PDA

Bekijk Volledige Versie : Drama in Nederlandse ambasade



ronald
06-07-06, 10:02
Binnenland

do 6 jul 2006, 07:00

In Syrië ontsnapt aan vader

Kinderen vluchten naar ambassade
door Marjolein Schipper
DAMASCUS - Op de Nederlandse ambassade in Syrië speelt zich een drama af. Twee Nederlandse kinderen, de 13-jarige Ammar en de 11-jarige Sara, in augustus 2004 uit Oude Pekela ontvoerd door hun Syrische vader, wisten aan hem te ontsnappen en naar de ambassade te vluchten. Noodgedwongen verblijven zij nu al tien dagen op het ambassadeterrein.



Ammar en Sara.


De vader van de kinderen zou een medewerkster van de ambassade en haar baby zo zwaar hebben bedreigd, dat zij deze week overhaast zijn gerepatrieerd naar Nederland. In de Syrische pers verschenen artikelen dat het ambassadepersoneel de kinderen ontvoerd zou hebben. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn Sara en Ammar uit eigen beweging, smekend om hulp, binnen komen lopen. Zij willen naar hun moeder in Nederland. "Ambassadepersoneel zorgt voor opvang, er worden extra nachtdiensten gedraaid", aldus de woordvoerder.

Impasse

Moeder Janneke Schoonhoven heeft volgens het Nederlandse recht het ouderlijk gezag over de kinderen. Haar ex-man staat internationaal geregistreerd als kinderontvoerder. Maar dit wordt door de Syrische wet niet erkend, waarmee de impasse compleet is: de kinderen weigeren zeer beslist naar hun vader terug te gaan, die hen zou mishandelen. Maar als ze een stap buiten de ambassade doen, kan de vader ze, eventueel met behulp van de politie, opeisen.

"De ambassadeur, de directeur-generaal en de minister zijn druk bezig met het vinden van een goede oplossing waarbij het belang van de kinderen voorop staat. Diplomatiek is dit een heel gevoelige kwestie", aldus een woordvoerder van Buitenlandse Zaken.

Moeder Janneke Schoonhoven is op van de zenuwen: "Ik ben vorige maand in Syrië geweest en heb ze toen via een moeizaam afgedwongen bezoek heel even kunnen zien. Ze moesten allebei heel hard huilen en riepen: 'We missen je zo, we willen bij je zijn. We wachten niet tot we achttien zijn, waarom ga je nou weer zonder ons weg!' Ik hoop zo dat ze naar Nederland komen, maar ik ben ook doodsbang. Als ze weer in de handen van mijn ex vallen, laat hij, na deze ontsnapping, niks van ze heel. De enige troost is dat ze nu eindelijk even veilig zijn."



http://www.telegraaf.nl/binnenland/45919611/Kinderen_vluchten_naar_ambassade.html

Sayfdien
06-07-06, 10:37
Dat wordt onderhandelen! Nederland zal iets moeten aanbieden in ruil voor de kinderen, ben benieuwd wat het zal worden:-)

ronald
06-07-06, 10:40
Geplaatst door Sayfdien
Dat wordt onderhandelen! Nederland zal iets moeten aanbieden in ruil voor de kinderen, ben benieuwd wat het zal worden:-)


Een soort vleeshandel dus...

Eni
06-07-06, 10:41
Geplaatst door Sayfdien
Dat wordt onderhandelen! Nederland zal iets moeten aanbieden in ruil voor de kinderen, ben benieuwd wat het zal worden:-)

Als ze jou nu eens inruilen voor die 2 kinderen? Ik bedoel, jij blij dat je uit het verderfelijke westen bent, en die kinderen weer blij en terug bij hun ma in Nederland.

Zoiets heet een win-win situatie.

reason
06-07-06, 10:44
Ik hoop maar dat er een verstandige Syrische rechter is die de belangen van de kinderen voorop stelt.
En ik hoop niet dat het belang van de vader in het midden-oosten altijd het zwaarst weegt.

~Panthera~
06-07-06, 10:46
Meenemen door de achterdeur, en wegwezen. :kwaad:

David
06-07-06, 10:48
Kinderen hebben een vader en een moeder nodig.

mark61
06-07-06, 10:51
Geplaatst door reason
En ik hoop niet dat het belang van de vader in het midden-oosten altijd het zwaarst weegt.

Ik zou er niet op rekenen.

mark61
06-07-06, 10:52
Geplaatst door Sayfdien
Dat wordt onderhandelen! Nederland zal iets moeten aanbieden in ruil voor de kinderen, ben benieuwd wat het zal worden:-)

Dr is hier vast nog wel zo'n haatzaaiende Syrische imam over.

ronald
06-07-06, 10:52
Geplaatst door David
Kinderen hebben een vader en een moeder nodig.


Kinderen hebben mensen nodig die hen liefde en veiligheid bieden. Als het de ouders zijn is dat mooi meegenomen. Zo niet dan zijn niet liefde biedende ouders een garantie op een of ander trauma en een struikelblok om goede sociale vaardigheden te ontwikkelen.

David
06-07-06, 10:55
Geplaatst door ronald
Kinderen hebben mensen nodig die hen liefde en veiligheid bieden. Als het de ouders zijn is dat mooi meegenomen. Zo niet dan zijn niet liefde biedende ouders een garantie op een of ander trauma en een struikelblok om goede sociale vaardigheden te ontwikkelen.


Welnee.

Een kind heeft een vader en een moeder nodig.

Sayfdien
06-07-06, 10:56
Eni ga met je vooroordelen in een zandbakje spelen.

Nederlandse regering zit met dit geval in haar maag, ze moeten iets geven om iets mee te kunnen nemen, als men het als een "vleeshandel" wil zien, mij best, maar welcome to the real world! Ze kunnen niet eeuwig daar blijven logeren. En om zomaar via de achterdeur gaan en trachten te ontkomen, is geen reële optie.

De vader is de boeman en de moeder is het slachtoffer, is mij te makkelijk. Temeer gelet op de onderdrukking van de rechten (bijv. het omgangsrecht) van de vaders hier in Nederland. Die hebben 99,99% het nakijken bij een scheiding.

IK ga er vanuit dat de kinderen zoals gewoonlijk weer speelbal zijn geworden van een vete tussen vader en moeder, alleen het verschil nu is dat het een internationale dimensie heeft gekregen.

~Panthera~
06-07-06, 11:01
Geplaatst door Sayfdien
En om zomaar via de achterdeur gaan en trachten te ontkomen, is geen reële optie.




Ontkomen moesten ze blijkbaar van hun eigen vader. :roker:
Anders zaten ze er nu niet.
Lekker type dus.

ronald
06-07-06, 11:02
Geplaatst door David
Welnee.

Een kind heeft een vader en een moeder nodig.



Ja...om geboren te worden. Dat kinderen een ongelovelijk gevoel voor loyaliteit naar zijn natuurlijke ouders heeft is iets anders. Zondermeer stellen dat kinderen ouders "hoe ook maar handelen" nodig hebben is enigszins overdreven. Ouder-zijn heeft verplichtingen en verantwoordelijkheden naar het kind toe. Wanneer die er niet zijn worden ouders uit de ouderlijke macht ontheven en dat is in de meeste gevallen in het belang voor het kind. Wanneer er een garantie is dat het gedrag van de ouders is veranderd, dan is hereniging met de natuurlijke ouders natuurlijk primair.

David
06-07-06, 11:03
Geplaatst door ~Panthera~
Ontkomen moesten ze blijkbaar van hun eigen vader. :roker:
Anders zaten ze er nu niet.
Lekker type dus.


Die arme kinderen zijn geindoctrineerd door hun atheistische feminstische moeder en een facistisiche atheistische regering.

Sayfdien
06-07-06, 11:06
Panthera je kijkt teveel Hollywood films.

Ik neem aan dat die kinderen gewoon hier zijn geboren en opgegroeid en dat ze het leven daar in Syrië maar niks aan vinden en graag terug willen naar Nederland, hoeft niets te maken te hebben met de vader.
Ze zullen gewoon heimwee hebben gekregen naar hun vriendjes etc.

ronald
06-07-06, 11:06
Geplaatst door Sayfdien
Eni ga met je vooroordelen in een zandbakje spelen.

Nederlandse regering zit met dit geval in haar maag, ze moeten iets geven om iets mee te kunnen nemen, als men het als een "vleeshandel" wil zien, mij best, maar welcome to the real world! Ze kunnen niet eeuwig daar blijven logeren. En om zomaar via de achterdeur gaan en trachten te ontkomen, is geen reële optie.

De vader is de boeman en de moeder is het slachtoffer, is mij te makkelijk. Temeer gelet op de onderdrukking van de rechten (bijv. het omgangsrecht) van de vaders hier in Nederland. Die hebben 99,99% het nakijken bij een scheiding.

IK ga er vanuit dat de kinderen zoals gewoonlijk weer speelbal zijn geworden van een vete tussen vader en moeder, alleen het verschil nu is dat het een internationale dimensie heeft gekregen.



Kinderen zijn altijd slachtoffer.
De kinderen waren al door de Nederlandse rechter aan de moeder toegewezen. Over omgangsregels met deze vader weet je niets. Wel is duidelijk dat hij zich alleen beroept op zijn Syrisch recht. Dit is anders dan in hoger beroep gaan of het vragen van een second opinion.

~Panthera~
06-07-06, 11:07
Geplaatst door David
Die arme kinderen zijn geindoctrineerd door hun atheistische feminstische moeder en een facistisiche atheistische regering.


Dat natuurlijk zowiezo. :roker:

mark61
06-07-06, 11:19
Geplaatst door Sayfdien
Die hebben 99,99% het nakijken bij een scheiding.

- ontvoering
- toewijzing kinderen aan moeder
- Syrië heeft ongetwijfeld 382 verdragen ondertekend waarmee ze nu hun reet afvegen

In Arabische context is de vader in 99,99% van de gevallen de boeman.

Kortom, hysterisch gelul. Deze reïncarnatie van schaap is zo mogelijk nog dommer dan alle voorgaande.

~Panthera~
06-07-06, 11:54
Geplaatst door Sayfdien

Ik neem aan dat die kinderen gewoon hier zijn geboren en opgegroeid en dat ze het leven daar in Syrië maar niks aan vinden en graag terug willen naar Nederland, hoeft niets te maken te hebben met de vader.
Ze zullen gewoon heimwee hebben gekregen naar hun vriendjes etc.


Ja, gek he, als je door je vader ontvoerd wordt. :wat?!:
Zou er ook niet erg blij mee zijn, en das nog heel zacht uitgedrukt. :moe:

Sayfdien
06-07-06, 12:39
"Syrië heeft ongetwijfeld 382 verdragen ondertekend waarmee ze nu hun reet afvegen"

Mark61, Gek genoeg ken ik nog een andere staat die dezelfde gedragskenmerken als zojuist door jou beschreven vertoont:-)

Nederlands recht uitspraken van een nederlandse rechter hebben niet van rechtswege gelding in een andere staat. Maar maak je niet druk Mark61, Nederland ( lees Verdonk) heeft goede banden met de Syrische geheime dienst, dus een oplossing is zo gevonden voor dit probleem.

Panthera, kan het niet zo zijn dat die kinderen vrijwillig met pa zijn meegegaan en daar heimwee hebben gekregen, zo niet, zou je mij ajb kunnen uitleggen hoe het komt dat iem 2 kinderen kan ontvoeren en ongemerkt langs de douane (neem aan dat ie niet met de auto is gegaan, maar eerste beste vliegtuig heeft genomen) is geslipt? Let wel het zijn pubers, niet zo makkelijk te verbergen in je handbagage?

MaRiaH
06-07-06, 12:44
Mijn grote angst..

Ik ga mee met Panthera.. terug ontvoeren door de achterdeur!!!

poor kids..

~Panthera~
06-07-06, 12:44
Geplaatst door Sayfdien


Panthera, kan het niet zo zijn dat die kinderen vrijwillig met pa zijn meegegaan en daar heimwee hebben gekregen, zo niet, zou je mij ajb kunnen uitleggen hoe het komt dat iem 2 kinderen kan ontvoeren en ongemerkt langs de douane (neem aan dat ie niet met de auto is gegaan, maar eerste beste vliegtuig heeft genomen) is geslipt? Let wel het zijn pubers, niet zo makkelijk te verbergen in je handbagage?


Het eerste zouden de kinderen dan zelf moeten vertellen.

Dat tweede is nogal makkelijk: als je kinderen verteld dat ze hun klep moeten houden, omdat er anders iets ergs met ze gebeurd, dan houden ze hun klep echt wel.
En aangezien ze gewoon een paspoort hebben, cq op het paspoort van de ouder staan, kun je ze dan gewoon meenemen, denk ik.
Zo zijn er al heel veel kinderen meegenomen.

ronald
06-07-06, 12:47
Geplaatst door Sayfdien
"Syrië heeft ongetwijfeld 382 verdragen ondertekend waarmee ze nu hun reet afvegen"

Mark61, Gek genoeg ken ik nog een andere staat die dezelfde gedragskenmerken als zojuist door jou beschreven vertoont:-)

Nederlands recht uitspraken van een nederlandse rechter hebben niet van rechtswege gelding in een andere staat. Maar maak je niet druk Mark61, Nederland ( lees Verdonk) heeft goede banden met de Syrische geheime dienst, dus een oplossing is zo gevonden voor dit probleem.

Panthera, kan het niet zo zijn dat die kinderen vrijwillig met pa zijn meegegaan en daar heimwee hebben gekregen, zo niet, zou je mij ajb kunnen uitleggen hoe het komt dat iem 2 kinderen kan ontvoeren en ongemerkt langs de douane (neem aan dat ie niet met de auto is gegaan, maar eerste beste vliegtuig heeft genomen) is geslipt? Let wel het zijn pubers, niet zo makkelijk te verbergen in je handbagage?


In de beschaafde wereld wordt er een beroep op de rechter gedaan zodat elke partij een partner is in de beslissingen. Het is eerder een beetje naief van die moeder om de kinderen hun paspoorten te laten slingeren.

Divine_70
06-07-06, 12:54
Geplaatst door Sayfdien
kan het niet zo zijn dat die kinderen vrijwillig met pa zijn meegegaan en daar heimwee hebben gekregen, zo niet, zou je mij ajb kunnen uitleggen hoe het komt dat iem 2 kinderen kan ontvoeren en ongemerkt langs de douane (neem aan dat ie niet met de auto is gegaan, maar eerste beste vliegtuig heeft genomen) is geslipt? Let wel het zijn pubers, niet zo makkelijk te verbergen in je handbagage?

Dat is niet zo moeilijk, Papa hoeft alleen maar te zeggen dat ze als verassing mee gaan naar Opa en Oma.
Kinderen van die leeftijd zien de eventuele gevolgen nog niet.

Witte78
06-07-06, 12:56
Geplaatst door Sayfdien
"Syrië heeft ongetwijfeld 382 verdragen ondertekend waarmee ze nu hun reet afvegen"

Mark61, Gek genoeg ken ik nog een andere staat die dezelfde gedragskenmerken als zojuist door jou beschreven vertoont:-)

Nederlands recht uitspraken van een nederlandse rechter hebben niet van rechtswege gelding in een andere staat. Maar maak je niet druk Mark61, Nederland ( lees Verdonk) heeft goede banden met de Syrische geheime dienst, dus een oplossing is zo gevonden voor dit probleem.

Panthera, kan het niet zo zijn dat die kinderen vrijwillig met pa zijn meegegaan en daar heimwee hebben gekregen, zo niet, zou je mij ajb kunnen uitleggen hoe het komt dat iem 2 kinderen kan ontvoeren en ongemerkt langs de douane (neem aan dat ie niet met de auto is gegaan, maar eerste beste vliegtuig heeft genomen) is geslipt? Let wel het zijn pubers, niet zo makkelijk te verbergen in je handbagage?

Ontvoeren misschien niet, maar vanaf het moment dat de kinderen weg willen, maar niet weg mogen, kan je spreken over een vorm van gijzeling. Zeker als je het over pubers hebt, die toch al voor een groot deel voor zichzelf kunnen denken. Een voorbeeld: in Canada mogen kinderen vanaf hun 12de zelf bepalen waar ze wonen.

Gezien we niet veel weten over de manier hoe de kinderen naar Syrië zijn meegenomen, is het zinloos het daar verder over te hebben. Het kan bijvoorbeeld onder valse voorwendselen zijn gegaan. Het doet het er ook niet veel toe wat betreft de huidige situatie.

Ik hoop dat de kinderen het lukt terug te komen.

~Panthera~
06-07-06, 12:57
Geplaatst door Divine_70
Dat is niet zo moeilijk, Papa hoeft alleen maar te zeggen dat ze als verassing mee gaan naar Opa en Oma.
Kinderen van die leeftijd zien de eventuele gevolgen nog niet.


Precies, het is heel simpel.
Mensen denken blijkbaar dat kinderen volwassenen zijn, maar zo is het niet.

Divine_70
06-07-06, 13:04
Geplaatst door ~Panthera~
Precies, het is heel simpel.
Mensen denken blijkbaar dat kinderen volwassenen zijn, maar zo is het niet.

Yep, op een leeftijd van 11 en 9 zijn ze bijdehand maar kun je ze nog van alles wijs maken.
Het zegt genoeg over de vader.
Weten dat je je kind pijn doet maar wel gewoon je eigen kop volgen.
Walgelijke verhalen, en het zijn er zo vreselijk veel.

Sayfdien
06-07-06, 13:08
Zijn het wel super slimme pubers die hun weg wisten te vinden naar de ambassade. Of zal daar toch het ambassadepersoneel stiekem achterzitten?

Men moet een ding in het achterhoofd houden, dat praktisch bijna elke persoon een schaduw heeft in Syrië in de vorm van geheime dienst.
En weet dat elke ambassade wordt afgeluisterd, geschaduwd, geobserveerd door die dienst, niets mag aan het toeval worden overgelaten.

Divine_70
06-07-06, 13:10
Geplaatst door Sayfdien
Zijn het wel super slimme pubers die hun weg wisten te vinden naar de ambassade. Of zal daar toch het ambassadepersoneel stiekem achterzitten?

De oudste is inmiddels 13, wat ik zei, bijdehand.

Sayfdien
06-07-06, 13:14
Die puber had een navigatiesysteem op zijn fiets:-)

Divine_70
06-07-06, 13:17
Geplaatst door Sayfdien
Die puber had een navigatiesysteem op zijn fiets:-)

Hebben ze die al in Syrië dan? :vreemd:

mark61
06-07-06, 13:21
Geplaatst door Sayfdien
"Syrië heeft ongetwijfeld 382 verdragen ondertekend waarmee ze nu hun reet afvegen"

Mark61, Gek genoeg ken ik nog een andere staat die dezelfde gedragskenmerken als zojuist door jou beschreven vertoont:-)

Ja en dus? Je wilt het zoals gewoonlijk niet over het onderwerp at hand hebben?


Nederlands recht uitspraken van een nederlandse rechter hebben niet van rechtswege gelding in een andere staat.

Dus ontvoer je je kind.


Maar maak je niet druk Mark61, Nederland ( lees Verdonk) heeft goede banden met de Syrische geheime dienst, dus een oplossing is zo gevonden voor dit probleem.

Jij begrijpt nog steeds niet veel van staatsinrichting.

~Panthera~
06-07-06, 13:22
Moeder Janneke Schoonhoven heeft volgens het Nederlandse recht het ouderlijk gezag over de kinderen. Haar ex-man staat internationaal geregistreerd als kinderontvoerder. Maar dit wordt door de Syrische wet niet erkend, waarmee de impasse compleet is: de kinderen weigeren zeer beslist naar hun vader terug te gaan, die hen zou mishandelen. Maar als ze een stap buiten de ambassade doen, kan de vader ze, eventueel met behulp van de politie, opeisen.



:moe:


Optiefen met die gast, en mee terugnemen.

Sayfdien
06-07-06, 13:23
Nee hoor, die hebben ze gekregen van hun vader voordat ze uit Nl vertrokken:-) :duim:

Witte78
06-07-06, 13:26
Geplaatst door Sayfdien
Zijn het wel super slimme pubers die hun weg wisten te vinden naar de ambassade. Of zal daar toch het ambassadepersoneel stiekem achterzitten?

Men moet een ding in het achterhoofd houden, dat praktisch bijna elke persoon een schaduw heeft in Syrië in de vorm van geheime dienst.
En weet dat elke ambassade wordt afgeluisterd, geschaduwd, geobserveerd door die dienst, niets mag aan het toeval worden overgelaten.

Waarschijnlijk zit hun moeder achter dit hele idee. Ze zullen gerust wel enige vorm van contact hebben gehad, al dan niet in het geheim.

MaRiaH
06-07-06, 13:27
Geplaatst door ~Panthera~
Moeder Janneke Schoonhoven heeft volgens het Nederlandse recht het ouderlijk gezag over de kinderen. Haar ex-man staat internationaal geregistreerd als kinderontvoerder. Maar dit wordt door de Syrische wet niet erkend, waarmee de impasse compleet is: de kinderen weigeren zeer beslist naar hun vader terug te gaan, die hen zou mishandelen. Maar als ze een stap buiten de ambassade doen, kan de vader ze, eventueel met behulp van de politie, opeisen.



:moe:


Optiefen met die gast, en mee terugnemen.

:moe: ik voel in dit soort zaken iets voor de amerikaanse film aanpak:
special elite die tot de tanden bewapend de kinderen bevrijd en naar hun mama terug brengt.

Sayfdien
06-07-06, 13:30
Verdonk passeert met Syriërs grens
door prof. dr. P. Boeles
Minister Verdonk passeert bij de uitzetting van uitgeprocedeerde Syrische vluchtelingen de grens van het toelaatbare. Volgens prof. Boeles mag de Tweede Kamer, van welke politieke signatuur ook, dit niet laten gebeuren.
In de kritiek op het beleid van minister Verdonk zijn alle superlatieven al gebruikt, zonder merkbare schade aan haar reputatie bij degenen die haar uitbundig loven wegens haar daadkrachtige uitzettingsbeleid. Het lijkt of alles mag, zolang het maar leidt tot uitzetting van vreemdelingen. In de kwestie rond de uitzetting van uitgeprocedeerde Syrische vluchtelingen verkent mevrouw Verdonk een nieuwe grens. Zij heeft de overheid waarvoor de Syriërs waren gevlucht in staat gesteld zich in Nederland van bijzonderheden van deze asielzoekers op de hoogte te stellen. Zij is met dit beleid naar mijn mening definitief de grens van het toelaatbare gepasseerd. Waarom?

Het gaat hier niet om incidentele fouten, zoals nog kon worden volgehouden ten aanzien van de uitzettingen naar Congo waar de minister wegkwam door haar excuses aan te bieden. Hier gaat het om een bewust beleid van de minister waarvan het effect is dat mensen met lok- en dreigmiddelen door de Nederlandse overheid ertoe worden gebracht in Nederlandse kantoorruimte en ten volle gefaciliteerd door de Nederlandse overheid, te worden ondervraagd door juist die autoriteiten uit hun eigen land door wie de asielzoekers zich bedreigd voelen.

Bewust beleid
Bewust beleid. Het terugkeerbeleid rust op het beginsel dat uitgeprocedeerde asielzoekers hun uitkering en huisvesting kunnen behouden zolang zij aan uitzetting meewerken. De Raad van State legt dit zeer strikt uit. Alleen volledige medewerking wordt geaccepteerd. 'Ja, maar' is fataal. De consequentie is dat de betrokken asielzoeker geen opvang (geen uitkering, geen huisvesting) meer krijgt.

Lok-en dreigmiddelen. De betrokken Syriërs worden bedreigd met verlies van opvang als zij niet ten volle meewerken en zij worden gelokt met het vooruitzicht op een verblijfsvergunning ,,als vreemdeling die buiten zijn schuld niet uit Nederland kan vertrekken'' indien ondanks hun volle medewerking zou blijken dat terugkeer niet mogelijk is. Verder is de uitnodiging om aan het gesprek met de Syrische overheidsvertegenwoordigers deel te nemen verre van vrijblijvend. De uitgeprocedeerde asielzoekers zijn 'gevorderd' om de afspraak bij te wonen onder aanzegging dat het niet voldoen aan de vordering strafbaar is. Als de minister in de toekomst een flyertje uitdeelt waarin staat dat zij niet verplicht zijn te antwoorden, zal het gewicht daarvan in deze context te verwaarlozen zijn.

Kantoorruimte en facilitering van de Nederlandse overheid. Op zich is het aan buitenlandse mogendheden toegestaan in hun eigen ambassades op Nederlands grondgebied te doen en te laten wat zij willen. Maar hier gaat het om een buitenlandse delegatie die door Nederland was uitgenodigd om in een kantoorruimte van de Nederlandse overheid vrijelijk de door de Nederlandse overheid aangeleverde asielzoekers te bevragen. Volgens een antwoord van de minister op vragen van Amnesty International is de Syrische delegatie niet meegedeeld dat zij geen vragen mocht stellen ten aanzien van een mogelijk asielverzoek of de plaats waar de Syrische vreemdelingen in Nederland verblijven. Het lijkt mij naïef te veronderstellen dat de Syrische delegatie niet van meet af aan zou hebben geweten dat het om uitgeprocedeerde asielzoekers gaat.


Autoriteiten aan wie zij waren ontvlucht. Ik zou niet weten op welke juridische grond minister Verdonk beslissende invloed zou kunnen uitoefenen op de samenstelling van de Syrische delegatie die met de asielzoekers praat. Los daarvan lijkt het mij voor haar praktisch haast onmogelijk te voorkomen dat er ambtenaren, militairen of leden van de geheime dienst in zitten die voor de betrokken asielzoekers gevaarlijk kunnen zijn. Mevrouw Verdonk heeft aldus een onaanvaardbaar risico genomen. Blijkens de verslagen die de betrokkenen van hun gesprek hebben opgesteld, stelden de Syrische delegatieleden zich voor met hun militaire rang. Een van hen zou zijn geïdentificeerd als een lid van de Syrische geheime dienst, voorheen betrokken bij een politieke gevangenis.

Verwerpelijk
Waarom is dit beleid verwerpelijk? Het is lange tijd goed gebruik geweest mensen van wie het asielverzoek was afgewezen ervoor te beschermen dat hun overheid van hun asielpoging op de hoogte zou komen. Daarvoor zijn twee goede redenen aan te voeren.

Ten eerste kun je er nooit helemaal zeker van zijn dat een asielverzoek terecht is afgewezen. Het kan dus alleen al daarom voor de betrokkene gevaarlijk zijn de overheid van het vluchtland van een asielpoging op de hoogte te stellen. Het komt in Nederlandse asielprocedures vaak voor dat een asielverzoek wordt afgewezen omdat niet aannemelijk wordt geacht dat de gevaarlijke activiteiten van de betrokkene ter kennis van zijn autoriteiten waren gekomen. Als die autoriteiten door Nederland over de asielpoging worden ingelicht, zouden ze daar alsnog achter kunnen komen.

Ten tweede komt het voor dat regimes het enkele feit dat hun burgers elders asiel zoeken - en dus extern kritiek op het bewind uiten - als staatsgevaarlijk aanmerken. Het hoort bij de verantwoordelijkheid van een land waar asielzoekers bescherming zoeken om die bescherming uit te strekken tot de wijze waarop de uitzetting plaatsvindt.

In dit geval gaat het, zoals gezegd, niet om slordigheid maar om een bewust beleid om uitgeprocedeerde Syrische asielzoekers in de handen van hun vervolgers te brengen. Dit mag de Tweede Kamer, van welke politieke signatuur ook, niet laten passeren.

Prof. dr. P. Boeles is hoogleraar immigratierecht aan de Universiteit Leiden.

Bron: Nederlands Dagblad
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=69334

MaRiaH
06-07-06, 13:30
Geplaatst door Witte78
Waarschijnlijk zit hun moeder achter dit hele idee. Ze zullen gerust wel enige vorm van contact hebben gehad, al dan niet in het geheim.

alsof een puber deweg naar de ambassade niet kan vinden!! :cheefbek:

Toen ik 8 jaar was ben ik in Luxemburg mijn ouders kwijtgeraakt..
Ik ben gewoon naar een politieburo gelopen.. heb de naam van het hotel genoemd en ze hebben me keurig terug gebracht.. :hihi:

Onderschat kinderen niet..

observer
06-07-06, 13:30
Geplaatst door Divine_70
Hebben ze die al in Syrië dan? :vreemd: de geheime diensten weten alles das handig dus je kunt ze alles vragen :jeweetog: voor de rest kun je buiten de stad de contrails van de israelische jets volgen kom je vanzelf in damascus

Divine_70
06-07-06, 13:30
Geplaatst door Sayfdien


Men moet een ding in het achterhoofd houden, dat praktisch bijna elke persoon een schaduw heeft in Syrië in de vorm van geheime dienst.
En weet dat elke ambassade wordt afgeluisterd, geschaduwd, geobserveerd door die dienst, niets mag aan het toeval worden overgelaten.

( Shoot me Dwaalspoor, )

Maar lees het boek Not wtihout my daughter maar eens, krijg je een heel andere kijk op dit soort verhalen.

MaRiaH
06-07-06, 13:31
Geplaatst door Sayfdien
Verdonk passeert met Syriërs grens
door prof. dr. P. Boeles
Minister Verdonk passeert bij de uitzetting van uitgeprocedeerde Syrische vluchtelingen de grens van het toelaatbare. Volgens prof. Boeles mag de Tweede Kamer, van welke politieke signatuur ook, dit niet laten gebeuren.
BLA BLA BLA
Prof. dr. P. Boeles is hoogleraar immigratierecht aan de Universiteit Leiden.

Syrische vluchtelingen hebben geen reet te maken met ontvoerde kinderen. :verward:

~Panthera~
06-07-06, 13:31
Geplaatst door MaRiaH
:moe: ik voel in dit soort zaken iets voor de amerikaanse film aanpak:
special elite die tot de tanden bewapend de kinderen bevrijd en naar hun mama terug brengt.

Als het niet anders kan, wel ja.

Witte78
06-07-06, 13:41
Geplaatst door MaRiaH
alsof een puber deweg naar de ambassade niet kan vinden!! :cheefbek:

Toen ik 8 jaar was ben ik in Luxemburg mijn ouders kwijtgeraakt..
Ik ben gewoon naar een politieburo gelopen.. heb de naam van het hotel genoemd en ze hebben me keurig terug gebracht.. :hihi:

Onderschat kinderen niet..

De weg naar de ambasade vinden is natuulijk maar een heel klein onderdeel van het plan.

Het weten dat je beschermd wordt in de ambassade, en het weten dat er een moeder op je staat te wachten in nederland, zullen ze gok ik van hun moeder hebben gehoord.

Ik denk gewoon niet dat ze zonder enig contact met de moeder deze stappen hebben ondernomen.

Sayfdien
06-07-06, 13:41
Mariah, waar het om gaat is de samenwerking tussen IND en Syrische geheime dienst. Dus blijkbaar is er sprake van goed contact tussen Nl en Syrie, dan moet dit probleem wel worden opgelost.

Dus lees heel nauwkeurig vorig bericht en denk eerst goed na eer je wat verontwaardigd gaat doen:-)

Sayfdien
06-07-06, 13:44
Geplaatst door MaRiaH
ik voel in dit soort zaken iets voor de amerikaanse film aanpak:
special elite die tot de tanden bewapend de kinderen bevrijd en naar hun mama terug brengt.

Jij hebt zeker de film Black Hawk Down niet gezien, een aanrader!

ronald
06-07-06, 13:50
Geplaatst door Sayfdien
Mariah, waar het om gaat is de samenwerking tussen IND en Syrische geheime dienst. Dus blijkbaar is er sprake van goed contact tussen Nl en Syrie, dan moet dit probleem wel worden opgelost.

Dus lees heel nauwkeurig vorig bericht en denk eerst goed na eer je wat verontwaardigd gaat doen:-)


Syrische asielzoekers hebben te maken met de Nederlandse Staat en de Syrische (lees Syrische geheime dienst dus).

De ontvoerde kinderen hebben te maken geschonden Nederlands recht en Syrisch recht (lees: Syrische geheime dienst). Om deze kinderen gelijk te stellen met Syrische asielzoekers valt wel erg in het putje "algemene zaken".

ronald
06-07-06, 13:52
Geplaatst door Sayfdien
Geplaatst door MaRiaH
ik voel in dit soort zaken iets voor de amerikaanse film aanpak:
special elite die tot de tanden bewapend de kinderen bevrijd en naar hun mama terug brengt.

Jij hebt zeker de film Black Hawk Down niet gezien, een aanrader!



Deze week is het 30 jaar geleden dat Operatie Yonathan plaatsvond. Het Israelische leger kidnapte zo'n 100 joodse passagiers terug uit Uganda. Alleen Yonathan Netanyahu en de oude mevrouw Bloch werden gedood. Nooit van gehoord waarschijnlijk?

Sayfdien
06-07-06, 13:56
Ik zou zeggen wat belet de nederlandse overheid om een verzoek in te dienen bij de Israelische overheid om hun speciale mensen te sturen om het klusje te klaren?

Sayfdien
06-07-06, 13:57
Ronald je hebt zeker nooit gehoord van die spelers in Munchen die het allemaal wel hebben overleefd?

ronald
06-07-06, 14:05
Geplaatst door Sayfdien
Ronald je hebt zeker nooit gehoord van die spelers in Munchen die het allemaal wel hebben overleefd?


Je hebt zeker nooit gehoord dat de Duitsers de Israelische geheime dienst buiten de gijzelijng hield en het ontiegelijk hebben verknalt? En ook nog eens dat tuig heeft laten gaan? Btw...ik had het over Entebbe...4000 km zuidwaards.

ronald
06-07-06, 14:07
Geplaatst door Sayfdien
Ik zou zeggen wat belet de nederlandse overheid om een verzoek in te dienen bij de Israelische overheid om hun speciale mensen te sturen om het klusje te klaren?


Misschien is dit wel een goed idee....ze zijn daar gewend om in de Golan gedupte Syrische vrouwen die "in ongenade zijn gevallen" op te vangen. Ook een ritje Damaskus is een fluitje van een cent.

Ik denk echter dat de Nederlandse Bot dat te bot vindt en het "diplomatiek" probeert op te lossen: niks dus.

sjaakie
06-07-06, 19:32
Geplaatst door Sayfdien
".

Panthera, kan het niet zo zijn dat die kinderen vrijwillig met pa zijn meegegaan en daar heimwee hebben gekregen, zo niet, zou je mij ajb kunnen uitleggen hoe het komt dat iem 2 kinderen kan ontvoeren en ongemerkt langs de douane (neem aan dat ie niet met de auto is gegaan, maar eerste beste vliegtuig heeft genomen) is geslipt? Let wel het zijn pubers, niet zo makkelijk te verbergen in je handbagage?
De vader nam de kinderen mee voor 2 dagen Disney Paris

Divine_70
09-07-06, 12:21
Syrische vader wil gesprek over 'ontvoering'

De Syrische vader van de twee kinderen die twee weken in de Nederlandse ambassade in Damascus zitten, zegt dat zijn kinderen zijn ontvoerd door het personeel van de ambassade.

Ex
Hij wil dat de 12-jarige Amma en 11-jarige Sara 'worden vrijgelaten'. Ook heeft hij een gesprek met zijn ex-vrouw aangevraagd op voorwaarde dat ze naar Syrië komt. De twee scheidden in 1997.

Ontvoering
De 51-jarige Hisham al-Hafez houdt de consul verantwoordelijk voor de 'ontvoering'. "De consul en zijn vrouw hebben ons op 18 juni bezocht om de identiteit van de kinderen vast te stellen. Zij zijn verantwoordelijk voor het incident."

Gelokt
Volgens de vader zijn de kinderen op 26 juni naar buiten gelokt met de emdedelign dat hun moeder in Syrië was en in een geblindeerde auto gestapt. Hij bestrijdt dat de kinderen op eigen inititief met een taxi naar de ambassade gegaan, zoals de moeder heeft verklaard. Volgens Janneke Schoonhoven willen haar kinderen terug naar Nederland.

Ambassade
De man zou direct naar de ambassade zijn gegaan. "Toen ik daar kwam, vroeg de consul me te vertekken, maar ik heb de Nederlandse nationaliteit. In het begin ontkende hij dat de kinderen in de ambassade waren, maar later belde hij dat ze wel aanwezig waren."

Dag en nacht
Volgens de ambassade wordt er 'dag en nacht' voor de kinderen gezorgd. Ondertussen wordt er diplomatiek gevoerd om tot een oplossing te komen. Volgens de Nederlandse wet krijgt de moeder bij een scheiding de voogdij over de kinderen, in Syrië de vader.


http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2006/07_juli/06/binnenland/Syrie_kinderen_138.jpg

ronald
09-07-06, 13:39
Geplaatst door Divine_70
Syrische vader wil gesprek over 'ontvoering'

De Syrische vader van de twee kinderen die twee weken in de Nederlandse ambassade in Damascus zitten, zegt dat zijn kinderen zijn ontvoerd door het personeel van de ambassade.

Ex
Hij wil dat de 12-jarige Amma en 11-jarige Sara 'worden vrijgelaten'. Ook heeft hij een gesprek met zijn ex-vrouw aangevraagd op voorwaarde dat ze naar Syrië komt. De twee scheidden in 1997.

Ontvoering
De 51-jarige Hisham al-Hafez houdt de consul verantwoordelijk voor de 'ontvoering'. "De consul en zijn vrouw hebben ons op 18 juni bezocht om de identiteit van de kinderen vast te stellen. Zij zijn verantwoordelijk voor het incident."

Gelokt
Volgens de vader zijn de kinderen op 26 juni naar buiten gelokt met de emdedelign dat hun moeder in Syrië was en in een geblindeerde auto gestapt. Hij bestrijdt dat de kinderen op eigen inititief met een taxi naar de ambassade gegaan, zoals de moeder heeft verklaard. Volgens Janneke Schoonhoven willen haar kinderen terug naar Nederland.

Ambassade
De man zou direct naar de ambassade zijn gegaan. "Toen ik daar kwam, vroeg de consul me te vertekken, maar ik heb de Nederlandse nationaliteit. In het begin ontkende hij dat de kinderen in de ambassade waren, maar later belde hij dat ze wel aanwezig waren."

Dag en nacht
Volgens de ambassade wordt er 'dag en nacht' voor de kinderen gezorgd. Ondertussen wordt er diplomatiek gevoerd om tot een oplossing te komen. Volgens de Nederlandse wet krijgt de moeder bij een scheiding de voogdij over de kinderen, in Syrië de vader.


http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2006/07_juli/06/binnenland/Syrie_kinderen_138.jpg


Ontvoerd door de ambasade? Ga dat maar eens hard maken. ALsof zij daar zo dom zijn...dan hadden ze ze toch meteen in het vliegtuig kunnen zetten, voorzien van nieuwe paspoorten? Die handelingen zijn vergeleken met kidnappen ook maar klein.


Nu snap ik het even niet. Kwam hij bij da ambasade nadat de internalionale opsporingsbevel van de rechtbank was uitgegaan? Hadden ze hem op de ambasade toch gevangen moeten nemen?

Sayfdien
09-07-06, 13:57
Geplaatst door ronald
Ontvoerd door de ambasade? Ga dat maar eens hard maken. ALsof zij daar zo dom zijn...dan hadden ze ze toch meteen in het vliegtuig kunnen zetten, voorzien van nieuwe paspoorten? Die handelingen zijn vergeleken met kidnappen ook maar klein.


Nu snap ik het even niet. Kwam hij bij da ambasade nadat de internalionale opsporingsbevel van de rechtbank was uitgegaan? Hadden ze hem op de ambasade toch gevangen moeten nemen?

Ronald, daar hebben ze noch de bevoegdheid voor noch de ballen als die bevoegdheid er überhaupt zou zijn geweest. :wink:

Divine_70
09-07-06, 14:07
What ever, een wijf met ballen, petje af dat ze alles doet om haar kinderen te krijgen, of dit bericht nou klopt of niet.