PDA

Bekijk Volledige Versie : Mohammed Benzakour: De kopstoot.



Ron Haleber
15-07-06, 09:07
Mohammed Benzakour in : Trouw, 14 juli:

De Kopstoot

http://www.humanistischverbond.nl/foto/aktueel/winnaar.jpg

Het titanengevecht tussen les bleus en de azzuris. Tien minuten voor de strafschoppenserie: Zidane, de levende voetballegende, niet alleen geroemd om zijn fabelachtige techniek maar ook om zijn charismatische 'sportsmanship', draait zich om en plant een kopstoot van atletische allure midden in de borstkas van Materazzi. Zizou’s eerdere kopbal miste doel, maar deze trof keihard roos. De Italiaan wordt direct gevloerd – al mag niet worden vergeten dat het Italiaanse theater doorgaans van hoge kwaliteit is.

Wat volgde is bekend. Een rode kaart; de koning onttroond, een geschokte wereld. Sedertdien een overvloed aan verhitte discussies, gelardeerd met geinige clips en lollige raps, en niet alleen in Frankrijk. “Zidane bezoedelt zijn carrière", is de teneur van de krantenkoppen, evenals die van de commentaren in de pers.

Deze visie op de zaak is verdedigbaar, maar er bestaat ook een ander perspectief.
Want welke bruutheid werd hier geuit? Er werd hartstochtelijk gespeculeerd. Ikzelf hoopte dat de kopstoot een weloverwogen statement was tegen de belabberde WK-arbitrage die erin slaagde om talloze wedstrijden het graf in te werken door voor vrijwel ieder lijfelijk contact te fluiten dan wel geel of rood te trekken. Maar men, ook liplezers, vermoedden dat Materazzi 'vuile terrorist' had geroepen. In dat geval werden we hier op de schaal van een voetbalveld getuige van een ontlading van jaren aan opgekropte frustraties over het Islamofobische spook dat door Europa waart. Men vond dit ‘belachelijk’. Akkoord. Niettemin is het interessant te weten wat iemand voelt, wiens voorouders uit Algerije, Marokko of anderszins moslimland komen, als hij Zidane deze dreun ziet uitdelen? Want laat mij u iets verklappen: bij werkelijk álle halve, hele en ex-moslims die ik afgelopen dagen in binnen- en buitenland heb gesproken bespeurde ik sympathie en begrip voor Zizou’s actie. Men zei: ‘Dank je wel Zidane, je hebt het voor ons gedaan, je hebt de gunst van de machtigen opgeofferd om voor ons een klap uit te delen, voor ons van wie de mond wordt gesnoerd als we willen praten over achterstelling en discriminatie, bij wie willekeur en opportunisme wordt toegepast al naar gelang de stemming, van wie het geloof achterlijk wordt genoemd en die in de ogen van velen (potentiële) terroristen zijn geworden, niet omdat het bewezen wordt maar omdat het zo’n aangename uiting is van de eigen wrok, haat en angst... deed je het voor ons, Zidane? Zo ja, wees dan voor altijd onze held!’

Maar… Materazzi zei iets anders. Materazzi had iets krenkends opgemerkt over Zizou’s moeder. ‘Ach’, hoor ik nu links en rechts zeggen, ‘zo erg was het dus niet’. Mis! Voor een westerling is zo’n belediging misschien minder schokkend, voor een moslim geenszins. Integendeel. Wie zich minimaal heeft verdiept in de moslimcultuur weet welke verheven zoniet heilige status de moeder inneemt. Bij Kabylische Berbermuzelmannen – van wie Zidane afstamt, alsmede ondergetekende – ligt dat nog een graadje hoger. Kom je aan een (Berberse) moslimmoeder, dan kom je aan de islam. Kom je aan de islam, dan kom je aan de ziel en wezen van een moslimzoon – ongeacht zijn mate van belijdenis. Zo verklaart de islam dat ‘de hemel zich bevindt onder de voeten van je moeder’, hetgeen in de moslimwereld nogal letterlijk wordt opgevat. Toen eens een metgezel naar de Profeet Mohammed kwam en hem vroeg wie hij heeft meest van allen moet liefhebben en verzorgen, antwoordde Mohammed drie maal achtereen ‘je moeder’, en pas bij de vierde keer zei de Profeet ‘je vader’. Drie tegen een, zo ongeveer liggen de ouderlijke verhoudingen. In Abu Ghraib werden martelpraktijken toegepast waarin Irakese moeders werden misbruikt en vernederd om gevangenen aan de praat te krijgen. Het werkte, de Amerikanen wisten stipt waar de islamitische achilleshiel zit.

Ook Materazzi wist het. Hij wist precies hoe hij Zidane tot ontploffing kon brengen: hij besmeurde zijn moeder.
Maar was het sportief wat Zizou deed, was het wijs? Nee, achteraf niet. Maar achteraf is achteraf. Wat is wijsheid op het moment dat zich een rode waas voor je ogen trekt?

Mohammed Benzakour
Columnist en auteur van o.a. “Osama’s Grot”

sjaen
15-07-06, 09:42
Normaliter plaats ik de bron van het artikel er altijd bij, terwille v.d. discussie laat ik dit nu achterwege.


Geschonden eer en primitieve reflexen

In naam van de geschonden eer zijn in de wereldgeschiedenis afgrijselijke oorlogen begonnen en onbegrijpelijke massamoorden gepleegd. En nog steeds wordt, op een meer gereduceerde schaal, ontoelaatbaar geweld gebruikt dat met een verwijzing naar hun gekrenkte eergevoel door individuen wordt gerechtvaardigd.
Van de kopstoot op het voetbalveld naar de vuistslag in het uitgaansleven en van de vuistslag naar de messteken in de hals van die lieve zus waarvan men juist zei de eer te willen beschermen. Het valt op: in de culturen waar vrouwen een belangrijk deel van de erecodes vormen, zijn ze vaker dan elders de weerloze slachtoffers van diezelfde codes. Hypocrisie is de man van eer niet vreemd. Eergevoel is zo oud als de menselijke driften die sinds het begin der tijden voor zoveel ellende hebben gezorgd.

De eer van een persoon, een groep of een natie varieert al naargelang de maatstaven, codes en verboden die men zichzelf wenst op te leggen. Het is een gevaarlijk begrip: niet meetbaar en met een eigen ratio of logica, het zet de deur open naar wrede disproportionaliteit en gestandaardiseerde excessen. De cineast die een religieus en historisch personage ridiculiseert, dreigt dan, volgens de geschiedenis die we allen kennen, met deze disproportionaliteit spoedig kennis te maken: een verkeerd beeld of zin en je hebt zo twee messen en vijf kogels in je lijf te pakken. Kom niet aan mijn profeet, mijn moeder en zus, mijn geloof, mijn cultuur, mijn land en desnoods mijn splinternieuwe auto. Kijk me niet zo brutaal aan, praat niet zo tegen mij en maak geen cartoon hierover. Ja, erekwesties zijn niet zelden de sjanker die de geest opvreet en de arm wapent. Het gekrenkte gevoel van de Siciliaanse man van eer, de trotste Berber of de voetballer Zidane laat me volstrekt koud. En ik voel me ook niet geroepen mij in hun eenvoudige psyche te verdiepen om de verwerpelijke daad die de krenking volgt beter in te schatten of zelfs te begrijpen. Het is allemaal overbekend, summier en oppervlakkig, grotesk en primitief. En de rechtvaardiging die meestal op de gewelddaad volgt is doorgaans van hetzelfde kaliber: ik kon dit niet laten passeren, moest slaan, steken, schieten en heb geen spijt. Zelfbeheersing is dan een bewijs van onvermogen, zwakte of lafheid. De man van hypergevoelige eer is niet voor niets vaak allereerst een macho. De kopstoot van Zidane naar Materazzi in de WK-finale is ook de daad van een egoïst die het belang van zijn geschonden eer boven dat van zijn ploegmakers, supporters en land laat prevaleren. Een verblinde egoïst die achteraf weigert spijt te betuigen.

En dan krijgen we de militanten van de erecodes, de domme activisten van het onverdedigbare die ons een lesje in culturele absurditeit willen geven, om deze vreemde afwijkingen in onze samenleving eervol te integreren. Dat nooit. Deze beschaving kent al genoeg imperfecties en gebreken om niet die van elders te importeren en te absorberen. Temeer daar we weten dat de degenen die het hardst om respect schreeuwen, vaak dezelfden zijn die helemaal geen eerbied koesteren voor wat of wie ook buiten de eigen kring.

Lampo
15-07-06, 10:06
En dat terwijl de islamitische "geleerden" voorspellen dat al die aanbeden moeder-vrouwen wegens intrinsieke slechtheid in de hel zullen belanden.

Er is nog veel zendingswerk te verrichten.
Ook onder zich noemende schrijvers die kennelijk nog met minstens 1 been in de primitieve stammencultuur staan.

David
15-07-06, 10:09
Geplaatst door sjaen
Normaliter plaats ik de bron van het artikel er altijd bij, terwille v.d. discussie laat ik dit nu achterwege.


Geschonden eer en primitieve reflexen

In naam van de geschonden eer zijn in de wereldgeschiedenis afgrijselijke oorlogen begonnen en onbegrijpelijke massamoorden gepleegd. En nog steeds wordt, op een meer gereduceerde schaal, ontoelaatbaar geweld gebruikt dat met een verwijzing naar hun gekrenkte eergevoel door individuen wordt gerechtvaardigd.
Van de kopstoot op het voetbalveld naar de vuistslag in het uitgaansleven en van de vuistslag naar de messteken in de hals van die lieve zus waarvan men juist zei de eer te willen beschermen. Het valt op: in de culturen waar vrouwen een belangrijk deel van de erecodes vormen, zijn ze vaker dan elders de weerloze slachtoffers van diezelfde codes. Hypocrisie is de man van eer niet vreemd. Eergevoel is zo oud als de menselijke driften die sinds het begin der tijden voor zoveel ellende hebben gezorgd.

De eer van een persoon, een groep of een natie varieert al naargelang de maatstaven, codes en verboden die men zichzelf wenst op te leggen. Het is een gevaarlijk begrip: niet meetbaar en met een eigen ratio of logica, het zet de deur open naar wrede disproportionaliteit en gestandaardiseerde excessen. De cineast die een religieus en historisch personage ridiculiseert, dreigt dan, volgens de geschiedenis die we allen kennen, met deze disproportionaliteit spoedig kennis te maken: een verkeerd beeld of zin en je hebt zo twee messen en vijf kogels in je lijf te pakken. Kom niet aan mijn profeet, mijn moeder en zus, mijn geloof, mijn cultuur, mijn land en desnoods mijn splinternieuwe auto. Kijk me niet zo brutaal aan, praat niet zo tegen mij en maak geen cartoon hierover. Ja, erekwesties zijn niet zelden de sjanker die de geest opvreet en de arm wapent. Het gekrenkte gevoel van de Siciliaanse man van eer, de trotste Berber of de voetballer Zidane laat me volstrekt koud. En ik voel me ook niet geroepen mij in hun eenvoudige psyche te verdiepen om de verwerpelijke daad die de krenking volgt beter in te schatten of zelfs te begrijpen. Het is allemaal overbekend, summier en oppervlakkig, grotesk en primitief. En de rechtvaardiging die meestal op de gewelddaad volgt is doorgaans van hetzelfde kaliber: ik kon dit niet laten passeren, moest slaan, steken, schieten en heb geen spijt. Zelfbeheersing is dan een bewijs van onvermogen, zwakte of lafheid. De man van hypergevoelige eer is niet voor niets vaak allereerst een macho. De kopstoot van Zidane naar Materazzi in de WK-finale is ook de daad van een egoïst die het belang van zijn geschonden eer boven dat van zijn ploegmakers, supporters en land laat prevaleren. Een verblinde egoïst die achteraf weigert spijt te betuigen.

En dan krijgen we de militanten van de erecodes, de domme activisten van het onverdedigbare die ons een lesje in culturele absurditeit willen geven, om deze vreemde afwijkingen in onze samenleving eervol te integreren. Dat nooit. Deze beschaving kent al genoeg imperfecties en gebreken om niet die van elders te importeren en te absorberen. Temeer daar we weten dat de degenen die het hardst om respect schreeuwen, vaak dezelfden zijn die helemaal geen eerbied koesteren voor wat of wie ook buiten de eigen kring.


:duim:

Good Kahuna
15-07-06, 10:19
Geplaatst door sjaen
Kom niet aan mijn profeet, mijn moeder en zus, mijn geloof, mijn cultuur, mijn land en desnoods mijn splinternieuwe auto. Kijk me niet zo brutaal aan, praat niet zo tegen mij en maak geen cartoon hierover...
En de rechtvaardiging die meestal op de gewelddaad volgt is doorgaans van hetzelfde kaliber: ik kon dit niet laten passeren, moest slaan, steken, schieten en heb geen spijt. Zelfbeheersing is dan een bewijs van onvermogen, zwakte of lafheid.

:duim:

Joepie
15-07-06, 11:32
Geplaatst door Ron Haleber
Mohammed Benzakour in : Trouw, 14 juli:

De Kopstoot



Mohammed Benzakour
Columnist en auteur van o.a. “Osama’s Grot”

Dat geldt voor westerlingen ook hoor...

wake up call: we zijn allemaal westerlingen tenzij je afkomst elders is en daar de hele tijd hebt geleefd (nu dus ook) .... Dus niet van 2 walletjes snoepen zoals het je uitkomt.

Joepie
15-07-06, 11:33
Geplaatst door Ron Haleber
Mohammed Benzakour in : Trouw, 14 juli:

De Kopstoot

Wat is wijsheid op het moment dat zich een rode waas voor je ogen trekt?

Mohammed Benzakour
Columnist en auteur van o.a. “Osama’s Grot”

Wijsheid is als je jezelf op dat moment kunt bedwingen.

Sayfdien
15-07-06, 12:41
Geplaatst door Joepie
Wijsheid is als je jezelf op dat moment kunt bedwingen.

Tell that to Israel!

delankmoedige
15-07-06, 12:50
Ik ben geen Verdonk fan maar ze had natuurlijk het gelijk aan haar kant toen ze zei dat moslims een kort lontje hadden.
Zelfkritiek, zelfrelativering en zelfspot is hen volstrekt vreemd.

Vreemd eigenlijk twee maten van mij zijn ...euh o nee oeps die zijn wel atheistisch dus die gedachte die ik bijna had neergekrabbelt gaat niet op.
O ja en een vriendin van me is afvallige dus die is zelfs nog slechter.

Ach het vreedzaam en tolerant sprookjesbos wordt kennelijk leger en leger.


:wohaa:

Ghiezzoe
15-07-06, 14:42
Geplaatst door Sayfdien
Tell that to Israel!


http://www.itsabouttimebpp.com/Memorabilia/images/Uncle_Tom_Says.jpg

delankmoedige
15-07-06, 14:57
Wat zou Ghiezzo hier mee willen uitdrukken ?
Dat negers mee moeten schoefelen ?

Please explain I am a bit stupid (guilty of being white)

Ghiezzoe
15-07-06, 15:03
Geplaatst door delankmoedige
Wat zou Ghiezzo hier mee willen uitdrukken ?
Dat negers mee moeten schoefelen ?

Please explain I am a bit stupid (guilty of being white)


Geplaatst door Joepie
Wijsheid is als je jezelf op dat moment kunt bedwingen. [/B]


Geplaatst door Sayfdien
Tell that to Israel!
[/B]


Geplaatst door Ghiezoe
een plaatje
[/B]

dat aangeeft hoe de onderdrukker de onderdrukte wijs probeert te maken dat deze laatste zich koest moet houden en het onrecht dat hem is aangedaan ZELF in de hand heeft.

dit is een van de lagen..

delankmoedige
15-07-06, 15:15
Amerika was in die jaren inderdaad een hel voor niet Angelsakse protestanten (Ook de katholieken Ieren, de witte negers van Europa, werden zwaar onderdrukt).
Echter ik zie geen sterk verbrand tussen de situatie van de afroamerikanen in de jaren 50 en de Arabieren anno 2006.
De negers moorden elkaar niet massaal uit en slachtte geen babies af omdat ze louter wit waren.

Ik ben het met je eens dat de Israeliërs zich subiet uit Libanon moeten vertrekken en de schade moeten terugbetalen die ze hebben toegebracht aan de onschuldige families en infrastructuur. Maar ik heb dan ook een groot hart voor Libanezen. Een van de weinige volkeren in dat achterlijk gebied waarvoor ik respect heb (hetzelfde geld merkwaardig genoeg voor Jordaniërs en Egyptenaren).

Ik persoonlijk begrijp ook niet waarom George zich niet uit Irak terug trekt, ik denk dat die een te groot verantwoordelijksgevoel heeft maar ik zou er een groot arena van maken (wat het al is).
Alleen de Koerden zou ik bewapen en steunen. Ik mag die Koerden wel, wentelen zich niet rond in zelfmedelijden, zijn trots, eervol en stoer. O ja en heel belangrijk lopen niet te koop met hun geloof.
Dus George en Blair trek je terug en geef je wapens en helicopters aan de Peshmerga zodat ze zich kunnen verdedigen tegen de sprookjesbosgelovers.
:boogie:

Orakel
15-07-06, 15:58
Geplaatst door Ron Haleber
Mohammed Benzakour in : Trouw, 14 juli:



Ron, zeg ff tegen 'm dat het erg jammer is dat ze schrijfsels zijn zoals ze nu zijn. Ze zijn kort, niet af en er is aan af te lezen dat hij er of te lang mee geworsteld heeft, of zich er te makkelijk vanaf gemaakt heeft.
Laat 'm weer es iets schrijven in de trant van dat artikel over Goethe's Werther.
Dit is benee zijn nivo.

Amenzu
15-07-06, 17:14
Geplaatst door Ghiezzoe
dat aangeeft hoe de onderdrukker de onderdrukte wijs probeert te maken dat deze laatste zich koest moet houden en het onrecht dat hem is aangedaan ZELF in de hand heeft.

dit is een van de lagen..

Begin eens bij jezelf...

Orakel
15-07-06, 18:56
Geplaatst door klaaskop
Toch heeft het zijn waarde: zonder dat stukje, zonder de quote van Ron, hadden we de quote van Sjaen niet gehad.

En zo kan de grootste onzin nog zin hebben, krijgt onzinnig geweld toch een zingeving, omdat we er ons tegen uitspreken en verenigen.

Mwoah, met alle respect voor Sjaen maar dat stukje verdient een plekje onder in de kattebak.
Tis mij meer te doen om Benzakour, die veel beter kan schrijven die hij nu doet. Zie b.v.:

http://www.groene.nl/1999/32/mb_multicult.html

of dit interview:

http://ravagedigitaal.org/archief2003/2003archief/1003ar11.htm

Qaiys
15-07-06, 19:15
Geplaatst door sjaen
Normaliter plaats ik de bron van het artikel er altijd bij, terwille v.d. discussie laat ik dit nu achterwege.

Ephimenco / Geschonden eer en primitieve reflexen
door Sylvain Ephimenco

Blabla...ik ben een moslimhater ...bla bla...wij in europa zijn sneeker en pakken het anders aan, dat doen we op een andere manier. We doen alsof we beschaafd zijn maar achter hun rug om zullen we hun nagels uittrekken.

http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article388247.ece/Ephimenco_Geschonden_eer_en_primitieve_reflexen

Hij heeft de vernedering in Algerije nog steeds niet verwerkt en pakt dus de moslims in Europa maar op zijn eigen sneeky wijze terug.

Eer, trots en wraak In Nederland en andere 'primitieve' gevoelens

Macondo aan de Noordzee

Anil Ramdas

Wacht eens even: Nederlanders waren toch een verlicht, rationeel, zakelijk en nuchter volk? We deden toch niet aan premoderne en niet-westerse toestanden als eergevoel, gezichtsverlies, vetes, bloedwraak en weet ik wat allemaal? We gingen er toch zelfs prat op dat we ons alleen lieten leiden door het verstand en niet door dat vage ding dat gevoel heet? We erkenden het effect van beledigingen toch niet, van gekwetstheden, van vernederingen? Overgevoelige mensen waren toch kinderlijk en irrationeel? Ze moesten toch hun incasseringsvermogen verhogen, ze mochten toch niet steeds weer komen met dingen als trots of status of aanzien of eigenwaarde?

En toen viel het kabinet.

Een keer was ik in Kameroen voor een reportage en werd ik vlak voor het hotel van mijn paspoort beroofd. Het was vrijdag, maandag zou ik weer vertrekken. Er zijn plaatsen waar je beslist niet langer wilt blijven dan strikt noodzakelijk en Yaounde is daar een van. Nog nooit had ik zo’n nare en mistroostige stad meegemaakt, waar het kennelijk altijd motregende en in de ogen van de bewoners te zien was dat het nooit wat met ze zou worden.

Gelukkig hadden we daar een buitengewoon vriendelijke ambassadeur, die bereid was in het weekend naar zijn kantoor te komen en voor mij een nieuw paspoort te laten maken. De enige moeilijkheid was de pasfoto, waarvoor je op de markt van Yaounde in een donker hok moest plaatsnemen en niet zeker wist of ze daarin een foto van je zouden nemen dan wel je ingewanden. Strikt rationeel gezien zou ik voor de ingewanden kiezen. Liever niet de mijne, maar oké.

Met het gloednieuwe paspoort kwam ik eindelijk aan op Schiphol. En Schiphol, zo begreep ik die dag, is in veel opzichten bedreigender dan Yaounde. Je verwacht niet dat ze je ingewanden willen opvreten, maar ze willen wel weten wat er allemaal in te vinden is.

Een Nederlands paspoort, uitgereikt in Yaounde, ik kon de paspoortcontroleurs wel meer vertellen. De avonddienst zou mij niet verder kunnen helpen, ik moest wachten op de ochtenddienst, en of ik plaats wilde nemen in de ruimte met plastic kuipstoeltjes en een heleboel asielzoekers die net zulke ogen hadden als de bewoners van Yaounde.

Maar ik voelde me bedreigder door die mannen en vrouwen die even zwaarlijvig als zwaarbewapend hun werk deden op een rustige, zakelijke en rationele manier, volkomen gevoelloos, zoals het hoort in het Westen. Ik begreep toen pas waarom ze van die speciale kuipstoelen hadden in de ruimte voor ongewenste vreemdelingen. Dan kun je niet slapen. Het opleggen van slaapgebrek is niet bij wet geregeld, slaap is geen recht.

Voeding wel, dat is in Nederland prima geregeld en in de ochtend kwam een meneer die voor elk bezet kuipstoeltje op de grond een bord neerlegde waarop een broodje herkenbaar was. Ik nam mijn bord van de grond en begon het plastic folielaagje te verwijderen, toen ik de ogen merkte van de asielzoekers. Ze keken me stomverbaasd aan, alsof ík die barbaar was uit de tropen. Ze hadden allemaal hun bordje met het broodje op de grond gelaten, ze hadden er een erekwestie van gemaakt, wat ik volstrekt belachelijk vond.

Mensen die van zoiets kleins zo’n ophef maken, moeten onmiddellijk worden teruggestuurd. Dit is een modern, westers land ja, met zulke kleinzieligheden houden ze hier geen rekening. Moest je die verpauperde asielzoekers zien, zaten ze daar in hun plastic kuipstoeltjes trots te wezen. Het zou nooit wat met ze worden in een modern, westers land waar ze rationeel zijn en zakelijk en berekenend en zich niet laten afleiden door stommiteiten als eer en trots en dergelijke.

En toen viel het kabinet. Rita Verdonk wilde geen gezichtsverlies lijden en dwong Ayaan Hirsi Ali een verklaring te tekenen waaruit blijkt dat Rita Verdonk niets verkeerds had gedaan en Ayaan Hirsi Ali alle schuld had. Hirsi Ali slikt haar trots en eergevoel in, tekent, en neemt dan wraak door te vertellen dat ze haar trots had moeten inslikken. Dat is een gecompliceerde manier om je gevoel van eer en trots te behouden, maar het is een manier.

Vervolgens verklapte premier Balkenende dat het daar inderdaad om ging: gezichtsverlies, wat minister Verdonk niet wilde lijden. Nu moest Lousewies van der Laan van D66 ervoor zorgen dat zij geen gezichtsverlies zou lijden en ze liet daarom prompt het hele kabinet vallen.

Wat is dit, Macondo aan de Noordzee? Zijn we terechtgekomen in een kroniek van een aangekondige dood van Gabriel Garcia Marquez? Hebben we hier te maken met de broertjes Pedro en Pablo die de geschonden eer van hun zus moeten wreken door haar vermeende minnaar Santiago te doden? En waar is dan de drankverkoopster die roept dat er een afschuwelijke taak op de schouders van de broertjes rust waar ze van bevrijd wilden worden maar wat vanwege de cultuur van eer, trots en gezichtsverlies niet mogelijk was?

We hebben vorige week nogal premoderne, niet-westerse toestanden meegemaakt. Als het niet zo ironisch was zou ik zeggen: islamitische toestanden. Hirsi Ali, Rita Verdonk, Lousewies van der Laan, ze wilden geen van drieën gezichtsverlies lijden. Ze waren krijgsheren in een woestijn, in zwembroek op een kameel, en ik wil absoluut geloven dat ze rationeel en zakelijk en nuchter hadden willen zijn. Maar het gevoel van eer kwam ertussen. Wij allochtonen kunnen zulke dingen begrijpen, om minder dan gezichtsverlies begaan we een moord. Maar die arme, rationele autochtonen! Ik heb zo met ze te doen.


http://www.nrc.nl/columns/anil_ramdas/article377335.ece

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=193748

Seif
15-07-06, 20:13
Geplaatst door Qaiys
Hij heeft de vernedering in Algerije nog steeds niet verwerkt en pakt dus de moslims in Europa maar op zijn eigen sneeky wijze terug.

Ja, jou houd je niet zomaar voor de gek. Feilloos doorgrond jij de harten van de mensen. Waarlijk, Allah heeft al een plekje voor je gereserveerd in het paradijs.

Olive Yao
15-07-06, 21:13
Geplaatst door delankmoedige
Ik ben geen Verdonk fan maar ze had natuurlijk het gelijk aan haar kant toen ze zei dat moslims een kort lontje hadden.
Zelfkritiek, zelfrelativering en zelfspot is hen volstrekt vreemd.
Generaliseer nou niet zo, man!
En dit komt onder alle mensen even veel of weinig voor!

Qaiys
15-07-06, 21:56
Geplaatst door Seif
Ja, jou houd je niet zomaar voor de gek. Feilloos doorgrond jij de harten van de mensen. Waarlijk, Allah heeft al een plekje voor je gereserveerd in het paradijs.

Ik heb het over één persoon maar je vriendje sylvain doorgrondt feiloos de motieven van de de horden primitieve islamitische barbaren, maar dat past in je straatje en daar zul je nooit iets over zeggen.

Ron Haleber
16-07-06, 09:10
Geplaatst door Orakel
Ron, zeg ff tegen 'm dat het erg jammer is dat ze schrijfsels zijn zoals ze nu zijn. Ze zijn kort, niet af en er is aan af te lezen dat hij er of te lang mee geworsteld heeft, of zich er te makkelijk vanaf gemaakt heeft.
Laat 'm weer es iets schrijven in de trant van dat artikel over Goethe's Werther.
Dit is benee zijn nivo.

Orakel, ook ik vond Mohammed hier niet op z'n best... Ik deel jouw oordeel als onze columnist... :knipoog:

En Ephi's column in Trouw is inderdaad meer van het oude bekende thema van zijn afgeven op N. Afrikanen. :huil:


Wel erg geestig vind ik de column van Youp van 't Hek! Mohammed kan er idd een puntje aan zuigen!


Wereldcupstoot

Youp van ’t Hek



Wie wil als vrouw niet zo’n broer? Een broer die het niet pikt als jij en je moeder voor hoer worden uitgemaakt. Een broer die zich onmiddellijk omdraait en de gluiperd met een welgemikte stierenstoot op de grond legt. Een broer die heel simpel denkt: je blijft met je gore woorden van mijn familie af. Zo’n broer. Wie wil dat niet?

Een broer die schijt heeft aan de plek waar het is. Die niet een aantal maanden gaat lopen piekeren hoe hij diegene terug zal pakken. Die niet diplomatiek roept dat wraak koud gegeten dient te worden. Integendeel. De wraak mag gloeiend heet zijn. Zijn moeder en zus zijn geen hoeren en zeker geen terroristenhoeren. En wie denkt dat hij dat ongestraft kan roepen krijgt een kopstoot voor zijn kippenborst.

De zus van Zizou glimt van trots. Haar broer deed het. Hij nam het voor haar op. In het Berlijnse Olympisch Stadion. Daar waar Jesse Owens zeventig jaar geleden vier keer goud pakte. Waar Hitler zich toen lafhartig uit de voeten maakte omdat hij de zwarte hand van de magische atleet niet durfde te schudden.

Daar stond haar broer in een bijna volledig zwart team en liet hij voor haar de wereldbeker lopen. Omdat een of andere Italiaan haar uitschold. Mazeratti is zijn naam. Marco Mazeratti. Een jongen die zijn geringe woordenschat op zijn lijf getatoeëerd heeft, zodat hij altijd kan spieken. Een jongen die niet beter weet. Alle voetballers schelden elkaar gewoontegetrouw uit voor hoerenzoon, dus doet hij dat ook. Hoerenzoon is voetbaltaal bij uitstek.

Het was het eerste Spaanse woordje dat Cruijff kende. Ook hem kostte het ooit rood toen hij een scheids met dit woord vertroetelde. De domme Mazeratti denkt dat het bij het spel hoort. Net als de corner en de ingooi. Maar opeens was daar Zidane, een klein half uur voor het afsluiten van zijn glansrijke carrière. Drie keer tot beste speler van de wereld gekozen en ook nu, aan het eind van zijn schitterende loopbaan, had hij het toernooi volledig naar zijn hand gezet. De Italianen stonden onder druk, de kans op een tweede wereldtitel was groot. Zidane pikte het domweg niet. Deed het niet weg als iets dat erbij hoort. Schelden doet wel pijn en zijn zuster is geen hoer!

Natuurlijk had Zinedine zich er niets van aan moeten trekken, een lange neus naar de domoor moeten maken en hem met een paar schitterende acties alle hoeken van het veld moeten laten zien. Natuurlijk had hij moeten doorvoetballen, de druk op de Italiaanse defensie moeten verhogen om met een prachtige goal de Azzuri’s met lege handen richting Rome te sturen. Maar dat deed hij niet. Zidane draaide zich om en haalde uit. Geen stiekeme elleboog à la Rossi, geen zaktrap als die van Rooney, maar gewoon met zijn hoofd. Hard en meedogenloos. Namens zijn moeder en namens zijn zus.

Ooit komt er een dag. Een bejaardenhuis in Marseille. Laten we zeggen in 2056. De zus van Zidane is dik in de tachtig. Zij vertelt over haar broer. Haar broer die het ooit glorieus voor haar opnam. Nee, niet in een dronken kroeg, ook niet in een zompig steegje. Vijftig jaar geleden in het voetbalstadion van Berlijn. Tijdens de finale van het WK 2006. Onder het oog van miljarden televisiekijkers kegelde hij een Italiaan omver omdat hij haar en haar moeder voor terroristenhoer had uitgemaakt.

De naam van de Italiaan is ze kwijt. Of ze doet alsof omdat ze weigert om hem uit te spreken. En ze vertelt dat de hele wereld daarna zijn naam prevelde. Dat het incident weken lang over het internet gonsde. Haar broer werd de droom van alle vrouwen. In hetzelfde jaar werden er duizenden Zidanes geboren. Ouders die hoopten dat hun zoon net zo’n man zou worden als de grote Zizou.

Vanaf zondag 9 juli 2006 had ze uitsluitend gezweefd. Gezweefd op het trotse gevoel voor haar broer, de grote Zinedine Zidane, die voor de totale wereldbevolking niet pikte dat zijn zus voor hoer werd uitgemaakt. Dat zijn mannen!


Bron: NRC - 15 juli 2006

Rourchid
16-07-06, 11:40
Geplaatst door Ron Haleber

Ook Materazzi wist het. Hij wist precies hoe hij Zidane tot ontploffing kon brengen: hij besmeurde zijn moeder.


Vermoedelijk een opzetje van vrouwvriendelijke mannen onder elkaar.
Niets perverser dan de Franse sluierwet die Franse minderjarige moslima's op nazistische wijze beestachtig vernedert, dus het hele 'incidentje' is van te voren ingestudeerd om op deze wijze te protesteren tegen de ultraperverse Franse sluierwet: Zidane en Materazzi dienen dan ook samen de Nobelprijs voor de Vrede te krijgen!

sjaen
16-07-06, 13:19
Geplaatst door Ron Haleber
Wel erg geestig vind ik de column van Youp van 't Hek! Mohammed kan er idd een puntje aan zuigen! [/I]


Wereldcupstoot

Youp van ’t Hek



Wie wil als vrouw niet zo’n broer? Een broer die het niet pikt als jij en je moeder voor hoer worden uitgemaakt. Een broer die zich onmiddellijk omdraait en de gluiperd met een welgemikte stierenstoot op de grond legt. Een broer die heel simpel denkt: je blijft met je gore woorden van mijn familie af. Zo’n broer. Wie wil dat niet?
................................................
................................

Bron: NRC - 15 juli 2006 [/B]


Hoeveel schoner is de wereld met humor :tover: :hihi:

Al Sawt
16-07-06, 15:35
Geplaatst door sjaen
Normaliter plaats ik de bron van het artikel er altijd bij, terwille v.d. discussie laat ik dit nu achterwege.


Geschonden eer en primitieve reflexen

In naam van de geschonden eer zijn in de wereldgeschiedenis afgrijselijke oorlogen begonnen en onbegrijpelijke massamoorden gepleegd. En nog steeds wordt, op een meer gereduceerde schaal, ontoelaatbaar geweld gebruikt dat met een verwijzing naar hun gekrenkte eergevoel door individuen wordt gerechtvaardigd.
Van de kopstoot op het voetbalveld naar de vuistslag in het uitgaansleven en van de vuistslag naar de messteken in de hals van die lieve zus waarvan men juist zei de eer te willen beschermen. Het valt op: in de culturen waar vrouwen een belangrijk deel van de erecodes vormen, zijn ze vaker dan elders de weerloze slachtoffers van diezelfde codes. Hypocrisie is de man van eer niet vreemd. Eergevoel is zo oud als de menselijke driften die sinds het begin der tijden voor zoveel ellende hebben gezorgd.

De eer van een persoon, een groep of een natie varieert al naargelang de maatstaven, codes en verboden die men zichzelf wenst op te leggen. Het is een gevaarlijk begrip: niet meetbaar en met een eigen ratio of logica, het zet de deur open naar wrede disproportionaliteit en gestandaardiseerde excessen. De cineast die een religieus en historisch personage ridiculiseert, dreigt dan, volgens de geschiedenis die we allen kennen, met deze disproportionaliteit spoedig kennis te maken: een verkeerd beeld of zin en je hebt zo twee messen en vijf kogels in je lijf te pakken. Kom niet aan mijn profeet, mijn moeder en zus, mijn geloof, mijn cultuur, mijn land en desnoods mijn splinternieuwe auto. Kijk me niet zo brutaal aan, praat niet zo tegen mij en maak geen cartoon hierover. Ja, erekwesties zijn niet zelden de sjanker die de geest opvreet en de arm wapent. Het gekrenkte gevoel van de Siciliaanse man van eer, de trotste Berber of de voetballer Zidane laat me volstrekt koud. En ik voel me ook niet geroepen mij in hun eenvoudige psyche te verdiepen om de verwerpelijke daad die de krenking volgt beter in te schatten of zelfs te begrijpen. Het is allemaal overbekend, summier en oppervlakkig, grotesk en primitief. En de rechtvaardiging die meestal op de gewelddaad volgt is doorgaans van hetzelfde kaliber: ik kon dit niet laten passeren, moest slaan, steken, schieten en heb geen spijt. Zelfbeheersing is dan een bewijs van onvermogen, zwakte of lafheid. De man van hypergevoelige eer is niet voor niets vaak allereerst een macho. De kopstoot van Zidane naar Materazzi in de WK-finale is ook de daad van een egoïst die het belang van zijn geschonden eer boven dat van zijn ploegmakers, supporters en land laat prevaleren. Een verblinde egoïst die achteraf weigert spijt te betuigen.

En dan krijgen we de militanten van de erecodes, de domme activisten van het onverdedigbare die ons een lesje in culturele absurditeit willen geven, om deze vreemde afwijkingen in onze samenleving eervol te integreren. Dat nooit. Deze beschaving kent al genoeg imperfecties en gebreken om niet die van elders te importeren en te absorberen. Temeer daar we weten dat de degenen die het hardst om respect schreeuwen, vaak dezelfden zijn die helemaal geen eerbied koesteren voor wat of wie ook buiten de eigen kring.

Voortaan plaats je bronnen of je zal geheid strafpunten krijgen.


Want als je denkt dat je objectieve artikel zal kan plaatsen door de naam van de auteur te verdonkermannen, dan heb je het geheel mis.

sjaen
16-07-06, 18:33
Geplaatst door Al Sawt
Voortaan plaats je bronnen of je zal geheid strafpunten krijgen.


Want als je denkt dat je objectieve artikel zal kan plaatsen door de naam van de auteur te verdonkermannen, dan heb je het geheel mis.

Zie schaap, men speelt hier liever op de man als op de bal.

Al Sawt
16-07-06, 19:59
Geplaatst door sjaen
Zie schaap, men speelt hier liever op de man als op de bal. Onzin.

Bijna alle auteurs/columnisten redeneren op basis van hun politieke gedachtegoed en hun afkomst. Vermelding van hun namen kan een artikel in andere dag licht plaatsen. Door juist het verdonkermannen van de namen, onthoud je waardevolle achtergrond gegevens in een discussie.

sjaen
16-07-06, 20:08
Geplaatst door Al Sawt
Onzin.

Bijna alle auteurs/columnisten redeneren op basis van hun politieke gedachtegoed en hun afkomst. Vermelding van hun namen kan een artikel in andere dag licht plaatsen. Door juist het verdonkermannen van de namen, onthoud je waardevolle achtergrond gegevens in een discussie.

Nonsens.

Door het weglaten van de auteur (wat ik overigings netjes gemeld heb) neem je vooroordelen uit de discussie.

BTW je haalt nu wel extra werk op de nek, wil je tenminste consequent zijn?!

Rourchid
16-07-06, 20:12
Geplaatst door sjaen
Zie schaap, men speelt hier liever op de man als op de bal.
Voor de 'oningewijden': met schaap wordt de prikker Qaiys bedoeld.

Wide-O
16-07-06, 21:35
Geplaatst door Al Sawt
Voortaan plaats je bronnen of je zal geheid strafpunten krijgen.


Want als je denkt dat je objectieve artikel zal kan plaatsen door de naam van de auteur te verdonkermannen, dan heb je het geheel mis.

Al Sawt... geen goede reactie, en dan zeg ik het beleefd. FWIW. Graag 3 strafpunten als je dit bericht van me niet begrijpt.

Wide-O
16-07-06, 21:36
Geplaatst door Rourchid
Voor de 'oningewijden': met schaap wordt de prikker Qaiys bedoeld.

Zat ik weer op een dwaalspoor.

Whatever happened to Joacim BTW ? :strik:

Rourchid
16-07-06, 22:19
Geplaatst door Wide-O
Zat ik weer op een dwaalspoor.

Whatever happened to Joacim BTW ? :strik:
Joacim is de naam, van de uit Spanje afkomstige, ezel van de kinderboerderij. Het is ook een Duitse naam die PM's in het Duits op het scherm deed verschijnen :wtf:
Zoiets kan natuurlijk niet, naamsverandering aangevraagd en dat is terstond gebeurd :fpetaf:

blauwwit
17-07-06, 12:50
@ sjaen : zeer mooi stukje wat je plaatste. En inderdaad het is terecht dat je de bron niet meldde, want voor veel prikkers hier geldt: als het is geschreven door een jood dan is het onzin (het is namelijk progressief om dat te denken...).
Maar zonder gekheid: zeer helder en mooi stuk, ontstijgt het nivo van veel wat ik over dit soort dingen lees, niet vaag gewauwel over eventuele motieven hier en daar (zoals benzakour wel doet), maar gewoon een duidelijke (rechtvaardige) moraal : geschonden eer is geen excuus voor wat voor geweld dan ook, gekrenkte gevoelens moet je zelf oplossen.

Al Sawt
17-07-06, 14:26
Geplaatst door blauwwit
@ sjaen : zeer mooi stukje wat je plaatste. En inderdaad het is terecht dat je de bron niet meldde, want voor veel prikkers hier geldt: als het is geschreven door een jood dan is het onzin (het is namelijk progressief om dat te denken...).
Ephimenco is geen Jood. Maar een Algerijn, die denkt dat zijn voorouders uit Frankrijk vandaan komen.

Al Sawt
17-07-06, 14:27
Geplaatst door Wide-O
Al Sawt... geen goede reactie, en dan zeg ik het beleefd. FWIW. Graag 3 strafpunten als je dit bericht van me niet begrijpt. Ik neem het voor kennisgeving aan.

Maar ik zal er niks mee doen. Want bronvermelding moet, ongeacht jouw mening.

Wide-O
17-07-06, 17:26
Geplaatst door Al Sawt
Ik neem het voor kennisgeving aan.

Maar ik zal er niks mee doen. Want bronvermelding moet, ongeacht jouw mening.

Bronvermelding helpt soms de discussie vooruit, maar voor zover ik de Huisregels heb gelezen is het weglaten van een bron geen reden tot strafpunten (ongeacht de reden waarom een bronvermelding wordt weggelaten).

Als die regel veranderd is hoor ik dat graag.

Verder vind ik dat we discussiëren over een volslagen non-event, als je het afzet tegen de andere gebeurtenissen van de laatste weken.

Wide-O
17-07-06, 17:28
Geplaatst door Rourchid
Joacim is de naam, van de uit Spanje afkomstige, ezel van de kinderboerderij. Het is ook een Duitse naam die PM's in het Duits op het scherm deed verschijnen :wtf:
Zoiets kan natuurlijk niet, naamsverandering aangevraagd en dat is terstond gebeurd :fpetaf:

Ik had er uiteraard iets veel schimmigers bij verzonnen :hihi:

miskien
18-07-06, 03:01
Heel veel bla bla.....
ik zeg maar zo,kom niet aan mijn moeder...punt!
doe je het wil,dan bega je een grote fout.
En zelfbeheersing betekent je niet inhouden na een belediging,maar dat de beledeger zelf niet moet gaan beledigen.

ajuus

Ron Haleber
18-07-06, 09:48
In reactie op mijn post nav Orakel, wees Benzakour mij op de reacties in Trouw nav zijn artikel.

Eentje ervan geef ik hier weer:


Ik begrijp wel dat Nuchtere Nederlanders zich niet beledigd voelen als een willekeurig persoon de moederfiguur aanvalt, maar de vraag is of dit een willekeurig persoon was.

Mijn eerste reactie zou ook zijn: 'je kent mijn moeder niet, dus waar heb je het over?'Wij worden door de maatschappij gedwongen om altijd maar te handelen volgens de normen en waarden.

Ik vind het heel dapper dat deze Zidane zonder na te denken over de gevolgen zijn instinct heeft gevolgd en voelde dat hij voor de vrouw, die hem negen maanden heeft gedragen, moest opkomen. Respect daarvoor.

Probeer maar eens een Ialiaan uit, zeker weten dat die net zo zou reageren als Zidane. Het gaat niet alleen om de religie, het zit in de 'moedercentrale' cultuur, hetgeen Benzakour feilloos mooi toont.

Westerlingen lijken individuen, maar worden geleefd door wetten en onnatuurlijk opgelegde regeltjes. Gerard, Rotterdam

Divine_70
18-07-06, 18:43
Kopstoot. (http://www.kicken.com/zidane/) :engel:

Al Sawt
19-07-06, 16:37
Geplaatst door Wide-O
Bronvermelding helpt soms de discussie vooruit, maar voor zover ik de Huisregels heb gelezen is het weglaten van een bron geen reden tot strafpunten (ongeacht de reden waarom een bronvermelding wordt weggelaten). Heb ik strafpunten gegeven?

Maar dat neemt niet weg dat je op basis van weg laten van bron, op valse gronden een discussie kan manipuleren.

Ik kan bij wijze citeren uit Mein Kampf en bron vermelding weglaten.


Als die regel veranderd is hoor ik dat graag. Kan ben je het eerste die het hoort.


Verder vind ik dat we discussiëren over een volslagen non-event, als je het afzet tegen de andere gebeurtenissen van de laatste weken. Dat neemt niet weg dat bronvermelding van alle tijden en discussies is.

sidi bibi
20-07-06, 01:56
of dit interview:

http://ravagedigitaal.org/archief2003/2003archief/1003ar11.htm [/B][/QUOTE] In dit intervieuw zegt MB dat hij Marokko wel als voorbeeld ziet van een multiculturele samenleving, ik wil wel even vermelden dat ik vurig hoop dat we dat niet in Nederland krijgen, je moet eens proberen als atheistische Berber tijdens de Ramadan een frietje op straat te eten, dat kost je minstens 100 dirham, voor een Berber misschien 1000 franken, aan corruptie aan de diender die je snapt om niet opgepakt te worden. Of als je als vrachtwagenchauffeur van noem maar van Marrakech naar Settat wil rijden, 3 controleposten onderweg, 3 keer een tagine betalen a 10 dirham, zie je dat al vanaf Den Haag naar Rotterdam? Of je wilt een Carte de Sejour, jaren wachten, tientallen malen laten terugkomen, uren en uren laten zitten, zonder dat er iets gebeurd, opmerkingen mag slikken als " ga maar met de dames spelen", en dat alleen omdat je het verdomd "cadootjes" mee te nemen. En zo kan ik wel vellen volschrijven over wat MB als een ideale multiculturele samenleving ziet, maar het intervieuw is al 3 jaar oud en ik durf er mijn kop onder te verwedden dat geintervieuwde vast weer van mening is veranderd, de naam Zwijndrecht hoeft ook niet veranderd te worden, in Marokko worden leuke aardewerken zwijntjes verkocht en naast Tarroudant ligt een dorp die vrij vertaald Kop van de varken heet, ze kunnen er hier mee leven.