PDA

Bekijk Volledige Versie : Steun Nederlanders voor Israël brokkelt af



MaRiaH
01-08-06, 21:57
Steun Nederlanders voor Israël brokkelt af
Van onze verslaggeefster


AMSTERDAM - Steeds minder Nederlanders steunen Israël. Sinds het uitbreken van het conflict tussen Israël en Hezbollah in Libanon is 39 procent van de Nederlanders negatiever over Israël gaan denken. Nog maar een op de drie Nederlanders heeft begrip voor de acties van Israël tegen Hezbollah. Het begrip voor Hezbollah is met 18 procent nog geringer.

Dit blijkt uit een peiling van TNS NIPO in opdracht van RTL Nieuws. Nederland moet zich mengen in het conflict door militairen te leveren voor een vredesmacht, vindt 59 procent. Maar alleen als die vredesmacht het vechten achterwege laat en ijvert voor de wederopbouw van Libanon.

Een meerderheid ziet het liefst dat de regering oproept tot een onmiddellijk staakt-het-vuren. Volgens 55 procent heeft de regering zich onvoldoende ingezet om het conflict in het Midden-Oosten te beëindigen. Over de Verenigde Staten is de Nederlander evenmin te spreken: 58 procent vindt dat president Bush zich te weinig heeft laten gelden.

Veel Nederlanders maken zich zorgen over de oorlog in het Midden-Oosten. Ruim de helft (57 procent) weet goed tot redelijk goed te vertellen waarom er oorlog is uitgebroken.

Voor het onderzoek werden 600 personen van 18 jaar en ouder ondervraagd. Bij de laatste verkiezingen stemde 24 procent van hen CDA, 22 procent PvdA en 14 procent VVD. 14 Procent van de ondervraagden stemde toen niet.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article335613.ece/Steun_Nederlanders_voor_Israel_brokkelt_af

HenkS
01-08-06, 22:09
Geplaatst door MaRiaH
Steun Nederlanders voor Israël brokkelt af
Van onze verslaggeefster


AMSTERDAM - Steeds minder Nederlanders steunen Israël. Sinds het uitbreken van het conflict tussen Israël en Hezbollah in Libanon is 39 procent van de Nederlanders negatiever over Israël gaan denken. Nog maar een op de drie Nederlanders heeft begrip voor de acties van Israël tegen Hezbollah. Het begrip voor Hezbollah is met 18 procent nog geringer.

Dit blijkt uit een peiling van TNS NIPO in opdracht van RTL Nieuws. Nederland moet zich mengen in het conflict door militairen te leveren voor een vredesmacht, vindt 59 procent. Maar alleen als die vredesmacht het vechten achterwege laat en ijvert voor de wederopbouw van Libanon.

Een meerderheid ziet het liefst dat de regering oproept tot een onmiddellijk staakt-het-vuren. Volgens 55 procent heeft de regering zich onvoldoende ingezet om het conflict in het Midden-Oosten te beëindigen. Over de Verenigde Staten is de Nederlander evenmin te spreken: 58 procent vindt dat president Bush zich te weinig heeft laten gelden.

Veel Nederlanders maken zich zorgen over de oorlog in het Midden-Oosten. Ruim de helft (57 procent) weet goed tot redelijk goed te vertellen waarom er oorlog is uitgebroken.

Voor het onderzoek werden 600 personen van 18 jaar en ouder ondervraagd. Bij de laatste verkiezingen stemde 24 procent van hen CDA, 22 procent PvdA en 14 procent VVD. 14 Procent van de ondervraagden stemde toen niet.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article335613.ece/Steun_Nederlanders_voor_Israel_brokkelt_af

En? Heb je daar ook een mening over? Bijvoorbeeld: welke relevantie heeft deze opiniewijziging voor het lot van de Palestijnen?

MaRiaH
01-08-06, 22:36
Geplaatst door HenkS
En? Heb je daar ook een mening over? Bijvoorbeeld: welke relevantie heeft deze opiniewijziging voor het lot van de Palestijnen?

Ik heb overal een mening over, maar niet altijd de behoefte die te ventileren. Zeker niet op commando en ingekaderd.

Wees spontaan, Henk en geef jouw mening op dit nieuws van de dag!


:tik:

Oeroeboeroe
01-08-06, 22:39
Geplaatst door MaRiaH
Ik heb overal een mening over, maar niet altijd de behoefte die te ventileren. Zeker niet op commando en ingekaderd.

Wees spontaan, Henk en geef jouw mening op dit nieuws van de dag!


:tik:

Mijn conclusie luidt alvast dat het de goede kant op gaat als slechts 14% VVD stemt. Dat zijn 21 zetels.

~Panthera~
01-08-06, 23:16
Geplaatst door Oeroeboeroe
Mijn conclusie luidt alvast dat het de goede kant op gaat als slechts 14% VVD stemt. Dat zijn 21 zetels.

:stomp: :haha:

mark61
02-08-06, 00:55
Dat ze dat na 60 jaar nog s bedenken.

Over welke oorlog gaat het precies?

HenkS
02-08-06, 02:18
Geplaatst door MaRiaH
Ik heb overal een mening over, maar niet altijd de behoefte die te ventileren. Zeker niet op commando en ingekaderd.

Wees spontaan, Henk en geef jouw mening op dit nieuws van de dag!


:tik:

Ik denk niet dat de Palestijnen en Libanezen daar vet mee zijn. Ik zie al zo'n dertig jaar het imago van Israel jojo-en. Na zo'n dipje als nu zorgen de mainstreammedia er wel voor dat het imago van Israel weer snel opgepoetst wordt via de mythe van de 'Verteidigungskrieg'
Ik gebruik hier het Duitse woordje in plaats van 'verdedigingsoorlog' omdat die mythe ook een centraal begrip was in de propaganda van de nazi's.
Alleen, de nazi's werden toen door de Europese regeringsleiders niet vertrouwd terwijl de zionistsiche mythe van de verdedigingsoorlog steeds wordt nagepapegaaid en als redelijk wordt gepresenteerd.

Wat in die tijd niet is veranderd, is de trend dat de zionisten almaar
machtiger werden en zich steeds minder van de publieke opinie gingen aantrekken (Behalve misschien die van de Amerikanen ?????)
En .....dat de ellende van de Palestijnen steeds maar verergerde.

Overigens MaRiah had ik tot ongeveer mijn eenentwintigste grote sympathie voor Israel. Mij gingen pas de ogen open toen ik via het Palestina Komitee het boek 'Documents of Israel', geschreven door twee joodse Israeliers, in handen kreeg.

HenkS
02-08-06, 02:46
Geplaatst door Oeroeboeroe
Mijn conclusie luidt alvast dat het de goede kant op gaat als slechts 14% VVD stemt. Dat zijn 21 zetels.


Dan mag je je alvast op vrijdag verheugen. Naarmate die Van Balen vaker met zijn snufferd op TV zijn sympathie voor Israel komt betuigen, zal de VVD gegarandeerd zakken in de peilingen. Of dat echter een duurzaam effect is waag ik helaas betwijfelen.