PDA

Bekijk Volledige Versie : Meldpunt school die moslim weigert



Qaiys
07-07-06, 12:39
„Meldpunt school die moslim weigert”

DEN HAAG - Pabo’s en lerarenopleidingen moeten scholen die geen allochtone stagiairs willen kunnen melden bij een landelijk meldpunt.

Daarvoor pleitte donderdag PvdA-Tweede Kamerlid John Leerdam. Hij voerde afgelopen maanden campagne voor meer allochtone leraren.

Het Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR) wil al een dergelijk meldpunt instellen. Op basis van de meldingen gaat het BOOR met de desbetreffende school praten.

Omdat allochtone pabostudenten moeilijker een stageplaats vinden, doen zij het op de pabo slechter, aldus Leerdam. De laatste jaren haalt slechts 40 procent van de allochtone pabostudenten binnen vijf jaar een diploma. Bijna 60 procent haakt binnen drie jaar voortijdig af. Het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), waarin onderwijswerkgevers- en werknemers zitten, steunt de actie van Leerdam.

De redenen dat scholen bang zijn voor allochtone stagiairs lopen volgens Leerdam nogal uiteen. Sommige zeggen dat ouders bezwaar maken tegen stagiairs met een hoofddoekje. Andere scholen, bijvoorbeeld protestants-christelijke, vinden dat bepaalde groepen studenten niet passen bij hun levensbeschouwing.

Directeur H. Vos van de reformatorische besturenorganisatie VGS zei eerder in deze krant moslimstagiairs op reformatorische basisscholen „niet uitvoerbaar” te vinden. „Ik constateer dat het maatschappelijke probleem er ligt, maar identiteit speelt op onze scholen een belangrijke rol. Los daarvan speelt de vraag hoe een moslimstudent zelf een stage op een reformatorische basisschool zal ervaren.”

Woordvoerster G. Huis van de Besturenraad christelijk onderwijs constateert dat de discussie op christelijke basisscholen in volle gang is. „De vrijblijvendheid is weg. Scholen die altijd gedacht hebben: Hier gaan we pas over nadenken als we ermee geconfronteerd worden, realiseren zich dat dat ogenblik nu is aangebroken.”

http://www.refdag.nl/artikel/1266995/%26bdquo%3BMeldpunt+school+die+moslim+weigert%26rd quo%3B.html

mark61
07-07-06, 13:06
Waarom maakt de schrijver van allochtoon moslim? In het kader van de leedmonopolisering? Geïnspireerd door het zionisme? Er zijn geen anderen die in NL gediscrimineerd worden?

Sayfdien
07-07-06, 13:15
Genoeg mensen die gediscrimineerd worden in dit land:

homo's
lesbiennes
pedo's
senioren
gehandicapten
vrouwen
lelijke mensen
dikke mensen

ik zou zeggen voeg nog wat toe aan dit lijstje......

Bofko
07-07-06, 13:18
Geplaatst door Sayfdien
Genoeg mensen die gediscrimineerd worden in dit land:

homo's
lesbiennes
pedo's
senioren
gehandicapten
vrouwen
lelijke mensen
dikke mensen

ik zou zeggen voeg nog wat toe aan dit lijstje......

:vreemd: Moet je voorzichtig mee zijn met zo´n uitspraak . Ik ken toevallig een lelijk iemand die niet gediscrimineerd wordt.

Sayfdien
07-07-06, 13:19
Geplaatst door Bofko
:vreemd: Moet je voorzichtig mee zijn met zo´n uitspraak . Ik ken toevallig een lelijk iemand die niet gediscrimineerd wordt.

Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel:-)

Dutchguy
07-07-06, 13:30
Geplaatst door mark61
Waarom maakt de schrijver van allochtoon moslim? In het kader van de leedmonopolisering? Geïnspireerd door het zionisme? Er zijn geen anderen die in NL gediscrimineerd worden?

Leedmonopolisering. Leedmonopolist. Mooie Scrabble woorden. :p

mark61
07-07-06, 14:21
Geplaatst door Dutchguy
Leedmonopolisering. Leedmonopolist. Mooie Scrabble woorden. :p

Levert dat gebrabbel hier nog iets op. :wink: