PDA

Bekijk Volledige Versie : Taalbeheersing Nederlanders belabberd



Bofko
31-07-06, 13:55
NIJMEGEN - Nederlanders beheersen het Frans, Duits en Engels veel minder goed dan ze zelf wel denken. Ook de taalbeheersing van het Nederlands is zowel op het gebied van schrijven als voor lezen onder de maat. Opvallend is dat ouderen aanzienlijk beter scoren dan hun jongere collega's.
Dat blijkt uit een onderzoek van Bert van Onna en Carel Jansen van de afdeling Bedrijfscommunicatie van de Radboud Universiteit Nijmegen dat maandag is gepresenteerd. De onderzoekers testten de taalvaardigheid van werknemers van tien Nederlandse organisaties met buitenlandse betrekkingen. Een kwart van de onderzochte personen kwam nauwelijks boven het beginnersniveau uit, terwijl ze zichzelf als gevorderde of zelfs vergevorderde beschouwden.
Leidinggevenden schatten zichzelf het hoogst in, terwijl de helft van hen als halfgevorderd of minder uit de bus kwam.

nu.nl

Rabi'ah.
31-07-06, 14:00
Oud nieuws.

Zelfs op het hoogste niveau wordt er nog kolenbrandersengels gesproken, om over Frans nog maar te zwijgen. Ronduit beschamend.

Zou het feit dat steeds meer Nederlanders ook slecht Nederlands spreken, er iets mee te maken hebben?

Good Kahuna
31-07-06, 14:05
Geplaatst door Bofko
Ook de taalbeheersing van het Nederlands is zowel op het gebied van schrijven als voor lezen onder de maat. Opvallend is dat ouderen aanzienlijk beter scoren dan hun jongere collega's.

Trieste ontwikkeling. En al die chattaal maakt het er niets beter op.

Een vriend van me is nota bene persvoorlichter maar zijn teksten stikken ook van de taalfouten. Maar met een goede spellingschecker kom je een eind.

Oeroeboeroe
31-07-06, 14:05
http://www.spielzeit.de/krefeld/grafik/merchandise/marsipulami.jpg

Victory
31-07-06, 14:09
Ja, en dat terwijl Nederlanders denken dat ze zo goed in het Engels zijn. Elke keer hoor je ze opscheppen over de complimenten die Nederlanders krijgen van Engelsen... nee, hij gaat je zeker vertellen hoe slecht je bent en je uit staan lachen... pfft... Ik zou me echt diep schamen....

Morosian
31-07-06, 14:45
Geplaatst door Victory
Ja, en dat terwijl Nederlanders denken dat ze zo goed in het Engels zijn.

Ik denk eerder dat Nederlanders zich er van bewust zijn dat ze hun buitenlandse talen beter beheersen dan de meeste andere landen in Europa. Probeer eens een gesprek in het Engels te voeren met een gemiddelde Fransman of een Italiaan zou ik zeggen. In landen waar ze hun films nasynchroniseren is het over het algemeen huilen met de linguïstische pet op.

Oeroeboeroe
31-07-06, 14:48
Geplaatst door Morosian
In landen waar ze hun films nasynchroniseren is het over het algemeen huilen met de linguïstische pet op.

Dat zou ik tien jaar geleden ook gezegd hebben, maar om de één of andere reden lijkt het alsof de buitenlanders progressie maken en de Hollanders niet.

Uitzonderingen zijn er ook: zie bijvoorbeeld de persconferentie van Van Nistelrooy een paar dagen terug.

mark61
31-07-06, 14:48
Geplaatst door Victory
Ja, en dat terwijl Nederlanders denken dat ze zo goed in het Engels zijn. Elke keer hoor je ze opscheppen over de complimenten die Nederlanders krijgen van Engelsen... nee, hij gaat je zeker vertellen hoe slecht je bent en je uit staan lachen... pfft... Ik zou me echt diep schamen....

Zegt baas spiritual aids met iq van 148.

De NL beheersing van vreemde talen is niet slechter dan die in andere landen, hoewel, België lijkt mij een stuk beter, maar de zelfoverschatting hier is inderdaad grenzeloos.

Wortel
31-07-06, 16:10
Yes, yes, ze langwidge control in ze nedderlends is me what.

Carin de Rooy
31-07-06, 16:57
Geplaatst door Wortel
Yes, yes, ze langwidge control in ze nedderlends is me what.


Ach, het Engels van de gemiddelde Nederlander is altijd nog beter dan dat van sommige inwoners van Londen, zoals bijvoorbeeld Lost Lady.

Lost_lady
31-07-06, 17:04
Geplaatst door Victory
Ja, en dat terwijl Nederlanders denken dat ze zo goed in het Engels zijn. Elke keer hoor je ze opscheppen over de complimenten die Nederlanders krijgen van Engelsen... nee, hij gaat je zeker vertellen hoe slecht je bent en je uit staan lachen... pfft... Ik zou me echt diep schamen....

Indeed, they even think they speak beter then an english spoken persons...Brits have a hard time understanding Dutchies english..they always need subtitling :)

Carin de Rooy
31-07-06, 17:07
Geplaatst door Lost_lady
Indeed, they even think they speak beter then an english spoken persons...Brits have a hard time understanding Dutchies english..they always need subtitling :)



http://i7.photobucket.com/albums/y293/niccic1986/vicky.jpg

Lost_lady
31-07-06, 17:10
Geplaatst door Morosian
Ik denk eerder dat Nederlanders zich er van bewust zijn dat ze hun buitenlandse talen beter beheersen dan de meeste andere landen in Europa. Probeer eens een gesprek in het Engels te voeren met een gemiddelde Fransman of een Italiaan zou ik zeggen. In landen waar ze hun films nasynchroniseren is het over het algemeen huilen met de linguïstische pet op.

O,please Beter dan andere Europese? :kotsen2: Norway en Sweden even denmark speak beter english then the Dutch ppl...
The frenchman and german speaks beter when they can speak other languages then dutchies.
but the Dutch are too arrogant to admit that foreign language goes beyond elementry level :cool:

mark61
31-07-06, 17:39
Geplaatst door Lost_lady
Indeed, they even think they speak beter then an english spoken persons...Brits have a hard time understanding Dutchies english..they always need subtitling :)

Dat heb ik met jou nou ook. :hihi:

Britten spreken al helemaaal geen andere talen.

Rourchid
31-07-06, 18:20
Geplaatst door Bofko

NIJMEGEN - Nederlanders beheersen het Frans, Duits en Engels veel minder goed dan ze zelf wel denken. Ook de taalbeheersing van het Nederlands is zowel op het gebied van schrijven als voor lezen onder de maat. Opvallend is dat ouderen aanzienlijk beter scoren dan hun jongere collega's.


Er wordt al twintig jaar aangedrongen o.a door het Sociaal Cultureel Planbureau dat het Nederlandse onderwijs zich dient te bekwamen in het streven naar meertaligheid omdat met een verminderde aantal werkenden in de nabije toekomst, de noodzaak voor Nederland zich toe te spitsen op de dienstensector (incl. meertaligheid) de beste economische overlevingskansen geeft.

Geplaatst door Bofko

Leidinggevenden schatten zichzelf het hoogst in, terwijl de helft van hen als halfgevorderd of minder uit de bus kwam.


En hoppatee daar gaat de buitenlandse concurrentie aan de haal met de orders.

Rourchid
31-07-06, 18:24
Geplaatst door mark61
Dat heb ik met jou nou ook. :hihi:

Indien de rest van Europa geen subtitling nodig heeft bij het Engels van the Lost_lady betekent dit dat jij aanzienlijk minder goed in Engels bent dan dat je zelf denkt :ninja2:

HenkS
31-07-06, 19:25
Geplaatst door mark61
Dat heb ik met jou nou ook. :hihi:

Britten spreken al helemaaal geen andere talen.

LOL
En hebben geen besef van wat ze aan cultureel genot mislopen.
Trouwens Amerikanen mag je daar in overtreffende trap nog aan toevoegen.

Orakel
31-07-06, 22:44
Geplaatst door Bofko
NIJMEGEN - Nederlanders beheersen het Frans, Duits en Engels veel minder goed (slechter) dan ze zelf wel denken. Ook de taalbeheersing van het Nederlands is zowel op het gebied van schrijven als (op het gebied van) voor lezen onder de maat.

Opvallend is dat ouderen aanzienlijk beter scoren dan jongeren hun jongere collega's.
Dat blijkt uit een onderzoek van Bert van Onna en Carel Jansen van de afdeling Bedrijfscommunicatie van de Radboud Universiteit Nijmegen dat maandag is gepresenteerd. De onderzoekers testten de taalvaardigheid van werknemers van tien Nederlandse organisaties met buitenlandse betrekkingen.

Een kwart van de onderzochte personen kwam nauwelijks boven het beginnersniveau uit, terwijl (ZIJ) ze zichzelf als gevorderdeN of zelfs vergevorderdeN beschouwden.
Leidinggevenden schatten zichzelf het hoogst in, terwijl de helft van hen als halfgevorderd of minder uit de bus kwam.

nu.nl

Goh, hoekendatnouw?

mark61
31-07-06, 23:15
Geplaatst door Rourchid
Indien de rest van Europa geen subtitling nodig heeft bij het Engels van the Lost_lady betekent dit dat jij aanzienlijk minder goed in Engels bent dan dat je zelf denkt :ninja2:

De redenering sucks. Lees m nog s over. Jij kan niet helder denken. In geen enkele taal.

Rourchid
31-07-06, 23:29
Geplaatst door mark61
De redenering sucks. Lees m nog s over.


Mijn benadering congrueert met het onderzoek van Bert van Onna en Carel Jansen.

Geplaatst door mark61

Jij kan niet helder denken. In geen enkele taal.
:lol:

Marsipulami
31-07-06, 23:41
Geplaatst door Oeroeboeroe
http://www.spielzeit.de/krefeld/grafik/merchandise/marsipulami.jpg


Vlamingen hebben in tegenstelling tot Nederlanders eeuwenlang strijd moeten voeren voor de erkenning van hun eigen taal en cultuur.

Dit gebeuren is tot op zekere hoogte te vergelijken met de strijd die de Imazighen in Marokko voeren tegen de Arabische culturele en taalkundige overheersing.

Wat men in Nederland nooit begrepen heeft is dat de taalstrijd in België ook -en vooral- een sociale strijd geweest is en tot op zeker hoogte nog steeds is.

Het succes van het Vlaams Belang wortelt voor een belangrijk deel in deze historisch gegroeide maatschappelijke gevoeligheid. Dit in tegenstelling tot wat zelfvoldaan Nederland daarover meent te mogen beweren, met name het foutieve verhaal dat opkomen voor cultureel en taalkundig zelfrespect een vorm van racisme zou zijn.

Oeroeboeroe
31-07-06, 23:43
Geplaatst door Marsipulami
Vlamingen hebben in tegenstelling tot Nederlanders eeuwenlang strijd moeten voeren voor de erkenning van hun eigen taal en cultuur.

Dit gebeuren is tot op zekere hoogte te vergelijken met de strijd die de Imazighen in Marokko voeren tegen de Arabische culturele en taalkundige overheersing.

Wat men in Nederland nooit begrepen heeft is dat de taalstrijd in België ook -en vooral- een sociale strijd geweest is en tot op zeker hoogte nog steeds is.

Het succes van het Vlaams Belang wortelt voor een belangrijk deel in deze historisch gegroeide maatschappelijke gevoeligheid. Dit in tegenstelling tot wat zelfvoldaan Nederland daarover meent te mogen beweren, met name het foutieve verhaal dat opkomen voor cultureel en taalkundig zelfrespect een vorm van racisme zou zijn.

:hihi: Eens hoor. Ik bedoelde meer dat ik vermoedde dat jij dit bericht liever zelf had geplaatst.

mark61
01-08-06, 00:07
Geplaatst door Rourchid
Mijn benadering congrueert met het onderzoek van Bert van Onna en Carel Jansen.

:lol:

Je slaat wartaal uit.

Rourchid
01-08-06, 00:18
Geplaatst door mark61
Je slaat wartaal uit.
Congrueren betekent overeenkomen (met) of passen bij :slapen:

mark61
01-08-06, 00:25
Geplaatst door Rourchid
Congrueren betekent overeenkomen (met) of passen bij :slapen:


Dure woorden helpen echt geen ruk. Wartaal blijft wartaal.

Rourchid
01-08-06, 00:33
Geplaatst door mark61
Dure woorden helpen echt geen ruk. Wartaal blijft wartaal.
Wie de schoen past, trekke hem aan!

Morosian
01-08-06, 09:22
Geplaatst door Lost_lady
O,please Beter dan andere Europese? :kotsen2: Norway en Sweden even denmark speak beter english then the Dutch ppl...
The frenchman and german speaks beter when they can speak other languages then dutchies.
but the Dutch are too arrogant to admit that foreign language goes beyond elementry level :cool:

Meisje toch. En hoe staat het met het Frans van een Duitser? En met het Duits van een Fransman? En met het Frans van een Zweed? Om nog maar te zwijgen over de talenkennis van een Engelsman.

Het is nogal relatief.