PDA

Bekijk Volledige Versie : Opgeruimd staat netjes



super ick
13-07-06, 12:38
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_230973.html

Ongetwijfeld komt het barbaars over maar hoe langer ik er over nadenk, hoe rechtvaardiger ik het begin te vinden in dit geval.
In Nederland komt zo iemand diverse keren vrij of vlucht tijdens verlof en moord en verkracht er dan weer op los. Dat is met de Iraanse methode dus uitgesloten.

Alleen een beetje onsmakelijk en overbodig om het publiek te doen.

Divine_70
13-07-06, 13:03
Ik ben het wel met je eens, in sommige omstandigheden is de doodstraf een oplossing wat mij betreft.
Ik roep ook vaak hard om de herinvoer van de schandpaal, maar dat is natuurlijk ook geen oplossing.
Echter, bij 100% hard bewijs mag wat mij betreft in enkele gevallen de doodstraf worden ingevoerd.

Morosian
13-07-06, 13:32
Geplaatst door Divine_70
Ik roep ook vaak hard om de herinvoer van de schandpaal, maar dat is natuurlijk ook geen oplossing.

Ik ben een groot voorstander van de herintroductie van de schandpaal. Een publieke vernedering is voor de gemiddelde boef een stuk erger dan een tijdje met andere boefjes in een gebouw door te brengen. Rehabilitatie wordt uiteraard een lastig verhaal, maar voor het volk zal het veel voldoening geven om de kinderverkrachter of terrorist te besmeuren met rotte eieren of uitwerpselen van kleinde boerderijdieren. Vraag het een gemiddeld scooterdiefje en hij zal het beamen; liever een tijdje met andere scooterdiefjes en haatsmurfjes in het gevang dan zijn o zijn heilige waardigheid verliezen op het Rembrandtplein.

De doodstraf is een te makkelijke straf. Daar zijn toch wel wat creatievere alternatieven voor te bedenken lijkt me. Bovendien is de doodstraf alleen nog van kracht in landen waar het hoogst genoten onderwijs lagere school is of waar megalomane godsdienstwaanzinnigen de scepter zwaaien, plus de VS. Lijkt me niet dat we ons in dat betreurenswaardige rijtje willen scharen.

Divine_70
13-07-06, 13:37
Geplaatst door Morosian
Ik ben een groot voorstander van de herintroductie van de schandpaal. Een publieke vernedering is voor de gemiddelde boef een stuk erger dan een tijdje met andere boefjes in een gebouw door te brengen. Rehabilitatie wordt uiteraard een lastig verhaal, maar voor het volk zal het veel voldoening geven om de kinderverkrachter of terrorist te besmeuren met rotte eieren of uitwerpselen van kleinde boerderijdieren. Vraag het een gemiddeld scooterdiefje en hij zal het beamen; liever een tijdje met andere scooterdiefjes en haatsmurfjes in het gevang dan zijn o zijn heilige waardigheid verliezen op het Rembrandtplein.

De doodstraf is een te makkelijke straf. Daar zijn toch wel wat creatievere alternatieven voor te bedenken lijkt me. Bovendien is de doodstraf alleen nog van kracht in landen waar het hoogst genoten onderwijs lagere school is of waar megalomane godsdienstwaanzinnigen de scepter zwaaien, plus de VS. Lijkt me niet dat we ons in dat betreurenswaardige rijtje willen scharen.

Daar heb je helemaal gelijk in, en wat ik al zei, ik roep ook altijd hard dat ie terug moet komen in het straatbeeld, totdat iemand me er op attendeerde dat dat veel agressie op kan wekken bij de mensen, en ergens is dat zo, ik zou me ook laten gaan als bijvoorbeeld iemand aan die paal hangt die een ernsig misdrijf heeft gepleegd.
Kijk eens naar je eigen reactie als je berichten hoort over bijvoorbeeld kinderverkrachters, ik zou niet met eieren gooien, ik zou gelijk een kruiwagen vol stoeptegels mee nemen.

De eventuele doodstraf zou er wel mogen komen in bepaalde gevallen zoals bijvoorbeeld Super ick al aangeeft, de kans dat ze anders weer los gelaten worden in de maatschappij is altijd groot.
Dan maar definitief mee afrekenen.

Rourchid
13-07-06, 13:41
(Op 10 juli 1584 werd Willem de Zwijger neergeschoten door Balthasar Gerards. Twee dagen later was Willem de Zwijger dood)

Marteling en Executie

Na deze wrede geseling en andere martelingen is hij tenslotte de rest van de nacht met handen en voeten aan elkaar gebonden, als een bal, zodat hij niet zou kunnen slapen.

De volgende drie dagen en nachten is hij, na veel bespottingen, opnieuw aan de paal gehangen, met zijn handen op zijn rug gebonden.

Gedurende een half uur werd aan elk van zijn grote tenen een gewicht bevestigd van driehonderd pond.

Na dit half uur werden hem schoenen aangetrokken van ruw hondenleer, goed gesmeerd, en twee vingers korter dan zijn voeten.

Zo werd hij voor een vuur gezet. Zodra de schoenen de brand voelden zijn ze, samen met de voeten, geheel stomp geworden en ineengekrompen.

Bij het uittrekken van de schoenen werd op een afgrijselijke manier het half gebraden vel mee afgetrokken.

Nadat zijn voeten zo beschadigd waren hebben ze zijn oksels met brandmerken gebrand en, nog niet tevreden gesteld, hebben ze een hemd natgemaakt met alcohol ('levende water') aangetrokken en het hemd aangestoken.

Hij werd met brandend spekvet overgoten en tussen het vlees en de nagels van handen en voeten werden scherpe naalden diep ingestoken.

Niettemin is onze Balthasar tijdens al deze gruwelijke pijnigingen kalm gebleven. Hij heeft alles zonder kreunen en zonder enig teken van smart met een wonderlijk geduld gedragen. Zo dat die wrede wetsdienaren en beulen, in hun boosheid nog wreder te werk gingen en hem met oude stinkende pis overgoten.

Daarna werd zijn hand, waarmee hij geschoten had, bewerkt met gloeiend ijzer, en zijn lichaam met messen. En zoals gebruikelijk bij een koningsmoord, werd zijn hart uitgerukt en in zijn gezicht geworpen.

Tenslotte werd zijn lichaam door vier paarden, aan beide armen en benen een, uiteengerukt, oftewel gevierendeeld, zijn hoofd afgehakt en publiekelijk tentoongesteld.

Klik hier voor bron (http://www.fortuynpolitiek.nl/topic.asp?TOPIC_ID=11929&whichpage=3)

Divine_70
13-07-06, 13:46
Geplaatst door Rourchid
(Op 10 juli 1584 werd Willem de Zwijger neergeschoten door Balthasar Gerards. Twee dagen later was Willem de Zwijger dood)

Marteling en Executie

Na deze wrede geseling en andere martelingen is hij tenslotte de rest van de nacht met handen en voeten aan elkaar gebonden, als een bal, zodat hij niet zou kunnen slapen.

De volgende drie dagen en nachten is hij, na veel bespottingen, opnieuw aan de paal gehangen, met zijn handen op zijn rug gebonden.

Gedurende een half uur werd aan elk van zijn grote tenen een gewicht bevestigd van driehonderd pond.

Na dit half uur werden hem schoenen aangetrokken van ruw hondenleer, goed gesmeerd, en twee vingers korter dan zijn voeten.

Zo werd hij voor een vuur gezet. Zodra de schoenen de brand voelden zijn ze, samen met de voeten, geheel stomp geworden en ineengekrompen.

Bij het uittrekken van de schoenen werd op een afgrijselijke manier het half gebraden vel mee afgetrokken.

Nadat zijn voeten zo beschadigd waren hebben ze zijn oksels met brandmerken gebrand en, nog niet tevreden gesteld, hebben ze een hemd natgemaakt met alcohol ('levende water') aangetrokken en het hemd aangestoken.

Hij werd met brandend spekvet overgoten en tussen het vlees en de nagels van handen en voeten werden scherpe naalden diep ingestoken.

Niettemin is onze Balthasar tijdens al deze gruwelijke pijnigingen kalm gebleven. Hij heeft alles zonder kreunen en zonder enig teken van smart met een wonderlijk geduld gedragen. Zo dat die wrede wetsdienaren en beulen, in hun boosheid nog wreder te werk gingen en hem met oude stinkende pis overgoten.

Daarna werd zijn hand, waarmee hij geschoten had, bewerkt met gloeiend ijzer, en zijn lichaam met messen. En zoals gebruikelijk bij een koningsmoord, werd zijn hart uitgerukt en in zijn gezicht geworpen.

Tenslotte werd zijn lichaam door vier paarden, aan beide armen en benen een, uiteengerukt, oftewel gevierendeeld, zijn hoofd afgehakt en publiekelijk tentoongesteld.

Klik hier voor bron (http://www.fortuynpolitiek.nl/topic.asp?TOPIC_ID=11929&whichpage=3)

Eet smakelijk. :verward:

Hoewel ik niet kan ontkennen dat sommige geweldplegers dit soort fantasieen wel eens bij me naar boven halen.......

Turkish_boy
13-07-06, 13:54
Die verkrachter kan niemand meer ooit kwaad doen, als het in Nederland was gebeurt was hij na 4 jaar weer op vrije voeten en zouden er meer slachtoffers vallen.

Ik wou dat we in Nederland een gedeeltelijke seriah hadden we moeten toch minimaal verkrachters en moordenaars kunnen ophangen, altans dat vind ik.

super ick
13-07-06, 14:24
Geplaatst door Divine_70
Eet smakelijk. :verward:

Hoewel ik niet kan ontkennen dat sommige geweldplegers dit soort fantasieen wel eens bij me naar boven halen.......

Heb je nog meer fantasieen? Misschien kan ik er een paar voor je uit laten komen??:)

super ick
13-07-06, 14:29
Geplaatst door Turkish_boy
Die verkrachter kan niemand meer ooit kwaad doen, als het in Nederland was gebeurt was hij na 4 jaar weer op vrije voeten en zouden er meer slachtoffers vallen.

Ik wou dat we in Nederland een gedeeltelijke seriah hadden we moeten toch minimaal verkrachters en moordenaars kunnen ophangen, altans dat vind ik.

Ik sluit me er bij aan. Bij een heterdaad op misdrijven die zo een verschrikkelijk effect hebben op de levenssfeer van het slachtoffers incl. alle mensen rondom het slachtoffer, (partner/kinderen/ouders en verdere familie en vrienden), mag van de mij de ddodstraf ten uitvoer gebracht worden.
Geen publiekelijke wantoestanden. Bijkomend voordeel is dan inderdaad dat recidive direct uitgesloten is, want dat lijdt nu te vaak tot nog meer misdaden.
Proefverlof van een gek is een probeersel over de rug van Jan Lul die de rekening met zijn leven mag betalen.

Juliette
13-07-06, 15:22
Huidige toestand in België: De doodstraf werd pas afgeschaft in 1996 maar werd vanaf 1863 direct omgezet in levenslange gevangenisstraf. Er was echter een uitzondering nl. de deserteurs van de 2de wereldoorlog. Die konden wel de doodstraf krijgen.


Voor of tegen de doodstraf?
VOOR:
- De doodstraf heeft misschien een afschrikwekkend karakter. Het is een verwittiging t.o.v. andere potentiële misdadigers.
- Het kost veel minder voor de maatschappij (bv geen voedsel,… betalen voor de gevangenen). Uit onderzoek van Minister van Justitie Laurette Onkelinx blijkt dat een gedetineerde de belastingbetaler dagelijks gemiddeld 110 euro kost. De minister baseerde zich op cijfers uit 2003. (bron: 08/01/2005)
- We kunnen eindelijk afrekenen met de misdadigers want ze kunnen vervroegd vrijkomen en ze kunnen hervallen. De kans op een herhaling van de misdaad door deze persoon is dan uitgesloten.

TEGEN:

- De doodstraf is onherroepelijk. Als het gerecht een fout heeft gemaakt dan kan de persoon, die ter dood werd veroordeeld, niet meer tot leven worden geroepen.
- De doodstraf is helemaal niet afschrikwekkend. Er bestaan landen waar het criminaliteitscijfer veel hoger ligt dan landen waar de doodstraf niet wordt uitgevoerd.
- De doodstraf treft vaak de zwakkeren in de samenleving. Bijvoorbeeld de zwarten in Amerika. (Bron: Amnesty.nl)
- Men heeft het recht niet om iemand te doden. Één van de 10 geboden is immers ‘u zult niet doden’. En oog om oog, tand om tand is geen goede oplossing.
- Wanneer men een misdaad begaat en de dader weet dat hij de doodstraf gaat krijgen, zal hij er alles aandoen om uit de handen van de politie te blijven. Hij wordt dus een gevaar voor de omgeving.

Bron: mijnargument.be

David
13-07-06, 15:32
Mensen die voor de doodstraf zijn sporen niet.

Juliette
13-07-06, 15:37
Geplaatst door David
Mensen die voor de doodstraf zijn sporen niet.

En da's nog beleefd uitgedrukt.

David
13-07-06, 15:39
Geplaatst door Juliette
En da's nog beleefd uitgedrukt.


Ik ben altijd beleefd, lieve zuster.

Juliette
13-07-06, 15:41
Geplaatst door David
Ik ben altijd beleefd, lieve zuster.

Dat siert u, broeder.

Divine_70
13-07-06, 15:57
Geplaatst door David
Mensen die voor de doodstraf zijn sporen niet.

Dan spoor ik niet.

Mensen die kinderen verkrachten en vervolgens vermoorden mogen van mij de doodstraf krijgen.

Divine_70
13-07-06, 15:58
Geplaatst door super ick
Heb je nog meer fantasieen? Misschien kan ik er een paar voor je uit laten komen??:)

Dat wil jij niet weten. :tik:

Juliette
13-07-06, 16:05
Geplaatst door Divine_70
Dan spoor ik niet.

Mensen die kinderen verkrachten en vervolgens vermoorden mogen van mij de doodstraf krijgen.

Hoe walgelijk de daad ook. Doodstraf is geen oplossing.

- Je verlaagt je als samenleving tot het niveau van de dader.
- Het is onherroepelijk (beeld je maar in dat er fouten gemaakt zijn ofzo in het onderzoek)
- Het brengt de slachtoffers niet terug.
- Onderzoek wees uit dat het niet als 'afschrikwekkend voorbeeld' dient. Enkel dat mogelijke daders misschien nog roekelozer te werk zullen gaan.

Het stilt enkel op zeer twijfelachtige wijze de wraakgevoelens van enkelen. En in het geval van familie, vrienden van de slachtoffers kan ik die gevoelens nog begrijpen. Maar dat wil nog niet zeggen dat daarop moet ingegaan worden.

Als ik moest toegeven aan al mijn 'primitieve gevoelens' ... :gechoquee

David
13-07-06, 16:08
Geplaatst door Juliette
Hoe walgelijk de daad ook. Doodstraf is geen oplossing.

- Je verlaagt je als samenleving tot het niveau van de dader.
- Het is onherroepelijk (beeld je maar in dat er fouten gemaakt zijn ofzo in het onderzoek)
- Het brengt de slachtoffers niet terug.
- Onderzoek wees uit dat het niet als 'afschrikwekkend voorbeeld' dient. Enkel dat mogelijke daders misschien nog roekelozer te werk zullen gaan.

Het stilt enkel op zeer twijfelachtige wijze de wraakgevoelens van enkelen. En in het geval van familie, vrienden van de slachtoffers kan ik die gevoelens nog begrijpen. Maar dat wil nog niet zeggen dat daarop moet ingegaan worden.

Als ik moest toegeven aan al mijn 'primitieve gevoelens' ... :gechoquee



Eens.

Divine_70
13-07-06, 16:10
Geplaatst door Juliette
Hoe walgelijk de daad ook. Doodstraf is geen oplossing.

- Je verlaagt je als samenleving tot het niveau van de dader.
- Het is onherroepelijk (beeld je maar in dat er fouten gemaakt zijn ofzo in het onderzoek)
- Het brengt de slachtoffers niet terug.
- Onderzoek wees uit dat het niet als 'afschrikwekkend voorbeeld' dient. Enkel dat mogelijke daders misschien nog roekelozer te werk zullen gaan.

Het stilt enkel op zeer twijfelachtige wijze de wraakgevoelens van enkelen. En in het geval van familie, vrienden van de slachtoffers kan ik die gevoelens nog begrijpen. Maar dat wil nog niet zeggen dat daarop moet ingegaan worden.

Als ik moest toegeven aan al mijn 'primitieve gevoelens' ... :gechoquee

Ik gaf dan ook al aan dat men 100% zeker van de zaak moet zijn wat betreft veroordeling.
Het idee, dat een dader op proefverlof komt en zich opnieuw zou kunnen vergrijpen aan mijn kinderen is daarbij uit de wereld.
Dan verlaag ik me graag tot zijn niveau met het verschil dat ik ben voor het uitroeien van dit soort mensen en dat zet me gelijk weer mijlenver bij zijn niveau vandaan.

David
13-07-06, 16:14
Geplaatst door Divine_70
Ik gaf dan ook al aan dat men 100% zeker van de zaak moet zijn wat betreft veroordeling.
Het idee, dat een dader op proefverlof komt en zich opnieuw zou kunnen vergrijpen aan mijn kinderen is daarbij uit de wereld.
Dan verlaag ik me graag tot zijn niveau met het verschil dat ik ben voor het uitroeien van dit soort mensen en dat zet me gelijk weer mijlenver bij zijn niveau vandaan.


100% zekerheid is er nooit. "Dat soort mensen uitroeien" is emotioneel geraaskal. Er valt niks uit te roeien, verkrachters zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. Dat domme Nederlandse proefverlof is weer het andere uiterste - dat mag van mij per direct worden afgeschaft. Gewoon, simpelweg levenslang.

Divine_70
13-07-06, 16:19
Geplaatst door David
100% zekerheid is er nooit. "Dat soort mensen uitroeien" is emotioneel geraaskal. Er valt niks uit te roeien, verkrachters zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. Dat domme Nederlandse proefverlof is weer het andere uiterste - dat mag van mij per direct worden afgeschaft. Gewoon, simpelweg levenslang.

Wat stelt levenslang nog voor?
3x per dag een goede maaltijd waarvan 1 3-sterrendiner op het menu, 4x per maand beschikking over het peeskamertje, tv op je cel, tafeltennis of kaarten met je lotgenoten, bibliotheek tot je bechikking en als ze nog tijd over hebben af en toe een beetje werken.
Levenslang oke, maar dan ook echt levenslang, 24 uur per dag op cel, geen gelucht om de stank te weren, laten ze er in rotten.
In dat geval is de doodstraf overbodig, zonde zelfs.

Rourchid
13-07-06, 16:20
Geplaatst door Turkish_boy

Ik wou dat we in Nederland een gedeeltelijke seriah hadden we moeten toch minimaal verkrachters en moordenaars kunnen ophangen, altans dat vind ik.

Het grote bezwaar tegen het herinvoeren van de doodstraf is dat je in feite de overheid weg laat komen met staatsmoord en daarmee maak je het dezelfde overheid nog makkelijker maakt om weg te komen met dood door schuld.
De overheid is al schuldig aan het loslaten van deze ongeneeslijke psychopaat en ga je ja zeggen tegen het herinvoeren dan pleit je de overheid vrij van dood door schuld.
Kortom, een vicieuze cirkel die doorbroken zal moeten worden door maar eens onderzoek te gaan verrichten naar de psychische gesteldheid van de aan TBS-instellingen verbonden psychiaters die kennelijk om hun 'gelijk' te bevestigen experimenten met de samenleving doen door dit soort ongeneeslijke geesteszieken los te laten.
Dit soort 'psychiaters' is meestal zelf zo gek als een deur en stimuleert ook iniatieven om een politieke partij voor pedo's op te laten richten.
Het is de constructie van iemand die een levensgevaarlijke grote krokodil loslaat op straat met als gevolg dat er kinderen opgegeten worden: de krokodil kan er niets aan doen want die volgt zijn natuur maar diegene die de krokodil loslaat is de echte midadiger.

Tomas
13-07-06, 16:22
Geplaatst door Juliette
TEGEN:

- De doodstraf is onherroepelijk. Als het gerecht een fout heeft gemaakt dan kan de persoon, die ter dood werd veroordeeld, niet meer tot leven worden geroepen.


Dit is een heel sterk argument. Ook al zijn de bewijzen nog zo overweldigend en de onderzoeksmethodes nog zo geavanceerd, nog altijd worden er mensen onterecht veroordeeld. Niet vaak. Maar het gebeurt. Een gevangenisstraf is dan nog enigszins te compenseren, de publieke vernedering en de doodstraf natuurlijk nooit meer.



- De doodstraf is helemaal niet afschrikwekkend. Er bestaan landen waar het criminaliteitscijfer veel hoger ligt dan landen waar de doodstraf niet wordt uitgevoerd.

Dit is mijns inziens een lulargument. Er zijn vast wel statistieken bijeen te rapen die dit suggereren. Maar de achterliggende gedachte is feitelijk dat destrafhoogte er nooit toe doet. Wat betekent dat straffen ansich onzin zou zijn. Als je dit argument waardevol vindt, ben je dus niet tegen de doodstraf, maar tegen straffen ansich. Dat kan je geloven, maar zelf heb ik daar erg sterke twijfels bij.



- De doodstraf treft vaak de zwakkeren in de samenleving. Bijvoorbeeld de zwarten in Amerika. (Bron: Amnesty.nl)

Ook geen goed argument tegen de doodstraf. Of het toont aan dat in bepaalde streken van bepaalde landen ciminaliteit of de sociaal zwakkere een statistisch verband hebben met etniciteit. Wat dan jammer is. Of er zit enig racisme in het juridische systeem van het land. Dat laatste is dan weer iets waar je heel erg tegen kunt zijn. Maar dat geldt dan -net zoals de vorige- niet voor de doodstraf, maar voor iedere veroordeling onder dat systeem. Ook de levenslang gestraften zijn vaak de zwakkere van de samenleving.


- Men heeft het recht niet om iemand te doden. Één van de 10 geboden is immers ‘u zult niet doden’. En oog om oog, tand om tand is geen goede oplossing.

Geen straf of geen rechtspraak is ook een keuze. Maar niet erg serieus te nemen. "Gij zult niet doden" is een gebod uit de bijbel, waarin net zo makkelijk de kleinste overtreding met de dood wordt bestraft.

Ook dit argument geldt voor iedere vorm van straffen. Waarbij ik de doodstraf zelf niet eens zozeer als straf zie. In een straf zie ik namelijk een opvoedendcomponent. De doodstraf is een beschermende maatregel voor de samenleving met een hele hoop genoegdoening voor de slachtoffers cq nabestaanden.



- Wanneer men een misdaad begaat en de dader weet dat hij de doodstraf gaat krijgen, zal hij er alles aandoen om uit de handen van de politie te blijven. Hij wordt dus een gevaar voor de omgeving.


Geloof ik wel. Maar dit argument is dan wat in tegenstrijd met dat de doodstraf niet afschrikwekkend zou kunnen werken. Magoed, dat argument was ik het dan ook niet mee eens. Maar dit geldt ook voor levenslang. De doodstraf is alleen een graadje beangstigender.

Zelf vind ik mensen die voor de doodstraf zijn helemaal niet zo achterlijk en/of dom. Een paar jaar geleden was in het nieuws hoe twee mannen samen een meisje van een jaar of 6-9 gruwelijk hadden misbruikt en daarna,toen ze klaar waren, nog gruwelijker hadden vermoord. De rechters konden de details nauwelijks aanhoren. Kan je je iets voorstellen bij de ouders? Nou ik niet. Dat wil ik me niet voorstellen.

Ik kan me dan goed indenken dat je ze dood wil hebben. Voorgoed verwijderd.

Maar toch ben ik tegen de doodstraf. Vanwege het onherroepelijke, maar vooral omdat het mogelijkerwijs de samenleving verhard. Ik heb het idee dat in landen/staten waarin de doodstraf regelmatig wordt uitgevoerd een mensenleven over het algemeen minder waard is. Dus niet alleen voor de staat, maar ook voor de gemiddelde inwoner en uiteindelijk ook de crimineel. Niet te meten, weet ik. Maar dat idee heb ik.

David
13-07-06, 16:24
Geplaatst door Divine_70
Wat stelt levenslang nog voor?
3x per dag een goede maaltijd waarvan 1 3-sterrendiner op het menu, 4x per maand beschikking over het peeskamertje, tv op je cel, tafeltennis of kaarten met je lotgenoten, bibliotheek tot je bechikking en als ze nog tijd over hebben af en toe een beetje werken.
Levenslang oke, maar dan ook echt levenslang, 24 uur per dag op cel, geen gelucht om de stank te weren, laten ze er in rotten.
In dat geval is de doodstraf overbodig, zonde zelfs.


Ja, het is een hotel, die gevangenis. Telegraaf-gezwets.

Juliette
13-07-06, 16:24
Geplaatst door Divine_70
Wat stelt levenslang nog voor?
3x per dag een goede maaltijd waarvan 1 3-sterrendiner op het menu, 4x per maand beschikking over het peeskamertje, tv op je cel, tafeltennis of kaarten met je lotgenoten, bibliotheek tot je bechikking en als ze nog tijd over hebben af en toe een beetje werken.
Levenslang oke, maar dan ook echt levenslang, 24 uur per dag op cel, geen gelucht om de stank te weren, laten ze er in rotten.
In dat geval is de doodstraf overbodig, zonde zelfs.

Vrijheidsberoving is de straf. Niet uithongering. geen vergeetput...
En als daar wat comfort en degelijk eten bij komt om de boel voor iedereen draaglijk te houden. Dan is dat maar zo. Ik denk dat die straf op zich, zonder perspectief op vrijlating al zwaar genoeg is.

Divine_70
13-07-06, 16:26
Geplaatst door David
Ja, het is een hotel, die gevangenis. Telegraaf-gezwets.

Ik weet waar ik het over heb, laten we het daar op houden, heeft totaal niks met telegraafgezwets te maken.
Het leven van een levenslangveroordeelde ziet er helemaal niet zo slecht uit als de naam doet vermoeden helaas. :moe:

Divine_70
13-07-06, 16:27
Geplaatst door Juliette
Vrijheidsberoving is de straf. Niet uithongering. geen vergeetput...
En als daar wat comfort en degelijk eten bij komt om de boel voor iedereen draaglijk te houden. Dan is dat maar zo. Ik denk dat die straf op zich, zonder perspectief op vrijlating al zwaar genoeg is.

Een straf voor een kinderverkrachter/moordenaar is nooit zwaar genoeg.

super ick
13-07-06, 17:40
Geplaatst door Divine_70
Ik weet waar ik het over heb, laten we het daar op houden, heeft totaal niks met telegraafgezwets te maken.
Het leven van een levenslangveroordeelde ziet er helemaal niet zo slecht uit als de naam doet vermoeden helaas. :moe:

Veel bejaarden hebben het slechter in tehuizen dan criminelen in de gevangenis.

super ick
13-07-06, 17:46
Geplaatst door Juliette
Vrijheidsberoving is de straf. Niet uithongering. geen vergeetput...
En als daar wat comfort en degelijk eten bij komt om de boel voor iedereen draaglijk te houden. Dan is dat maar zo. Ik denk dat die straf op zich, zonder perspectief op vrijlating al zwaar genoeg is.

Wat ben je dan voor wetsuitvoerder? De deur op slot draaien en de sleutel weg gooien!

Zo behandel je een hond nog niet eens. In een hok en nooit meer er uit. Dat mag wel? Een hondenliefhebber kiest dan voor laten inslapen.

Er lopen extreem gewelddadige figuren rond die compleet door het lint gaan als ze een drankje op hebben of een paar dagen hun medicatie niet innemen.
Die figuren moeten zonodig humaan behandeld worden. Die worden met een psycholoog op de trein gezet en dan mogen ze koffie gaan drinken bij een familielid. Later mogen ze alleen weg.
Deze vormen van risico nemen, over de rug van burgers is gebaseerd op genezing van de dader.
Zo'n figuur kan zich vergrijpen aan jou, je partner of je kind. Jij bent ervoor? Dan moeten ze ook maar bij jou langs komen.
Van mij mogen ze geruimd worden. Over en uit, rechten verspild.

Qaiys
13-07-06, 18:09
dinsdag 11 juli 2006

Onschuldige na achttien jaar uit cel

HARTFORD - De 44-jarige Amerikaan James Calvin Tillman blijkt achttien jaar onschuldig in de gevangenis te hebben gezeten. Hij werd dinsdag vrijgelaten nadat door nieuw DNA-onderzoek aan het licht was gekomen dat hij niet schuldig kon zijn aan de verkrachting waarvoor hij in 1989 tot 45 jaar cel was veroordeeld.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00084/Tillman_84951h.jpg
James Calvin Tillman staat dolblij de pers te woord nadat hij de gevangenis mag verlaten. FOTO AP

Rechters veroordeelden Tillman nadat een vrouw had verklaard dat hij haar had mishandeld en verkracht. De politie hield hem aan in de daklozenopvang in de noordoostelijke stad Hartford (Connecticut) waar hij verbleef. Toen de vrouw bij de politie zijn foto aanwees, werd hij aangeklaagd en veroordeeld. Dat gebeurde mede op grond van enige overeenkomsten tussen zijn DNA en dat van de verkrachter.

Met de huidige onderzoeksmogelijkheden werd de conclusie uit 1989 onderuitgehaald. Het recente onderzoek werd uitgevoerd in het kader van een project waarin mogelijk ten onrechte veroordeelden hulp krijgen. Tillman zei na zijn vrijlating dat hij nooit de hoop had opgegeven dat zijn onschuld zou worden aangetoond. Hij zei niemand iets te verwijten.

(ANP/RTR)


http://www.ad.nl/fun/bizar/article465296.ece

Divine_70
13-07-06, 19:26
Geplaatst door super ick
Veel bejaarden hebben het slechter in tehuizen dan criminelen in de gevangenis.

Exactly my point.

Divine_70
13-07-06, 19:27
Geplaatst door Qaiys


HARTFORD - De 44-jarige Amerikaan James Calvin Tillman blijkt achttien jaar onschuldig in de gevangenis te hebben gezeten. Hij werd dinsdag vrijgelaten nadat door nieuw DNA-onderzoek aan het licht was gekomen dat hij niet schuldig kon zijn aan de verkrachting waarvoor hij in 1989 tot 45 jaar cel was veroordeeld.



Precies, met de DNA-testen van tegenwoordig hoeft het niet meer fout te gaan.

Soldim
13-07-06, 19:32
Geplaatst door Juliette
Voor of tegen de doodstraf?
VOOR:
- Het kost veel minder voor de maatschappij (bv geen voedsel,… betalen voor de gevangenen). Uit onderzoek van Minister van Justitie Laurette Onkelinx blijkt dat een gedetineerde de belastingbetaler dagelijks gemiddeld 110 euro kost. De minister baseerde zich op cijfers uit 2003. (bron: 08/01/2005)


Doodstraf in de VS is vele malen duurder dan het levenslang opsluiten.

~Panthera~
13-07-06, 19:33
Geplaatst door super ick
Veel bejaarden hebben het slechter in tehuizen dan criminelen in de gevangenis.


Yep, hebben het CDA en de VVD ook goed geregeld. :roker:
Maar daar heb je vast niet op gestemd. :zozo:

Divine_70
13-07-06, 19:34
Geplaatst door Soldim
Doodstraf in de VS is vele malen duurder dan het levenslang opsluiten.

Hoeft niet duur te zijn, kruiwagen vol stoeptegels. :ego:

super ick
14-07-06, 14:14
Geplaatst door ~Panthera~
Yep, hebben het CDA en de VVD ook goed geregeld. :roker:
Maar daar heb je vast niet op gestemd. :zozo:

Dat heb jij goed geraden.

super ick
14-07-06, 14:17
Geplaatst door Soldim
Doodstraf in de VS is vele malen duurder dan het levenslang opsluiten.


Ja als je nog 20 jaar wacht met het ten uitvoer brengen van de straf wel ja.

Als iemand op zijn 30-ste tot leveslang veroordeeld wordt en hij wordt 80 dan heeft hij 50 jaar lang plm. € 40.000 per jaar gekost.
Na een jaar een spuitje geven kost dan toch echt minder.

Tomas
14-07-06, 14:22
Geplaatst door Divine_70
Precies, met de DNA-testen van tegenwoordig hoeft het niet meer fout te gaan.

Ook bij een dna test kan het fout gaan. Je kunt iemand beter en overtuigender in verband brengen met het slachtoffer, maar dat wil nog niet altijd zeggen dat het daarmee vaststaat dat deze ook de moord heeft gepleegd. Kan ook altijd nog toeval zijn.

En mensen die op basis van de kosten voor de doodstraf zijn, mogen van mij ook tegen de muur.

Divine_70
14-07-06, 14:25
Geplaatst door Tomas
Ook bij een dna test kan het fout gaan. Je kunt iemand beter en overtuigender in verband brengen met het slachtoffer, maar dat wil nog niet altijd zeggen dat het daarmee vaststaat dat deze ook de moord heeft gepleegd. Kan ook altijd nog toeval zijn.

En mensen die op basis van de kosten voor de doodstraf zijn, mogen van mij ook tegen de muur.



Als het gaat om onderzoek naar sperma wat is achter gebleven zullen de gegeven uitslagen een feit zijn.

Kosten mogen nooit een reden zijn tot doodstraf.

Tomas
14-07-06, 14:32
Geplaatst door Divine_70
Als het gaat om onderzoek naar sperma wat is achter gebleven zullen de gegeven uitslagen een feit zijn.

Kosten mogen nooit een reden zijn tot doodstraf.

Het enige dat dan met zekerheid vaststaat is dat de verdachte sex heeft gehad met het slachtoffer. Mocht dat toevallig geen kind zijn, maar een volwassenvrouw, wil dat nog altijd niet met 100% zekerheid zeggen dat dat de moordenaar is. Zelfs in het geval van een kind, kunnen de verkrachter en de moordenaar in theorie twee verschillende mensen zijn. Kortom, het is nooit 100% zeker. Je loopt altijd het risico dat je een onschuldig of minder schuldig persoon ter dood veroordeeld.

Divine_70
14-07-06, 14:40
Geplaatst door Tomas
Het enige dat dan met zekerheid vaststaat is dat de verdachte sex heeft gehad met het slachtoffer. Mocht dat toevallig geen kind zijn, maar een volwassenvrouw, wil dat nog altijd niet met 100% zekerheid zeggen dat dat de moordenaar is. Zelfs in het geval van een kind, kunnen de verkrachter en de moordenaar in theorie twee verschillende mensen zijn. Kortom, het is nooit 100% zeker. Je loopt altijd het risico dat je een onschuldig of minder schuldig persoon ter dood veroordeeld.

Als ie het kind heeft verkracht is het voor mij voldoende hem deze straf te geven.
Bijvoorbeeld in dit geval: Topic. (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=194067)

Tomas
14-07-06, 14:44
Geplaatst door Divine_70
Als ie het kind heeft verkracht is het voor mij voldoende hem deze straf te geven.
Bijvoorbeeld in dit geval: Topic. (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=194067)

Dat kan je vinden. En ik denk nu ook dat de ene mens zich beter relaliseert wat onzekerheid betekent dan de andere. Zelf heb ik een andere reden die voor mij zwaarder weegt waarom ik tegen de doodstraf ben. Maar die heb ik al eerder beschreven in dit topic.

Morosian
14-07-06, 14:53
De doodstraf is een verspilling van kostbare energie. Beter is het dan ook om potentiële ter dood veroordeelden de rest van hun leven te laten rondlopen in een grote tredmolen, aangesloten op een dynamo. De familie van het slachtoffer heeft op die manier de rest van hun leven gratis energie, en het is nog beter voor het milieu ook.

super ick
15-07-06, 14:01
Geplaatst door Morosian
De doodstraf is een verspilling van kostbare energie. Beter is het dan ook om potentiële ter dood veroordeelden de rest van hun leven te laten rondlopen in een grote tredmolen, aangesloten op een dynamo. De familie van het slachtoffer heeft op die manier de rest van hun leven gratis energie, en het is nog beter voor het milieu ook.

Ja maar als we dat op grote schaal doen kunnen de Arabieren niets meer aan ons verdienen.

delankmoedige
15-07-06, 14:30
Ik ben een groot voorstander van de doodstraf.
Echter de mens is van nature een flapdrol en maakt dus fouten.
En dus ben ik weer tegen de doodstraf.
Dus principieel en filosofisch bezien ben ik voor maar praktisch en pragmatisch ben ik tegen. Zou dat de reden zijn dat er 49 stemmen in mijn hoofd ronddolen ?

FREE LEONARD PELTIER !

super ick
15-07-06, 14:50
Geplaatst door delankmoedige
Ik ben een groot voorstander van de doodstraf.
Echter de mens is van nature een flapdrol en maakt dus fouten.
En dus ben ik weer tegen de doodstraf.
Dus principieel en filosofisch bezien ben ik voor maar praktisch en pragmatisch ben ik tegen. Zou dat de reden zijn dat er 49 stemmen in mijn hoofd ronddolen ?

FREE LEONARD PELTIER !

49 maar?

delankmoedige
15-07-06, 14:59
Yep Frits is eergisteren vroegtijdig overleden aan een overdosis zelfbeklag.
Maar ik kan me niet huigen dat ik door iemand op dit forum ben gecondoleerd.
Wat een mentaliteit heerst er toch in Nederland.
Bah !
:laser:

Orakel
15-07-06, 16:01
Geplaatst door delankmoedige
Yep Frits is eergisteren vroegtijdig overleden aan een overdosis zelfbeklag.
Maar ik kan me niet huigen dat ik door iemand op dit forum ben gecondoleerd.


tjek de topictitel.

delankmoedige
15-07-06, 16:40
Aaaah
Merci Orakel, jij bent de eerste.
Ik geef toe hij had soms ook wel zijn nukken en streken.
Het voelt nu ook een stuk leger aan onder mijn schedeldak alsof er nog maar dertig in rondscheuren.

Aan de andere kant hij pretendeerde wel altijd mijn geweten te zijn, het zevende zintuig en het kleine stemmetje.
Ach we zien wel waar mijn vlot aanmeert .

Orakel
15-07-06, 18:35
Geplaatst door delankmoedige
Aaaah
Merci Orakel, jij bent de eerste.
Ik geef toe hij had soms ook wel zijn nukken en streken.
Het voelt nu ook een stuk leger aan onder mijn schedeldak alsof er nog maar dertig in rondscheuren.

Aan de andere kant hij pretendeerde wel altijd mijn geweten te zijn, het zevende zintuig en het kleine stemmetje.
Ach we zien wel waar mijn vlot aanmeert .

Och, zonder die misantroop als kapitein, zal het wel vlotten. Van die tiepes 'het is niet goed of het deugt niet' kom je er buiten je eigen mentale wateren nog genoeg tegen, vaak aan wal uiteraard, die je haarfijn kunnen vertellen wat Frits je ook altijd vertelde.
De waarde van die vertelsels bracht Schopenhauer eens als volgt in beeld:
"Het zal ons langzaam maar zeker onverschillig laten wat in het bewustzijn van anderen omgaat, wanneer we voldoende doordrongen raken van de oppervlakkige en futiele aard van hun gedachten, de bekrompenheid van hun standpunten, de onbeduidendheid van hun gevoelens, de verdorvenheid van hun meningen en de veelvuldigheid van hun dwalingen".

Oftewel, doe je eigen ding, jeweettog.

super ick
16-07-06, 09:10
Geplaatst door delankmoedige
Aaaah
Merci Orakel, jij bent de eerste.
Ik geef toe hij had soms ook wel zijn nukken en streken.
Het voelt nu ook een stuk leger aan onder mijn schedeldak alsof er nog maar dertig in rondscheuren.

Aan de andere kant hij pretendeerde wel altijd mijn geweten te zijn, het zevende zintuig en het kleine stemmetje.
Ach we zien wel waar mijn vlot aanmeert .

Stap eens over op een ander soort paddo's. Wil ook wel eens helpen.

Juliette
16-07-06, 21:34
Geplaatst door super ick
Ja als je nog 20 jaar wacht met het ten uitvoer brengen van de straf wel ja.

Als iemand op zijn 30-ste tot leveslang veroordeeld wordt en hij wordt 80 dan heeft hij 50 jaar lang plm. € 40.000 per jaar gekost.
Na een jaar een spuitje geven kost dan toch echt minder.

In mijn wereld betekent een mensenleven echt wel meer dan de kostprijs om hem / haar in leven te houden.

Misdadiger of niet.