PDA

Bekijk Volledige Versie : Dominee Visser wil pand kraken



Marsipulami
28-07-06, 10:26
26-07-2006
--------------------------------------------------------------------------------

Dominee Visser wil pand kraken

ROTTERDAM - Dominee Hans Visser wil een pand in de stad kraken om verslaafden op te vangen die nergens anders terecht kunnen.



Volgens de gemeente is dat niet nodig, alle gebruikers kunnen in de Pauluskerk blijven tot de nieuwe opvang aan de Couwenburg klaar is.


’Ik wacht nog heel even af, maar als in het najaar nog geen goede opvangplekken geregeld zijn, ga ik zelf een pand kraken,’’ zegt dominee Visser. ,,We moeten het nu zelf maar gaan oplossen. Ik heb al een paar panden op het oog.’’ Hij wil nog niet zeggen om welke het gaat.

Hij maakt zich zorgen om een groep van ongeveer honderd verslaafden, die van de gemeente de Pauluskerk niet in mogen. ,,Een groep probeert toch binnen te komen of drijft handel. Ze lopen met hun ziel onder hun arm.’’

Vorig jaar heeft de gemeente samen met dominee Visser de lijst van gebruikers van de Pauluskerk opgeschoond van 700 naar 300 gebruikers. Volgens de gemeentelijke directie Veiligheid was dit omdat er veel dubbele namen en mensen die allang weg waren opstonden. Maar volgens Visser lopen er nu wel degelijk ongeveer honderd mensen op straat. De gemeente had beloofd dat deze mensen ergens anders in de opvang terecht konden.

De politie doet daar volgens de dominee niets aan. ,,Ze schrijven wel een bekeuring uit voor een zwerver die gewoon op een bankje zit, maar de echte overlast zien ze niet.’’

Volgens de directie Veiligheid heeft de gemeente regelmatig overleg met dominee Visser en is de problematiek op dit moment beheersbaar. ,,Maar het is nu eenmaal een moeilijk gebied, waar altijd mensen rondhangen,’’ zegt de woordvoerder van de directie Veiligheid. Niemand hoeft volgens hem de Pauluskerk te verlaten, voor de nieuwe opvang aan het Couwenburg gereed is.

Die bouw daarvan ligt stil op last van de rechter, omdat omwonenden bezwaar maakten. De Pauluskerk blijft langer open en wordt pas gesloopt als er opvang voor alle gebruikers is. De gemeente hoopt dat de nieuwe opvang in maart gereed is.

Oeroeboeroe
28-07-06, 10:29
Kraken strafbaar maar niet altijd vervolgd

Door een onzer redacteuren

Den Haag, 9 juni. Kraken wordt strafbaar, maar zal niet in alle gevallen worden vervolgd. Dat is de kern van de afspraak die de ministers Donner (Justitie, CDA) en Dekker (Volkshuisvesting, VVD) gisteren hebben gemaakt. In een brief aan de Tweede Kamer schrijven de ministers dat ze nog deze zomer met een wetsvoorstel zullen komen.
Strafbaar stellen van kraken is overeenkomstig de wens van een meerderheid in de Tweede Kamer (LPF, VVD en CDA voorop). Voor de partijen gold hierbij onder meer dat de rechtspositie van de eigenaren van vastgoed moest worden versterkt. Hun positie was volgens diverse woordvoerders als het om kraken ging, veel te onduidelijk. Daarnaast wilden zij ook aandacht voor leegstand van gebouwen in woonwijken.

De ministers Donner en Dekker menen nu een redelijk compromis te hebben gevonden. Daarbij golden twee randvoorwaarden. Ten eerste mag de leegstand van onroerende zaken niet toenemen door de strengere aanpak. „Immers, de buurten en wijken waar die zaken staan, zijn met langdurige leegstand niet gediend”. In de tweede plaats mag een en ander niet leiden tot een extra belasting van het justitieel apparaat, aldus de brief aan de Tweede Kamer.

Om het kraken terug te dringen, zoals de Tweede Kamer heeft gevraagd, willen de ministers artikel 429 van het wetboek van strafrecht zo wijzigen dat kraken altijd strafbaar is. Nu geldt het nog uitsluitend voor de eerste twaalf maanden van de leegstand, daarna wordt het onder voorwaarden toegelaten.

Volgens de brief aan de Tweede Kamer moeten eigenaren van onroerend goed „wel alles in het werk stellen om kraken te voorkomen”. Dat kan door tijdelijke verhuur en door de inzet van anti- kraakwachten.

Tegelijk met de wetswijziging komt het Openbaar Ministerie met een aanwijziging waarin volgens Dekker en Donner wegingsfactoren worden opgenomen „aan de hand waarvan de officier van justitie kan bepalen of strafrechterlijke aanpak van krakers opportuun is” . Zulke factoren zijn dan de maatregelen die een eigenaar heeft genomen om kraken te voorkomen, de periode dat het pand leeg heeft gestaan voordat de krakers er in trokken en vervolgens de tijd die ligt tussen het kraken en het verzoek van de eigenaar om in te grijpen.

(NRC)

observer
28-07-06, 10:43
leuk kan hij voor 3e maal beginnen met het vernietigen van een buurt

hoop dat ze hem en zijn junks meteen de buurt uit meppen. Of je moet natuurlijk zitten te wachten op drugdealers, misdaad en spuiten in de zandbak

naam
28-07-06, 11:36
Geplaatst door observer
leuk kan hij voor 3e maal beginnen met het vernietigen van een buurt

hoop dat ze hem en zijn junks meteen de buurt uit meppen. Of je moet natuurlijk zitten te wachten op drugdealers, misdaad en spuiten in de zandbak

Nee, alles voor de medemensen. verslaafden en drugsdealers zijn ook mensen en hebben hulp nodig. De hulp van god. :loog:

observer
28-07-06, 12:31
Geplaatst door naam
Nee, alles voor de medemensen. verslaafden en drugsdealers zijn ook mensen en hebben hulp nodig. De hulp van god. :loog: wat visser wil (en al eerder gedaan heeft) is een probleem door de strot heen duwen en jammer voor de mensen die er wonen

typische oogklep hij wil honderd mensen helpen maakt niet uit dat er 10000 schade van ondervinden

een gekraakt pand met dus geen toegangscontrole geen faciliteiten etc wordt garantie een broedplaats voor dealen helen en drugsgebruik

perron o en kerk waren nog geregeld en daar gebeurde het ook

zeg het als je je kinderen etc wil beschermen knuppel visser je buurt uit, als hij er zit heeft hij veel te veel vrienden in de ambtenarij en dergelijk om hem via legale wijze weg te krijgen, zelfs in de Leefbaar rotterdam tijd (met wie hij op voet van oorlog leefde) is het nauwelijks gelukt, dus nu helemaal niet meer

Marsipulami
28-07-06, 14:50
De buurt uitknuppelen is niet genoeg. Want dan knuppel je de verslaafden naar een andere buurt en dan hebben die bewoners weer overlast.

Als je het gestelde probleem met een knuppel wil oplossen, dan moet je nog harder knuppelen, meteen doodknuppelen. Maar zo consequent willen de voorstanders van een knuppelaanpak voor sociale problemen ook weer niet zijn. :zweep:

~Panthera~
28-07-06, 14:53
Geplaatst door Marsipulami
De buurt uitknuppelen is niet genoeg. Want dan knuppel je de verslaafden naar een andere buurt en dan hebben die bewoners ook weer overlast. Als je het gestelde probleem met een knuppel wil oplossen, dan moet je de verslaafden meteen doodknuppelen. Maar zo consequent willen de voorstanders van een knuppelaanpak voor sociale problemen ook weer niet zijn.


Een idee van Vlaam Blok ? :stout:

Marsipulami
28-07-06, 14:57
Geplaatst door ~Panthera~
Een idee van Vlaam Blok ? :stout:

Nee van observer.

Ik veronderstel dat je Vlaams Belang bedoelt. Die zijn tegen het Nederlandse gedoogbeleid waarbij vervolgens verslaafden de buurt uit (of de grond in) geknuppeld moeten worden.

~Panthera~
28-07-06, 14:59
Geplaatst door Marsipulami
Nee van observer.

Ik veronderstel dat je Vlaams Belang bedoelt. Die zijn tegen het Nederlandse gedoogbeleid waarbij vervolgens verslaafden de buurt uit of de grond in geknuppeld moeten worden.


Oh, geweldig. :moe:

Die spuiten ze liever meteen af, bedoel je ? :stout:

Marsipulami
28-07-06, 15:02
Geplaatst door ~Panthera~
Oh, geweldig. :moe:

Die spuiten ze liever meteen af, bedoel je ? :stout:

Nee die willen de drugsmaffia (vooral Nederlanders) strenger aanpakken die miljoenen verdienen op de kap van arme drommels.

naam
28-07-06, 15:05
Geplaatst door Marsipulami
Nee die willen de drugsmaffia (vooral Nederlanders) strenger aanpakken die miljoenen verdienen op de kap van arme drommels.

Hé verslaafd worden doen mensen zelf. Als er geen afnemers zijn is er ook geen drugsmafia. 1000 redenen om verslaafd te worden, maar ook 1000 redenen om het niet te worden.

Marsipulami
28-07-06, 15:15
Geplaatst door naam
Hé verslaafd worden doen mensen zelf. Als er geen afnemers zijn is er ook geen drugsmafia.

Nederland heeft zich gewoon veel te tolerant opgesteld tgo de hele drugsproblematiek.

~Panthera~
28-07-06, 15:18
Geplaatst door Marsipulami
Nee die willen de drugsmaffia (vooral Nederlanders) strenger aanpakken die miljoenen verdienen op de kap van arme drommels.

Moeten ze die bende legaliseren, dan verdient niemand er meer iets aan. :roker:

Marsipulami
28-07-06, 15:24
Geplaatst door ~Panthera~
Moeten ze die bende legaliseren, dan verdient niemand er meer iets aan. :roker:

Toch wel de handelaars in knuppels.

~Panthera~
28-07-06, 15:27
Geplaatst door Marsipulami
Toch wel de handelaars in knuppels.


Kunnen ze weer een stille tocht houden om het geweten te sussen. :roker:

Marsipulami
28-07-06, 15:36
Geplaatst door ~Panthera~
Kunnen ze weer een stille tocht houden om het geweten te sussen. :roker:

Daar verdienen de handelaars in witte balonnen, kaarsen en fakkels dan weer geld aan.

~Panthera~
28-07-06, 15:49
Geplaatst door Marsipulami
Daar verdienen de handelaars in witte balonnen, kaarsen en fakkels dan weer geld aan.


Iedereen weer blij, zo gaat dat he ? :moe:

Marsipulami
28-07-06, 15:52
Geplaatst door thylacine
Ik vermoed dat het Vlaams Blok binnenkort de macht in Antwerpen gaat overnemen.
Ik ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren.


Ik vermoed helemaal niets. Wat is er in Rotterdam gebeurd toen de leefbaren de zaak overnamen ? Een beetje blablabla en verder niks.

Wortel
28-07-06, 15:56
Wat is er in Rotterdam gebeurt toen de leefbaren de zaak overnamen ? Een beetje blablabla en verder niks.

En verder erg veel extra parkeerbonnen... :moe:

~Panthera~
28-07-06, 16:07
Geplaatst door Wortel
En verder erg veel extra parkeerbonnen... :moe:


Ja, dat is tenslotte wel de grootste prioriteit in Rotterdam nietwaar ? :moe:

Marsipulami
28-07-06, 16:44
Geplaatst door Wortel
En verder erg veel extra parkeerbonnen... :moe:


'Zeg Cohen dat R'dam eraan komt!'

12-05-2006

Daadkrachtig, voor hard optreden: zo staat burgemeester Opstelten bekend.

Alleen, de Maasstad is voor het tweede jaar op rij de nummer 1 in de AD Misdaadmeter.

U reageerde verleden jaar nogal zuur op de eerste plaats.

,,Ik ben niet enthousiast over het fenomeen Misdaadmeter en verleden jaar klopten er volgens mij cijfers niet.’’

De cijfers komen van uw politiekorps en het college schreef de gemeenteraad een paar dagen later dat ze weldegelijk klopten.

,,Ik wil het niet meer over verleden jaar hebben.’’

Wat viel u op in de cijfers van de nieuwe Misdaadmeter?

,,Ik zie dat we op straatroof het slechtst scoren terwijl we daar toch een enorme slag hebben gemaakt. Vorig jaar was er een daling van ruim 9 procent. Het betekent dat we een forse achterstand hadden en die zijn we nu aan het inhalen. Zo is Amsterdam bijvoorbeeld eerder begonnen met de gerichte aanpak van straatroof.

,,Het is in Rotterdam de laatste vier jaar ontegenzeglijk beter gegaan met veiligheid. Uit onze eigen index blijkt ook dat burgers dat vinden. We zijn van het rapportcijfer 5,5 naar een 6,9 gegaan. Wij doen het dus goed.

,,Dankzij uw ranglijst kunnen we ons vergelijken met andere steden. Dan blijkt dat we het dus nog niet goed genoeg doen. We moeten nog scherper zijn.

,,Ik wil het ook beter doen dan anderen, want dit raakt de burger direct. Ik wil gewoon de beste zijn, zo zit ik in elkaar. Het is daarom belangrijk dat we inlopen op de andere steden.’’

Met grootse handgebaren en af en toe een vuist op de tafel kleurt Opstelten zijn betoog in over hoe Rotterdam veiliger moet worden. Als een schoolmeester geeft hij dictee over de vele inspanningen van de afgelopen jaren. De jacht op de jeugdige veelpleger, de 700 drugsverslaafden die de politie op de huid zit, gekoppeld aan (gedwongen) opvang.

,,Hij schetst de vele maatregelen die er voor hebben gezorgd dat negen van de tien slechtste wijken er nu veel beter voorstaan. Hij deelt zelfs zijn dagindeling mee, om maar duidelijk te maken hoe b-e-l-a-n-g-r-i-j-k hij het onderwerp vindt.

Ondanks al dat werk zijn er toch problemen waar gemeente, politie en justitie geen grip op weten te krijgen. Zo waren er in Rotterdam vorig jaar bijna 250 woninginbraken meer. Een stijging van zes procent, terwijl het aantal kraken landelijk juist daalt.

Opstelten kan de toename niet verklaren. Waren er misschien een paar draaideurcriminelen op vrije voeten? Dat zou kunnen, denkt de burgemeester. En mogelijk was er een bende van buiten de stad actief, oppert hij.

,,Bij woninginbraken kunnen we nog veel winnen door de aandacht voor het keurmerk Veilig Wonen te stimuleren. Ik wil dat flink meer huizen aan deze eisen voldoen, want de ervaring leert dat er dan echt minder wordt ingebroken. De aanpak is nu nog te versnipperd en ligt op te veel plekken. Daarom heb ik alle instanties onlangs bij elkaar gehaald.’’

Ook de cijfers over bedreigingen en mishandelingen zijn slecht. Het aantal delicten steeg met respectievelijk 8,5 en 5,6 procent.

Een belangrijke oorzaak is volgens de burgemeester de sterk gemengde bevolkingssamenstelling van zijn stad. Van de verdachten van mishandelingen is tweederde van allochtone afkomst. Daarnaast krijgt de politie steeds meer zicht op huiselijk geweld. Eenderde van de aangiften over agressieve daders gaat daar over.

,,Je kunt zeggen: die problemen zijn inherent aan een stad,’’ aldus Opstelten, ,,maar dat is natuurlijk te makkelijk. Het terugdringen van geweld heeft voor ons de hoogste prioriteit.

,,De extra aandacht die we aan huiselijk geweld besteden, zie je ook terug in de cijfers. Inmiddels doet 86 procent van de slachtoffers aangifte en dat verklaart ook onze stijging. De ambitie is het aantal geweldsdelicten binnen vier jaar met 20 procent te laten dalen.’’

Als Rotterdam die belofte weet waar te maken, komt een lagere plek op de ranglijst van de Misdaadmeter binnen bereik.

Opstelten: ,,U gaat ook nog bij burgemeester Cohen van Amsterdam langs heb ik begrepen. Zeg hem maar dat Rotterdam eraan komt.’’




--------------------------------------------------------------------------------

Marsipulami
28-07-06, 16:46
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, dat is tenslotte wel de grootste prioriteit in Rotterdam nietwaar ? :moe:


12-05-2006
--------------------------------------------------------------------------------

'Ik boek liever eerst resultaat'

Aan burgemeester Cohen plakt het etiket van pappen en nathouden. Wie de criminaliteitscijfers van zijn stad bekijkt...



...ziet echter een spectaculaire verbetering. Burgemeester Cohen kon het er vorige week mee doen toen kandidaat VVD-lijsttrekker Rita Verdonk op een partijbijeenkomst het veiligheidsbeleid van zijn stad even wegzette. Amsterdam lijkt wel een bananenrepubliek, zei ze. Gaat Cohen reageren? De burgemeester haalt zijn schouders op. ,,Misschien stuur ik haar wel de krant met de Misdaadmeter van dit jaar.’’

Dan kan Verdonk zien dat Amsterdam het helemaal niet zo slecht doet. De hoofdstad stond in de editie van drie jaar geleden nog als gevaarlijkste gemeente van het land te boek. Inmiddels staat Amsterdam op plek zes, met veel kleinere steden als Roermond en Den Bosch vóór zich.

Natuurlijk wil de burgemeester graag uitleggen hoe dat kan. Hij begint met een opsomming van wat politie, justitie en gemeente allemaal hebben gedaan om de groep veelplegers terug te dringen. De kern van zijn betoog is: samenwerken. ,,Vroeger vertelden de dames en heren veelplegers verschillende verhalen bij de politie en de hulpverlening, waardoor ze tussen de mazen van het net konden glippen. Dat is nu dus voorbij, niemand kan nog ontsnappen. We zitten bovenop ze.’’

,,We weten ook veel nauwkeuriger wie de problemen veroorzaken omdat de politie dat exact in kaart brengt. Daardoor hebben we kunnen vaststellen dat, toen we met deze aanpak begonnen 1500 jongeren tussen de 16 en 24 jaar minimaal drie misdrijven per jaar pleegden. Die harde kern jongeren is nu teruggebracht tot 400 personen.’’

Geen ontsnappen meer mogelijk en strenge agenten die er bovenop zitten. Cohen is toch de burgemeester van de sociale aanpak? De bestuurder die in tegenstelling tot crimefighter Opstelten de veiligheidsproblemen liever met welzijnswerkers dan met de sterke arm wil oplossen. De burgemeester trekt een gezicht van ‘daar gaan we weer’.

,,Misschien komt het doordat ik een te aardig hoofd heb. Het beeld is dat Opstelten van repressie is en Cohen van de multiculturele aanpak, maar dat zo’n beeld is ontstaan kan ik niet helpen,’’ reageert hij glimlachend.

,,Ik heb altijd gezegd dat het een aanpak van hard én zacht is, maar op de één of andere manier blijft alleen het sociale deel hangen. Dat moet dan maar. Het is natuurlijk wel zo dat je beter kan voorkomen dat mensen afglijden en in die probleemgroep komen, dan dat je ze eruit moet halen. Daarom hebben we ook een groot aantal programma’s voor jongeren en verslaafden, gericht op het voorkomen van schooluitval. We bieden gezinstherapie en vragen gedwongen afkicken. Als het nodig is gebruiken we natuurlijk ook repressieve middelen.’’

Rotterdam gebruikt elke gelegenheid om haar veiligheidsbeleid te verkopen. Horen we niet veel te weinig van Amsterdam?

,,Zij profileren zich inderdaad met veiligheid nogal stevig. Ik heb altijd het uitgangspunt gehad dat je eerst resultaat moet boeken en dan pas iets moet roepen. Zo blijf ik het graag doen. Het betaalt zich op den duur uit. Dat blijkt nu wel.’’

Om daar direct aan toe te voegen dat Amsterdam het nu ook weer niet zó goed doet. In 2005 nam het aantal aanrandingen en verkrachtingen toe, net als het aantal winkeldiefstallen en vernielingen. En natuurlijk sprong de overlast die groepen jongeren veroorzaken, met name in de Diamantbuurt, in het oog.

Het aanpakken van de overlast van hangjongeren is dan ook een belangrijk punt voor het nieuwe college van B&W. Amsterdam telt ruim 100 van dit soort groepen. Die bestaan lang niet allemaal uit rovers en slopers, maar zijn wel de basis van veel conflicten in buurten.

,,Op zich is er niks mis met rondhangen, maar als je onder iemands raam tot diep in de nacht staat te schreeuwen wordt het anders. De bewoners zijn het zat, reageren en vervolgens gaat er een steen door de ruit. Die escalaties willen we voorkomen door de groepen structureel aan te pakken. Zorgen dat ze hun school afmaken en dat ze hun vrije tijd op een andere manier gebruiken. Als dat niet voldoende helpt, halen we de echte lastposten eruit.’’

Even terug naar Verdonk en de bananenrepubliek. Ze doelde onder meer op het aantal liquidaties in het criminele circuit. Cohen: ,,Het idee bestaat misschien dat het niet erg is dat criminelen elkaar afmaken. Dat is het wél. Je vraagt je dan af wie de baas is in Amsterdam. Laat heel duidelijk zijn: dat is niet het illegale maar het legale circuit.’’




--------------------------------------------------------------------------------

Wortel
28-07-06, 16:54
't is in Rotterdam trouwens nog altijd erg gezellig, hoor, ondanks alle beeldvorming.

As de Euromast in de tunnel past,
dan scheien wij der uit, dan scheien wij der uit,
maar tot die tijd gaan we lekker door,
met rebbelen en stekkeren, op z'n Rotturdams... :wohaa: :cola:

observer
28-07-06, 20:29
Geplaatst door Marsipulami
Nee van observer.

Ik veronderstel dat je Vlaams Belang bedoelt. Die zijn tegen het Nederlandse gedoogbeleid waarbij vervolgens verslaafden de buurt uit (of de grond in) geknuppeld moeten worden. observer vind het ranzig dat men een ongeorganiseerde ongecontroleerd probleem in een woonwijk plaatst

observer vind dat mensen die zodanig verslaagd zijn opgevangen moeten worden in een desnoods gesloten inrichting waar zal als ze genezen zijn weer uitmogen of als ze niet te genezen zijn onder begeleiding blijven wonen

observer is niet voor het neerknuppelen van junks behalve als ze aan zijn spullen of aan observer komen (dan zeker)

observer denkt dat er te veel mensen zijn die denken dat je junks helpt door ze te vertellen dat ze zielig zijn

observer is eventueel wel bereid ds visser neer te knuppelen mocht hij de dat willen als boetedoening voor de schade die hij rotterdam en zijn inwoners heeft berokkend, echter observer weet dat visser geen katholiek is

Wortel
28-07-06, 21:03
observer vind het ranzig dat men een ongeorganiseerde ongecontroleerd probleem in een woonwijk plaatst

Observer zou er eens over na kunnen denken waar dat ongecontroleerde probleem precies vandaan komt.


observer vind dat mensen die zodanig verslaagd zijn opgevangen moeten worden in een desnoods gesloten inrichting waar zal als ze genezen zijn weer uitmogen of als ze niet te genezen zijn onder begeleiding blijven wonen

Observer dient zich te realiseren dat al langere tijd de Pauluskerk overspoeld is geraakt door mensen die uit de reguliere psychiatrie zijn geweerd, waarna tegen deze psychiatrische patienten werd gezegd: Ga maar naar de Pauluskerk.


observer is niet voor het neerknuppelen van junks behalve als ze aan zijn spullen of aan observer komen (dan zeker)

Observer valt te prijzen voor zijn zelfredzaamheid. Helaas is in Rotterdam zo'n veertig procent van de mensen daar nauwelijks toe in staat.


observer denkt dat er te veel mensen zijn die denken dat je junks helpt door ze te vertellen dat ze zielig zijn

Observer moet weten dat in de Pauluskerk nooit tegen junks wordt gezegd dat ze zielig zijn. Persoonlijk heb ik er -als Pauluskerk- en Perrron 0 veteraan- nog wel eens een paar de kerk uitgezet omdat ze binnen de kerk voor overlast zorgden. Een pastorale houding is wat anders dan een Joris Goedbloed mentaliteit.


observer is eventueel wel bereid ds visser neer te knuppelen mocht hij de dat willen als boetedoening voor de schade die hij rotterdam en zijn inwoners heeft berokkend, echter observer weet dat visser geen katholiek is

Observer zou er wijzer aan doen zijn ongebreidelde energie eens in te zetten teneinde een zuivere analyse te krijgen. Het vuilnisvat verwijten dat het zo'n troep is in de stad is een fraai staaltje symboolpolitiek, waarvan we de afgelopen jaren onder Leefbaar Rotterdam de wrange vruchten hebben mogen plukken.

Marsipulami
28-07-06, 21:59
Geplaatst door observer
observer vind het ranzig dat men een ongeorganiseerde ongecontroleerd probleem in een woonwijk plaatst

Ik kan de redenering wel volgen dat verslaafden een aangepaste en gecontroleerde opvang nodig hebben. Echter ik dacht begrepen te hebben dat de opvang in de Pauluskerk beëindigd wordt en dat alternatieve opvang nog niet klaar is. Dat er tussentijds dus geen gecontroleerde opvang is.


observer vindt dat mensen die zodanig verslaafd zijn opgevangen moeten worden in een -desnoods gesloten- inrichting

Een tijdelijk maatschappelijk isolement om een lichamelijke ontwenning mogelijk te maken en een tijd tot bezinning te komen kan wel nuttig zijn. Maar de opdracht waar verslaafden voor staan is leren omgaan met hun vrijheid zonder die vrijheid te misbruiken. Dat leerproces kunnen ze echter nooit tot een goed einde brengen zolang ze opgesloten zitten.



waar zal als ze genezen zijn weer uitmogen

Je hebt wel een erg rooskleurig beeld van de drughulpverlening. "Genezen" ? Ik vermoed dat wat de heroïneverslaafden betreft toch 90 % hervalt na een langdurig verblijf (meer dan een jaar) in een gespecialiseerde therapeutische inrichting. De vraag blijft dan nog dat de 10 % die het wel redden, of in hun geval die inrichting daar heeft toe bijgedragen.


of als ze niet te genezen zijn onder begeleiding blijven wonen

Dat is veel te duur, dat wil de samenleving financieel niet dragen. Neem een bedrag van 100 a 150 euro, vermenigvuldig dat met 365 dagen per jaar en vermenigvuldig dat met levenslang en vermenigvuldig dat met het aantal ernstige verslaafden.


observer is niet voor het neerknuppelen van junks behalve als ze aan zijn spullen of aan observer komen (dan zeker)

Als je "boe" roept lopen de meeste junkies ook al weg. Die knuppel hoeft meestal niet.


observer denkt dat er te veel mensen zijn die denken dat je junks helpt door ze te vertellen dat ze zielig zijn

Ik vind het wel goed dat verslaafden voor hun verantwoordelijkheid geplaatst worden, daarin heb je gelijk.


observer is eventueel wel bereid ds visser neer te knuppelen mocht hij de dat willen als boetedoening voor de schade die hij rotterdam en zijn inwoners heeft berokkend,

Als die junkies in de Pauluskerk de opvang niet hadden die ze ter plekke krijgen, denk je dat die junkies dan geen drugs meer zouden gebruiken of geen criminele feiten zouden plegen om hun gebruik te bekostigen ?


echter observer weet dat visser geen katholiek is

Wat deze opmerking hier komt doen weet ik niet. Maar Visser is wel een protestant waar ik sympathie voor heb.

observer
28-07-06, 22:57
Observer zou er wijzer aan doen zijn ongebreidelde energie eens in te zetten teneinde een zuivere analyse te krijgen. Het vuilnisvat verwijten dat het zo'n troep is in de stad is een fraai staaltje symboolpolitiek, waarvan we de afgelopen jaren onder Leefbaar Rotterdam de wrange vruchten hebben mogen plukken.

1 voor LR waren de problemen nog veel groter
de pauluskerk en daarvoor perron 0 zijn lang voordat LR ook maar bestonden al geopend en perron 0 gesloten

2 ik verwijt het vuilnisvat niets, ik verwijt visser het vat door de stad heen te smijten, zodat het vuil overal kan komen en stank veroorzaken, sterker nog ik verwijt hem het schoonmaken van het vat te blokkeren

als je werkelijk iets met de pauluskerk gedaan hebt weet je ook dat daar gedealt en geheeld werd

en als je werkelijk er verstand van hebt weet je ook dat wat hij voorsteld een ramp zal zijn zowel voor de junks als voor de omgeving

Olive Yao
28-07-06, 23:23
Geplaatst door Marsipulami
26-07-2006

Dominee Visser wil pand kraken

ROTTERDAM - Dominee Hans Visser wil een pand in de stad kraken om verslaafden op te vangen die nergens anders terecht kunnen.

Volgens de gemeente is dat niet nodig, alle gebruikers kunnen in de Pauluskerk blijven tot de nieuwe opvang aan de Couwenburg klaar is.

’Ik wacht nog heel even af, maar als in het najaar nog geen goede opvangplekken geregeld zijn, ga ik zelf een pand kraken,’’ zegt dominee Visser. ,,We moeten het nu zelf maar gaan oplossen. Ik heb al een paar panden op het oog.’’ Hij wil nog niet zeggen om welke het gaat.

Vind t altijd cool als dominee's strijdbaar zijn.

Marsipulami
29-07-06, 00:23
Geplaatst door Wortel
Het vuilnisvat verwijten dat het zo'n troep is in de stad

Drugverslaafden zijn geen vuilnis. Zalig zijn zij die in het gelaat van een gekwetste, door het leven getekende drugverslaafde, het gelaat van de Gekruisigde en Opgestane kunnen herkennen.

Wortel
29-07-06, 07:27
Drugverslaafden zijn geen vuilnis. Zalig zijn zij die in het gelaat van een gekwetste, door het leven getekende drugverslaafde, het gelaat van de Gekruisigde en Opgestane kunnen herkennen.

Ja, Monseigneur. Wij zullen ons ootmoedig buigen.
Vandaar dat o.a. in de Pauluskerk de voeten van de minsten van alle mensen gewassen werden terwijl de buitenwereld hen als vuilnis afdeed en de Pauluskerk wel degelijk fungeerde als de vergaarbak van al die mensen die elders werd uitgestoten.

@Observer, op jou reageer ik later, want het leven stelt zo zijn eisen.

Lampo
29-07-06, 10:22
Geplaatst door ~Panthera~
Moeten ze die bende legaliseren, dan verdient niemand er meer iets aan. :roker:

Tuurlijk.
En dat de (psychisch) zwakkeren in de maatschappij massaal kapot gaan door de 'tolerante' verkrijgbaarheid nemen we gewoon voor lief.

Wortel
29-07-06, 14:36
1 voor LR waren de problemen nog veel groter
de pauluskerk en daarvoor perron 0 zijn lang voordat LR ook maar bestonden al geopend en perron 0 gesloten

Voor het ontstaan van de Pauluskerk in de gedaante zoals de meeste mensen die kennen, waren de problemen en de verloedering onder drugsverslaafden helemaal onoverzienbaar. Dankzij de Pauluskerk is er in ieder geval iets van regulering gekomen. Perron 0 is aan zijn eigen succes ten onder gegaan, omdat er inderdaad van elders drugsverslaafden kwamen die meenden dat het daar beter was. Dat zegt iets over Perron 0, maar dat zegt nog veel meer iets over hoe de opvang elders geregeld was. Die was op dat moment verwaarloosbaar.
Daarbij gaan er in allerlei circuits al gauw allerhande verhalen rond, zodra het over hulpverlening gaat. Een gerucht wat nogal eens rondging was dat er in de Pauluskerk aan vrije geldverstrekking werd gedaan. daardoor kregen we mensen aan de balie van Oran tot Kaap-Verdië.


2 ik verwijt het vuilnisvat niets, ik verwijt visser het vat door de stad heen te smijten, zodat het vuil overal kan komen en stank veroorzaken, sterker nog ik verwijt hem het schoonmaken van het vat te blokkeren

Dat vat wordt eerder door de plaatselijke overheden heen en weer gesmeten. Drugsverslaafden zijn net als water, ze zoeken het laagste punt d.w.z. het punt waar ze het minst worden opgejaagd. Dat een hulpverlener altijd voor zichzelf de ethische vraag te beantwoorden heeft in hoeverre hij door zijn hulp iemand bestendigt in een ongewenste leefwijze, hoef je ze in de Pauluskerk niet te vertellen. Maar hen die tenminste iets proberen aan nood te lenigen zwartmaken is wel heel gemakkelijk roepen vanaf de zijlijn.


als je werkelijk iets met de pauluskerk gedaan hebt weet je ook dat daar gedealt en geheeld werd

Ik ben als Praktisch pastoraal-theoloog afgestudeerd op de Pauluskerk, dus ik heb zowel de weerbarstige werkvloer aan den lijve meegemaakt, als de theologische doordenking van wat het bestaan van een Pauluskerk aan ecclesiologische (= de leer van het kerkbegrip) implicaties allemaal oplevert doorgemarcheerd. Dat er gedeald werd zal best, maar dat ging niet onder goedkeuring van de leiding van de Pauluskerk. Verhalen over helingpraktijken zijn wat dat betreft echter geheel en al uit de lucht gegrepen. De mensen om wie het hier gaat blijven natuurlijk ook binnen de hulpverlening de mensen die ze op dat moment zijn. Soms waren er vechtpartijen, soms werden er messen getrokken waar ik zelf ook wel tussen heb gestaan en soms zal er onderhands gedeald zijn. Als drugsggebruikers de drempel van een kerk overkomen veranderen ze eenmaal niet meeteen in koorknapen. En dan zwijg ik nog maar over die mestvliegen van een pooiers die we zo snel als mogelijk de deur weer uitzetten.


en als je werkelijk er verstand van hebt weet je ook dat wat hij voorsteld een ramp zal zijn zowel voor de junks als voor de omgeving

Ik ben het zeker niet in alles met Visser eens, en ik heb ook op dit forum al eens vaker verklaard dat hij een man is met een soms geheel eigen en ook eigenzinnige stijl, waarbij hij soms dingen roept die ik nooit voor mijn rekening zou nemen. Dat neemt niet weg dat hij in een kwart eeuw ervaring met druggebruikers wel enig recht van spreken heeft.


En dat de (psychisch) zwakkeren in de maatschappij massaal kapot gaan door de 'tolerante' verkrijgbaarheid nemen we gewoon voor lief.

Er gaan nog altijd meer mensen kapot aan alcohol en nicotine dan aan cocaine of amfetamine.

~Panthera~
29-07-06, 14:57
Wortel : :duim:

~Panthera~
29-07-06, 14:59
Geplaatst door Lampo
Tuurlijk.
En dat de (psychisch) zwakkeren in de maatschappij massaal kapot gaan door de 'tolerante' verkrijgbaarheid nemen we gewoon voor lief.


En dat doen we nu niet, meen je ? :roker:

Wat te denken van een mentaal gehandicapte, die geronseld word om "even een pakketje" af te leveren in Venezuela, en daar 1 1/5 jaar in de meest gevaarlijke gevangenis ter wereld moet zitten, moet aanzien dat mensen vermoord worden en met hun hoofd gevoetbald ?

Had waarschijnlijk niet gebeurd als er geen fuck aan te verdienen was geweest, dus laat me niet lachen aub. :moe:
Je hebt geen idee wat er in dat wereldje omgaat.

Lampo
29-07-06, 16:28
Geplaatst door ~Panthera~
En dat doen we nu niet, meen je ? :roker:

Wat te denken van een mentaal gehandicapte, die geronseld word om "even een pakketje" af te leveren in Venezuela, en daar 1 1/5 jaar in de meest gevaarlijke gevangenis ter wereld moet zitten, moet aanzien dat mensen vermoord worden en met hun hoofd gevoetbald ?

Had waarschijnlijk niet gebeurd als er geen fuck aan te verdienen was geweest, dus laat me niet lachen aub. :moe:
Je hebt geen idee wat er in dat wereldje omgaat.

Ik doel op het wereldje van heftige wietgebruikers. Doodnormale kinderen, waar niets mee aan de hand was, totdat ze ongecontroleerd wiet gingen gebruiken. En waarom niet, je kunt het toch op elke straathoek krijgen.
Een psychiater vertelde mij eens dat zeker de helft van zijn patienten door excessief wietgebruik tot een psychisch wrak waren verworden. Moet allemaal kunnen, de sterken mogen hun kick tenslotte niet missen.

~Panthera~
29-07-06, 16:38
Geplaatst door Lampo
Ik doel op het wereldje van heftige wietgebruikers. Doodnormale kinderen, waar niets mee aan de hand was, totdat ze ongecontroleerd wiet gingen gebruiken. En waarom niet, je kunt het toch op elke straathoek krijgen.
Een psychiater vertelde mij eens dat zeker de helft van zijn patienten door excessief wietgebruik tot een psychisch wrak waren verworden. Moet allemaal kunnen, de sterken mogen hun kick tenslotte niet missen.


Iets zegt me toch echt, dat als er "niets met ze aan de hand was", ze niet ineens ongecontroleerd weed gaan gebruiken. :vreemd:
Het mag dan op elke straathoek te koop zijn, maar als je er geen trek in hebt, dan koop je het dus gewoon niet.
Er staat nl niemand met een bijl achter je om het te kopen.
Bovendien wordt het juist door het illegaal te houden, voor jongeren aantrekkelijker om er mee te beginnen: alles wat NIET mag, is toch "retecool" ?
Alles waar je het etiket "gewoon" opplakt, is meestal dan niet meer intressant. ;)

observer
29-07-06, 21:58
Ik ben het zeker niet in alles met Visser eens, en ik heb ook op dit forum al eens vaker verklaard dat hij een man is met een soms geheel eigen en ook eigenzinnige stijl, waarbij hij soms dingen roept die ik nooit voor mijn rekening zou nemen. Dat neemt niet weg dat hij in een kwart eeuw ervaring met druggebruikers wel enig recht van spreken heeft. goed jij bent een expert wat gebeurd er als visser een pand kraakt daar 100 drugsverslaafden inzet, zonder controlesysteem zonder toegangscontrole zonder beveiliging

dat trekt elke dealer elk stuk tuig in 10 km omtrek aan

ik geloof best dat je in de kerk veel meegemaakt hebt, maar je moet niet vergeten dat rotterdam meer is dandie junks, en dat die 500000 anderen ook rechten hebben

en dat vergeet visser

Marsipulami
29-07-06, 23:21
Geplaatst door Wortel

Er gaan nog altijd meer mensen kapot aan alcohol en nicotine dan aan cocaine of amfetamine.

Dat kan een argument zijn om de strijd aan te binden tegen het gebruik van alcohol en nicotine, maar is geen excuus om het gebruik van andere schadelijke producten te vergoeilijken, te gedogen of te legaliseren.

Marsipulami
29-07-06, 23:26
Geplaatst door ~Panthera~

Bovendien wordt het juist door het illegaal te houden, voor jongeren aantrekkelijker om er mee te beginnen: alles wat NIET mag, is toch "retecool" ?

Heel juist, daarom stel ik een gedoogbeleid voor t.a.v. diefstallen tot een zeker bedrag en kleine inbraken waarbij niet al te veel materiele schade aan de deur wordt toegebracht. Dat zal potentiele dieven de lust ontnemen om met inbreken te beginnen. Verder stel ik ook voor om de snelheidsbeperking op de wegen af te schaffen. Als er geen snelheidsbeperking is dan gaan chauffeurs automatisch langzamer rijden.

~Panthera~
29-07-06, 23:38
Geplaatst door Marsipulami
Heel juist, daarom stel ik een gedoogbeleid voor t.a.v. diefstallen tot een zeker bedrag en kleine inbraken waarbij niet al te veel materiele schade aan de deur wordt toegebracht. Dat zal potentiele dieven de lust ontnemen om met inbreken te beginnen. Verder stel ik ook voor om de snelheidsbeperking op de wegen af te schaffen. Als er geen snelheidsbeperking is dan gaan chauffeurs automatisch langzamer rijden.


Yep, En als mijn tante een l*l had gehad, dan had het mijn oom geweest. :cola:

Marsipulami
29-07-06, 23:56
Geplaatst door ~Panthera~
Yep, En als mijn tante een l*l had gehad, dan had het mijn oom geweest. :cola:


Inderdaad !

Wortel
30-07-06, 15:53
goed jij bent een expert wat gebeurd er als visser een pand kraakt daar 100 drugsverslaafden inzet, zonder controlesysteem zonder toegangscontrole zonder beveiliging

dat trekt elke dealer elk stuk tuig in 10 km omtrek aan

Alweer: het gaat hier om een, altijd wankel, evenwicht zoeken tussen hulpverlening en bijbehorende overlast. Het is natuurlijk niet Visser zelf die de behoefte aan drugs veroorzaakt. Het is de open samenleving die maakt dat er drugsverslaafden ontstaan.
Wat zou jouw voorstel zijn in deze: Ze aan hun lot overlaten? Pasjes uitreiken aan de vaste bezoekers? Wegwerken op de Maasvlakte? Doe maar suggesties...


ik geloof best dat je in de kerk veel meegemaakt hebt, maar je moet niet vergeten dat rotterdam meer is dandie junks, en dat die 500000 anderen ook rechten hebben en dat vergeet Visser

Dat is curieus. Visser heeft juist de ervaring dat die 500000 anderen hun rechten echt wel nemen en dat die verslaafden juist daarom vergeten worden.

observer
30-07-06, 17:40
Geplaatst door Wortel
Dat is curieus. Visser heeft juist de ervaring dat die 500000 anderen hun rechten echt wel nemen en dat die verslaafden juist daarom vergeten worden. ? visser heeft zich nooit om de rest bekommerd, vraag maar aan de omwonenden van zijn pandjes

hoe die mensen hun recht zouden moeten nemen( is het hebben van een veilige woonplek dan niet iets wat standaard zou moeten zijn) als visser zo even 100 junks plus aanhang in je wijk gooit is mij een raadsel


AAlweer: het gaat hier om een, altijd wankel, evenwicht zoeken tussen hulpverlening en bijbehorende overlast. Het is natuurlijk niet Visser zelf die de behoefte aan drugs veroorzaakt. Het is de open samenleving die maakt dat er drugsverslaafden ontstaan.
Wat zou jouw voorstel zijn in deze: Ze aan hun lot overlaten? Pasjes uitreiken aan de vaste bezoekers? Wegwerken op de Maasvlakte? Doe maar suggesties.... goedkoop, jij bent de expert en ik vraag jou om je mening en je antwoord is wat wil jij?

laat ik het simpel stellen, het gaat hier duidelijk om zwaar verslaafde personen, denk jij dat die vrijwillig afkicken? en zo ja denk jij dat die weer gewoon zonder in herhaling te vallen weer deel uit kunnen maken van de samenleving?

zo niet denk je dat een beschermde maar wel gesloten omgeving (incl verstrekking) niet een veel betere oplossing zou zijn dan een gekraakt pand en dealers?

Orakel
30-07-06, 21:00
Geplaatst door Marsipulami
Heel juist, daarom stel ik een gedoogbeleid voor t.a.v. diefstallen tot een zeker bedrag en kleine inbraken waarbij niet al te veel materiele schade aan de deur wordt toegebracht. Dat zal potentiele dieven de lust ontnemen om met inbreken te beginnen. Verder stel ik ook voor om de snelheidsbeperking op de wegen af te schaffen. Als er geen snelheidsbeperking is dan gaan chauffeurs automatisch langzamer rijden.

Hmmm, quatsch and you know it. Gedogen is geen heilswonder, maar veeleer een kwestie van damagecontrol.
Het helpt het gebruik te decriminaliseren. Methadonverstrekking ha'k liever ook niet gehad, maar als het 10 veelplegers de handen bindt dan scheelt dat al gauw een inbraakje of 100 en een veelvoud daarvan aan mensen die niet meer gerust durven gaan slapen na die inbraak.

Het zou mij een lief ding waard zijn als men verslaafden na hun SOV-periode (strafrechtelijke opvang verlsaafden) uit hun 'zieke omgeving' zou halen en houden. Begeleide huisvesting, inkomen middels werk en voortdurende sociale activering middels vrijwilligerswerk, sport en het opbouwen van gemeenschapsbinding.
De crux is namelijk dat mensen na het afkicken hun oude 'hood' en 'hoodlums' opzoeken.
Dan kejje er op zitten wachten.

Marsipulami
30-07-06, 22:02
Geplaatst door Orakel
Hmmm, quatsch and you know it. Gedogen is geen heilswonder, maar veeleer een kwestie van damagecontrol.
Het helpt het gebruik te decriminaliseren. Methadonverstrekking ha'k liever ook niet gehad, maar als het 10 veelplegers de handen bindt dan scheelt dat al gauw een inbraakje of 100 en een veelvoud daarvan aan mensen die niet meer gerust durven gaan slapen na die inbraak.

Damagecontrol door het toestaan van een gecontroleerd gebruik bij ernstige verslaafden is niet hetzelfde als het lineair gedogen of legaliseren voor alle burgers van schadelijke producten die voorheen illegaal waren. Methadonverstrekking is prima en van mij mag er ook nog gratis heroïne bijkomen op voorwaarde dat het om ernstige verslaafden gaat -waar de gebruikelijke ontwenningsmethoden geprobeerd zijn en gefaald hebben- en er een medische of nog liever gerechtelijke instantie is die dit vast stelt.



Het zou mij een lief ding waard zijn als men verslaafden na hun SOV-periode (strafrechtelijke opvang verlsaafden) uit hun 'zieke omgeving' zou halen en houden. Begeleide huisvesting, inkomen middels werk en voortdurende sociale activering middels vrijwilligerswerk, sport en het opbouwen van gemeenschapsbinding.
De crux is namelijk dat mensen na het afkicken hun oude 'hood' en 'hoodlums' opzoeken.
Dan kejje er op zitten wachten.

Daar is iets voor te zeggen. Echter, groot euvel in wat je hier schrijft is dat je de verantwoordelijkheid van de verslaafde zelf inzake zijn of haar problematisch druggebruik verplaatst van de gebruiker zelf naar zijn omgeving. Daarmee bevestig je verslaafden in hun slachtofferrol en dat helpt hen ook weer niet vooruit.

Wortel
31-07-06, 06:52
? visser heeft zich nooit om de rest bekommerd, vraag maar aan de omwonenden van zijn pandjes

hoe die mensen hun recht zouden moeten nemen( is het hebben van een veilige woonplek dan niet iets wat standaard zou moeten zijn) als visser zo even 100 junks plus aanhang in je wijk gooit is mij een raadsel

Ik heb in dat eerste iets andere ervaringen, magoed, dat zal een kwestie van het beleven van de feiten zijn. "Zo even 100 junks de wijk ingooien door Visser" lijkt mij een erg vertekend beeld. In de afgelopen jaren zijn er allerlei golfbewegingen door Rotterdam geweest van groepen druggebruikers ten gevolge van het voortdurend opgejaagd worden door de politie, waarna op de plaatsen waar ze dan weer opdoken ook weer werd geklaagd, waarna de stoelendans weer van voren af aan begon. Daar kun je op wachten als er van overheidswege geen duidelijke visie bestaat over hoe een opvang voor druggebruikers gerealiseerd zou kunnen worden.


goedkoop, jij bent de expert en ik vraag jou om je mening en je antwoord is wat wil jij?

Ik heb er kaas van gegeten hoe de gemiddelde druggebruiker reageert op impulsen van zijn omgeving, maar waar jij nu naar informeert omvat de mening en de gedragingen van die omgeving. Als gezegd: er bestaat geen duidelijke visie bij die omgeving waar het gaat over een zindelijke opvang voor druggebruikers, waar de overlast en de risico's voor omwonenden in meegewogen zijn. Daar hoort het over te gaan maar daar gaat het in de Rotterdamse contreien helemaal niet over, en tegen die granieten muur botst Visser voortdurend op. Daar komt zijn uitroep ook vandaan om desnoods maar een pand te gaan kraken. Toen duidelijk werd dat vanwege de stadsvernieuwing de Pauluskerk in Rotterdam centrum gesloopt zou gaan worden, was de toenmalige Raad nauwelijks te porren om een aanvaardbaar alternatief aan te bieden. Op dit moment is er dat plan Couwenburg, maar ook dat wordt op last van de rechter uitgesteld omdat eerst alle bezwaren van de omwonenden doorgemarcheerd moeten worden. Zoals het er nu voor staat zou een definitief plan zijn om een opvang te creeëren bij de Waalhaven. Voor de niet-Rotterdammers: dat is helemaal aan de zuidrand van Rotterdam midden op een industrieterrein. Alsof je een heel conglomeraat zware gebruikers, die inderdaad aan hun "hood"vastzitten, wilt verplaatsen van het Damrak naar de carpoolplaats van de Bijlmer. Daar spreekt dus een visie, of beter een afwezigheid van een visie, uit. Er lijkt geen enkele bereidheid om deze gebrukers ergens in het centrum een opvangplek te willen geven. In dat gat springt Visser met zijn uitroep een pand te kraken.
Wat ik bijgevolg zou willen is dat de samenleving op de één of andere manier zou accepteren dat de oorlog tegen drugs verloren is, en dat we de slachtoffers van die oorlog op een humane manier een plek moeten zien te geven midden in die open maatschappij. Deze oorlog valt namelijk alleen te winnen als de vraag naar drugs ophoudt.


laat ik het simpel stellen, het gaat hier duidelijk om zwaar verslaafde personen, denk jij dat die vrijwillig afkicken? en zo ja denk jij dat die weer gewoon zonder in herhaling te vallen weer deel uit kunnen maken van de samenleving?

Nee, zij zullen nooit vrijwillig afkicken en als die paar procent al afkickt dan is er nog de enorme zuigkracht van hun oude sociale leven.
Mensen die ik heb zien gaan uit de scene, maar toch later helaas weer terug heb zien komen, werden door de maatschappij overigens van het kastje naar de muur gestuurd. "Wilt u een uitkering, meneer? dan heeft u een vaste woon- of verblijfplaats nodig". "Wilt u een woning, meneer? Dan heeft u een gegarandeerd inkomen nodig. Na een paar maanden van dat soort hindernissen om deel te kunnen nemen aan de samenleving, zijn ze vaak weer terug bij af. En dan zijn de spuit of de pillen een veiliger alternatief dan de samenleving, zo cynisch als het klinkt.


zo niet denk je dat een beschermde maar wel gesloten omgeving (incl verstrekking) niet een veel betere oplossing zou zijn dan een gekraakt pand en dealers?

Dat gekraakte pand is, nogmaals, een noodsprong van Visser. De Pauluskerk als zodanig bood enigermate een gesloten omgeving met, in nauw overleg met de politie, ook verstrekking in het pakket. Nu wordt er alleen maar een opvang verwijderd, zonder een alternatief met visie aan te bieden.

Marsipulami
31-07-06, 08:53
Tis een soep dat drugbeleid van de Nederlanders van de afgelopen 30 jaar. Dan te denken dat de NL overheid in tegenstelling tot de buurlanden, miljarden euro's heeft gepompt in die hele ontwenningsindustrie om toch maar te kunnen laten zien dat hun gevoerde drugsbeleid zogezegd succesvol is. Het enige wat men bereikt heeft is dat er drugs van goede kwaliteit worden aangeboden op elke straathoek en dat aan een redelijke prijs.

Wortel
31-07-06, 09:11
Tis een soep dat drugbeleid van de Nederlanders van de afgelopen 30 jaar. Dan te denken dat de NL overheid in tegenstelling tot de buurlanden, miljarden euro's heeft gepompt in die hele ontwenningsindustrie om toch maar te kunnen laten zien dat hun gevoerde drugsbeleid zogezegd succesvol is. Het enige wat men bereikt heeft is dat er drugs van goede kwaliteit worden aangeboden op elke straathoek en dat aan een redelijke prijs.

Dat is ook weer een beetje tendentieus. Voor een echt recht op neer achterlijk drugsbeleid moet je naar de Verenigde Staten.

observer
31-07-06, 09:23
Geplaatst door Wortel
Ik heb in dat eerste iets andere ervaringen, magoed, dat zal een kwestie van het beleven van de feiten zijn. precies mijn punt, je zit zo in die wereld dat bv gebruikte naalden iets dagelijks voor je is , dan wordt het wat minder makkelijk je te identificeren met ouders waarvan de kinderen thuiskomen met kijk eens wat ik bij de zandbak vond


"Zo even 100 junks de wijk ingooien door Visser" lijkt mij een erg vertekend beeld. weet het niet maar visser die zegt een pand te willen kraken lijkt me toch wel gelijk staan aan mensen in een wijk ineens confronteren met een groep junks


Op dit moment is er dat plan Couwenburg, maar ook dat wordt op last van de rechter uitgesteld omdat eerst alle bezwaren van de omwonenden doorgemarcheerd moeten worden. Zoals het er nu voor staat zou een definitief plan zijn om een opvang te creeëren bij de Waalhaven. Voor de niet-Rotterdammers: dat is helemaal aan de zuidrand van Rotterdam midden op een industrieterrein. Alsof je een heel conglomeraat zware gebruikers, die inderdaad aan hun "hood"vastzitten, wilt verplaatsen van het Damrak naar de carpoolplaats van de Bijlmer. raar he dat mensen bezwaar maken? ik snap vanuit jouw oogpunt wel dat het hinderlijk is en de plannen verstoord, maar die mensen hebben het volle recht hun leefwereld te beschermen (de milieubeweging doet het al voor een paar marmotten)

Wat betreft de locatie aan de waalhaven, ja het is geen toeristische atractie en er zijn weinig van de dingen die een zichzelf respecterende junk graag ziet, maar zoals je zelf al stelt er is een enorme aanzuigende werking van de scene dus afstand creeren is geen slecht idee, bovendien zoals je al stelt zal iedere woonwijk met alle middelen vechten om ze uit de wijk te houden , op zich zit daar best wel een visie achter namelijk dat men ook denkt aan die andere rotterdammers


Nee, zij zullen nooit vrijwillig afkicken en als die paar procent al afkickt dan is er nog de enorme zuigkracht van hun oude sociale leven. dan lijkt me een permanente besloten levensvorm de enige oplossing, een soort tbs van 2 kanten