PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse, kan ze een Marokkaanse nationaliteit krijgen?



NIS
23-07-06, 21:39
Misschien, dat dit bericht niet hier thuis hoort. Wilde toch het volgende vragen:

Stel, je bent met een Nederlands meisje en getrouwd met een Marokkaan. Je vrouw inmiddels wil ook een Marokkaanse nationaliteit. Is het mogelijk om als Nederlandse een dubbele nationaliteit te nemen? Is het bij de Nederlandse wet toegestaan om daarnaast ook een ander nationaliteit te nemen? Stel, dat het antwoord nee is, dan wil ik weten of je als niet Marokkaan voor een Marokkaanse nationaliteit kunt kiezen.

Deze vraag is gedreven door nieuwsgierigheid en je weet maar nooit in de toekomst ;)

Alvast bedankt!

Alim
23-07-06, 22:06
Naar mijn weten is het niet mogelijk voor autochtonen Nederlandse om dubbel nationaliteit aan te vragen. wel is het zo dat je een Marokkaanse nationaliteit kunt aanvragen, Ik raad je in dat geval teenstelligste af. Je verliest namelijk alle rechten hier in Nederland die je voorheen wel had, bovendien met de huidige regering en met Rita aan de boeg zou ik dat absoluut niet aan denken dat je zo iets overkomt. De gevolgen zullen onmenselijk zijn.

Marsipulami
23-07-06, 22:13
Zo'n constructie schept wel perspectieven om de Marokkaans-Nederlandse huwelijksmigratie nieuw leven in te blazen.

Een koppel waarvan beide de Marokkaanse nationaliteit hebben en die in Marokko trouwen daar heeft de wetgeving en de ingevoerde drempels in Nederland geen vat op.

Als het koppel of één van beiden dan ook nog es de dubbele nationaliteit heeft dan kunnen ze natuurlijk ook ongestoord in Nederland komen wonen.

Wellicht is het zo dat Nederlandse Nederlanders geen dubbele nationaliteit kunnen hebben en Marokkaanse Nederlanders wel. Maar dat is dan weer een schending van het gelijkheidsbeginsel en ook weer aanvechtbaar voor één of andere rechtbank.

observer
24-07-06, 08:02
Geplaatst door Marsipulami
Zo'n constructie schept wel perspectieven om de Marokkaans-Nederlandse huwelijksmigratie nieuw leven in te blazen.

Een koppel waarvan beide de Marokkaanse nationaliteit hebben en die in Marokko trouwen daar heeft de wetgeving en de ingevoerde drempels in Nederland geen vat op.

Als het koppel of één van beiden dan ook nog es de dubbele nationaliteit heeft dan kunnen ze natuurlijk ook ongestoord in Nederland komen wonen.

Wellicht is het zo dat Nederlandse Nederlanders geen dubbele nationaliteit kunnen hebben en Marokkaanse Nederlanders wel. Maar dat is dan weer een schending van het gelijkheidsbeginsel en ook weer aanvechtbaar voor één of andere rechtbank. pandora's doos want ze kunnen dan net zo goed het voor iedereen verbieden

het is overigens niet totaal verboden hoor je kunt als nederlander een 2e nationaliteit aannemen als je met iemand getrouwd bent, niet altijd volgens mij kan het alleen als je in het betreffende land woont, belastingplichtig bent (ingezetene) en er sprake is van een duurzaam verblijf

Marsipulami
24-07-06, 08:29
Geplaatst door observer
pandora's doos want ze kunnen dan net zo goed het voor iedereen verbieden


Dat kan men niet. Nederland kan enkel beslissen over wie Nederlander kan worden. Wie de Marokkaanse nationaliteit krijgt (of die behoudt) dat beslist Marokko.

Het enige wat Nederland kan doen is Marokkanen verbieden om in de toekomst nog Nederlander te worden aangezien het niet mogelijk is dat een Marokkaan (en zijn nakomelingen) -naar Marokkaans recht- afstand doen van hun Marokkaanse nationaliteit. Het afpakken van de dubbele nationaliteit kan Nederland niet op zijn eentje, daarvoor moet Marokko ook meewerken.

observer
24-07-06, 12:18
Geplaatst door Marsipulami
Dat kan men niet. Nederland kan enkel beslissen over wie Nederlander kan worden. Wie de Marokkaanse nationaliteit krijgt (of die behoudt) dat beslist Marokko.

Het enige wat Nederland kan doen is Marokkanen verbieden om in de toekomst nog Nederlander te worden aangezien het niet mogelijk is dat een Marokkaan (en zijn nakomelingen) -naar Marokkaans recht- afstand doen van hun Marokkaanse nationaliteit. Het afpakken van de dubbele nationaliteit kan Nederland niet op zijn eentje, daarvoor moet Marokko ook meewerken. dat bedoel ik

ze kunnen dubbele nationaliteit verbieden

en aangezien marokkanen hun nationaliteit niet kunnen opgeven zouden ze dan de nederlandse kwijtraken

Marsipulami
24-07-06, 13:59
Geplaatst door observer


en aangezien marokkanen hun nationaliteit niet kunnen opgeven zouden ze dan de nederlandse kwijtraken


Nee dat kan ook niet. Men heeft al vanalles geprobeerd, met matig succes. Bovendien wil men dat niet. Men wil de Marokkanen in Nederland hun Marokkaanse identiteit afpakken, niet hun Nederlandse, echter helaas.

super ick
24-07-06, 14:03
Geplaatst door Marsipulami
Nee dat kan ook niet. Men heeft al vanalles geprobeerd, met matig succes. Bovendien wil men dat niet. Men wil de Marokkanen in Nederland hun Marokkaanse identiteit afpakken, niet hun Nederlandse, echter helaas.

Waarom helaas?

observer
24-07-06, 15:18
Geplaatst door Marsipulami
Nee dat kan ook niet. Men heeft al vanalles geprobeerd, met matig succes. Bovendien wil men dat niet. Men wil de Marokkanen in Nederland hun Marokkaanse identiteit afpakken, niet hun Nederlandse, echter helaas. duitsland pakt regelmatig de duitse nationaliteit af van turken die na het aannemen van de duitse nationaliteit toch weer de turkse aanvragen

ronald
24-07-06, 15:50
Geplaatst door observer
duitsland pakt regelmatig de duitse nationaliteit af van turken die na het aannemen van de duitse nationaliteit toch weer de turkse aanvragen


In dit geval is het een Nederlandse die een Marokkaanse nationaliteit aanvraagt. Morokkanen hoeven dat niet want die zijn dat automatisch. Passief burgerschap of zo. Mits ze in Marokko een soort "niet-volledig-Marokkaanschap" hebben, dat je wel Marokkaan ben maar toch niet voor de 100 % en je bv niet mag stemmen, dan zou Nederland daar accoord mee moeten gaan.
Ik snap niet waarom men in Marokko beter een vreemde nationaliteit zou aanhouden?

Thermopylae
24-07-06, 17:02
Een Nederlandse waterpolospeler had op verzoek van zijn Italiaanse club - men mag maar een beperkt aantal niet Italianen opstellen - de Italiaanse nationaliteit aangekomen. Op een gegeven moment kreeg hij spijt en wilde ook weer voor de Nederlandse ploeg uitkomen, dus wilde hij zijn Ned. nationaliteit terug. Nee dus! Als laatste redmiddel verzoek ingediend bij minister Verdonk, ondersteund door de Ned. Waterpolobond omdat hij record international is en belangrijk voor een komend wk of ek toernooi. Afgewezen! Dus je Ned. nationaliteit terugkrijgen schijnt nog niet zo gemakkelijk te zijn.

Seif
24-07-06, 17:05
Waarom zou iemand in hemelsnaam Marokkaan willen worden? :dood:

Divine_70
24-07-06, 18:03
Geplaatst door Seif
Waarom zou iemand in hemelsnaam Marokkaan willen worden? :dood:

Stel je raakt tot over je oren in love op bijvoorbeeld een Marokkaan dan kan ik me voorstellen dat je het overweegt, moslim worden is gelijk weer een heel ander verhaal.
Je kunt je beter afvragen waarom iemand het van je zou verlangen, liefde kent geen grenzen lijkt me.

observer
24-07-06, 21:29
Geplaatst door Divine_70
Stel je raakt tot over je oren in love op bijvoorbeeld een Marokkaan dan kan ik me voorstellen dat je het overweegt, moslim worden is gelijk weer een heel ander verhaal.
Je kunt je beter afvragen waarom iemand het van je zou verlangen, liefde kent geen grenzen lijkt me. liefde toch niets met paspoort te maken

weinig voordelen lijkt me

kinderen zouden zowiezo al marokjes worden via vader

Divine_70
24-07-06, 21:37
Geplaatst door observer
liefde toch niets met paspoort te maken

weinig voordelen lijkt me

kinderen zouden zowiezo al marokjes worden via vader

Hoeft ook geen voordeel aan te zitten, er kunnen omstandigheden zijn die je gedeeltelijk op die manier op kan lossen, maar dan zou het uit practische overwegingen zijn, niet om te bewijzen dat je zoveel van een persoon houd, dan mag hij/zij het al op voorhand niet van je vragen.

super ick
25-07-06, 07:47
Geplaatst door observer
dat bedoel ik

ze kunnen dubbele nationaliteit verbieden

en aangezien marokkanen hun nationaliteit niet kunnen opgeven zouden ze dan de nederlandse kwijtraken


Even resume: Dat betekend dus eens een Marokkaan, altijd een Marokkaan. Maar als je in Nederland kinderen krijgt dan kan je toch alleen een Nederlands paspoort aanvragen en geen Marokkaans? (Als je dat wilt uiteraard)

observer
25-07-06, 08:20
Geplaatst door super ick
Even resume: Dat betekend dus eens een Marokkaan, altijd een Marokkaan. Maar als je in Nederland kinderen krijgt dan kan je toch alleen een Nederlands paspoort aanvragen en geen Marokkaans? (Als je dat wilt uiteraard) je zou het denken, ken er die het gedaan hebben maar vraag me af wat er gebeurd als je dan met je kind naar marokko gaat en er staat "zoon van ......" in zijn papieren

volgens mij ben je voor je nee dank je kan zeggen marokkaan :schrik:

super ick
26-07-06, 13:34
Geplaatst door observer
je zou het denken, ken er die het gedaan hebben maar vraag me af wat er gebeurd als je dan met je kind naar marokko gaat en er staat "zoon van ......" in zijn papieren

volgens mij ben je voor je nee dank je kan zeggen marokkaan :schrik:

Weet iemand wat je er voor moet doen om in dat geval je kind de Marokkaanse nationaliteit te geven?
Is dat echt zo gemakkelijk?

observer
26-07-06, 13:53
Geplaatst door super ick
Weet iemand wat je er voor moet doen om in dat geval je kind de Marokkaanse nationaliteit te geven?
Is dat echt zo gemakkelijk? neem aan dat je het op de ambassade moet aangeven en meer niet

wat op zich trouwens pas echt apart is is dat de burgelijke stand in nederland het invult

als je een kind van ouders met duo nationaliteit(of met alleen andere ) aan komt geven (nee niet verlinken :fparty: ) zetten ze ook neer dat het kind een 2e nationaliteit heeft zonder dat te checken

mijn zus ging paspoort halen en toen zag ze dat het bij haar dochter zo stond (terwijl het niet klopte) ging redelijk door het lint