PDA

Bekijk Volledige Versie : Unicef:elke dag 1200 doden in Congo



~Panthera~
24-07-06, 21:03
********************************
Unicef:elke dag 1200 doden in Congo

********************************
` Door de oorlog in Congo sterven elke
dag 1200 mensen.Meer dan de helft van
hen zijn kinderen.De VN-organisatie
Unicef schrijft dat in een rapport dat
vandaag is verschenen.

Unicef stelt dat als direct of indirect
gevolg van de oorlog al zo'n 4 miljoen
mensen zijn overleden.Nog elke maand
worden meer dan 100.000 mensen door de
oorlogshandelingen uit hun huis
verdreven.

Volgens Unicef worden 30.000 kinderen
door milities ingezet als soldaat of
moeten ze dienen als seksslaaf.Bijna
eenderde van de kinderen onder de vijf
jaar in Congo is ondervoed.


:moe:

Witte78
24-07-06, 21:09
Hieraan zie je wel weer hoe enorm er met 2 maten wordt gemeten in deze wereld, door iedereen.

Walgelijk wat daar gebeurt. Laat daar de aandacht van de media en hulpverlening maar eens opvallen, en laat ze het in het middenoosten lekker zelf uitzoeken.

IbnRushd
24-07-06, 21:15
Geplaatst door Witte78
Hieraan zie je wel weer hoe enorm er met 2 maten wordt gemeten in deze wereld, door iedereen.

Walgelijk wat daar gebeurt. Laat daar de aandacht van de media en hulpverlening maar eens opvallen, en laat ze het in het middenoosten lekker zelf uitzoeken.

Dat gaat niet, jongen. Je had het artikel van Hated moeten lezen: http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=194709

~Panthera~
24-07-06, 21:17
Geplaatst door Witte78
Hieraan zie je wel weer hoe enorm er met 2 maten wordt gemeten in deze wereld, door iedereen.

Walgelijk wat daar gebeurt. Laat daar de aandacht van de media en hulpverlening maar eens opvallen, en laat ze het in het middenoosten lekker zelf uitzoeken.


De Democratische Republiek Congo is potentieel heel rijk vanwege de bodemschatten.
Dit zijn de belangrijkste grondstoffen:

Diamant, in het midden en Oosten van het land
Goud, in de Oostelijke en Noordoostelijke provincies
Coltan, in het Noordoosten en Oosten van Congo. Coltan is een belangrijke grondstof voor mobiele telefoons en laptops
Hardhout, Congo heeft de grootste hardhoutreserves van Afrika.
Olie en gas, langs de Atlantische kust, bij het Albertmeer dat grenst aan Uganda, en bij het Kivumeer grenzend aan Rwanda.


Tja, je zou toch denken............. :argwaan:

Morosian
26-07-06, 10:53
Geplaatst door Witte78
Hieraan zie je wel weer hoe enorm er met 2 maten wordt gemeten in deze wereld, door iedereen.

Op een of andere manier verbaast het me niets dat dit topic maar weinig populair is.

Oeroeboeroe
26-07-06, 10:54
Geplaatst door Morosian
Op een of andere manier verbaast het me niets dat dit topic maar weinig populair is.

Congo is wellicht meer een topic voor Belgen.

Morosian
26-07-06, 11:03
Geplaatst door IbnRushd
Dat gaat niet, jongen. Je had het artikel van Hated moeten lezen: http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=194709

Het bericht dat er in Congo 1200 doden per dag zijn te betreuren stond in alle denkbare media. Het zijn dus kennelijk niet zozeer de media die zo selectief geobsedeerd zijn door het Midden-Oosten, maar de mensen zelf. Dit forum is daar een heel goed voorbeeld van. Vanwaar toch steeds die selectieve verontwaardiging? Fascinerend.

Oeroeboeroe
26-07-06, 12:00
http://img.timeinc.net/time/photoessays/congo/dead.jpg

IbnRushd
26-07-06, 12:04
Geplaatst door Morosian
Het bericht dat er in Congo 1200 doden per dag zijn te betreuren stond in alle denkbare media. Het zijn dus kennelijk niet zozeer de media die zo selectief geobsedeerd zijn door het Midden-Oosten, maar de mensen zelf. Dit forum is daar een heel goed voorbeeld van. Vanwaar toch steeds die selectieve verontwaardiging? Fascinerend.

Hoe vaak staat Congo in tegenstelling tot MO in het nieuws?

Morosian
26-07-06, 12:31
Geplaatst door IbnRushd
Hoe vaak staat Congo in tegenstelling tot MO in het nieuws?

Niet genoeg. Dat is helaas de wet van vraag en aanbod. Maar gelukkig kunnen we daar op dit forum in ieder geval verandering in brengen. Zoveel fijne mensen bij elkaar die het zo graag en zo fanatiek opnemen voor de onderdrukten - ik neem aan dat die nu staan te trappelen hun aandacht te verschuiven naar Congo. Ik bedoel, 400 doden in twee weken in het Midden-Oosten is natuurlijk vreselijk, maar 1200 doden per dag is natuurlijk een stuk schrijnender. Dat zijn namelijk 16.800 slachtoffers in diezelfde periode.

IbnRushd
26-07-06, 12:51
Geplaatst door Morosian
Niet genoeg. Dat is helaas de wet van vraag en aanbod. Maar gelukkig kunnen we daar op dit forum in ieder geval verandering in brengen. Zoveel fijne mensen bij elkaar die het zo graag en zo fanatiek opnemen voor de onderdrukten - ik neem aan dat die nu staan te trappelen hun aandacht te verschuiven naar Congo. Ik bedoel, 400 doden in twee weken in het Midden-Oosten is natuurlijk vreselijk, maar 1200 doden per dag is natuurlijk een stuk schrijnender. Dat zijn namelijk 16.800 slachtoffers in diezelfde periode.

Waarom zouden we onze aandacht verschuiven als er nog steeds een aantal prikkers Hezbollah en Hamas de schuld geven aan al het leed? Waarom zouden we keer op keer van onderwerp moeten veranderen als Israel 49 jaar niet aan de resoluties houdt? Waarom zou ik mijn moslimbroeders in de ijskast zetten en aandacht vestigen aan iets waar de VN tot nu toe geen reet heeft gedaan en nog steeds tachtig kleuren schijt als het om sancties gaat jegens Israel? Wat is het nut van Congo gebeuren als de oplossing mijlen ver weg is? Wat is het nut als er een berg relevante informatie omtrent de gebeuren in Congo ontbreekt en dat een discussie op dat gebied kennis vereist, in tegenstelling tot Palestina issue?

Arvid
26-07-06, 12:58
Geplaatst door IbnRushd
Waarom zouden we onze aandacht verschuiven als er nog steeds een aantal prikkers Hezbollah en Hamas de schuld geven aan al het leed? Waarom zouden we keer op keer van onderwerp moeten veranderen als Israel 49 jaar niet aan de resoluties houdt? Waarom zouden we onze moslimbroeders in de ijskast zetten en aandacht vestigen aan iets waar de VN tot nu toe geen reet heeft gedaan en nog steeds tachtig kleuren schijt als het om sancties gaat jegens Israel? Wat is het nut van Congo gebeuren als de oplossing mijlen ver weg is? Wat is het nut als er een berg relevante informatie omtrent de gebeuren in Congo ontbreekt en dat een discussie op dat gebied kennis vereist, in tegenstelling tot Palestina issue?

"we"?
Spreek voor jezelf.

IbnRushd
26-07-06, 13:00
Geplaatst door Arvid
"we"?
Spreek voor jezelf.

Ja 'we'. Problemen mee?

Arvid
26-07-06, 13:12
Geplaatst door IbnRushd
Ja 'we'. Problemen mee?

Wie is "we" dan? Jij en je andere persoonlijkheid?

IbnRushd
26-07-06, 13:22
Geplaatst door Arvid
Wie is "we" dan? Jij en je andere persoonlijkheid?

Wat een grapjas. Vooruit dan maar:


Geplaatst door
Morosian

Maar gelukkig kunnen we daar op dit forum in ieder geval verandering in brengen

Witte78
26-07-06, 13:25
Geplaatst door IbnRushd
Waarom zouden we onze aandacht verschuiven als er nog steeds een aantal prikkers Hezbollah en Hamas de schuld geven aan al het leed? Waarom zouden we keer op keer van onderwerp moeten veranderen als Israel 49 jaar niet aan de resoluties houdt? Waarom zouden we onze moslimbroeders in de ijskast zetten en aandacht vestigen aan iets waar de VN tot nu toe geen reet heeft gedaan en nog steeds tachtig kleuren schijt als het om sancties gaat jegens Israel? Wat is het nut van Congo gebeuren als de oplossing mijlen ver weg is? Wat is het nut als er een berg relevante informatie omtrent de gebeuren in Congo ontbreekt en dat een discussie op dat gebied kennis vereist, in tegenstelling tot Palestina issue?

Wat is dit nu weer voor domme redenatie. Omdat we er te weinig kennis over hebben moeten we er ons ook maar niet in verdiepen?

En het wordt mij aardig duidelijk waarom je de mensen daar niet zoveel kan schelen. Dat verklapt het woord "moslimbroeders".

Aan een kant wel begrijpelijk, gezien mensen die bij een bepaalde groep horen nu eenmaal eerst opkomen voor hun eigen groep. Gebeurt dit ten nadele van een andere groep, dan heet dat discriminatie, of racisme.

Ik vind het echter jammer dat wij als westen niet meer aandacht aan Congo besteden. Die paar joden en palestijnen die zo nu en dan worden opgeblazen staat wat mij betreft totaal niet in verhouding met 1200 mensen, waaronder 600 kinderen die PER DAG op afgrijzelijke manier doodgaan. Maar het zal ongetwijfelt met de Amerikaanse steun aan Israel te maken hebben :(

Arvid
26-07-06, 13:29
Geplaatst door IbnRushd
Wat een grapjas. Vooruit dan maar:

Ah. Ik snap het. IbnRushd = Morosian. Dat is ook weer opgehelderd, ik ga zwemmen!

IbnRushd
26-07-06, 13:30
Geplaatst door Witte78
Wat is dit nu weer voor domme redenatie. Omdat we er te weinig kennis over hebben moeten we er ons ook maar niet in verdiepen?

Dat heb ik niet gezegd; je mag er best over verdiepen, maar ik hou me liever bezig over zaken waar ik wel een beetje kennis over heb. Dus leg geen woorden in mijn mond, oke?


Geplaatst door Witte78

En het wordt mij aardig duidelijk waarom je de mensen daar niet zovele kan schelen. Dat verklapt het woord "moslimbroeders".

Ik heb mijn prioriteiten. Dat wil niet zeggen dat ik andere leed negeer. Dat zijn jouw woorden. Nogmaals, kom aub niet met stomme conclusie(s).


Geplaatst door Witte78

Aan een kant wel begrijpelijk, gezien mensen die bij een bepaalde groep horen nu eenmaal eerst opkomen voor hun eigen groep. Gebeurt dit ten nadele van een andere groep, dan heet dat discriminatie, of racisme.

Er is geen sprake van 'nadeligheid' in deze draad.


Geplaatst door Witte78

Ik vind het echter jammer dat wij als westen niet meer aandacht aan Congo besteden. Die paar joden en palestijnen die zo nu en dan worden opgeblazen staat wat mij betreft totaal niet in verhouding met 1200 mensen, waaronder 600 kinderen die PER DAG op afgrijzelijke manier doodgaan. Maar het zal ongetwijfelt met de Amerikaanse steun aan Israel te maken hebben :(

Wie weet.

IbnRushd
26-07-06, 13:32
Geplaatst door Arvid
Ah. Ik snap het. IbnRushd = Morosian. Dat is ook weer opgehelderd, ik ga zwemmen!

Ja, ga maar lekker zwemmen. Dat is een stuk beter voor jou.

Seif
26-07-06, 13:35
Geplaatst door Witte78
En het wordt mij aardig duidelijk waarom je de mensen daar niet zoveel kan schelen. Dat verklapt het woord "moslimbroeders".

Aan een kant wel begrijpelijk, gezien mensen die bij een bepaalde groep horen nu eenmaal eerst opkomen voor hun eigen groep. Gebeurt dit ten nadele van een andere groep, dan heet dat discriminatie, of racisme.

De werkelijkheid is nog wranger. In Soedan worden moslims ook massaal afgeslacht. Wat Israel doet is echt verschrikkelijk, laten we daar duidelijk over zijn. Maar in Soedan gaat het over vele grotere aantallen. Mensen die levend worden verbrand, massale verkrachtingen, etc. Toch is daar veel minder aandacht voor dan het conflict tussen Israel en de Palestijnen. Erg raar als men zich betrokken voelt bij het leed van de 'moslimbroeders'. Kennelijk vindt men het belangrijker door wie men iets aangedaan wordt, dan wat men aangedaan wordt. Immers, in Soedan zijn het mede-moslims die zich aan gruweldaden bezondigen.

IbnRushd
26-07-06, 13:42
Geplaatst door Seif
De werkelijkheid is nog wranger. In Soedan worden moslims ook massaal afgeslacht. Wat Israel doet is echt verschrikkelijk, laten we daar duidelijk over zijn. Maar in Soedan gaat het over vele grotere aantallen. Mensen die levend worden verbrand, massale verkrachtingen, etc. Toch is daar veel minder aandacht voor dan het conflict tussen Israel en de Palestijnen. Erg raar als men zich betrokken voelt bij het leed van de 'moslimbroeders'. Kennelijk vindt men het belangrijker door wie men iets aangedaan wordt, dan wat men aangedaan wordt. Immers, in Soedan zijn het mede-moslims die zich aan gruweldaden bezondigen.

Seif, waarom mogen we niet over de Palestijnen hebben? Komt dat misschien je de strot uit: elke x Palestijnen en Israël? Jij bent niet de enige die zoiets doorheen kwakkelt hoor.

Btw: ik wil deze topic ook niet verpesten voor andere geïnteresseerden, die wellicht wel de topic willen vervullen met nuttige informatie. Maar als dat niet blijkt, dan moet je maar vernemen dat zowel autochtonen als allochtonen helemaal geen interesse tonen en dat ze dat smoesje slechts gebruiken voor andere doeleinden. Laten wij het hierbij houden en laten we kijken of Congo-topic iets wordt.

Oeroeboeroe
26-07-06, 13:45
We beginnen bij de basis.



http://www.sweetmarias.com/congo.gif


Congo

Seif
26-07-06, 13:50
Geplaatst door IbnRushd
Seif, waarom mogen we niet over de Palestijnen hebben? Komt dat misschien je de strot uit: elke x Palestijnen en Israël? Jij bent niet de enige die zoiets doorheen kwakkelt hoor.]

Van mij mogen jullie het zoveel over de Palestijnen hebben als maar kan. Ik observeer alleen maar dat dat conflict disproportioneel veel aandacht krijgt. En daar kan men dan weer allerlei interessante conclusies uithalen over de geestesgesteldheid van de Islamitische wereld. Zelf ben ik wel redelijk consequent in mijn (des)interesse voor de verschillende conflicten op deze aardkloot.

Oeroeboeroe
26-07-06, 13:51
Geschiedenis

Prekoloniale periode

Het gebied waar nu Congo-Kinshasa is werd 10.000 jaar geleden al bevolkt. Van 2000 v.Chr. tot 500 na Chr. kwamen migratiegolven van Bantoes het land waar nu Congo (Congo-Brazzaville inbegrepen) is binnen vanuit het noordwesten, waarbij de oorspronkelijke pygmeebevolking naar het zuiden verdreven werd. De etnische diversiteit werd aangevuld met daaropvolgende migraties vanuit Darfoer en Kordofan in Soedan in het noordoosten, en vanuit Oost-Afrika in het oosten. Hierdoor werd de Bantoe-taalfamilie ook de overheersende talengroep.

Tegen de 15e eeuw was de dominante politieke macht in Congo het Kongo-rijk. Dit was een hoger ontwikkelde staat in het zuidwesten van het moderne Congo en het noorden van Angola en Kabinda. Op zijn hoogtepunt reikte het rijk van de Atlantische oceaan in het westen tot de Kwango-rivier in het oosten, en van de Congo-rivier in het noorden tot de Loje-rivier in het zuiden. Het was een koninkrijk, met aan het hoofd de Manikongo die heerste over de Bakongo vanuit zijn hoofdstad in Mbanza-Kongo, waaruit de huidige stad Sao Salvador ontstaan is. Het rijk vormde het centrum voor een intensieve handel van grote hoeveelheden ivoor in Centraal-Afrika, en er werd koperwerk, raffiakledij en aardewerk geproduceerd, naast de natuurlijke producten. Deze handelsgoederen zouden, naast de slaven, de ruggengraat vormen van de handel van Kongo met de Europeanen (vooral de Portugezen).

De slavenhandel was een belangrijke factor in de ondergang van het koninkrijk, omdat toegelaten werd dat de Europese slavenhandelaars een groot percentage van de bevolking wegvoerden. Hoewel de historische bronnen schaars zijn doordat de invallende Europeanen bijna alles vernietigden is het duidelijk dat de Kongo-beschaving erg geavanceerd was. Zo was er bijvoorbeeld een nauwkeurig systeem van belastingheffing, en een officiële Kongo-taal.

Naast het Kongo-rijk waren er nog andere, kleinere staten verspreid over het land, zoals de pygmeeën en andere stammen, voornamelijk jagers-verzamelaars. De oostelijke bevolking werd sterk geteisterd door slavenhandel vanuit Zanzibar, die vooral van Arabische oorsprong was, in tegenstelling tot de Atlantische slavenhandel.


Koloniale periode (1870-1960)

Vanaf de jaren 1870 werd het land voor het eerst verkend door Europeanen en ontstond de eerste administratie. Het gebied werd voor het eerst in kaart gebracht door de Engelse ontdekkingsreiziger Henry Morton Stanley. In 1885 werd het land op de Conferentie van Berlijn toegekend aan koning Leopold II van België. Hij maakte er zijn persoonlijke eigendom van en noemde het de 'Congo Vrijstaat'. Toen kort daarna rubber een fel begeerd product werd, bracht het land een fortuin op voor Leopold, waarmee hij gebouwen oprichtte in Brussel, Tervuren en Oostende. De Congolezen werden ondertussen uitgebuit, en tussen 1885 en 1908 stierven naar schatting ongeveer 5 miljoen mensen (volgens sommige ramingen zelfs nog meer) aan uitbuiting en ziekten. Dit misbruik werd veroordeeld in een rapport van de Britse diplomaat Roger Casement en in internationaal protest waarin de Britse journalist E.D. Morel een centrale rol nam, en welk onder andere door de schrijver Mark Twain gesteund werd. In 1908 moest het Belgische Parlement plooien onder de druk en nam het de kolonie over van de koning. Het land werd nu Belgisch Congo genoemd. Het bestuur verbeterde aanzienlijk en er werd een niet onaanzienlijke economische en maatschappelijke vooruitgang gerealiseerd. De blanke koloniale heersers legden echter over het algemeen een neerbuigende, bevoogdende houding aan de dag ten opzichte van de inheemse bevolking, welke tot bittere rassentimenten aanleiding gaf.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog behaalde het kleine Congolese leger verschillende overwinningen tegen de Italianen in Noord-Afrika.


Eerste Republiek (1960-1965)

Congo werd onafhankelijk op 30 juni 1960, na bijna 10 jaar strijd; België trok zich uiteindelijk terug uit angst voor een onafhankelijkheidsoorlog zoals die in Algerije. Patrice-Emery Lumumba (1925-1961) werd eerste minister.

Kort na de onafhankelijkheid ontstond er muiterij in het leger, dat nog steeds geleid werd door Belgische officieren. Lumumba verving daarop deze officieren door Congolezen, waarna veel Belgen op de vlucht gingen en de administratie in elkaar stortte. De Belgische regering zond troepen om de Belgische burgers te beschermen en Lumumba riep de hulp van de Verenigde Naties in. De VN stuurde troepen om de orde te herstellen, met de steun van de Verenigde Staten, die in Lumumba een communist zagen en die wilden vermijden dat Congo zich tot de Sovjet-Unie zou richten. Op hetzelfde moment scheurde de rijke provincie Katanga zich af en riep haar onafhankelijkheid uit.

President Joseph Kasavubu probeerde Lumumba af te zetten, en Lumumba ontsloeg op zijn beurt Kasavubu als president. Kort daarna werd Lumumba onder huisarrest geplaatst door kolonel Joseph Mobutu. Lumumba ontsnapte, maar werd opnieuw opgepakt en in januari 1961 naar zijn vijanden in Katanga gevlogen, in opdracht van de Belgische minister voor Afrikaanse zaken. Daar werd Lumumba vermoord in onopgehelderde omstandigheden. Zijn lichaam zou opgelost zijn in zwavelzuur en werd nooit gevonden.

De CIA had Mobutu geholpen en was blij dat ze de door de Sovjet-Unie gesteunde Lumumba kwijt waren. Mobutu kreeg hierdoor meer macht en werd beschuldigd een Amerikaanse stroman te zijn. De Belgische regering heeft recent toegegeven dat zij in de omverwerping van Lumumba betrokken was.


Tweede Republiek (1965-1997)

Vlag van het toenmalige Zaïre (1963-1997)Na vijf jaar van onstabiliteit en wanorde zette Mobutu, nu luitenant-generaal, Kasavubu af in 1965. Hij installeerde een één-partijstaat, en verklaarde zichzelf staatshoofd. Af en toe waren er verkiezingen waarbij hij de enige kandidaat was. Er ontstond een periode van relatieve vrede en stabiliteit, maar het regime werd regelmatig beschuldigd van mensenrechtenschendingen, onderdrukking en ongebreidelde corruptie. Het persoonlijke bezit van Mobutu werd in 1984 geschat op 4 miljard dollar, ongeveer even groot als de nationale schuld van Congo.

In een poging om de Afrikaanse bewustwording uit te dragen hernoemde Mobutu het land en de rivier naar Zaïre, en zichzelf naar Mobutu Sese Seko. Hij nationaliseerde in 1973 in één klap alle buitenlandse bedrijven (de Zairisering), en kleine bedrijven in handen van buitenlanders werden verplicht een Zaïrees aan het hoofd te zetten. Drie jaar later was hij verplicht dit besluit terug te draaien.

Na de ineenstorting van de Sovjet-Unie bekoelden de relaties tussen Mobutu en de Verenigde Staten, hij werd niet langer beschouwd als een bondgenoot in de koude oorlog en de oppositie in Zaïre begon zich te roeren.


Derde Republiek (1997- )

Talen in CongoSinds 1994 werd Congo getroffen door etnische onlusten en burgeroorlog, mede door de instroom van vluchtelingen uit Rwanda en Burundi.

Op 18 mei 1997 trokken de soldaten van de Alliantie van Democratische Krachten onder leiding van Laurent-Désiré Kabila de Zaïrese hoofdstad Kinshasa binnen, waar zij als bevrijders werden binnengehaald. Meer dan 3000 kilometer hadden zij gelopen sinds zij eind oktober 1996 aan hun overwinningstocht begonnen. Twee dagen later riep Kabila zichzelf uit tot president van de Democratische Republiek Congo. Daarmee kwam een eind aan het jarenlange bewind van dictator Mobutu Sese Seko, maar niet aan de strubbelingen. De burgeroorlog in Congo sleepte zich jaren voort en verergerde in 1998 toen rebellen met steun van Rwanda en Oeganda probeerden president Laurent Kabila weg te jagen. Twee van de bekendste rebellengroepen zijn de Beweging voor Congolese Bevrijding (MLC, door Oeganda gesteund) en de Congolese Unie voor Democratie (RCD, door Rwanda geholpen).

Op 16 januari 2001 kwam Kabila tijdens een mislukte staatsgreep om het leven. Zijn zoon, Joseph Kabila, volgde hem op. Rond die moord speelde lange tijd een rechtszaak. In december 2002 werd in Pretoria, onder druk van onder meer Zuid-Afrika en België een akkoord gesloten tussen de partij van Kabila, de rebellengroepene en de politieke oppositie. Deze afspraken leidde tot het vormen van een overgangsregering onderleiding van Joseph Kabila, waarin zowel de voormalige rebellen en de politieke oppositie ook posten kregen toegewezen. Enkel de grootste oppositiepartij, de UDPS onder leiding van Ettienne Tshisekedi, is niet akkoord gegaan met de voorwaarden. Verder werd afgesproken dat op 30 juni 2005 democratische verkiezingen zouden worden gehouden. Een datum die maximaal met één jaar verschoven zou kunnen worden tot 30 juni 2006. Door vele vertragingen in de organisatie van het gehele proces in aanloop naar de verkiezingen is de laatste datum niet gehaald, de verkiezingen staan nu gepland voor 31 juli 2006.

(Wikipedia)

Ghiezzoe
26-07-06, 14:02
De Congolese Burgeroorlog is een conflict dat zich grotendeels op het grondgebied van de Congo-Kinshasa afspeelt. Omdat 9 Afrikaanse landen bij het conflict betrokken zijn wordt het conflict ook wel de "Afrikaanse Wereldoorlog" genoemd. Volgens het International Rescue Committee koste het conflict sinds 1998 aan 3 miljoen mensen het leven, de meeste slachtoffers stierven als gevolg van honger en ziekte. Miljoenen anderen vluchtten voor het geweld.

....Het conflict in het oosten van Congo heeft zijn oorsprong in de Rwandese genocide van 1994 en de aanverwante onlusten in buurland Burundi

...
De Congolese oorlog is er één zonder grote gevechten of frontlinies. Hoewel veel getrainde soldaten van verschillende nationale legers betrokken zijn, proberen de leiders van deze legers te vermijden hun troepen in een open oorlog in te zetten. De uitrusting en training van de nationale legers kost veel geld aan de arme staten uit de regio, en grote verliezen zouden moeilijk op te vangen zijn.

Hierdoor wordt de oorlog vooral uitgevochten door losse milities. Deze ongeoefende en ongedisciplineerde soldaten hebben een belangrijke rol in de gewelddadigheid van het conflict door regelmatige plunderingen, verkrachtingen en etnische zuiveringen. Het maakt het ook moeilijker om vrede te sluiten, aangezien de milities verder gaan, hoewel hun leiders een wapenstilstand hebben afgekondigd.

De conflicten zijn vooral op gericht controle te verwerven op de natuurlijke rijkdommen van Congo . De staten van de Grote Meren hebben hun oorlog gefinancierd door mineralen, diamanten en hout aan Oost-Congo te onttrekken. Hierdoor slaagden verschillende officieren van de Rwandese en Ugandese troepen erin zich persoonlijk te verrijkten. De Rwandese en Ugandese troepen werden steeds minder geïnteresseerd in het vervolgen van de verantwoordelijken van de genocide en meer geïnteresseerd in het beschermen van hun lucratieve gebieden in Oost-Congo. De bezettingstroepen legden aan de plaatselijke bevolking hoge belastingen en andere dingen op en eisten veel van het beschikbare voedsel in de streek op.

Ook tussen de verschillende groepen kwam er ruzie over het beheer van grondstoffen. In 1999 kwamen de Ugandese en Rwandese troepen tot een confrontatie in de stad Kisangani. De troepen die Kabila steunden waren echter te uitgeput om van deze situatie te profiteren.
...
In april 2001 onderzocht een VN-delegatie van experts de illegale ontginning van diamanten, kobalt, coltan, goud en andere waardevolle grondstoffen van Congo. Het rapport dat hieruit volgde beschuldigde Rwanda, Oeganda en Zimbabwe van het systematisch ontginnen van de Congolese rijkdom en raadde de Veiligheidsraad aan sancties te treffen.

bron: Wikipedia



http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=192082&perpage=10&display=&pagenumber=6


Uganda
--
2003
$60,000
2004
$1,990,000
2005
$1,984,000


Israel
2003
$2,147,256,000
2004
$2,202,240,000
2005
$2,280,000,000



http://www.worldpolicy.org/projects/arms/reports/WatWTable3.html

Ghiezzoe
26-07-06, 14:08
en nu de lijst:

http://www.aneki.com/oil.html

Oeroeboeroe
26-07-06, 14:08
1200 doden per dag : 24 uur = 50 doden per uur.

Ghiezzoe
26-07-06, 14:30
Geplaatst door Oeroeboeroe
1200 doden per dag : 24 uur = 50 doden per uur.


al die genocides en massa-slachtingen, AIDS en kindersterftecijfers en Afrika is nog steeds overbevolkt :verward:

er is zoveel onrecht in deze wereld dat ik niet zou weten waar er moet worden begonnen... Ik denk wel dat de eerste stap tot een rechtvaardigere wereld is dat de grote/invloedrijke mogendheden waaronder Amerika hun steun aan (o.a. levering van wapens) onrechtvaardige regimes staken. Als burgers van dit land dienen we de buitenlandse politiek kritisch te volgen en na te gaan of wij ook niet mee doen met het in stand houden van het onrecht en bij het stemmen deze zaken in het oog houden... voor de rest weet ik het ook niet...



dat alles draait om grondstoffen m.b.v. het in stand houden van corrupte en mensenrechten schendende regeringen:

In the wake of September 11th, and in keeping with its interest in securing access to oil and other key natural resources, the Bush administration has been rapidly expanding U.S. military involvement in Africa. While most recent increases in U.S. arms sales, aid and military training in Africa have been justified as part of what the administration refers to as the "Global War on Terrorism" (GWOT), oil has been a major factor in the administration’s strategic calculations from the outset.

In his first few months in office, President Bush’s first Secretary of State, Colin Powell, stressed the need to improve relations with oil producing nations like Nigeria and Angola . Similarly, the report of Vice-President Cheney’s Energy Task Force stressed the importance of gaining and maintaining access to African oil resources, which U.S. intelligence assessments expect to increase to as much as 25% of U.S. oil imports by the year 2020 .[16]

The Congressional Budget justification underscores the strong pull of oil interests in Bush administration decision making. The entry on Equatorial Guinea notes that "over the course of the past five years, U.S. companies have invested approximately $5 billion" in the country’s oil sector.[17] The entry for Sao Tome and Principe is more forward-looking, noting that "in the coming decade, U.S. companies are expected to participate in the development of petroleum resources in Sao Tome’s territorial waters."[18] Nigeria is cited for its "large oil and gas reserves," while the entry on Angola stresses the need to "help ensure U.S. private-sector oil access to a source of seven percent of U.S. petroleum imports, a figure likely to rise in the coming years."[19]

Beyond oil, U.S. military officials have cited "a growing terrorist threat" in northern and sub-Saharan Africa to justify a program of stepped up military engagement in the region . General James Jones, head of the U.S. European command, has suggested the need to create a "family of bases" across Africa that would range from forward operating locations that would include an airfield and facilities to house 3,000 to 5,000 U.S. military personnel to "bare-bones" bases that U.S. Special Forces or Marines could "land at and build up as the mission required."[20]

Since the beginning of the war on terrorism, foreign military aid has increased precipitously. The Pentagon’s largest military aid program, the Foreign Military Financing (FMF) program, increased by more than one-third (34%) between 2001 and 2005, jumping from $3.5 billion to $4.6 billion over that time period. President Bush is requesting $4.5 billion in FMF for 2006.
Many countries previously barred from receiving U.S. military aid, because of nuclear testing, human rights abuses, or their harboring of terrorists, began to receive aid in 2001. Two dozen nations-- including Afghanistan, Algeria, Pakistan, Uzbekistan and Uruguay-- either became first-time recipients of FMF during this period or were restored to the program after long absences. As a result, the number of countries receiving FMF assistance increased from 48 to 71 between 2001 and 2006—a 47.9% increase.

In that same time period, ten countries saw their aid at least triple, and seven had their FMF assistance increase by five times or more. The biggest gainers in FMF assistance in dollar terms were Jordan (+$127 million), Pakistan (+$300 million) and Afghanistan (+$396 million). None of these countries are democracies that fully respect human rights, according to the State Department’s Human Rights Report. For more details, see TABLE III.
tabel III: http://www.worldpolicy.org/projects...WatWTable3.html


The United States transferred defense articles to 18 of the 25 countries involved in active conflict during 2003, the last year for which full data is available. In 20 of the nations in conflict in 2003, the United States supplied weaponry some time in the last decade.

In all, the United States transferred $970.5 million in weaponry and related hardware to nations in conflict during 2003. And in the last decade, between 1994 and 2003, the United States transferred a total of more than $8.7 billion worth of military machinery and services to these countries.


http://www.worldpolicy.org/projects/arms/reports/wawjune2005.html#1

Morosian
28-07-06, 13:44
Geplaatst door IbnRushd
Waarom zouden we onze aandacht verschuiven als er nog steeds een aantal prikkers Hezbollah en Hamas de schuld geven aan al het leed? Waarom zouden we keer op keer van onderwerp moeten veranderen als Israel 49 jaar niet aan de resoluties houdt? Waarom zouden ik mijn moslimbroeders in de ijskast zetten en aandacht vestigen aan iets waar de VN tot nu toe geen reet heeft gedaan en nog steeds tachtig kleuren schijt als het om sancties gaat jegens Israel? Wat is het nut van Congo gebeuren als de oplossing mijlen ver weg is? Wat is het nut als er een berg relevante informatie omtrent de gebeuren in Congo ontbreekt en dat een discussie op dat gebied kennis vereist, in tegenstelling tot Palestina issue?

Ik kan me niet voorstellen dat je bij je volle verstand dit soort onmenselijk gedachtengoed etaleert.

Het lijkt mij dat je ten alle tijden moet proberen je medemens te helpen, maar misschien is dat typisch iets voor ongelovigen.

Als er een brand uitbreekt in een volle school, ga je dan eerst wachten op 'relevant informatie omtrent het gebeuren' in plaats van alles in het werk stellen om zoveel mogelijk mensen te redden?

Wat een ongekend kortzichtig egoïsme.

Morosian
28-07-06, 13:51
Geplaatst door Arvid
Ah. Ik snap het. IbnRushd = Morosian. Dat is ook weer opgehelderd, ik ga zwemmen!

Ik wens niet geassocieerd te worden met iemand die 1200 doden per dag wenst te negeren omdat ze niet tot zijn moslimbroeders behoren.

Morosian
28-07-06, 13:52
Geplaatst door Seif
Kennelijk vindt men het belangrijker door wie men iets aangedaan wordt, dan wat men aangedaan wordt.

Het mysterie ontrafeld.

Een andere logische verklaring voor dit fenomeen heb ik nog niet gehoord.

Witte78
28-07-06, 13:53
Geplaatst door Morosian
Ik kan me niet voorstellen dat je bij je volle verstand dit soort onmenselijk gedachtengoed etaleert.

Het lijkt mij dat je ten alle tijden moet proberen je medemens te helpen, maar misschien is dat typisch iets voor ongelovigen.

Als er een brand uitbreekt in een volle school, ga je dan eerst wachten op 'relevant informatie omtrent het gebeuren' in plaats van alles in het werk stellen om zoveel mogelijk mensen te redden?

Wat een ongekend kortzichtig egoïsme.

Ja lijkt me logisch. Hij moet eerst weten welke kinderen moslim zijn, anders weet hij niet wie hij moet redden.

Stel je voor dat hij per ongeluk een jood redt.

IbnRushd
28-07-06, 19:06
Geplaatst door Morosian
Ik kan me niet voorstellen dat je bij je volle verstand dit soort onmenselijk gedachtengoed etaleert.

Ik keur elke genocide, massamoord, moord op onschuldige burgers/mensen af. Of ze gelovig of ongelovig zijn, daar maak ik geen onderscheid in. Laat ik daar heel duidelijk in zijn.

Verder bepaal ik zelf waar ik het over wil hebben. Ik heb het ten minste over een onrecht, waar elke dag onschuldige burgers worden vermoord. Jij daarentegen loopt niets anders dan te zeiken en te vooroordelen op basis van bijzonder gestoorde gedachtekronkels, die tevens zo krom is als de neten.


Geplaatst door Morosian

Het lijkt mij dat je ten alle tijden moet proberen je medemens te helpen, maar misschien is dat typisch iets voor ongelovigen.

Doe ik ook.


Geplaatst door Morosian

Als er een brand uitbreekt in een volle school, ga je dan eerst wachten op 'relevant informatie omtrent het gebeuren' in plaats van alles in het werk stellen om zoveel mogelijk mensen te redden?



Kennelijk heb jij zoveel interessante nieuws verzameld waarmee je vast mij/ons een dienst kan bewijzen. Vertel maar?

Al Sawt
29-07-06, 22:26
Congo, zou pas populair worden als de daders moslims waren en olie onder grond had.

Kijk maar naar Darfur. Een conflict dat tig jaren duurt en maar een fractie van alle doden heeft veroorzaakt dan in Congo. En toch is het een accute wereldprobleem geworden dat alles overschaduwt en in handen van individuen als Morosian een ideale instrument om de moslims om de oren mee te slaan.

Goodnight
29-07-06, 22:48
Wat een zielige bedoening weer.

Opeens is het feit dat er weinig aandacht is voor Congo de moslims te verwijten?
Of op zijn minst de mensen op maroc.nl......

Als je het hebt over spijkers op laag water zoeken.

Volgens mij is Congo en de vreselijke situatie die daar woedt iets wat massaal wordt genegeerd.Al jaren.Dat geldt ook voor Soedan.

Sterker nog: het is wel duidelijk waar de grootmachten hun prioriteiten hebben.En ach, als men in Congo elkaar afslacht levert dat weer extra grondstoffen op die ze fijn onder elkaar kunnen verdelen.

Dus voor die zieligerds die nu denken een stok in de hand te hebben om moslims of de mensen die hier op maroc.nl prikken mee te slaan:

Begin bij jezelf en gebruik Congo niet om te 'bewijzen' dat moslims /maroc.nl-ers selectief met hun loyaliteit omgaan.


Ben je zo begaan met Congo?
Richt daar je energie op ipv hier te komen zeiken en geef het zogenaamde goede voorbeeld.

Al Sawt
29-07-06, 22:52
Geplaatst door Goodnight
Wat een zielige bedoening weer.

Opeens is het feit dat er weinig aandacht is voor Congo de moslims te verwijten?
Of op zijn minst de mensen op maroc.nl......

Als je het hebt over spijkers op laag water zoeken.

Volgens mij is Congo en de vreselijke situatie die daar woedt iets wat massaal wordt genegeerd.Al jaren.Dat geldt ook voor Soedan.

Sterker nog: het is wel duidelijk waar de grootmachten hun prioriteiten hebben.En ach, als men in Congo elkaar afslacht levert dat weer extra grondstoffen op die ze fijn onder elkaar kunnen verdelen.

Dus voor die zieligerds die nu denken een stok in de hand te hebben om moslims of de mensen die hier op maroc.nl prikken mee te slaan:

Begin bij jezelf en gebruik Congo niet om te 'bewijzen' dat moslims /maroc.nl-ers selectief met hun loyaliteit omgaan.


Ben je zo begaan met Congo?
Richt daar je energie op ipv hier te komen zeiken en geef het zogenaamde goede voorbeeld. Geloof me. Als het niet in nieuws was, dan had Morosian nauwelijks geweten wat er in Congo aan de hand is.

Als morgen het over Oost-Timor gaat, dan zal Morosian de Moslims verwijten dat ze nauwelijks interesse hebben voor Oost-Timor.

Terwijl hij er dag daarvoor nauwelijks aandacht aan schonk.

Goodnight
29-07-06, 23:03
Geplaatst door Al Sawt
Geloof me. Als het niet in nieuws was, dan had Morosian nauwelijks geweten wat er in Congo aan de hand is.

Als morgen het over Oost-Timor gaat, dan zal Morosian de Moslims verwijten dat ze nauwelijks interesse hebben voor Oost-Timor.

Terwijl hij er dag daarvoor nauwelijks aandacht aan schonk.

Congo krijgt te weinig aandacht,maar dat is geen nieuws.

Waar ik van walg zijn die zogenaamde moraalridders die het oh zo goed voorhebben met de HELE wereld de moslims komen inwrijven dat ze te weinig of selectief aandacht besteden aan Congo.

Wie is er hier selectief???
Voor dit soort mensen heb ik alleen maar 1 advies:
Ga vrijwilligerswerk doenals je neiging hebt tot het 'opvoeden' van anderen, ipv je zogenaamde oh zo gemaakte verontwaardiging hier te komen uiten.Of schrijf de media een brief waarin je van leer trekt dat ze de situatie van Congo te weinig onder de aandacht brengen in tegenstelling tot het nieuws over het M-O wat dagelijks onderdeel is van het nieuws.

Al Sawt
29-07-06, 23:05
Geplaatst door Goodnight
Congo krijgt te weinig aandacht,maar dat is geen nieuws.

Waar ik van walg zijn die zogenaamde moraalridders die het oh zo goed voorhebben met de HELE wereld de moslims komen inwrijven dat ze te weinig of selectief aandacht besteden aan Congo.

Wie is er hier selectief???
Voor dit soort mensen heb ik alleen maar 1 advies:
Ga vrijwilligerswerk doenals je neiging hebt tot het 'opvoeden' van anderen, ipv je zogenaamde oh zo gemaakte verontwaardiging hier te komen uiten.Of schrijf de media een brief waarin je van leer trekt dat ze de situatie van Congo te weinig onder de aandacht brengen in tegenstelling tot het nieuws over het M-O wat dagelijks onderdeel is van het nieuws. Van Morosian heb ik vernomen dat hij alles afzoekt of er in MO ooit voor Darfoer of Ruanda actie is ondernomen.

Kennelijk vergeet hij eerst een vergeefse zoekactie dichter bij huis te houden.

~Panthera~
29-07-06, 23:21
Toch blijft het vreemd.

Als IK zou beweren: ik steun AL mijn Europese medemensen, en er zouden een paar Belgen afgeslacht worden, en ik zou dan op mijn achterste poten staan en protesteren etc etc, en vervolgens zouden er een paar Duitsers worden afgeslacht, en ik zou geen bek opendoen, dan zou de vraag: "Goh, ik dacht dat je AL de Europeanen steunde ?" toch niet bizonder gek zijn wel ? :confused:

IK zou het in ieder geval niet gek vinden.
Wellicht dat ik er zelfs nog een antwoord op zou hebben, in de trant van: tja, Duitsers zie ik nu eenmaal niet zo heel erg zitten (als dat het geval was) want het zou toch op zijn minst ergens aan moeten liggen, nietwaar ?
Plus dat mijn bewering van AL mijn Europese medemensen toch even behoorlijk afgezwakt, zo niet geen ruk inhield eigenlijk.

Its that simple. :D Geen aanval, wel een constatering.

Goodnight
29-07-06, 23:30
Panthera, ik denk dat als je het de mensen zou vragen ( zonder vooringenomenheid) dat die mensen ook wel een plausibele antwoord zullen hebben.Of misschien gaan denken: hey, idd....mijn aandacht ligt meer bij die situatie dan bij de andere situatie.

Maar dat is nu niet het geval, er worden conclusies getrokken en er worden geen vragen gesteld.


Vooralsnog blijft het verwijt wat voor velen geldt en niet alleen voor de moslims.Ik vind het ronduit zwak om moslims voor de voeten te gooien dat ze minder heftig reageren als het over Congo gaat dan wanneer het over Palestina zou gaan.

Ik heb namelijk zelf nog niet meegemaakt dat er massaal demonstraties zijn georganiseerd in Nederland waarin men de straat opgaat voor Congo of vanwege de situatie in Soedan.Ook niet door Nederlanders......maar goed...ik kan het ook mis hebben.

~Panthera~
29-07-06, 23:40
Geplaatst door Goodnight
Panthera, ik denk dat als je het de mensen zou vragen ( zonder vooringenomenheid) dat die mensen ook wel een plausibele antwoord zullen hebben.Of misschien gaan denken: hey, idd....mijn aandacht ligt meer bij die situatie dan bij de andere situatie.

Maar dat is nu niet het geval, er zijn al conclusies getrokken en er worden geen vragen gesteld.


Vooralsnog blijft het verwijt wat voor velen geldt en niet alleen voor de moslims.Ik vind het ronduit zwak om moslims voor de voeten te gooien dat ze minder heftig reageren als het over Congo gaat dan wanneer het over Palestina zou gaan.

Ik heb namelijk zelf nog niet meegemaakt dat er massaal demonstraties zijn georganiseerd in Nederland waarin men de straat opgaat voor Congo.Ook niet door Nederlanders......


O ja, dat het voor velen geld, ben ik helemaal met je eens.
De meesten denken hier ook waarschijnlijk: ach, die Pronk zit (zat) er, en die lult zich daar maar een slag in de rondte en zoekt het maar uit.
En verder zijn de mensen er zwart (helaas, maar het is zo) en dat maakt het voor velen ook al niet intressant meer, helaas.
Maar er zijn er ook genoeg, die zich er wel met hart en ziel proberen voor in te zetten (dokters zonder grenzen, en andere Ned.org.)
Alleen wel met één verschil: die noemen de mensen daar geen "broeders in de Islam", en dat is het verschil.
Snap je ? dat maakt het zo onbegrijpelijk: waarom wel veel aandacht voor de Broeders in Gaza en niet in Darfur ?
Is er dan toch een "verschil" in "broeders" ?
DAT probeer ik dus te snappen. ;)


PS. en believe me: ik besef me maar al te goed dat er van Moslims nu eenmaal blijkbaar GEEIST word, dat ze perfect zijn.
En dat we dat geen van allen (Moslims en niet-Moslims) zijn, zou ook eens gezegd kunnen worden. ;)

Goodnight
29-07-06, 23:51
Geplaatst door ~Panthera~
O ja, dat het voor velen geld, ben ik helemaal met je eens.
De meesten denken hier ook waarschijnlijk: ach, die Pronk zit (zat) er, en die lult zich daar maar een slag in de rondte en zoekt het maar uit.
En verder zijn de mensen er zwart (helaas, maar het is zo) en dat maakt het voor velen ook al niet intressant meer, helaas.
Maar er zijn er ook genoeg, die zich er wel met hart en ziel proberen voor in te zetten (dokters zonder grenzen, en andere Ned.org.)
Alleen wel met één verschil: die noemen de mensen daar geen "broeders in de Islam", en dat is het verschil.
Snap je ? dat maakt het zo onbegrijpelijk: waarom wel veel aandacht voor de Broeders in Gaza en niet in Darfur ?
Is er dan toch een "verschil" in "broeders" ?
DAT probeer ik dus te snappen. ;)

Wie doen dat dan?
Wie noemen hen dan broeders in Islam?
En is het feit dat iemand hen zo noemt meteen reden om maar aan te nemen dat diegene zich minder druk maakt om Darfur of Congo?
Artsen zonder grenzen en andere organisaties ja.
Maar hoe zit het met de gewone burgers?

Want daar gaat het nu om.De mensen die nu worden beticht van selectief meeleven zijn gewone mensen zoals jij en ik en zoals de prikkers die ons hier onder de neus komen wrijven dat wij minder meevoelen met mensen in Darfur of Congo.
Die zogenaamde bewogen met alle ellende in de wereld meelevendeprikkers hoor ik er verder niet over dat er zowieso weinig berichtgeving en aandacht is over Darfur en Congo.
Hoe noemde Morosian het ook alweer?
Owja, een kwestie van vraag en aanbod.

M.a.w het feit dat de Nederlandse media er weinig over berichten is omdat moslims liever berichten horen over hun 'moslimbroeders'......

Sinds wanneer bepaalt een minderheid het nieuws???

Als ze al verontwaardigd willen zijn, moeten ze dat maar wezen omdat de regering ervoor kiest een oorlog te voeren op basis van leugens en onwaarheden ipv Congo en Darfur uit hun misere te redden.

~Panthera~
30-07-06, 00:05
Geplaatst door Goodnight
Wie doen dat dan?
Wie noemen hen dan broeders in Islam?
En is het feit dat iemand hen zo noemt meteen reden om maar aan te nemen dat diegene zich minder druk maakt om Darfur of Congo?
Artsen zonder grenzen en andere organisaties ja.
Maar hoe zit het met de gewone burgers?

Want daar gaat het nu om.De mensen die nu worden beticht van selectief meeleven zijn gewone mensen zoals jij en ik en zoals de prikkers die ons hier onder de neus komen wrijven dat wij minder meevoelen met mensen in Darfur of Congo.
Die zogenaamde bewogen met alle ellende in de wereld meelevendeprikkers hoor ik er verder niet over dat er zowieso weinig berichtgeving en aandacht is over Darfur en Congo.
Hoe noemde Morosian het ook alweer?
Owja, een kwestie van vraag en aanbod.

M.a.w het feit dat de Nederlandse media er weinig over berichten is omdat moslims liever berichten horen over hun 'moslimbroeders'......

Sinds wanneer bepaalt een minderheid het nieuws???

Als ze al verontwaardigd willen zijn, moeten ze dat maar wezen omdat de regering ervoor kiest een oorlog te voeren op basis van leugens en onwaarheden ipv Congo en Darfur uit hun misere te redden.


Ik snap um.
En in die zin heb je ook gelijk: de doorsnee Nederlandse boerenl*l ligt eigenlijk ook niet echt wakker van Darfur.
Dus in die zin kunnen we de vingers ook naar onszelf wijzen.
En wellicht ook om dezelfde reden: je kunt eigenlijk gillen wat je wilt, er veranderd daardoor in Darfur toch geen ruk.
De ver van mijn bed show.
Het enigste wat je kunt doen om de mensen daar enigsinds te helpen is geld storten op Artsen zonder Grenzen, en verder moeten de regeringen het uitzoeken cq de zooi DAAR onder druk zetten.
En dat doen ze ook niet duidelijk genoeg.
Soort slappe hap.
Bovendien staan er wel weer verschillende belangen op het spel, dus het blijft ook een politieke aangelegenheid.
En net wat ik al zei: van Moslims wordt blijkbaar geeist dat ze perfect zijn. :moe:
Klopt ook voor geen kant.
Blijkbaar MOET je overal een mening over hebben, anders is het niet goed. :rolleyes:

Goodnight
30-07-06, 13:49
Geplaatst door ~Panthera~
Ik snap um.
En in die zin heb je ook gelijk: de doorsnee Nederlandse boerenl*l ligt eigenlijk ook niet echt wakker van Darfur.
Dus in die zin kunnen we de vingers ook naar onszelf wijzen.
En wellicht ook om dezelfde reden: je kunt eigenlijk gillen wat je wilt, er veranderd daardoor in Darfur toch geen ruk.
De ver van mijn bed show.
Het enigste wat je kunt doen om de mensen daar enigsinds te helpen is geld storten op Artsen zonder Grenzen, en verder moeten de regeringen het uitzoeken cq de zooi DAAR onder druk zetten.
En dat doen ze ook niet duidelijk genoeg.
Soort slappe hap.
Bovendien staan er wel weer verschillende belangen op het spel, dus het blijft ook een politieke aangelegenheid.
En net wat ik al zei: van Moslims wordt blijkbaar geeist dat ze perfect zijn. :moe:
Klopt ook voor geen kant.
Blijkbaar MOET je overal een mening over hebben, anders is het niet goed. :rolleyes:

:wink:

mark61
30-07-06, 14:54
Op zich is het wel een goede vraag. Alleen moeilijk er rustig over te praten, blijkt.

Ik denk dat de ernst van ellende niet alleen in de body count zit, maar ook in de symboolwaarde. I <> P is symbool voor het kolonialisme. De oprichting van I is de laatste daad van ouwerwets hardcore kolonialisme, volkomen minachting van mensen die niet uit het westen komen. Dat zie je verder niet in de 20e eeuw. Tegenwoordig is het indirect, wat minder zichtbaar kolonialisme. De onderliggende minachting voor iedereen die niet uit het westen komt is overigens dezelfde gebleven.

Maar in P komt dat dagelijks aan de oppervlakte. Het verband is in Congo wat rommeliger. Zonder westerse bemoeienis was het er ook wel een zooitje. Maar die bemoeienis maakt het wel een stuk erger.

Tat-teg
30-07-06, 14:57
Geplaatst door Morosian
Het bericht dat er in Congo 1200 doden per dag zijn te betreuren stond in alle denkbare media. Het zijn dus kennelijk niet zozeer de media die zo selectief geobsedeerd zijn door het Midden-Oosten, maar de mensen zelf. Dit forum is daar een heel goed voorbeeld van. Vanwaar toch steeds die selectieve verontwaardiging? Fascinerend.



Zet CNN aan en zie wie het MO zoveel aandacht geeft.

MO krijgt zoveel aandacht van het westen om het westen betrokken is bij het MO. Men is daar bijvoorbeeld zelf aan het bombarderen.

~Panthera~
30-07-06, 15:02
Geplaatst door mark61
Op zich is het wel een goede vraag. Alleen moeilijk er rustig over te praten, blijkt.

Ik denk dat de ernst van ellende niet alleen in de body count zit, maar ook in de symboolwaarde. I <> P is symbool voor het kolonialisme. De oprichting van I is de laatste daad van ouwerwets hardcore kolonialisme, volkomen minachting van mensen die niet uit het westen komen. Dat zie je verder niet in de 20e eeuw. Tegenwoordig is het indirect, wat minder zichtbaar kolonialisme. De onderliggende minachting voor iedereen die niet uit het westen komt is overigens dezelfde gebleven.

Maar in P komt dat dagelijks aan de oppervlakte. Het verband is in Congo wat rommeliger. Zonder westerse bemoeienis was het er ook wel een zooitje. Maar die bemoeienis maakt het wel een stuk erger.


Dat is het.
Al tijden.
En dat "fijne" kolonialisme blijft ook nog wel aardig wat tijd aan het Westen zijn reet hangen. :moe:
Of men het nou leuk vind of niet. helaas.

mark61
30-07-06, 15:12
Geplaatst door ~Panthera~
Dat is het.
Al tijden.
En dat "fijne" kolonialisme blijft ook nog wel aardig wat tijd aan het Westen zijn reet hangen. :moe:
Of men het nou leuk vind of niet. helaas.

Tsja, het houdt niet op. Rechtvaardige handel, whatever dat is, levert iig armoe op hier. Geen uitkeringen, geen welvaart. En dat wil niemand. Simple as that.

~Panthera~
30-07-06, 15:16
Geplaatst door mark61
Tsja, het houdt niet op. Rechtvaardige handel, whatever dat is, levert iig armoe op hier. Geen uitkeringen, geen welvaart. En dat wil niemand. Simple as that.


Ja, en dat geloof ik dus niet.
Je gaat mijn toch echt niet vertellen, dat als mensen in bv Afrika gewoon goed betaald worden voor hun producten, wij hier ineens in een immense armoede donderen. :confused:
Sorry, don´t buy that.

mark61
30-07-06, 15:21
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, en dat geloof ik dus niet.
Je gaat mijn toch echt niet vertellen, dat als mensen in bv Afrika gewoon goed betaald worden voor hun producten, wij hier ineens in een immense armoede donderen. :confused:
Sorry, don´t buy that.

Jazeker ga ik je dat vertellen. Stel dat wij meer gaan betalen voor hun producten. Tis inderdaad zo dat 10% meer voor hen nog geen 1% is van de verkoopprijs hier. Maar wat er gebeurt is dat daar de prijzen van alles gaan stijgen. Dus moet er weer 10% bij. Binnen de kortste keren stijgt het prijsniveau daar naar de hoogte van hier. Dat gebeurde bijv. ook in Japan. De produktie verplaatst zich steeds naar het goedkoopste land; zonder China met zijn sweatshops waar ze 14 uur per dag werken voor een schijntje zaten jij en ik niet achter een pc.

Op zich vind ik het wel rechtvaardig, maar prepare voor armoe.

~Panthera~
30-07-06, 15:29
Geplaatst door mark61
Jazeker ga ik je dat vertellen. Stel dat wij meer gaan betalen voor hun producten. Tis inderdaad zo dat 10% meer voor hen nog geen 1% is van de verkoopprijs hier. Maar wat er gebeurt is dat daar de prijzen van alles gaan stijgen. Dus moet er weer 10% bij. Binnen de kortste keren stijgt het prijsniveau daar naar de hoogte van hier. Dat gebeurde bijv. ook in Japan. De produktie verplaatst zich steeds naar het goedkoopste land; zonder China met zijn sweatshops waar ze 14 uur per dag werken voor een schijntje zaten jij en ik niet achter een pc.

Op zich vind ik het wel rechtvaardig, maar prepare voor armoe.


Oke, ik ben er niet in thuis, maar ZO simpel ligt het toch niet ?
Er spelen voortdurend ook andere factoren mee.
Ik bedoel maar: als Bush een scheet laat, stijgt of daalt er wel ergens weer iets, dus er zullen ongetwijfeld ook andere dingen gebeuren, die wat jij opnoemt, ook weer positief zullen beinvloeden.
Wellicht is het gewoon de angst ervoor, wat men weerhoudt ??
Bovendien zijn die Chinezen in de sweatshops over een paar jaar ook niet meer zo gek om nog voor de kat zijn kloten te blijven werken, en veranderd het hele beeld toch weer.
Or am I crazy ?

mark61
30-07-06, 15:42
Geplaatst door ~Panthera~
Oke, ik ben er niet in thuis, maar ZO simpel ligt het toch niet ?
Er spelen voortdurend ook andere factoren mee.

Ik ben er ook niet in thuis, maar dit lijkt me zo'n beetje hoe dat gaat. Gek genoeg lees je er nooit wat over. Misschien dat economen het ook niet weten. Tis nogal een veelomvattende voorspelling die je dan doet. Afijn die ik doe. Of ze zijn er wel maar weet ik veel waar.


Ik bedoel maar: als Bush een scheet laat, stijgt of daalt er wel ergens weer iets, dus er zullen ongetwijfeld ook andere dingen gebeuren, die wat jij opnoemt, ook weer positief zullen beinvloeden.

Ik zie alleen maar hoe het westerse systeem zich uitbreidt. Aan de rand leveren de armen een gedeelte van onze rijkdom (een gedeelte maken we natuurlijk zelf, met slimmigheid en technologie), daarbinnen worden ze steeds rijker naarmate ze dichter bij het centrum zitten. Maar op een gegeven moment houdt dat systeem op, dan zijn er geen arme landen meer die leverancier kunnen worden. China en India zijn dat nu; alleen Afrika zou dat daarna nog kunnen worden. Tot nu toe schiet dat niet op om allerlei redenen. Afrika is maatschappelijk / politiek gezien natuurlijk de slechtst georganiseerde regio in de wereld, met de slechtste natuurlijke omstandigheden.

Maar misschien snap ik het allemaal niet zo en kan iedereen rijker worden. Maar dat lijkt mij baron van münchhausen. Er moet volgens mij iemand arm blijven zodat iemand anders rijk kan zijn.


Wellicht is het gewoon de angst ervoor, wat men weerhoudt ??

Nou ja er is natuurlijk geen wereldwijde samenzwering. Individuele ondernemers nemen gewoon beslissingen die voor hen het beste zijn.

Landen ook. Je ziet dat het westen de invoerrechten op landbouwprodukten niet wil afschaffen, want dan verdwijnt de landbouw hier. Das alvast zo'n 5% van de bevolking die dan werkloos is, een een flink deel van de 'omzet' van het land. En maakt je afhankelijk van voedsel van ver weg. Dat wil niemand, had de EEG geloof ik na WOII al bedacht. Das alvast armoe. Nou heeft het westen tot nu toe elke keer iets bedacht om de verloren bezigheden (industrie en landbouw) te compenseren, maar ik weet niet of dat zo kan blijven.

Iig zijn er geen idealistische ondernemers. Winstmaximalisatie is het doel, en dat is overal ter wereld, en altijd zo geweest. Is geen westerse uitvinding, op zich.


Bovendien zijn die Chinezen in de sweatshops over een paar jaar ook niet meer zo gek om nog voor de kat zijn kloten te blijven werken, en veranderd het hele beeld toch weer.
Or am I crazy ?

Jah, dat bedoel ik, dan moet iemand die produktie overnemen. Na Afrika is er geen onderontwikkeld gebied met lage lonen meer. Overigens kost nu produktie in Afrika nog meer dan in China, en zijn er allerlei problemen, dus hoe dat moet gaan weet ik niet.

Maar als zij rijker worden, worden wij armer, denk ik iig.

~Panthera~
30-07-06, 15:49
Geplaatst door mark61


Maar als zij rijker worden, worden wij armer, denk ik iig.


:fpetaf: Thanks, zit ook een logica in ja.

Dus eigenlijk kun je stellen dat dat laatste "Maar als zij rijker worden, worden wij armer" dus al aan de gang is, op een bepaalde manier. :roker:

mark61
30-07-06, 16:09
Geplaatst door ~Panthera~
:fpetaf: Thanks, zit ook een logica in ja.

Dus eigenlijk kun je stellen dat dat laatste "Maar als zij rijker worden, worden wij armer" dus al aan de gang is, op een bepaalde manier. :roker:

Jah, ik merk het persoonlijk nog niet, maar je ziet dat iedereen bang is voor de economie. Alleen voor de Polen al, brrr. :hihi:

~Panthera~
30-07-06, 16:14
Geplaatst door mark61
Jah, ik merk het persoonlijk nog niet, maar je ziet dat iedereen bang is voor de economie. Alleen voor de Polen al, brrr. :hihi:

Terwijl "DE economie" al jaren een op, dan wel neergaande lijn heeft, dus what's new eigenlijk ? :roker:


Nou, die Polen.... mentaliteitje hoor. :hihi:
Voor je het weet, hang je ook aan een galgje.

mark61
30-07-06, 16:35
Geplaatst door ~Panthera~
Terwijl "DE economie" al jaren een op, dan wel neergaande lijn heeft, dus what's new eigenlijk ? :roker:

Ze wachten op doemsdag, ofzo.


Nou, die Polen.... mentaliteitje hoor. :hihi:
Voor je het weet, hang je ook aan een galgje.

Joh, dat zijn weer andere Polen.

~Panthera~
30-07-06, 16:43
Geplaatst door mark61
Ze wachten op doemsdag, ofzo.

Komt vanzelf wel. :cola:




Joh, dat zijn weer andere Polen.

Hoeveel smaken heb je daar nu weer van ? :verward:
Ik word niet goed. :hihi:

mark61
30-07-06, 16:49
Geplaatst door ~Panthera~
Hoeveel smaken heb je daar nu weer van ? :verward:
Ik word niet goed. :hihi:

Miljoentje of 40?

~Panthera~
30-07-06, 16:58
Geplaatst door mark61
Miljoentje of 40?


OMG ! met die twee Gebroeders Nitwit aan het hoofd, die het galgje weer willen invoeren ? :moe:
Ben je klaar mee.

mark61
30-07-06, 16:59
Geplaatst door ~Panthera~
OMG ! met die twee Gebroeders Nitwit aan het hoofd, die het galgje weer willen invoeren ? :moe:
Ben je klaar mee.

De eeneiige dracula. Ehm, ze hebben niet allemaal voor hen gestemd.

~Panthera~
30-07-06, 17:06
Geplaatst door mark61
De eeneiige dracula. Ehm, ze hebben niet allemaal voor hen gestemd.

:hihi:

Dat zal best, maar ze zitten er mooi wel. :schrik:

Morosian
31-07-06, 09:52
Geplaatst door IbnRushd
Kennelijk heb jij zoveel interessante nieuws verzameld waarmee je vast mij/ons een dienst kan bewijzen. Vertel maar?

http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=18537&Cr=democratic&Cr1=congo

Morosian
31-07-06, 10:14
Geplaatst door Al Sawt
Congo, zou pas populair worden als de daders moslims waren en olie onder grond had.

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben Al.


Kijk maar naar Darfur. Een conflict dat tig jaren duurt en maar een fractie van alle doden heeft veroorzaakt dan in Congo. En toch is het een accute wereldprobleem geworden dat alles overschaduwt en in handen van individuen als Morosian een ideale instrument om de moslims om de oren mee te slaan.

Het huidige conflict is in februari 2003 begonnen. Er zijn sinds het uitbreken van het conflict in Sudan 400.000 doden gevallen. Ruim anderhalf miljoen mensen verblijven in vluchtelingenkampen en zijn volledig afhankelijk van noodhulp. Als menslievende ongelovige zou ik dat niet zo snel bagatelliseren.

Congo een acuut wereldprobleem noemen dat alles overschaduwt lijkt me haaks staan op de probleemstelling, namelijk dat het Midden-Oosten conflict alles domineert.

Morosian
31-07-06, 10:33
Geplaatst door Al Sawt
Geloof me. Als het niet in nieuws was, dan had Morosian nauwelijks geweten wat er in Congo aan de hand is.

Ik geloof niet zo snel iets, dat zou je toch zo langzamerhand moeten weten.

En inderdaad, als het niet in het nieuws was geweest, dan had ik niet geweten wat er in Congo aan de hand is. Ik weet niet op welke spirituele manier het wereldnieuws tot jou komt, maar ik haal het uit de media.


Als morgen het over Oost-Timor gaat, dan zal Morosian de Moslims verwijten dat ze nauwelijks interesse hebben voor Oost-Timor.

Als het morgen over Oost-Timor gaat en de moslims hebben er nauwelijks interesse voor, dan zal ik ze dat inderdaad verwijten.


Terwijl hij er dag daarvoor nauwelijks aandacht aan schonk.

Je zult versteld staan over mijn aandacht voor onrecht in de wereld.

Morosian
31-07-06, 10:40
Geplaatst door Goodnight
Wie is er hier selectief???
Voor dit soort mensen heb ik alleen maar 1 advies:
Ga vrijwilligerswerk doenals je neiging hebt tot het 'opvoeden' van anderen, ipv je zogenaamde oh zo gemaakte verontwaardiging hier te komen uiten.Of schrijf de media een brief waarin je van leer trekt dat ze de situatie van Congo te weinig onder de aandacht brengen in tegenstelling tot het nieuws over het M-O wat dagelijks onderdeel is van het nieuws.

Ik doe vrijwilligerswerk voor vier ontwikkelingshulporganisaties. Spreken over 'gemaakte verontwaardiging' is dan ook erg kortzichtig, voorbarig en ongepast.

Wat doe jij eigenlijk voor je medemens?

Morosian
31-07-06, 10:47
Geplaatst door Al Sawt
Van Morosian heb ik vernomen dat hij alles afzoekt of er in MO ooit voor Darfoer of Ruanda actie is ondernomen.

Kennelijk vergeet hij eerst een vergeefse zoekactie dichter bij huis te houden.

Als je met droge ogen durft te beweren dat er in Nederland geen grootschalige acties zijn geweest, en nog steeds, voor Ruwanda en Darfur, dan ben je nog kortzichtiger dan ik al vreesde.

Maar gelukkig kun je je blunder goedmaken door je ongetwijfeld zeer ruimhartige giften te storten op Giro 999.

Morosian
31-07-06, 11:15
Geplaatst door Goodnight
Die zogenaamde bewogen met alle ellende in de wereld meelevendeprikkers hoor ik er verder niet over dat er zowieso weinig berichtgeving en aandacht is over Darfur en Congo.
Hoe noemde Morosian het ook alweer?
Owja, een kwestie van vraag en aanbod.

Dan heb je niet zo goed gelezen. Ik vind het schandelijk dat er zo weinig aandacht bestaat voor Congo. En ik vind het onbegrijpelijk dat de aandacht voor Darfur verslapt. Het conflict in het Midden-Oosten polariseert, heeft tanks en raketten, en dat doet het beter dan de troosteloze aanblik van 2 miljoen mensen in vluchtelingenkampen.


Als ze al verontwaardigd willen zijn, moeten ze dat maar wezen omdat de regering ervoor kiest een oorlog te voeren op basis van leugens en onwaarheden ipv Congo en Darfur uit hun misere te redden.

Ai, wat een foute uitspraak. Voor een rationele ongelovige is het logisch om met het ergste conflict te beginnen. Een land waar 1200 doden per dag vallen zou dan ook prioriteit moeten krijgen. Als er tien lekken in je bootje zitten, dan begin je ook met het dichten van het grootste. In twee weken Midden-Oosten conflict zijn er in Congo 16.800 doden gevallen.

Al Sawt
01-08-06, 01:42
Geplaatst door Morosian



Het huidige conflict is in februari 2003 begonnen. Er zijn sinds het uitbreken van het conflict in Sudan 400.000 doden gevallen. Ruim anderhalf miljoen mensen verblijven in vluchtelingenkampen Kom eerst met bronnen voor bovenstaande bewering over dodental, dan pas zal ik met je in discussie gaan!

sjaen
01-08-06, 01:51
Geplaatst door Al Sawt
Kom eerst met bronnen voor bovenstaande bewering over dodental, dan pas zal ik met je in discussie gaan!

http://www.sudan.net/news/posted/13020.html

mark61
01-08-06, 02:05
Geplaatst door Al Sawt
Kom eerst met bronnen voor bovenstaande bewering over dodental, dan pas zal ik met je in discussie gaan!

Vind jij die bodycount dan echt zo interessant? Is de vraag die ik hierboven stel niet belangrijker?

Voor je bodycount:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4268733.stm

Al Sawt
01-08-06, 02:26
Geplaatst door mark61
Vind jij die bodycount dan echt zo interessant? Is de vraag die ik hierboven stel niet belangrijker?

Voor je bodycount:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4268733.stm Het gaat mij niet om bodycount.

Maar om ware aard achter pr van deze tragische conflict en selectieve verontwaardiging van bepaalde individuen.

Zo heeft de Holocaust memorial centre in Los Angeles, een genocide alarm afgevaardigd over Darfoer. Terwijl er tot op heden nergens sporen zijn gevonden van genocide of massamoorden.

Overigens zijn er nergens bewijzen gevonden, dat er daadwerkelijk meer dan 70.000 doden zijn gevallen door oorlogsgeweld.

Al Sawt
01-08-06, 02:27
Geplaatst door sjaen
http://www.sudan.net/news/posted/13020.html Is dit een wetenschappelijke rapport of een nieuwsbericht?

Morosian
01-08-06, 10:00
Geplaatst door Al Sawt
Is dit een wetenschappelijke rapport of een nieuwsbericht?

Nieuwsbericht over een diepgaand onderzoek door een groep van experts, waarvan jij de geloofwaardigheid ongetwijfeld in twijfel zult trekken.

http://sudanwatch.blogspot.com/2005/04/new-analysis-claims-darfur-deaths-near.html

Morosian
01-08-06, 10:11
Geplaatst door Al Sawt
Het gaat mij niet om bodycount.

Maar om ware aard achter pr van deze tragische conflict en selectieve verontwaardiging van bepaalde individuen.

Een duidelijk gevalletje pot verwijt de ketel. Heb jij je überhaupt wel eens ergens anders over opgewonden dan het Midden-Oosten conflict? Het is leuk geprobeerd, maar het lijkt mij dat mijn verontwaardiging een stuk minder selectief is dan die van jou.


Overigens zijn er nergens bewijzen gevonden, dat er daadwerkelijk meer dan 70.000 doden zijn gevallen door oorlogsgeweld.

Uit onderzoek is gebleken dat er 140.000 doden zijn gevallen door oorlogsgeweld en nog eens 250.000 door honger en ziekte agv de oorlog.

Maar zoals ik al eerder voorspelde - op het moment dat iets jou niet uitkomt, dan trek je altijd de bronnen in twijfel of blijft hardnekkig ontkennen. Dat zal nu ook wel weer gebeuren.

Verder bewijs je met al dat tegenspartelen alleen maar dat er in jouw krap bemeten hersenpan slechts ruimte is voor één conflict waar alle aandacht op gericht moet blijven. Triest.

sjaen
01-08-06, 11:54
Geplaatst door Al Sawt
Is dit een wetenschappelijke rapport of een nieuwsbericht?

Komt van de: UN News Reportscenter.
Hier nog een:
News Article by UN News Centre posted on July 29, 2006 at 09:19:17: EST (-5 GMT)

Envoys from UN and African Union condemn fresh round of clashes in West Darfur

28 July 2006 – The senior United Nations envoy to Sudan and his African Union (AU) counterpart have issued a joint statement voicing deep concern at today’s violent clashes in the strife-torn Darfur region involving Sudanese Government forces, allied militias and rebel groups.

In their statement, the Secretary-General’s Special Representative Jan Pronk and the AU Commission Chairperson’s Special Representative Baba Gana Kingibe said they were especially worried about the fate of civilians in the Jebel Moon area of West Darfur, where the fighting is reported to be taking place.

Mr. Pronk and Mr. Kingibe warned that an attack on any party to the conflict in Darfur violates either the Darfur Peace Agreement (DPA), which was signed in May, or an earlier accord known as the N’Djamena Ceasefire Agreement.

The statement noted that, according to reports received by the African Union’s mission in Sudan (AMIS), Sudanese Government forces and Janjaweed militias were involved in a combined operation against in Jebel Moon against a rebel group which has not signed the DPA.

Scores of thousands of people have been killed in Darfur and more than two million others have been displaced since 2003 because of fighting between Government forces, Janjaweed militias and rebels that has led to claims of civilian massacres, rapes and other atrocities.

mark61
01-08-06, 14:43
Geplaatst door Al Sawt
Het gaat mij niet om bodycount.

Waarom vraag je dan naar bronnen en wil pas verder praten als dat boven water is?


Zo heeft de Holocaust memorial centre in Los Angeles, een genocide alarm afgevaardigd over Darfoer. Terwijl er tot op heden nergens sporen zijn gevonden van genocide of massamoorden.

Dat die lui geschift zijn zal best. Maar als 1 bepaald volk achterna gezeten wordt is er wel wat aan de hand.


Overigens zijn er nergens bewijzen gevonden, dat er daadwerkelijk meer dan 70.000 doden zijn gevallen door oorlogsgeweld.

Ik denk dat je de lijken in de vluchtelingenkampen en onderweg erbij op mag tellen, als we werkelijk tot dit niveau moeten afdalen.

Een belangwekkender vraag vond ik dus: wat maakt ellende belangrijker dan andere ellende, afgezien van het aantal slachtoffers?

Al Sawt
02-08-06, 20:33
Geplaatst door Morosian

Nieuwsbericht over een diepgaand onderzoek door een groep van experts, waarvan jij de geloofwaardigheid ongetwijfeld in twijfel zult trekken. Ik heb je eerder uitgedaagd om met rapporten van VN-instanties te komen, zoals UNHCR. Maar tot nu toe ben je daarin gefaald en blijf je komen met websites van ongure Soedanese dissidente organisaties in het buitenland.


Een duidelijk gevalletje pot verwijt de ketel. Heb jij je überhaupt wel eens ergens anders over opgewonden dan het Midden-Oosten conflict? Over selectieve verontwaardiging hoef je bij mij niet aan te komen. Pas eerder zelfreflectie toe. Want jij raaskalt over Darfoer en vergeet dat Darfoer maar een fractie is van alle ellende in onze wereld. Congo, 4 miljoenen doden. Maar totaal oninteressant voor Morosian. Want het zal pas interessant zijn als de dader een moslim was. Want dan kan hij eindelijk de Arabische media gaan onderzoeken of er actie voor Congo is ondernomen.



Het is leuk geprobeerd, maar het lijkt mij dat mijn verontwaardiging een stuk minder selectief is dan die van jou. En hoe meet je dat?



Uit onderzoek is gebleken dat er 140.000 doden zijn gevallen door oorlogsgeweld en nog eens 250.000 door honger en ziekte agv de oorlog. En waar is die link, naar dat onderzoek?



Maar zoals ik al eerder voorspelde - op het moment dat iets jou niet uitkomt, dan trek je altijd de bronnen in twijfel of blijft hardnekkig ontkennen. Dat zal nu ook wel weer gebeuren. Ik heb je al eerder gezegd dat alleen UNHCR of een andere VN instantie, geloofwaardig zijn.

Want zij beschikken over expertise, capaciteiten en juridische armslag, om onderzoek te doen naar een grootschallige ramp of vermeende genocide. Organisaties als Amnesty of weet ik dan ook, moeten het altijd hebben van geluiden die hun bereikt.



Begrijp je waarom ik jouw bronnen in twijfel trek?





Verder bewijs je met al dat tegenspartelen alleen maar dat er in jouw krap bemeten hersenpan slechts ruimte is voor één conflict waar alle aandacht op gericht moet blijven. Triest. Nee, jouw aanvulling is een verrijking.

Sinds jouw intrede heb je alleen maar gereageerd op Darfoer of verwijten gemaakt over 'selectieve' verontwaardiging.

Tuurlijk ben ik emotioneel betrokken bij Palestina. Net als een Joodse Nederlander betrokken is bij Israel. Daar schaam ik me niet voor en ik ben ook niet hypocriet om anderen van selectieve verontwaardiging te beschuldigen.

Zeker niet met een dosis onwetendheid.

Al Sawt
02-08-06, 20:47
Geplaatst door mark61
Waarom vraag je dan naar bronnen en wil pas verder praten als dat boven water is? Omdat dodental van Darfoer onderhevig is aan zeer ruime interpretatie van cijfers en begrip van genocide.

Waardoor men tracht het gevoeliger te maken.


Dat die lui geschift zijn zal best.
Maar sinds hun 'genocidealarm' begon de ambtelijke molen te draaien en werdt een kunstmatige bezorgdheid rondom Darfoer gecreerd door de Amerikaanse regering.


Maar als 1 bepaald volk achterna gezeten wordt is er wel wat aan de hand.
Mee eens.

Ik denk dat je de lijken in de vluchtelingenkampen en onderweg erbij op mag tellen, als we werkelijk tot dit niveau moeten afdalen.Een belangwekkender vraag vond ik dus: wat maakt ellende belangrijker dan andere ellende, afgezien van het aantal slachtoffers? Darfoer is net zo groot als Frankrijk. Met het verschil dat het plat, kaal en dunbevolkt is.

Janjaweed milities moeten met 100.000en zijn en beschikken over vliegtuigen, om 400.000 doden te kunnen aanrichten.

Maar waarheid is totaal wat anders. Janjaweed zijn maar met paar duizend of 2 en reden niet met snelle terreinwagens, maar op kamelen en paarden.

Bepaald niet massaal en mobiel, om zoveel doden te kunnen veroorzaken.

Overigens mocht er inderdaad dergelijke massale genocide plaatsvinden, maar waar zijn dan de bewijzen?

Waar zijn de (lucht)foto`s van massagraven, opgestapelde lijken of sporen van destructief geweld?

De Amerikanen sturen een mnister van buitenlandse zaken naar VN veiligheidsraad, om aan te dringen op sancties tegen Soedan.

Maar zonder bewijzen? Dat komt omdat er ook geen genocide is. Want bij crisis rondom Balkan, werden we gebombardeerd met lucht en sattelietfoto`s van massagraven en VN rapporten over massamoorden.


Conflict rondom Darfoer wordt door de Amerikanen misbruikt om de Chinese exploitatie van olie in Soedan, te dwarsbomen. Voor anderen heeft het een gunstige bijeffect, om hun 'hypocriete' moslimvrienden om de oren mee te slaan.

Vandaar dat ik de dodentaal betwijfel. Want ik ben geen Morosian die alles voor zoete koek inslikt en over geen enkel relativeringsvermogen bezit.

sjaen
02-08-06, 21:45
Envoys from UN and African Union condemn fresh round of clashes in West Darfur

28 July 2006 – The senior United Nations envoy to Sudan and his African Union (AU) counterpart have issued a joint statement voicing deep concern at today’s violent clashes in the strife-torn Darfur region involving Sudanese Government forces, allied militias and rebel groups.

In their statement, the Secretary-General’s Special Representative Jan Pronk and the AU Commission Chairperson’s Special Representative Baba Gana Kingibe said they were especially worried about the fate of civilians in the Jebel Moon area of West Darfur, where the fighting is reported to be taking place.

Mr. Pronk and Mr. Kingibe warned that an attack on any party to the conflict in Darfur violates either the Darfur Peace Agreement (DPA), which was signed in May, or an earlier accord known as the N’Djamena Ceasefire Agreement.

The statement noted that, according to reports received by the African Union’s mission in Sudan (AMIS), Sudanese Government forces and Janjaweed militias were involved in a combined operation against in Jebel Moon against a rebel group which has not signed the DPA.

Scores of thousands of people have been killed in Darfur and more than two million others have been displaced since 2003 because of fighting between Government forces, Janjaweed militias and rebels that has led to claims of civilian massacres, rapes and other atrocities.

Bron: http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=19333&Cr=sudan&Cr1=

Al Sawt
03-08-06, 00:34
Scores of thousands of people have been killed in Darfur Dus geen 100.000en, zoals Morosian beweert.

Bedankt Sjaen, voor het leveren van bewijs.

Oeroeboeroe
03-08-06, 00:35
Geplaatst door Al Sawt
Dus geen 100.000en, zoals Morosian beweert.

Bedankt Sjaen, voor het leveren van bewijs.

Jij sluit honderdduizenden uit?

Morosian
03-08-06, 10:30
Geplaatst door Al Sawt
Ik heb je eerder uitgedaagd om met rapporten van VN-instanties te komen, zoals UNHCR. Maar tot nu toe ben je daarin gefaald en blijf je komen met websites van ongure Soedanese dissidente organisaties in het buitenland.

Al, het zit je weer niet mee.

Nieuws van vandaag van UNHCR:

From 2003 to the present, the number of deaths from starvation, disease and violence in Darfur is estimated at more than 350,000. Almost 2 million people live in squalid camps, totally dependent on international aid and with little or no prospect of returning home due to the insecurity and destruction in their homeland areas.

Het complete bericht vind je hier. (http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/publ/opendoc.htm?tbl=PUBL&page=home&id=4444d3ce2)

Ben benieuwd hoe je je hier deze keer uit gaat redden. Waarschijnlijk door het te negeren. Net als mijn vraag over wat jij voor je medemens doet.


Over selectieve verontwaardiging hoef je bij mij niet aan te komen. Pas eerder zelfreflectie toe. Want jij raaskalt over Darfoer en vergeet dat Darfoer maar een fractie is van alle ellende in onze wereld. Congo, 4 miljoenen doden. Maar totaal oninteressant voor Morosian. Want het zal pas interessant zijn als de dader een moslim was. Want dan kan hij eindelijk de Arabische media gaan onderzoeken of er actie voor Congo is ondernomen.

Als je goed had opgelet, en dat doe je natuurlijk als moderator, dan had je gezien dat ik mij als een van de eersten druk heb gemaakt over Congo in deze draad. Ik heb mij zelfs afgevraagd waarom het er zo rustig bleef. Eerst nadenken, dan je mond bewegen Al, hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen.

Daarnaast heb je waarschijnlijk ook per ongeluk over het stukje heengelezen waarin ik schrijf dat ik voor vier ontwikkelingshulporganisaties werk. Om mij selectieve verontwaardiging aan te smeren scoort op de schaal van dom dan ook behoorlijk hoog.


En waar is die link, naar dat onderzoek?

Je wordt werkelijk op je wenken bediend Al, zie boven.


Ik heb je al eerder gezegd dat alleen UNHCR of een andere VN instantie, geloofwaardig zijn.

Zie boven Al, vers van de pers.


Want zij beschikken over expertise, capaciteiten en juridische armslag, om onderzoek te doen naar een grootschallige ramp of vermeende genocide.

Heb je het boetekleed al aan?


Organisaties als Amnesty of weet ik dan ook, moeten het altijd hebben van geluiden die hun bereikt.

Zo kennen we je weer Al, lekker genuanceerd.


Begrijp je waarom ik jouw bronnen in twijfel trek?

Misschien moet je me het nog eens uitleggen.


Sinds jouw intrede heb je alleen maar gereageerd op Darfoer of verwijten gemaakt over 'selectieve' verontwaardiging.

Ik introduceer nog een andere voor je: selectief geheugen. Zoals ik hier al meldde, vind ik het onbegrijpelijk dat er minder aandacht is voor Congo dan voor het Midden-Oosten conflict. En dat zal jij beamen, want jij vond puur op basis van de bodycount dat Congo meer aandacht verdiende dan Darfur.


Tuurlijk ben ik emotioneel betrokken bij Palestina.

Daar had ik helemaal niets van gemerkt.


(...)en ik ben ook niet hypocriet om anderen van selectieve verontwaardiging te beschuldigen.

Zeker niet met een dosis onwetendheid.

:duim:

Morosian
06-08-06, 16:20
Geplaatst door Morosian
Ben benieuwd hoe je je hier deze keer uit gaat redden. Waarschijnlijk door het te negeren.

Was alles maar zo voorspelbaar als Al.

Morosian
09-08-06, 09:30
Geplaatst door Morosian
Ben benieuwd hoe je je hier deze keer uit gaat redden. Waarschijnlijk door het te negeren.

Maar zo gemakkelijk kom je er niet vanaf Al.

Morosian
14-08-06, 17:19
Geplaatst door Morosian
Ben benieuwd hoe je je hier deze keer uit gaat redden. Waarschijnlijk door het te negeren.

De aanhouder wint, zei mijn oma altijd.

Morosian
18-08-06, 14:03
Geplaatst door Morosian
Al, het zit je weer niet mee.

Nieuws van vandaag van UNHCR:

From 2003 to the present, the number of deaths from starvation, disease and violence in Darfur is estimated at more than 350,000. Almost 2 million people live in squalid camps, totally dependent on international aid and with little or no prospect of returning home due to the insecurity and destruction in their homeland areas.

Het complete bericht vind je hier. (http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/publ/opendoc.htm?tbl=PUBL&page=home&id=4444d3ce2)

Ben benieuwd hoe je je hier deze keer uit gaat redden. Waarschijnlijk door het te negeren.

Ik zie dat Al weer in het land is. Ik neem dan ook aan dat ik weldra een reactie van hem zal krijgen op de bronnen waar hij zo nadrukkelijk om heeft lopen vragen.

ieperkaas
18-08-06, 15:39
Geplaatst door Morosian
Niet genoeg. Dat is helaas de wet van vraag en aanbod. Maar gelukkig kunnen we daar op dit forum in ieder geval verandering in brengen. Zoveel fijne mensen bij elkaar die het zo graag en zo fanatiek opnemen voor de onderdrukten - ik neem aan dat die nu staan te trappelen hun aandacht te verschuiven naar Congo. Ik bedoel, 400 doden in twee weken in het Midden-Oosten is natuurlijk vreselijk, maar 1200 doden per dag is natuurlijk een stuk schrijnender. Dat zijn namelijk 16.800 slachtoffers in diezelfde periode.

lijken tellen ?

Morosian
18-08-06, 17:11
Geplaatst door ieperkaas
lijken tellen?

Er zijn nogal wat prikkers op dit forum die volledig geobsedeerd zijn door het MO conflict. Volstrekt blind voor andere humanitaire rampen in de wereld. Als een moeder en haar dochtertje door een Israëlische raket gedood worden loopt iedereen te gillen, terwijl er diezelfde dag 1200 mensen in Congo om het leven komen door een conflict. Die selectieve verontwaardiging vind ik weerzinwekkend.

Die getallen zijn een goede indicatie voor wat betreft de orde van grootte van de humanitaire rampen, en zijn zeker geen doel op zich.

Al Sawt
18-08-06, 17:38
Ik zal zeer snel op reageren. Wentel jezelf niet al te diep in een overwinningsroes.

H.P.Pas
18-08-06, 22:19
Geplaatst door Al Sawt
Ik zal zeer snel op reageren. Wentel jezelf niet al te diep in een overwinningsroes.

ieperkaas
19-08-06, 01:18
Geplaatst door Morosian
Er zijn nogal wat prikkers op dit forum die volledig geobsedeerd zijn door het MO conflict. Volstrekt blind voor andere humanitaire rampen in de wereld. Als een moeder en haar dochtertje door een Israëlische raket gedood worden loopt iedereen te gillen, terwijl er diezelfde dag 1200 mensen in Congo om het leven komen door een conflict. Die selectieve verontwaardiging vind ik weerzinwekkend.

Die getallen zijn een goede indicatie voor wat betreft de orde van grootte van de humanitaire rampen, en zijn zeker geen doel op zich.

Ja, maar uiteindelijk zal je de pot geld moeten gaan verdelen. Doe je dat dan op basis van:

1. het aantal doden (absolute hoeveelheden)
2. het aantal doden per vierkante kilometer
3. het aantal doden per inwoner
4. het aantal doden per seconde

Of een willekeurig gewogen mix van dit alles, inclusief een variabele voor het aantal gewonden ?

H.P.Pas
19-08-06, 10:57
Geplaatst door Al Sawt
Ik zal zeer snel op reageren. Wentel jezelf niet al te diep in een overwinningsroes.

H.P.Pas
20-08-06, 00:30
Geplaatst door Al Sawt
Ik zal zeer snel op reageren. :slapen:

Morosian
20-08-06, 14:17
Geplaatst door ieperkaas
Ja, maar uiteindelijk zal je de pot geld moeten gaan verdelen. Doe je dat dan op basis van:

1. het aantal doden (absolute hoeveelheden)
2. het aantal doden per vierkante kilometer
3. het aantal doden per inwoner
4. het aantal doden per seconde

Of een willekeurig gewogen mix van dit alles, inclusief een variabele voor het aantal gewonden ?

Om even bij het huidige weer te blijven; als je huis op vijf plaatsen lekt, dan moet je keuzes maken. De meest logische keuze is om te beginnen met het dichten van het grootste lek - dat is het lek waar het meeste water door naar binnen komt.

In Congo vallen op 1 dag meer doden dan in de hele recente MO oorlog bij elkaar.

Als je insteek is om zoveel mogelijk levens van medemensen te redden, dan lijkt het me logisch dat je in Congo of Darfur begint.

Morosian
20-08-06, 14:22
Geplaatst door Al Sawt
Ik zal zeer snel op reageren.

Probeer je de UNHCR site te hacken?


Wentel jezelf niet al te diep in een overwinningsroes.

Te laat.

ieperkaas
20-08-06, 18:53
Geplaatst door Morosian
Om even bij het huidige weer te blijven; als je huis op vijf plaatsen lekt, dan moet je keuzes maken. De meest logische keuze is om te beginnen met het dichten van het grootste lek - dat is het lek waar het meeste water door naar binnen komt.

In Congo vallen op 1 dag meer doden dan in de hele recente MO oorlog bij elkaar.

Als je insteek is om zoveel mogelijk levens van medemensen te redden, dan lijkt het me logisch dat je in Congo of Darfur begint.

Ik concludeer dan maar dat je kiest
voor optie 4: het aantal doden per seconde.

Maar Congo is niet zo gevaarlijk voor de rest van de wereld (op dit moment dan) dan dat gezeik in het midden-oosten.

Hoeveel doden wou jij gaan redden bij een apocalyptische ontmanteling van die zionistische kut-staat ?

Ik vind overigens dat de capaciteit voor direkte hulpverlening (op zijn minst) moet worden vertienvoudigd en wel per gisteren.

Witte78
20-08-06, 20:26
Geplaatst door ieperkaas
Ja, maar uiteindelijk zal je de pot geld moeten gaan verdelen. Doe je dat dan op basis van:

1. het aantal doden (absolute hoeveelheden)
2. het aantal doden per vierkante kilometer
3. het aantal doden per inwoner
4. het aantal doden per seconde

Of een willekeurig gewogen mix van dit alles, inclusief een variabele voor het aantal gewonden ?

Ik denk dat je beter kan kijken waar hulp het meeste effect heeft. Ongeacht hoeveel doden er vallen.

Dus iets als: Kosten per gered/geholpen mens.

Maar dan moet je er ook rekening mee houden of de mensen die gered/geholpen worden zich in de toekomst zonder hulp kunnen handhaven. Het heeft ook geen zin als die mensen de rest van hun leven gered/geholpen moeten worden.

ieperkaas
20-08-06, 20:57
Geplaatst door Witte78
Ik denk dat je beter kan kijken waar hulp het meeste effect heeft. Ongeacht hoeveel doden er vallen.

Dus iets als: Kosten per gered/geholpen mens.

Maar dan moet je er ook rekening mee houden of de mensen die gered/geholpen worden zich in de toekomst zonder hulp kunnen handhaven. Het heeft ook geen zin als die mensen de rest van hun leven gered/geholpen moeten worden.

Ik heb ooit eens een workshop gevolgd voor hulpverlenings strategie en uiteindelijk wist niemand iets beters te verzinnen dan erom te dobbelen en aldus Allah/God zelf maar te laten beslissen ipv voor God te spelen en te beslissen wie er blijft leven en wie er dood gaat.

Witte78
20-08-06, 21:01
Geplaatst door ieperkaas
Ik heb ooit eens een workshop gevolgd voor hulpverlenings strategie en uiteindelijk wist niemand iets beters te verzinnen dan erom te dobbelen en aldus Allah/God zelf maar te laten beslissen ipv voor God te spelen en te beslissen wie er blijft leven en wie er dood gaat.

Uiteindelijk misschien wel.

Maar ik kan me nog wel herinneren dat er hier in nederland overstromingen waren, en dat er toen voedsel pakketen vanuit polen werden gestuurd.

Dat is dus niet echt een effectieven manier van hulpverlening.

ieperkaas
20-08-06, 21:03
Geplaatst door Witte78
Uiteindelijk mischien wel.

Maar ik kan me nog wel herinneren dat er hier in nederland overstromingen waren, en dat er toen voedsel pakketen vanuit polen werden gestuurd.

Dat is dus niet echt een effectieven manier van hulpverlening.

Toch blift dan de vraag:

1. voedselpakketten naar het in principe rijke nederland

2. voedselpakketten naar Afrika, waar het altijd nodig is.

Ik denk dat die polen niet hebben gedobbeld, maar dat het meer een kwestie van eigenbelang was met een humanistich excuus.

Witte78
20-08-06, 21:11
Precies, je geeft hier zelf dus aan dat het zeker niet alleen een kwestie van dobbelen is.

ieperkaas
20-08-06, 21:20
Geplaatst door Witte78
Precies, je geeft hier zelf dus aan dat het zeker niet alleen een kwestie van dobbelen is.

Maar dat bedoel ik ook, indien mensen beslissen over iets, dan heet het nou eenmaal politiek. Dan krijg je dus politieke keuzes en de smerigheid van politiek kennen we allemaal wel.

Het zijn zeer bewuste keuzes. Misschien als de winning van onder andere koper in Congo echt in gevaar komt, gaan we wakker worden.

Wij gaven indertijd vissersboten aan de indonesiche regering. Dat die boten de plaatselijke vissers tot armoedzaaiers maakte, daar waren we niet in geinteresseerd.

Die boten, dat was budget-neutraal geregeld. Toen prins Claus (ja, tijdje geleden) daar uitermate woedend op reageerde (ook in de pers) werd ie naar Zwitserland gestuurd voor lobotomie en kwam ie terug als een kasplantje.

One flew over the Cuckoo's nest ?

Belangen, belangen en niets anders.

Morosian
21-08-06, 10:01
Geplaatst door ieperkaas
Maar dat bedoel ik ook, indien mensen beslissen over iets, dan heet het nou eenmaal politiek. Dan krijg je dus politieke keuzes en de smerigheid van politiek kennen we allemaal wel.

Het zijn zeer bewuste keuzes. Misschien als de winning van onder andere koper in Congo echt in gevaar komt, gaan we wakker worden.

Belangen, belangen en niets anders.

Vanuit een regeringsperspectief begrijp ik dat, maar vanuit het perspectief van de burgerbevolking begrijp ik er niets van. De mensen in de straat zijn niet bezig met of er al dan niet koper in een land zit. Voor de burger spelen al die geopolitieke en strategische belangen niet of nauwelijks. Daarom zou ik van de burgers ook een minder politiek gestuurde selectieve aandacht op de wereldproblematiek verwachten.

ieperkaas
21-08-06, 10:28
Geplaatst door Morosian
Vanuit een regeringsperspectief begrijp ik dat, maar vanuit het perspectief van de burgerbevolking begrijp ik er niets van. De mensen in de straat zijn niet bezig met of er al dan niet koper in een land zit. Voor de burger spelen al die geopolitieke en strategische belangen niet of nauwelijks. Daarom zou ik van de burgers ook een minder politiek gestuurde selectieve aandacht op de wereldproblematiek verwachten.

Uitstekend opgemerkt.

Het ontbreekt hen ook vaak genoeg aan informatie.

Je bent er bijna !

Een koe die gemolken wordt, weet ook niet waar de boer zijn voer heeft gekocht (of gestolen).

Witte78
21-08-06, 10:53
Geplaatst door ieperkaas
Uitstekend opgemerkt.

Het ontbreekt hen ook vaak genoeg aan informatie.

Je bent er bijna !

Een koe die gemolken wordt, weet ook niet waar de boer zijn voer heeft gekocht (of gestolen).

Vandaar ook: Pak de politiek aan, ipv zelf maar wat proberen. Dwijlen met de kraan open. En zo is de cirkel weer rond ;)

Morosian
22-08-06, 08:54
Geplaatst door Al Sawt
Ik zal zeer snel op reageren.

Je lijkt de VN wel Al.

ieperkaas
22-08-06, 09:00
Geplaatst door Witte78
Ik denk dat je beter kan kijken waar hulp het meeste effect heeft. Ongeacht hoeveel doden er vallen.

Dus iets als: Kosten per gered/geholpen mens.

Maar dan moet je er ook rekening mee houden of de mensen die gered/geholpen worden zich in de toekomst zonder hulp kunnen handhaven. Het heeft ook geen zin als die mensen de rest van hun leven gered/geholpen moeten worden.

Ah, dus jij bent in principe ook tegen gezondsheidzorg voor invalide bijstands trekkers.

Een soort van eeeh ...

Humanistische Extreem Liberaal ?

Ik zou gelijk maar de H.E.L. gaan oprichten als nieuwe politieke partij.

Witte78
22-08-06, 09:20
Geplaatst door ieperkaas
Ah, dus jij bent in principe ook tegen gezondsheidzorg voor invalide bijstands trekkers.

Een soort van eeeh ...

Humanistische Extreem Liberaal ?

Ik zou gelijk maar de H.E.L. gaan oprichten als nieuwe politieke partij.

Leuk he, mensen die je in hokjes proberen te stoppen. ;)

Als jij dat will, tuuuurlijk!

ieperkaas
22-08-06, 09:25
Geplaatst door Witte78
Leuk he, mensen die je in hokjes proberen te stoppen. ;)

Als jij dat will, tuuuurlijk!

Als je wil, krijg je een groot en luxe hok van me.
Met je eigen slachterij voor uitkeringsgerechtigden. :haha:

Witte78
22-08-06, 09:56
Geplaatst door ieperkaas
Als je wil, krijg je een groot en luxe hok van me.
Met je eigen slachterij voor uitkeringsgerechtigden. :haha:

Goed idee, iedereen die niet prefect is, of aan mijn voorwaarde voldoet, moet afgeslacht worden.

Hmm nu moet ik nog een symbool en een groet voor mn party hebben. Ideeen?

ieperkaas
22-08-06, 10:19
Geplaatst door Witte78
Goed idee, iedereen die niet prefect is, of aan mijn voorwaarde voldoet, moet afgeslacht worden.

Hmm nu moet ik nog een symbool en een groet voor mn party hebben. Ideeen?

Ja, bijvoorbeeld het volgende symbool lijkt mij wel aardig:

http://www.kutwereld.nl/ABOM/ABOMB69T.JPG

Verzin er zelf maar een originele groet bij.

Witte78
22-08-06, 10:35
Geplaatst door ieperkaas
Ja, bijvoorbeeld het volgende symbool lijkt mij wel aardig:

http://www.kutwereld.nl/ABOM/ABOMB69T.JPG

Verzin er zelf maar een originele groet bij.

Een ware visionair, die ieper.

ieperkaas
22-08-06, 10:46
Geplaatst door Witte78
Een ware visionair, die ieper.

Nee hoor, 'tis gelukkig een oude foto.

Oeroeboeroe
23-08-06, 01:40
Teletekst wo 23 aug p.124
***************************************
Meer Europese militairen naar Congo

***************************************
De Europese troepenmacht voor Congo
stuurt meer troepen naar de Congolese
hoofdstad Kinshasa.De militairen zijn
nu nog gelegerd in het buurland Gabon.

De maatregel volgt op nieuwe gevechten
vanmorgen in Kinshasa tussen aanhangers
van president Joseph Kabila en zijn
rivaal Jean-Pierre Bemba.De Congolezen
kiezen een van de twee in oktober tot
de nieuwe president.

In Kinshasa vechten de aanhangers van
Bemba al drie dagen met militairen die
op de hand van Kabila zijn.Daarbij zijn
gisteren ook zo'n vijftien diplomaten
in het nauw gedreven in het huis van
Bemba.VN-troepen hebben hen bevrijd.
***************************************

Morosian
23-08-06, 09:35
Geplaatst door Oeroeboeroe
Teletekst wo 23 aug p.124
***************************************
Meer Europese militairen naar Congo

***************************************
De Europese troepenmacht voor Congo
stuurt meer troepen naar de Congolese
hoofdstad Kinshasa.De militairen zijn
nu nog gelegerd in het buurland Gabon.

De maatregel volgt op nieuwe gevechten
vanmorgen in Kinshasa tussen aanhangers
van president Joseph Kabila en zijn
rivaal Jean-Pierre Bemba.De Congolezen
kiezen een van de twee in oktober tot
de nieuwe president.

In Kinshasa vechten de aanhangers van
Bemba al drie dagen met militairen die
op de hand van Kabila zijn.Daarbij zijn
gisteren ook zo'n vijftien diplomaten
in het nauw gedreven in het huis van
Bemba.VN-troepen hebben hen bevrijd.
***************************************

Dat werd tijd. Ben benieuwd welke van de twee door en door vercorrumpeerde kandidaten het arme land verder naar de donder gaat helpen. Wat een treurnis.

Morosian
28-08-06, 14:37
Geplaatst door Al Sawt
Ik zal zeer snel op reageren.

Morosian
01-12-06, 20:40
Geplaatst door Al Sawt
Ik zal zeer snel op reageren. Wentel jezelf niet al te diep in een overwinningsroes.

Famous last words, 18 augustus 2006.

illmatik
02-12-06, 12:33
Zittend op een bed in een vluchtelingenkamp in Katanga, een ‘vervloekte’ provincie in de ‘democratische’ republiek Congo, hertelt Mukeya Ulumba (28) al het verlies dat ze de laatste maanden heeft geleden. Verscheidene familieleden en buren is ze kwijtgeraakt toen rebellen in november 2005 haar dorp hebben bestormd en een ravage hebben aangericht, waarbij ze letterlijk van huis tot huis gingen om een spoor van dood en verderf achter te laten. Ulumba en haar echtgenoot konden nog vluchten, samen met hun 4 kinderen, al hun bezittingen achterlatend, samen met een uitgemoorde gemeenschap en uitgebrande huizen met daarin niets anders dan bebloede lichamen van familie en vrienden. Nu vecht Ulumba om een ander leven te redden: dat van haar 6 maanden oude zoontje Amoni Mutombo. De baby ligt jankend in een kliniek die gerund wordt door de Artsen Zonder Grenzen. Zijn buikje is uitgezet door ondervoeding en ook al is het duidelijk dat hij ligt te lijden in pijn, lijkt hij niet over voldoende energie te beschikken om nog te kunnen huilen. Een verpleegster doet er ongeveer een half uur over om hem te injecteren met antibiotica maar heeft moeite om de spuit erin te krijgen door de verschrompelde huid die losjes om zijn botten hangt. Zonder de medicijnen zal hij zo goed als zeker sterven, als gevolg van verhongering.

Sommige oorlogen gaan door met het maken van slachtoffers, nog lang nadat ze zijn geëindigd. In Kongo, een land met ongeveer 63 miljoen inwoners in hartje Afrika, had een vredesakkoord dat alweer meer dan 4 jaar geleden is getekend een einde moeten maken aan alle misère die ervoor heeft gezorgd dat mensen hebben moeten vluchten naar acht verschillende landen in de omgeving en waarbij een ongekend hoog aantal slachtoffers is gemaakt, een aantal dat ongeëvenaard is in de recente geschiedenis. Het internationale Rode Kruis schat dat ongeveer 3,9 miljoen mensen zijn omgekomen in deze oorlog, sinds het conflict in de Kongo in 1998 is begonnen, waarmee deze oorlog de meest dodelijke is sinds de Tweede Wereldoorlog.

Lees verder:
www.elqalem.nl/elqalem/aspx/template.aspx?item_id=1232&category_id=46&group_id=24

Invidia
02-12-06, 15:27
:cheefbek: Tragisch

Morosian
03-12-06, 12:11
Zolang tot op het bot vercorrumpeerde machtsgeile dwazen het land besturen, zal het nooit wat worden. En dat is een tragische constatering.

illmatik
03-12-06, 18:02
Geplaatst door Morosian
Zolang tot op het bot vercorrumpeerde machtsgeile dwazen het land besturen, zal het nooit wat worden. En dat is een tragische constatering.

De tot op het bot vercorrumpeerde machtsgeile dwazen die het land besturen houden het zadel stevig vast dankzij de mensen waarop wij hier stemmen.

Witte78
03-12-06, 19:07
Geplaatst door illmatik
De tot op het bot vercorrumpeerde machtsgeile dwazen die het land besturen houden het zadel stevig vast dankzij de mensen waarop wij hier stemmen.

Ja, het is veel beter zon land binnen te vallen, en dan die vercorrumpeerde machtsgeile dwazen op te pakken en te veroordelen.

Het volk zal dan weer in vrede kunnen leven. Of toch niet?...

Arvid
03-12-06, 19:38
Geplaatst door illmatik
De tot op het bot vercorrumpeerde machtsgeile dwazen die het land besturen houden het zadel stevig vast dankzij de mensen waarop wij hier stemmen.

Het zijn deze conspiracy denkbeelden waardoor dictators aan de macht blijven. Immers, de frustratie en haat wordt niet gericht op de dictator zelf, maar op het zogenaamde "westen".

Morosian
04-12-06, 14:20
Geplaatst door illmatik
De tot op het bot vercorrumpeerde machtsgeile dwazen die het land besturen houden het zadel stevig vast dankzij de mensen waarop wij hier stemmen.

Excuses, ik was even vergeten dat alles de schuld is van het Westen. Ook de weigering van de Sudanese regering van militaire steun van de VN, allemaal de schuld van het Westen. En de Arabische Janjahweed milities die het land terroriseren? Gesponsord door Jan Peter.

Spoetnik
04-12-06, 16:03
Geplaatst door Morosian
Excuses, ik was even vergeten dat alles de schuld is van het Westen. Ook de weigering van de Sudanese regering van militaire steun van de VN, allemaal de schuld van het Westen. En de Arabische Janjahweed milities die het land terroriseren? Gesponsord door Jan Peter.

Als rechts-extremisten zoals jij niet alles hadden opgelepeld wat Amerika zei over Iraq, dan had je misschien nog recht van spreken. Feit is dat Sudan weg kan komen met de misdaden omdat het westen haar geloofwaardigheid heeft verloren door een illegale oorlog tegen Iraq te beginnen.

ieniemienie
04-12-06, 17:10
Congo?? Dat is toch dat land dat volgens het Nederlandse kabinet veilig is??
Waarom sturen we er dan toch asielzoekers naar terug??

Iglo
05-12-06, 00:14
Geplaatst door Spoetnik
Als rechts-extremisten zoals jij niet alles hadden opgelepeld wat Amerika zei over Iraq, dan had je misschien nog recht van spreken. Feit is dat Sudan weg kan komen met de misdaden omdat het westen haar geloofwaardigheid heeft verloren door een illegale oorlog tegen Iraq te beginnen. Bedoel je hiermee te zeggen dat de situatie in Darfur de schuld is van de Sudanese overheid?

ronald
05-12-06, 01:44
Geplaatst door ieniemienie
Congo?? Dat is toch dat land dat volgens het Nederlandse kabinet veilig is??
Waarom sturen we er dan toch asielzoekers naar terug??


Ja te gek voor woorden. Sommige problemen naaien ze hier plat, maar Congo is echt een te ver van mijn bed show.

Morosian
05-12-06, 08:54
Geplaatst door Spoetnik
Als rechts-extremisten zoals jij niet alles hadden opgelepeld wat Amerika zei over Iraq, dan had je misschien nog recht van spreken. Feit is dat Sudan weg kan komen met de misdaden omdat het westen haar geloofwaardigheid heeft verloren door een illegale oorlog tegen Iraq te beginnen.

Pardon? Misschien dat je nog even kunt aangeven waarop je meent te kunnen baseren dat ik rechts-extremistisch ben? Is wel zo netjes.

En wat de oorlog in Irak te maken heeft met de Janjahweed milities in Sudan is me een raadsel.

illmatik
05-12-06, 09:00
Geplaatst door Morosian
de Janjahweed milities in Sudan

Wat deze te maken hebben met de Congo is ook een raadsel, het gaat toch over de Congo? Feit blijft nog altijd dat de (laatste paar) leiders van dat land altijd steun hebben (gehad) van Westerse naties (lees: bedrijven die uit waren op de grondstoffen van de Congo; lees: bedrijven die daarin gesteund werden/worden door hun eigen regeringen; lees: regeringen waar wij hier in het Westen op stemmen).

Morosian
05-12-06, 09:03
Geplaatst door ieniemienie
Congo?? Dat is toch dat land dat volgens het Nederlandse kabinet veilig is??
Waarom sturen we er dan toch asielzoekers naar terug??

Congo is nogal groot. Grote delen van Congo zijn inderdaad veilig. Sterker nog, ik ga volgend jaar voor mijn werk naar Virunga NP en Nyungwe, beide in Congo.

Morosian
05-12-06, 09:18
Geplaatst door illmatik
Wat deze te maken hebben met de Congo is ook een raadsel, het gaat toch over de Congo?

Ik gaf een voorbeeld waarop nogal overspannen werd gereageerd. Laat je er niet door in de war brengen.


Feit blijft nog altijd dat de (laatste paar) leiders van dat land altijd steun hebben (gehad) van Westerse naties (lees: bedrijven die uit waren op de grondstoffen van de Congo; lees: bedrijven die daarin gesteund werden/worden door hun eigen regeringen; lees: regeringen waar wij hier in het Westen op stemmen).

Je moet eens naar Nigeria gaan en daar met de plaatselijke bevolking praten over de aanwezigheid van Shell. Die mensen willen helemaal niet dat Shell weggaat. Shell schept enorm veel werkgelegenheid en investeert in infrastructuur en gezondheidszorg. De gemiddelde Nigeriaan is als de dood dat Shell vertrekt en de regering de boel overneemt. In Zimbabwe moesten ook alle blanke boeren vertrekken omdat het land aan de zwarte bevolking behoorde. Nu hebben ze een hoop land, geen baan en vooral honger. Het is makkelijk het Westen overal de schuld van te geven, maar erg kortzichtig.

illmatik
05-12-06, 10:38
Geplaatst door Morosian
Je moet eens naar Nigeria gaan en daar met de plaatselijke bevolking praten over de aanwezigheid van Shell. Die mensen willen helemaal niet dat Shell weggaat. Shell schept enorm veel werkgelegenheid en investeert in infrastructuur en gezondheidszorg. De gemiddelde Nigeriaan is als de dood dat Shell vertrekt en de regering de boel overneemt. In Zimbabwe moesten ook alle blanke boeren vertrekken omdat het land aan de zwarte bevolking behoorde. Nu hebben ze een hoop land, geen baan en vooral honger. Het is makkelijk het Westen overal de schuld van te geven, maar erg kortzichtig.

Zullen we het in deze topic houden op de Congo en de 4 miljoen die er sinds '98 zijn gestorven? Er zullen echt heus Nigeria-topics te vinden zijn op dit forum. En anders open jij er eentje.

Uiteraard vertel je er natuurlijk niet bij wat Shell voor schade aanricht in de ecologie van Nigeria, maar ook dat wil ik best in een andere topic met je bespreken.

Witte78
05-12-06, 10:49
Geplaatst door illmatik
Zullen we het in deze topic houden op de Congo en de 4 miljoen die er sinds '98 zijn gestorven? Er zullen echt heus Nigeria-topics te vinden zijn op dit forum. En anders open jij er eentje.

Uiteraard vertel je er natuurlijk niet bij wat Shell voor schade aanricht in de ecologie van Nigeria, maar ook dat wil ik best in een andere topic met je bespreken.

Het probleem is dat de schade die europa aan afrika heeft aangericht niet terug te draaien is. En het is ook bijna niet meer te repareren door een externe factor. Als europa (en amerika) elke bemoeienis met afrika stop zet, zal het geen haar beter gaan daar. Sterker nog, zeer waarschijnlijk het omgekeerde.

Wat is volgens jou de oplossiong voor afrika?

illmatik
05-12-06, 11:06
Geplaatst door Witte78
Het probleem is dat de schade die europa aan afrika heeft aangericht niet terug te draaien is. En het is ook bijna niet meer te repareren door een externe factor. Als europa (en amerika) elke bemoeienis met afrika stop zet, zal het geen haar beter gaan daar. Sterker nog, zeer waarschijnlijk het omgekeerde.

Wat is volgens jou de oplossiong voor afrika?

Ik pleit dan ook niet voor stopzetting van die 'bemoeienis', slechts voor een andere invulling daarvan. Maar dat is wishfull thinking, want daarmee valt geen winst te behalen voor 'de bemoeials'. Laten we daarbij vooral niet vergeten welke rol de Wereldbank inneemt.

Witte78
05-12-06, 11:47
Geplaatst door illmatik
Ik pleit dan ook niet voor stopzetting van die 'bemoeienis', slechts voor een andere invulling daarvan. Maar dat is wishfull thinking, want daarmee valt geen winst te behalen voor 'de bemoeials'. Laten we daarbij vooral niet vergeten welke rol de Wereldbank inneemt.

Als klein land als nederland is er politiek gezien ook niet zoveel te beginnen. Dit soort zaken moeten op europees niveau geregeld worden, zo kan er drup op de VS worden gezet. En dan heb je nog china, die trekt zich soieso nergers iets van aan.

Maar je hebt gelijk, zolang daar wat te halen is, zal er misbruik worden gemaakt van de situatie. De vraag is alleen, wat kunnen wij als burger er aan doen? Geld geven aan hulporganisaties helpt (nagenoeg) niet. Niet stemmen ook niet. En meestal zijn de partijen die iets willen veranderen aan de situatie, idealistische partijen, en hebben totaal geen realistisch programma (GL bijvoorbeeld). Als laatste wat ik kan bedenken wat we kunnen doen is het boycotten van bepaalde producted. Maar door gebrekkige informatie waar we het mee moeten doen, weten we de gevolgen niet wanneer we bepaalde producten boycotten. Met als gevolg dat het misschien averechts werkt.

Ik kan gewoon geen realistische oplossing bedenken. Het westen de schuld geven, vind ik ook een beetje flauw. Ik ben van mening dat de mensheid zo in elkaar zit. Dus is het eerlijker de mensheid de schuld te geven. Ik ben ook van mening dat wanneer een andere bestuurs vorm dan de democratie in dezelfde situatie zat als het westen, dat het er minstens zo erg aan toe ging, zo niet erger.

Morosian
05-12-06, 14:11
Geplaatst door illmatik
Zullen we het in deze topic houden op de Congo en de 4 miljoen die er sinds '98 zijn gestorven? Er zullen echt heus Nigeria-topics te vinden zijn op dit forum. En anders open jij er eentje.

Mijn voorbeeld heeft met dezelfde problematiek te maken, en derhalve relevant. Het trekken van parallellen is een doodnormale vorm van debatteren, geen enkele reden om opeens zo dogmatisch uit de hoek te komen.


Uiteraard vertel je er natuurlijk niet bij wat Shell voor schade aanricht in de ecologie van Nigeria, maar ook dat wil ik best in een andere topic met je bespreken.

Dat 'uiteraard' is niet onderbouwd en volstrekt ongepast.

Morosian
05-12-06, 14:28
Probleem is dat in veel Afrikaanse landen mensen aan de macht zijn met het verstand van een aardnoot die primair geïnteresseerd zijn in macht en hun eigen rijkdom, niet in het welzijn van hun bevolking. Nelson en Kofi klonen lijkt me dan ook een serieuze optie.

Spoetnik
05-12-06, 16:07
Geplaatst door Morosian
Pardon? Misschien dat je nog even kunt aangeven waarop je meent te kunnen baseren dat ik rechts-extremistisch ben? Is wel zo netjes.

En wat de oorlog in Irak te maken heeft met de Janjahweed milities in Sudan is me een raadsel.

Als jij niet achter de Neocons was achterna gehuppeld net als de rest van rechts Europa, dan hadden we nog een moralistische toon kunnen aanslaan, en wellicht zelfs ingrijpen in Sudan. Ook de bezetting van Afghanistan door NATO troepen is een direct gevolg van de oorlog in Iraq, immers de VS die eerst niet wilde dat NATO werd betrokken bij Afghanistan heeft niet genoeg troepen om een oorlog op twee fronten te voeren. (Laat staan op 3 als ze iets willen doen in Sudan). Ook NATO heeft nu niet genoeg manschappen, of de wil om een derde front oorlog in de buurt uit te vechten.

Snap je nu, waarom Iraq/Afghanistan iets te maken hebben met situatie in Sudan, maar ook de situatie in Somalie.

Ik weet niet of je het door hebt, maar de hele regio dreigt op te gaan in geweld. Als je op de kaart kijkt. Tussen Somalie en Sudan, liggen Ethiopie en Eritrea, die in de jaren 90 ook al een oorlog hebben gevoerd met elkaar. Ook Chad en CAR hebben constant te maken met geweld.

Kijk dan nog eens op de kaart en je ziet dat de veiligheid van Egypte op het spel staat door de mogelijke regionale crisis. Dan kijkt Egypte naar links en ziet dat de situatie in Iraq volledig uit de hand loopt en over de grenzen dreigt te spillen.

Een regionale oorlog van oost-Afrika tot Afghanistan dat is waar het heen gaat.

Oh ik hoef je natuurlijk niet te wijzen op waar al die vluchtelingen naar toe zullen gaan.

Dus in die zin heeft Iraq alles te maken met wat er aan de hand is in Sudan. Iraq is het grote voorbeeld van imperiale hubris en welke enorme gevolgen dat heeft.

H.P.Pas
05-12-06, 16:56
Geplaatst door Spoetnik
Een regionale oorlog van oost-Afrika tot Afghanistan dat is waar het heen gaat.



De uitdrukking kommer en kwel debuteerde op 20 april 1960 in de Nederlandse taal, in aflevering 3.985 van verhaal 89 Heer Bommel en de Hachelbouten. Bommel ontmoet een mannetje met een wandelstok, een haakneus en een lange sik. Het is Hobbel Hachelbout, die hem somber voorspelt:

,,Het is duidelijk, dat er zwarte tijden voor uw deur staan: uw huisnummer, dat 13 is, een oud ravennest, dat op uw hoofd valt, een zéér slecht voorteken; die kale plek in uw tuin... een heksenkring. Het is alles kommer en kwel. 't Is hachelijk.Hiertegen helpt alleen berusting.''

Red Sonja
05-12-06, 16:57
Als je wat meer je best doet en op zoek gaat naar MEERDERE BRONNEN van informatie dan je normaal gewend bent, zou je kunnen gaan inzien waar men in (o.a.) Afrika mee bezig is.

En ja hoor, Unicef en de WHO doen hun werk heel goed...

:dood:

Morosian
05-12-06, 16:59
Geplaatst door Spoetnik
Als jij niet achter de Neocons was achterna gehuppeld net als de rest van rechts Europa, dan hadden we nog een moralistische toon kunnen aanslaan, en wellicht zelfs ingrijpen in Sudan.

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vroeg of je nog even kon aangeven waarop je meent te kunnen baseren dat ik rechts-extremistisch ben, dat is wel zo fatsoenlijk.

Voor alle duidelijkheid, ik werk voor drie ontwikkelingshulporganisaties en ben in dat kader begin van dit jaar in Darfur geweest, jij niet. Ik heb in vluchtelingenkampen rondgelopen, jij niet. Ik heb met eigen ogen gezien hoe humanitaire hulp het verschil uitmaakt tussen leven en dood, jij niet. Die oorlog in Irak heeft geen reet te maken met de humanitaire ramp in Darfur. De VN heeft tig keer aangeboden om in te grijpen in Darfur, maar de regering wees dat telkens af.

Het is nooit, maar dan ook nooit te laat om andere mensen te helpen. Ik zet mij persoonlijk voor in. Wat doe jij eigenlijk? Wat doe jij voor je medemens behalve ze beschuldigen van rechts extremisme?


Ik weet niet of je het door hebt, maar de hele regio dreigt op te gaan in geweld.

Ik heb er middenin gelopen, dus dat was mij al lang duidelijk ja.

illmatik
05-12-06, 17:22
Geplaatst door Morosian
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vroeg of je nog even kon aangeven waarop je meent te kunnen baseren dat ik rechts-extremistisch ben, dat is wel zo fatsoenlijk.

Voor alle duidelijkheid, ik werk voor drie ontwikkelingshulporganisaties en ben in dat kader begin van dit jaar in Darfur geweest, jij niet. Ik heb in vluchtelingenkampen rondgelopen, jij niet. Ik heb met eigen ogen gezien hoe humanitaire hulp het verschil uitmaakt tussen leven en dood, jij niet. Die oorlog in Irak heeft geen reet te maken met de humanitaire ramp in Darfur. De VN heeft tig keer aangeboden om in te grijpen in Darfur, maar de regering wees dat telkens af.

Het is nooit, maar dan ook nooit te laat om andere mensen te helpen. Ik zet mij persoonlijk voor in. Wat doe jij eigenlijk? Wat doe jij voor je medemens behalve ze beschuldigen van rechts extremisme?

Ik heb er middenin gelopen, dus dat was mij al lang duidelijk ja.

De pot verwijt de ketel. Spijtig dat je Spoetnik niet eerst hebt gevraagd wat ie zoal doet voor de kost. Dan had je het bovenstaande net iets anders geformuleerd.


Geplaatst door Witte78
Als klein land als nederland is er politiek gezien ook niet zoveel te beginnen. Dit soort zaken moeten op europees niveau geregeld worden, zo kan er drup op de VS worden gezet. En dan heb je nog china, die trekt zich soieso nergers iets van aan.

Dan zouden de mensen in NL hun vertegenwoordigers er eens op moeten aanzetten het op Europees niveau te behandelen. Maar ik heb daarin geen hoop; je verwijt aan het adres van de Chinezen geldt ook voor de Europeanen. Ik vind het zelfs nog meer voor Europa opgaan, gezien de Europese bemoeienissen in de Afrikaanse politiek. Met de grondstoffen als de belangrijkste motivatie.


Geplaatst door Morosian
Mijn voorbeeld heeft met dezelfde problematiek te maken, en derhalve relevant. Het trekken van parallellen is een doodnormale vorm van debatteren, geen enkele reden om opeens zo dogmatisch uit de hoek te komen.

Tja, het is mij niet te doen om een debat van jou te winnen. Daar acht ik je te irrelevant voor.


Dat 'uiteraard' is niet onderbouwd en volstrekt ongepast.

De onderbouwing is er wel, maar jij accepteert die niet als zodanig. Ligt aan jezelf, niet aan mij.

Spoetnik
05-12-06, 17:38
Geplaatst door Morosian
Die oorlog in Irak heeft geen reet te maken met de humanitaire ramp in Darfur. De VN heeft tig keer aangeboden om in te grijpen in Darfur, maar de regering wees dat telkens af.

Ik heb al duidelijk aangegeven waarom Irak wel te maken heeft met wat er gaande in Sudan. Zolang jij weigert te zien dat wat er in Irak is gebeurt, hoe dit de credibiliteit van zowel de VN als het Westen heeft ondermijnt, zal je een roepende in de woestijn zijn. Dat de VN niet kan ingrijpen in Darfur, dat het Westen dit niet wil en niet kan, heeft alles te maken met Irak.

Dat ik jou extreem rechts noem is omdat jij achter de kont van neoconners in washington aanliep in de aanloop naar Iraq.

H.P.Pas
05-12-06, 18:18
Geplaatst door Spoetnik
Ik heb al duidelijk aangegeven waarom Irak wel te maken heeft met wat er gaande in Sudan.

Even samenvatten:
De toestand in Afghanistan en Irak loopt gierend uit de hand, wat te wijten is aan het Westerse militaire ingrijpen.
De toestand in Sudan en Congo loopt gierend uit de hand, wat te wijten is aan het uitblijven van het Westers militair ingrijpen.
Heb ik je nu goed begrepen ?

illmatik
05-12-06, 18:24
Geplaatst door H.P.Pas
De toestand in Sudan en Congo loopt gierend uit de hand, wat te wijten is aan het uifblijven van het Westers militair ingrijpen.
Heb ik je nu goed begrepen ?

Blijkbaar niet.

Witte78
05-12-06, 18:30
Geplaatst door illmatik
Blijkbaar niet.

Hoe zou het westen volgens jou dan moeten handelen? Wanneer zouden ze het wel goed doen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet begrijp wat jij en sputnik nu precies bedoelen.

H.P.Pas
05-12-06, 18:30
Geplaatst door illmatik
Blijkbaar niet.

Wat begrijp jij dan hieruit :


Geplaatst door Spoetnik
Ook de bezetting van Afghanistan door NATO troepen is een direct gevolg van de oorlog in Iraq, immers de VS die eerst niet wilde dat NATO werd betrokken bij Afghanistan heeft niet genoeg troepen om een oorlog op twee fronten te voeren. (Laat staan op 3 als ze iets willen doen in Sudan) . Ook NATO heeft nu niet genoeg manschappen, of de wil om een derde front oorlog in de buurt uit te vechten.

Snap je nu, waarom Iraq/Afghanistan iets te maken hebben met situatie in Sudan, maar ook de situatie in Somalie.

Spoetnik
05-12-06, 18:51
Geplaatst door H.P.Pas
Even samenvatten:
De toestand in Afghanistan en Irak loopt gierend uit de hand, wat te wijten is aan het Westerse militaire ingrijpen.
De toestand in Sudan en Congo loopt gierend uit de hand, wat te wijten is aan het uitblijven van het Westers militair ingrijpen.
Heb ik je nu goed begrepen ?

Het westen heeft zijn morele authoriteit verloren door de illegale invasies van Afghanistan en Irak (en wat mij betreft valt de bombardementen van Servie hier ook onder).

Alleen met morele authoriteit zou je kunnen ingrijpen in Sudan, Congo etc.

Met ingrijpen bedoel ik niet noodzakelijkerwijs militair ingrijpen al moet het wel tot de mogelijkheden behoren dat er een "vredesmissie" gestuurd wordt met toestemming van de VN uiteraard.

Helaas begrijpen westerlingen niet wat er in rest de van de wereld aan de hand is omdat ze alleen hun informatie krijgen toegespeeld via de westerse massa media.

Spoetnik
05-12-06, 18:54
Geplaatst door Witte78
Hoe zou het westen volgens jou dan moeten handelen? Wanneer zouden ze het wel goed doen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet begrijp wat jij en sputnik nu precies bedoelen.

Wat dacht je er bevoorbeeld van om wapenshandelaars aan te pakken die wapens leveren aan de oorlogsfacties? In plaats daarvan is het westen vaak actief bezig een of meerdere facties acties te steunen (zie bevoorbeeld recentlijk nog de steun van de VS aan warlords in Somalia).

Witte78
05-12-06, 19:14
Geplaatst door Spoetnik
Wat dacht je er bevoorbeeld van om wapenshandelaars aan te pakken die wapens leveren aan de oorlogsfacties? In plaats daarvan is het westen vaak actief bezig een of meerdere facties acties te steunen (zie bevoorbeeld recentlijk nog de steun van de VS aan warlords in Somalia).

Ik wil dit soort beweringen wel geloven, maar ik vraag me dan altijd af met welke regelmaat dit voorkomt, en ook met welke motieven deze wapens geleverd worden. Is hier een overzicht van met bronnen?

Je zou ook kunnen beargementeren dat er wapens werden geleverd aan "vrijheidstrijders". En maakt het uiteindelijk uit of ze elkaar afmaken met zwaarden of met geweren? Is er bijvoorbeeld een duidelijk verschil te zien met landen waar geen wapens zijn geleverd?

Spoetnik
05-12-06, 19:15
Geplaatst door Spoetnik
Wat dacht je er bevoorbeeld van om wapenshandelaars aan te pakken die wapens leveren aan de oorlogsfacties? In plaats daarvan is het westen vaak actief bezig een of meerdere facties acties te steunen (zie bevoorbeeld recentlijk nog de steun van de VS aan warlords in Somalia).

Hier:


West helps Lebanon build militia to fight Hezbollah

MARK MACKINNON

BEIRUT -- With Western help and support from Persian Gulf states, the Lebanese government has been quietly building up a loyal force dominated by Sunni Muslims and Maronite Christians in anticipation of a possible showdown with the Shia Hezbollah militia and other pro-Syrian and pro-Iranian forces.
http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/LAC.20061201.LEBMILITIA01/TPStory/TPInternational/Africa/

Klagen dat Iran Hezbollah wapens stuurt, maar ondertussen zelf een militie creeeren in Libanon.

Witte78
05-12-06, 19:34
Geplaatst door Spoetnik
Hier:


West helps Lebanon build militia to fight Hezbollah

MARK MACKINNON

BEIRUT -- With Western help and support from Persian Gulf states, the Lebanese government has been quietly building up a loyal force dominated by Sunni Muslims and Maronite Christians in anticipation of a possible showdown with the Shia Hezbollah militia and other pro-Syrian and pro-Iranian forces.
http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/LAC.20061201.LEBMILITIA01/TPStory/TPInternational/Africa/

Klagen dat Iran Hezbollah wapens stuurt, maar ondertussen zelf een militie creeeren in Libanon.

Een enkel (dubieus) voorbeeld is totaal geen antwoord op de vragen die ik stelde. Wat ik graag will weten is:

* Hoevaak (en waar en wanneer) komt het voor dat het westen wapens levert aan milliraire groeperingen of regimes die de bevolking onderdrukken.

* Wat zou de situatie zijn als het westen dit niet had gedaan?


ps, correct me if im wrong, maar ik wist niet dat de libaneze regering het volk onderdrukt.

Red Sonja
05-12-06, 19:39
Geplaatst door Witte78
Een enkel (dubieus) voorbeeld is totaal geen antwoord op de vragen die ik stelde. Wat ik graag will weten is:

* Hoevaak (en waar en wanneer) komt het voor dat het westen wapens levert aan milliraire groeperingen of regimes die de bevolking onderdrukken.


Vertel jij mij eens wanneer dat NIET het geval is geweest..


Geplaatst door Witte78

* Wat zou de situatie zijn als het westen dit niet had gedaan?


Wat denk je nou zelf?
Wie hebben er het grootste belang bij die oorlogen daar?

:fplet:

Ps: ja ik weet het hoor ik spreek voor me beurt, maar deze inkoppertjes kon ik niet laten liggen.

Witte78
05-12-06, 19:47
Geplaatst door Red Sonja
Vertel jij mij eens wanneer dat NIET het geval is geweest..



Wat denk je nou zelf?
Wie hebben er het grootste belang bij die oorlogen daar?

:fplet:

Ps: ja ik weet het hoor ik spreek voor me beurt, maar deze inkoppertjes kon ik niet laten liggen.

Geeft niet hoor je mag best voor je beurt spreken ;). Alleen jammer dat je mijn vragen niet beantwoord. Ik ontken helemaal niet dat het gebeurd. Ik vraag me alleen af tot hoeverre het invloed heeft op de situatie aldaar.

Spoetnik
05-12-06, 20:02
Geplaatst door Witte78
Een enkel (dubieus) voorbeeld is totaal geen antwoord op de vragen die ik stelde.

Hoezo is dit een dubieus voorbeeld? Er zijn hier 2 facties, de pro-westerse sunni-christelijke groeperingen en de nationalistische groepering hezbollah en de christenen die Aoun en dergelijken volgen.

Het is dus duidelijk dat het westen 1 partij alle steun toezegt en een partij wapens levert aan een militie nota bene, niet het leger.

Het westen is bezig een potentiele burgeroorlog met wapens te voorzien.

Witte78
05-12-06, 20:07
Geplaatst door Spoetnik
Hoezo is dit een dubieus voorbeeld? Er zijn hier 2 facties, de pro-westerse sunni-christelijke groeperingen en de nationalistische groepering hezbollah en de christenen die Aoun en dergelijken volgen.

Het is dus duidelijk dat het westen 1 partij alle steun toezegt en een partij wapens levert aan een militie nota bene, niet het leger.

Het westen is bezig een potentiele burgeroorlog met wapens te voorzien.

Dat er wapenhandel plaatsvind is opzich geen misdaad. Het wordt naar mijn mening pas fout als het gebruikt wordt om een bevolking te onderdrukken. Dat het westen partij kiest vind ik op zich helemaal geen misdaad, maar eerder logisch. Net zoals dat amerika engeland steunde in de oorlog tegen nazi duitsland.

Spoetnik
05-12-06, 20:12
Geplaatst door Witte78
Dat er wapenhandel plaatsvind is opzich geen misdaad. Het wordt naar mijn mening pas fout als het gebruikt wordt om een bevolking te onderdrukken. Dat het westen partij kiest vind ik op zich helemaal geen misdaad, maar eerder logisch. Net zoals dat amerika engeland steunde in de oorlog tegen nazi duitsland.

Je praat in dit geval niet over een externe dreiging maar een interne situatie. Deze wapens zullen worden gebruikt om de bevolking onderdrukken indien er een burgeroorlog uitbreekt.

Witte78
05-12-06, 20:14
Geplaatst door Spoetnik
Je praat in dit geval niet over een externe dreiging maar een interne situatie. Deze wapens zullen worden gebruikt om de bevolking onderdrukken indien er een burgeroorlog uitbreekt.

Dus jij bent er in dit geval voor dat het westen niets doet? En Iran dan? Als die evengoed wapens leveren, dan zijn de gevolgen toch nog steeds even dramatisch?

Witte78
06-12-06, 11:23
Geplaatst door Red Sonja
Vertel jij mij eens wanneer dat NIET het geval is geweest..



Ik heb geprobeerd landen te zoeken waar dit wel gebeurd mbv google. Maar het is nogal en wirwar van informatie.

Iran - Niet

Noord korea - Niet

Sudan - Embargo, Voorheen hoofdleveranciers: China, Russia, Iran and France

Congo - Embrago, wapens komen van buurlanden

Somalie - Embargo, wapens komen van buurlanden


Het is mij niet echt duidelijk geworden in mijn zoektocht waar westerse landen direct militaire groeperingen of regimes steunen die de bevolking onderdrukken. Uit het verleden kan ik wel voorbeelden bedenken, zoals de taliban. Het voorbeeld van libanon reken ik niet mee, omdat ik van mening ben dat het leveren van wapens aan een democratisch (?) gekozen regering niet gelijk staat aan het leveren van wapens aan regimes die de bevolking onderdrukken.

Het hoofdprobleem van de embargos is dat de wapens van corrupte buurlanden komen, die wel wapens uit het westen kunnen kopen. Het lijkt er ook sterk op dat wanneer de wapens niet uit het westen komen, ze uit china, rusland, of andere landen komen.

Mijn conclusie tot nu toe, als dit de hoofdrede is waarom het westen schuldig is aan alle ellende in de derde wereld, treft het westen niet veel blaam. Ook zie ik niet hoe het stoppen van het leveren van wapens aan derde wereld landen de problemen oplossen. Zoals ik al zei, het maakt niet veel uit of ze elkaar met zwaarden of met geweren afmaken. In de middeleewen werden burgers net zo hard op brute wijze afgemaakt.

Maar mijn informatie is VERRE van compleet. Dus als ik het helemaal mis heb, wordt ik er graag op gewezen waar deze prakrijken wel gebeuren, of hoe, en wat er aan gedaan kan worden om het te stoppen.

H.P.Pas
06-12-06, 11:56
Geplaatst door Spoetnik
Wat dacht je er bevoorbeeld van om wapenshandelaars aan te pakken die wapens leveren aan de oorlogsfacties?

Nobel streven; ik zou er geen huizen op bouwen.
--In Ruanda ging het met kapmessen.
--Wapensmokkel afklemmen lukt niet eens in Gaza, Afrika is groter.

Kal-El B.V
06-12-06, 13:29
Geplaatst door Witte78
Ik heb geprobeerd landen te zoeken waar dit wel gebeurd mbv google. Maar het is nogal en wirwar van informatie.

Iran - Niet

Noord korea - Niet

Sudan - Embargo, Voorheen hoofdleveranciers: China, Russia, Iran and France

Congo - Embrago, wapens komen van buurlanden

Somalie - Embargo, wapens komen van buurlanden


Het is mij niet echt duidelijk geworden in mijn zoektocht waar westerse landen direct militaire groeperingen of regimes steunen die de bevolking onderdrukken.


Hoe strak heb je die oogklep op je hoofd gemonteerd ?

Wat dacht je van Israël ?
Wat denk je van Saudie Arabië ?
of Egypte ?

google dat maar is even.

en van het verleden kun je je alleen de taliban herinneren ?

Saddam Hoessein ? is je even ontschoten ?
Iran ?
de Contra's in Nicaragua ? (Iran-Contra?)
De eerste 11 september in de geschiedenis, het afzetten en doden van Salvador Allende ?

Google dat maar even !

Witte78
06-12-06, 14:29
Geplaatst door Kal-El B.V
[B]Hoe strak heb je die oogklep op je hoofd gemonteerd ?


Ik geef toe dat ik er niet veel van afweet, vandaar ben ik op zoek naar informatie. Als ik oogkleppen op zou hebben zou ik blind zijn voor informatie. Het probleem dat ik nu heb, is simpelweg een gebrek aan informatie.

Zoals ik al zei ben ik al op google bezig geweest, maar de resultaten zijn matig. Ik zou zeggen, kom maar op met wat links die de moeite waard zijn.



Wat dacht je van Israël ?
Wat denk je van Saudie Arabië ?
of Egypte ?


Dat zijn alvast 3 landen, waarbij israel wel de meest voor de hand liggende is. Er wordt hier beweerd dat de door het westen in stand gehouden regimes verantwoordelijk zijn voor alle ellende in de derde wereld. Ik ontken dit niet, ik ben alleen op zoek naar concrete bewijzen hiervan. Ik neem niet zomaar een bewering aan als hier geen onderbouwing voor is. Nogmaals, wat ik wil weten is bij hoeveel landen dit zo is en bij welke. En wat de gevolgen ervan zijn op de situatie. Zonder dit te weten lijkt me een verdere discussie ook totaal onzinnig. En de schuld bij het westen leggen heeft dan ook totaal geen inhoud.

Israel: De palestijnen worden onderdrukt.
oplossing is hopeloos. Stopzetten levering wapens: Per direct, totaal mee eens.

SA: De bevolking leeft volgens strenge, inhumane, islamitische wetten.
Wat moet het westen hier aan doen? Stoppen leveren wapens? SA boycotten?

Egypte: Weet ik niet veel van. Zover ik weet is hedendaags de westerse invloed niet groot. Ik heb de Wiki over egypte gelezen, maar kon niet achterhalen hoe het westen daar onderdrukkers steunt.




google dat maar is even.


Heb ik gedaan, maar kon het niet makkelijk vinden, daarom vraag ik het hier, omdat het hier blijkbaar common knowledge is.



en van het verleden kun je je alleen de taliban herinneren ?

Saddam Hoessein ? is je even ontschoten ?
Iran ?
de Contra's in Nicaragua ? (Iran-Contra?)
De eerste 11 september in de geschiedenis, het afzetten en doden van Salvador Allende ?


Ik gaf gewoon één voorbeeld, ik heb nergens beweerd dat het de enige was.

Kal-El B.V
06-12-06, 15:51
Goed, de oogkleppen opmerking neem ik terug, was niet aardig van mij. Maar ik ga nu geen links voor je opzoeken, dat moet je echt zelf doen en je moet gewoon beter gebruik maken van google, dat je het niet vindt wil niet zeggen dat het niet bestaat.

Alleen even heel kort over Egypte, Egypte krijgt jaarlijks twee miljard dollar steun van Amerika, die deal is ooit gemaakt als beloning voor de vrede die egypte lang geleden heeft gesloten met Israel, die twee miljard is geen twee miljard aan graan of chocola, maar een groot gedeelte ervan bestaat gewoon aan wapens.

download eens wat lezingen van Noam Chomsky(videos) leer je heel veel van. Neus eens rond op democracynow.org.


veel plezier.

Morosian
07-12-06, 14:29
Geplaatst door illmatik
Spijtig dat je Spoetnik niet eerst hebt gevraagd wat ie zoal doet voor de kost. Dan had je het bovenstaande net iets anders geformuleerd.

Spijtig dat Spoetnik mij niet eerst heeft gevraagd wat ik zoal voor de kost doe voordat hij mij voor rechts extremistisch uitmaakte.


je verwijt aan het adres van de Chinezen geldt ook voor de Europeanen. Ik vind het zelfs nog meer voor Europa opgaan, gezien de Europese bemoeienissen in de Afrikaanse politiek. Met de grondstoffen als de belangrijkste motivatie.

Onjuist.

Van de export uit Congo gaat 38.9% naar China, 29% naar de VS, 11.8% naar Taiwan en 7.2% naar Zuid Korea.

Van de export uit Sudan gaat zelfs 71.1% naar China, 12% naar Japan en 2.8% naar Saudi Arabie.

Van buurland Chad gaat het leeuwendeel naar de VS; 78.1%, 9.9% naar China en 4.1% naar Taiwan.

Vanuit het straatarme Angola gaat bijna 40% naar de VS, zo'n 30% naar China, en 7.8% naar Frankrijk.

Somalië exporteert 52.6% naar de VAE, 14.6% naar Yemen, 6.3% naar Oman en 4.2% naar India.

Vanuit DRC gaat 38.2% van de export naar België om voor de hand liggende historische redenen.


Tja, het is mij niet te doen om een debat van jou te winnen. Daar acht ik je te irrelevant voor.

Ik acht niemand te irrelevant voor een debat, maar ik vlucht dan ook niet snel in misplaatste arrogantie.

Morosian
07-12-06, 14:46
Geplaatst door Spoetnik
Dat de VN niet kan ingrijpen in Darfur, dat het Westen dit niet wil en niet kan, heeft alles te maken met Irak.

En dan vergeet je gemakshalve even dat de VN herhaaldelijk heeft verzocht om het geweld in Sudan te stoppen, maar dat de Sudanese regering daar keer op keer niets van wilde hebben.

http://www.chron.com/disp/story.mpl/chronicle/4378210.html
http://www.abc.net.au/am/content/2006/s1560454.htm
http://www.abc.net.au/worldtoday/content/2006/s1677638.htm


Dat ik jou extreem rechts noem is omdat jij achter de kont van neoconners in washington aanliep in de aanloop naar Iraq.

Misschien kun je dat nog even demonstreren middels een aantal quotes van mijn hand?

Olive Yao
08-12-06, 02:08
Geplaatst door IbnRushd
Dat gaat niet, jongen. Je had het artikel van Hated moeten lezen: http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=194709
Goed stuk, had ik nog niet gelezen, bedankt Ibn.

Red Sonja
18-12-06, 23:27
Geplaatst door Witte78
Geeft niet hoor je mag best voor je beurt spreken ;). Alleen jammer dat je mijn vragen niet beantwoord. Ik ontken helemaal niet dat het gebeurd. Ik vraag me alleen af tot hoeverre het invloed heeft op de situatie aldaar.

Soms worden er zulke goede vragen gesteld, dat ze alleen maar met een tegenvraag kunnen worden beantwoord.

Olive Yao
19-12-06, 00:28
Geheim VN-rapport: Rwanda bewapent vijand in Congo

de Volkskrant 11 dec 2004, van onze correspondent Kees Broere

NAIROBI - Rwanda 'versterkt opzettelijk' zijn vijanden in het buurland Congo-Kinshasa om zo een voorwendsel voor ingrijpen te houden. Dat staat in een geheim gehouden hoofdstuk van een deskundigenrapport van de Verenigde Naties over plunderingen in Congo. Het hoofdstuk is in het bezit van de Volkskrant.

Het Rwandese leger heeft jarenlang de dienst uitgemaakt in het oosten van Congo, omdat daar de restanten van de Interahamwe, de Hutu-milities die een hoofdrol speelden bij de genocide in Rwanda van 1994, rondtrokken. Nu heeft Rwanda zich officieel uit het buurland teruggetrokken, maar volgens het geheime deel van het VN-rapport hebben hooggeplaatste Rwandezen daar nog steeds de macht via 'schaduwstructuren'.

Het rapport is vorige maand verschenen. Hoofdstuk vijf ervan is echter alleen overlegd aan de vijftien leden van de VN-Veiligheidsraad. De reden daarvoor, zo wordt algemeen aangenomen, is dat openbaarmaking van dit deel het vredesproces in Congo in gevaar kan brengen, vanwege de beschuldigingen aan niet alleen het adres van Rwanda, maar ook Uganda en delen van de Congolese regering in Kinshasa.

De opmerkingen over de Rwandese versterking van de Hutu-militie Interahamwe en het vroegere Rwandese regeringsleger, zijn het meest pikant, omdat die gelden als de hoofdschuldigen in de genocide, die aan naar schatting 800 duizend Tutsi's en gematigde Hutu's het leven heeft gekost.

Na de genocide weken het Hutu-leger en de Interahamwe uit naar het oosten van Congo, na te zijn verslagen door de Tutsi-opstandelingen. De huidige Tutsi-regering in Rwanda heeft steeds gezegd in het buurland militair actief te zijn geweest om het gevaar van hun tegenoffensief te bezweren.

Rwanda heeft alle beschuldigingen van het VN-deskundigenrapport met klem tegengesproken.

Volgens Anneke van Woudenberg, een onderzoekster van de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch in Londen, is het moeilijk de beweringen in het VN-rapport over steun aan de Hutu-extremisten te bewijzen of te ontkrachten.

'Er kan een kern van waarheid in zitten', aldus Van Woudenberg. Feit is volgens haar dat de Tutsiregering van Paul Kagame in Rwanda de aanwezigheid van Hutu-extremisten vaker heeft gebruikt als een 'geschikt excuus' om in het oosten van Congo een 'zeer actieve aanwezigheid' te kunnen houden.

Sinds enkele maanden zit in Kinshasa, na vijf jaar oorlog met naar schatting meer dan drie miljoen doden, een brede overgangsregering mét de rebellengroepen.

Het geheime deel van het rapport spreekt in detail over wapenleveranties en militaire trainingen van Rwanda aan diverse groepen in Congo. De informele netwerken, ook die uit Kinshasa en Uganda, zijn betrokken bij de illegale exploitatie van Congo's rijke voorraad delfstoffen. Een nieuwe nationale Congolese regering zou voor deze netwerken een ernstig verlies aan macht en inkomsten betekenen.