PDA

Bekijk Volledige Versie : Bijval vanuit Nederland voor Israelische StaatsTerrorisme...



Wizdom
21-07-06, 15:46
AMSTERDAM - „Eén ding is zeker”, zegt de Israëlische rabbijn Michael Melchior, slotspreker van de avond. „De Almachtige zal het Joodse volk niet opnieuw uit het land laten verdrijven.” Een luid applaus valt hem ten deel.

Het Knessetlid is speciaal voor de manifestatie ”Tegen terreur. Voor een veilig Israël” naar Nederland overgevlogen. De solidariteitsactie, georganiseerd door onder andere het Centraal Joods Overleg, het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) en Christenen voor Israël, had donderdagavond plaats op het Jonas Daniël Meijerplein in Amsterdam - pal achter de imposante Portugese synagoge. De organisatoren stelden ook een verklaring op, die zij stuurden aan onder anderen premier Balkenende en minister Bot.

Om 19.30 uur, het moment waarop de manifestatie van start zou gaan, komen er nog altijd groepjes mensen aanlopen. Uiteindelijk zullen het er, schat een aanwezige motoragent, „tussen de 500 en de 800” worden.

Diverse deelnemers dragen de Israëlische vlag of een shirt met de tekst ”Tegen terreur. Voor een veilig Israël”. Spandoeken roepen op tot vrede. ”Wij willen vrede”. En: ”Hezbollah kent geen grenzen”.

Tien sprekers voeren het woord. „Het is inmiddels de tiende keer dat er in Nederland een demonstratie plaatsheeft voor de staat Israël”, zegt Ronny Naftaniel van het CIDI. „Ik ben er trots op dat deze solidariteit in Nederland bestaat. Maar, dat is alleen de positieve kant van de medaille. De negatieve kant is dat dit nog steeds nodig is.”

Israël heeft het recht om zijn burgers te beschermen, stelt hij. „Het recht ook om van zich af te bijten. Want als Israël Hezbollah, als het Hamas nu niet hard aanpakt, zullen de gevolgen over tien jaar, als Hezbollah nog veel geavanceerder wapens heeft, nog veel ernstiger zijn.”

Publicist Leon de Winter legt de vinger bij de veelgehoorde bewering dat Israël „buitenproportioneel” reageert op de aanvallen van Hezbollah. De Winter: „Wat is proportioneel? Hoe reageer je proportioneel op Jodenhaat?”

Ook drie politici betreden het podium. Kamerlid Van Baalen (VVD) benadrukt het bestaansrecht van Israël en „het recht, nee, de plicht van Israël om zijn eigen burgers te beschermen. En dan zeggen PvdA, GroenLinks en SP: Ze zijn allebei een beetje schuldig, Hezbollah en Israël. Nee! Want wie begint er elke keer?”

De VVD, roept Van Baalen, „steunde Israël vroeger, steunt Israël nu en zal Israël ook in de toekomst steunen. En nog deze week ga ik naar Israël toe om te laten zien waar ik sta!” Luid applaus weerklinkt.

Applaus valt ook CDA’er De Nerée tot Babberich ten deel. „Israël hád onze steun”, zegt deze, „hééft onze steun en zal onze steun houden.”

PvdA-Europarlementariër Mastenbroek begint haar betoog eveneens met te beklemtonen dat de burgers van Israël recht hebben op veiligheid. Op het moment echter dat ze stelt dat door de Israëlische „korte termijn militaire acties van dit moment” de vrede in het Midden-Oosten en een Palestijnse staat verder weg lijken dan ooit, klinkt luid gefluit en boegeroep. Mastenbroek probeert haar verhaal nog af te maken, maar krijgt er eigenlijk de kans niet meer voor.

Als ze het podium weer verlaat, staat het huilen haar nader dan het lachen. Een Joodse jongen bemoedigt de PvdA’er. „Ik vond het dapper van u dat u dit geluid wilde laten horen.”

Knessetlid Michael Melchior is de laatste spreker. Hij roept politici op de „eigenlijke focus” in dit conflict niet te vergeten: Iran. „Deze schurkenstaat heeft maar één doel. Op dit moment gebruikt Iran Hamas en Hezbollah (nota bene: partij van god) om de aandacht van de wereld af te leiden van het nucleaire programma waarmee het bezig is. Iran is niet alleen hét gevaar voor Israël, maar ook voor de toekomst van de wereld. Laat dit land niet zijn gang gaan!”

Met het Joodse volkslied wordt de manifestatie besloten. ”Hatikwa”: De hoop.

Wizdom
21-07-06, 16:16
Geplaatst door thylacine
Ik ben benieuwd wat Nederland zou doen wanneer dag in dag uit raketten neerdalen vanuit Denemarken en de Fransen vier soldaten de hals afsnijden en twee ontvoeren vanuit een kazerne in Oirschot.
Ik denk niks maar ik ben blij om te zien dat er nog fatsoenlijke en dappere lui zijn in deze wereld.

Ben je niet benieuwd naar hoe Nederland zou reageren wanneer Duitsland Nederland binnenwalst, de bevolking kleineert, hun fietsen steelt en hun vee en huizen en kinderen verwoest en vermoord om vervolgens hun vaders te arresteren en hen te vertellen dat de verzetbeweging TERRORISTEN zijn en de NAZIS vredelievende mensen die het alleen het goede voor hebben met Nederland....

Als jij vindt dat de NAZIS gelijk hebben dan ben je een GOEDE NAZI...

MaRiaH
21-07-06, 17:00
Geplaatst door Wizdom
Ben je niet benieuwd naar hoe Nederland zou reageren wanneer Duitsland Nederland binnenwalst, de bevolking kleineert, hun fietsen steelt en hun vee en huizen en kinderen verwoest en vermoord om vervolgens hun vaders te arresteren en hen te vertellen dat de verzetbeweging TERRORISTEN zijn en de NAZIS vredelievende mensen die het alleen het goede voor hebben met Nederland....

Als jij vindt dat de NAZIS gelijk hebben dan ben je een GOEDE NAZI...

Het eerste is gebeurd
het tweede deel van je vergelijking gaat niet op.

Met de beste wil van de wereld kun je israeli niet met nazi's vergelijken.

Hou toch es op met die onzin. :jammer:

Spoetnik
21-07-06, 17:12
Geplaatst door Wizdom
PvdA-Europarlementariër Mastenbroek begint haar betoog eveneens met te beklemtonen dat de burgers van Israël recht hebben op veiligheid. Op het moment echter dat ze stelt dat door de Israëlische „korte termijn militaire acties van dit moment” de vrede in het Midden-Oosten en een Palestijnse staat verder weg lijken dan ooit, klinkt luid gefluit en boegeroep. Mastenbroek probeert haar verhaal nog af te maken, maar krijgt er eigenlijk de kans niet meer voor.

Als ze het podium weer verlaat, staat het huilen haar nader dan het lachen. Een Joodse jongen bemoedigt de PvdA’er. „Ik vond het dapper van u dat u dit geluid wilde laten horen.”



Zomaar in het hol van de leeuw, dapper van haar.