PDA

Bekijk Volledige Versie : Arabieren zijn mietjes met een grote mond en veel show



Ins
16-07-06, 13:22
Zoveel jaren een oorlog aan de gang in Palestina en niemand doet iets. Nu is er een oorlog in Libanon en - surprise surprise- gisteren nog studio 2M op tv...

Zelfs al zouden Arabische landen nu mankrachten oproepen om zich aan te melden bij het leger zal 70% een creatieve manier zoeken om aan die dienstplicht te ontkomen en op landgenoten in het buitenland moeten ze mijns inziens al helemaal niet rekenen.

Er staat ergens in de Koran dat Allah de joden ooit als het uitverkoren volk verkoos...Tja. Alle orthodoxe joden in België vertrekken op hun 18e naar Israël voor dienstplicht, of ze nu eerste, tweede of nde generatie zijn. En wat doen Arabieren?

Die lachen de joden uit.

:roker:

Seif
16-07-06, 13:31
De Arabieren hebben natuurlijk een enorm machtsmiddel via de oliekraan. Waarom gebruiken ze dat niet? Moet je eens opletten hoe toegeeflijk het Westen dan wordt.

tr_imparator
16-07-06, 13:37
belachelijk..dat er niks gedaan wordt aan de oorlog in het midden oosten..de enige land die zijn mond open durft te trekken is IRAN.

:(



It is crystal clear that Arab regimes are not “sincere” about the Palestinian issue; they use this problem against their people, and in a way, hope to make gains from the conflict. As for Turkey, we are still under chilling effect of demise of the Ottoman Empire. These lands were ours only 94 years ago. Think of a five-room mansion. Some people storm it, occupy four of its rooms, arrest a considerable number of family members and confiscate their properties. “OK, the die is cast, there is no problem, I will mediate. Let us form an alliance with you,” the mansion’s owner says to the occupier. What a pity! He does not know that the room (the National Pact) in which he is being sheltered will also be taken away from him. Whether it is sincere or not, the only country that has prioritized the Palestinian issue is Iran. Iran stands to gain a lot from its stand.

tr_imparator
16-07-06, 13:41
Geplaatst door Seif
De Arabieren hebben natuurlijk een enorm machtsmiddel via de oliekraan. Waarom gebruiken ze dat niet? Moet je eens opletten hoe toegeeflijk het Westen dan wordt.


die mensen doen hun behoefte in wc's van goud. :moe: Wanneer droogt die klote euphraat nouwwwww...is iedereen verlost..

:rolleyes:

Amenzu
16-07-06, 13:45
Dat loop ik hier al jaren te verkondigen. Dat heeft Ibn Khaldoun al 500 jaar geelden ook al gezegd: De Arabieren zijn lafaards en lopen als ratten weg als ze een beetje tegenstand krijgen. Maar ze zijn medemogenloos als ze een zwakke volk overheersen. Een land dat ze veroveren is gedoemd tot achterlijkheid. Zij vernielen ieder vorm van beschaving en stele de eigendommen.
Dan wil ik graag bronnen hebben waar Ibn Khaldoen deze juiste volgorde van woorden heeft gebruikt.


Anders zal ik strafpunten uitdelen wegens het valselijk gebruik van historisch figuren of gebeurtenissen, om jouw haat mee te verpakken. -[Al Sawt]-

Aan de andere kant moeten we ook niet lukraak gaan lullen. Olie is geen machtmiddel. Natuurlijk zal het effect hebben, maar dat is al lang niet meer van levensbelang. Sterker nog de Arabische landen zullen zelf meer onder lijden.

Aan de andere kant zal Amerika en Europa ontwikkelingshulp geld stoppen aan deze landen. Een voorbeeld: In Egypta zal daardoor alleen al de economie in elkaar storten.


Waar zullen de sheikhs dan hun boter, melk, vlees, kip, Rolls Roys, etc vandaan halen?

Ins
16-07-06, 13:59
Ik vond de jaren 70 toch bijhoorlijk indrukwekkend.

Onbek_01
16-07-06, 14:38
Thawbaan overleverde dat de Boodschapper van Allah vrede zij met hem gezegd heeft: 'De naties staan om het punt om jullie aan te vallen net zoals hongerigen een bord met eten aanvallen.' iemand vroeg de gezant: "Komt dat omdat wij in de minderheid zullen zijn gezant van God?" De gezant antwoorde: 'Wel nee! Jullie zullen met zijn velen zijn, Jullie zullen op uitschot van een vloeistof lijken. God zal de vrees uit de boezems van de ongelovigen wegnemen en God zal in jullie harten 'wahan' werpen.' Iemand vroeg de gezant vrede zij met hem: 'En wat betekent 'wahan', gezant van God?' De gezant antwoordde: 'wahan’ betekent: 'hechten aan het leven en verafschuwen van de dood'" overgeleverd door Abi Dawud.
(Zie Sunan Abi Dawud)
Triest!
Zie dan, de moslims worden aangevallen in irak,palestine.Wat doen de 'islamitische'landen ?
Niets!Geen olieboycot of naar wapens grijpen.Lafaards
Geniet dus eventjes van dat geld!!

195. En besteedt uw bezit voor de zaak van Allah en stort u niet met uw eigen handen in het verderf doch doet goed: voorzeker, Allah heeft hen lief, die goed doen.

Onbek_01
16-07-06, 14:41
Geplaatst door Amenzu
Dat loop ik hier al jaren te verkondigen. Dat heeft Ibn Khaldoun al 500 jaar geelden ook al gezegd: De Arabieren zijn lafaards en lopen als ratten weg als ze een beetje tegenstand krijgen. Maar ze zijn medemogenloos als ze een zwakke volk overheersen. Een land dat ze veroveren is gedoemd tot achterlijkheid. Zij vernielen ieder vorm van beschaving en stele de eigendommen.


Aan de andere kant moeten we ook niet lukraak gaan lullen. Olie is geen machtmiddel. Natuurlijk zal het effect hebben, maar dat is al lang niet meer van levensbelang. Sterker nog de Arabische landen zullen zelf meer onder lijden.

Aan de andere kant zal Amerika en Europa ontwikkelingshulp geld stoppen aan deze landen. Een voorbeeld: In Egypta zal daardoor alleen al de economie in elkaar storten.


Waar zullen de sheikhs dan hun boter, melk, vlees, kip, Rolls Roys, etc vandaan halen?

Jij bent de grootste arabieren-hater.Gefeliciteerd! :lol:

PotjeVerf
16-07-06, 14:44
Geplaatst door Seif
De Arabieren hebben natuurlijk een enorm machtsmiddel via de oliekraan. Waarom gebruiken ze dat niet? Moet je eens opletten hoe toegeeflijk het Westen dan wordt.

Het zijn de machtshebbers van de Arabische landen die de olie 'beheren'. Zij zullen niet gauw de kraan dichtdraaien, want dat benadeelt hen. Geen geld meer in de pocket, ziet je...

Qaiys
16-07-06, 14:46
Geplaatst door Ins
Zoveel jaren een oorlog aan de gang in Palestina en niemand doet iets. Nu is er een oorlog in Libanon en - surprise surprise- gisteren nog studio 2M op tv...

Zelfs al zouden Arabische landen nu mankrachten oproepen om zich aan te melden bij het leger zal 70% een creatieve manier zoeken om aan die dienstplicht te ontkomen en op landgenoten in het buitenland moeten ze mijns inziens al helemaal niet rekenen.

Er staat ergens in de Koran dat Allah de joden ooit als het uitverkoren volk verkoos...Tja. Alle orthodoxe joden in België vertrekken op hun 18e naar Israël voor dienstplicht, of ze nu eerste, tweede of nde generatie zijn. En wat doen Arabieren?

Die lachen de joden uit.

:roker:

Jij moet leren onderscheid te maken tussen het arabische volk en de arabische heersers. Het volk is het met elkaar eens en tussen hun zul je meer heldhafige mannen vinden dan hier in Europa of israel helaas worden ze geregeerd door schoothondjes en agenten van het westen. Deze leiders zijn in het zadel geholpen en worden daar gehouden door de westerse landen die ze volproppen met wapens en andere onderdrukkingsmiddelen.

Het is een kwestie van tijd dat het volk zich zal ontdoen van deze leiders, dat gebeurt niet van vandaag op morgen. Het is makkelijk om aan de kant kritiek te uiten terwijl je bezig bent om je nagellak op je mooie nageltjes te smeren, maar wat doe jij eigenlijk? Heb je het druk met het luisteren naar je MTV soulmuziek en het uitkiezen in welke kleur topje je vandaag gaat rondparaderen? Bespaar me je kritiek en doe wat nuttigs.

Al Sawt
16-07-06, 15:23
De Arabische leiders hebben altijd geschitterd in verdeeldheid, verraad en incompetentie.

Het ergste vind ik fundamentalistische organisaties. Die een Jihad dicteren in Afghanistan en Tsjetsjenie en met geen woord reppen over Palestina of Libanon.

Onze vijanden zijn geen Russen en onze broeders zijn geen Afghanen of Tsjetsjenen. Onze vijanden zijn Zionisten en onze echte broeders zijn Palestijnen en Libanezen.

Al Sawt
16-07-06, 15:25
Geplaatst door Qaiys
Jij moet leren onderscheid te maken tussen het arabische volk en de arabische heersers. Het volk is het met elkaar eens en tussen hun zul je meer heldhafige mannen vinden dan hier in Europa of israel helaas worden ze geregeerd door schoothondjes en agenten van het westen. Deze leiders zijn in het zadel geholpen en worden daar gehouden door de westerse landen die ze volproppen met wapens en andere onderdrukkingsmiddelen.

Het is een kwestie van tijd dat het volk zich zal ontdoen van deze leiders, dat gebeurt niet van vandaag op morgen. Volkomen mee eens.

ronald
16-07-06, 15:29
Geplaatst door Al Sawt
De Arabische leiders hebben altijd geschitterd in verdeeldheid, verraad en incompetentie.

Het ergste vind ik fundamentalistische organisaties. Die een Jihad dicteren in Afghanistan en Tsjetsjenie en met geen woord reppen over Palestina of Libanon.

Onze vijanden zijn geen Russen en onze broeders zijn geen Afghanen of Tsjetsjenen. Onze vijanden zijn Zionisten en onze echte broeders zijn Palestijnen en Libanezen.


Ach goh......dit klinkt bijna aandoenlijk.

delankmoedige
16-07-06, 15:34
De Arabische heersers en de terreur/martelaarsbrigades hebben de Palestijnen gewoon nodig. Hoe slechter het met deze mensen gaat hoe liever ze het hebben. Palestina is gewoon een pion die zonder veel wroeging opgeofferd wordt. Arabiers schijten op elkaar en zullen elkaar altijd naar het leven staan (met uitzondering van fatsoenlijke landen als Oman, Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten).

Het zijn net kleine verwende kinderen die afgunstig naar elkaars ijsje staren.

Joepie
16-07-06, 16:36
Geplaatst door Amenzu

Dan wil ik graag bronnen hebben waar Ibn Khaldoen deze juiste volgorde van woorden heeft gebruikt.


Anders zal ik strafpunten uitdelen wegens het valselijk gebruik van historisch figuren of gebeurtenissen, om jouw haat mee te verpakken. -[Al Sawt]-



type de naam in google en begin te lezen, kom je nog meer van deze uitspraken tegen....

Al Sawt
16-07-06, 16:54
Geplaatst door Joepie
type de naam in google en begin te lezen, kom je nog meer van deze uitspraken tegen.... Van Ibn Khaldoen?

Dat betwijfel ik ten zeerste. Omdat onze Amenzu citeert uit Al Moekadima. Werk van Ibn Khaldoen. En daar nam hij de Arabische stam Banu Hilal op de korrel, omdat ze plunderend en moorden rond trokken.

Amenzu heeft vervolgens zijn eigen versie van de waarheid gelezen en begint het rond te bazuinen. Maar Amenzu denkt dat hij enige is die de werk van Ibn Khaldoen kent. Ik ken het ook en ik heb Amenzu`s citaat nooit gelezen, behalve op Tawiza.nl. Vandaar mijn verzoek om met bronnen te komen.

Dus Joepie, je moet niet vanuit gaan dat ik een waarschuwing geef op basis van bluf. En koester jezelf ook niet de illusie dat je zand in mijn ogen kan strooien door te referen naar Google.

Ins
16-07-06, 17:10
Geplaatst door Qaiys
Jij moet leren onderscheid te maken tussen het arabische volk en de arabische heersers. Het volk is het met elkaar eens en tussen hun zul je meer heldhafige mannen vinden dan hier in Europa of israel helaas worden ze geregeerd door schoothondjes en agenten van het westen. Deze leiders zijn in het zadel geholpen en worden daar gehouden door de westerse landen die ze volproppen met wapens en andere onderdrukkingsmiddelen.

Het is een kwestie van tijd dat het volk zich zal ontdoen van deze leiders, dat gebeurt niet van vandaag op morgen. Het is makkelijk om aan de kant kritiek te uiten terwijl je bezig bent om je nagellak op je mooie nageltjes te smeren, maar wat doe jij eigenlijk? Heb je het druk met het luisteren naar je MTV soulmuziek en het uitkiezen in welke kleur topje je vandaag gaat rondparaderen? Bespaar me je kritiek en doe wat nuttigs.

Ach onzin, als het volk zich ontdoet van die leiders groeit er wel een nieuw zo'n leider uit hun midden.

Dat is hoe het volk zich al jaren schuilhoudt: de leiders, oh ja: en "het" Westen, "de" christenen, "de" joden. Iedereen is slecht behalve de Arabieren. Nou valt mooi te zien dan...Als het rode kruis de enige is die zijn leven wil wagen in de Gazastrook.

Mijn opa heeft Marokko helpen bevrijden van de Fransen. In het begin had hun beweging minder dan 5 wapens. Dan is het verzet gegroeid. De Fransen waren ook heuse tirannen in Marokko EN ze hadden een leger. Dus blijkbaar kan het wel.

Alah-yi-rHam mijn opa.

Ins
16-07-06, 17:13
Geplaatst door Al Sawt
Van Ibn Khaldoen?

Dat betwijfel ik ten zeerste. Omdat onze Amenzu citeert uit Al Moekadima. Werk van Ibn Khaldoen. En daar nam hij de Arabische stam Banu Hilal op de korrel, omdat ze plunderend en moorden rond trokken.

Amenzu heeft vervolgens zijn eigen versie van de waarheid gelezen en begint het rond te bazuinen. Maar Amenzu denkt dat hij enige is die de werk van Ibn Khaldoen kent. Ik ken het ook en ik heb Amenzu`s citaat nooit gelezen, behalve op Tawiza.nl. Vandaar mijn verzoek om met bronnen te komen.

Dus Joepie, je moet niet vanuit gaan dat ik een waarschuwing geef op basis van bluf. En koester jezelf ook niet de illusie dat je zand in mijn ogen kan strooien door te referen naar Google.

Of het nou Ibn Khaldun was of niet...Als je wat Arabische literatuur uit die tijd hebt gelezen, kan je ook een en ander afleiden. Ken jij het gedicht dat begint:

Ya ahl al 3Iraq
Ya ahl al-shiqaaq wa nifaaq

Joepie
16-07-06, 17:14
Geplaatst door Al Sawt
Van Ibn Khaldoen?

Dat betwijfel ik ten zeerste. Omdat onze Amenzu citeert uit Al Moekadima. Werk van Ibn Khaldoen. En daar nam hij de Arabische stam Banu Hilal op de korrel, omdat ze plunderend en moorden rond trokken.

Amenzu heeft vervolgens zijn eigen versie van de waarheid gelezen en begint het rond te bazuinen. Maar Amenzu denkt dat hij enige is die de werk van Ibn Khaldoen kent. Ik ken het ook en ik heb Amenzu`s citaat nooit gelezen, behalve op Tawiza.nl. Vandaar mijn verzoek om met bronnen te komen.

Dus Joepie, je moet niet vanuit gaan dat ik een waarschuwing geef op basis van bluf. En koester jezelf ook niet de illusie dat je zand in mijn ogen kan strooien door te referen naar Google.

Ik was idd. eens gaan kijken m.b.t. de man en kwam veel van die teksten tegen, vandaar deze reply

Amenzu
16-07-06, 17:21
Geplaatst door Onbek_01
Jij bent de grootste arabieren-hater.Gefeliciteerd! :lol:
Reageer een keer inhoudelijk. DE waarheid is hard en zoeken labiele mensen hun toevlucht tot dit soort kinderachtige reacties. Simplistische en oppervlakkige reacties.

Amenzu
16-07-06, 17:42
Geplaatst door Al Sawt
Van Ibn Khaldoen?

Dat betwijfel ik ten zeerste. Omdat onze Amenzu citeert uit Al Moekadima. Werk van Ibn Khaldoen. En daar nam hij de Arabische stam Banu Hilal op de korrel, omdat ze plunderend en moorden rond trokken.

Amenzu heeft vervolgens zijn eigen versie van de waarheid gelezen en begint het rond te bazuinen. Maar Amenzu denkt dat hij enige is die de werk van Ibn Khaldoen kent. Ik ken het ook en ik heb Amenzu`s citaat nooit gelezen, behalve op Tawiza.nl. Vandaar mijn verzoek om met bronnen te komen.

Dus Joepie, je moet niet vanuit gaan dat ik een waarschuwing geef op basis van bluf. En koester jezelf ook niet de illusie dat je zand in mijn ogen kan strooien door te referen naar Google.

Ik heb niet mijn eigen versie. Ik heb een echte versie dat uitgegeven is in Beirut.

maar geen nood, je kunt het ook online lezen. De link volgt: nu eerst een paar hoofdstukken. Ik probeer ze zo veel mogelijk letterlijk te vertalen:

الفصل الحادي والعشرون في أن العرب أبعد الناس عن الصنائع
Hoofdstuk 21: De Arabieren zijn het meest verwijderd van vakmanschap.

الفصل الخامس والعشرون في أن العرب لا يتغلبون إلا على البسائط

Hoofdstuk 25: De Arabieren kunnen alleen van de zwakkeren winnen


الفصل السادس والعشرون في أن العرب إذا تغلبوا على أوطان

أسرع إليها الخراب والسبب في ذلك أنهم أمة وحشية باستحكام عوائد التوحش وأسبابه فيهم فصار لهم خلقاً وجبلة وكان عندهم ملذوذاً لما فيه من الخروج عن ربقة الحكم وعدم الانقياد للسياسة‏.‏ وهذه الطبيعة منافية للعمران ومناقضة له‏.‏ فغاية الأحوال العادية كلها عندهم الرحلة والتغلب وذلك مناقض للسكون الذي به العمران ومناف له‏.‏


hoofstuk 26: Als de Arabieren ergens aan de macht komen,

dan is het land gedoemd tot verval. Dat komt omdat ze een onbeschofte/baarbaarse (hij gebruikt de term beestachtige) Ummah/volk zijn. Onbeschofheid is hun eigenschap, het heeft voor morele verval bij hun gezorgd, zodanig dat ze genieten van het afglijden van normen en waarden en onbeschoftheid. daardoor zijn ze onverstandig en ver verwijderd van politiek. Deze eigenschap is het tegenovergestelde van beschaving.

Hij spreekt over de Arbieren als een Ummah (als een volk/natie)

je kunt de muqaddimah hier lezen, het grootste gedeelte gaan over de Berbers. Turken en perzen komen ook erin. Ik zou zeggen kom met citaten over deze volkeren? Later heeft hij zijn laatste 20 jaar in leven besteedt aan d egeschiedennis van Imazighen (Kitaab Al7ibr / ik geloof betaand uit 29 delen).

Er staat ook erin dat de meeste Molism wetenschappers geen Arabieren waren.


http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=1

Amenzu
16-07-06, 17:46
Alsawt:

Er staat nog veel meer in. Ik heb het artikel op Tawiza niet gelezen, maar waarom haal je Tawiza bij? Nee het is geen propaganda, dat is iets voor de Arabieren, het is de waarheid. Ik neem het je ook niet kwalijk deze dagen dat je even in de war bent. Jullie krijgen een mooie lesje.

Al Sawt
16-07-06, 17:51
Geplaatst door Amenzu
Alsawt:

Er staat nog veel meer in. Ik heb het artikel op Tawiza niet gelezen, maar waarom haal je Tawiza bij? Nee het is geen propaganda, dat is iets voor de Arabieren, het is de waarheid. Ik neem het je ook niet kwalijk deze dagen dat je even in de war bent. Jullie krijgen een mooie lesje. Mooie lesje in wat?

En wat bedoel je met 'jullie'? Alles wat voor mij gevolgen heeft, heeft ook gevolgen voor jou en jouw waanbeeld.

Amenzu
16-07-06, 17:54
Geplaatst door Al Sawt
Mooie lesje in wat?

En wat bedoel je met 'jullie'? Alles wat voor mij gevolgen heeft, heeft ook gevolgen voor jou en jouw waanbeeld.

Niet afdwalen! Ik weet dat het moelijke tijden zijn. Maar blijf bij het onderwerp. Nu even JOUW MUQADDIMAT WAARIN hij niet over العرب كأمة heeft maar over de stam بنو هلال

Amenzu
16-07-06, 17:57
Er komen zijn passages in waarin hij het over specifieke stammen heeft, zoals Banu Hilal. Maar ik kan je verzekeren dat de eigenschappen niet veranderen.

Al Sawt
16-07-06, 18:03
Geplaatst door Amenzu
Ik heb niet mijn eigen versie. Ik heb een echte versie dat uitgegeven is in Beirut.

maar geen nood, je kunt het ook online lezen. De link volgt: nu eerst een paar hoofdstukken. Ik probeer ze zo veel mogelijk letterlijk te vertalen:

الفصل الحادي والعشرون في أن العرب أبعد الناس عن الصنائع
Hoofdstuk 21: De Arabieren zijn het meest verwijderd van vakmanschap.

الفصل الخامس والعشرون في أن العرب لا يتغلبون إلا على البسائط

Hoofdstuk 25: De Arabieren kunnen alleen van de zwakkeren winnen


الفصل السادس والعشرون في أن العرب إذا تغلبوا على أوطان

أسرع إليها الخراب والسبب في ذلك أنهم أمة وحشية باستحكام عوائد التوحش وأسبابه فيهم فصار لهم خلقاً وجبلة وكان عندهم ملذوذاً لما فيه من الخروج عن ربقة الحكم وعدم الانقياد للسياسة‏.‏ وهذه الطبيعة منافية للعمران ومناقضة له‏.‏ فغاية الأحوال العادية كلها عندهم الرحلة والتغلب وذلك مناقض للسكون الذي به العمران ومناف له‏.‏


hoofstuk 26: Als de Arabieren ergens aan de macht komen,

dan is het land gedoemd tot verval. Dat komt omdat ze een onbeschofte/baarbaarse (hij gebruikt de term beestachtige) Ummah/volk zijn. Onbeschofheid is hun eigenschap, het heeft voor morele verval bij hun gezorgd, zodanig dat ze genieten van het afglijden van normen en waarden en onbeschoftheid. daardoor zijn ze onverstandig en ver verwijderd van politiek. Deze eigenschap is het tegenovergestelde van beschaving.

Hij spreekt over de Arbieren als een Ummah (als een volk/natie)

je kunt de muqaddimah hier lezen, het grootste gedeelte gaan over de Berbers. Turken en perzen komen ook erin. Ik zou zeggen kom met citaten over deze volkeren? Later heeft hij zijn laatste 20 jaar in leven besteedt aan d egeschiedennis van Imazighen (Kitaab Al7ibr / ik geloof betaand uit 29 delen).

Er staat ook erin dat de meeste Molism wetenschappers geen Arabieren waren.


http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=1 Die versie verschilt mijlen ver van Al Moekadima die ik heb gelezen in L'Institut du Monde Arabe in Parijs.


Een vuistdikke vertaling van Ibn Khaldoen`s werk en aangevuld door teksten van 6 verschillende wetenschappers van deze tijd.


Ibn Khaldoen heeft nooit en te nimmer gezegd dat de Arabieren ver staan van vakmanschap, nooit gezegd dat Arabieren gebieden terug in de tijd hebben gezet.

Want dat zou tegenstrijdig zijn met het geen wat de geschiedenis ons leert. Namelijk dat de Arabische rijk een van de grootste ontwikkelde rijken was uit onze geschiedenis.

Wel heeft Ibn Khaldoen gezegd dat macht corrumpeert en dat de heersers uit zijn tijd, zwak en corrupt waren. Amenzu maakt er meteen van dat het voor alle Arabieren geldt.

Ibn Khaldoen had het over Banu Hilal die moordend en plunderend door Maghreb trokken. Amenzu presenteert het als Ibn Khaldoen het had over alle Arabieren.

En dat er geen Arabische wetenschappers waren? Dat klopt deels. Maar wetenschappers als Idrissi, Ibn Rushd en Ibn Khaldoen waren gewoon Arabieren.

Ins
16-07-06, 18:06
Dat Arabieren geen wetenschappers waren...Spreek je zowat kwart geschiedenis tegen...Zover moet je nou ook niet gaan. Laten we het gewoon bij deze topic houden en niet te ver afdwalen.

Amenzu
16-07-06, 18:10
Geplaatst door Al Sawt
Die versie verschilt mijlen ver van Al Moekadima die ik heb gelezen in L'Institut du Monde Arabe in Parijs.


Een vuistdikke vertaling van Ibn Khaldoen`s werk en aangevuld door teksten van 6 verschillende wetenschappers van deze tijd.


Ibn Khaldoen heeft nooit en te nimmer gezegd dat de Arabieren ver staan van vakmanschap, nooit gezegd dat Arabieren gebieden terug in de tijd hebben gezet.

Want dat zou tegenstrijdig zijn met het geen wat de geschiedenis ons leert. Namelijk dat de Arabische rijk een van de grootste ontwikkelde rijken was uit onze geschiedenis.

Wel heeft Ibn Khaldoen gezegd dat macht corrumpeert en dat de heersers uit zijn tijd, zwak en corrupt waren. Amenzu maakt er meteen van dat het voor alle Arabieren geldt.

Ibn Khaldoen had het over Banu Hilal die moordend en plunderend door Maghreb trokken. Amenzu presenteert het als Ibn Khaldoen het had over alle Arabieren.

En dat er geen Arabische wetenschappers waren? Dat klopt deels. Maar wetenschappers als Idrissi, Ibn Rushd en Ibn Khaldoen waren gewoon Arabieren.

In hoeveel dagen heb je almuqqadimagh in parijs gelezen. Ben je er twee maanden geweest?

Kom op man, Ooh ja natuurlijk, het is een complot van de zionisten, jammer dat het een islam site is? Nee ik heb hem zelf geschreven!

Wlke versie heb jij in Parijs gelezen, heb jij een ISBN nummer:


Muqaddimat Ibn Lkhaldoun
Al Imam Abdeleerahman Ibn Khaldoun
Al******a ALasriyya, Saida, Beirut

Door Darwich aljawdi
professor Arabisch taal
tweede druk

helaas staan alle getallen zoals telefoon nummers, etc allemaal in Perzische cijfers die door de Arabieren gebruikt worden.


Mag ik wat gevens van je Muqaddimat?

Amenzu
16-07-06, 18:13
Geplaatst door Ins
Dat Arabieren geen wetenschappers waren...Spreek je zowat kwart geschiedenis tegen...Zover moet je nou ook niet gaan. Laten we het gewoon bij deze topic houden en niet te ver afdwalen.

Dat zijn niet mijn woorden, maar die van Ibn Khaldoun. Hij had het over zijn tijd en daarvoor . Hij zegt dat de meeste moslim geleerden niet Arabieren waren.

Als je even in google zoekt naar moslim geleerden uit vroeger. Dan zal je ook snel daarachter komen. De meeste waren van Perzisch, Turks, Indiaans, Amazigh, andalusich afkomst. Misschien schreven de meeste van hun in het Arabisch, maar dat wil niet zeggen dat ze Arabieren waren.

Al Sawt
16-07-06, 18:22
Geplaatst door Amenzu
In hoeveel dagen heb je almuqqadimagh in parijs gelezen. Ben je er twee maanden geweest?
Hoe lang ik daar was, is iets persoonlijks.

Maar lang en vaak genoeg om het te lezen.


Kom op man, Ooh ja natuurlijk, het is een complot van de zionisten, jammer dat het een islam site is? Nee ik heb hem zelf geschreven! Heb ik ergens gezegd



Wlke versie heb jij in Parijs gelezen, heb jij een ISBN nummer: Daar heb ik niet op gelet. Maar het zal niet hetzelfde ISBN nummer zijn als de boek waar jouw site vanuit put.



Muqaddimat Ibn Lkhaldoun
Al Imam Abdeleerahman Ibn Khaldoun
Al******a ALasriyya, Saida, Beirut

Door Darwich aljawdi
professor Arabisch taal
tweede druk

helaas staan alle getallen zoals telefoon nummers, etc allemaal in Perzische cijfers die door de Arabieren gebruikt worden.


Mag ik wat gevens van je Muqaddimat? Ik verwijs je naar L'Institut du Monde Arabe.

Ins
16-07-06, 18:24
Jongens,

Gaan jullie nu een grote mond en veel show krijgen? Terug naar de topic, plz.

Al Sawt
16-07-06, 18:24
Geplaatst door Amenzu
Dat zijn niet mijn woorden, maar die van Ibn Khaldoun. Hij had het over zijn tijd en daarvoor . Hij zegt dat de meeste moslim geleerden niet Arabieren waren.

Als je even in google zoekt naar moslim geleerden uit vroeger. Dan zal je ook snel daarachter komen. De meeste waren van Perzisch, Turks, Indiaans, Amazigh, andalusich afkomst. Misschien schreven de meeste van hun in het Arabisch, maar dat wil niet zeggen dat ze Arabieren waren. Dat klopt. Afgezien van Amazigh en Andalusisch. Dat waren gewoon Arabieren.

Ibn Khaldoen, Idrissi en Ibn Rushd waren Arabieren.

Tat-teg
16-07-06, 19:03
ýs amenzu weer zýjn arabýerenhaat aan het spuýen..

zelden zo n gefrustreerd persoon meegemaakt.

Pytaghoras
17-07-06, 09:06
Geplaatst door Al Sawt
Dat klopt. Afgezien van Amazigh en Andalusisch. Dat waren gewoon Arabieren.

Ibn Khaldoen, Idrissi en Ibn Rushd waren Arabieren.

Je kan niet zeggen dat Ibn Khaldoen en Ibn Rushd Arabieren waren omdat ze in arabisch schreven. Veel wetenschappers waren geen arabieren. Meeste wetenschappers waren Perzen, Turken, Berbers enz.. In die tijd sprak men niet over arabische wetenschappers, maar over moslim wetenschappers.

Nederlandse wetenschappers schrijven hun publicaties in engels, dat wil nog niet zeggen dat ze engelsen zijn!!

Amenzu
17-07-06, 09:31
Geplaatst door Al Sawt
Dat klopt. Afgezien van Amazigh en Andalusisch. Dat waren gewoon Arabieren.

Ibn Khaldoen, Idrissi en Ibn Rushd waren Arabieren.

In de muqaddimat, besteeds de vertaler aan het begin 4 pagina's om te bewijzen dat hij een ARabier en geen Amazigh is. IK ben niet echt overtuigd. Andere wetenschappers beweren dat hij een Amazigh is. Nog belangrijker is dat hij een van d egoortste wetenschappers aller tijden is.


Ibn Rushd is ook geboren in Andalucia, De kans is groot dat hij van Amazigh afkomst is.

Al idrissi is geboren in Ceuta en is later vertrokken naar Andalucia, hij werd door moslims beschuldigd van verraad omdat hij in van zijn boeken met lof sprak over een christelijke koning. Daarom is hij gevlucht naar Sicilië. De kans dat hij een Amazigh is groot. De absolute meerderheid van de inwoners van ceuta waren Imazighen.

He has given the names of the drugs in six languages: Syriac, Greek, Persian, Hindi, Latin and Berber.

Amenzu
17-07-06, 09:35
Dit is een lijst van Persische geleerden.

* Abdol-Hamid, founder of Arabic prose along with the fellow Persian Ibn Muqaffa.
* Abdolrahman, Sheikh Muhammad, physician.
* Abhari, mathematician.
* Abu Nasr e Mansur, mathematician.
* Abu Wafa Buzjani, mathematician.
* Azod al-Dowleh, prominent scientific patron
* Ahmad ibn Farrokh, physician.
* Ahmad Ibn Imad ul-din, physician and chemist.
* Ala'eddin, constructed the Counterweight Trebuchet for Kubilai. He was thus honoured in the official history of China's Yuan Dynasty. (p119)
* Alavi Shirazi, royal physician to India.
* Al-Ghazali
* Alhazen, or Ebne Heisam in Persian.
* Al-Qumri, a Persian physician.
* Amuli, Muhammad ibn Mahmud, physician.
* An Shihkao
* Aqa-Kermani, physician.
* Aqsara'i, physician.
* Arzani, Muqim, physician.
* Astarabadi, physician.
* Aufi, Muhammad, scientist and historian
* Avicenna (Ibn Sina), physician, philosopher
* Azophi, a.k.a. Abdorrahman Sufi, astronomer from Ray that invented the meridian ring.

* Bahai, Sheikh
* Bal'ami, Samanid era scholar
* Balkhi, a.k.a. Albumasar, mathematician
* Balkhi, Ibn Sahl, geographer and mathematician
* Balkhi, Ibn, author of the 12th century book Fars Nama (فارس نامه)
* Barmak, Khaled, Bhuddist from Khorasan in the court of al-Mansur, initiated the Greek translation movement of the Abbasid House of Wisdom
* Bukhtishu, Persian Christian physicians of Academy of Gundishapur
* Bukhtishu, Abdollah ibn, physician
* Bukhtishu, Gabriel ibn, physician
* Bukhtishu, Yuhanna, physician
* Burzoe, a.k.a. Borzouyeh-i Tabib, physician of Academy of Gundishapur
* Biruni, astronomer and mathematician

* Esfarayeni, physician

* Farabi, (Al-Farabi, Pharabius), chemist
* Farghani, a.k.a. Alfraganus, astronomer
* Farsi, mathematician
* Fazari, Ibrahim
* Fazari, Mohammad


* Geber; Jaber ibn Hayan, chemist
* Gardizi, Abu Saeed, geographer and historian
* Ghazzali (Algazel), philosopher
* Gilani, Hakim, royal physician
* Gorgani, Zayn al-Din Isma‘il ibn, royal physician
* Gorgani, Abu Saeed, astronomer and mathematician
* Gorgani, Rustam, physician
* Gorgani e Masihi, see Masihi Gorgani, Avicenn'a master


* Hajji Zayn al-Attar, physician
* Hakim Ghulam Imam, physician
* Hakim Muhammad Mehdi Naqi, physician
* Hakim Muhammad Sharif Khan, physician
* Hallaj, Mystic-philosopher
* Haly Abbas, prominent physician
* Hamadani, Rashid al-Din, historian
* Hamadani, Ali, physician
* Harawi, Abolfadl, astronomer of Buyid dynasty
* Harawi, Muwaffak: See Al-Muwaffak, pharmacologist
* Harawi, Muhammad ibn Yusuf, physician
* Hasani, Qavameddin, physician
* Hayyan, Jabir ibn, one of the most notable islamis chemists


* Ibn Abi Sadiq, "The Second Hippocrates", Avicenna's disciple
* Ibn Haytham, physicist
* Ibn Khaseb, physician
* Ibn Khordadbeh, geographer
* Ilaqi, Yusef, Avicenna's pupil
* Ilyas, Yusef ibn, physician
* Isfahani Abol-fath, mathematician
* Ibn Sina, (Avicenna), Philosopher and Physician
* Isfahani, Jalaleddin, physician
* Isfahani, Husayn, physician
* Istakhri, geographer, gives the earliest known account of windmills

* Jaghmini, physician
* Jaldaki, physician
* Jarrah vizier from Khorasan
* Juvayni, historian
* Juzjani, Abu Ubaid, physician

* Karaji, mathematician
* Kashani (Kashi), mathematician
* Kazerouni, Masoud, physician
* Kermani, Iwad, physician
* Khazeni, Abu Jafar, mathematician
* Khazeni, Abolfath, physicist
* Khayyám, Omar, poet, mathematician, and astronomer
* Khorasani, Sultan Ali, physician
* Khujandi, mathematician and astronomer
* Khwarizmi (aka Al-Khwarazmi) creator of algorithm and algebra, mathematician and astronomer
* Kushyar ibn Labban, mathematician, Nasavi's master
* Kuhi, Rostam, mathematician
* Kubra, Najmeddin

* Mahani, mathematician
* Majusi, Ibn Abbas, physician
* Marvazi, astronomer and mathematician
* Marvazi, Abu Taher, philosopher
* Masawaiyh or Masuya
* Mashallah, of Jewish origins, from Khorasan who designed the city of Baghdad based on Firouzabad
* Masihi Gorgani, Avicenna's master
* Mirza Ali Hakim, physician
* Miskawayh, philosopher
* Mostowfi Qazvini, geographer
* Mozaffar ibn Ismail of Herat, physicist and original author of Khazeni's Balance of Wisdom
* Mullasadra, philosopher
* Muqaffa, Ibn, founder of Arabic prose along with Abdol-Hamid.
* bin Musa, Hasan, astronomer
* bin Musa, Ahmad, astronomer
* bin Musa, Muhammad, astronomer
* Muwaffaq, Abu mansur, pharmacologist

* Nagawri, physician
* Nahavandi, Benjamin, Jewish scholar
* Nahavandi, Ahmad, astronomer
* Nakhshabi, physician
* Nasavi, mathematician
* Natili Tabari, physician
* Naubakht, Zoroastrian designer of the city of Baghdad
* Naubakht, Fadhl ibn
* Nayrizi, mathematician
* Neishaburi, physician
* Nurbakhshi, physician

* Ostanes, physician


* Paul the Persian, philosopher
* Qazi Zadeh, prominent Turkish born mathematician
* Qazwini, Zakariya, physician.

* Razi, Amin, geographer
* Razi, Fakhreddin, philosopher
* Razi, Zakariya (Rhazes), chemist and physicist, discoverer of Alcohol
* Razi, Najmeddin


* Saghani Ostorlabi, astronomer.
* Sahl, Fadl ibn
* Sahl, Shapur ibn, physician.
* Samarqandi, Najibeddin, physician.
* Samarqandi, Ashraf, mathematician, astronomer.
* Sarakhsi, Ahmad tayyeb, Famous physician of Academy of Gundishapur d900.
* Shahrazuri, philosopher and physician.
* Shirazi, Imad al-Din Mas'ud, physician.
* Shirazi, Muhammad Hadi Khorasani, physician.
* Shirazi, Qutbeddin, astronomer.
* Shirazi, Mahmud ibn Ilyas, physician.
* Shirazi, Najm al-Din Mahmud ibn Ilyas, physician.
* Shirazi, Qurayshi, physician.
* Sijzi, mathematician.
* Sijzi, Mas'ud, physician.
* Soleiman ibn Hasan, physician.
* Sufi, Abdol-rahman: see Azophi.
* Suhrawardi, Shahab al-Din , philosopher

* Tabari, prominent historian.
* Tabari, Natili: See Al-Natili
* Tabari, Abul Hasan, physician.
* Tabari, Ibn Sahl, Jewish convert physician. Master of Rhazes.
* Tabrizi, Maqsud Ali, physician.
* Tahir, Abdollah ibn. A medieval governor of Khorasan. Wrote Kitab al-Quniy, discussing irrigation techniques.
* Tāriq, Yaqub ibn
* Tunakabuni, physician.
* Tughra'i, physician.
* Tusi, Nizam ol-Molk, the great vizier.
* Tusi, Nasireddin, mathematician, philosopher.
* Tusi, Muhammad ibn Mahmud ibn Ahmad, author of the famous 12th century Ajayib al-Makhluqat (عجایب المخلوقات).
* Tusi, Sharafeddin, mathematician.

* Ulugh Beg, Timurid era astronomer.
* Urdi, Mo'ayyeduddin, astronomer who made modifications to Ptolemy's model to account for discrepancies in observations.

* Vatvat, scholar and physician.


* Yazdad, Ibn was a learned Persian vizier from Merv, Khorasan, of the Abbasid dynasty.
* Yumn, Nazif ibn



* Zaiyat, Ibn was a learned Persian vizier from Gilan, of the Abbasid dynasty.
* Zamakhshari, scholar and geographer.
* Zarrin dast, oculist.

Amenzu
17-07-06, 09:40
Voor je informatie:
DE twee belangrijkste grondleggers van de Arabische taal zijn een Pers en een Amazigh.

De perzen gebruikten al langer het Aramees alfabet voor hun taal. De pers (ben zijn naam ff krijt) die voor het eerst Arabische grammatica op papier heeft gezet, heeft daarom gekozen voor het Aramees alfabet om het Arabisch te schrijven.

De tweede belangrijke persoon is een Amazigh uit Andalucia (Ajerrumi). Grammatica heet in het Tamazight: Tajerrumt.

Amenzu
17-07-06, 09:51
Ibn al-Baytar, in fact is so meticulous, he makes it clear that he has given the names of all medicines in different languages but only listing the medicines he is confident about. He tells that he cited the names of such medicines under the name they are known in their countries of origin, using for instance Berber or Latin and the foreign languages of Andalusia.

"I have," he says, "taken great care to get the perfect, precise spelling whether in the form of the letters, in diacritics points, so as to make sure that no error is made by the readers, or get into confusion, or distortion, for indeed, errors and mistakes made by the readers come from bad reading or from certain omissions."

Amenzu
17-07-06, 10:50
Beset Alsawt:

In het Berber encyclopodie, die dankzij Unesco tot stand is gekomen, kan je veel vinden over Imazighen en andalucia. Deel 27 zal binnenkort uitkomen.

Berbères en Espagne medièvale (sept. 1999)

La présence des Berbères dans l'Ibérie et dans les iles Baléares date au moins de la haute antiquité. Elle est plus massive à partir du VIIIe. siècle. Al Maqarri écrit sur cette période que la colonisation de l'Andalousie était une vraie entreprise. De villages entiers, avec femmes et enfants, contrées sont abandonnés pour ces nouvelles terres. Religion, cultumes et langues étaient importés en si grand nombre que les rivières, montagnes, collines et mêmes villages, bourgs, cours d'eau de l'Andalousie ont changé de noms. Ils sont issu de presque toutes les parties de l'Afrique du Nord (actuellement Maroc, Algérie, Tunisie, ouest de la Lybie, Sahara et Afrique noir, Soudan, Mali..) Lors de l'assaut d'Alphonse III sur les Iles Baléares aprés l'an 1287, ses alliés catalans ont inventarisé les habitants selon la couleur de leur peau: 45% classé comme noirs d'origine africaine, 23% comme métis et 32% comme blanc.

Il est aussi bien possible qu'une partie de la toponymie non identifée soit issue d'autres langues. Deux exemples: "Yartan" et "Tra"sont deux toponymes en Iles Baléares qui proviennent des appellations de tribus Kawkaw (Gao) en Afrique noire. Jijnau qui est le nom d'un district, est la catalanisation de "Ignawen" (pluriel: agnaw). C'est une appelation berbère donnée aux gens d'origine noire soudanaise.

L'élément berbère est prédominant. La répartition géografique sur l'Ibérie est composée de cinq zones: Sud, Centre, Levant, Est (côte méditerranéenne) et les Iles Baléares. Les groupes berbères dominant de l'époque étaient Zenata, Masmuda et Sanhaja. Quelques noms de tribus berbères installées en Andalousie sont mentionnés dans divers sources depuis le Moyen Age. Dans son article "Berbères en Andalousie", (article in Encyclopédie berbère, tome V) J. Bosch Villa a dégagé quelques noms de familles et ou de fractions de tribus berbères ayant peuplés l'Iberie. Certaines appelations berbères ont aujourd'hui disparu. Les appelations de familles sont souvent précédé de suffixe arabe bani / banu (les fils de ...). Quelques exemples:

Madyuna / Miknasa / Houara / Nefzawa / Gomara / Ifran / Ilan (ou Aylan) / Qazar / Awzaja / Ilyas / Chamlal / Yahya Katir / Nefza / Magila / Malzuza / Sadina / Ulhasa / Awraba / Zuwawa / Ketama / Merin / Matgara / Malila / Haskura / Masufa / Ganiya / Iznayan / Jizrun / Zarwal / Magila / Halia / Jawhar / Azdja / Sabiq / Laqit / Galiz / Darraj / Tahir ben Mana / Chakuna / Ahtal / Malzasa / Masmaka / Barghwata / Furanik / Aftas / Maslama / Tarfarin / Qamarati / Qarqir / Danis ben Awsaga / Harrubi / Amira / Gazlun / BenTarif / Razin / Timlit / Farag / Maghrawa / Lamtuna / Luwata / Garawa / Zuwaga / Lamaya / Jazula / Gebala / Karnata / Sumta / Hawlana / Matmata / Mazata / Hawtuta.

Le chercheur M. Barcélo a relevé l'importance de ce peuplement en étudiant la toponymie des districts et des cantons comme Atzaneta (Zenata), Atzueva (Zuwawa), Favara (Houara) et Senija (Senhaja). Sur les Iles Baléares 47 toponymes sont d'origines berbères.

Littérature:
"Encyclopédie berbère", tome V, pp. 641-647 et tome IX, pp. 1318-1322.

IbnRushd
17-07-06, 12:13
Geplaatst door Amenzu
In de muqaddimat, besteeds de vertaler aan het begin 4 pagina's om te bewijzen dat hij een ARabier en geen Amazigh is. IK ben niet echt overtuigd. Andere wetenschappers beweren dat hij een Amazigh is. Nog belangrijker is dat hij een van d egoortste wetenschappers aller tijden is.


Waarom is hij dé goorste wetenschapper aller tijden? :confused:

Bofko
17-07-06, 12:16
Geplaatst door IbnRushd
Waarom is hij dé goorste wetenschapper aller tijden? :confused:

Bedoeld is misschien grootste ? :strik:

Sayfdien
17-07-06, 12:17
Ben je een moslim, Amenzu?

IbnRushd
17-07-06, 12:18
Geplaatst door Bofko
Bedoeld is misschien grootste ? :strik:

I see. Dat zou kunnen :fpetaf:

Amenzu
17-07-06, 12:34
Geplaatst door IbnRushd
Waarom is hij dé goorste wetenschapper aller tijden? :confused:


Ik bedoelde de grootste...

Hij wordt gezien als de grondlegger van sociologie. Hij heeft zijn hele leven geofferd aan wetenschap en dankzij zijn boeken weten we nu heel veel over die tijd. Hij wordt ook gezien als een van de eerste geschiedennis schrijvers.

Hij is misschien wel niet de de groostte, maar wel een van de belangrijkste geleerden ooit.

Amenzu
17-07-06, 12:47
Geplaatst door Sayfdien
Ben je een moslim, Amenzu?

Deze vraag is niet relevant. Relgie is een persoonlijke kwestie. Iedereen heeft het recht om te bepalen wat hij gelooft. Als ik geen moslim zou zijn, dan zou het alsnog niets aan de inhoud van de discussie of mijn mening veranderen.Ik begrijp dus je vraag niet...


Ja, ik ben moslim. Berbers zijn de enige etnische moslim groep die voor 99.9% tot de islam bekeerd zijn. Sterker nog het zijn de enige etnische groep, die met z'n allen uiteindelijk voor een stroming hebben gekozen (sunna).

Ja, ik ben opgevoegd als Berberse Moslim. Dat wil zeggen met de islam zoals deze wordt beleefd door Berbers in d erif gebergt in de jaren 70 en 80 van vorig eeuw. Helaas hebben de miljarden oliedollars uit Sa een plekje gegeven in Marokko. EN tegenwoordig ook in ARif. In mijn dorp zijn welgeteld 7 personen die deze vorm van Islam hebben geadopteerd. Zij weigeren de rest van de mensen te begroeten of met hun in de moskee te bidden, omdat ze beschouwd worden als kafirs. Zij leven dus in een isolement. DE mensen in hun dorp maken grapjes over deze achterlijke wahhabisten. HElaas zie je dat veel meer terug in NEderland, waar de Sa ook een hand in de pap hebben gekregen. Het dus niet vreemd om een BARBARSE meisje in zwarte gewaden te zien, terwijl deze kleding in Arif niet bestaat. Het ergste is deze labiele mensne denken dat zij superieur zijn en dat zij de enige geode mensen op aarde zijn en de rest in de hel zal verbranden. Volgens mij hopen ze zelf om een van de 72 maagden....

Ja, ik ben moslim, maar ik heb een andere gedachtegngang dan velen hier over islam. Een belangrijke omdat te illustreren is dat ik bijvoorbeeld de Sharia niet beschouw als de enige wetgeving. Sterker nog ik vind de sharia niet capabel om een moderne samenleving te besturen. Ik ben het ook niet eens met een wetgeving die gemaakt is voor een andere tijd en plaats. Bovendien komen veel primitieve en geweldadige straffen in, alsmede fragmenten die men gerust discrimenerend kan noemen.


DE Berbers hebben tot medio vorig eeuw altijd hun eigen wetgeving (genaamd azref) gebruikt en deze is 100% het tegenovergestelde van de shria. Marokko kent sinds 1957 zijn huidige wetgeving (die ook niet q100^% op de sharia is gebaseerd. Bijvoorbeeld: alcohol mag, handen afhakken is verboden, etc...

observer
17-07-06, 12:51
Ik bedoelde de grootste...

Hij wordt gezien als de grondlegger van sociologie is dat iets om trots op te zijn?

Amenzu
17-07-06, 13:01
Geplaatst door observer
is dat iets om trots op te zijn?

Het niets met trots zijn of niet... Daar gaat het ook niet om.

Hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de wetenschap en dat kan niemand ontkennen.

IbnRushd
17-07-06, 13:15
Geplaatst door Amenzu
Ik bedoelde de grootste...

Hij wordt gezien als de grondlegger van sociologie. Hij heeft zijn hele leven geofferd aan wetenschap en dankzij zijn boeken weten we nu heel veel over die tijd. Hij wordt ook gezien als een van de eerste geschiedennis schrijvers.

Hij is misschien wel niet de de groostte, maar wel een van de belangrijkste geleerden ooit.

Klopt. Maar hij is in ieder geval niet de eerste historicus. Wellicht de eerste wetenschapper van historisie. Hij had altijd de gewoonte om slagvelden te verifiëren; bijvoorbeeld als er bij een slagveld (B) 100.000 man met elkaar vochten en bleek dat het veld te klein was kon ie concluderen dat er helemaal geen slagveld plaatsvond.

Sayfdien
17-07-06, 13:30
Geplaatst door Amenzu

Ja, ik ben moslim. Berbers zijn de enige etnische moslim groep die voor 99.9% tot de islam bekeerd zijn. Sterker nog het zijn de enige etnische groep, die met z'n allen uiteindelijk voor een stroming hebben gekozen (sunna).

Ja, ik ben opgevoegd als Berberse Moslim. Dat wil zeggen met de islam zoals deze wordt beleefd door Berbers in d erif gebergt in de jaren 70 en 80 van vorig eeuw. Helaas hebben de miljarden oliedollars uit Sa een plekje gegeven in Marokko. EN tegenwoordig ook in ARif. In mijn dorp zijn welgeteld 7 personen die deze vorm van Islam hebben geadopteerd. Zij weigeren de rest van de mensen te begroeten of met hun in de moskee te bidden, omdat ze beschouwd worden als kafirs. Zij leven dus in een isolement. DE mensen in hun dorp maken grapjes over deze achterlijke wahhabisten. HElaas zie je dat veel meer terug in NEderland, waar de Sa ook een hand in de pap hebben gekregen. Het dus niet vreemd om een BARBARSE meisje in zwarte gewaden te zien, terwijl deze kleding in Arif niet bestaat. Het ergste is deze labiele mensne denken dat zij superieur zijn en dat zij de enige geode mensen op aarde zijn en de rest in de hel zal verbranden. Volgens mij hopen ze zelf om een van de 72 maagden....

Ja, ik ben moslim, maar ik heb een andere gedachtegngang dan velen hier over islam. Een belangrijke omdat te illustreren is dat ik bijvoorbeeld de Sharia niet beschouw als de enige wetgeving. Sterker nog ik vind de sharia niet capabel om een moderne samenleving te besturen. Ik ben het ook niet eens met een wetgeving die gemaakt is voor een andere tijd en plaats. Bovendien komen veel primitieve en geweldadige straffen in, alsmede fragmenten die men gerust discrimenerend kan noemen.


DE Berbers hebben tot medio vorig eeuw altijd hun eigen wetgeving (genaamd azref) gebruikt en deze is 100% het tegenovergestelde van de shria. Marokko kent sinds 1957 zijn huidige wetgeving (die ook niet q100^% op de sharia is gebaseerd. Bijvoorbeeld: alcohol mag, handen afhakken is verboden, etc...


Bedankt voor de openhartige beantwoording van mijn vraag aan jou.


Deze vraag is niet relevant. Relgie is een persoonlijke kwestie. Iedereen heeft het recht om te bepalen wat hij gelooft. Als ik geen moslim zou zijn, dan zou het alsnog niets aan de inhoud van de discussie of mijn mening veranderen.Ik begrijp dus je vraag niet...


Mijns insziens is die vraag wel degelijk relevant. Religie is idd een persoonlijke kwestie:

Lakoum dinoekoem waliya dien & La ikraha fie dien zijn in de Qur'an geopenbaard.
Als je moslim zou zijn, zou je weten dat de Profeet SAW heeft gezegd: La farqa bayna 3Arabie wa 3adjami, illa bi Taqwah!
Merendeel van jouw reacties zijn doordrenkt met een 'haat' gericht jegens alles wat maar naar Arabieren verwijst.
Etniciteit is iets wat bij jou een hele sterke centrale rol speelt lijkt het wel.
Als je moslim bent dan weet je dat bij de Wederopstanding de mens niet wordt ondervraagd naar zijn afkomst maar naar zijn daden (goede of slechte). Dat je bepaalde zaken wil aankaarten, mij best, maar besef dat er Kiramen Katibien zijn die alles noteren wat jij doet. Moslims moeten zich niet in nationalistische, etnische of raciale discussies laten verleiden, maar slechts volgens de Wil van Allah zo goed als mogelijk proberen te leven. Wa ma Ghalakna alDjinnie wal Insie, illa lie ja3boudoun.
Moslims pretenderen niet heilig te zijn, moslims moeten beseffen dat de mens neigt naar het plegen van zondes, maar dat men berouw dient te tonen en tot inkeer komt, voordat ieders dag des Oordeels aanbreekt, namelijk zijn eigen Overlijden.

Als je geen moslim zou zijn geweest, zou ik je alleen hebben geantwoord Lakoem Dinoekoem wa liya Dien.

Laat de wereldse zaken je niet afleiden van je werkelijke en uiteindelijke bestemming.

Ma3asalaam.

Amenzu
17-07-06, 13:42
Geplaatst door Sayfdien
Bedankt voor de openhartige beantwoording van mijn vraag aan jou.




Mijns insziens is die vraag wel degelijk relevant. Religie is idd een persoonlijke kwestie:

Lakoum dinoekoem waliya dien & La ikraha fie dien zijn in de Qur'an geopenbaard.
Als je moslim zou zijn, zou je weten dat de Profeet SAW heeft gezegd: La farqa bayna 3Arabie wa 3adjami, illa bi Taqwah!
Merendeel van jouw reacties zijn doordrenkt met een 'haat' gericht jegens alles wat maar naar Arabieren verwijst.
Etniciteit is iets wat bij jou een hele sterke centrale rol speelt lijkt het wel.
Als je moslim bent dan weet je dat bij de Wederopstanding de mens niet wordt ondervraagd naar zijn afkomst maar naar zijn daden (goede of slechte). Dat je bepaalde zaken wil aankaarten, mij best, maar besef dat er Kiramen Katibien zijn die alles noteren wat jij doet. Moslims moeten zich niet in nationalistische, etnische of raciale discussies laten verleiden, maar slechts volgens de Wil van Allah zo goed als mogelijk proberen te leven. Wa ma Ghalakna alDjinnie wal Insie, illa lie ja3boudoun.
Moslims pretenderen niet heilig te zijn, moslims moeten beseffen dat de mens neigt naar het plegen van zondes, maar dat men berouw dient te tonen en tot inkeer komt, voordat ieders dag des Oordeels aanbreekt, namelijk zijn eigen Overlijden.

Als je geen moslim zou zijn geweest, zou ik je alleen hebben geantwoord Lakoem Dinoekoem wa liya Dien.

Laat de wereldse zaken je niet afleiden van je werkelijke en uiteindelijke bestemming.

Ma3asalaam.

Die soerat die je noemde moet je aan de Arabieren uitleggen.

Ik zet me niet tegen het Arabische volk, maar tegen de Arabische racistische nationalisten en ook tegen de extremisten. Ik noem ze Arabieren omdat ze zichzelf zo noemen, ik kan ze wel Chinezen gaan noemen maar dat klopt niet.

Dezelfde mensen die jij verdedigt. Hebebn mijn taal en cultuur verboden onder het mom van dezelfde religie waarover je het hebt. Als ik me afvroeg waarom, dan kreeg ik te horen dat ik een zionist en anti-arabier ben. Dat ik een anti-moslim ben omdat ik de Barbaarse taal, boven de mooiste taal wilde verheffen. De taal van Allah, mohammed en de taal van het Paradijs.

Sayfdien
17-07-06, 14:06
Geplaatst door Amenzu
Die soerat die je noemde moet je aan de Arabieren uitleggen.

Ik zet me niet tegen het Arabische volk, maar tegen de Arabische racistische nationalisten en ook tegen de extremisten. Ik noem ze Arabieren omdat ze zichzelf zo noemen, ik kan ze wel Chinezen gaan noemen maar dat klopt niet.

Dezelfde mensen die jij verdedigt. Hebebn mijn taal en cultuur verboden onder het mom van dezelfde religie waarover je het hebt. Als ik me afvroeg waarom, dan kreeg ik te horen dat ik een zionist en anti-arabier ben. Dat ik een anti-moslim ben omdat ik de Barbaarse taal, boven de mooiste taal wilde verheffen. De taal van Allah, mohammed en de taal van het Paradijs.

Maar verplaats je eens even in de schoenen van een Arabier, die 'jouw volk' nooit iets heeft aangedaan en hen hetzelfde wenst wat hij voor zichzelf ook wenst. Wees heel duidelijk en gericht in je kritiek, maar ga nooit veralgemeniseren, scheer niet allen onder 1 kam, trap niet in die racistische val, bega geen zondes door andere onschuldigen te kwetsen en te beledigen.
Ik verdedig geen mensen, ik verdedig geen onrechtplegers. Ik verdedig wel mijn Dien. Een goede moslim van berber-origine is mij meer lief dan een arabier die God noch gebod (er)kent.
Er is een ayah die ik niet helemaal uit mijn hoofd, maar die gaat als volgt, vrij vertaald door mezelf: Ik heb jullie tot verschillende naties en volkeren gemaakt, opdat jullie tot elkaar zullen komen en elkaar leren kennen. Racisme is een verderfelijk kwaad dat jouw hart niet mag verteren, je hebt alleen jezelf ermee. Wees godvrezend en behandel mensen zoals je zelf behandelt wilt worden. Als een ander zondes begaat, ga je zijn gedrag en handelen toch niet kopieren, ik betwijfel ten zeerste dat dat jouw bewuste keuze is.

Je afkomst is geen vrijwillige keuze, je religie wel. Je kunt er voor kiezen om moslim te zijn of niet. Je hebt er niet voor gekozen om als berber of arabier te worden geboren. Derhalve beoordeel en veroordeel een ander niet op zijn afkomst, maar alleen opdat gene wat zijn vrijwillige keuze is geweest. Dat iem er voor kiest om een ander te discrimineren is ook een keuze van die persoon, daarvoor mag je hem erop aanspreken zonder zelf die zaken die je afkeurt bij diegeen juist zelf in de praktijk te brengen.

Ma3asalaam

Amenzu
17-07-06, 16:07
Geplaatst door Sayfdien
Maar verplaats je eens even in de schoenen van een Arabier, die 'jouw volk' nooit iets heeft aangedaan en hen hetzelfde wenst wat hij voor zichzelf ook wenst. Wees heel duidelijk en gericht in je kritiek, maar ga nooit veralgemeniseren, scheer niet allen onder 1 kam, trap niet in die racistische val, bega geen zondes door andere onschuldigen te kwetsen en te beledigen.
Ik verdedig geen mensen, ik verdedig geen onrechtplegers. Ik verdedig wel mijn Dien. Een goede moslim van berber-origine is mij meer lief dan een arabier die God noch gebod (er)kent.
Er is een ayah die ik niet helemaal uit mijn hoofd, maar die gaat als volgt, vrij vertaald door mezelf: Ik heb jullie tot verschillende naties en volkeren gemaakt, opdat jullie tot elkaar zullen komen en elkaar leren kennen. Racisme is een verderfelijk kwaad dat jouw hart niet mag verteren, je hebt alleen jezelf ermee. Wees godvrezend en behandel mensen zoals je zelf behandelt wilt worden. Als een ander zondes begaat, ga je zijn gedrag en handelen toch niet kopieren, ik betwijfel ten zeerste dat dat jouw bewuste keuze is.

Je afkomst is geen vrijwillige keuze, je religie wel. Je kunt er voor kiezen om moslim te zijn of niet. Je hebt er niet voor gekozen om als berber of arabier te worden geboren. Derhalve beoordeel en veroordeel een ander niet op zijn afkomst, maar alleen opdat gene wat zijn vrijwillige keuze is geweest. Dat iem er voor kiest om een ander te discrimineren is ook een keuze van die persoon, daarvoor mag je hem erop aanspreken zonder zelf die zaken die je afkeurt bij diegeen juist zelf in de praktijk te brengen.

Ma3asalaam


Ik kan me voorstellen dat het soms overkomt als veralgemensering. Een ding weet ik zeker: Als ik het over Arabieren heb dan heb ik over de nationalistische racisten en hun aanhang (let op: Dit is geen kleine groep). En dan met name over de regimes die bekend staan om hun racisme, onderdrukking en dictatuur.

Luister naar deze reportage op bbc over Imazighen.

Aan het einde vielen me twee dingen op:

Twee Gearabiseerde studenten aan de deur van ene universiteit zeiden dit over hoe ze denken over de erkenning van het Tamazight:
Meisje: No we are Arabs, berbers are Arabs, Tamazight not official, never. Morocco is Arab. They are racists (Imazighen die voor de erkenning van hun taal vechten)
Jongen: We are not Berbers, Arabic, french and English is our language. Tamazight not our language. No Tamazight in Morocco.


De presentator eindigde de reportage met de volgende woorden:

Nog geen 100 jaar geleden reikte de macht van de koning tot 12 km buiten Rabat.

Tot slot: Ik heb liever een goede Arabische of Hollandse Atheist, moslim, christen, jood of wat dan ook... dan een slechte Amazigh moslim.

http://www.bbc.co.uk/worldservice/africa/features/storyofafrica/rams/7audio4a.ram

miskien
17-07-06, 16:39
Azul en salaam aleikom.
Ik ben moslim en amazigh,ik spreek geen berbers,maar mijn mooie tamazight.

Aan de arabieren in de hele wereld...

Sayfdien
17-07-06, 16:46
Geplaatst door miskien
Azul en salaam aleikom.
Ik ben moslim en amazigh,ik spreek geen berbers,maar mijn mooie tamazight.

Aan de arabieren in de hele wereld...


Wat wil je duidelijk maken?

Ansari
19-07-06, 01:35
Geplaatst door Amenzu
In de muqaddimat, besteeds de vertaler aan het begin 4 pagina's om te bewijzen dat hij een ARabier en geen Amazigh is. IK ben niet echt overtuigd. Andere wetenschappers beweren dat hij een Amazigh is. Nog belangrijker is dat hij een van d egoortste wetenschappers aller tijden is.


Ibn Rushd is ook geboren in Andalucia, De kans is groot dat hij van Amazigh afkomst is.

Al idrissi is geboren in Ceuta en is later vertrokken naar Andalucia, hij werd door moslims beschuldigd van verraad omdat hij in van zijn boeken met lof sprak over een christelijke koning. Daarom is hij gevlucht naar Sicilië. De kans dat hij een Amazigh is groot. De absolute meerderheid van de inwoners van ceuta waren Imazighen.

He has given the names of the drugs in six languages: Syriac, Greek, Persian, Hindi, Latin and Berber.

Vanwaar die denigrerende houding jegens de Arabieren toch? Je beschuldigt arabieren van nationalisme terwijl het extreme, fanatieke amazigh-nationalisme bij jou ervan afdruipt.

Zou het zo erg zijn dat ibn khaldun een arabier zou zijn (en dan hebben we het niet eens over rasechte arabieren en de verarabiseerde arabieren)? De theorie dat "wetenschappers" ibn khaldun amazigh zou zijn is pas onlangs geintroduceerd en het staat volgens de meerderheid goed vast dat hij een Arabier was.

Wat betreft zijn uitspraak over arabieren. Als je zijn teksten in zijn muqaddima een beetje in context had gelezen, dan zie je dat hij het heeft over de bedouinen en hun praktijken. En dit zeggen niet eens moslims maar zelfs "professoren/arabisten" die hier in Nederlandse universiteiten les geven. Iedereen die een beetje kan onderzoeken waar ibn khaldun het over had, weet dit.

Waarom vertel je niet wat hij elders zegt over de Arabieren en het feit dat hij vol lof over hen spreekt. Waarom kijk je niet naar andere uitspraken in de muqaddima? Naar subhoofdstukken zoals theologie, jurisprudentie, taal. regeringvormsen etc.

Je bent nogal tegenstrijdig aangezien je anderzijds wilt laten zien dat niet-arabieren de Arabische taal hebben uiteengezet en anderzijds Arabieren en datgene wat zij hebben bereikt (ook als staat) de grond inboort.

Als je zulke -uit de context genomen- citaten wilt gebruiken voor jouw denigrerende houding en generalisering van de Arabieren dan zegt dit veel over jou. Maar het gekke is dat je niet zijn uitspraken over amazighen citeert. Zou je ook eens moeten doen.

En wat betreft het berber zijn in Andalusie. Je zou moeten weten dat volkeren met elkaar mengden, cultuur overnamen en verhuisden waardoor het 1 grote mengsel werd. En historisch gezien is het bekend dat arabieren (en andere volkeren) in grote getale op vele plekken aanwezig waren en dus ook in Andalusie.

In plaats van dat je afgaat op historische bronnen met hun correcte uitleg kom je maar met onzintheorieen.

Inmiddels is het wel duidelijk wat voor "moslim" je ben, gezien je uitspraken over de islam en moslims en het feit dat je de shariah niet als een juiste wetgeving ziet. En dan claim je voor de Amazigh-zaak op te komen terwijl de ware moslim-amazighen van vroeger jouw nationalistische gebrabbel verbaal en gedrag de grond in zouden hebben gestampt.

Je moet eens leren nuanceren.

Groeten van een niet-amazigh en niet-arabier (zeg het maar even voordat je mijn achtergrond gaat gebruiken voor mijn standpunt tegenover jou)

Sayfdien
19-07-06, 14:05
Geplaatst door Ansari
Vanwaar die denigrerende houding jegens de Arabieren toch? Je beschuldigt arabieren van nationalisme terwijl het extreme, fanatieke amazigh-nationalisme bij jou ervan afdruipt.

Zou het zo erg zijn dat ibn khaldun een arabier zou zijn (en dan hebben we het niet eens over rasechte arabieren en de verarabiseerde arabieren)? De theorie dat "wetenschappers" ibn khaldun amazigh zou zijn is pas onlangs geintroduceerd en het staat volgens de meerderheid goed vast dat hij een Arabier was.

Wat betreft zijn uitspraak over arabieren. Als je zijn teksten in zijn muqaddima een beetje in context had gelezen, dan zie je dat hij het heeft over de bedouinen en hun praktijken. En dit zeggen niet eens moslims maar zelfs "professoren/arabisten" die hier in Nederlandse universiteiten les geven. Iedereen die een beetje kan onderzoeken waar ibn khaldun het over had, weet dit.

Waarom vertel je niet wat hij elders zegt over de Arabieren en het feit dat hij vol lof over hen spreekt. Waarom kijk je niet naar andere uitspraken in de muqaddima? Naar subhoofdstukken zoals theologie, jurisprudentie, taal. regeringvormsen etc.

Je bent nogal tegenstrijdig aangezien je anderzijds wilt laten zien dat niet-arabieren de Arabische taal hebben uiteengezet en anderzijds Arabieren en datgene wat zij hebben bereikt (ook als staat) de grond inboort.

Als je zulke -uit de context genomen- citaten wilt gebruiken voor jouw denigrerende houding en generalisering van de Arabieren dan zegt dit veel over jou. Maar het gekke is dat je niet zijn uitspraken over amazighen citeert. Zou je ook eens moeten doen.

En wat betreft het berber zijn in Andalusie. Je zou moeten weten dat volkeren met elkaar mengden, cultuur overnamen en verhuisden waardoor het 1 grote mengsel werd. En historisch gezien is het bekend dat arabieren (en andere volkeren) in grote getale op vele plekken aanwezig waren en dus ook in Andalusie.

In plaats van dat je afgaat op historische bronnen met hun correcte uitleg kom je maar met onzintheorieen.

Inmiddels is het wel duidelijk wat voor "moslim" je ben, gezien je uitspraken over de islam en moslims en het feit dat je de shariah niet als een juiste wetgeving ziet. En dan claim je voor de Amazigh-zaak op te komen terwijl de ware moslim-amazighen van vroeger jouw nationalistische gebrabbel verbaal en gedrag de grond in zouden hebben gestampt.

Je moet eens leren nuanceren.

Groeten van een niet-amazigh en niet-arabier (zeg het maar even voordat je mijn achtergrond gaat gebruiken voor mijn standpunt tegenover jou)

Het is nu eenmaal een realiteit dat er verschillende soorten moslims zijn. Volgens onze Profeet SAW zou de Ummah zich opsplitsen in verschillende stromingen en sektes, allen gaan richting de hel, behalve een stroming die de Qur'an en Sunnah volgen, en hij noemde de selef.

Al Sawt
21-07-06, 02:12
Geplaatst door Pytaghoras
Je kan niet zeggen dat Ibn Khaldoen en Ibn Rushd Arabieren waren omdat ze in arabisch schreven. Veel wetenschappers waren geen arabieren. En op basis van wat suggereer je dat?

Dat iemand als Ibn Sina geen Arabier was, ok. Want hij was geboren in Oezbekistan. Zakaria al Razi is geboren in Irak. En die was Arabier.
Net als Ibn Rushd, Idrissie en Ibn Khaldoen.





Meeste wetenschappers waren Perzen, Turken, Berbers enz.. In die tijd sprak men niet over arabische wetenschappers, maar over moslim wetenschappers. In die tijd sprak men zeker niet over Perzische en Turkse wetenschappers, laat staan over Berberse.


Nederlandse wetenschappers schrijven hun publicaties in engels, dat wil nog niet zeggen dat ze engelsen zijn!! Jouw argument getuig van simplisme.

Het heeft niets te maken taal. Het heeft voornamelijk te maken met welke wetenschappelijke traditie een bepaalde wetenschapper is gevormd en hoe dat zijn levensvisie heeft verandert.

Nederlandse wetenschappers die van basis school tot zijn wetenschappelijke graad in VS heeft doorgebracht, is meer een Amerikaanse wetenschapper dan een Nederland.

Hoewel die scheidslijnen nu wat vager worden. En die scheidslijnen waren er in de Arabische wereld helemaal niet.

Al Sawt
21-07-06, 02:19
Geplaatst door Amenzu
In de muqaddimat, besteeds de vertaler aan het begin 4 pagina's om te bewijzen dat hij een ARabier en geen Amazigh is. IK ben niet echt overtuigd. Andere wetenschappers beweren dat hij een Amazigh is. Nog belangrijker is dat hij een van d egoortste wetenschappers aller tijden is.. [/B]
Nee, je bent niet echt overtuigd. Want in jouw ogen zijn Arabieren achterlijk en alles wat zij hebben bereikt was dankzij zwakkere volkeren die zij konden overwinnen.

Wel een contradictie. Ze konden alleen zwakkere volkeren overwinnen, maar het waren die volkeren die voor de Arabische empowerment zorgden.





Ibn Rushd is ook geboren in Andalucia, De kans is groot dat hij van Amazigh afkomst is. Net als sultan Abdelrahman? Dat hij weg vluchtte uit Damascus, doet zeker nauwelijks af van het feit dat hij Amazigh was.


Al idrissi is geboren in Ceuta en is later vertrokken naar Andalucia, hij werd door moslims beschuldigd van verraad omdat hij in van zijn boeken met lof sprak over een christelijke koning. Daarom is hij gevlucht naar Sicilië. De kans dat hij een Amazigh is groot. De absolute meerderheid van de inwoners van ceuta waren Imazighen. Was die koning van Sicillie niet Roger? Die Arabische taal en cultuur in zijn hofhouding een prominente rol gaf en in het Arabisch zijn Christelijke god aanbad? Was het niet die koning die door de Paus als ketter werdt gezien, omdat hij zeer Arabisch was georienteerd?

Was de verrader Idrissi daarnaar toe gevlucht?

Al Sawt
21-07-06, 02:24
Geplaatst door Sayfdien
Ben je een moslim, Amenzu? Dat toe er niet toe.

Maar ik moet wel vaststellen dat meeste zelfbewuste Amazighen, vaak Atheisten zijn. Vergiftigd door de Franse koloniale docterine. Maar zij vormen een kleine minderheid. Want er zijn genoeg Amazighen die terdege beseffen dat Marokko louter uit slachtoffers bestaat en niet uit onderdrukkers en onderdrukten. Zoals logica van Amenzu voorschrijft.

Qaiys
21-07-06, 02:49
Geplaatst door Al Sawt
Dat toe er niet toe.

Maar ik moet wel vaststellen dat meeste zelfbewuste Amazighen, vaak Atheisten zijn. Vergiftigd door de Franse koloniale docterine. Maar zij vormen een kleine minderheid. Want er zijn genoeg Amazighen die terdege beseffen dat Marokko louter uit slachtoffers bestaat en niet uit onderdrukkers en onderdrukten. Zoals logica van Amenzu voorschrijft.

Meest zelfbewust kunnen ze niet zijn anders zouden ze zich niet voor het karretje van de franse verdeel en heers politiek laten spannen. Dat geldt trouwens idem dito voor de stedelijke bourgoisie, ''arabische'' nationalisten en ''fundamentalistische'' moslims die zich tegenwoordig door de heersende elite tegen elkaar laten uitspelen.

Soldim
21-07-06, 03:23
Geplaatst door Al Sawt

Nederlandse wetenschappers die van basis school tot zijn wetenschappelijke graad in VS heeft doorgebracht, is meer een Amerikaanse wetenschapper dan een Nederland.


Heihei!! Dat valt mee hoor! Nederlanders integreren net zo slecht als sommige anderen :D

ronald
21-07-06, 03:33
Geplaatst door Soldim
Heihei!! Dat valt mee hoor! Nederlanders integreren net zo slecht als sommige anderen :D


Jeemig.... dat je uit die quote iets zinnigs hebt kunnen halen?