PDA

Bekijk Volledige Versie : Ruim helft jeugd in grote steden allochtoon



Mark
31-07-06, 10:51
Ruim helft jeugd in grote steden allochtoon

Uitgegeven: 31 juli 2006 11:02
Laatst gewijzigd: 31 juli 2006 11:24

VOORBURG - Meer dan de helft van het aantal jongeren in Amsterdam en Rotterdam heeft een niet-westerse achtergrond. Hoewel het aandeel niet-westerse allochtonen van de eerste generatie in die steden sinds 2004 langzaam afneemt, blijft de tweede generatie groeien. Dat bleek maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).

Volgens het CBS was op 1 januari dit jaar ongeveer een op de drie inwoners van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag van niet-westerse afkomst. Dat aandeel is veel groter dan elders in het land. Van de 16,3 miljoen Nederlanders heeft bijna 11 procent een niet-westerse achtergrond.


Immigranten

Het aantal allochtonen van buiten West-Europa is in de afgelopen tien jaar vooral in Rotterdam en Den Haag sterk toegenomen. Volgens de cijfers van het CBS is het aantal eerste generatie allochtonen in Amsterdam en Rotterdam recent zelfs aan het afnemen. Dat komt doordat het aantal immigranten daalt, terwijl het aantal emigranten toeneemt.

Dat de tweede generatie in omvang toeneemt, schrijft het onderzoeksbureau toe aan het grote aantal niet-westerse allochtonen dat zich in de 'gezinsfase' bevindt. Amsterdam heeft de meeste allochtone jongeren, ongeveer 55 procent, op de voet gevolgd door Rotterdam. Den Haag blijft net onder de 50 procent steken.

Mark
31-07-06, 11:18
ik was afgelopen zaterdag in r'dam en volgens mij was het meer dan 55% :rolleyes:

Oeroeboeroe
31-07-06, 11:23
Ach, zolang ze zich maar aan mij aanpassen mag het 99,99999% worden.

knuppeltje
31-07-06, 11:55
Volgens mij zijn de meeste onderhand gewoon Nederlander met een ander kleurtje, maar misschien lussen ze gewoon geen spruitjes.

Wanneer eigelijk zijn Nederlanders eindelijk eens geen allochtonen meer?

Seif
31-07-06, 12:04
Geplaatst door knuppeltje
Wanneer eigelijk zijn Nederlanders eindelijk eens geen allochtonen meer?

Wanneer men gewoon trouwt met mensen uit de omgeving, ongeacht afkomst, en niet meer met iemand uit een ver land van de voorouders?

Althans, dat criterium hanteer ik, en is de reden dat ik bijvoorbeeld Surinamers wel als Nederlanders beschouw, maar veel Marokkanen niet.

coolnation
31-07-06, 12:18
Geplaatst door Seif
Wanneer men gewoon trouwt met mensen uit de omgeving, ongeacht afkomst, en niet meer met iemand uit een ver land van de voorouders?

Althans, dat criterium hanteer ik, en is de reden dat ik bijvoorbeeld Surinamers wel als Nederlanders beschouw, maar veel Marokkanen niet.

Je kan wel je eigen regeltjes hanteren maar zo werkt het gewoon niet. Volgens het CBS ben je allochtoon als 1 van de ouders niet in Nederland is geboren. Ik ben dus allochtoon omdat allebei mijn ouders niet uit NL komen, maar mijn dochter niet. Want ik ben hier geboren en haar moeder ook. Alleen zie je dat dus niet aan de buitenkant, ze heeft namelijk net zo'n lekker kleurtje als ik;) Daarom ben ik tegen de term allochtoon, het roept negatieviteit op en dat hoeft helemaal niet. Ik heb een Nederlands paspoort dus ben ik Nederlander.

Seif
31-07-06, 12:25
Geplaatst door coolnation
Je kan wel je eigen regeltjes hanteren maar zo werkt het gewoon niet. Volgens het CBS ben je allochtoon als 1 van de ouders niet in Nederland is geboren. Ik ben dus allochtoon omdat allebei mijn ouders niet uit NL komen, maar mijn dochter niet. Want ik ben hier geboren en haar moeder ook. Alleen zie je dat dus niet aan de buitenkant, ze heeft namelijk net zo'n lekker kleurtje als ik;) Daarom ben ik tegen de term allochtoon, het roept negatieviteit op en dat hoeft helemaal niet. Ik heb een Nederlands paspoort dus ben ik Nederlander.

Volgens mijn definitie ben jij dan ook geen allochtoon. Mooi toch? :)

Ach, het zijn dan wel eigen regeltjes, ze kloppen wel. Allochtonen die generatie op generatie hun partners importeren, vinden het inheemse volk vaak niet goed genoeg om mee te trouwen. Met dit fenomeen houden ze hun 'anderszijn' doelbewust in stand. Dit soort mensen verdienen dan ook terecht het predicaat allochtoon.

coolnation
31-07-06, 14:00
Geplaatst door Seif
Volgens mijn definitie ben jij dan ook geen allochtoon. Mooi toch? :)

Ach, het zijn dan wel eigen regeltjes, ze kloppen wel. Allochtonen die generatie op generatie hun partners importeren, vinden het inheemse volk vaak niet goed genoeg om mee te trouwen. Met dit fenomeen houden ze hun 'anderszijn' doelbewust in stand. Dit soort mensen verdienen dan ook terecht het predicaat allochtoon.

Mijn huidige vrouw is Tsjechisch.....en ik ben van Surinaamse komaf. Mijn kind heb ik samen met een half Indische vrouw. Spaar me de hokjes alsjeblieft....

Orakel
31-07-06, 23:10
Geplaatst door coolnation
Je kan wel je eigen regeltjes hanteren maar zo werkt het gewoon niet. Volgens het CBS ben je allochtoon als 1 van de ouders niet in Nederland is geboren. Ik ben dus allochtoon omdat allebei mijn ouders niet uit NL komen, maar mijn dochter niet. Want ik ben hier geboren en haar moeder ook.

Helaas, maar volgens het CBS is dus ook je dochter een allochtoon. Al woont ze 80 jaar in NL. En als zij kinderen krijgt en die worren 140 dan zij die desondanks ook allochtoon.
Tot de 3e generatie, da's namelijk het criterium.

Terzijde: het openingsbericht is koeiestront.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?STB=G2,G4&LA=nl&DM=SLNL&PA=37713&D1=0,3,6&D2=0-1,3-4&D3=0,26,208,485&D4=0&D5=a&LYR=G3:0&HDR=G1,T

sjaen
31-07-06, 23:43
Geplaatst door Orakel
Helaas, maar volgens het CBS is dus ook je dochter een allochtoon. Al woont ze 80 jaar in NL. En als zij kinderen krijgt en die worren 140 dan zij die desondanks ook allochtoon.
Tot de 3e generatie, da's namelijk het criterium.

Terzijde: het openingsbericht is koeiestront.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?STB=G2,G4&LA=nl&DM=SLNL&PA=37713&D1=0,3,6&D2=0-1,3-4&D3=0,26,208,485&D4=0&D5=a&LYR=G3:0&HDR=G1,T

CBS statistiek gaat over totaal mannen / vrouwen
openingstopic spreekt over jongeren.

sjaen
31-07-06, 23:45
Geplaatst door knuppeltje
Wanneer eigelijk zijn Nederlanders eindelijk eens geen allochtonen meer?

Zodra ze zich Nederlander noemen van (bv) Marokkaanse afkomst i.p.v. andersom.

mark61
01-08-06, 00:03
Geplaatst door Orakel
Helaas, maar volgens het CBS is dus ook je dochter een allochtoon. Al woont ze 80 jaar in NL. En als zij kinderen krijgt en die worren 140 dan zij die desondanks ook allochtoon.
Tot de 3e generatie, da's namelijk het criterium.

Heu? Hij is tweede generatie, daarna houdt het op.

Allochtoon
Persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.

Dus wiens ouders allebei in NL geboren zijn is autochtoon. It's as simple as that. Volgens het CBS.

Volgens Gaitjan Kruutmoes ken het nog ff duren. Volgens Abdelkrim ws. ook.

coolnation
01-08-06, 15:19
Geplaatst door Orakel
[B]Helaas, maar volgens het CBS is dus ook je dochter een allochtoon. Al woont ze 80 jaar in NL. En als zij kinderen krijgt en die worren 140 dan zij die desondanks ook allochtoon.
Tot de 3e generatie, da's namelijk het criterium.




Mijn ouders waren 1e generatie, ik 2e. Mijn dochter is dus 3e. Jij zegt TOT de 3e. Volgens jou is mijn dochter dus NIET allochtoon.

Op de website van CBS staat echter


"Volgens de CBS definitie wordt de derde generatie allochtonen automatisch autochtoon in de statistieken. Om echter na te kunnen gaan hoe het de kinderen van de tweede generatie vergaat is een definitie toegevoegd. Derde generatie niet-westerse allochtonen zijn personen van wie beide ouders in Nederland zijn geboren en van wie tenminste één grootouder in een niet-westers land is geboren"

Dit regeltje is later toegevoegd en stond er vorig jaar nog niet. Mijn dochter is dus allochtoon. Dat wist ik niet. Jij had moeten schrijven "TOT EN MET" (misschien bedoelde je dat ook).

Ik zal eerlijk zijn, ik voel me er niet beter of slechter onder. Het geeft alleen maar aan hoe bekrompen Nederland werkelijk is en hoe al die statistieken tot stand komen. Je past gewoon je fucking definities aan en voila.

mark61
01-08-06, 15:26
Geplaatst door coolnation
Ik zal eerlijk zijn, ik voel me er niet beter of slechter onder. Het geeft alleen maar aan hoe bekrompen Nederland werkelijk is en hoe al die statistieken tot stand komen. Je past gewoon je fucking definities aan en voila.

De spanning zit natuurlijk tussen een statistiekbureau, dat om praktische redenen een definitie hanteert, en het 'volksgevoel', dat hele andere wegen volgt. Zijn twee totaal verschillende dingen.

Ik zou zeggen, schaf die woorden af. Je bent Nederlander als je je NL-staatsburger voelt. Das alles.

Dus verwijt het CBS geen bekrompenheid, die doen iets technisch waar ambtenarij en politiek behoefte aan hebben. Het lijkt me ook wel belangrijk 'ex-allochtonen' te volgen om te kijken of het goed gaat, socec, en anders maatregelen te nemen, jou niet?

Das los van bekrompen Nederlanders. Die zijn er veel te veel. :)

coolnation
01-08-06, 15:35
Geplaatst door mark61
De spanning zit natuurlijk tussen een statistiekbureau, dat om praktische redenen een definitie hanteert, en het 'volksgevoel', dat hele andere wegen volgt. Zijn twee totaal verschillende dingen.

Ik zou zeggen, schaf die woorden af. Je bent Nederlander als je je NL-staatsburger voelt. Das alles.

Dus verwijt het CBS geen bekrompenheid, die doen iets technisch waar ambtenarij en politiek behoefte aan hebben. Het lijkt me ook wel belangrijk 'ex-allochtonen' te volgen om te kijken of het goed gaat, socec, en anders maatregelen te nemen, jou niet?

Das los van bekrompen Nederlanders. Die zijn er veel te veel. :)

Je hebt gelijk. Ik vind alleen hen bekrompen die dit soort statistieken vertalen naar " PANIEK want er zijn zoveel allochtonen". Dat is ook het gevaar van dit soort statistieken, wat hebben we nou aan die kennis? Niks.

Ik heb nog een kleine kanttekening. Over het algemeen doet mijn afkomst er niet toe. Echter als ik in op een NL feestje ben komt mijn afkomst altijd ter sprake en geeft de blanke Nederlander mij het gevoel dat ik toch niet helemaal Nederlands ben. Het is dus niet mijn verdienste als mijn afkomst ter sprake komt, maar van de zgn volbloed Nederlander.

mark61
01-08-06, 15:39
Geplaatst door coolnation
Je hebt gelijk. Ik vind alleen hen bekrompen die dit soort statistieken vertalen naar " PANIEK want er zijn zoveel allochtonen". Dat is ook het gevaar van dit soort statistieken, wat hebben we nou aan die kennis? Niks.

Hysterische leken niet, nee. Ik bedoelde, als blijkt dat de generatie van jouw dochter het bijv. significant slechter doet op school, dan is het toch goed dat dat opgemerkt wordt zodat er wat aan gedaan kan worden? Nationale statistiekinstituten zijn er voor zulke dingen, niet om de LPF stemmen te leveren.


Ik heb nog een kleine kanttekening. Over het algemeen doet mijn afkomst er niet toe. Echter als ik in op een NL feestje ben komt mijn afkomst altijd ter sprake en geeft de blanke Nederlander mij het gevoel dat ik toch niet helemaal Nederlands ben. Het is dus niet mijn verdienste als mijn afkomst ter sprake komt, maar van de zgn volbloed Nederlander.

Dat veel Nederlanders hufters zijn was ik al met je eens. :) Ik merk dat nooit zo, kom eerder op hindoestaanse feestjes, of nog 'erger'. NL-feestjes lijken mij heel eng.

coolnation
01-08-06, 15:46
Geplaatst door mark61
[B]Hysterische leken niet, nee. Ik bedoelde, als blijkt dat de generatie van jou dochter het bijv. significant slechter doet op school, dan is het toch goed dat dat opgemerkt wordt zodat er wat aan gedaan kan worden? Nationale statistiekinstituten zijn er voor zulke dingen, niet om de LPF stemmen te leveren.


Als mijn dochter het slecht doet op school heeft dat echt niet met haar wel of niet allochtoon zijn te maken. Ik ben het niet met je eens.



NL-feestjes lijken mij heel eng.

LOL You got that right. De laatste keer keek ik het nederlands elftal tegen euh weet ik veel...Afrikanen en was er 1 of andere Hollander die klaagde dat ie het jammer vond dat er een Neger aanwezig was omdat ie nou niet echt kon schelden. Un -fucking- believable isn't it?

mark61
01-08-06, 16:41
Geplaatst door coolnation
Als mijn dochter het slecht doet op school heeft dat echt niet met haar wel of niet allochtoon zijn te maken. Ik ben het niet met je eens.

Jouw dochter misschien niet, as it is is er een brede achterstand te zien bij diverse, niet alle, groepen 'allochtonen', in zeer verschillende mate. Dat is een feit. Waardoor dat feit te verklaren is, is een tweede. Het is wel belangrijk dat dat feit geconstateerd wordt. Denk ik dan.


LOL You got that right. De laatste keer keek ik het nederlands elftal tegen euh weet ik veel...Afrikanen en was er 1 of andere Hollander die klaagde dat ie het jammer vond dat er een Neger aanwezig was omdat ie nou niet echt kon schelden. Un -fucking- believable isn't it?

Ongelooflijk. Verwrongen zelfcensuur ofzo? Eigenlijk wil ik dit roepen maar tis niet netjes. Wat voor griezelige kennissen heb jij? :hihi: