PDA

Bekijk Volledige Versie : Onze correspondent in Libanon



Marsipulami
08-08-06, 16:43
Uranium

Het was een prachtig gruwelijke tekening. Een raket vliegt van de Verenigde Staten naar de Britse eilanden voor een tussenstop, raast door naar Israel en scheurt vervolgens de Libanese vlag in twee. De raket is een “GBU 28 bunker buster bomb,” een van de honderd “smart bombs” die het Pentagon, via haar trouwe hond in Londen, aan Israel leverde. Ik vermoed dat de Israelische luchtmacht ze wil gebruiken in haar jacht op het ultieme kwaad, Hassan Nasrallah, die vermoedelijk ergens in Beiroet onder de grond zit.

Deze “smart bombs” zijn werkelijk fantastische wapens. Je vangt namelijk twee vliegen in een klap. Allereerst, kun je met de met uranium verzwaarde koppen heel gemakkelijk bunkers en pantsers open splijten. Ten tweede, is het een heel handige manier om van je radioactief afval af te komen. Maar is dat niet gevaarlijk, zult u zich af vragen. Nou, dat dacht ik aanvankelijk ook. Ik maakte me zelfs even zorgen toen ik het “smart” nieuws hoorde. Ik bedoel, Nasrallah woont waarschijnlijk in zuid Beiroet, ik in oost, maar dat is niet zo gek ver van elkaar verwijderd. Bovendien heb ik de enorme stofwolken zien opstijgen, wanneer een Israelische F16 met een enkele bom een gebouw van 10 verdiepingen plat legt. Een beetje wind, en voila, de hele stad is een beetje bestraald.

Maar gelukkig is dat allemaal helemaal niet waar. Volgens het Amerikaanse leger, de Amerikaanse Ministeries van Energie en Defensie, en het Britse Ministerie van Defensie zijn er geen negatieve effecten voor de volksgezondheid of het milieu als gevolg van het produceren, testen en gebruiken van met uranium verzwaarde wapens of munitie. Nou, als zij het zeggen, dan zal het wel zo zijn, toch? Dit zijn immers de hoogste autoriteiten van democratisch verkozen regeringen, in landen waar vrijheid en openheid van zaken hoog in het vaandel staan. En wat weten wij gewone mensen ook. Wij hebben toch nooit dergelijke wapens gemaakt of gebruikt?

De Britten en Amerikanen hebben dat wel volop gedaan. Alleen al tijdens de laatste Golfoorlog gebruikten de Amerikanen zo’n 2200 ton met uranium verzwaarde wapens en ammunitie in Irak. Ook werden ze tijdens Operation Desert Storm ingezet en in de oorlog op de Balkan. Toevallig ontmoette ik vorige week Nikos Pilos, een Griekse Zuma fotograaf, die recentelijk een reportage had gemaakt over kinderziekenhuizen in Bagdad, waar het aantal kanker gevallen de laatste jaren schrikbarend is toegenomen. (http://www.zreportage.com/cancerkids). Prachtige gruwelijke fotos.

Ik besloot eens te googlen. En wat vond ik? Aws Albaiti, een Iraakse arts die van 1990 tot 1999 met Irakese kinderen in Bagdad werkte, claimt dat het aantal patienten met leukemie in die tijd vertwaalfvoudigd is. Onder volwassenen waren er 5 tot 6 maal zoveel gevallen. De VS introduceerden hun “smart bombs” in 1990.

Volgens Dragutin Ilic, een arts in Sarajevo, nam het aantal kanker gevallen, vooral leukemie, tussen 1995 en 2000 enorm toe. Amerikaanse vliegtuigen bombardeerden Bosnie in 1995. Een Servische dokter waarschuwt dat er een crisis op uit breken staat in Kosovo, waar “smart bombs” twee jaar geleden ingezet werden. Naar verluid, zou het grondwater besmet zijn. De wapens worden ook in verband gebracht met het zogenaamde “Golf Syndroom,” alsmede met het overlijden aan kanker van een aantal Europese soldaten, kort nadat ze terug keerden van de oorlog op de Balkan.

Echter, volgens de militaire autoriteiten van de VS, Engeland en ook de Navo is er geen enkel verband tussen de toename in kanker en het gebruik van “smart bombs.” Hoe kan het ook? Wat heeft radioactieve straling immers met kanker van doen? En wie gelooft u eerder? Een generaal in het vrije westen of de een of andere terroristendokter in Bagdad? Ik denk dat ik het wel weet ...

Nb stel dat Israel Beiroet "smart" bombardeert en mensen gaan kanker krijgen, of het grondwater raakt radioactief besmet, is ook dan Hezbollah verantwoordelijk wegens het zich verschansen tussen de burgerbevolking?


Peter Speetjens op 7 augustus 2006 om 14:07

De Standaard

Alim
08-08-06, 19:02
Langleven het verzet van Hizbullah!!!!!!!!

Oeroeboeroe
08-08-06, 22:24
Geplaatst door Alim
Langleven het verzet van Hizbullah!!!!!!!!

Dat ze zich verzetten is wel zeker. Of ze lang zullen leven is vraag twee.