PDA

Bekijk Volledige Versie : Overdekte speeltuinen vaak in de fout



M@riska
26-07-06, 11:18
DEN HAAG - Overdekte speeltuinen blijken vaak een loopje te nemen met de bouw- en (brand)veiligheidsvoorschriften. Dat blijkt uit een onderzoek dat vorig jaar is uitgevoerd door de VROM Inspectie en dat woensdag openbaar werd gemaakt.

De onderzoekers bezochten dertig van de honderd overdekte speelplaatsen die Nederland nu telt. Alle onderzochte speelplaatsen worden achterin het rapport opgesomd, maar de opstellers onthullen niet wie de grootste boosdoeners zijn.


Ontruimingsoefening

In totaal werden er 276 tekortkomingen aangetroffen. Achttien speeltuinen hebben nog nooit een ontruimingsoefening gedaan, vier konden niet aangeven wanneer de laatste oefening heeft plaatsgevonden. Negen speeltuinen beschikken niet over een ontruimingsplan dat door de brandweer is goedgekeurd.

"Eén speeltuin had een bijzondere opvatting over veilig vluchten", aldus de opstellers van het rapport. "De vluchtroutes vanaf de tweede verdieping waren namelijk alleen geschikt voor atletische kinderen en kinderen zonder hoogtevrees. Bij één vluchtroute moesten ze springen vanaf de eerste verdieping en bij de andere moesten ze 4 meter naar beneden glijden over een damwandprofiel."

Nooduitgangen

In 2005 besloot de inspectie tot het onderzoek, naar aanleiding van een controle waarbij het ernstig mis bleek in een grote indoorspeeltuin. Nooduitgangen bleken afgesloten, vluchtroutes deugden niet, er waren brandbare materialen gebruikt in de hal en in geval van brand zou het vuur te snel om zich heen kunnen grijpen.

Inspecteurs troffen in het grote onderzoek veel zaken aan die niet door de beugel kunnen. De VROM Inspectie benadrukt echter dat niet iedere overtreding gelijk leidt tot een (brand)gevaarlijke situatie. "Het betekent wel dat op onderdelen verbeteringen nodig zijn om aan het wettelijk verplichte minimumniveau te voldoen", schrijven de rapporteurs. In een speeltuin was zoveel mis, dat direct ingrijpen door de gemeente noodzakelijk werd geacht door de inspectie.

Fouten

Niet alleen de eigenaren van de speeltuincomplexen maken fouten, het toezicht door gemeenten laat eveneens vaak te wensen over. Twaalf gemeenten voerden geen periodieke controles uit, terwijl dat volgens de wet wel moet gebeuren. Vier gemeenten hadden nog nooit de moeite genomen om een inspectie uit te voeren.

Controles

In de zeventien gemeenten waar wel is gecontroleerd, bleek een ruime meerderheid van de speeltuinen (tien) zich niet te hebben gehouden aan de bouwvergunning. In acht speeltuinen bleken de vluchtdeuren moeilijk te openen of zaten deze zelfs op slot. Een ondernemer maakte het erg bont door 400 kinderen te laten spelen in een ruimte die plaats bood aan maximaal 200 kinderen.

De geïnspecteerde speelplaatsen bevinden zich verspreid over het hele land en de uitkomsten van het onderzoek geven volgens de VROM Inspectie een representatief beeld van de snel groeiende branche.



Ben er weleens geweest en je kind kan er dus echt niet uit als er brand uitbreekt, ook al zijn er nooduitgangen. :jammer:

Good Kahuna
26-07-06, 11:25
Ik heb wel eens een aardige maar sarcastische passage gelezen over speeltuinen. Ging ongeveer zo:

"De speeltuin bood een keur van mogelijkheden hoe kleine kinderen op de meest creatieve manieren de tanden uit hun bek konden vallen."

Als kind had ik trouwens de pest aan die veilige speeltuinen. Risico hoort erbij als je kind bent. Ik klom ook in hoge bomen en pleurde er wel eens uit, so what? Blauwe plekken en schrammen horen erbij.

M'n moeder was het hier toen trouwens niet mee eens...

M@riska
26-07-06, 16:33
Geplaatst door Good Kahuna
Ik heb wel eens een aardige maar sarcastische passage gelezen over speeltuinen. Ging ongeveer zo:

"De speeltuin bood een keur van mogelijkheden hoe kleine kinderen op de meest creatieve manieren de tanden uit hun bek konden vallen."

Als kind had ik trouwens de pest aan die veilige speeltuinen. Risico hoort erbij als je kind bent. Ik klom ook in hoge bomen en pleurde er wel eens uit, so what? Blauwe plekken en schrammen horen erbij.

M'n moeder was het hier toen trouwens niet mee eens...

Als je kind in zo'n klimtoren zit en er breekt brand uit krijg je hem er no way uit. Helemaal omringd met netten. Je moet aan het begin beginnen om hem eruit te kunnen halen. Onmogelijk...