PDA

Bekijk Volledige Versie : Hogere bonussen top ziekenhuizen.



~Panthera~
26-07-06, 22:16
Hogere bonussen top ziekenhuizen.

Door onze redacteur Menno Tamminga
Amsterdam, 26 JULI. Ziekenhuizen betalen hun directeuren steeds hogere bonussen. Dat blijkt uit de jaarverslagen die de ziekenhuizen de afgelopen weken op internet hebben gezet.
De raden van toezicht die de bonussen betalen geven in de verslagen niet of nauwelijks uitleg over de achtergrond van de betalingen.
De gemiddelde bonus van een ziekenhuisdirecteur komt in 2005 uit op 19.800 euro, zo blijkt uit een inventarisatie van betaalde bonussen. Dat bedrag is 29 procent hoger dan de gemiddelde bonus die minister H. Hoogervorst (Volksgezondheid; VVD) aan de Tweede Kamer over 2004 meldde.

Ruim tien procent van de bijna honderd Nederlandse ziekenhuizen betaalt zijn directeur een bonus. De bonusbetalingen zijn enkele jaren geleden in zwang geraakt en zijn nauw verbonden met de trend naar marktwerking en verzakelijking in de zorg. Nog niet alle ziekenhuizen hebben hun jaarverslag over 2005 op internet gezet.

De hoogste bonus wordt verstrekt aan de bestuursvoorzitter van Orbis in Sittard, een conglomeraat met het Maaslandziekenhuis, zorgcentra en thuiszorg. Bestuursvoorzitter L. Jansen kreeg vorig jaar 40.871 euro bonus uitgekeerd, een stijging van 25 procent ten opzichte van 2004. Orbis wil niet zeggen wat de criteria zijn voor de bonussen, anders dan dat het met name doelstellingen van financiële aard zijn.

Ziekenhuizen moeten sinds 2003 gedetailleerd openbaar maken wat hun bestuurders verdienen. Op die manier wilde het tweede kabinet-Balkenende meer openheid scheppen over de besteding van publieke gelden. Het ministerie van Volksgezondheid verzamelt de informatie en stelt soms vragen over specifieke beloningen. De verzamelde informatie gaat jaarlijks in een brief naar de Tweede Kamer.

:roken:

Good Kahuna
26-07-06, 22:26
Ik blijf het vreemd vinden dat die ziektekostenpremies zo hoog zijn geworden.

~Panthera~
26-07-06, 23:00
Geplaatst door Good Kahuna
Ik blijf het vreemd vinden dat die ziektekostenpremies zo hoog zijn geworden.


Zeer vreemd ja. :fpimp:

Divine_70
26-07-06, 23:32
Ik ga een omscholing volgen.

Rourchid
27-07-06, 00:30
Geplaatst door Good Kahuna
Ik blijf het vreemd vinden dat die ziektekostenpremies zo hoog zijn geworden.
Overhead :nerd: