PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland bouwt 70 nieuwe moskeeën in de komende 4 jaar



Marsipulami
31-07-06, 14:07
Anti-islam: moskeeën weggemoffeld

30-07-2006
--------------------------------------------------------------------------------

ROTTERDAM - De komende vier jaar worden in Nederland bijna zeventig nieuwe moskeeën gebouwd of fors uitgebreid.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00087/moskee_bijlmermeer_87298a.jpg

De meeste verrijzen aan de randen van woonwijken, buiten het zicht van autochtone bewoners. Dit blijkt uit onderzoek van het AD onder alle 485 gemeenten.


De gebedshuizen met extra voorzieningen hebben zoveel ruimte nodig dat er in woonwijken geen plaats voor is. ,,Weinig mensen willen op vrijdagmiddag 2000 mensen langs de deur,’’ zegt de Amsterdamse onderzoeker Marcel Maussen.


Maar er is volgens hem ook een andere verklaring voor de ‘verbanning’ naar industrieterreinen en weilanden naast snelwegen. ,,Dat heeft te maken met een groeiende anti-islamstemming.’’


Nederland telt binnenkort zeker 450 officiële moskeeën, waarvan er 115 zijn gevestigd in de vier grote steden. Ze bieden onderdak aan één miljoen gelovigen. Het aantal kerken neemt intussen gestaag af. Het zijn er volgens schattingen van kerkverzekeraar Donatus nu nog ongeveer 4500. Maar vooral katholieke kerken krijgen de komende jaren andere functies.

Op verzoek van het AD leverde bijna driekwart van de gemeenten een overzicht van de talrijke nieuwbouw- en uitbreidingsplannen voor moskeeën. De bouwgolf wordt vooral veroorzaakt door een nijpend ruimtegebrek in bestaande moskeeën. Met de vastenmaand ramadan worden in veel gemeenten provisorisch tenten en bouwketens geplaatst om de toeloop aan te kunnen.


De te krappe moskeeën leverden in veel gevallen een jarenlange strijd voor een nieuw, groter gebedshuis. De nieuwbouw levert meestal een verdubbeling van de vloeroppervlakte op.

In Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam wordt een deel van de moskeeën aan het oog van gemeentebesturen onttrokken. Het gaat om nieuwe gebedshuizen van vaak jonge, ontevreden moskeebezoekers. Tegen de trend in beginnen zij juist weer in kleine ruimten de islam te prediken.



--------------------------------------------------------------------------------

Door HENK VAN ESS en PATRICK POUW

Oeroeboeroe
31-07-06, 14:17
Niks mis mee.

Morosian
31-07-06, 14:21
Een op zichzelf neutraal bericht, en goed nieuws voor de Nederlandse moslims, wordt weer zo gedraaid dat het anti-moslim is. Het begint zo langzamerhand echt pathologisch te worden.


Maar er is volgens hem ook een andere verklaring voor de ‘verbanning’ naar industrieterreinen en weilanden naast snelwegen. ,,Dat heeft te maken met een groeiende anti-islamstemming.’’

Volgens hem? Wie is die hem? En wat maakt zijn mening zo belangrijk?

~Panthera~
31-07-06, 14:26
Geplaatst door Morosian




Volgens hem? Wie is die hem? En wat maakt zijn mening zo belangrijk?

drs. M.J.M. (Marcel) Maussen
Instituut voor Migratie en Etnische Studies


OZ Achterburgwal 237
1012 DL Amsterdam
Room: 3.54

Telephone


Email
[email protected]





CV

Marcel Maussen (1972) obtained his Master's degree in political science (with honour) and philosophy at the University of Amsterdam in 1996. In 1997 he obtained a Diplôme d'Études Approfondies (DEA) at the Institut d'Etudes Politiques de Paris and studied the discourses of the extreme right and anti-racist movements in France. Between 2000-2004 he was affiliated as a PhD student to the Amsterdam School for Social Science Research (ASSR). He is presently completing a PhD thesis on discussions on mosque establishment in Rotterdam and Marseilles.



Research and Teaching Interests

Research interests include the accommodation of Islam in Western Europe, public liberties and right wing extremism,and comparitive research on the Netherlands and France. He currently works as a teacher at the department of political science and as a researcher at the IMES. Within the IMES he is involved in a project entitled 'Local authorities and mosque committees in the Netherlands since 2001' ( project 2.18 ). This project is commissioned by FORUM (Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling).

In the second semester of the academic year 2005-2006 he teaches a course at the International School for Humanities and Social Sciences (ISHSS) on Regulating Cultural and Religious Diversity in the Netherlands: Institutions, Ideas and Policies.

About project 2.18
About FORUM
About Course on "Regulating Cultural and Religious Diversity in the Netherlands" at the ISHSS
About IMES



Selected Academic Publications
See link on top of the page.

Last update: May, 29th, 2005

mark61
31-07-06, 14:38
Even goed vraag ik me af hoe hij de motivatie van de beslissers kan doorgronden. Lijkt schaap wel.

Morosian
31-07-06, 14:40
Wat niet duidelijk wordt uit het artikel, is of zijn opmerking zijn persoonlijke mening verkondigt of dat het de officiële uitkomst is van het onderzoek. Vooralsnog betreft het het eerste, en dan vind ik zijn opmerking nogal stemmingmakend.

observer
31-07-06, 15:20
Geplaatst door mark61
Even goed vraag ik me af hoe hij de motivatie van de beslissers kan doorgronden. Lijkt schaap wel. zit op OZ Achterburgwal 237 oftewel op de walle, daar moet je bij alles iemand nemen

je kan zelfde gegevens ook zeggen, valt wel mee met anti islam want voorlopig mogen er 70 moskeeen gebouwd worden

het argument van 2000 mensen etc is valide die supermoskee hier in rotterdam zuid heeft nul parkeerplaats dus dat wordt elke vrijdag chaos

eigenlijk moeten gebedshuizen gewoon op zelfde manier behandeld worden als winkelcentra en megabioscopen

mark61
31-07-06, 15:24
Geplaatst door observer
zit op OZ Achterburgwal 237 oftewel op de walle, daar moet je bij alles iemand nemen

Wa?


het argument van 2000 mensen etc is valide die supermoskee hier in rotterdam zuid heeft nul parkeerplaats dus dat wordt elke vrijdag chaos

eigenlijk moeten gebedshuizen gewoon op zelfde manier behandeld worden als winkelcentra en megabioscopen

Natuurlijk is er meestal geen plaats voor grote complexen in de binnenstad, tenzij je wat plat kan gooien en het geld oplevert natuurlijk. Dat geldt voor winkelcentra en bioscopen, niet voor moskeeën. Ik denk overigens niet dat een moskee in NL 2000 mensen kan herbergen, of dat die vaker dan een paar keer per jaar zullen komen.

Ik denk dat grond in het centrum onbetaalbaar is voor een moskeevereniging.

Morosian
31-07-06, 15:24
Geplaatst door observer
eigenlijk moeten gebedshuizen gewoon op zelfde manier behandeld worden als winkelcentra en megabioscopen

Dat zal behoorlijke consequenties hebben voor de openingstijden van de gebedshuizen.

observer
31-07-06, 16:07
Geplaatst door mark61
Natuurlijk is er meestal geen plaats voor grote complexen in de binnenstad, tenzij je wat plat kan gooien en het geld oplevert natuurlijk. Dat geldt voor winkelcentra en bioscopen, niet voor moskeeën. Ik denk overigens niet dat een moskee in NL 2000 mensen kan herbergen, of dat die vaker dan een paar keer per jaar zullen komen.

Ik denk dat grond in het centrum onbetaalbaar is voor een moskeevereniging. dan nog het gebouw zelf is niet het probleem maar de 1000 plus autos wel

die op zuid (essallam) volgens mij wel zelfs meer dan dat

zou niet zien hoe je daar meer dan een paar auto's kwijt kan zonder ze of op het gras te zetten, of door de weg at te sluiten voor verkeer

volgens mij woont een deel van de bezoekers redelijk in de buurt maar een groot deel ook weer neit

mark61
31-07-06, 16:18
Geplaatst door observer
dan nog het gebouw zelf is niet het probleem maar de 1000 plus autos wel

die op zuid (essallam) volgens mij wel zelfs meer dan dat

zou niet zien hoe je daar meer dan een paar auto's kwijt kan zonder ze of op het gras te zetten, of door de weg at te sluiten voor verkeer

volgens mij woont een deel van de bezoekers redelijk in de buurt maar een groot deel ook weer neit

Zeg is ons iets bekend over autogebruik van moskeebezoekers? :roker: Ik heb nog nooit gehoord over vreselijke parkeeroverlast en files etc.

Een nooit in aanmerking genomen ontwerp voor die moskee van TU-studenten voorzag in een ondergrondse parkeergarage, geloof ik. Beetje costly, dat wel.

Die Turkse moskee (Mevlana) ah eind van de Middellandstraat, hoe heet het daar, staat behoorlijk ruim en dicht bij het centrum. Zag geen parkeerplaatsen en geen overlast.