PDA

Bekijk Volledige Versie : Mohammed Benzakour: De oorlog - EEN MOOI LIEF MEISJE



Ron Haleber
20-07-06, 19:03
Mijn vriend Mohammed publiceerde deze column op 19 juli in het AD:

EEN MOOI LIEF MEISJE

De haring die allesbehalve op haring lijkt. De lokale partij Zeepbel Belangen uit Ambacht. De duizelingwekkende schoonheid van Zidane’s kopstoot die ik op billboard formaat liet maken en op dvd liet branden om hem iedere avond voor het slapen gaan af te draaien. De pathetische idolatrie van Rembrandt (handschaduwen, gezichtsschaduwen, slagschaduwen, alles van die man is meesterlijk, briljant, geniaal, zelfs de structuur van zijn poep, als dat bewaard was gebleven). De tropische zweterige miserabele historische zalige frivole mussendodende hitte, hitte, hitte.

Over al deze dingen had ik willen mopperen of mij vrolijk maken.

Tot ik vanochtend een foto onder ogen kreeg…een maagdreunende foto. Toen smolt ieder ander onderwerp als sneeuw voor de zon. De lust verging mij.

Een meisje. Een mooi lief meisje, een parel. 10, 11, 12 jaar - wie zal het zeggen? Ze ligt tussen puin en brokstukken. Haar hand op haar buik. Haar ogen gesloten. Haar blauwe Mickey Mouse pyjama ziet grijs door de dikke laag stof. Een sliert gestold bloed sijpelt uit haar mondhoek. Het duurde even voor ik ontdekte dat haar been is afgerukt. Dat been ligt verderop, alleen het voetje is net zichtbaar tussen het gruis. Dit meisje had pech: ze sliep in de verkeerde flat. De flat die ’s nachts tot puin was gebombardeerd door een Israëlische Tomahawkraket. In één week tijd ondergingen bijna 200 andere kinderen, vaders en moeders hetzelfde lot: ze sliepen in het verkeerde huis.

De voorzaten van de bewoners van het huidige Israël. Ooit waren zij slachtoffers, ooit. Het nageslacht is veranderd in daders. Nietsontziende daders. Slachtoffer wordt dader - een bekend verschijnsel in de psychologie. Wie geneest dit zieke land?

Mohammed Benzakour

Seif
20-07-06, 19:08
Columns schrijven is als pissen op commando; soms komt er gewoon niets uit.

Ron Haleber
20-07-06, 19:39
Geplaatst door Seif
Columns schrijven is als pissen op commando; soms komt er gewoon niets uit.

Seif, hiermee laat je je wel in de kaart kijken...!

Tat-teg
20-07-06, 19:42
Geplaatst door Seif
Columns schrijven is als pissen op commando; soms komt er gewoon niets uit.


Als ik deze uitspraak leg naast vele andere die je gedaan hebt kom je bij mij over als een scheinheilig en hypocriet vals mannetje.

Seif
20-07-06, 19:45
Geplaatst door Ron Haleber
Seif, hiermee laat je je wel in de kaart kijken...!

Hoezo dat? Ik mag toch van een columnist verwachten dat ie iets speciaals brengt? Dat ie geschokt is door het zicht van een gedood meisje geldt voor iedereen, daar heb ik hem niet voor nodig. Zo kan ik ook wel een column vullen.