PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse leger oefent wapentuig op Aghanen en schieten 18 Afghanen overhoop.



Qaiys
21-07-06, 20:00
vrijdag 21 juli 2006

Nederlanders doden 18 Afghanen

DEN HAAG - Bij een speciale actie van Nederlandse commando's in de Baluchipas in de Afghaanse provincie Uruzgan zijn de afgelopen tien dagen zeker achttien vijandelijke strijders gedood. Aan Nederlandse zijde vielen geen slachtoffers. Dat heeft de commandant der strijdkrachten generaal Dick Berlijn vrijdag bekendgemaakt.

De offensieve operatie van de commando's was ingegeven door een "directe dreiging" voor de twee Nederlandse bases in de provincie, Kamp Holland bij Tarin Kowt en het kleinere kamp bij Deh Rawod. Volgens Berlijn waren er voldoende bewijzen dat de Nederlandse kampen werden geobserveerd en dat de strijders van onder andere de Taliban iets van plan waren om een offensieve actie te rechtvaardigen.

Er waren volgens de generaal enkele honderden strijders actief in de Baluchi vallei. Vanaf de toppen van de vallei zou kamp Holland, tien kilometer verderop, direct bedreigd kunnen worden.

Ook zou het de bewegingsvrijheid van de Nederlanders in het gebied belemmeren. Daarom werd samen met eenheden van de door de Amerikanen geleide operatie Enduring Freedom een zware actie op touw gezet, waarbij de Nederlandse commando's de bergrug voor hun rekening namen en de OEF-soldaten het lager gelegen gebied van de pas. De Nederlandse eenheden werden bij hun acties ondersteund door Nederlandse F16's en Apache gevechtshelikopters.

De achttien doden konden door verkenningen ter plaatse worden geverifieerd. Hoeveel Taliban er door de OEF-troepen werden gedood, wilde Berlijn niet zeggen. Het aantal omgekomen vijandelijke strijders komt boven op de schatting van "enkele tientallen doden" die Nederlandse commando's tijdens eerdere schermutselingen met de vijand hadden gemaakt.

(ANP)

http://www.ad.nl/buitenland/article487066.ece

Seif
21-07-06, 20:04
Geplaatst door Qaiys
Volgens Berlijn waren er voldoende bewijzen dat de Nederlandse kampen werden geobserveerd en dat de strijders van onder andere de Taliban iets van plan waren om een offensieve actie te rechtvaardigen.

Hmmm, hier heb ik toch wel moeite mee. Als de Nederlandse troepen kunnen bijdragen aan een veiliger en stabieler Afghanistan, dan heb ik daar vrede mee. Maar troepen die zelf als rechter en beul functioneren vind ik niet kunnen. Alleen terugschieten uit zelfverdediging is te rechtvaardigen. Anders moet men ze arresteren en berechten.

observer
21-07-06, 20:11
Geplaatst door Seif
Hmmm, hier heb ik toch wel moeite mee. Als de Nederlandse troepen kunnen bijdragen aan een veiliger en stabieler Afghanistan, dan heb ik daar vrede mee. Maar troepen die zelf als rechter en beul functioneren vind ik niet kunnen. Alleen terugschieten uit zelfverdediging is te rechtvaardigen. Anders moet men ze arresteren en berechten. hmm en jij denkt dat als men zegt meneer tali, kom eens hier, ik ga u arresteren ze dan braaf komen?

hebben ze toch een les geleerd van bosnie

vergeet overigens niet dat de isaf troepen er met toestemming van de legale regering van afghanistan zitten, en dus een verlegstuk van deze zijn, de taliban zijn dat dus niet

IbnRushd
21-07-06, 20:20
Geplaatst door observer
hmm en jij denkt dat als men zegt meneer tali, kom eens hier, ik ga u arresteren ze dan braaf komen?

hebben ze toch een les geleerd van bosnie

vergeet overigens niet dat de isaf troepen er met toestemming van de legale regering van afghanistan zitten, en dus een verlegstuk van deze zijn, de taliban zijn dat dus niet

Jij vindt het natuurlijk goed hè. Belemmering van bewegingsvrijheid staat natuurlijk de doodstraf; niet te spreken over het 'iets van plan waren' maar 'niet zeker weten'. De rest van je verhaal is vanzelfsprekend kul.

Seif
21-07-06, 20:38
Geplaatst door observer
hmm en jij denkt dat als men zegt meneer tali, kom eens hier, ik ga u arresteren ze dan braaf komen?

hebben ze toch een les geleerd van bosnie

vergeet overigens niet dat de isaf troepen er met toestemming van de legale regering van afghanistan zitten, en dus een verlegstuk van deze zijn, de taliban zijn dat dus niet

Wij willen het toch beter doen dan de Amerikanen? Dan kun je daar niet als comboys in het wilde weg gaan rondschieten. Desnoods intimideer je de Taliban met een overmacht aan wapens. Vlieg een paar keer over met een F16 ofzo.

Tat-teg
21-07-06, 21:01
Geplaatst door observer
[B]
vergeet overigens niet dat de isaf troepen er met toestemming van de legale regering van afghanistan zitten, en dus een verlegstuk van deze zijn, de taliban zijn dat dus nietB]

Het is maar wat je legaal noemt.
De afgaanse regering is een marionettenregering.

Tat-teg
21-07-06, 21:02
Geplaatst door Qaiys
vrijdag 21 juli 2006

Nederlanders doden 18 Afghanen

DEN HAAG - Bij een speciale actie van Nederlandse commando's in de Baluchipas in de Afghaanse provincie Uruzgan zijn de afgelopen tien dagen zeker achttien vijandelijke strijders gedood. Aan Nederlandse zijde vielen geen slachtoffers. Dat heeft de commandant der strijdkrachten generaal Dick Berlijn vrijdag bekendgemaakt.

De offensieve operatie van de commando's was ingegeven door een "directe dreiging" voor de twee Nederlandse bases in de provincie, Kamp Holland bij Tarin Kowt en het kleinere kamp bij Deh Rawod. Volgens Berlijn waren er voldoende bewijzen dat de Nederlandse kampen werden geobserveerd en dat de strijders van onder andere de Taliban iets van plan waren om een offensieve actie te rechtvaardigen.

Er waren volgens de generaal enkele honderden strijders actief in de Baluchi vallei. Vanaf de toppen van de vallei zou kamp Holland, tien kilometer verderop, direct bedreigd kunnen worden.

Ook zou het de bewegingsvrijheid van de Nederlanders in het gebied belemmeren. Daarom werd samen met eenheden van de door de Amerikanen geleide operatie Enduring Freedom een zware actie op touw gezet, waarbij de Nederlandse commando's de bergrug voor hun rekening namen en de OEF-soldaten het lager gelegen gebied van de pas. De Nederlandse eenheden werden bij hun acties ondersteund door Nederlandse F16's en Apache gevechtshelikopters.

De achttien doden konden door verkenningen ter plaatse worden geverifieerd. Hoeveel Taliban er door de OEF-troepen werden gedood, wilde Berlijn niet zeggen. Het aantal omgekomen vijandelijke strijders komt boven op de schatting van "enkele tientallen doden" die Nederlandse commando's tijdens eerdere schermutselingen met de vijand hadden gemaakt.

(ANP)

http://www.ad.nl/buitenland/article487066.ece

ik vrees dat we binnenkort horen dat er door de taliban wraak is genomen.

barfly
21-07-06, 22:16
Ik lees op dit forum regelmatig dat de Nederlanders in het islamitische Afghanistan door de vrome Taliban in lijkenzakken zullen worden terug gestuurd. En dan knallen ze wat Taliban af en dan is het weer zeuren en zaniken...

IbnRushd
21-07-06, 22:21
Geplaatst door barfly
Ik lees op dit forum regelmatig dat de Nederlanders in het islamitische Afghanistan door de vrome Taliban in lijkenzakken zullen worden terug gestuurd. En dan knallen ze wat Taliban af en dan is het weer zeuren en zaniken...

M.a.w. alle Talibanen moeten dood. Ongeacht of ze schuldig of onschuldig zijn. Talibanen zijn talibanen en die moeten allemaal ontzield worden. Dat is de reden waarom Nederlandse commando's in Afghanistan aanwezig zijn. Zij komen niet om stabiliteit te brengen in de regio, maar om te moorden. Zeg ik het goed?

observer
21-07-06, 22:54
Geplaatst door Tat-teg
Het is maar wat je legaal noemt.
De afgaanse regering is een marionettenregering. gekozen volgens een afgaanse traditie (grote vergadering) die ook nog eens democratisch gekozen is

ja legaal

M.a.w. alle Talibanen moeten dood. Ongeacht of ze schuldig of onschuldig zijn. Talibanen zijn talibanen en die moeten allemaal ontzield worden. Dat is de reden waarom Nederlandse commando's in Afghanistan aanwezig zijn. Zij komen niet om stabiliteit te brengen in de regio, maar om te moorden. Zeg ik het goed? nee de taliban zijn natuurlijk daar aan het camperen in de bergen, het lijkt natuurlijk alleen maar op een gewapende macht

barfly
21-07-06, 23:00
Geplaatst door IbnRushd
M.a.w. alle Talibanen moeten dood. Ongeacht of ze schuldig of onschuldig zijn. Talibanen zijn talibanen en die moeten allemaal ontzield worden. Dat is de reden waarom Nederlandse commando's in Afghanistan aanwezig zijn. Zij komen niet om stabiliteit te brengen in de regio, maar om te moorden. Zeg ik het goed?

Als Talibanen worden aangetroffen en ze hebben wapens en ze lijken die te gebruiken dan mogen ze inderdaad beschoten worden ja.

Je kan een land alleen opbouwen als er 1 gezag is.

Divine_70
22-07-06, 00:31
Wat ontgaat me ?
Het is een crisis en de slachtoffers waren vijandelijk. :vreemd:



Geplaatst door Qaiys
vrijdag 21 juli 2006
DEN HAAG - Bij een speciale actie van Nederlandse commando's in de Baluchipas in de Afghaanse provincie Uruzgan zijn de afgelopen tien dagen zeker achttien vijandelijke strijders gedood. Aan Nederlandse zijde vielen geen slachtoffers.

Tat-teg
22-07-06, 02:54
Geplaatst door observer
gekozen volgens een afgaanse traditie (grote vergadering) die ook nog eens democratisch gekozen is

ja legaal



Karzai was van begin af aan de keuze van de Amerikanen geweest. Bijvoorbeeld op de conferentie in Bonn
En vervolgens wordt hij nog 'gekozen' ook.

maw Karzai en zijn regering dient de balangen van de Amerikanen.

Wat ik al zei een marionettenregering!

MaRiaH
22-07-06, 03:12
Er ontbreekt een stuk tekst in dit bericht.

Namelijk DIT:

Volgens Berlijn waren er voldoende bewijzen dat de Nederlandse kampen werden geobserveerd en dat de strijders van onder andere de Taliban iets van plan waren om een offensieve actie te rechtvaardigen.

Er waren volgens de generaal enkele honderden strijders actief in de Baluchi vallei. Vanaf de toppen van de vallei zou kamp Holland, tien kilometer verderop, direct bedreigd kunnen worden.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article332599.ece/Nederlanders_doden_achttien_Taliban

Qaiys
22-07-06, 03:47
Geplaatst door MaRiaH
Er ontbreekt een stuk tekst in dit bericht.

Namelijk DIT:

Volgens Berlijn waren er voldoende bewijzen dat de Nederlandse kampen werden geobserveerd en dat de strijders van onder andere de Taliban iets van plan waren om een offensieve actie te rechtvaardigen.

Er waren volgens de generaal enkele honderden strijders actief in de Baluchi vallei. Vanaf de toppen van de vallei zou kamp Holland, tien kilometer verderop, direct bedreigd kunnen worden.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article332599.ece/Nederlanders_doden_achttien_Taliban

Kennelijk scheelt er wat aan je leesvermogen, wat voor mij geen verassing is.

MaRiaH
22-07-06, 04:08
Geplaatst door Qaiys
Kennelijk scheelt er wat aan je leesvermogen, wat voor mij geen verassing is.

Je hebt ge-edit.
Er ontbrak een stuk.. heb de tekst 3x vergeleken.
En anders is het de warmte, want nu staat het er ineens wel ja..

de oorspronkelijke tekst en andere bronnen waren langer.

Anyway, voor de boodschap maakt het niks uit. Die blijft hetzelfde.
Je titel is alleen weer lekker ongenuanceerd.

It's eaten or be eaten daar.. en dan is het dus de Taliban die eaten wordt.

Goede zaak toch? ze maken het land van je broeders kapot.

Of ga je ons vertellen dat je ineens voor de Taliban bent. :moe:
Of verval je weer in je oude anti-nederlandse gedrag.
In dat laatste geval verwijs ik je weer naar mijn onderschrift.

mulan
22-07-06, 11:09
Geplaatst door barfly
Ik lees op dit forum regelmatig dat de Nederlanders in het islamitische Afghanistan door de vrome Taliban in lijkenzakken zullen worden terug gestuurd. En dan knallen ze wat Taliban af en dan is het weer zeuren en zaniken...

Ik heb dat nog nooit gelezen en ik kom hier ook al een tijdje.

Taliban afknallen is inderdaad een bezigheid voor de Westerlingen geweest de afgelopen paar jaren alleen vergeten ze dat dat land bestaat uit facties en de een qua geweld niet onderdoet voor de ander. Alleen hadden de Taliban de pech Osama Bin Laden in hun gelederen te hebben waardoor ze voor het ultieme kwaad leken te staan. Het feit dat je daar de ene dag voor de ene loopt rond te knallen en net zo gemakkelijk de andere dag voor de ander je wapens oppakt wordt maar even voor het gemak over het hoofd gezien. Alle Taliban dood,probleem opgelost.

Witte78
22-07-06, 11:10
Ik vind dat het op een walgelijke manier in het nieuws wordt gebracht. Mensen die dood gaan is nooit goed nieuws. En het wordt echt met een soort van trots gebracht.

Qaiys
22-07-06, 15:11
Geplaatst door MaRiaH
Je hebt ge-edit.
Er ontbrak een stuk.. heb de tekst 3x vergeleken.
En anders is het de warmte, want nu staat het er ineens wel ja..

de oorspronkelijke tekst en andere bronnen waren langer.

Ik lieg niet, je leest gewoon niet goed. Tat-teg heeft mijn artikel gequoted, daar staat het er ook in. Je wilt toch niet zeggen dat ik Tat-teg's quote ook heb verandert.

Het is heel simpel, je leest gewoon niet goed.


Anyway, voor de boodschap maakt het niks uit. Die blijft hetzelfde.
Je titel is alleen weer lekker ongenuanceerd.

It's eaten or be eaten daar.. en dan is het dus de Taliban die eaten wordt.

Goede zaak toch? ze maken het land van je broeders kapot.

Of ga je ons vertellen dat je ineens voor de Taliban bent. :moe:
Of verval je weer in je oude anti-nederlandse gedrag.
In dat laatste geval verwijs ik je weer naar mijn onderschrift.

Ik vind het afschuwelijk wat Nederland in Afghanistan doet. Elke jan-lul weet dat het gaat om de Nederlandse leger te laten oefenen, in casu wordt het nederlandse wapentuig op afghanen uitgeprobeert.

Nederland heeft daar niets te zoeken, het gaat alleen om de olie-pijpleiding die uit het voormalige sovjet unie vandaan komt te beschermen.

MaRiaH
22-07-06, 15:34
Geplaatst door Qaiys
Ik lieg niet, je leest gewoon niet goed. Tat-teg heeft mijn artikel gequoted, daar staat het er ook in. Je wilt toch niet zeggen dat ik Tat-teg's quote ook heb verandert.

Het is heel simpel, je leest gewoon niet goed.



Ik vind het afschuwelijk wat Nederland in Afghanistan doet. Elke jan-lul weet dat het gaat om de Nederlandse leger te laten oefenen, in casu wordt het nederlandse wapentuig op afghanen uitgeprobeert.

Nederland heeft daar niets te zoeken, het gaat alleen om de olie-pijpleiding die uit het voormalige sovjet unie vandaan komt te beschermen.

Mijn meetpunt zijn de burgers. En die zijn maar wat blij van de Taliban verlost te zijn.

Qaiys
22-07-06, 15:42
Geplaatst door MaRiaH
Mijn meetpunt zijn de burgers. En die zijn maar wat blij van de Taliban verlost te zijn.

En jij kent de wens van de burgers? Denk je nou echt dat wat je op tv ziet de werkelijkheid weergeeft? Meid meid toch wat ben jij goedgelovig.

MaRiaH
22-07-06, 15:58
Geplaatst door Qaiys
En jij kent de wens van de burgers? Denk je nou echt dat wat je op tv ziet de werkelijkheid weergeeft? Meid meid toch wat ben jij goedgelovig.

Denk jij nu echt dat de burgers onder het schrikbewind van Taliban wilde leven? Die mensen hadden geen leven.

Hetzelfde geldt voor Irak.
Het kost nu eenmaal tijd voor de rust is hersteld.. dat is een logisch gevolg na een machtsvacuum.

Men moet nieuwe verhoudingen zoeken. En het is zo simpel om dan maar degene die ingrijpen de schuld te geven.. terwijl het de Iraki's en huurlingen zijn die er een zootje van maken.
Ik kan haast niet geloven dat mensen zo simplistisch denken.

Daarmee denk ik niet dat de motieven van de ingrijpende macht helemaal zuiver zijn.
Ik denk wel dat de burgers beter af zijn. uiteindelijk.

Qaiys
22-07-06, 16:01
Geplaatst door MaRiaH
Denk jij nu echt dat de burgers onder het schrikbewind van Taliban wilde leven? Die mensen hadden geen leven.

Hetzelfde geldt voor Irak.
Het kost nu eenmaal tijd voor de rust is hersteld.. dat is een logisch gevolg na een machtsvacuum.

Men moet nieuwe verhoudingen zoeken. En het is zo simpel om dan maar degene die ingrijpen de schuld te geven.. terwijl het de Iraki's en huurlingen zijn die er een zootje van maken.
Ik kan haast niet geloven dat mensen zo simplistisch denken.

Daarmee denk ik niet dat de motieven van de ingrijpende macht helemaal zuiver zijn.
Ik denk wel dat de burgers beter af zijn. uiteindelijk.

De amerikanen en nederlanders zitten daar niet voor de afghanen, ze zitten daar voor hun eigen belangen. Alsof er wat verandert is daar, de rest van je betoog is naieve bullshit.

MaRiaH
22-07-06, 16:09
Geplaatst door Qaiys
De amerikanen en nederlanders zitten daar niet voor de afghanen, ze zitten daar voor hun eigen belangen. Alsof er wat verandert is daar, de rest van je betoog is naieve bullshit.

Dat is nu precies wat ik wat jou vindt.

Walgelijk dat je de mensen daar een totalitair regime toewenst!!
Jij ageert alleen tegen het Westen. Ik zal niet ontkennen dat hun doel tweeledig is.

Desalniettemin zijn de mensen bevrijd van een dictatuur waaronder ze nauwelijks konden leven.

Jij hebt oogkleppen en vervuld van haat. Zop diep dat je mensen daar een saddam toewenst, als er maar geen Amerikaan rondloopt.
Tfoe.

Je moet eens met gevluchtte Iraki's en Afghanen gaan praten.. doen!

Qaiys
22-07-06, 16:20
Geplaatst door MaRiaH
Dat is nu precies wat ik wat jou vindt.

Walgelijk dat je de mensen daar een totalitair regime toewenst!!
Jij ageert alleen tegen het Westen. Ik zal niet ontkennen dat hun doel tweeledig is.

Desalniettemin zijn de mensen bevrijd van een dictatuur waaronder ze nauwelijks konden leven.

Jij hebt oogkleppen en vervuld van haat. Zop diep dat je mensen daar een saddam toewenst, als er maar geen Amerikaan rondloopt.
Tfoe.

Je moet eens met gevluchtte Iraki's en Afghanen gaan praten.. doen!

Tfoe op je eigen rotkop.

Elk volk heeft het recht op zelfbeschikking, jouw ideeen van vrijheid en democratie is niet universeel. Zodra een land sterker is dan een ander dan mag het volgens jou hun ideen de ander opleggen.

De Afghanen hebben gewoon een andere dictatuur ervoor in de plaats gekregen.

Eergisteren zag ik een programma van het Humanistische verbond, daar lieten ze een christelijke Irakese pianist zien waarvan alle dochters, zelfs 1 die al in Amerika woonde, allen het jammer vonden dat Saddam wegwas.

MaRiaH
22-07-06, 16:21
Geplaatst door Qaiys
Tfoe op je eigen rotkop.

Elk volk heeft het recht op zelfbeschikking, jouw ideeen van vrijheid en democratie is niet universeel. Zodra een land sterker is dan een ander dan mag het volgens jou hun ideen de ander opleggen.

De Afghanen hebben gewoon een andere dictatuur ervoor in de plaats gekregen.

Eergisteren zag ik een programma van het Humanistische verbond, daar lieten ze een christelijke Irakese pianist zien waarvan alle dochters, zelfs 1 die al in Amerika woonde, allen het jammer vonden dat Saddam wegwas.

Ja als ze in de VS zitten.... :moe:

net als jij met je reet achter de PC in het veilige Nederland.

sjonge jonge.. :slapen:

Qaiys
22-07-06, 16:55
Geplaatst door MaRiaH
Ja als ze in de VS zitten.... :moe:

net als jij met je reet achter de PC in het veilige Nederland.

sjonge jonge.. :slapen:

Lezen is niet je sterkste kant, ik zei 1 van de dochters, en die overigens vlak voor het verdrijven van Saddam naar de USA ging.

En jij waarschijnlijk achter je pc in Irak? Nou ik denk dat de mensen liever onder Sadam in irak zouden willen zitten dan nu onder de Amerikanen.

Als je vaker gelezen had wat ik van Saddam vind zou je weten dat ik hem een verschrikkelijke beest vond, maar al met al was het prettiger te leven onder het beest Saddam dan onder de westerse beesten die er nu zitten.

MaRiaH
22-07-06, 17:36
Geplaatst door Qaiys
Als je vaker gelezen had wat ik van Saddam vind zou je weten dat ik hem een verschrikkelijke beest vond, maar al met al was het prettiger te leven onder het beest Saddam dan onder de westerse beesten die er nu zitten.

Dat komt omdat er na een dictatuur altijd een machtsvacuum komt.
Dat is een logisch gevolg.
Geef het land niet zo snel op.. de mensen vinden hun plek wel weer. De machtsverhoudingen zijn veranderd en het kost veel tijd om alles weer in normale proportie te krijgen.

Uiteindelijk zal het beter worden. Als de rust al is hersteld zal de kans op burgeroorlog bestaan. Het blijft voorlopig nog heel onrustig, dat zeker.

Tijd is het antwoord.

Excuses als ik heb gesuggereert dat jij pro-Saddam zou zijn. Ik dacht dat je inderdaad zei dat het onder Saddam beter was. En nu zeg je dat ook weer.
Het lijkt nu slechter dan toen, maar feitelijk is dat niet zo.
Het leek rustiger, doordat alles en iedereen werd onderdrukt.
Het komt goed daar.

Thermopylae
22-07-06, 17:51
Geplaatst door Qaiys
De amerikanen en nederlanders zitten daar niet voor de afghanen, ze zitten daar voor hun eigen belangen.

Ik ben heel erg benieuwd welke Nederlandse belangen er verdedigd worden in Afganistan, met een handjevol soldaten.

"Eergisteren zag ik een programma van het Humanistische verbond, daar lieten ze een christelijke Irakese pianist zien waarvan alle dochters, zelfs 1 die al in Amerika woonde, allen het jammer vonden dat Saddam wegwas."

Er was in Irak inderdaad een kleine groep van mensen die schandalig bevoorrecht werden door het regime Sadam. Ik kan mij volledig voorstellen, dat nu deze voordelige positie voorbij is, zij heel droevig zijn.

Qaiys
22-07-06, 18:17
Geplaatst door MaRiaH
Dat komt omdat er na een dictatuur altijd een machtsvacuum komt.
Dat is een logisch gevolg.
Geef het land niet zo snel op.. de mensen vinden hun plek wel weer. De machtsverhoudingen zijn veranderd en het kost veel tijd om alles weer in normale proportie te krijgen.

Uiteindelijk zal het beter worden. Als de rust al is hersteld zal de kans op burgeroorlog bestaan. Het blijft voorlopig nog heel onrustig, dat zeker.

Tijd is het antwoord.

Excuses als ik heb gesuggereert dat jij pro-Saddam zou zijn. Ik dacht dat je inderdaad zei dat het onder Saddam beter was. En nu zeg je dat ook weer.
Het lijkt nu slechter dan toen, maar feitelijk is dat niet zo.
Het leek rustiger, doordat alles en iedereen werd onderdrukt.
Het komt goed daar.

Dan moet je ook oog hebben voor het machtsvacuum waarin de taliban (gesteund door de USA) kwamen nadat het land door een meer dan 20 jarige oorlog terecht kwamen. Zij hebben ook recht op tijd om hun land in orde te brengen.

mulan
22-07-06, 18:26
Geplaatst door Thermopylae
Ik ben heel erg benieuwd welke Nederlandse belangen er verdedigd worden in Afganistan, met een handjevol soldaten.

"Eergisteren zag ik een programma van het Humanistische verbond, daar lieten ze een christelijke Irakese pianist zien waarvan alle dochters, zelfs 1 die al in Amerika woonde, allen het jammer vonden dat Saddam wegwas."

Er was in Irak inderdaad een kleine groep van mensen die schandalig bevoorrecht werden door het regime Sadam. Ik kan mij volledig voorstellen, dat nu deze voordelige positie voorbij is, zij heel droevig zijn.

Simplistische uitleg van je. Ik heb diezelfde docu gezien en dat zeiden ze niet omdat ze belachelijk bevoorrecht werden. Het ligt wat gecompliceerder dan ....'ik had het eerst veel leuker als nu'.

Thermopylae
22-07-06, 18:53
Maar hoe weet je, dat ze niet hebben deel uitgemaakt van de bevoorrechte kleine bovenlaag? Deze mensen zullen daar natuurlijk niet zo graag over praten, zeker niet tegen over mensen uit Europa, dat ligt na de val van Sadam nogal gevoelig.