PDA

Bekijk Volledige Versie : Veel homo's niet blij met Gay Pride



Seif
03-08-06, 09:41
Veel homo's niet blij met Gay Pride

van onze redactie binnenland

Bijna de helft van de lezers van de Gay Krant - 43 procent - heeft bezwaar tegen het jaarlijkse homofestijn, de Gay Pride in Amsterdam, dat zaterdag plaatsvindt. Hoofdredacteur Henk Krol: ,,We krijgen elk jaar weer telefoontjes van homo's die niet blij zijn met het imago dat de Gay Pride van hen schept.''

AMSTERDAM - Hoofdredacteur van de Gay Krant, Henk Krol, is vaste bezoeker van de Gay Pride in Amsterdam. Ook zaterdag is hij er bij als voor de elfde keer ruim vijftig versierde boten met daarop tientallen uitgedoste homoseksuelen door de Amsterdamse grachten varen. Hij houdt zich wel ,,volstrekt afzijdig''.

De Gay Pride staat bij velen bekend als een exhibitionistisch festijn waarop homo's en lesbiennes zich halfnaakt en in uitdagende kleding aan de toeschouwers tonen. Krol ontkent echter dat dit beeld juist is. ,,Zo'n feest is het helemaal niet. Ik zie nauwelijks blote billen. Slechts een enkeling laat die zien en juist die enkeling wordt 's avonds op het journaal getoond'', zegt Krol. ,,De deelnemers zouden zich er meer bewust van moeten zijn dat het zo werkt.''

Dat de media zo selectief met beelden omgaan, zorgt er volgens Krol voor dat er een relatief grote groep homo's is die de Gay Pride schadelijk vindt voor hun imago. Uit een kort geleden uitgevoerde enquête onder de lezers van de Gay Krant blijkt dat 28 procent bedenkingen heeft tegen de Gay Pride. Zo'n 15 procent vindt het ,,niet goed'' dat de parade plaatsvindt en 55 procent vindt het een leuk idee. Krol zelf zegt dat de homo's die de Gay Pride gebruiken om zich naakt aan Nederland te tonen daar ,,niet namens mij staan''. ,,Ik voel mij meer thuis in Tilburg waar ieder jaar de Roze Maandag wordt gevierd. Dat is een integratiefeest waar homo's en hetero's elkaar ontmoeten. Dat feest is een afspiegeling van de maatschappij.''

Iedereen heeft recht een feestje te vieren, vindt Krol. Hij zou de Gay Pride daarom nooit verbieden al ,,zou ik het zo niet doen''. Een emancipatiefeest is het volgens hem nooit echt geweest. ,,Het is vooral een leuk feest voor homo's.''

Iedere maandag na de Gay Pride krijgt Krol telefoontjes van homo's die kwaad zijn over het beeld dat de optocht van hen schept. Vorig jaar nog kreeg hij een telefoontje van een jongen uit ,,een van de kleinere dorpen'' wiens vader na beelden van de Gay Pride op het Journaal had verzucht: 'Gelukkig hebben wij in de familie niemand die zo is'. Krol: ,,Die jongen had juist de moed bij elkaar geschraapt om te vertellen dat hij homo is. Na die opmerking van zijn vader heeft hij daar nog een paar maanden mee gewacht.''

Gideon Querido van Frank is organisator van de joodse versie van de Gay Pride, de Queer Shabbaton, die dit jaar voor de tweede keer plaatsvindt. In de Uilenburger Synagoge in Amsterdam komen vanaf vrijdag joodse homo's en lesbiennes uit de hele wereld bij elkaar voor workshops, lezingen en discussies. Er is zelfs een dienst in de synagoge. Net als Krol stoort Querido van Frank zich aan het extravagante karakter van de Gay Pride. ,,Er zijn veel homo's die zich daar niet in herkennen.'' Maar smaken verschillen, vindt hij. ,,Als er mensen zijn die in hun blootje door de straat willen rennen, moeten ze dat vooral doen. En als er mensen zijn die zich daar aan storen, is dat hun probleem.'' Nog steeds worden homo's gediscrimineerd en in het ,,post-Fortuyntijdperk is het er voor ons alleen maar slechter op geworden. Iedereen denkt alles te kunnen zeggen.'' Daarom vindt hij de Gay Pride wel noodzakelijk. ,,We moeten laten zien dat we er zijn. Er moet discussie komen.''

Ook COC-Nederland, een homobelangenvereniging, doet niet mee aan het 'exhibitionistische' van de Gay Pride. ,,Wij komen met een 'politieke' boot met maskers op van Balkenende en de zijnen. Wij willen strijden voor de emancipatie van homo's.'' En dat is waar de Gay Pride voor is, zegt woordvoerster Anne van Voorthuizen. ,,Een derde deel van de Nederlanders stoort zich als twee mannen elkaar op straat zoenen. Dat willen wij niet.'' Net als Krol denkt Van Voorthuizen dat slechts een minderheid zich ,,extreem'' kleedt. En ook Van Voorthuizen stoort zich er aan dat ,,juist die beelden op televisie te zien zijn.'' Negentig procent heeft gewone kleren aan, zegt de woordvoerster.

Bron: Nederlands Dagblad (http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=76182)

observer
03-08-06, 11:47
nu is dit een streng christelijk dagblad dus die zullen vast wel op zoek gaan naar die paar homol's die tegen zijn

Chuck_Taylor
03-08-06, 12:18
Ze vragen zelf om discriminatie aangezien ze zelf erop blijven hameren dat ze zo anders zijn.

Ik ga toch ook niet lopen schreeuwen dat ik "hetero" ben en een eigen feest nodig heb om mijn "hetero" zijn te vieren. Of een belangenvereniging voor hetero's...etc.

Juliette
03-08-06, 13:08
Geplaatst door Chuck_Taylor
Ze vragen zelf om discriminatie aangezien ze zelf erop blijven hameren dat ze zo anders zijn.

Ik ga toch ook niet lopen schreeuwen dat ik "hetero" ben en een eigen feest nodig heb om mijn "hetero" zijn te vieren. Of een belangenvereniging voor hetero's...etc.

Kul. Je draait de dingen om. Ze vragen net het recht om anders te mogen zijn zonder gediscrimineerd te worden.