PDA

Bekijk Volledige Versie : Juristen hiero?



Rabi'ah.
02-08-06, 02:44
Aangezien ik al een paar dagen met het volgende probleem zit, dacht ik hem maar eens hier te stellen.

Het komt er in het kort op neer, dat mijn uitzend bureau vertikt mijn reisgeld te vergoeden, omdat ik het te laat zou hebben gedeclareerd.

Mij was verteld dat ik het uiterlijk de dinsdag nadat ik gewerkt had, vóór 12 uur moest declareren.

De maandag nadat ik gewerkt had, werd ik echter ziek. Ik dus bellen met die lui, waarna een medewerker vertelde dat ik altijd kon inleveren, maar dat ik het geld alleen later kreeg.

Niks aan de hand, dacht ik dus. Totdat ik een mail van iemand anders kreeg waarin stond dat dit niet zo was. Ik dus reageren op die mail, met als reactie de mij verstrekte inlichtingen.

Ik heb later ook nog gebeld, maar die muts van dat uitzendbureau bleef volhouden dat ik "te laat" was en dat ze altijd tegelijkerijd het loon de reiskosten uitbetaalde, dat ik te laat was en dat ze het niet "uit eigen zak" ging betalen.


Op zich gaat het niet om heel veel geld, maar ook weer niet om 2 euro.

Klopt het wat ze zeggen? Ik dacht dat ik in beginsel volgens de wet toch recht had op vergoeding van mijn reisgeld.


:cheefbek:


Wat zou ik in zo'n situatie het beste kunnen doen?

ronald
02-08-06, 03:24
Ik denk dat ze je een beetje met een kluitje in het riet sturen. Ik heb jaren geleden ook bijna zoiets gehad en toen bleek dat ik een jaar de tijd had te declareren. Reiskosten kun je bij de Belastingdienst toch ook een jaar later nog opvoeren? Vraag het hoofdstuk "reiskosten" van het CAO of iets dergelijks in te mogen kijken. Daar staan alle kleine regeltjes ook in. Anders bel je even naar de vakbond.

Wide-O
02-08-06, 06:51
Geen jurist, maar ken de sector een beetje...

Heb je een contract voor de tijd dat je gewerkt hebt ? Daar staan normaal de bepalingen in van wat wel en niet vergoed wordt.

Het "te laat inleveren" is gelul, ze kunnen dat prima rechttrekken met een correctie.

Bel eventueel met het hoofdkantoor van die klub om daar je beklag te doen, en anders inderdaad de vakbond.

observer
02-08-06, 08:00
sterker nog er zit geen enkele link tussen betalen van salaris en eventuele kosten dat kan maanden later ook nog

je hebt er gewoon recht op

er zijn rechtscollectieven ook die je desnoods kunnen helpen, en de vakbond ja

Joesoef
02-08-06, 08:31
Bij zakelijke (wat dit dus is) altijd naam, telefoonnummer ed noteren. Krijg je "geen gehoor (medewerking)" dan zijn die namen heel handig als jee een stapje hoger je beklag doet.

nl-x
02-08-06, 09:18
En ga altijd voor schriftelijk... Schrijf een brief.
Die van het contract is trouwens een goede... Als in het contract (of cao) staat dat je recht hebt op je vergoeding en niet staat dat er een deadline is, heb je gewoon je recht. Anders plegen zij contractbreuk.
(ik is ook geen jurist)

Nelis70
02-08-06, 11:39
Geplaatst door Rabi'ah.
Aangezien ik al een paar dagen met het volgende probleem zit, dacht ik hem maar eens hier te stellen.

Het komt er in het kort op neer, dat mijn uitzend bureau vertikt mijn reisgeld te vergoeden, omdat ik het te laat zou hebben gedeclareerd.

Mij was verteld dat ik het uiterlijk de dinsdag nadat ik gewerkt had, vóór 12 uur moest declareren.

De maandag nadat ik gewerkt had, werd ik echter ziek. Ik dus bellen met die lui, waarna een medewerker vertelde dat ik altijd kon inleveren, maar dat ik het geld alleen later kreeg.

Niks aan de hand, dacht ik dus. Totdat ik een mail van iemand anders kreeg waarin stond dat dit niet zo was. Ik dus reageren op die mail, met als reactie de mij verstrekte inlichtingen.

Ik heb later ook nog gebeld, maar die muts van dat uitzendbureau bleef volhouden dat ik "te laat" was en dat ze altijd tegelijkerijd het loon de reiskosten uitbetaalde, dat ik te laat was en dat ze het niet "uit eigen zak" ging betalen.


Op zich gaat het niet om heel veel geld, maar ook weer niet om 2 euro.

Klopt het wat ze zeggen? Ik dacht dat ik in beginsel volgens de wet toch recht had op vergoeding van mijn reisgeld.


:cheefbek:


Wat zou ik in zo'n situatie het beste kunnen doen?

Ik ook geen jurist, maar het lijkt mij boelsjit. Bel voor meer info eens een ander (groot) uitzendbureau.

mark61
02-08-06, 11:49
Sorry, Maarten heeft het even te druk voor je. :cool:

Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU) Postbus 144 1170 AC Badhoevedorp Telefoon: 020 - 655 82 40

http://www.smu-online.nl/cgi-bin/cameleon/listdoc?&home

In zijn algemeenheid is termijnen verbinden aan declaraties wel mogelijk, maar met een redelijke termijn, minstens een maand of zo. Die muts had gewoon geen zin in het werk.

Wide-O
02-08-06, 11:55
Heb je eventueel een klacht, ook daarmee kun je in eerste instantie terecht bij jouw uitzendonderneming. Kan het uitzendbureau je vragen of klacht niet voldoende beantwoorden, dan kun je natuurlijk ook terecht bij één van de vakbonden met wie de ABU zijn CAO afsluit: FNV Bondgenoten, Dienstenbond CNV of De Unie. Tot slot weet ook de rechtswinkel bij je in de buurt vaak raad.

http://www.abu.nl/abu/pagina.asp?pagkey=26976

Thermopylae
02-08-06, 12:01
Beide partijen moeten zich aan de arbeidsovereenkomst houden. Als is overeengekomen dat je reiskosten worden vergoed, dan heb je daar gewoon recht op. Op zich kan men wel een termijn stellen waar binnen de declaratie moet plaatsvinden, maar dat moet een redelijke termijn zijn, terwijl er altijd beroep moet worden kunnen gedaan op overmacht aan de zijde van de werknemer. Betaling afwijzen, op basis van een dag te laat declareren mist elke redelijkheid en billijkheid. Bovendien heb je gebeld met het kantoor. Dat mailtje is je bewijs, dat je wel degelijk z.s.m. gebeld hebt dat je ziek bent en niet kunt declareren.
Ik zou direct een aangetekende brief zenden, waarin je de zaak uiteenzet, het bedrijf in gebreke stelt (zij komen de verbintenis tot betalen van je reisgeld niet na) en hen sommeert de reiskosten alsnog binnen 10 dagen na dagtekening van je brief op je bankrekening over te schrijven.
Overigens ben ik wel jurist (mr.)
Veel succes!

Rabi'ah.
02-08-06, 17:27
Hartelijk bedankt voor de tips, ik meld nog wel ff hoe het is gegaan! :zwaai:

tr_imparator
02-08-06, 17:31
Geplaatst door Rabi'ah.
Hartelijk bedankt voor de tips, ik meld nog wel ff hoe het is gegaan! :zwaai:


:haha:


Vraag je om een jurist..krijg je 10 ehmmmmmm.. :zegniets:



:cola:

Rabi'ah.
02-08-06, 17:39
Geplaatst door tr_imparator
:haha:


Vraag je om een jurist..krijg je 10 ehmmmmmm.. :zegniets:



:cola:

:hihi:

:zegniets:

Wide-O
02-08-06, 17:56
Geplaatst door Rabi'ah.
:hihi:

:zegniets:

:ego:

mark61
02-08-06, 18:01
Geplaatst door tr_imparator
:haha:

Vraag je om een jurist..krijg je 10 ehmmmmmm.. :zegniets:

:cola:

Juristen hier zijn druk druk druk. En doen niks gratiesj.

Wide-O
02-08-06, 18:11
Geplaatst door tr_imparator
:haha:


Vraag je om een jurist..krijg je 10 ehmmmmmm.. :zegniets:



:cola:

Is 16 jaar ervaring in de sector ook goed ? :fpuh:

Veel uitzendbedrijven in NL gebruiken software van CTB. Met die software betaal je per urenbriefje. Een nagekomen declaratie wordt gezien als een nieuw urenbriefje. Dus wil management dat de consulentes zo weinig mogelijk "correcties" (want zo heet dat) te laten doen. De verwerking van die nagekomen declaratie kost ongeveer 2 EUR bij de weg. Vandaar dat zo'n kip daar wellicht moeilijk over doet, volledig uit het oog verliezend dat ze hiermee een goede kracht verliest...

Over de juridische kant is eigenlijk geen discussie: die staat in je arbeidsovereenkomst.

De termijn die gesteld wordt is volslagen kul: uitzendbedrijven wachten vaak veel langer op de goedkeuring van het urenbriefje door de klant (want dan krijgt die z'n faktuur ook weer later...) dan op het feit dat een uitzendkracht een dagje ziek is en de declaratie dus niet kan indienen.

Al met al is dit geval een schande voor het uitzendbedrijf in kwestie, overigens.

</niet jurist :ego: >

tr_imparator
02-08-06, 18:18
Geplaatst door Wide-O


</niet jurist >


Rest is irrelevant. :hihi:

Wide-O
02-08-06, 18:30
Geplaatst door tr_imparator
Rest is irrelevant. :hihi:

Patient dood, operatie geslaagd ? :hihi: :fpuh:

tr_imparator
02-08-06, 18:40
Geplaatst door Wide-O
Patient dood, operatie geslaagd ? :hihi: :fpuh:


:lekpuh:

nl-x
29-11-10, 21:10
Hartelijk bedankt voor de tips, ik meld nog wel ff hoe het is gegaan! :zwaai:

Neem wel je tijd, he.