PDA

Bekijk Volledige Versie : Poolse president wil doodstraf in EU



Marsipulami
29-07-06, 20:24
Poolse president wil doodstraf in EU

Hilversum (ANP/RTR/Van onze redactie) 29 juli 2006 - De conservatieve en fervent katholieke Poolse president Lech Kaczynski pleit voor de invoering van de doodstraf in de Europese Unie. “Landen die de doodstraf opgeven, geven de crimineel een ongelofelijk voordeel op het slachtoffer, het voordeel van leven boven de dood”, zei het staatshoofd gisteren op de Poolse radio.

Toetredingsvoorwaarde
In alle 25 EU-landen is de doodstraf afgeschaft. Voor de tien landen die in 2004 toetraden was het een voorwaarde om toegelaten te worden tot de unie. “We moeten hierover discussiëren in Europa. Ik denk dat de tijd daar is dat Europa haar standpunt over dit onderwerp bijstelt”, aldus Kaczysnki.

Conservatief en nationalistisch
Lech Kaczynski en zijn tweelingbroer, premier Jaroslaw Kaczynski, wonnen vorig jaar de presidents- en parlementsverkiezingen in Polen met onder meer hun harde standpunten over de bestrijding van corruptie en criminaliteit. Hun conservatieve en nationalistische retoriek valt slecht bij veel EU-partners. De vrees bestaat dat Polen geďsoleerd raakt binnen de unie.

Katechismus en praktijk
De Katechismus van de Katholieke Kerk sluit “in geval van uiterst zware misdrijven” de doodstraf niet uit (KKK 2266). Tegenwoordig tonen katholieke gezagsdragers zich echter meestal een tegenstander van deze straf die een inbreuk vormt op de door de Kerk zo benadrukte integriteit van het menselijk lichaam.

JPII en Danneels
Johannes Paulus II vroeg de Guatemalese president Alfonso Portillo Cabrera in 2002 met succes om een moratorium op de doodstraf in dat land. Amerikaanse bisschoppen strijden al jaren tegen de uitvoering van de doodstraf in de VS. En de Belgische kardinaal Danneels verklaarde zich in 2003 vóór oplegging, maar tegen uitvoering van de doodstraf.

Kamervragen
De uitlatingen van Kaczynski hebben geleid tot Kamervragen van Boris van der Ham (D66). Hij wil weten of de Nederlandse regering bereid is om de Poolse president duidelijk te maken dat ons land de doodstraf afwijst en vindt dat de discussie hierover “geen meerwaarde” heeft.

Seif
29-07-06, 20:29
Geplaatst door Marsipulami
De conservatieve en fervent katholieke Poolse president Lech Kaczynski pleit voor de invoering van de doodstraf in de Europese Unie.

En die katholieken maar zeuren dat wij geen respect voor het leven hebben met onze euthanasiewetgeving.

Hoezo dubbele moraal...

Marsipulami
29-07-06, 20:38
Geplaatst door Seif
En die katholieken maar zeuren dat wij geen respect voor het leven hebben met onze euthanasiewetgeving.

Hoezo dubbele moraal...

Ja, maar de doodstraf voor zware criminelen is nog wat anders dan oude en zieke mensen die te zwak zijn om voor hun eigen rechten op te komen zomaar afmaken.

Seif
29-07-06, 20:46
Geplaatst door Marsipulami
Ja, maar de doodstraf voor zware criminelen is nog wat anders dan oude en zieke mensen die te zwak zijn om voor hun eigen rechten op te komen zomaar afmaken.

Klopt, een stuk erger dan bijvoorbeeld al die mensen die door rechterlijke dwalingen ten onrechte ter dood veroordeeld worden.

Marsipulami
29-07-06, 21:10
Geplaatst door Seif
Klopt, een stuk erger dan bijvoorbeeld al die mensen die door rechterlijke dwalingen ten onrechte ter dood veroordeeld worden.

Dat zijn meestal fabeltjes.

Seif
29-07-06, 21:19
Geplaatst door Marsipulami
Dat zijn meestal fabeltjes.

In de Amerikaanse pers verschijnen elke maand wel verhalen van mensen die ternauwernood aan de doodstraf ontsnapt zijn, omdat op het laatste moment hun onschuld nog aangetoond kon worden. Dat betekent dus ook dat er nog genoeg mensen zijn die niet zoveel geluk hebben gehad.

Marsipulami
29-07-06, 23:11
Geplaatst door Seif
In de Amerikaanse pers verschijnen elke maand wel verhalen van mensen die ternauwernood aan de doodstraf ontsnapt zijn, omdat op het laatste moment hun onschuld nog aangetoond kon worden. Dat betekent dus ook dat er nog genoeg mensen zijn die niet zoveel geluk hebben gehad.

OK, ik ben ook tegenstander van de doodstraf en ik geloof dat gerechtelijke dwalingen mogelijk zijn (hoewel erg zeldzaam).

Maarre over de doodstraf toch nog dit. Het afschaffen van de doodstraf is een luxe die alleen rijke landen zich kunnen permiteren. Niet overal is het mogelijk om daders van ernstige misdrijven decennialang onder humane omstandigheden op te sluiten, vol pension, 3 maaltijden per dag, een gratis cel met behoorlijke verlichting, verluchting, televisie, gratis kledij, gratis sportactiviteiten, met gratis kapper, psycholoog, advokaat, tandarts, enz... Dan hebben we het nog niet gehad over de kost van permanente bewaking, in België werken er ongeveer evenveel personeelsleden in het gevangeniswezen als er gevangenen zijn.

mark61
29-07-06, 23:23
Geplaatst door Marsipulami
Dat zijn meestal fabeltjes.

Dat is gelul. Jouw smerige hysterische leugens, daar heb ik eigenlijk helemaal geen woorden voor. Je doet alsof je een grapje maakt, maar ik vrees dat je het echt meent.

mark61
29-07-06, 23:25
Geplaatst door Marsipulami
OK, ik ben ook tegenstander van de doodstraf en ik geloof dat gerechtelijke dwalingen mogelijk zijn (hoewel erg zeldzaam).

Een niet zo uitgebreid onderzoek in de VS bracht binnen de kortste tijd al tientallen gevallen aan het licht. Nog afgezien van het feit dat zwarten tig keer meer kans maken op de doodstraf dan blanken voor hetzelfde vergrijp.


Maarre over de doodstraf toch nog dit. Het afschaffen van de doodstraf is een luxe die alleen rijke landen zich kunnen permiteren.

Ah, je vindt het te duur, dus afmaken maar.

Marsipulami
29-07-06, 23:36
Geplaatst door mark61
Dat is gelul. Jouw smerige hysterische leugens, daar heb ik eigenlijk helemaal geen woorden voor. Je doet alsof je een grapje maakt, maar ik vrees dat je het echt meent.

Nou, dat er massa's onschuldigen in de VS ter dood veroordeeld worden is een fabeltje. Dat is helemaal geen grapje, dat meen ik echt. De ter dood veroordeelden in de VS zijn -op een uiterst zeldzame uitzondering na- wel degelijk schuldig

Marsipulami
29-07-06, 23:50
Geplaatst door mark61
Een niet zo uitgebreid onderzoek in de VS bracht binnen de kortste tijd al tientallen gevallen aan het licht.

Allemaal propaganda van links, langharig, werkschuw tuig.



Nog afgezien van het feit dat zwarten tig keer meer kans maken op de doodstraf dan blanken voor hetzelfde vergrijp.

Volgens de klassieke linkse analyse is er een significante corelatie tussen sociaal economische achterstelling en criminaliteit. Aangezien zwarten in de VS vooral in de onderste sociale laag van de samenleving zitten is het maar logisch dat er verhoudingsgewijze meer zwarten in de gevangenis zitten en ook dat er verhoudingsgewijze meer zwarten ter dood veroordeeld worden.



Ah, je vindt het te duur, dus afmaken maar.

Het is inderdaad duur om mensen levenslang op een humane manier op te sluiten. Daarom vind ik dat het rijke landen best wat bescheiden mogen zijn als ze derde wereld landen de les gaan spellen inzake mensenrechten.

Verder heb ik meer begrip voor het feit dat zware criminelen ter dood veroordeeld worden, dan voor het feit dat men zieke of oude mensen of andere (economische onproductieve) mensen in een weerloze positie gaat afmaken.