PDA

Bekijk Volledige Versie : Niemand ontkomt meer aan de oorlog in Libanon



MaRiaH
05-08-06, 12:31
Niemand ontkomt meer aan de oorlog in Libanon
Achtergrond Van onze correspondent Ferry Biedermann


BEIROET - De Israëlische aanvallen op Libanon treffen inmiddels ook de christenen en soennieten, die zich in hun wijken nog veilig waanden. Het gebrek aan brandstof wordt intussen steeds nijpender.

Het wordt voor de inwoners van Libanon steeds moeilijker te ontkomen aan de gevolgen van de nu drie weken durende oorlog. Terwijl de strijd in het zuiden steeds heviger wordt, is de bevolking vrijdag verder geïsoleerd geraakt door de zware bombardementen van Israël op Beiroet en omgeving, op de uitvalswegen en op de grensovergangen.

Hulpgoederen voor de ongeveer 800 duizend ontheemden in het land kunnen hen nu nog moeilijker bereiken, omdat de laatste open weg naar Syrië, de cruciale ‘navelstreng’ naar het noorden, ook is afgesneden, aldus de Verenigde Naties. Ook de niet gevluchte bevolking maakt zich steeds meer zorgen over de bevoorrading.

Brandstof voor auto’s, elektriciteitscentrales en generatoren wordt al schaars. De prijzen van benzine op de zwarte markt zijn verveelvoudigd, de meeste pompen zijn dicht of er staan lange rijen voor. Israël heeft twee olietankers toestemming gegeven hun ladingen te lossen maar de eigenaren ervan vinden de veiligheidsgaranties te zwak.

Ziekenhuizen en waterpompstations dreigen binnenkort zonder stroom te zitten. Het prominente American University Hospital in Beiroet heeft al gezegd zondag te beginnen patiënten weg te sturen als er geen oplossing komt. Hulporganisaties waarschuwen voor epidemieën in het zuiden, door het tekort aan brandstof voor ziekenhuizen en waterpompen.

De zware bombardementen op Beiroet en omgeving van de afgelopen dagen hebben ook de voorzichtige hervatting van het leven daar de kop ingedrukt. Inwoners van de zwaar getroffen shi’itische zuidelijke wijken die net aan het terugkeren waren, zijn opnieuw gevlucht. Winkels en restaurants die weer open waren, nabij het nog altijd hermetisch gesloten centrum van de stad, zijn weer dicht.

De recentste aanvallen hebben ook geleid tot paniek onder de nog niet eerder getroffen bevolkingsgroepen, met name onder christenen. De nu afgesneden wegen voeren door het christelijke en soennitische deel van Libanon, waar de bevolking zich relatief veilig waande. De hoop dat de bevoorrading en verbinding met het buitenland via die gebieden mogelijk zou blijven, is nu de grond ingeboord.

De Libanezen maken zich verder zorgen over spanningen tussen de bevolkingsgroepen na afloop van de vijandelijkheden. De shi’ieten in de zuidelijke wijken van Beiroet en in het zuiden van het land voelen dat ze de zwaarste prijs betalen. De andere groeperingen zijn woedend op Hezbollah vanwege de vanuit hun optiek onnodige vernielingen die worden aangericht in hun land , dat na een lange burgeroorlog, de Israëlische bezetting en de pas in mei vorig jaar beëindigde Syrische aanwezigheid net was opgekrabbeld.

De spanningen nemen alleen maar toe door de aanwezigheid van grote groepen shi’itische vluchtelingen in christelijke en soennitische gebieden. Het leger, dat veel shi’ieten telt en waarschijnlijk pro-Hezbollah is, heeft al moeten ingrijpen om te voorkomen dat de vluchtelingen Hezbollah-vlaggen ophingen in christelijke gebieden .

De onmacht van de Libanese regering wordt intussen steeds zichtbaarder. De ministers hopen het leger aan hun zijde te houden door dagelijks indoctrinatiecursussen te geven. ‘We proberen de shi’itische soldaten voor te houden dat het geen nut heeft te vechten tegen Israël en gedood te worden’ , aldus een minister.

Dat het leger gebruikt kan worden om Hezbollah te ontwapenen, lijkt onrealistisch. De officieren zijn overwegend benoemd door de vorige, pro-Syrische en dus pro-Hezbollah regeringen.

Het enige alternatief, beginnen sommige christenen te zeggen, is een herbewapening van de andere bevolkingsgroepen om te tonen dat ze de macht van Hezbollah willen inperken. Het is een recept voor een nieuwe burgeroorlog.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article336612.ece/Niemand_ontkomt_meer_aan_de_oorlog_in_Libanon

MaRiaH
05-08-06, 12:54
Het is een recept voor een nieuwe burgeroorlog.

Ik hou niet van op zaken vooruit lopen maar het zou toch in- en in- triest zijn als dit conflict weer zou leiden tot een burgeroorlog.. :traan1:

super ick
05-08-06, 13:03
Ja het is een vreedzame stroming. Kijk maar naar de landen waar overwegend Sjiieten wonen.
Volgens mij zijn er twee mogelijkheden.
Of de er wonen vrijwel geen andersdenkenden of ze raken slaags. Zelfs hun Islamitische broeders pruimen ze niet. (zie Irak).

Ik begin werkelijk te geloven dat er een dictator van het kaliber Sadam Hoessein nodig is om ze onder de duim te houden. Nu storten ze Libanon in de ellende. Omdat het tegen Israel gericht is wordt er druk gedemonstreerd in de Arabische landen. (wat op zich al een geregiseerd lachertje is want als je een scheet laat verdwijn je al).
Hezbollah probeert zich nu op te werpen als de beschermer van Libanon. Waarschijnlijk trapt een groot deel van de bevolking er nog in ook. Enige vorm van nuance betrachten tegenover Israel is tenslotte not done.
Alles wat Israel doet is bij voorbaat slecht en zelfs kleutetjes krijgen deze haat met de paplepel ingegegoten. Geregiseerd door de overheid en politiek van het land waarin ze wonen zonder dat ze ooit een Jood in het echt gezien hebben.

Seif
05-08-06, 13:12
Geplaatst door super ick
Of de er wonen vrijwel geen andersdenkenden of ze raken slaags.

Op veel plekken in de wereld waar bevolkingsgroepen wonen die zeer van elkaar afwijken, ontstaan conflicten. Dat afwijken kan zijn qua kleur, religie, ideologie noem maar op. Het is om die reden dat ik al een tijdje pleit voor een importstop van moslims hier in Nederland. Uiteindelijk heb je de meeste kans op een vreedzame en stabiele samenleving als die samenleving zo homogeen mogelijk is. Ook dat is makkelijk te observeren door bijvoorbeeld naar de Scandinavische landen te kijken. Maar als je dat bepleit, dan word je door mensen zoals Qaiys beschuldigd van "nieuw racisme".

super ick
05-08-06, 15:58
Zoveel verschil HOORT er niet te zijn tussen een Sjiiet en Soenniet.
Geloven in dezelfde God. Dezelfde profeet.
Alleen de mensen die daarna kwamen en maar mensen zijn dus een hele marginale rol zouden moeten spelen tov Allah en de profeet, die mensen hebben hun geloof verscheurd en staan nu waar ze maar kunnen naar het leven.

MaRiaH
05-08-06, 23:22
Ik denk vaak, hoe kunnen wij nu de arrogantie hebben om mensen te weigeren die op zoek zijn naar een beter leven, die gevlucht zijn voor onrecht of vervolging.

Zolang als er mensen zijn hebben er volksverhuizingen bestaan om te kunnen overleven.

Over 100 jaar verdwijnt Nederland in zee..
Waar kunnen onze kleinkinderen dan terecht?

Seif
05-08-06, 23:34
Geplaatst door MaRiaH
Ik denk vaak, hoe kunnen wij nu de arrogantie hebben om mensen te weigeren die op zoek zijn naar een beter leven, die gevlucht zijn voor onrecht of vervolging.

Laat ik mezelf citeren:

Geen enkele samenleving heeft een oneindig absorbtievermogen.

Seif
05-08-06, 23:35
Geplaatst door klaaskop
Het punt is dat Nederland geen immigratieland is, geen immigratiebeleid kent.
Een stop alleen voor moslims vind ik niet terecht. Een algehele stop op mensen zonder opleiding. in wezen een immigratiebeleid zoals de VS en Canada dat bijvoorbeeld hebben, lijkt me een betere oplossing: mensen die iets aan de samenleving toevoegen, al meteen bij hun komst. Demografisch/sociologisch zou het ook nuttig zijn ye weten wat het "oplossend vermogen" van een samenleving is, hoevel immigranten opgenomen kunnen worden, zodat integratie soepel verloopt.
Het is natuurlijk van de gekke dat inhet verleden er migranten zijn geweest uit Indonesië, de Molukken, Hongarije, Tsjechië, Chinezen, Italianen, en dat buiten de eerste generatie toch weinig of geen problemen heeft gegeven, terwijl die eerste generatie ook geruisloos opgenomen werd en integreerde.
Ik denk dan ook, als ik nog eens kijk naar de regios van herkomst, dat het probleem niet het geloof is, maar het verschil in cultuur : bij Indonesiers, Molukkers ging het in wezen om mensen uit de (voormalige) kolonie, Hongaren en Tsjechen hadden toch meer gemeen met de cultuur hier in west-europa, idem vwb de Italianen, en de Chinezen werden opgevangen door de eigen groep.
In die tijd "schuurde" het ontbreken van immigratiebeleid niet .

Eigenlijk vind ik dat we helemaal af moeten van die obsessie met groei groei groei.

Terug naar 10 miljoen inwoners zou wenselijker zijn.

observer
05-08-06, 23:43
Geplaatst door Seif
Eigenlijk vind ik dat we helemaal af moeten van die obsessie met groei groei groei.

Terug naar 10 miljoen inwoners zou wenselijker zijn. daar wordt in het middenoosten aangewerkt :dood:

vlegeltje
06-08-06, 00:51
Geplaatst door Seif
Op veel plekken in de wereld waar bevolkingsgroepen wonen die zeer van elkaar afwijken, ontstaan conflicten. Dat afwijken kan zijn qua kleur,[...] Maar als je dat bepleit, dan word je [...]beschuldigd van "nieuw racisme".

Neuh, daar is niks nieuws aan.

Ouderwets onvervalst racisme, dat is het :)

HenkS
06-08-06, 02:54
Geplaatst door klaaskop
Het punt is dat Nederland geen immigratieland is, geen immigratiebeleid kent.
Een stop alleen voor moslims vind ik niet terecht. Een algehele stop op mensen zonder opleiding. in wezen een immigratiebeleid zoals de VS en Canada dat bijvoorbeeld hebben, lijkt me een betere oplossing: mensen die iets aan de samenleving toevoegen, al meteen bij hun komst. Demografisch/sociologisch zou het ook nuttig zijn ye weten wat het "oplossend vermogen" van een samenleving is, hoevel immigranten opgenomen kunnen worden, zodat integratie soepel verloopt.
Het is natuurlijk van de gekke dat inhet verleden er migranten zijn geweest uit Indonesië, de Molukken, Hongarije, Tsjechië, Chinezen, Italianen, en dat buiten de eerste generatie toch weinig of geen problemen heeft gegeven, terwijl die eerste generatie ook geruisloos opgenomen werd en integreerde.
Ik denk dan ook, als ik nog eens kijk naar de regios van herkomst, dat het probleem niet het geloof is, maar het verschil in cultuur : bij Indonesiers, Molukkers ging het in wezen om mensen uit de (voormalige) kolonie, Hongaren en Tsjechen hadden toch meer gemeen met de cultuur hier in west-europa, idem vwb de Italianen, en de Chinezen werden opgevangen door de eigen groep.
In die tijd "schuurde" het ontbreken van immigratiebeleid niet .

Wat je zou willen als conclusie van de lezers is overduidelijk Klaaskop.

En nu ik je toch aan de lijn heb.
In de inmiddels verwijderde draad over het etno-nationalisme van Israel
schreef je dat Israel een fifty-fifty bevolking had. Bedoelde je daarmee 50% joods en 50% niet-joods?
Ik zit weet je, nog midden in het proces van het verzamelen van feitenkennis.

HenkS
06-08-06, 03:14
Geplaatst door klaaskop
Ik geef mijn conclusie graag voor een betere.
Hoe dan ook, gedane zaken nemen geen keer, en we moeten roeien met de riemen die we hebben. ;)

Vwb de bevolkingssamenstelling van Israel: bij mijn weten was 50 procent - als het niet al een meerderheid is - arabisch.
Iets, dat ik ooit ergens heb gelezen, en in mijn geheugen is blijven hangen.
Nu ik op je vraag reageer, besef ik dat Wikipedia wellicht de juiste bevolkingssamenstelling zal vermelden.

Dan had je me bijna misleid. Leek mij onwaarschijnlijk en heb het inmiddels even opgezocht: 75% Joods en 21% Arabisch.

MaRiaH
06-08-06, 03:43
Geplaatst door HenkS
Dan had je me bijna misleid. Leek mij onwaarschijnlijk en heb het inmiddels even opgezocht: 75% Joods en 21% Arabisch.



Om precies te zijn:

Religie
76% joods
16% moslim
2% christen
2% druzen

Inwoners
– Dichtheid: 6,9 miljoen

De meerderheid van de joden is in Israël geboren (65%) en noemt zich seculier (51%). Slechts 15% van de joodse bevolking noemt zichzelf religieus en 34% traditioneel. De joodse bevolking leeft verspreid door het hele land, met grote concentraties in Jeruzalem, langs de kusten en in de valleien van Galilea. De meerderheid van de Arabieren is in Israël geboren en is moslim (16% van de Israëliërs). Kleinere Arabische groepen zijn christelijk en Druzisch (ieder minder dan 2%).

HenkS
06-08-06, 04:18
Geplaatst door MaRiaH
Om precies te zijn:

Religie
76% joods
16% moslim
2% christen
2% druzen

Inwoners
– Dichtheid: 6,9 miljoen

De meerderheid van de joden is in Israël geboren (65%) en noemt zich seculier (51%). Slechts 15% van de joodse bevolking noemt zichzelf religieus en 34% traditioneel. De joodse bevolking leeft verspreid door het hele land, met grote concentraties in Jeruzalem, langs de kusten en in de valleien van Galilea. De meerderheid van de Arabieren is in Israël geboren en is moslim (16% van de Israëliërs). Kleinere Arabische groepen zijn christelijk en Druzisch (ieder minder dan 2%).

Bedankt MaRiaH! En je persoonlijke mening ;-))