PDA

Bekijk Volledige Versie : „Positie Turkse christenen blijft zorgelijk”



Marsipulami
29-07-06, 11:24
„Positie Turkse christenen blijft zorgelijk” Zorgwekkende tendensen

Geplaatst op 29/7 '06 om 0:02u
Door Theo Borgermans (Bron: RD)



ISTANBUL (RKnieuws.net) - De positie van religieuze minderheidsgroeperingen in Turkije, waaronder christenen, blijft zorgelijk, zo meldt Forum 18. De Noorse nieuwsdienst baseert zich op uitspraken van de Duitse mensenrechtendeskundige dr. Otmar Oehring.

Oehring, hoofd van de rooms-katholieke mensenrechtenorganisatie Missio, ontwaart een aantal zorgwekkende tendensen in de Turkse samenleving, aldus Forum 18. In de eerste plaats stelt de Turkse overheid zich zeer terughoudend op als het om godsdienstvrijheid gaat. Zo onderneemt zij weinig concrete stappen tegen schendingen van de vrijheid van godsdienst. Dr. Oehring: „Het is bekend dat telefoons regelmatig worden afgeluisterd en brieven worden geopend voordat ze worden bezorgd.”

Een ander probleem is volgens de mensenrechtendeskundige dat alle christelijke kerken, ook al zijn voorganger en gemeenteleden van Turkse origine, door de Turken als buitenlands worden gezien. Dit nationale vooroordeel is volgens hem diepgeworteld en lijkt moeilijk te veranderen. Gesprekken tussen christelijke kerken en de overheid lopen bijvoorbeeld vaak via het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Hieraan gelieerd is, aldus dr. Oehring, het probleem van de „massale nationalistische indoctrinatie op scholen.” Dit nationalisme kan volgens hem nog wel eens gevoed worden als paus Benedictus XVI in november een bezoek brengt aan Turkije. De meeste Turken zijn een tegenstander van het bezoek. Nationalistische Turken zullen het bezoek van Benedictus XVI vermoedelijk dan ook aangrijpen om hun afkeer van een toetreding van Turkije tot de Europese Unie kenbaar te maken.

Een sleutelrol als het gaat om de verbetering van de positie van christenen in Turkije is weggelegd voor Europa, meent dr. Oehring. De enige hoop op meer godsdienstvrijheid biedt volgens hem toetreding tot de Europese Unie. Vertraging in de onderhandelingen die Europa dit najaar aangaat met Turkije kan dan ook grote gevolgen hebben, stelt hij. „De positie van religieuze minderheden kan dan zelfs slechter worden dan voor de onderhandelingen. Ook zullen de nationalistische tendensen in Turkije extra gevoed worden.”

tr_imparator
29-07-06, 12:52
interesseert me geen fuck,...

MaRiaH
29-07-06, 12:54
Geplaatst door tr_imparator
interesseert me geen fuck,...

en waarom niet?

tr_imparator
29-07-06, 12:56
Geplaatst door MaRiaH
en waarom niet?



mensenrechten...laat me niet lache,....

MaRiaH
29-07-06, 12:59
Geplaatst door tr_imparator
mensenrechten...laat me niet lache,....

bedoel je in Turkije?

tr_imparator
29-07-06, 13:05
Geplaatst door MaRiaH
bedoel je in Turkije?

Nee, ik keek eigenlijk even naar de wereld als geheel.

mark61
29-07-06, 13:05
Geplaatst door MaRiaH
bedoel je in Turkije?


Ja hehe, hij woont lekker in Holland toch? In TR zou ie wel anders piepen.

MaRiaH
29-07-06, 13:08
Geplaatst door tr_imparator
Nee, ik keek eigenlijk even naar de wereld als geheel.

Dat laat inderdaad wel wat te wensen over. :(

MaRiaH
29-07-06, 13:09
Geplaatst door mark61
Ja hehe, hij woont lekker in Holland toch? In TR zou ie wel anders piepen.


Geen idee. Hij is tenslotte geen Christen of koerd.
Dus zal het hem niet treffen

tr_imparator
29-07-06, 13:12
Geplaatst door MaRiaH
Dat laat inderdaad wel wat te wensen over. :(

die christenen in Turkije zijn net oma's in een verpleeghuis, die meteen gaan janken, als je zegt dat ze nog even moeten wachten..


Dat neemt natuurlijk niet weg dat die omaatjes in verpleeghuizen vaak in slechte condities verkeren.

MaRiaH
29-07-06, 13:13
Geplaatst door tr_imparator
die christenen in Turkije zijn net oma's in een verpleeghuis, die meteen gaan janken, als je zegt dat ze nog even moeten wachten..


Dat neemt natuurlijk niet weg dat die omaatjes in verpleeghuizen vaak in slechte condities verkeren.

dubbele boodschap?

mark61
29-07-06, 16:36
Geplaatst door tr_imparator
die christenen in Turkije zijn net oma's in een verpleeghuis, die meteen gaan janken, als je zegt dat ze nog even moeten wachten..

Waar moeten ze precies op wachten? Al 80 jaar op volledige burgerrechten?