PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Enkeltje Marokko’ valt verkeerd



MO_NL
12-07-06, 11:06
'Enkeltje Marokko’ valt verkeerd

MAASSLUIS - In de Maassluise Burgemeesterswijk zijn afgelopen weekend ‘waardebonnen’ verspreid voor een gratis reis ‘terug naar Marokko’.

Het pamflet is in brievenbussen gestopt en op lantaarnpalen geplakt.

Nadat de gemeente hoorde over de actie door onbekenden, zijn de pamfletten direct van de lantaarnpalen gehaald. Ook hebben de gemeente, de commissie Leefbaarheid Burgemeesterswijk (de bewonersvereniging) en de Marokkaanse Stichting Ummah Wahidah duidelijk gemaakt dat het om een ‘misplaatste grap’ gaat. Ook is aangifte gedaan.

Het papier roept mensen op om 10 juli naar het stadhuis te komen waar burgemeester Koos Karssen de gratis reizen zou uitreiken. ‘Dit als dank voor het verstoren door Marokkaanse jongeren van de buitenspeeldag. Er is besloten om familie, vrienden en bekenden van deze jeugd een reis aan te bieden terug naar Marokko’ staat erin.

„De mensen willen best gratis op vakantie naar Marokko,’’ lacht Ali Azaanoune.

Echt leuk vindt de bewoner van de Burgemeesterswijk de ‘waardebon’ die vele huishoudens ontvingen echter niet. De bon spreekt over een gratis ‘reis terug naar Marokko’ en legt een relatie met recente ongeregeldheden door Marokkaanse jongetjes.

„Dit is racistisch,’’ zegt Azaanoune. De mannen met wie hij in de Ibrahim Moskee praat, beamen dat. Daarbij vindt hij het tijdstip wat ‘raar’. „Veel Marokkaanse mensen zijn net op vakantie gegaan, naar Marokko.’’

Ook Ger Stolk is niet te spreken over het pamflet. „Ik heb het acuut in de papierbak gegooid en wil er niks mee te maken hebben. Eigenlijk heb ik geen problemen met Marokkaanse mensen.’’ Bewoners Ron van Halewijn en Osman Buyukodabasi (van Turkse komaf) doen juist heel luchtig over het papiertje dat ze ontvingen. „Ik vind het wel geinig; je moet er maar op komen. Bedreigend vind ik het niet, het is denk ik een kwajongensstreek,’’ zegt laatstgenoemde. Van Halewijn ziet het als een ’grappige’ reactie op het incident tijdens de afgelopen Straatspeeldag. Ook hij zegt niks te hebben tegen zijn buurtgenoten van Marokkaanse komaf. „Vroeger wel, maar ik vind de mensen wel vriendelijk; het heeft er denk ik mee te maken dat ik ouder ben geworden.’’

Wethouder Luijendijk, die ervan uitgaat dat het pamflet niet door Maassluizers is verspreid, vertelt dat de politie uitzoekt of het om een strafbaar feit gaat. „Maar het is jammer dat er mensen zijn die een incident proberen te laten escaleren.’’

Hij is te spreken over het feit dat de flatcontactpersonen, de Commissie Leefbaarheid en Ummah Wahidah goed hebben gereageerd.

Bron: AD

observer
12-07-06, 12:36
„Dit is racistisch,’’ zegt Azaanoune. als het alleen voor marokkanen is wel, waarom zou een autochtoon niet mogen :rolleyes: