PDA

Bekijk Volledige Versie : President Iran: vernietiging Israël is oplossing



IbnRushd
03-08-06, 17:04
President Iran: vernietiging Israël is oplossing
Uitgegeven op donderdag 03 augustus 2006 om 16:42:28, bijgewerkt om 16:46:43


(Novum/AP) - De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad weet wel een oplossing voor de crisis in het Midden-Oosten: de vernietiging van Israël. Als het aan Ahmadinejad ligt dan is 'de eliminatie van het zionistische regime' de beste oplossing voor de gerezen problemen in het Midden-Oosten. In dit stadium, echter, vindt de Iraanse president dat allereerst een onmiddellijk staakt-het-vuren van kracht moet worden in de strijd tussen Israël en de door Iran gesteunde sjiitische Hezbollah.

Ahmadinejad gaf zijn visie op de crisis in het Midden-Oosten in een redevoering op de vergadering van de Organisatie van de Islamitische Conferentie in Maleisië. Dit hebben Iraanse staatsmedia donderdag bericht.

De Franse minister van buitenlandse zaken Philippe Douste-Blazy heeft de woorden van Ahmadinejad in een reactie 'absoluut onacceptabel' genoemd. Volgens Douste-Blazy bood de huidige crisis Iran de mogelijkheid te laten zien dat het een positieve bijdrage kan leveren, maar zijn de uitlatingen van de president het bewijs dat dit teveel gevraagd is. De Britse premier Tony Blair zei 'enigszins geschokt' te zijn door de stellingname van Ahmadinejad en noemde diens bijdrage aan het internationale debat over de kwestie volkomen nutteloos.

nieuws.nl

mark61
03-08-06, 17:08
Geplaatst door IbnRushd
De Britse premier Tony Blair zei 'enigszins geschokt' te zijn door de stellingname van Ahmadinejad

:hihi:

Ziet er moe uit lately. Waarom kapt ie er niet gewoon mee?

MaRiaH
03-08-06, 18:00
Geplaatst door IbnRushd
[B] De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad weet wel een oplossing voor de crisis in het Midden-Oosten: de vernietiging van Israël.

Misschien een workshop realisme volgen of zo?
:wtf:

Mistral
03-08-06, 19:56
Geplaatst door MaRiaH
Jouw racistische taal hier en in andere topics komt me een beetje de neus uit.

Nou veeg je gezicht maar eens schoon!

Vertel eens wat is er zo rascistisch aan dit bericht?

Gr,
M.

barfly
03-08-06, 20:01
Geplaatst door Mistral
Nou veeg je gezicht maar eens schoon!

Vertel eens wat is er zo rascistisch aan dit bericht?

Gr,
M.

Waarschijnlijk omdat veel mensen graag alle moslims, in het bijzonder die in het MO wonen, in reservaten willen hebben en dat past pas als ze bijna allemaal zijn uitgeroeit.

Zoiets?

Mistral
03-08-06, 20:05
Geplaatst door observer
die waren er vroeger best wel veel, gek genoeg hielden de meesten er mee op toen palestijnen zich in restaurant of bar gingen opblazen

ach het is 1 oplossing, plobleem lost zich ook op als alle arabieren opgeblazen worden of zelfmoord plegen, of de vs en china samen de hele streek met neutronenbommen ontdoet van alle levensvormen

zwakzinnige mensen

wie zich constant voorbereid op oorlog zal constant oorlog voeren, wie vecht voor vrede zal vrede winnen

Natuurlijk is het een K-oplossing, maar goed als Israel zich het recht toe-eigent een buurland de vernieling in te knallen, kun je andere landen niet kwalijk nemen dat ook met Israel te willen doen.

En vindt je dat US en zn vriendjes oprecht voor vrede vecht?
Om Libanon even plat te laten gooien door Israel met alle burgerdoden van dien, is dit een daad van vrede?

An me nooit niet, netzomin als de zelfmoordenaar die zich opblaast in een bus een daad van vrede is.
Maar waarom zijn die slechter? Omdat ze geen luchtmacht hebben waarmee ze onschuldige burgers om zeep helpen?
Is moorden omdat je pro-Israel bent ok en moorden omdat je anti bent niet ok?
Moord = moord.

Als we dat veroordelen en terrorisme noemen, waarom heet het geweld van "het westen" dan geen terrorisme?

Precies bleekgezichten meten met 2 maten. Congo, al miljoenen doden, erg veel pijn. Waar zijn de vredesvechters?
Die zijn enkel waar ze wat willen WINNEN, en dan bedoel ik geen vrede....


Gr,
M.

Mistral
03-08-06, 20:06
Geplaatst door barfly
Waarschijnlijk omdat veel mensen graag alle moslims, in het bijzonder die in het MO wonen, in reservaten willen hebben en dat past pas als ze bijna allemaal zijn uitgeroeit.

Zoiets?

Ow? Volgens mij kan de persoon in kwestie het wel zonder jou af, of denk je dat ze het niet redt? ;)

barfly
03-08-06, 20:08
Geplaatst door Mistral
Ow? Volgens mij kan de persoon in kwestie het wel zonder jou af, of denk je dat ze het niet redt? ;)

Dat denk ik idd ook.

Maar ik ergerde me aan je reactie en had de onbedwingbare aandrang om te reageren. :)

Amenzu
03-08-06, 20:16
Geplaatst door mark61
:hihi:

Ziet er moe uit lately. Waarom kapt ie er niet gewoon mee?

Hij werd ook al gecorigeerd door de andere ministers en staatshoofden op de top. Ahmadinjad moet de realiteit onder ogen zien. De slot verklaring van de top wijkt inhoudelijk totaal af van zijn retoriek.

Het minst wat Ahmadinjad kan doen is een eenzijdig olieboycot verkondigen, maar zelfs dat is niet mogelijk. Iran zal het grootste slachtoffer zijn. Het land zal uiteen vervallen omdat het om oliegeld draait.
Maar hij offert wel het amre libaneze volk voor het barbaarse Israel om politieke redenen.

Mistral
03-08-06, 20:21
Geplaatst door barfly
Dat denk ik idd ook.

Maar ik ergerde me aan je reactie en had de onbedwingbare aandrang om te reageren. :)

Ok wat ergerde je?

Gr,
M.

tr_imparator
03-08-06, 20:28
Geplaatst door IbnRushd
[B]

De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad weet wel een oplossing voor de crisis in het Midden-Oosten: de vernietiging van Israël.







Dit bedoelde hij eigenlijk,..moest alleen wat genuanceerd worden: ''Er moet democratie en vrede worden gebracht in Israel''

:hihi:

Bart.NL
03-08-06, 21:00
Geplaatst door tr_imparator
Dit bedoelde hij eigenlijk,..moest alleen wat genuanceerd worden: ''Er moet democratie en vrede worden gebracht in Israel''

:hihi:

Ik dacht al dat ik het verkeerd had begrepen.

tr_imparator
03-08-06, 21:05
Geplaatst door Bart.NL
Ik dacht al dat ik het verkeerd had begrepen.


Tja..jargon...


:fpimp:

Olive Yao
03-08-06, 22:01
Kan de CIA geen Mossadeq act met 'm uithalen?

mark61
03-08-06, 22:02
Geplaatst door Olive Yao
Kan de CIA geen Mossadeq act met 'm uithalen?

Nou dat hielp. :zozo:

Hij heeft trouwens vrijwel geen macht. Is meer de mascotte van Team Iran.

Victory
03-08-06, 22:51
President Ahmadinejad is mischien wel de machtigste president in Iran zijn geschiedenis.

tr_imparator
03-08-06, 22:55
http://neophytepundit.com/archives/ahmadinejad.gif


Hij is zeker stoer.. :hihi:

mark61
03-08-06, 22:59
Geplaatst door Victory
President Ahmadinejad is mischien wel de machtigste president in Iran zijn geschiedenis.

Heel misschien. Maar voor elke scheet moet ie eerst toestemming van Khamenei hebben. De middenklasse heeft het allang gehad met hem, en al die lui die ie ontslagen heeft ook. Tis dat er nog boeren en andere armen zijn.
Maar praatjes vullen geen gaatjes. Van speeches kan je niet eten. Van dure kernproeven al helemaal niet.

Victory
03-08-06, 23:22
Geplaatst door mark61
Heel misschien. Maar voor elke scheet moet ie eerst toestemming van Khamenei hebben. De middenklasse heeft het allang gehad met hem, en al die lui die ie ontslagen heeft ook. Tis dat er nog boeren en andere armen zijn.
Maar praatjes vullen geen gaatjes. Van speeches kan je niet eten. Van dure kernproeven al helemaal niet.
Ach, wat weet jij nou van Iran, behalve dan dat onzin wat jij van NLse nieuwsbronnen te zien&horen krijgt. Ayatollah Khamenei bemoeid zich niet met de beslissingen die genomen worden. De faqih bemoeit zich er alleen mee als het fout gaat tussen de majles en de shura-ye-negahban-e eslami (zoiets als the house and the congress in de V.S.), of als er iets ergs aan de hand is waar een snelle beslissing voor nodig is. Het is helemaal de taak niet van de faqih om het land te runnen.

Maare, van het extra geld dat Iran heeft verdiend (aan hoge olieprijs) heeft de president o.a. wel even de salarissen met 60% omhoog gekrikt.

observer
03-08-06, 23:37
feitelijk zijn alle problemen makkelijk

palestijns probleem, allemaal dood ook geen probleem mee

discussie over iran en zijn wapen programma, allemaal dood geen programma meer

wel of geen hoofddoekjes, allemaal hoofd eraf discussie ook niet nodig

belachelijk nietwaar? op dat nivo denkt deze mongool in teheran :motorzaag :fuckit2: :auw:

mark61
03-08-06, 23:41
Geplaatst door Victory
Ach, wat weet jij nou van Iran, behalve dan dat onzin wat jij van NLse nieuwsbronnen te zien&horen krijgt.

Wat weet jij van mijn bronnen moppie met je pubers die je valse info geven?


Ayatollah Khamenei bemoeid zich niet met de beslissingen die genomen worden.

Nee joh hij geeft de planten water in het parlement. Alles, van de kandidaten voor de verkiezingen via dissidenten tot wetten valt onder hem. Droom rustig door.


Maare, van het extra geld dat Iran heeft verdiend (aan hoge olieprijs) heeft de president o.a. wel even de salarissen met 60% omhoog gekrikt.

Yep. Van de boeren zeker.

Victory
03-08-06, 23:47
Tja, als je onwetend wilt blijven, ga gerust je gang.

mark61
03-08-06, 23:50
Geplaatst door Victory
Tja, als je onwetend wilt blijven, ga gerust je gang.

Dat was jij toch met je zionistische fantasieschuiten? Hoe laat jij je precies informeren over wat er in Iran gebeurt? Dat benieuwt mij nou. Wedden dat er geen een onafhankelijke bron tussen zit? Als het negatief is is het niet waar toch.

IbnRushd
04-08-06, 00:00
Geplaatst door mark61


Victory heeft wel gelijk dat politiek en religie - na de dood van Khomaine - afgescheiden zijn. Ik heb dit boek ooit eerder gelezen in het Nederlands - lang leve google - het staat ook hier ook in het Engels: http://books.google.com/books?vid=ISBN1850655936&id=hjVx7wcByPAC&pg=PA86&lpg=PA86&vq=Khatami&dq=inauthor:Olivier+inauthor:Roy&hl=nl&sig=WROd8PE5Z7czg9bA3C7bS54EIp0

Lees de volgende pagina ook maar.

mark61
04-08-06, 00:08
Geplaatst door IbnRushd
Victory heeft wel gelijk dat politiek en religie - na de dood van Khomaine - afgescheiden zijn. Ik heb dit boek ooit eerder gelezen in het Nederlands - lang leve google - het staat ook hier ook in het Engels: http://books.google.com/books?vid=ISBN1850655936&id=hjVx7wcByPAC&pg=PA86&lpg=PA86&vq=Khatami&dq=inauthor:Olivier+inauthor:Roy&hl=nl&sig=WROd8PE5Z7czg9bA3C7bS54EIp0

Lees de volgende pagina ook maar.

Das dan een grapje. De hoogste autoriteit in Iran is de Hoge Raad voor de Revolutie, of hoe die heet, voorzitter Khamenei. Gescheiden misschien, maar religie staat boven politiek. Dissidente religieuzen worden overigens gemarteld en opgesloten.

Deze instantie baggert dwars door alle normale staatsorganen heen, parlement, regering, president. Kan je je niet meer herinneren met Khatemi? Dag 1 doet ie wat, dag 2 Khamenei draait het terug.

Die soap met de verkiezingskandidaten? Nee, echt, Iraanse staatsinrichting is een grapje.

Je link geeft een boek van Olivier Roy. Die weet niet zoveel van Iran. De ene bladzij waar ik bij kan gaat over migratie geloof ik, niet over Iran.

Olive Yao
04-08-06, 00:37
Dat boek is L'islam mondialisé, of De globalisering van de islam, dat wij hier (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=98333) besproken hebben, en dat ik ook gelezen heb; er staat niet veel over Iran in, maar wat er in staat is niet dat daar scheiding van godsdienst en staat is.

mark61
04-08-06, 00:38
Geplaatst door Olive Yao
Dat boek is L'islam mondialisé, of De globalisering van de islam, dat wij hier (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=98333) besproken hebben, en dat ik ook gelezen heb; er staat niet veel over Iran in.

Dacht ik ook.

Olive Yao
04-08-06, 00:41
Geplaatst door mark61
Dacht ik ook.
Dit vind ik nog steeds prachtig relativerend:

Wat hebben we nu het meest nodig om de huidige problemen rond de islam en integratie in Europa het hoofd te bieden?

,,Tijd, denk ik. En mensen niet in de hoek drijven. Jonge, geschoolde moslims in Europa die geen uitzicht hebben op sociale stijging zullen zich aangetrokken voelen tot het salafisme, dat is normaal. Maar hoe lang duurt die aantrekkingskracht, tien jaar? Dan wil je toch een baan en een gezin.''

mark61
04-08-06, 00:43
Twas nog wat doller dan ik al dacht.

Supreme Leader of Iran
From Wikipedia, the free encyclopedia

The post of Supreme Leader (Persian: æáی ÝÞیå or ÑåÈÑ, Rahbar, literally "leader") was created in the constitution of the Islamic Republic of Iran as the highest ranking political authority of the nation.

Another title is Valiye-Faqih (sometimes shortened to Faqih), meaning in Persian the Jurisprudent Guardian. (see guardianship of the jurists).

Ayatollah Ali Khamenei is the current Supreme Leader of Iran.

Mandate and status
The Supreme Leader is elected by the Assembly of Experts and serves for life. However according to the constitution the assembly is in charge of overseeing the Leader to comply with his legal duties and has the power to dismiss and replace him at any time. Although the members of the Assembly of Experts are elected by public vote, the Guardian Council (which is appointed by the Supreme Leader) vets the candidates before the election. Many political analysts believe this creates an obvious closed loop of power and many prominent Iranian reformists have voiced their opposition to the current election laws (including Abdollah Noori) but have not been able to bring any changes to the law. See Politics of Iran for more details.

The question of how to fit the Supreme Leader and the President in the theoretical definitions of head of state and head of government is a thorny one, as with the atypical products of various other revolutions, even long after the regimes were constitutionally stabilized, such as the Libyan Guide of the Revolution or the party chairmen in the Soviet model, who systematically 'outranked' both (or may hold one or both posts) politically, or real political power may even clearly with one who (sometimes no longer) holds none such formal positions, as in the Chinese case of Deng Xiaoping for whom the -unofficial- term paramount leader was used; however, de facto and de jure the Supreme Leader's ideological and political authority is, as the title implies, supreme. While the Supreme Leader lacks crucial attributes of a head of state (such as the summit position in diplomatic relations; though supreme command is very rarely entrusted to a third office) and of a head of government (a lead role in daily government) his clear ideological leadership resembles that of a single-party-leader (the Islamic religion holding the guiding prominence instead of a strictly political ideology) and his formalized kingmaker position both that and a paramount leader, be it not behind the curtain.

mark61
04-08-06, 00:44
Geplaatst door Olive Yao
Dit vind ik nog steeds prachtig relativerend:

Wat hebben we nu het meest nodig om de huidige problemen rond de islam en integratie in Europa het hoofd te bieden?

,,Tijd, denk ik. En mensen niet in de hoek drijven. Jonge, geschoolde moslims in Europa die geen uitzicht hebben op sociale stijging zullen zich aangetrokken voelen tot het salafisme, dat is normaal. Maar hoe lang duurt die aantrekkingskracht, tien jaar? Dan wil je toch een baan en een gezin.''

Just. Als je dan nog leeft. :hihi:

Olive Yao
04-08-06, 00:46
Geplaatst door mark61
Just. Als je dan nog leeft. :hihi:
Wie weet spreken we elkaar hier over 10 jaar nog wel ... :cheefbek:

mark61
04-08-06, 00:48
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/24/Islamic_Iran_--_simplified.JPG

Yep. Maar duidelijk is de positie van Khamenei en de Assembly of Experts. Allemaal religieuze functionarissen. Theocratie noemen we dat ook wel.

Dat wist je allemaal uit je hoofd, Vick?

mark61
04-08-06, 00:49

Olive Yao
04-08-06, 00:54
Geplaatst door mark61
Yep. Maar duidelijk is de positie van Khamenei en de Assembly of Experts. Allemaal religieuze functionarissen. Theocratie noemen we dat ook wel.
Hoe maken ze eigenlijk uit wie uit Gods naam mag regeren?

mark61
04-08-06, 00:57
Geplaatst door Olive Yao
Wie weet spreken we elkaar hier over 10 jaar nog wel ... :cheefbek:

Das niet te hopen. :hihi:

mark61
04-08-06, 00:59
Geplaatst door Olive Yao
Hoe maken ze eigenlijk uit wie uit Gods naam mag regeren?

Nou, de Assembly of Experts kiest de Supreme Leader. De kiesgerechtigden (das vanaf 15 jaar!) kiezen de Assembly. Maar de kandidaten daarvoor worden door de Guardian Council vastgesteld. En die Council wordt door de Supreme Leader benoemd. Gesloten cirkel dus. Dus de baas weet dat ie door God uitverkoren is.

In Togo was het Eyadema die zei: God wil dat ik regeer, anders had ie me wel laten afzetten. :lachu:

Victory
04-08-06, 01:52
Politiek kan niet gescheiden worden van Islam. Als je dat probeert te scheiden, dan moet je de Qor'aan in tweeën hakken. Ik heb nooit beweerd dat politiek en Islam van elkaar gescheiden zijn in Iran, en dat is het ook niet.

Daar ging onze discussie ook niet over. Het gaat om de positie van de velayat-e fagih. De fagih, hoewel hij de volledige macht heeft om (binnen de Islamitische wetgeving) beslissingen te nemen, bemoeit zich niet met de dagelijkse gang van zaken in het land.

Hoewel hij de persoon is die alle beslissingen mag nemen, is hij niet de hoogste persoon binnen de wet. De hoogste entiteit binnen de Iraanse wetgeving is de majles-e-khobregan, die kunnen de fagih zo aan de kant zetten en een nieuwe kiezen als hij niet meer goed kan functioneren, foute beslissingen neemt, etc. Ze brengen ook elke jaar rapporten uit over hoe de fagih zijn taken heeft behandeld, de beslissingen die hij heeft genomen, etc of ze allemaal wel binnen de Islamitische wetgeving vallen.

Je mag geloven wat je wilt, maar bemoeit zich zelden tot nooit met interne zaken, en op de moment dat hij dat wel doet is het al behoorlijk uit de hand gelopen. (zoals tijdens de presidenten verkiezingen (De aanhangers van twee kandidaten waren behoorlijk vuil bezig))

Victory
04-08-06, 01:55
Geplaatst door mark61
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/24/Islamic_Iran_--_simplified.JPG

Yep. Maar duidelijk is de positie van Khamenei en de Assembly of Experts. Allemaal religieuze functionarissen. Theocratie noemen we dat ook wel.

Dat wist je allemaal uit je hoofd, Vick?
Dit klopt niet echt... Wat een wirwar van pijltjes zeg.