PDA

Bekijk Volledige Versie : Israel wil heel Zuid-Libanon veroveren



Spoetnik
03-08-06, 21:55
http://www.haaretz.com/hasite/images/iht_daily/D030806/248mapenglish1.jpg


http://www.haaretz.com/hasen/spages/746085.html

Zo daar kan milosovic nog een puntje aan zuigen. Dat wordt flink etnische zuiveren.

barfly
03-08-06, 21:58
Volgens mij wil Israel er een bufferzone van maken. Milosevic zag daar toch een andere oplossing dacht ik.

Als de bufferzone compleet is dan kan de VN er weer een geld verslindende VN macht in kwijt.

Geld moet tenslotte rollen ;)

Spoetnik
03-08-06, 22:02
Geplaatst door barfly
Volgens mij wil Israel er een bufferzone van maken. Milosevic zag daar toch een andere oplossing dacht ik.

Als de bufferzone compleet is dan kan de VN er weer een geld verslindende VN macht in kwijt.

Geld moet tenslotte rollen ;)

Een buffer zone zonder mensen erin :boogjes:

Zoiets heet etnische zuiveren.

Die VN macht komt er natuurlijk niet, dat weet jij, dat weet ik, dat weet Israel.

~Panthera~
03-08-06, 22:06
Geplaatst door Spoetnik
http://www.haaretz.com/hasite/images/iht_daily/D030806/248mapenglish1.jpg


http://www.haaretz.com/hasen/spages/746085.html

Zo daar kan milosovic nog een puntje aan zuigen. Dat wordt flink etnische zuiveren.


#$@@%$%# http://www.my-smileys.de/smileys2/censored_2.gif

barfly
03-08-06, 22:13
Geplaatst door Spoetnik
Een buffer zone zonder mensen erin :boogjes:

Zoiets heet etnische zuiveren.

Die VN macht komt er natuurlijk niet, dat weet jij, dat weet ik, dat weet Israel.

Jawel die VN macht komt er wel denk ik.

In ontruimd zuid-libanon..

barfly
03-08-06, 22:18
Het grootste probleem van de Libanezen is hun slappe leiding. Als daar wat mensen zaten met ruggengraat, dan zouden ze snel Hizbollah opruimen en zelf baas in eigen land worden.

mark61
03-08-06, 22:56
Geplaatst door barfly
Het grootste probleem van de Libanezen is hun slappe leiding. Als daar wat mensen zaten met ruggengraat, dan zouden ze snel Hizbollah opruimen en zelf baas in eigen land worden.

Nou, slap... Ze zijn denk ik als de dood dat burgeroorlog weer oplaait. Als er iemand Hezbollah aanpakt breekt de hel los. Vandaar dat Hezbollah Libanon kan gijzelen. Lees dat artikel van Fisk nog s op pagina zoveel. De laatste keer dat de int. gemeenschap Libanon ging 'stabiliseren' werden er 200+ Amerikanen opgeblazen en wisten ze niet hoe snel ze weg moesten wezen. Hezbollah, dacht ik. :)

mark61
03-08-06, 22:59
Hoezo ontruimd? Was de vorige keer ook niet zo. Maar waar die majoor Haddad gebleven is...

observer
04-08-06, 00:26
Geplaatst door Spoetnik
Een buffer zone zonder mensen erin :boogjes:

Zoiets heet etnische zuiveren.

Die VN macht komt er natuurlijk niet, dat weet jij, dat weet ik, dat weet Israel. gedemilitariseerde zone net als tussen de 2 korea;s en op cyprus, india pakistan india china etc

Spoetnik
04-08-06, 13:50
Geplaatst door mark61
Hoezo ontruimd? Was de vorige keer ook niet zo. Maar waar die majoor Haddad gebleven is...

Deze keer is het doel zuid-libanon te ontruimen (= etnisch zuiveren). De militaire leiderschap is tot conclusie gekomen dat de vorige keer toen het libanon bezette de tactische fout heeft gemaakt om het niet etnische te zuiveren.

De Litani zal Israel een nieuwe bron van water geven. Heel belangrijk hier.

Spoetnik
04-08-06, 13:52
Geplaatst door observer
gedemilitariseerde zone net als tussen de 2 korea;s en op cyprus, india pakistan india china etc

Een etnische gezuiverde zone. Je dacht toch niet dat Israel ook maar 1 burger daar gaat toe laten. Over 5 jaar gaat het nederzettingen stichten, en dan over 15 jaar wanneer er een nieuwe raket op die nederzettingen valt, dan is er weer een nieuwe bufferzone nodig.

De modus operandus van Israel.

mark61
04-08-06, 13:57
Geplaatst door klaaskop
En als de VN het doet ?

Dat was de VN. Je zou het kunnen proberen met troepen uit isl. landen. Maar das nog tricky, of ze hebben belangen, of ze zijn te soenni of te sji'i. Misschien Pakistan en India. Samen. :strik:

Dan nog is de terechte vraag waarom dat (alleen) aan de Libanese kant van de grens zou moeten.

Verder vraag ik me af wat ze daar gaan doen als het probleem vnl. luchtaanvallen is en Israel sowieso schijt heeft aan de VN, zoals onlangs weer s is bewezen. Raketten uit de lucht vissen met een schepnet?


En als Iran de bemoeienis wordt "verboden" in een VN-resolutie ?

Iedereen zou de bemoeienis moeten worden verboden. Libanon heeft een intern probleem en zal dat zelf moeten oplossen. Ze hebben het zelf versjteerd door jan en alleman erbij te halen. De christenen het westen, de sji'ieten Syrië en Iran, de soennieten I dunno, de druzen krijgen van iedereen klop.

mark61
04-08-06, 14:00
Geplaatst door Spoetnik
Deze keer is het doel zuid-libanon te ontruimen (= etnisch zuiveren). De militaire leiderschap is tot conclusie gekomen dat de vorige keer toen het libanon bezette de tactische fout heeft gemaakt om het niet etnische te zuiveren.

De Litani zal Israel een nieuwe bron van water geven. Heel belangrijk hier.

Ik geloof het niet, en al zou het zo zijn, ontruimen is iets geheel anders dan etnisch zuiveren, niet zo debiel doen.

De Litani wordt nu al afgepompt begrijp ik, no worries.

Zeg praat jij ook over dit soort onderwerpen met je Israelische vriendjes als je aan het zuipen bent? Intrigeert me al lange tijd.

mark61
04-08-06, 14:02
Iemand Haddad de onderaannemer al gezien?

In 1984 Haddad died of cancer. wiki

Ow sjorry.

Spoetnik
04-08-06, 14:36
Geplaatst door mark61
Ik geloof het niet, en al zou het zo zijn, ontruimen is iets geheel anders dan etnisch zuiveren, niet zo debiel doen.


Hoezo? Iedereen een gebied uitzetten is niet hetzelfde als etnisch zuiveren? Niet zo debiel doen zeg.

MaRiaH
04-08-06, 17:32
Geplaatst door Spoetnik
Hoezo? Iedereen een gebied uitzetten is niet hetzelfde als etnisch zuiveren? Niet zo debiel doen zeg.

Dat ligt eraan welke definitie je hanteert.

Ik zou het in eerste instantie ook geen etnisch zuiveren noemen, maar ik kan geen officiele definitie vinden.

Spoetnik
04-08-06, 17:38
Geplaatst door MaRiaH
Dat ligt eraan welke definitie je hanteert.

Ik zou het in eerste instantie ook geen etnisch zuiveren noemen, maar ik kan geen officiele definitie vinden.

Burgers uit een gebied verjagen = ethnisch zuiveren. Tienduizenden burgers zullen door Israels ethnische zuiveringen niet meer terug kunnen keren naar hun huis (als het nog overeind staat).

MaRiaH
04-08-06, 17:48
Geplaatst door Spoetnik
Burgers uit een gebied verjagen = ethnisch zuiveren. Tienduizenden burgers zullen door Israels ethnische zuiveringen niet meer terug kunnen keren naar hun huis (als het nog overeind staat).

Ik vind de intentie anders. Bij zuiveren denk ik aan definitief verwijderen van bepaalde inwoners.

Deze ontruiming is -voor zover we nu kunnen bezien, een tijdelijke.

Maar het blijft vreemd dat deze zone alleen op libanees grondgebied plaatsvindt. Daar gaat de internationale gemeenschap de fout alweer in als ze dat accepteren. zucht. :cheefbek:

Spoetnik
04-08-06, 18:09
Geplaatst door klaaskop
Bij etnisch zuiveren gaat het ook om moord en definitief verwijderen, om door een andere etniciteit te laten bewonen.
Dat is hier toch niet het geval. Hier wordt gewaarscuwd voor een aanval.
Indien daadwerkelijk sprake zou zijn van een etnische zuivering zou er niet gewaarschuwd worden, maar zou de aanval meteen plaatsvinden.

Wat een onzin, waarschuwing of geen waarschuwing, mensen permanent verwijderen van hun huis is etnisch zuiveren.. Nouja misschien moet ik niet eens etnisch gebruiken, maar gewoon zuiveren. Israel zuivert Zuid-Libanon van haar oorspronkelijke bevolking en zal proberen over enkele jaren het gebied te annexeren en te bevolken met joodse nederzettingen.

Spoetnik
04-08-06, 18:15
Geplaatst door klaaskop
Nee, dat zie je echt te zwartgallig.
Dat zal nooit lukken, als ze het al zouden willen.

They did it before.

MaRiaH
04-08-06, 18:16
Geplaatst door Spoetnik
Israel zuivert Zuid-Libanon van haar oorspronkelijke bevolking en zal proberen over enkele jaren het gebied te annexeren en te bevolken met joodse nederzettingen.

Ik vind dit een TE voorbarige conclusie.

ronald
04-08-06, 18:31
Geplaatst door klaaskop
Nee, dat zie je echt te zwartgallig.
Dat zal nooit lukken, als ze het al zouden willen.


Hij moet zich toch enigszins verdedigen waarom hij in Tel Aviv zit... ff aan je PR denken heet dat.

mark61
04-08-06, 18:45
Geplaatst door Spoetnik
Hoezo? Iedereen een gebied uitzetten is niet hetzelfde als etnisch zuiveren? Niet zo debiel doen zeg.

Je bent erg dom. Denk nog s na.

mark61
04-08-06, 18:47
Geplaatst door Spoetnik
Burgers uit een gebied verjagen = ethnisch zuiveren. Tienduizenden burgers zullen door Israels ethnische zuiveringen niet meer terug kunnen keren naar hun huis (als het nog overeind staat).

Nee, etnisch zuiveren is het ene volk wegjagen en het andere laten zitten.

Dat weet jij donders goed dus als je niet debiel ben ben je kwaadaardig.

Maar wat vinden jouw drinkvriendjes eigenlijk van jouw ideeën? Ben oprecht geïnteresseerd hoe je zo'n dubbelleven kan leiden.

Joepie
04-08-06, 18:52
Geplaatst door Spoetnik
Een buffer zone zonder mensen erin :boogjes:

Zoiets heet etnische zuiveren.

Die VN macht komt er natuurlijk niet, dat weet jij, dat weet ik, dat weet Israel.

Etnische zuivering is heel wat anders en of een VN macht er komt dienen we af te wachten, iedereen is voor en america houdt het weer tegen..... of wacht ff.......... ben jij helderziend?

De tijd zal het leren.

mark61
04-08-06, 18:52
Geplaatst door klaaskop
Libanon doet het niet, of wil het niet doen. Een nieuwe burgeroorlog zitten ze natuurlijk niet op te wachten. Dus móet er wel een buitenstaander zijn die het voor elkaar krijgt.
En dan beter de VN, lijkt me zo.

Prepare voor 250+ doden. Wie wil ze deze keer ontvangen, die body bags?


Dat geeft meteen meer "effect" in Congo, Darfur, en noem de regios maar op waar een centrale overheid geen macht heeft/uitoefent.

In Soedan heeft de overheid de situatie prima onder controle, das net het probleem.

Humanitair gezien is Congo urgenter. Daar zitten een paar soldaten, maar dat schiet niet op. Die hebben het te druk met locals verkrachten.

Spoetnik
04-08-06, 18:58
Geplaatst door mark61
Nee, etnisch zuiveren is het ene volk wegjagen en het andere laten zitten.

Dat weet jij donders goed dus als je niet debiel ben ben je kwaadaardig.

Maar wat vinden jouw drinkvriendjes eigenlijk van jouw ideeën? Ben oprecht geïnteresseerd hoe je zo'n dubbelleven kan leiden.

Ik noem het niet meer etnische zuiveren, vooruit, het is gewoon zuiveren van de bevolking dus de hele bevolking van zuid-libanon mag oprotten. Zeg maar wat er met de Golan Hoogvlakte is gebeurt.

En verder zijn mijn vrienden zijn zo slim om met mij niet al te veel over politiek te praten :) En ik praat niet over politiek met andere mensen, aangezien dat nog al zinloos is. Ik spreek genoeg mensen die het met mij eens zijn, deze oorlog tegen Libanon is een collosale blunder, om nog maar niet te spreken over de moraliteit.

Spoetnik
04-08-06, 19:02
Geplaatst door ronald
Hij moet zich toch enigszins verdedigen waarom hij in Tel Aviv zit... ff aan je PR denken heet dat.

Ga jij nou maar sprookjesverhalen over Hezbollah verzinnen.

mark61
04-08-06, 19:03
Geplaatst door Spoetnik
Ik noem het niet meer etnische zuiveren

goedzo.

Spoetnik
04-08-06, 19:07
Geplaatst door mark61
goedzo.

Zuiveren van de bevolking = oorlogsmisdaad.

Ga je nu demonstreren bij de ambassade van Israel? Of bekommer je je niet over de bevolking nu ze niet meer etnisch gezuiverd zullen worden, maar gewoon gezuiverd.

mark61
04-08-06, 19:11
Geplaatst door Spoetnik
Zuiveren van de bevolking = oorlogsmisdaad.

Ga je nu demonstreren bij de ambassade van Israel? Of bekommer je je niet over de bevolking nu ze niet meer etnisch gezuiverd zullen worden, maar gewoon gezuiverd.

Oh ik moet het in tweeën doen. Je trekt alleen het 'etnisch' terug, niet het 'zuiveren'. De uitdrukking is 'etnisch zuiveren' en is 1 geheel. Los van elkaar betekenisloos.

Zuiveren = zuiver maken = onzuiverheden in een gegeven massa verwijderen. Daarvan is hier geen sprake. Zo probeert Israel wel Jeruzalem etnisch te zuiveren.

Ontruimen is ontruimen en is geen oorlogsmisdaad, als het een nuttig doel dient. In dit geval: raketaanvallen voorkomen. Niet dat het helpt.

Nou ophouden met je leugenachtige woordspelletjes.

Ga jij demonstreren op de Dizengoff? Oh nee, je houdt je bek, glimlacht tegen je vriendjes en incasseert je sjekels.

Jekyll en Hyde. Ik kan er niet bij. Hoe rechtvaardig je dat zelf eigenlijk?

Joepie
04-08-06, 19:14
Geplaatst door Spoetnik
Zuiveren van de bevolking = oorlogsmisdaad.

Ga je nu demonstreren bij de ambassade van Israel? Of bekommer je je niet over de bevolking nu ze niet meer etnisch gezuiverd zullen worden, maar gewoon gezuiverd.

Er is op dit moment een flink meningsverschil tussen olmert en zijn leger generaal over die bufferzone wat jij zuivering noemt. Ik noem het net zoals golanhoogvlakte een bufferzone om zichzelf te beschermen tegen die raketten, jij noemt het gewoon zuivering alsof dat hun primair doel is....

Spoetnik
04-08-06, 19:22
Geplaatst door mark61
Oh ik moet het in tweeën doen. Je trekt alleen het 'etnisch' terug, niet het 'zuiveren'. De uitdrukking is 'etnisch zuiveren' en is 1 geheel. Los van elkaar betekenisloos.

Zuiveren = zuiver maken = onzuiverheden in een gegeven massa verwijderen. Daarvan is hier geen sprake. Zo probeert Israel wel Jeruzalem etnisch te zuiveren.

Ontruimen is ontruimen en is geen oorlogsmisdaad, als het een nuttig doel dient. In dit geval: raketaanvallen voorkomen. Niet dat het helpt.

Nou ophouden met je leugenachtige woordspelletjes.

Ga jij demonstreren op de Dizengoff? Oh nee, je houdt je bek, glimlacht tegen je vriendjes en incasseert je sjekels.

Jekyll en Hyde. Ik kan er niet bij. Hoe rechtvaardig je dat zelf eigenlijk?

Jij vind het verdrijven van tienduizenden burgers een nuttig doel.. Yek..

En men demonstreert hier op Kikar Rabin of wat tegenwoordig populair is, bij de woningen van ministers.

De dochter van Olmert is trouwens fel anti-oorlog, zullen leuke tafel gesprekken zijn.

En op de man spelen is een flauwe en laffe debating tactiek. Maar wat te verwachten van iemand die het verdrijven van tienduizenden mensen van huis en haard goed vind als het een militair doel dient..

Jij woont in een land dat Israel actief steunt en via welk land wapens worden gestuurd die er voor zorgen dat Libanese kinderen worden omgebracht. Jij woont in een land met een regering dat tegen een direct staakt-het-vuren is in Libanon en actief mee heeft geholpen om te voorkomen dat EU niet gezamelijk om een direct staakt-het-vuren te eisen. En jij kijkt de andere kant op en vangt je centjes.. Hoe kan je met je zelf leven?

Oeroeboeroe
04-08-06, 19:28
Ik vind dat Spoetnik wel wat meer krediet verdient dan ie hier krijgt.

Etnisch zuiveren is het wellicht niet helemaal, ok.

Moorddadig "schoon"vegen dan maar?

Spoetnik
04-08-06, 19:31
Geplaatst door Joepie
Er is op dit moment een flink meningsverschil tussen olmert en zijn leger generaal over die bufferzone wat jij zuivering noemt. Ik noem het net zoals golanhoogvlakte een bufferzone om zichzelf te beschermen tegen die raketten, jij noemt het gewoon zuivering alsof dat hun primair doel is....

Olmert en Peretz zijn het niet met elkaar eens inderdaad. Peretz wil Zuid-Libanon veroveren, wat Olmert wil... ik zou het niet weten: http://www.haaretz.com/hasen/spages/746299.html


Ohja.. Syrie vuurt jarenlang raketten af op Israel niet waar.. Israel heeft de Golan nodig zodat het controle heeft over het water.

Die raketten begonnen pas op Israel te hagelen toen Israel Libanon kapot aan het bombaderen was. Dus een bufferzone is helemaal niet nodig, wat nodig is is een staakt-het-vuren en onderhandelingen.

mark61
04-08-06, 19:40
Geplaatst door Oeroeboeroe
Ik vind dat Spoetnik wel wat meer krediet verdient dan ie hier krijgt.

Etnisch zuiveren is het wellicht niet helemaal, ok.

Moorddadig "schoon"vegen dan maar?

Het moorddadige zit hem in het vermoorden van over de duizend burgers en het in compleet in as leggen van een land, dat als geheel volkomen onschuldig is. Dat is al oorlogsmisdaad genoeg.

Het helpt absoluut niet om over-the-top hitsige onjuiste termen te gebruiken, dat maakt je alleen maar ongeloofwaardig. Morele verontwaardiging druk je gewoon uit in termen van vreselijk t/m (oorlogs)misdadig.

De vraag is wanneer 'collateral' niet meer 'collateral' is maar grove minachting van mensenlevens. Die grens is hier allang overschreden.

Als je je niet correct kan uitdrukken moet je maar een AK-47 pakken. Iets ertussenin heeft niet zoveel zin.

(Een leger dat tegen guerilla vecht is machteloos, aangezien de guerilla zich per definitie onder burgers verschuilt. Die guerilla heeft geen keus, een land dat met raketten bestookt wordt ook niet. De logica zegt dus dat je het vijandelijk gebied ontruimt tot je een zone hebt die breder is dan het bereik van die raketten.)

Iets op aan te merken? :)

Oeroeboeroe
04-08-06, 19:49
Geplaatst door mark61
De logica zegt dus dat je het vijandelijk gebied ontruimt tot je een zone hebt die breder is dan het bereik van die raketten.

:duivels: Ronald? Zit jij met de account van mark61 te spelen?

Joepie
04-08-06, 19:49
Geplaatst door Spoetnik
Olmert en Peretz zijn het niet met elkaar eens inderdaad. Peretz wil Zuid-Libanon veroveren, wat Olmert wil... ik zou het niet weten: http://www.haaretz.com/hasen/spages/746299.html


Ohja.. Syrie vuurt jarenlang raketten af op Israel niet waar.. Israel heeft de Golan nodig zodat het controle heeft over het water.

Die raketten begonnen pas op Israel te hagelen toen Israel Libanon kapot aan het bombaderen was. Dus een bufferzone is helemaal niet nodig, wat nodig is is een staakt-het-vuren en onderhandelingen.

Idd, op de manier hoe israel de boel aant vernielen is en aant moorden komt er nooit een oplossing, Herzbollah zal alleen maar meer sympathie krijgen nl. meer haat jegens israel (begrijpelijk).

Ik snap het niet wat ze nu willen, ze zullen niet veel bereiken anders dan meer haat tegen zichzelf.

Over die golan hoogvlakte, ben er 2 maanden geleden nog geweest, ze vertelde mij toen dat die bufferzone gekomen is ter bescherming, dus als reactie op.... Maar dat waren israeliers die me dat mededeelden....

mark61
04-08-06, 19:57
Geplaatst door Oeroeboeroe
:duivels: Ronald? Zit jij met de account van mark61 te spelen?

Dit is logica. Geen morele beoordeling. Tis lastig onderscheid maken altijd, dat geef ik toe. :)

Verder nog iets aan te merken, vraag ik me dan af? :D

Oeroeboeroe
04-08-06, 20:04
Geplaatst door mark61
Verder nog iets aan te merken, vraag ik me dan af? :D

Nee, het eerste deel van je bovenstaande betoog was ronduit goed en correct.

Ben wel van mening dat je over het algemeen wat weinig aandacht schenkt aan het lot van de Papoea's, maar goed. Je kan niet alles hebben.

mark61
04-08-06, 20:07
Geplaatst door Spoetnik
Jij vind het verdrijven van tienduizenden burgers een nuttig doel.. Yek..

Waar zeg ik dat? Ik vind het logisch, en misdadig.


En op de man spelen is een flauwe en laffe debating tactiek.

Ik speel niet op de man, het interesseert me echt. Mij zou het namelijk niet lukken. Ik zou niet eens dood in Israel gezien willen worden. Maar de volgende keer zal ik er een apart topic voor openen.


Jij woont in een land dat Israel actief steunt ... Hoe kan je met je zelf leven?

Moeizaam. Ik stem tegen de regering en blaat een prikbord vol. Maar in het misdadige land zelf leven lijkt me iets anders dan in een land leven dat aan pappen en nathouden doet. NL steunt de Palestijnen met geld en Israel met zich onthouden van kritiek. Worden er op dit moment wapens via NL vervoerd? Wist ik niet. In any case lijkt me het verschil tussen hier en daar leven evident.

mark61
04-08-06, 20:11
Geplaatst door Oeroeboeroe
Nee, het eerste deel van je bovenstaande betoog was ronduit goed en correct.

Ben wel van mening dat je over het algemeen wat weinig aandacht schenkt aan het lot van de Papoea's, maar goed. Je kan niet alles hebben.

Dat is beslist waar. Gelukkig leefde ik nog niet, of had het allemaal niet zo door, toen NL de Papoea's liet stikken. :)

Wat is jouw logica dan? Als je militair was? Kijk, Israel heeft daar niks te zoeken en gaat tekeer als een dolle hond, en had gewoon vrolijk moeten onderhandelen over die 2 soldaatjes van ze, daar gaat het niet om.

Oeroeboeroe
04-08-06, 20:14
Geplaatst door mark61
Dat is beslist waar. Gelukkig leefde ik nog niet, of had het allemaal niet zo door, toen NL de Papoea's liet stikken. :)

Wat is jouw logica dan? Als je militair was? Kijk, Israel heeft daar niks te zoeken en gaat tekeer als een dolle hond, en had gewoon vrolijk moeten onderhandelen over die 2 soldaatjes van ze, daar gaat het niet om.

Mijn fractie is het naar nu blijkt helemaal met u eens, maar vond u in deze draad wat multi-interpretabel en agressief. Vandaar de schriftelijke vragen.

mark61
04-08-06, 20:27
Geplaatst door Oeroeboeroe
Mijn fractie is het naar nu blijkt helemaal met u eens, maar vond u in deze draad wat multi-interpretabel en agressief. Vandaar de schriftelijke vragen.

Agressief is een kwestie van interpretatie / smaak. :ego: Ik zou zelf liever zeggen, geëngageerd. :vreemd: Maar u heeft gelijk, ik krijg dat verwijt nog al es. Dat heb je als je verder zo vreedzaam bent. Dat bloed kruipt en kruipt...

Verdomde zionisten, is allemaal hun schuld.

Vrouw, breng me mijn AK-47.

Spoetnik
04-08-06, 20:50
Geplaatst door mark61
Waar zeg ik dat? Ik vind het logisch, en misdadig.

Je impliceert het, door te zeggen dat het geen oorlogsmisdaad is. Het verdrijven van de bevolking is een oorlogsmisdaad.



Ik speel niet op de man, het interesseert me echt. Mij zou het namelijk niet lukken. Ik zou niet eens dood in Israel gezien willen worden. Maar de volgende keer zal ik er een apart topic voor openen.

Moeizaam. Ik stem tegen de regering en blaat een prikbord vol. Maar in het misdadige land zelf leven lijkt me iets anders dan in een land leven dat aan pappen en nathouden doet. NL steunt de Palestijnen met geld en Israel met zich onthouden van kritiek. Worden er op dit moment wapens via NL vervoerd? Wist ik niet. In any case lijkt me het verschil tussen hier en daar leven evident.

Groenlinks wilde een spoeddebat omdat er wapens verstuurd zouden worden.

Verder ik vind het verschil dus niet evident. De steun die nederland geeft aan Israels moordmachine is wat mij betreft even moorddadig als die machine.

vlegeltje
06-08-06, 01:59
Geplaatst door Spoetnik

Verder ik vind het verschil dus niet evident. De steun die nederland geeft aan Israels moordmachine is wat mij betreft even moorddadig als die machine.

Ik vind het anders ook behoorlijk schizofreen.

Zulke kritiek op Israel hebben en er ondertussen wel voor werken.

Maarten
06-08-06, 02:52
Wat een gelul hier trouwens..
De term etnische zuivering kom je zelfs allang op kritische joodse sites tegen.
Het is ook allang duidelijk, dat de Westbankpolitiek o.a. een vorm van etnische zuivering is.
3 miljoen Palestijnen zijn daarom ook al gevlucht.
En de methoden? :hihi: vul het hele rijtje maar weer in..

Wat zijn dat hier voor hofnarren op maroc.nl eigenlijk?
Die worden overvoerd met informatie, maar snappen nooit wat, en zingen maar het liedje dat ze als kind blijkbaar al leerden.
Maroc.nl is een zwijnestal door dit soort lieden. Een karikatuur van zichzelf.

Spoetnik
06-08-06, 13:26
Geplaatst door vlegeltje
Ik vind het anders ook behoorlijk schizofreen.

Zulke kritiek op Israel hebben en er ondertussen wel voor werken.

In Israel.. niet voor.

Blijkbaar zijn sommige mensen niet instaat om persoonlijke relaties te scheiden van de politiek van een land.

vlegeltje
06-08-06, 13:57
Geplaatst door Spoetnik
In Israel.. niet voor.

Blijkbaar zijn sommige mensen niet instaat om persoonlijke relaties te scheiden van de politiek van een land.

Ach, je moet het zelf weten jongen.
't is jouw keuze.
Maar hou jezelf niet voor de gek. In Israel werken is deel uitmaken van de economie, en dus ook van de oorlogseconomie van dat land.

Ik schaam me ook kapot voor het beleid van de NL regering. Daar niet van. Maar meer dan de Jaffa sinasappelen in de supermarkt te laten liggen kan ik ook niet doen.

Spoetnik
06-08-06, 14:28
Geplaatst door vlegeltje
Ach, je moet het zelf weten jongen.
't is jouw keuze.
Maar hou jezelf niet voor de gek. In Israel werken is deel uitmaken van de economie, en dus ook van de oorlogseconomie van dat land.

Ik schaam me ook kapot voor het beleid van de NL regering. Daar niet van. Maar meer dan de Jaffa sinasappelen in de supermarkt te laten liggen kan ik ook niet doen.

Als de situatie was dat er vanuit Europa duidelijk verzet was tegen de criminele oorlogsagenda van Israel en Amerika dan zou ik er mischien anders over denken. Maar de manier waarop het laffe Europa blijkbaar bereid is om een nieuwe wereldoorlog toe te laten, door op de zijlijn te zitten terwijl de Amerikanen Israel aanmoedigen een volledig land in puin te schieten en ondertussen de Israelische bevolking gebruiken als menselijk schild, dat is voor mij de reden om deze kans die ik heb niet te laten schieten.

vlegeltje
06-08-06, 14:48
Geplaatst door Spoetnik
Als de situatie was dat er vanuit Europa duidelijk verzet was tegen de criminele oorlogsagenda van Israel en Amerika dan zou ik er mischien anders over denken. Maar de manier waarop het laffe Europa blijkbaar bereid is om een nieuwe wereldoorlog toe te laten, door op de zijlijn te zitten terwijl de Amerikanen Israel aanmoedigen een volledig land in puin te schieten en ondertussen de Israelische bevolking gebruiken als menselijk schild, dat is voor mij de reden om deze kans die ik heb niet te laten schieten.

Hier kan ik je ff niet volgen. Jij bent toch europeaan? Of je nou wilt of niet. Of je nou in Israel woont of niet. Het is toch niet een keuze?

Als er duidelijk verzet was in europa, dan zou je wel europeaan zijn. Maar nu europa Israel en de US steunt ben je geen europeaan meer?

Heb je je NL paspoort dan al verbrand?

En dat kan nooit de reden zijn om "die kans niet te laten schieten".

Nogmaals, hou jezelf niet voor de gek.

ronald
06-08-06, 14:53
Geplaatst door vlegeltje
Ach, je moet het zelf weten jongen.
't is jouw keuze.
Maar hou jezelf niet voor de gek. In Israel werken is deel uitmaken van de economie, en dus ook van de oorlogseconomie van dat land.

Ik schaam me ook kapot voor het beleid van de NL regering. Daar niet van. Maar meer dan de Jaffa sinasappelen in de supermarkt te laten liggen kan ik ook niet doen.


Jaffa sinaasappelen? Die bestaan volgens mij al lang niet meer.... je Pentium 3 uit je PC slopen zet meer zoden aan de dijk...

vlegeltje
06-08-06, 15:08
Geplaatst door ronald
Jaffa sinaasappelen? Die bestaan volgens mij al lang niet meer.... je Pentium 3 uit je PC slopen zet meer zoden aan de dijk...

't is een pentium 4, maar je hebt een punt.

Een economische boycot van Israel door NL is dan ook veruit te prefereren.

rja2
06-08-06, 15:28
Geplaatst door mark61
Dat was de VN. Je zou het kunnen proberen met troepen uit isl. landen. Maar das nog tricky, of ze hebben belangen, of ze zijn te soenni of te sji'i. Misschien Pakistan en India. Samen. :strik:

Gewoon de Turken.

Hebben ze gelijk de steun van de Westerse landen, als Isreal moeilijk doet.

Eni
06-08-06, 15:40
Geplaatst door vlegeltje
't is een pentium 4, maar je hebt een punt.

Een economische boycot van Israel door NL is dan ook veruit te prefereren.

Ja en dan? Daar tref je dan Nederlandse bedrijven ook mee.

Ons bedrijf importeert ook uit Israel (carmel groente fruit bijv) en exporteren dit weer door naar andere delen van de wereld.
Niet alleen wij doen dit maar nog tientallen andere bedrijven.
Tot nu toe heb ik niks gemerkt aan verminderde vraag. Wekelijks gaat nog tonnen aan Israelisch product richting S-Arabie, Dubai vanuit Nederland. Ok het moet dan wel in een ander neutraal doosje..maar ze weten verdomd goed waar het spul vandaan komt.. :)

Ik denk niet dat je een economische boycot erdoor krijgt, en het is nu eenmaal zo; als de gemiddelde Nederlander ziet dat de Israel sinasappels een kwartje goedkoper zijn..pakken ze die. Dat jij, en met jou nog een paar duizend anderen de Jaffa spulletjes laat liggen voelt niemand. Maar als jij je er prettiger bij voelt..go for it! :knipoog:

Maarten
06-08-06, 15:43
Geplaatst door Spoetnik
Als de situatie was dat er vanuit Europa duidelijk verzet was tegen de criminele oorlogsagenda van Israel en Amerika dan zou ik er mischien anders over denken. Maar de manier waarop het laffe Europa blijkbaar ....
Ik vind dat een begrijpelijk antwoord, precies to the point.
Hier hebben jullie het al eens over gehad.
Het punt is dat er in Europa helemaal geen herkenbare strijd is, en dus kom je niet eens toe aan de vraag of je iets moet opofferen voor die strijd.
Ik koop absoluut geen Jaffa's, en wens niets te doen wat die economie daar steunt. Ik ben ook fel tegen die handel. Maar een openlijke strijd rond het kopen Israelische producten is er ook niet. (Misschien maar goed ook, want misschien zouden juist méer mensen ze gaan kopen.)
Voorlopig ligt de strijd bij het maken van geluid.
En wie daar de fout mee in gaat, die neem ik dat hoogst kwalijk. Maar verder?..
Maar het is moeilijk. Ik krijg de boel even niet goed onderbouwd..

Spoetnik
06-08-06, 15:53
Geplaatst door vlegeltje
Hier kan ik je ff niet volgen. Jij bent toch europeaan? Of je nou wilt of niet. Of je nou in Israel woont of niet. Het is toch niet een keuze?

Als er duidelijk verzet was in europa, dan zou je wel europeaan zijn. Maar nu europa Israel en de US steunt ben je geen europeaan meer?

Heb je je NL paspoort dan al verbrand?

En dat kan nooit de reden zijn om "die kans niet te laten schieten".

Nogmaals, hou jezelf niet voor de gek.


Ik hou mijzelf niet voor de gek, ik ben me terdege bewust dat mijn belasting-geld een oorlogsmachine financieert. Maar als ik mijn belasting afdraag in Nederland is dat ook het geval, en wat nog erger is, mijn regering steunt de neoconservatieve oorlogsagenda -> steun aan de vernietiging van Iraq, steun aan de onderwerping van Afghanistan, steun aan Israel voor de vernietiging van Libanon.

Als mijn regering, en Europa niet zo laf zou zijn, en sterker nog, de oorlogen van de neoconservatieven steunt, dan zou een derde wereld oorlog misschien nog voorkomen kunnen worden, ik zie wat dat betreft de toekomst donker in.

Anyway, jij hebt geen idee wat ik hier daadwerkelijk doe, en welke kans ik hier heb..

Spoetnik
06-08-06, 15:56
Geplaatst door rja2
Gewoon de Turken.

Hebben ze gelijk de steun van de Westerse landen, als Isreal moeilijk doet.

Ja joh, sunnitische Turken, met hun ottomaanse geschiedenis van onderdrukking tegen over Shi'a, met de achtergrond van een burgeroorlog in Iraq... goeie oplossing..

mark61
06-08-06, 16:22
Geplaatst door Maarten
Wat een gelul hier trouwens..
De term etnische zuivering kom je zelfs allang op kritische joodse sites tegen.
Het is ook allang duidelijk, dat de Westbankpolitiek o.a. een vorm van etnische zuivering is.

Het ging over Zuid-Libanon. Even lezen, helpt een stuk.

Maarten
06-08-06, 16:26
Geplaatst door Spoetnik

Als mijn regering, en Europa niet zo laf zou zijn, en sterker nog, de oorlogen van de neoconservatieven steunt, dan zou een derde wereld oorlog misschien nog voorkomen kunnen worden, ik zie wat dat betreft de toekomst donker in.

Ja, ook Syrie en Iran komen nou lekker dichtbij, en ook S.A. heeft al statements gemaakt.
Daarmee kan er dan oorlog zijn in vrijwel het hele Midden Oosten.
Krijgen die Republikeinen alsnog hun zin. En Israel ook: dat wordt nóg veel belangrijker.

mark61
06-08-06, 16:27
Geplaatst door rja2
Gewoon de Turken.

Hebben ze gelijk de steun van de Westerse landen, als Isreal moeilijk doet.

Die hebben ter plekke een ietwat bezetterig verleden. En een ietwat pro-Israel recent verleden/heden.

mark61
06-08-06, 16:29
Geplaatst door Spoetnik
Ik hou mijzelf niet voor de gek, ik ben me terdege bewust dat mijn belasting-geld een oorlogsmachine financieert. Maar als ik mijn belasting afdraag in Nederland is dat ook het geval,

Leg s uit? De EU geeft jaarlijks 400 mln aan de Palestijnen. En hoeveel aan Israel, zoals hier altijd beweerd wordt maar als ik er naar vraag nooit hardgemaakt?

mark61
06-08-06, 16:31
Geplaatst door Maarten
Ja, ook Syrie en Iran komen nou lekker dichtbij, en ook S.A. heeft al statements gemaakt.
Daarmee kan er dan oorlog zijn in vrijwel het hele Midden Oosten.
Krijgen die Republikeinen alsnog hun zin. En Israel ook: dat wordt nóg veel belangrijker.

Een wereldoorlog is toch ietsjes omvangrijker dan dat. Een slachting zou het wel worden. Maar het gebeurt niet, want de VS kan dat niet.

Maarten
06-08-06, 16:35
Geplaatst door mark61
Het ging over Zuid-Libanon. Even lezen, helpt een stuk.
Even nadenken, dat helpt een stuk..

Bij het issue etnische zuivering zal vooral bestreden worden, dat Israel zo diep gezonken zou zijn, dat het een dergelijke amorele politiek zou voeren.
Ik bracht even in herinnering dat ze dat al lang doen.

Valt het nog een beetje mee met meedenken, of ga je bij elke komma bij mij, vooral over jezelf struikelen?

Maarten
06-08-06, 16:47
Geplaatst door mark61
Een wereldoorlog is toch ietsjes omvangrijker dan dat. Een slachting zou het wel worden. Maar het gebeurt niet, want de VS kan dat niet.

Het vlot niet echt met vérder denken bij jou he?
Als er nóg iets gebeurt, waardaar Syrie of Iran gaan reageren, dan héb je je oorlog, of de VS het nou aankan of niet.
Israel zal namelijk reageren, en kan dan ook niet meer terug. En ultra-rechtse Republikeinen zullen dat steunen.
Dan is het MO in rep en roer. En wat doen de Noord-Afrikaanse landen dan? Vermoedelijk niets. Wie krijgen daar dan meer aanhang? De fundies? Overleven de regimes dat daar? Dat is de vraag.
Intussen gaat alles wat westers is in die landen gevaar lopen.
Bedenk zelf maar, in welke fase we dán zitten..
En ook in Pakistan kan de pleuris nog uitbreken, en dan praat je over een atoommacht.

Maarten
06-08-06, 17:11
Geplaatst door mark61
Leg s uit? De EU geeft jaarlijks 400 mln aan de Palestijnen. En hoeveel aan Israel, zoals hier altijd beweerd wordt maar als ik er naar vraag nooit hardgemaakt?

Grapjas, alleen al met Nederland is er miljardenhandel, waarvan de winsten in Israel ten dele een vorm van financiering van die oorlogsmachinerie zijn.

Wat de overheid zelf betreft, weet ik het niet, maar het gaat wel over alle overheidsdiensten, semi-overheid, en alles wat de overheid in Nederland zelf subsidieert, zoals ook universiteiten. Militaire samenwerking is er ook.
En gezien de hoeveelheid onderwerpen in het EU-Israel Action plan, stikt het werkelijk van allerlei duur overleg.
En misschien moet je wel álle EU-overleg er bij tellen, want de resultaten daarvan steunen alleen maar Israel.
En dan weet ik niet hoeveel Nederlandse prive-clubs er subsidie krijgen.
En ik noem bijveerbeeld maar wat: het MDI (twee ton meen ik). Dat is jarenlang een pure propagandaclub voor Israel geweest, en ik weet nog niet of dat onder Mellouki Cadat wel anders is.


Ik dacht dat je die stukken van mij zo saai en vol herhalingen vond zitten? Blijkbaar leer je daar anders niet veel van. Het moet je weer persoonlijk met het paplepeltje ingegoten worden. Bedenk zelf eens een keer wat.

Maarten
06-08-06, 17:16
Geplaatst door Eni
economische boycot
Het punt is niet om het meteen te gaan dóen, maar om het daar in Europees verband over te hébben!
Mógelijkheden bekijken!
Daar kan een enorm effect van uitgaan. Het is een enórm machtsmiddel, dat totaal ongebruikt blijft. Dat is precies de schande van Europa.
Europa kan een enorme rol hebben, maar ontkent dat gewoon. Europa wil gewoon niet.

Spoetnik
06-08-06, 17:39
Geplaatst door mark61
Leg s uit? De EU geeft jaarlijks 400 mln aan de Palestijnen. En hoeveel aan Israel, zoals hier altijd beweerd wordt maar als ik er naar vraag nooit hardgemaakt?

Ik heb het niet persee over Israel, maar over de neoconservatieve oorlogsagenda die Nederland steunt. De libanon oorlog valt in die context, deze oorlog wordt misschien uitgevoerd door Israel, maar de ware architecten lopen rond in Washington.

De reden dat Israel Hezbollah probeert uit te schakelen is omdat er een oorlog tegen Iran op het programma staat.

Ik weet dat jij niet gelooft dat er een oorlog tegen Iran op stapel staat, maar dat komt opdat jij nog steeds denkt dat de ideologen in Washington verstandig genoeg zullen zijn om in te zien dat een oorlog tegen Syrie en Iran catastrofaal is voor Israel, het midden-oosten en de wereld.

Omdat ik wel geloof dat die oorlogen er staan te komen, kijk ik anders aan tegen de ontwikkelingen.

IbnRushd
06-08-06, 17:42
Geplaatst door Spoetnik




Omdat ik wel geloof dat die oorlogen er staan te komen, kijk ik anders aan tegen de ontwikkelingen.

Ik heb eerder een interessant artikel geplaatst. Jammer dat niemand erop reageerde: http://www.maroc.nl/forums/showthre...threadid=196542

Maarten
06-08-06, 18:24
Geplaatst door IbnRushd
Ik heb eerder een interessant artikel geplaatst. Jammer dat niemand erop reageerde: http://www.maroc.nl/forums/showthre...threadid=196542
De link werkt niet. Test altijd links. Ze kunnen te lang zijn. Misschien lukt het wel, als je 'm invoert via de knop: http: //

Ik heb even de laatste 3 pagina's van NVDD gecheckt op een topic van jou, waar 0 reacties op waren..
Ik vond enkel dat van die 100.000 gezochte propagandisten. Die bedoel je waarschijnlijk niet. Maar ik vond die wel opmerkelijk ja. Ik heb alsnog gereageerd.. maar ik weet even niet goed wat ik er mee moet..

ronald
06-08-06, 18:30
Geplaatst door Maarten
De link werkt niet. Test altijd links. Ze kunnen te lang zijn. Misschien lukt het wel, als je 'm invoert via de knop: http: //

Ik heb even de laatste 3 pagina's van NVDD gecheckt op een topic van jou, waar 0 reacties op waren..
Ik vond enkel dat van die 100.000 gezochte propagandisten. Die bedoel je waarschijnlijk niet. Maar ik vond die wel opmerkelijk ja. Ik heb alsnog gereageerd.. maar ik weet even niet goed wat ik er mee moet..


Nou nog mooier....ga je solliciteren?

IbnRushd
06-08-06, 18:47
Geplaatst door Maarten
De link werkt niet. Test altijd links. Ze kunnen te lang zijn. Misschien lukt het wel, als je 'm invoert via de knop: http: //

Ik heb even de laatste 3 pagina's van NVDD gecheckt op een topic van jou, waar 0 reacties op waren..
Ik vond enkel dat van die 100.000 gezochte propagandisten. Die bedoel je waarschijnlijk niet. Maar ik vond die wel opmerkelijk ja. Ik heb alsnog gereageerd.. maar ik weet even niet goed wat ik er mee moet..

Iran en de dreiging van een oorlog


Datum Publicatie: 04.08.2006 13:04
Auteur: Broeinest

In het wekelijkse Broeinest (http://www.broeinest.info/)-programma werd in juni een avond gehouden over het sabelgeratel omtrent Iran. Hier een verslag van die avond.
Het mooie weer en de verlokking van een avondje in het park konden de rond veertig Broeinest bezoekers er niet van weerhouden om na drie spannende inleidingen, verzorgd door Karel Koster, Phyllis Bennis en Behnam Taebi in debat te gaan over de achtergronden van het conflict rond het nucleaire programma van Iran.

Om te beginnen, morrelde Karel Koster van het antimilitaristisch onderzoekscollectief VDAmok (http://www.vdamok.nl/) aan het beeld dat door de media gecreëerd wordt over de context van de nucleaire casus in Iran. Daarbij ging hij in op drie dimensies die nauwelijks worden belicht door de media. In de eerste plaats zijn dat de wereldwijde nucleaire krachtsverhoudingen, waarbij vooral de voortrekkersrol van de VS en de NAVO opvalt. De media beweert echter ook vaak dat Nederland geen kernwapenstaat zou zijn en Karel Koster laat zien dat hier geen sprake van kan zijn omdat er wel degelijk kernwapens gestationeerd zijn op Nederlands grondgebied en bovendien Nederlandse militairen worden opgeleid om kernwapens te vliegen. De tweede dimensie die onderbelicht blijft in de media is de geopolitieke realiteit. Iran is omsingeld door staten die in bezit zijn van kernwapens (zoals Israël en India). Dat Iran zich hierbij niet echt prettig bij voelt, lijkt logisch. De derde dimensie die uitvoerig wordt besproken door Koster is de geschiedenis van het Iraanse nucleaire programma die geenszins pas afgelopen jaar is begonnen. Reeds in de jaren zestig onder de Sjah werd aan het nucleaire programma voor de opwekking van kernenergie begonnen, met steun uit het Westen. Na de oliecrisis in de jaren zeventig werd het programma in de jaren tachtig eerst ingeperkt, onder andere omdat Ayatollah Khomeiny zich ertegen verzette, totdat het in de jaren negentig weer nieuw leven werd ingeblazen.

Belangrijk is, volgens Koster, om een onderscheid te maken tussen het vreedzaam gebruik van nucleaire technologie en de verrijking van uranium om kernwapens te produceren.
Het verrijkingsproces is onderdeel van beide processen, met dien verstande dat een bom een zeer hoge verrijkingsgraad vergt. Het duurt jaren om dat laatste te bereiken en er is ook veel verrijkt uranium nodig voor een atoombom. Daarbij komt dat, mocht je zo'n bom willen inzetten, je ook moet beschikken over een werkend draagsysteem. Iran heeft raketten maar daar kunnen ze geen kernkoppen op monteren.

Het conflict rond het Iraanse nucleaire programma draait vooralsnog om het feit dat Iran niet genoeg informatie wil verstrekken over zijn programma. Dat heeft te maken met de Amerikaanse sanctiepolitiek van de laatste 36 jaar, die ervoor zorgde dat Iran geen nucleaire technologie legaal kon importeren. Gezien Egypte, Zuid-Korea en Brazilië allemaal overhoop hebben gelegen met de IAEA, heeft de nadruk van de VS en de Westerse wereld op Iran iets hypocriets. Koster stelt dat de druk op Iran in feite poogt een uitzondering te creëren voor het non-proliferatieverdrag. Dit verdrag, dat in 1970 tot stand kwam en door bijna de gehele wereld inclusief Iran is ondertekend, geeft elke lidstaat het recht op toegang tot nucleaire technologie - dat staat zo in artikel IV. De Internationale Atoomenergie Commissie (IAEA), al eerder opgericht in 1957, waakt over het vreedzaam gebruik van nucleair materiaal en heeft eigenlijk een puur technische functie - namelijk zorgen door inspecties dat er geen nucleair materiaal omgeleid wordt naar kernwapenproductie. Iran heeft zich het laatste jaar volledig aan dit inspectieproces onderworpen, tot de onderhandelingen dit voorjaar misliepen. Maar het besluitvormingsproces van de IAEA is gepolitiseerd door een westerse lobby die de kwestie Iran naar de veiligheidsraad heeft weten over te hevelen. Nog steeds is het formeel zo dat het bestuursorgaan van de IAEA de zaak heeft 'gerapporteerd' en niet 'gerefereerd', dat wil zeggen nog steeds in eigen handen heeft. Maar in de praktijk is de kwestie nu een confrontatiepunt in de veiligheidsraad geworden. Dat betekent dat een proces vergelijkbaar met de aanloop naar de Irak-oorlog kan worden ingezet.

Er is een aantal ontwikkelingen die tegelijkertijd plaats vinden en die de escalatie rondom Iran ongeloofwaardig maken. Zo heeft Pakistan bijvoorbeeld juist door Westerse hulp een atoombom, wordt er niets gedaan aan Israëls atoomwapens en is in het Cardiff-verdrag uit 2005 (waarbij Nederland betrokken is) vastgelegd dat geavanceerde verrijkingstechnologie - waar het Iran-conflict dus om draait - aan Frankrijk ter beschikking wordt gesteld. Karel Koster stelt ten slotte dat er duidelijke alternatieven zijn voor de escalatie in het conflict rond het Iraanse nucleaire programma.

Phyllis Bennis, vredesactiviste uit de VS en als onderzoeker verbonden aan het Trans National Institute (http://www.tni.org/archives/bennis/points41.htm) gaat uitvoerig in op de geopolitieke belangen van de VS en stelt dat de crisis rond Iran meer te maken heeft met Bush dan met de nucleaire capaciteit van Iran. In die zin is het ook interessant om te zien dat de VS onderhandelingen aanbiedt aan Iran precies op het moment dat duidelijk wordt dat Bush de president is met de minste steun in de afgelopen zestig jaar in de VS. De situatie is dus even wat meer ontspannen, maar Bennis waarschuwt ervoor om te vroeg optimistisch te worden. De wind zou even snel weer richting oorlog kunnen draaien en de anti-oorlogsbeweging moet daarom ook nu al actief zijn. Volgens Bennis moeten vredesactivisten vooral artikel 6 van het Non-proliferatieverdrag gaan gebruiken. Hier staat namelijk dat nucleaire staten de verplichting hebben om gaandeweg hun nucleaire programma's terug te draaien en uiteindelijk af te schaffen. De VS hebben al laten blijken dat ze daar niets van willen weten en dat laat de hypocrisie van hun argumentatie tegen de Iran zien. Bennis stelt dat het de VS helemaal niet gaat om non-proliferatie maar om het indammen van Irans machtspositie in het Midden-Oosten (vanwege diens olie- en gasvoorraden en geostrategische controle over het vervoer ervan). Deze positie weerspiegelt het isolement van de VS in de internationale arena. Iran is wel degelijk bereid tot onderhandelingen, maar dan alleen als het gaat om onderhandelingen tussen gelijke partners waar niet de VS de voorwaarden mogen bepalen (namelijk dat ze een oorlog beginnen mocht de Iran niet doen wat de VS graag wil).

De internationale vredesbeweging moet daarom ook laten zien dat de dreiging met een oorlog geen legitiem middel is voor diplomatieke onderhandelingen. Bennis onderstreept de rol die Europa en Europese vredesbewegingen hebben. Ze kunnen aan de VS laten voelen dat die geïsoleerd staan met hun unilaterale aanpak.

In het tweede gedeelte van de avond legt Behnam Taebi van het platform Geen Oorlog Tegen Iran (http://www.geenoorlogtegeniran.nl/) uit hoe de interne situatie in Iran eruit ziet. Na het achtjarige bewind van de hervormings-georiënteerde president Khatami, waarbij echter nauwelijks resultaten werden geboekt, was het resultaat van de verkiezingen van afgelopen jaar dat de religieus-conservatieve Ahmadinejad tot president maakten misschien verassend. Taebi laat echter zien dat de nieuwe president wel degelijk 'progressieve' beloftes maakte meer gelijkheid te beloven en een einde van de corruptie. Het probleem is dat hij na de verkiezingen opeens met een hele conservatieve agenda aan kwam zetten, waaronder spierballentaal tegen Israël en het loochenen van de Holocaust, waarmee hij bijdroeg aan de verscherping van het conflict met het Westen en de VS. De crisis die hierop volgde was misschien zelfs enigszins gewenst, aangezien Ahmadinejad daarmee de aandacht af kon leiden van zijn oorspronkelijke verkiezingsbeloftes. Tegelijkertijd maakte zijn duidelijke oppositie jegens de VS hem alleen maar populairder in de rest van de Arabische wereld.

De nucleaire crisis werd zodoende door hem verheven tot kwestie van nationale trots. Taebi laat ook zien dat de voortdurend wisselende argumentatie van de VS erop wijst dat het niet gaat om het nucleaire programma van de Iran maar eigenlijk om een regime-verandering. Er worden dan ook al plannen gemaakt hoe om te gaan met de verschillende etnische groeperingen in Iran. De oppositionele groeperingen zouden na een mogelijke inval door de VS de strijd over moeten nemen. De VS lijken daarbij echter te vergeten dat het anti-Amerikanisme brede aanhang heeft onder alle lagen van de Iraanse maatschappij, mede omdat de VS al in 1953 hielpen om de toenmalige progressieve president van de troon te stoten (ook toen speelden oliebelangen al een rol).

Op de vraag of de Moedjaheddin spioneren voor de VS antwoordt Taebi dat informatievoorziening waarschijnlijk niet het grootste probleem is van de VS. Wat veel erger zou kunnen uitpakken is als de Moedjaheddins meevechten in een mogelijke oorlog tegen de Iran. Hierna barst een korte discussie los over de vraag wie men zou moeten steunen in Iran vanuit Europa. Taebi stelt dat er oppositiegroepen genoeg zijn waarmee men samen zou kunnen werken (zoals studenten en de vrouwenbeweging). Het probleem is echter dat de VS elke mislukte poging tot samenwerking zal gebruiken om een oorlog te rechtvaardigen. Phyllis Bennis merkt in dit verband op dat een oppositie tegen een mogelijke oorlog in Iran in het belang van de hele wereld zou zijn en je die oppositie niet gelijk moet koppelen aan het steunen van een bepaalde groep in Iran.

De vredesbeweging moet zich met haar alliantiepolitiek zo breed mogelijk opstellen en niet proberen om het over alles eens te worden met haar bondgenoten. Ze doet een appel op onze verantwoordelijkheid als mondiale burgers. Tenslotte werd nog de vraag opgeworpen of de vredesbeweging überhaupt wel een rol van betekenis zou kunnen spelen, aangezien dit conflict lijkt op een spel dat geheel door de VS gecontroleerd wordt. Bennis antwoord hierop dat hoe meer we de VS isoleren des te minder speelruimte ze hebben voor een agressieve agenda. Taebi onderstreept dat ook in Nederland veel gedaan kan worden door de publieke opinie, de media, en daardoor uiteindelijk de regering te beïnvloeden. Daardoor kan het isolement van de internationale positie van de VS verder worden uitgebouwd. Een van de bijdragen uit het publiek wijst ook nog op de rol van de Nederlandse bijdrage aan de oorlog in Afghanistan. De inzet in Uruzgan heeft mede ten doel om het Amerikaanse leger aldaar af te lossen, zodat dat zich kan beter kan richten op een mogelijke aanval op Iran.

Er lag een optie om een vervolgavond te organiseren, ook weer in het Broeinest-programma, op 3 juli. Hoewel sommige deelnemers aangaven hier wel oren naar te hebben, besloten we uiteindelijk om dit nog niet snel op die datum te organiseren, maar beter voorbereid na de zomer te doen.

Bron: http://www.globalinfo.nl/article/articleview/966/1/1/

Maarten
06-08-06, 19:39
Geplaatst door IbnRushd
Iran en de dreiging van een oorlog

..het non-proliferatieverdrag. Dit verdrag, dat in 1970 tot stand kwam en door bijna de gehele wereld inclusief Iran is ondertekend, geeft elke lidstaat het recht op toegang tot nucleaire technologie - dat staat zo in artikel IV.

Het maakt dan bijna niet meer uit, of je voor of tegen kernwapens bent, of tegen het bezit ervan door Iran: Ze hebben het verdrag getekend, en worden zwaar bedreigd door de VS, zowel door opmerkingen van Bush, als door de Republikeinse beleidsstukken.
Dan is er dus geen formeel argument meer om ze het bezit ervan te ontzeggen, of je dat nou leuk vindt of niet.
De druk op Iran wordt dan enkel een politieke zaak, ten behoeve van een aantal landen.
Je hebt dan eigenlijk geen enkele reden voor morele verontwaardiging meer over de weigering van Iran om mee te werken.

Iran schendt niet het internationale recht, noch bedreigt de internationale rechtsorde, terwijl het wel redenen voor zelfverdediging krijgt.
Kortom, voor álle druk vanuit internationale organisaties bestaat in feite geen basis vanuit de internationale belangen. Dat maakt die druk dus hypocriet.

Blijft over een mogelijke bedreiging van Israel. Maar kan daar een moreel argument aan ontleend worden? Israel vernietigt permanent de Palestijnse staat. Daar komt de commotie juist van. En als Israel daar zelf geen morele of internationaalrechtelijke problemen mee heeft, dan bestaan er ook geen morele redenen om speciaal Israel daar een bijzondere bescherming in te geven.
Dat kan anders zijn, als er een duidelijke concrete bedreiging zou zijn. Die is er niet. En er wonen ook een miljoen moslims in Israel. Het feitelijke gebruik van de atoombom is dus niet een voor de hand liggend middel.
Daarmee vervalt het laatste stuk van de westerse morele argumenten.
Iran kan intussen makkelijk een zelfverdedigingsmotief aanvoeren, alleen al door de Amerikaanse geuitte agressie, en het concrete voorbeeld daarvan door de inval in Irak.
Nederland mag dan verder van alles vinden, maar heeft geen poot meer om op te staan.

mark61
06-08-06, 19:56
Geplaatst door IbnRushd
Belangrijk is, volgens Koster, om een onderscheid te maken tussen het vreedzaam gebruik van nucleaire technologie en de verrijking van uranium om kernwapens te produceren.
Het verrijkingsproces is onderdeel van beide processen, met dien verstande dat een bom een zeer hoge verrijkingsgraad vergt.

Of hij weet het niet, of hij is te kwader trouw. Verrijking zelf doen is niet logisch als je nog niet één kerncentrale running hebt. Tis zoiets als zelf olie raffineren omdat je een auto hebt.


Iran heeft raketten maar daar kunnen ze geen kernkoppen op monteren.

Oeps, ff het woordje 'nog' vergeten. Hoe kon ik nou zo stom zijn?

Gek ook dat ie Pakistan, buurland, vergeet, en met India aan komt zeilen. Alsof Iran daar mot mee heeft. Rusland kon ie beter noemen, en Turkije, als onzekere factor.

Koster is niet wijs, maar ik ben wel voor Iran :hihi:

Maarten
07-08-06, 02:45
Geplaatst door mark61
Tis zoiets als zelf olie raffineren omdat je een auto hebt.
..terwijl het naar westers denken doodnormaal is, om zekerheid over je energiebronnen te scheppen.
Het wil maar niet vlotten, dat realistisch denken bij jou he?
Dat verhaal van mij er over negeer je ook weer, terwijl dat mainstream denken over dit soort zaken is. Je zit ook maar te prútsen..

Spoetnik
08-08-06, 17:58
(...)
Not surprisingly, then, a senior Israeli official has already said that "there would be no international force, because no agreement about it would be reached." (Ha'aretz, Aug. 7, 2006, Hebrew only; omitted in the English version, and not without reason.)
(...)
http://www.antiwar.com/hacohen/?articleid=9496

Spoetnik
08-08-06, 18:03
(...)
Sources in the IDF General Staff said that until the chances of a UN-sponsored cease-fire become clearer, which is expected to happen in the coming days, Israel will continue to press its offensive. If Hezbollah has not ceased its fire by this weekend, they added, the IDF will recommend an additional significant expansion of the operation, including the conquest of most of Lebanon south of the Litani River, including the area around Tyre, and a significant increase in air strikes on infrastructure targets. "It could be that at the end of the story, Lebanon will be dark for a few years," said one.
(...)
http://www.haaretz.com/hasen/spages/747043.html

Spoetnik
08-08-06, 20:27
(...)
Lebanese officials said there were many reports of other casualties throughout southern Lebanon but rescue workers were not able to reach the sites because of continued Israeli airstrikes. Israel also threatened to attack UN peacekeepers if they attempted to repair bomb-damaged bridges in southern Lebanon. UN officials contacted the Israeli army to inform them that a team of Chinese military engineers attached to the UN force in Lebanon intended to repair the bridge on the Beirut to Tyre road to enable the transport of humanitarian supplies.

According to the UN, Israeli officials said the engineers would become a target if they attempted to repair the bridge.

Senior UN officials reacted angrily to the destruction of a temporary causeway over the Litani river overnight. "We must be able to have movement throughout the country to deliver supplies. At this point we can't do that," said David Shearer, the humanitarian coordinator for Lebanon. "The deliberate targeting of civilian infrastructure is a violation of international law."
(...)
http://www.guardian.co.uk/israel/Story/0,,1839442,00.html

Spoetnik
08-08-06, 21:07
Als je wilt weten een kapitale blunder deze oorlog van Israel is hoef je alleen maar deze reacties te lezen van Libanesen:
http://www.haaretz.com/hasen/spages/747028.html

Maarten
08-08-06, 22:08
Geplaatst door Spoetnik
Als je wilt weten een kapitale blunder deze oorlog van Israel is hoef je alleen maar deze reacties te lezen van Libanesen:
http://www.haaretz.com/hasen/spages/747028.html

Bedankt S!
Prachtig stukje, en dat in de Ha'arets? Hoe Israel zijn eigen ruiten ingooit. Maar vooral ook hoe die Libanezen reageren, ja.

Maar ik blijf erbij, dat die vele rechtsen in Israel baat hebben bij het opwekken van agressie. Maar het effect lijkt vooral, dat Libnon verbroedert..

Spoetnik
09-08-06, 15:38
Het Israelische Kabinet heeft nu officieel besloten zuid Libanon te veroveren:

http://www.haaretz.com/hasen/spages/748019.html

De campagne gaat 30 dagen duren.

Oeroeboeroe
09-08-06, 16:29
Teletekst wo 09 aug p. 121
***************************************
Israël breidt grondoorlog fors uit

***************************************
Het Israëlische veiligheidskabinet is
akkoord gegaan met de uitbreiding van
het grondoffensief in Libanon.Mogelijk
zullen de troepen in Libanon oprukken
naar de rivier de Litani,zo'n 20 km ten
noorden van de grens met Israël.

De uitbreiding van het offensief komt
er op aanbeveling van de legertop en
minister Peretz van Defensie.Premier
Olmert was naar verluidt aanvankelijk
huiverig over de uitbreiding van het
offensief,wegens de te verwachten extra
verliezen aan Israëlische kant.

Nu heeft Israël 10.000 militairen in
Libanon.Voor het uitgebreide offensief
zijn mogelijk 30.000 man extra nodig.
***************************************

Maarten
09-08-06, 19:55
Geplaatst door Spoetnik
Het Israelische Kabinet heeft nu officieel besloten zuid Libanon te veroveren:

Even aan Bot schrijven, dat het een ideaal moment is om Hamas van de Terroristenlijst te halen.
Dat lijkt me een uitstekend teken.

Oeroeboeroe
10-08-06, 09:41
Israël schort uitbreiding gevechtshandelingen op

anp | Gepubliceerd op 10 augustus 2006, 08:19
Laatst bijgewerkt op 10 augustus 2006, 08:27

JERUZALEM - De Israëlische premier Olmert heeft de uitvoering van zijn voornemen meer soldaten dieper Libanon in te sturen opgeschort. Het Israëlische dagblad Maariv meldde dit donderdag.


Volgens de krant besloot Olmert tot de opschorting even na middernacht in Israël, slechts enkele uren nadat het kabinet juist tot de uitbreiding van de gevechtshandelingen in Libanon had besloten. Olmert wil met de opschorting van zijn offensief Amerikaanse inspanningen steunen die erop gericht zijn een internationale strijdmacht in Zuid-Libanon te stationeren.

Israëlische eenheden trokken donderdag volgens de Libanese politie naar de plaats Khiam in Libanon ongeveer zeven kilometer ten noorden van de Israëlische grens. Het leger van Israël liet weten dat het daarbij niet ging om het nieuwe en grote offensief maar enkel om een eerder ingezette actie tegen posities van Hezbollah bij Khiam.

Stad ingenomen

Israëlische militairen hebben na gevechten met strijders van de sjiitische Hezbollah-beweging de Zuid-Libanese plaats Marjayoun, ongeveer vijf kilometer van de Israëlische grens, ingenomen. Ook de nabijgelegen dorpen Burj al-Molouk en Qlaiah zijn in handen van de Israëliërs, meldden getuigen.

Voedselhulp

Israël verhindert dat de VN-missie in Libanon (Unifil) voedsel uitdeelt en andere humanitaire hulp verstrekt in het zuiden van Libanon. Een konvooi dat de Verenigde Naties naar het gebied willen sturen, kan niet op weg door de weigering van Israël ermee in te stemmen dat het konvooi veilig zijn doel bereikt.

Israël heeft evenmin gereageerd op verzoeken van Unifil om de weg tusen Beiroet en het zuidelijke Tyrus te heropenen met de aanleg van een geïmproviseerde brug over de rivier de Litani.

www.leidschdagblad.nl

Spoetnik
10-08-06, 12:25
15 Israelische soldaten gedood gisteren.
http://www.haaretz.com/hasen/spages/748556.html

vlegeltje
10-08-06, 12:39
Geplaatst door Spoetnik
15 Israelische soldaten gedood gisteren.
http://www.haaretz.com/hasen/spages/748556.html

Hé Spoetnik, is er in de Israelische media nog aandacht geweest voor dat mossad-netwerk dat begin juni in Libanon is opgepakt? Dat netwerk heeft in de loop der jaren een hoop politieke moorden gepleegd in de Libanon.

vlegeltje
10-08-06, 13:38
Geplaatst door vlegeltje
Hé Spoetnik, is er in de Israelische media nog aandacht geweest voor dat mossad-netwerk dat begin juni in Libanon is opgepakt? Dat netwerk heeft in de loop der jaren een hoop politieke moorden gepleegd in de Libanon.

Ha, ik heb zelf even gekeken.
De Haaretz heeft het bericht van 14 juni van de site gehaald, maar het is nog wel te vinden in de cache van google.


Lebanese paper says Israeli spy network uncovered

By Jack Khoury

Lebanese intelligence services say they have uncovered a spy network working for Israel, the Lebanese A-Safir daily newspaper reported yesterday.

According to the report, the network has been active since 1990 and was exposed in a complex operation dubbed "Surprise at Dawn." The operation was launched following the assassination of the Islamic Jihad secretary general in Lebanon Mahmoud al-Majdoub and his brother Nidal with a car bomb last month.

A senior Lebanese intelligence source predicted that the interrogation of suspects could lead to the exposure of Lebanese and Palestinian agents working for Israel on Lebanese soil.

The source said it was possible these agents were involved in a long series of explosions and assassinations in Lebanon.

According to the report, Lebanese intelligence identified the car used in the al-Majdoub assassination as owned by Mahmoud Qassem Rafa, 59, a retired policeman. Security forces began following the man after his financial situation radically improved several months ago.

Surveillance has been tightened in the past week and intelligence services wire-tapped into his phone. Rafa was arrested several days ago in the early hours of the morning coming home.

In his interrogation, Rafa confessed to his involvement in the al-Majdoub assassination, as well as in the killing of senior Hezbollah member Ali Salah and in several other incidents.

Lebanese intelligence services said that the investigation now focuses on the source of the explosives in the al-Majdoub assassination and on Rafa's network associates, some of whom already managed to flee the country.

http ://64.233.183.104/search?q=cache:Aes5NupwcJcJ:www .haaretz.com/hasen/spages/726030.html+Mahmoud+Rafa&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=5



Verder kan ik weinig info vinden over dit mossad moord-commando in de gevestigde media...

de wit
10-08-06, 13:45
Waarom zo negatief lees de bijbel en vooral de profeten dan kun je lezen hoe de God van Abraham Izaak en Jacob Israel en het vok steeds weer een uit weg bracht en dat is heden ten dagen ook nog zo :D

Spoetnik
10-08-06, 15:15
Geplaatst door vlegeltje
Hé Spoetnik, is er in de Israelische media nog aandacht geweest voor dat mossad-netwerk dat begin juni in Libanon is opgepakt? Dat netwerk heeft in de loop der jaren een hoop politieke moorden gepleegd in de Libanon.

Ik versta nog geen hebreeuws; maar over dit soort operaties wordt altijd heel geheimzinnig gedaan en vergeet niet dat alle artikelen over staatsveiligheid eerst door de militaire censuur moeten.

Note dat de haaretz, citeert uit Libanese bronnen.

vlegeltje
10-08-06, 16:20
Geplaatst door Spoetnik
Ik versta nog geen hebreeuws; maar over dit soort operaties wordt altijd heel geheimzinnig gedaan en vergeet niet dat alle artikelen over staatsveiligheid eerst door de militaire censuur moeten.

Note dat de haaretz, citeert uit Libanese bronnen.

Precies, en zelfs dat is nu weggecencureerd.

Maar behalve een bericht van Reuters is er nauwelijks iets te vinden over deze Israelische moordenaars. Ook niet in de internationale media.

Vreemd :verward:

Spoetnik
11-08-06, 19:19
Its on!
Olmert gives IDF green light to expand ground offensive
http://www.haaretz.com/hasen/spages/749566.html

Spoetnik
11-08-06, 20:11
Its off again:
20:56 SEC. COUNCIL TO MEET SHORTLY TO REVIEW CEASE-FIRE PLAN (News Agencies)
20:54 Officials in PM`s office: Cease-fire proposal good for Israel (Channel 10)
20:40 U.K. FOREIGN SEC.: CEASE-FIRE TO BE PRESENTED SAT. TO SEC. COUNCIL (Reuters)
20:39 U.K. FOREIGN SEC.: KEY SEC. COUNCIL MEMBERS REACH CEASE-FIRE DEAL (Reuters)
20:38 Israel says will halt ground offensive if satisfied with UN resolution (Reuters)

Spoetnik
13-08-06, 13:55
DEBKAfile adds Criticism is mounting in the Israeli public and army of the way prime minister Ehud Olmert, defense minister Amir Peretz and the cabinet conducted the Lebanon war now going into its second month, because of which Israel must forego its primary war goals.

Senior IDF officers blame the high proportion of fallen men at the front 1:2 against the Hizballah in the first two days of the broadened ground offensive to the tight time frame Olmert accepted for meeting an arbitrary ceasefire deadline set by the UN secretary for 0800 hours Monday, Aug. 14.

The army was given 60 hours to attain all the tactical goals of its final mission. The result in the last 48 hours has been slapdash improvisations and cut corners. The officers say the time remaining is too short for completing the vital siege of Tyre, Hizballah’s main S. Lebanese stronghold. A large stock of rockets and launchers has still to be eliminated there. Neither can the army finish by Monday morning, the clearing out of Hizballah fighters from the south - even from its bases in the more-or-less empty villages close to the Israel border.Hundreds of buildings are therefore being flattened by air or close-range fire.

In Saturday night media interviews, top-ranking generals made their disapproval of the government known. The chief of staff Lt. Gen Dan Halutz and OC northern command Maj Gen Udi Adam, in particular, let it be understood that the wide-scale ground finally permitted to go forward Friday shortly before the Security Council resolution had come two weeks too late and precious time had been lost.
http://www.debka.com/headline.php?hid=3098

Ik vraag me af of het IDF vannacht nog een laatste poging zal doen om Tyre te ontruimen.

Maarten
14-08-06, 15:19
Geplaatst door Spoetnik

Bedankt. Ik moet beter letten op wat je doet, Ik zit m'n aandacht hier in de verkeerde dingen te steken.

vlegeltje
14-08-06, 17:42
Geplaatst door Maarten
Bedankt. Ik moet beter letten op wat je doet, Ik zit m'n aandacht hier in de verkeerde dingen te steken.

:denk:


:tik: