PDA

Bekijk Volledige Versie : Twee doden bij Vierdaagse Nijmegen



Couscousje
18-07-06, 20:01
Twee doden bij Vierdaagse Nijmegen
Bron: NOS-TT
Gepubliceerd: dinsdag 18 juli 2006 @ 19:41

Bij de Vierdaagse van Nijmegen zijn vandaag twee deelnemers overleden. Meer dan 300 mensen werden onwel door de hitte. Dertig van hen moesten naar het ziekenhuis. Vijf mensen werden gereanimeerd.

Het was de eerste dag van het wandelevenement. Om de wandelaars niet op te jagen, had de organisatie de sluitingstijd van de eerste dag al verlengd tot 18.00 uur, maar verscheidene wandelaars kwamen dus toch in de problemen.

De organisatie bepaalt vanavond of de Vierdaagse morgen, dan worden nog hogere temperaturen verwacht, kan doorgaan. Eerder had de organisatie al bepaald dat de militairen die meelopen, morgen zonder bepakking van start mogen gaan.

Cc

Couscousje
18-07-06, 20:41
Update 20.59 uur
Een woordvoerder van de gemeente Nijmegen heeft zojuist meegedeeld dat het vervolg van de Vierdaagse van Nijmegen wordt afgelast. De organisatie, de gemeente en de hulpdiensten vinden het niet verantwoord om de deelnemers morgen nog op pad te sturen. Morgen worden nog hogere temperaturen verwacht.

Cc

observer
18-07-06, 21:42
tragisch maar wel voorspelbaar

heb ooit wel eens medische hulp verleend bij de vierdaagse en als je soms zag hoe militairen dan nog wel uitgewoond binnenkwamen en dat was met 20 graden

met dit weer is het krankzinnig dat ze dat pas na 1 dag realiseren is crimineel

Divine_70
18-07-06, 21:48
Geplaatst door observer
tragisch maar wel voorspelbaar

heb ooit wel eens medische hulp verleend bij de vierdaagse en als je soms zag hoe militairen dan nog wel uitgewoond binnenkwamen en dat was met 20 graden

met dit weer is het krankzinnig dat ze dat pas na 1 dag realiseren is crimineel

De mens is anders oud en wijs genoeg om zelf in te schatten dat het met deze temperaturen onverantwoord is deel te nemen.

observer
19-07-06, 08:01
Geplaatst door Divine_70
De mens is anders oud en wijs genoeg om zelf in te schatten dat het met deze temperaturen onverantwoord is deel te nemen. niet dus

los van de "ik heb het hele jaar uitgekeken/getraind voor" effect, onderschatten mensen (zeker nederlanders) de gevolgen van hitte, zeker omdat naarmate je conditie slechter wordt je je niet slechter voelt, zeker bij zonnesteek ed

zelfs ervaren sporters maken op dat gebied fouten (denk maar aan de hongerklop bij wielrenners)

minimaal hadden ze parcours moeten inkorten en om de paar km drinkwater geven

en dan nog het feit dat de feesten wel doorgaan, toch twijfelachtig

Tomas
19-07-06, 10:14
Mietjes.

Bofko
19-07-06, 10:42
Geplaatst door Tomas
Mietjes.

Wie ? De doden of de organisatie ?

Tomas
19-07-06, 11:24
Geplaatst door Bofko
Wie ? De doden of de organisatie ?

Details. Je moet de grote lijnen zien.

David
19-07-06, 11:38
Geplaatst door Tomas
Details. Je moet de grote lijnen zien.


Heb je ook nuttige hobbies?

Tomas
19-07-06, 11:39
Geplaatst door David
Heb je ook nuttige hobbies?

Niet zo op de man spelen, aub.

David
19-07-06, 11:41
Geplaatst door Tomas
Niet zo op de man spelen, aub.


Al een tijdje geen seks gehad zeker?

Bofko
19-07-06, 12:02
NIJMEGEN - De organisatie van de Vierdaagse gaat de komende maanden alle klimaatgegevens van de negentig edities van het wandelevenement bestuderen. Daarbij komt aan de orde of de Vierdaagse in verband met de klimaatverandering mogelijk verplaatst moet worden naar een andere periode in het jaar. De Vierdaagse heeft al tachtig jaar lang plaats in de derde week van juli.Een aangeslagen marsleider Wim Jansen zei dat woensdag in antwoord op vragen over de laatste jaren van de Vierdaagse, nu zich steeds vaker een zeer warm evenement voordoet. In 2003 zijn ook al maatregelen genomen in verband met de hitte.
Volgens Jansen is met name de zeer slechte weersverwachting voor donderdag - ruim boven de 30 graden in combinatie met een hoge luchtvochtigheid - doorslaggevend geweest voor het besluit de Vierdaagse af te gelasten. Donderdag zouden de wandelaars de heuvels rond Groesbeek hebben moeten bedwingen, wat als een zware opgave geldt.

nu.nl

Tomas
19-07-06, 12:12
Geplaatst door David
Al een tijdje geen seks gehad zeker?

Ik ben allang voorbij het argumentenstadium.

Tomas
19-07-06, 12:13
Geplaatst door Bofko
De organisatie van de Vierdaagse gaat de komende maanden alle klimaatgegevens van de negentig edities van het wandelevenement bestuderen. Daarbij komt aan de orde of de Vierdaagse in verband met de klimaatverandering mogelijk verplaatst moet worden naar een andere periode in het jaar.

Nou, eindelijk zullen we het dan weten of het klimaatverandert.

Japio
19-07-06, 12:16
Geplaatst door Tomas
Mietjes.

Geef m'n kat vandaag geen drinken. :kwaad:

observer
19-07-06, 12:26
gisteren ook een bizar interview op de radio met guusje van horst de burgermeester van nijmegen

die was vooral bezig met alle verantwoording te ontduiken (3 jaar geleden hadden ze de route ingekort en toen was het nog iets koeler) en vond het nog logisch ook dat de feesten wel doorgingen (met een minuut stilte natuurlijk)

:motorzaag

~Panthera~
19-07-06, 12:27
Geplaatst door Bofko
NIJMEGEN - De organisatie van de Vierdaagse gaat de komende maanden alle klimaatgegevens van de negentig edities van het wandelevenement bestuderen. Daarbij komt aan de orde of de Vierdaagse in verband met de klimaatverandering mogelijk verplaatst moet worden naar een andere periode in het jaar. De Vierdaagse heeft al tachtig jaar lang plaats in de derde week van juli.Een aangeslagen marsleider Wim Jansen zei dat woensdag in antwoord op vragen over de laatste jaren van de Vierdaagse, nu zich steeds vaker een zeer warm evenement voordoet. In 2003 zijn ook al maatregelen genomen in verband met de hitte.
Volgens Jansen is met name de zeer slechte weersverwachting voor donderdag - ruim boven de 30 graden in combinatie met een hoge luchtvochtigheid - doorslaggevend geweest voor het besluit de Vierdaagse af te gelasten. Donderdag zouden de wandelaars de heuvels rond Groesbeek hebben moeten bedwingen, wat als een zware opgave geldt.

nu.nl


Slim zeg.
Nu al ? :roker:

Bofko
19-07-06, 12:29
Geplaatst door Tomas
Ik ben allang voorbij het argumentenstadium.

Beyond arguments.
Dan wordt het tijd om te gaan straatvechten.

David
19-07-06, 12:30
Geplaatst door Tomas
Ik ben allang voorbij het argumentenstadium.


Nar.

Bofko
19-07-06, 12:32
Geplaatst door ~Panthera~
Slim zeg.
Nu al ? :roker:

D´r moet natuurlijk altijd eerst een kalf verdrinken.



Ze kunnen de vierdaagse ook naar Lapland verplaatsen ´s zomers.

~Panthera~
19-07-06, 12:36
Geplaatst door Bofko
D´r moet natuurlijk altijd eerst een kalf verdrinken.



Ze kunnen de vierdaagse ook naar Lapland verplaatsen ´s zomers.

Das waar, eerst een paar dood, en dan nadenken. :tik:
Lapland lijkt me een TIKJE over the top, eind Mei kan ook. :roker:
Van regen gaat niemand dood, heb ik begrepen. :stout:

Bofko
19-07-06, 12:44
Geplaatst door ~Panthera~
Das waar, eerst een paar dood, en dan nadenken. :tik:
Lapland lijkt me een TIKJE over the top, eind Mei kan ook. :roker:
Van regen gaat niemand dood, heb ik begrepen. :stout:

:denk: Apeldoorn heeft ook een 4daagse. Misschien kunnen ze die ff bellen.

~Panthera~
19-07-06, 12:48
Geplaatst door Bofko
:denk: Apeldoorn heeft ook een 4daagse. Misschien kunnen ze die ff bellen.


:blowen: :stout: :hihi:

MaRiaH
19-07-06, 12:57
Geplaatst door Bofko
:denk: Apeldoorn heeft ook een 4daagse. Misschien kunnen ze die ff bellen.

Die kan in de verste verte niet tippen aan de Nijmeegse 4 daagse..

Tis een feest van 7 dagen en nachten..
Tis een ramp dat het is afgelast.. en dat is geen beslissing die zomaar genomen wordt.

Wat het weer betreft, tis wel vaker warm geweest maar dat was nog nooit een reden om af te lassen. Het probleem zat em in het wegvallen van de wind gisteren middag... dat weet je niet van tevoren.

De luchtvochtigheid was laag genoeg en een ander probleem is dat mensen niet voldoende drinken!
Dat is in wezen hun eigen verantwoordelijkheid. Het zijn vooral de kijkers die zijn getroffen en niet de lopers.

Al die kortzichtige negatieve reacties komen me de strot uit. Jullie hebt geen idee wat voor feest dit is, hoeveel mensen er zijn uit binnen - en buitenland. Wat voor impact die afgelasting heeft..
:moe:

MaRiaH
19-07-06, 12:58
Geplaatst door ~Panthera~
eind Mei kan ook. :roker:
Van regen gaat niemand dood, heb ik begrepen. :stout:

Regen is voor de lopers veel erger..
Ze lopen hun hele voeten kapot. Bij regenachtige 4 daagse zijn er altijd de meeste uitvallers.

Tomas
19-07-06, 12:58
Geplaatst door MaRiaH

Al die kortzichtige negatieve reacties komen me de strot uit. Jullie hebt geen idee wat voor feest dit is, hoeveel mensen er zijn uit binnen - en buitenland. Wat voor impact die afgelasting heeft..
:moe:

Dat is David's schuld.

~Panthera~
19-07-06, 13:03
Geplaatst door MaRiaH
Regen is voor de lopers veel erger..
Ze lopen hun hele voeten kapot. Bij regenachtige 4 daagse zijn er altijd de meeste uitvallers.


Ok. maar dit kan ook niet zo.
Zeker niet, nu het steeds warmer word.
Misschien gewoon eind Juni, dan is het toch prima tippelweer ?

~Panthera~
19-07-06, 13:06
Bovendien:

Slachtoffer

Een van de twee mensen die dinsdag om het leven kwam is een ervaren wandelaar die dit jaar voor de dertiende keer meedeed aan de Vierdaagse. Dat schrijft een kind van het slachtoffer op het internetforum van de vierdaagsewebsite. "Via deze weg wil ik laten weten dat mijn vader een zeer ervaren Vierdaagseloper was. De berichten over niet genoeg drinken en/of eten zijn niet op hem van toepassing. Hij verkeerde in goede gezondheid en was gedegen voorbereid." Wie het andere slachtoffer is, is nog onduidelijk.

Het zal je vader maar zijn. :moe:

MaRiaH
19-07-06, 13:10
Geplaatst door ~Panthera~
Ok. maar dit kan ook niet zo.
Zeker niet, nu het steeds warmer word.
Misschien gewoon eind Juni, dan is het toch prima tippelweer ?

Ja daar ben ik het mee eens..
dit kan niet. Het is gewoon te warm en de luchtvochtigheid wordt te hoog.

Het aflassen is daarom terecht, maar wat men niet begrijpt is dat dat een enorme ingrijpende beslissing is..
De organisatie en lopers, huilen, sommige zijn woest..
Het is nogal een emotioneel gebeuren.

Het verplaatsen van de 4 daagse kan prima, al zal het even wennen zijn. In Nijmegen zijn zelfs de schoolvakanties gekoppeld aan de zomerfeesten/4-daagse.

MaRiaH
19-07-06, 13:14
Geplaatst door ~Panthera~
Bovendien:

Slachtoffer

Een van de twee mensen die dinsdag om het leven kwam is een ervaren wandelaar die dit jaar voor de dertiende keer meedeed aan de Vierdaagse. Dat schrijft een kind van het slachtoffer op het internetforum van de vierdaagsewebsite. "Via deze weg wil ik laten weten dat mijn vader een zeer ervaren Vierdaagseloper was. De berichten over niet genoeg drinken en/of eten zijn niet op hem van toepassing. Hij verkeerde in goede gezondheid en was gedegen voorbereid." Wie het andere slachtoffer is, is nog onduidelijk.

Het zal je vader maar zijn. :moe:

Ja dat is heel erg.
Vooral oudere mensen zijn bevangen geraakt door de hitte.
Ook jongeren.
Maar van de 200 onwel geworden mensen zijn het vooral veel omstanders.

Er wordt geadiseerd 2 liter water per uur met dit weer. dat red je haast niet. Ik krijg dat niet weg iig.

Nu was ik in de Negev met 50 graden +
Je voelt niet dat je dorst heb, je moet jezelf dwingen te drinken.. je droogt uit voor je het weet.. en daar staat dan nog een wind.

Hier is het ook veel benauwder.. en daarom is het ook gevaarlijk weer.
Zelfs als je binnen zit en niks doet.

Ik durf niet te denken aan al die ouderen in het bejaardenhuis die weer zullen uitdrogen om dat ze niet genoeg te drinen krijgen of omdat er gen personeel is om ze te helpen.

Dat gebeurt al ZONDER dat het zo warm is.. sneu...

~Panthera~
19-07-06, 13:17
Geplaatst door MaRiaH
Ja daar ben ik het mee eens..
dit kan niet. Het is gewoon te warm en de luchtvochtigheid wordt te hoog.

Het aflassen is daarom terecht, maar wat men niet begrijpt is dat dat een enorme ingrijpende beslissing is..
De organisatie en lopers, huilen, sommige zijn woest..
Het is nogal een emotioneel gebeuren.

Het verplaatsen van de 4 daagse kan prima, al zal het even wennen zijn. In Nijmegen zijn zelfs de schoolvakanties gekoppeld aan de zomerfeesten/4-daagse.


Natuurlijk, men moet zijn emoties gewoon kwijt kunnen; zou gek zijn als dat anders was.
Mensen hebben zich er toch op verheugd en voorbereid.
Ik zou ook balen als een stekker. :moe:
Maar achteraf, zullen de meesten de logica er wel van inzien.
Ik neem aan, dat ze zelf ook niet dood langs het parcours willen eindigen. :knipoog:

~Panthera~
19-07-06, 13:23
Geplaatst door MaRiaH
Ja dat is heel erg.
Vooral oudere mensen zijn bevangen geraakt door de hitte.
Ook jongeren.
Maar van de 200 onwel geworden mensen zijn het vooral veel omstanders.

Er wordt geadiseerd 2 liter water per uur met dit weer. dat red je haast niet. Ik krijg dat niet weg iig.

Nu was ik in de Negev met 50 graden +
Je voelt niet dat je dorst heb, je moet jezelf dwingen te drinken.. je droogt uit voor je het weet.. en daar staat dan nog een wind.

Hier is het ook veel benauwder.. en daarom is het ook gevaarlijk weer.
Zelfs als je binnen zit en niks doet.

Ik durf niet te denken aan al die ouderen in het bejaardenhuis die weer zullen uitdrogen om dat ze niet genoeg te drinen krijgen of omdat er gen personeel is om ze te helpen.

Dat gebeurt al ZONDER dat het zo warm is.. sneu...


Nee, 2 liter water per uur krijg ik ook niet weg, sodejens, dan kun je me horen klotsen, denk ik !! :fplet:

Maar inderdaad, het ZOU moeten ja, alleen de pest is inderdaad dat je het bijna niet door je strot krijgt. :moe:
En dan is in de Negev de luchtvochtigheid bijna zero, HIER is dat inderdaad de grote boosdoener.
Hopelijk geven ze de oudjes inderdaad ietwat meer te drinken dan normaal, je zal er maar zitten, in zo'n ouwewijvenpakhuis. :moe:

MaRiaH
19-07-06, 13:23
Geplaatst door ~Panthera~
Natuurlijk, men moet zijn emoties gewoon kwijt kunnen; zou gek zijn als dat anders was.
Mensen hebben zich er toch op verheugd en voorbereid.
Ik zou ook balen als een stekker. :moe:
Maar achteraf, zullen de meesten de logica er wel van inzien.
Ik neem aan, dat ze zelf ook niet dood langs het parcours willen eindigen. :knipoog:

Jazeker. Ik zelf hou niet van lopen, ga liever feesten.
Maar ik lees overal reacties over de feesten, de doden en het weer en dan denk ik.. dat had niemand kunnen voorzien, anders was het niet gebeurd.

Maar mensen vergeten dat er zo n emotionele lading omhangt.
Ondanks dat er doden zijn gevallen zijn er nog mensen die per sé hadden willen lopen. Men denkt altijd: dat overkomt mij niet. Maar het kan iedereen overkomen. Daarom is het een terechte beslissing dat er is afgelast.

Divine_70
19-07-06, 13:28
Geplaatst door MaRiaH
Daarom is het een terechte beslissing dat er is afgelast.

Natuurlijk is het terecht, als die mensen volwassen mensen zelf het gevaar niet meer in kuinnen schatten zal een ander voor ze moeten beslissen.

MaRiaH
19-07-06, 14:40
En toch is het vreemd dat de tour de France niet wordt afgelast..
Tis daar nog veeel warmer..

Waarmee ik bedoel te zeggen.. de overleden mannen zijn 58 en in de zestig. Een ervan was een ervaren loper, de ander een toeschouwer.
Ik durf toch te betwijfelen of ze wel genoeg gedronken hebben.

Professionals zoals in de tour die weten dat je echt MOET drinken.
Ik denk dat veel mensen toch die 2 liter water per uur aan de laars hebben gelapt.

Omdat het geen professionele sport is maar een amateurstocht, is aflassen wel de juiste beslissing.
Maar in principe zou het niet nodig zijn geweest als mensen zich aan de voorschriften hielden.

Er liggen nu nog 6 mensen in het ziekenhuis, dat zijn mensen die vocht toegediend krijgen. Voor mij zegt dat voldoende.

MaRiaH
19-07-06, 14:46
Ik lees net dzt dit de reden is voor aflassen:

Hitte

De organisatie gelastte het evenement af omdat zij de hulpverlening voor de 48.000 wandelaars de komende dagen niet kon garanderen . Door de hitte tijdens de negentigste editie van de Vierdaagse werden honderden mensen onwel.

Ooggetuigenverslag:

Klaasen: "Er liepen mensen op straat te huilen. Maar ik moet ook zeggen: zeker de helft van de wandelaars droeg niet eens een petje, terwijl de zon constant op je hoofd brandde. Ik heb er ook heel wat gezien waarvan ik dacht: hoe kan je zo stom zijn. Of: hoe kan je hier in die conditie met dit weer aan beginnen. Mensen moeten zelf ook een beetje nadenken."