PDA

Bekijk Volledige Versie : Controversiële uitspraak van Olmert



Wide-O
07-08-06, 22:52
Zat wat te suffen bij Sky News, en hoorde (een paar keer) dat Olmert vandaag stelde dat "deze oorlog niet alleen voor ons in de regio is, maar voor alle Joden ter wereld".

Kan de uitspraak voorlopig wel niet terugvinden op http://www.skynews.co.uk :verward:

Een zeer aanmatigende uitspraak IMHO.

ronald
07-08-06, 23:04
Geplaatst door Wide-O
Zat wat te suffen bij Sky News, en hoorde (een paar keer) dat Olmert vandaag stelde dat "deze oorlog niet alleen voor ons in de regio is, maar voor alle Joden ter wereld".

Kan de uitspraak voorlopig wel niet terugvinden op http://www.skynews.co.uk :verward:

Een zeer aanmatigende uitspraak IMHO.


Als ik hier in Nederland wordt afgerekend op wat Israel doet, dan heeft hij gelijk. Wat in Seatle en Australie is gebeurd bevestigt dat alleen maar.

Wide-O
07-08-06, 23:10
Geplaatst door ronald
Als ik hier in Nederland wordt afgerekend op wat Israel doet, dan heeft hij gelijk. Wat in Seatle en Australie is gebeurd bevestigt dat alleen maar.

Ja nou, voorlopig kan ik het niet met een geschreven bron bevestigen, dus ik krijg zo meteen Al Sawt op m'n dak.

Echter, tenzij ik raaskal, was er meteen een commentaar van een diplomaat die dit erg betreurenswaardig vond, omdat "men altijd geprobeerd heeft dit conflict een nationalistisch conflict te laten zijn, en niet een religieus - laat staan etnisch".

Dus jij ziet niet in dat ie hiermee een doos van Pandora opentrekt ? Wonderlijk.

mark61
07-08-06, 23:32
Geplaatst door Wide-O
een nationalistisch conflict te laten zijn, en niet een religieus - laat staan etnisch".

Verbluffend. Moet die vent nog ff uitleggen hoe ie dat allemaal uit elkaar houdt. Wat houd je over als je van nat. rel. en etn. aftrekt? Not a whole lot.

~Panthera~
07-08-06, 23:37
:moe:

ronald
08-08-06, 04:16
Geplaatst door Wide-O
Ja nou, voorlopig kan ik het niet met een geschreven bron bevestigen, dus ik krijg zo meteen Al Sawt op m'n dak.

Echter, tenzij ik raaskal, was er meteen een commentaar van een diplomaat die dit erg betreurenswaardig vond, omdat "men altijd geprobeerd heeft dit conflict een nationalistisch conflict te laten zijn, en niet een religieus - laat staan etnisch".

Dus jij ziet niet in dat ie hiermee een doos van Pandora opentrekt ? Wonderlijk.


Ja...als je het gaat vertalen als: "Alle joden in de wereld: strijdt met ons!". Zo leest het boze oog het natuurlijk alleen....ik ben bang velen dus.

Pixelshade
08-08-06, 08:28
mn raketten staan nu op Amstelveen gericht

Wide-O
08-08-06, 08:41
Geplaatst door mark61
Verbluffend. Moet die vent nog ff uitleggen hoe ie dat allemaal uit elkaar houdt. Wat houd je over als je van nat. rel. en etn. aftrekt? Not a whole lot.

Een "staat", een doctrine/ideologie en een leger ?

Good Kahuna
08-08-06, 08:50
Geplaatst door Wide-O
Zat wat te suffen bij Sky News, en hoorde (een paar keer) dat Olmert vandaag stelde dat "deze oorlog niet alleen voor ons in de regio is, maar voor alle Joden ter wereld".

Kan de uitspraak voorlopig wel niet terugvinden op http://www.skynews.co.uk :verward:

Een zeer aanmatigende uitspraak IMHO.

Ik zie er eigenlijk niets anders in dan een antwoord op de oproep van Iran onlangs, dat alle moslimlanden Hezbollah moeten steunen. Lekker polariserend, dat wel.

Politieke jive voor "Let's get some more guys..."

Bron (http://frontpage.fok.nl/nieuws/66981)

_h4T3D_sE7eN
08-08-06, 09:03
“This is a war which is fought by all the Israelis. I believe that this is a war fought by all the Jews. This is the time when all of us can show the kind of solidarity which is so unique to the Jewish people. This is the time when we expect you, our friends from across all the communities in America and in the world, to come over here, and share with us the burden and the challenge.”


PM launches UJC campaign: This war fought by all Jews



(VIDEO) PM Ehud Olmert launches UJC campaign to raise millions for Israel (http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3287851,00.html)

mark61
08-08-06, 09:30
Geplaatst door Wide-O
Een "staat", een doctrine/ideologie en een leger ?

Daar heb je geen natie voor nodig. Was ook niet nodig, het grootste deel van de geschiedenis van de mensheid.

Een luchtvaartmaatschappij daarentegen is onontbeerlijk.

Wide-O
08-08-06, 09:39
Geplaatst door mark61
Daar heb je geen natie voor nodig. Was ook niet nodig, het grootste deel van de geschiedenis van de mensheid.

Een luchtvaartmaatschappij daarentegen is onontbeerlijk.

Ik denk dat we een beetje langs elkaar heenpraten... tot nu toe werd er een soort "scheiding" gehanteerd tussen zionisme en het jodendom, ook door prikkers hier. Ronald vind dat onderscheid onbestaande ("antizionisme is antisemitisme") en nu zegt Olmert ongeveer hetzelfde.

Dat Hezbollah hetzelfde doet is mij uiteraard bekend (oemma etc...). Maar ik had het nog niet eerder uit Israelische hoek gehoord.

Heb ik nou zo zitten slapen of is dit toch een nieuw "discours"?

mark61
08-08-06, 11:07
Geplaatst door Wide-O
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heenpraten... tot nu toe werd er een soort "scheiding" gehanteerd tussen zionisme en het jodendom, ook door prikkers hier. Ronald vind dat onderscheid onbestaande ("antizionisme is antisemitisme") en nu zegt Olmert ongeveer hetzelfde.

Dat Hezbollah hetzelfde doet is mij uiteraard bekend (oemma etc...). Maar ik had het nog niet eerder uit Israelische hoek gehoord.

Heb ik nou zo zitten slapen of is dit toch een nieuw "discours"?

Oh pardon.

Of Israelische staatslieden dat eerder durfden weet ik niet. Het ziet er inderdaad gedurfd uit.

_h4T3D_sE7eN
08-08-06, 11:09
Geplaatst door Pixelshade
in principe maakt hij nu van elke jood een zionist

En verklaart daarmee iedere jood vogelvrij ?

observer
08-08-06, 14:13
Geplaatst door ronald
Ja...als je het gaat vertalen als: "Alle joden in de wereld: strijdt met ons!". Zo leest het boze oog het natuurlijk alleen....ik ben bang velen dus. feitelijk zegt hij niets anders dan tientallen hier, als alle moslims zich erbij betrokken voelen waarom de joden dan niet

MaRiaH
08-08-06, 14:23
Geplaatst door observer
feitelijk zegt hij niets anders dan tientallen hier, als alle moslims zich erbij betrokken voelen waarom de joden dan niet

Ik vind het ook controversieel.

Het is niet onbegrijpelijk bezien in hetzelfde licht als jij het plaatst, maar het geeft weer onnodige escalatie en bovendien zijn de Israeli degenen die er altijd op hameren dat het niet alleen om joden gaat.

Zo spreekt Olmert zichzelf wel degelijk tegen.
Als hij dat inderdaad gezged zou hebben.

Al vind ik Wide-O een redelijk betrouwbare bron.. ;)

Spoetnik
08-08-06, 16:56
Geplaatst door Wide-O
Maar ik had het nog niet eerder uit Israelische hoek gehoord.

Sharon heeft ook wel dergelijke uitspraken gedaan hoor.

Zoals een paar jaar geleden toen er zoveel ophef was over anti-semitisme in Frankrijk. Toen zij hij zoiets als Israel is de enige veilige plek in de wereld voor Joden...

HenkS
09-08-06, 00:31
Geplaatst door mark61
Verbluffend. Moet die vent nog ff uitleggen hoe ie dat allemaal uit elkaar houdt. Wat houd je over als je van nat. rel. en etn. aftrekt? Not a whole lot.

Zou zo'n diplomaat er ook al geen verstand van hebben, Mark?
Wat het soms een Israelische diplomaat?

Qaiys
09-08-06, 00:43
Geplaatst door Spoetnik
Sharon heeft ook wel dergelijke uitspraken gedaan hoor.

Zoals een paar jaar geleden toen er zoveel ophef was over anti-semitisme in Frankrijk. Toen zij hij zoiets als Israel is de enige veilige plek in de wereld voor Joden...


Joodse antisemieten?

door Uitpers

De schendingen van joodse graven en aanslagen op synagogen in West-Europa zijn door de Israëlische autoriteiten en media met beide handen aangegrepen om een groeiend antisemitisme aan de kaak te stellen. Die aanslagen worden dan dikwijls in één adem genoemd met al wie kritiek heeft op Israël. Al meer dan vijftig jaar verdedigt de Israëlische propaganda zich – succesrijk – met de stelling dat kritiek op Israël en antisemitisme hetzelfde zijn. Maar zijn de talrijke joden die de voorbije weken zware kritiek hadden op de Israëlische moordmachine dan ook antisemieten?

« In Frankrijk is er een gevaarlijke golf van antisemitisme », zei Ariel Sharon half februari tegenover een groep Amerikaanse joden, eraan toevoegend dat Israël zich klaarmaakte om die ‘vervolgde joden’, die midden zes miljoen moslims leven, op te vangen. Sharons vice-minister van buitenlandse zaken, rabbijn Michael Melchior, had kort daarvoor ook al gelijkaardige uitspraken gedaan, waarop de Israëlische regering speciale kredieten uittrok om de inwijking van Franse joden aan te moedigen. Er is plaats genoeg in Israël, we zullen plaats maken door de Palestijnen te verdrijven, zegt uiterst-rechts luidop.

De regering Sharon giet dagelijks olie op het vuur. Zij en haar medestanders buiten Israël blazen het bestaande antisemitisme op tot een enorm gevaar voor het voortbestaan van de joodse gemeenschappen buiten Israël. De linkse kritieken op Israël worden afgedaan als ‘judofobie van uiterst-links’, op dezelfde voet te plaatsen als het klassieke antisemitisme van rechts. De aanhang van Sharons Groot-Israël gedachte mobiliseert in diverse landen. Duizenden betogers in Rome, 100.000 in Parijs in betogingen waarin Sharon als een held wordt vereerd en elke kritiek op Israël wordt afgedaan als een uiting van antisemitisme en judofobie.

In Israël bevecht de beweging ‘Vrede nu’ die stellingen met de moed der wanhoop. « Ik wil die kanker uit het lichaam van Israël rukken, want de bezetting is een kanker », zeggen vredesmilitanten over de bezetting van de Palestijnse gebieden. Alleen al voor dergelijke voorzichtige uitspraken worden ze door regeringskringen uitgescholden als verraders. De beweging Yesh Gvoul, voor steun aan de gewetensbezwaarden die niet in de bezette gebieden willen dienen, gaat een stapje verder. Op ‘Onafhankelijkheidsdag’ organiseerde zij met enkele honderden mensen een alternatieve herdenking om zich te distantiëren van de officiële. « Het enige wat we nu moeten doen is roepen en blijven roepen, anders worden we medeplichtig », zegt Yesh Gvoul. De beweging stelt zich niet louter moreel op maar veroordeelt uitdrukkelijk de bezetting. Sommigen gaan een belangrijke stap verder en noemden de strijd van de Palestijnen «rechtvaardig ».

De historicus Tom Segev waarschuwt dat de bezettingspolitiek dagelijks kandidaten voor zelfmoordacties voortbrengt. « Drie maanden geleden kondigde de Israëlische minister van Binnenlandse Zaken Ouzi Landau aan de Palestijnen te zullen bestrijden tot wanneer ze geen greintje hoop meer hebben. Deze koelbloedig onderhouden wanhoop vormt de voedingsbodem voor extreem geweld », schrijven een twintigtal Franse joodse intellectuelen die duidelijk stellen dat het Sharons moordmachine is die Palestijnse kamikazes voortbrengt. "Wij eisen de onmiddellijke toepassing van de Uno-resoluties, de onvoorwaardelijke terugtrekking van Israël uit de bezette gebieden, de ontmanteling van de kolonies en de onmiddellijke erkenning door de Europese Unie van een soevereine Palestijnse lekenstaat"", besluit die groep die de oorlogsmisdaden van Sharon aanklaagt.

De joodse stemmen tegen Sharons oorlogspolitiek zijn nog niet massaal. Niet iedereen gaat even ver als de auteur Georges-Arthur Goldschmidt die het heeft over de vroegere slachtoffers van het nazisme die beulen zijn geworden. Er zijn veel critici van de Israëlische regeringspolitiek voor minder als antisemiet bestempeld. Maar dergelijke stemmen zijn de beste remedie tegen het gevaar dat de Israëlische politiek het antisemitisme massaal aanwakkert – zoals Sharon het nochtans zou willen.

(Uitpers, mei 2002)


http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=468

HenkS
09-08-06, 02:32
Geplaatst door ronald
Als ik hier in Nederland wordt afgerekend op wat Israel doet, dan heeft hij gelijk. Wat in Seatle en Australie is gebeurd bevestigt dat alleen maar.

Iedereen die het beleid van Israel verdedigt kan hierop worden aangesproken. Jood of niet. Net als ik er op kan worden aangesproken dat ik er voor gekozen heb om voor de Palestijnen op te komen.

Het controversiele aspect van Olmert's uitspraak zit hem m.i. vooral in de tegenspraak met de waarschuwingen van joodse organisaties dat die organisaties en individuele joden niet mogen worden aangesproken op de daden van Israel. Dat dit zelfs antisemitisme zou zijn.

Dus die organisaties zullen nu wel eens moeten laten horen wat ze van de uitspraak van Olmert vinden. Olmert is per slot van rekening niet zomaar iemand.

Bovendien zijn Olmerts opvattingen dankbare munitie voor klassieke antisemieten en vooral de racistische vleugel van die fractie. Niet bij mensen, die als de meesten hier onderscheid kunnen maken tussen joden en zionisten, maar een heleboel anderen.
Je hebt je hier al verschillende malen geringschattend uitgelaten over mijn communicatie-deskundigheid.
Maar geloof me nou maar, die uitpraak zul je nog heel vaak tegenkomen. En als je er iets aan gelegen is om het antisemitisme in te dammen zou ik me wel degelijk druk erover maken. En niet met de beinvloedingstechnisch uitermate zwakke reflex komen dat alle joden ook nu al verantwoordelijk worden gehouden voor de daden van Israel.

Maarten
09-08-06, 05:34
Geplaatst door HenkS

Je hebt je hier al verschillende malen geringschattend uitgelaten over mijn communicatie-deskundigheid.

Beschuldigingen van Ronald kun je meteen in de prullenbak dumpen. Je kunt de mogelijkheid open houden, dat er een keer iets zinnigs tussen zit, maar verder wordt er door allerlei joden wel méer gerotzooid, dan enkel met antisemitisme. Die ruis is niet meer bij te houden.

Maar erg geinig dat verschil: joden niet mogen aanspreken op Israel, en de uitspraak van Olmert.
Massa's joden zullen echt woest zijn.

Joesoef
09-08-06, 05:55
Geplaatst door Good Kahuna
Ik zie er eigenlijk niets anders in dan een antwoord op de oproep van Iran onlangs, dat alle moslimlanden Hezbollah moeten steunen. Lekker polariserend, dat wel.

Politieke jive voor "Let's get some more guys..."

Bron (http://frontpage.fok.nl/nieuws/66981)


Er is toch een verschilletje. Israel doet dit soort uitspraken met de kop in de grond en alles ontkennend. Iran doet dit soort uitspraken vier overeind staande, een ieder aankijkend. Daarnaast moet je even kijken naar de reden, achtergrond en waar het om gaat.


De enige die er een geloofsconflict van maken zijn Israel en de VS. De palestijnen en Libanezen gaat het alleen om de bezetting.

Maarten
09-08-06, 07:10
Geplaatst door Joesoef

De enige die er een geloofsconflict van maken zijn Israel en de VS. De palestijnen en Libanezen gaat het alleen om de bezetting.

Nee, Hamas heeft in zijn beginselverklaring iets staan over eeuwig onveranderlijk Arabisch land of zoiets, met ik meen een religieuze motivatie. Ik hoorde Ashrawi daar een keer over tekeer gaan. Het is een bekend leerstuk, of een bekende term, maar ik weet niet hoe die heet. Maar dat geeft Israel dus de kans daarover tekeer te gaan.