erkennen van hun taal en cultuur dan moet je ze niet van alles beschuldigen. Men hoeft alleen het onderwerp Imazighen ter discussie stellen, dan begint het probleem van de kant van de Marokkaanse Arabieren. Je hebt het helemaal verkeerd.

Imazighcultuur is nooit in Marokko gemarginaliseerd of verborgen gehouden voor buitenwacht. Het is wel door de overheid nooit erkend als een aparte cultuur. Maar daar komt verandering in. Amazighcultuur en taal worden erkend door de overheid en taal maakt deel uit van lesprogramma op scholen en je hebt zelf Amazighjournaals.

Het is kwestie van proces, dat alle taalkundige en culturele rechten van Amazigh zal worden erkend.

Maar waar ik me mateloos aan erger, is jullie klaagzang over de Arabische onderdrukking en racisme. Terwijl jij en ik weten dat de Marokkaanse koninghuis altijd gesteund werdt door de Berberstammen van de Atlas. Dat er net zo goed Arabische gebieden zijn die verwaarloosd worden als Berbersgebieden.

Niks racisme of selectieve beleid van onderdrukking. Iedereen in Marokko heeft er mee te maken en dat heeft echt niet te maken met jouw vermeende etniciteit.


Het is een feit dat de Marokkanen onder te verdelen zijn in twee groepen: een groep die zich als amazigh privileert en een groep die zich als arabier privileert.
Volgens jouw kijk op de wereld, is dat zo. Maar als je jouw oogkleppen af zet, dan zal je moeten weten dat er een hele grote groep mensen leeft die zichzelf als Arabieren en Berbers zien.

Mensen die zichzelf niet in een hokje stoppen, omdat ze te instabiel zijn voor een normale identiteitsvorming.

Je kan van alles zeggen, maar de imazighen hebben nooit het geweld als middel gezien om hun rechten op te eisen. Dan ben je onwetend of een leugenaar. Want anders had je moeten toegeven dat Berberstammen gewapende twisten voerden met naburige stammen en ook met geweld hun belangen verdedigen.

Maar nee hoor. Volgens Pyt, Amenzu en Tamza, zijn Amazighen zeer pacifistisch ingestelde mensen die nooit naar wapens hanteren. Integenstelling tot hun Arabische landgenoten. Die als Barbaren keer op keer hun kwesties met geweld oplossen of altijd oorlogen voeren.

Geen wonder dat Amazighstroming gelijkgesteld wordt met het Zionisme.