PDA

Bekijk Volledige Versie : Franse priester in Turkije neergestoken



Marsipulami
04-07-06, 15:19
Franse priester in Turkije neergestoken
Hilversum (AFP/AsiaNews/Van onze redactie) 3 juli 2006 – In de Turkse havenstad Samsun is gisteren een Franse katholieke priester door een man met een mes neergestoken.

Buiten levensgevaar
Het slachtoffer heet Pierre Brunissen (76) en is sinds 15 jaar werkzaam als missionaris in Turkije. De geestelijke werd zwaar gewond in de heup, maar werd niet dodelijk getroffen. Hij verblijft nog steeds in het ziekenhuis.

Motief onbekend
De 47-jarige dader A.N. kon in hechtenis worden genomen. Over zijn motieven kon de plaatselijke politie gisteren geen mededelingen doen.

Parochiekerk
De steekpartij vond plaats in een drukke straat in de stad aan de Zwarte Zee, ongeveer een kilometer verwijderd van de Italiaanse parochiekerk Mater Dolorosa, waar Brunissen werkzaam is.

Doodgeschoten
Brunissen is de derde katholieke geestelijke die dit jaar in Turkije werd aangevallen. Op 5 februari werd pastor Andrea Santoro in de Trabzon doodgeschoten. Op 11 maart werd pater Henri Leylek met een kebabmes aangevallen, maar hij wist aan zijn belagers te ontsnappen.

Tomas
04-07-06, 15:47
Een fransman? Goh, staan de turken aan onze kant?

Sayfdien
05-07-06, 11:57
Zal het vreemd genoeg iets te maken kunnen hebben met ontucht met minderjarige Turkse jongens door priesters?

Of had ie priester beter voor eigen parochie moeten preken ipv zich op te dringen aan andersgelovigen, zal wel stiekem een jehova getuige zijn geweest in disguise!

Wortel
05-07-06, 12:02
Zal het vreemd genoeg iets te maken kunnen hebben met ontucht met minderjarige Turkse jongens door priesters?

Of had ie priester beter voor eigen parochie moeten preken ipv zich op te dringen aan andersgelovigen, zal wel stiekem een jehova getuige zijn geweest in disguise!

Kijk nou maar liever gewoon aan wat hier gebeurt. Xenofobie is klaarblijkelijk niemand vreemd.

Sayfdien
05-07-06, 12:13
Verklaar u nader...

H.P.Pas
05-07-06, 13:28
Geplaatst door Sayfdien
Zal het vreemd genoeg iets te maken kunnen hebben met ontucht met minderjarige Turkse jongens door priesters?

Of had ie priester beter voor eigen parochie moeten preken ipv zich op te dringen aan andersgelovigen, zal wel stiekem een jehova getuige zijn geweest in disguise!

Ontuchtige Franse katholieke jehova-priester. (http://www.njbg.nl/images/custom/griffioen.jpg)

mark61
05-07-06, 18:14
Geplaatst door Sayfdien
Zal het vreemd genoeg iets te maken kunnen hebben met ontucht met minderjarige Turkse jongens door priesters?

Of had ie priester beter voor eigen parochie moeten preken ipv zich op te dringen aan andersgelovigen, zal wel stiekem een jehova getuige zijn geweest in disguise!

Tis gek, maar er wonen nog steeds christenen in Turkije. Die er duizend jaar voor de Turken ook al woonden.

Wortel
05-07-06, 22:22
Tis gek, maar er wonen nog steeds christenen in Turkije. Die er duizend jaar voor de Turken ook al woonden.

Hoe staat het intussen met dat Grieks-Orthodoxe seminarie in Turkije. Is dat van staatswege nog altijd gesloten met een gietijzeren hangslot?

mark61
05-07-06, 23:59
Geplaatst door Wortel
Hoe staat het intussen met dat Grieks-Orthodoxe seminarie in Turkije. Is dat van staatswege nog altijd gesloten met een gietijzeren hangslot?

Yeps. Ze verzinnen wel elke 3 jaar een andere smoes. Moet je maar ff bij onze helleen informeren. Hoe zou die t eigenlijk hebben? Wacht nog op aansluiting van de OTA of hoe die lui mogen heten?

mark61
05-07-06, 23:59

Wortel
06-07-06, 10:28
Verklaar u nader...

Met het bovenstaande genoeg nader verklaard, Sayfdien?

Sayfdien
06-07-06, 10:42
Niet helder genoeg Wortel:-)

Als er al een religie zwaar wordt aangepakt in Turkije dan is het wel de Islam. Misschien ben je vergeten dat sinds het optreden van vadertje ataturk het land in een zware seculiere houdgreep wordt gehouden.
Denk dat ie missionaris slachtoffer is geworden van het zogenaamde Kemalisme, of wil je al bij voorbaat uitsluiten dat die kans er in zit?

Bofko
06-07-06, 11:09
Geplaatst door Sayfdien

Als er al een religie zwaar wordt aangepakt in Turkije dan is het wel de Islam. Misschien ben je vergeten dat sinds het optreden van vadertje ataturk het land in een zware seculiere houdgreep wordt gehouden.
Denk dat ie missionaris slachtoffer is geworden van het zogenaamde Kemalisme, of wil je al bij voorbaat uitsluiten dat die kans er in zit?

99,99% kans dat het een gestoorde xenofobe gek is. Maar jij praat liever over die 0,01%, begrijp ik ?

Sayfdien
06-07-06, 11:22
"Motief onbekend
De 47-jarige dader A.N. kon in hechtenis worden genomen. Over zijn motieven kon de plaatselijke politie gisteren geen mededelingen doen.
"

Zolang het MOTIEF niet bekend is kunnen wij er slechts naar gissen, vind je ook niet?

Kan vanalles zijn, maar dat het voor 99.99% in jouw visie een "gestoorde xenofobe gek" zal moeten zijn, vind ik een beetje te stellig, tenzij jij stiekem bekend bent met inside informatie:-)

Bofko
06-07-06, 11:31
Geplaatst door Sayfdien
"Motief onbekend
De 47-jarige dader A.N. kon in hechtenis worden genomen. Over zijn motieven kon de plaatselijke politie gisteren geen mededelingen doen.
"

Zolang het MOTIEF niet bekend is kunnen wij er slechts naar gissen, vind je ook niet?

Kan vanalles zijn, maar dat het voor 99.99% in jouw visie een "gestoorde xenofobe gek" zal moeten zijn, vind ik een beetje te stellig, tenzij jij stiekem bekend bent met inside informatie:-)

Natuurlijk, de wet eist 100% . Ik kom niet verder dan 99,99%. Maar vermoedens uitspreken met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is natuurlijk niet verboden op een prikbord.

reason
06-07-06, 11:40
Geplaatst door Sayfdien
Niet helder genoeg Wortel:-)

Als er al een religie zwaar wordt aangepakt in Turkije dan is het wel de Islam.

Dit is werkelijk een zotte opmerking.

De islam wordt niet zwaar aangepakt; wel wordt het beginsel van de seculiere overheid sterk gehandhaafd.
Tegelijk ondersteunt de Turkse overheid de islam; o.a. door moskeebouw en imamopleidingen te financieren.

Het christendom daarentegen wordt op allerlei manieren het leven zuur gemaakt. Het is zo goed als onmogelijk om een kerk te bouwen in Turkije.
In de afgelopen dertig jaar zijn tal van assyrisch-christelijke dorpen in Oost-Turkije ontvolkt, en vervolgens vernield, door de mensen daar het leven zo moeilijk mogelijk te maken.

mark61
06-07-06, 12:02
Geplaatst door Sayfdien
zware

Wat is er nou precies zwaar in Turkije? Dat je 'zusters' gemarteld worden door het hoofddoekverbod?

Christenen worden in Turkije hysterisch achtergesteld en her en der onderdrukt, moslims doen lekker waar ze zin in hebben. Alleen die 1% fanatiekelingen krijgen het niet voor elkaar dat ze die vrouwen mogen koeioneren.

mark61
06-07-06, 12:11
Geplaatst door Sayfdien
Denk dat ie missionaris slachtoffer is geworden van het zogenaamde Kemalisme, of wil je al bij voorbaat uitsluiten dat die kans er in zit?

Vermoord door de geheime dienst bedoel je? Haha :moe:

Sayfdien
06-07-06, 12:16
Als dat zo is dan zal ie wel staatsondermijnende activiteiten hebben gepleegd:-)

Wortel
06-07-06, 12:19
Kortom, Sayfdien, het heeft er de schijn van dat christenen in Turkije als een anomalie worden beschouwd. En uiteraard moeten we er altijd voor uitkijken dat er religieuze oorzaken worden aangewezen, die eigenlijk helemaal geen religieuze oorzaak hebben, maar die in wezen sociologisch of economisch van aard zijn. Maar dat doet er niets aan af dat de schijn toch wel gewekt is. Daarbij komt dat er op die plaatsen in Turkije waar het meer Evangelische christendom aan het groeien is, er al gauw wordt gesproken in termen van "bedreiging van onze cultuur" met grote ogen op steeltjes.

Hier in Rotterdam kom ik trouwens nog wel eens van die gozertjes tegen
die dat duim tegen ringvinger en middelvinger gebaar maken, terwijl de wijsvinger en de pink recht omhoog staan: het symbool van de Grijze Wolven, dus. Ik heb meer het idee dat die xenofobie daar vandaan komt, dan uit een zuivere interpretatie van de Qur'an, maar daarover laat ik mij uiteraard graag nader informeren door mensen die wijzer zijn dan ik.

Sayfdien
06-07-06, 12:29
Wortel, ik ben het geheel eens met je!:-)

Wortel
06-07-06, 16:40
Wortel, ik ben het geheel eens met je!:-)

Waarmee precies ben je het eens? Met het gegeven dat christenen in Turkije als een anomalie worden beschouwd?

Sayfdien
06-07-06, 16:55
Beste Wortel,

Als ik zeg geheel dan meen ik ook geheel eens. Op elk punt wat je hebt aangehaald.

Alles wat niet strookt met het kemalistisch gedachtegoed wordt als anomalie beschouwd in turkije.

Dat aan heel veel dingen een religieuze oorzaak wordt toebedeeld terwijl er andere oorzaken aan ten grondslag liggen.

Xenofobie is iets waartegen ten alle tijde verweer dient te worden gevoerd.

Wortel
06-07-06, 17:10
Alles wat niet strookt met het kemalistisch gedachtegoed wordt als anomalie beschouwd in turkije.

Begrijp ik hieruit dat als, laten we zeggen, een Erdogan niet meer gecontroleerd zou worden door het leger, maar geheel de vrije hand zou krijgen, er ineens nieuwe kerken gebouwd zouden kunnen worden in Turkije?

Wat vind je trouwens van die maatregel van Saoedie-Arabië dat vliegtuigen van Swissair niet over hun grondgebeid mogen vliegen vanwege dat witte kruis op de staart van het vliegtuig?

Sayfdien
06-07-06, 17:16
Om je eerlijk te zeggen Wortel, ben ik altijd op me hoede voor politici die beweren het "algemeen belang" voor ogen te hebben. Of het nou Erdogan of Bos is, it doesn't matter.

Ik denk dat een Erdogan makkelijker van zijn pluche is te wippen door de burgerbevolking dan een tot de tanden bewapend leger.

Van dat Zwitsers vliegtuig lees ik nu pas voor het eerst, heb je miss een link voor mij? Alvast bedankt voor de moeite:-)

Wortel
06-07-06, 17:33
Bij deze:

http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A486191

Sayfdien
06-07-06, 17:40
"Don't openly display a cross, a Bible, or anything which could be interpreted as Christian proselytising. A few years ago, the Saudi authorities even tried to prevent Swissair from landing at Riyadh Airport, because of the large Swiss cross painted on the tail of their aircraft. "


Ietsjes genuanceerd, ze hebben getracht het te beletten, maw ze vliegen er nog steeds.

Wortel
06-07-06, 17:52
maw ze vliegen er nog steeds.

Behalve boven Mekka, en dat schijnt dus alleen te gelden voor maatschappijen die een kruis als logo voeren.

tr_imparator
06-07-06, 18:39
.

mark61
06-07-06, 22:48
Mijne heren, Swissair is al enige tijd failliet.

Wortel
06-07-06, 23:01
Mijne heren, Swissair is al enige tijd failliet.

Dat klopt, want ze zijn inmiddels Crossair geworden ;)

mark61
06-07-06, 23:04
Geplaatst door Wortel
Dat klopt, want ze zijn inmiddels Crossair geworden ;)

Das ook al weer history, ze heten nu SWISS. :)

H.P.Pas
06-07-06, 23:22
Geplaatst door mark61
Mijne heren, Swissair is al enige tijd failliet.

Het restant is door Lufthansa overgenomen en vliegt nog steeds met kruis.

Adam Travel Services: (http://www.adamtravel.com/Hajjadam4.htm) :


We are proud to announce that we are the only Agency in US authorized to sell Hajj on Lufthansa and Swiss Air

Hoe ze het aanpakken weet ik niet; Zwitsers zijn daar wel praktisch in. Ten tijde van van de Nederlandse beeldenstorm was de grote kerk in Glarus, waar Zwingli himself nog pastoor geweest is, afwisselend in gebruik bij gerefomeerden en katholieken. Gedurende de gereformeerde weken werden de heiligenbeelden toegedekt en het kleinere paapse gerei, monstransen, wierrookvaten en dergelijke, werd buiten de kerk opgeborgen. Ze hebben dat 250 jaar lang volgehouden, toen brandde de kerk af.

Sayfdien
07-07-06, 10:33
Geplaatst door Wortel
Behalve boven Mekka, en dat schijnt dus alleen te gelden voor maatschappijen die een kruis als logo voeren.

En boven het Pentagon en het Witte Huis:-)

Wortel
07-07-06, 11:32
Ten tijde van van de Nederlandse beeldenstorm was de grote kerk in Glarus, waar Zwingli himself nog pastoor geweest is, afwisselend in gebruik bij gerefomeerden en katholieken. Gedurende de gereformeerde weken werden de heiligenbeelden toegedekt en het kleinere paapse gerei, monstransen, wierrookvaten en dergelijke, werd buiten de kerk opgeborgen. Ze hebben dat 250 jaar lang volgehouden, toen brandde de kerk af.

Het poldermodel avant la lettre...