PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfmoord groep meisjes voorkomen



~Panthera~
09-08-06, 10:12
106 Teletekst wo 09 aug
***************************************
Zelfmoord groep meisjes voorkomen

***************************************
` Twaalf meisjes uit Enschede hebben
elkaar begin dit jaar via chatboxen en
msn opgejut om zelfmoord te plegen.De
aanleiding was de zelfmoord van een
medeleerling.De meisjes van 12 tot 14
jaar zitten op het Stedelijk Lyceum.

De school schakelde de politie in om de
hype te stoppen.Een crisisteam waarin
onder anderen vertegenwoordigers van de
school,de politie,de gemeente en de GGD
zaten,voerde daarop gesprekken met de
meisjes.Een van de kinderen moest in
een kliniek worden opgenomen.

De gemeente gaat na de zomervakantie op
scholen waarschuwen tegen de uitwassen
van msn'en en chatten.

Good Kahuna
09-08-06, 10:21
Japanse toestanden. :moe:

~Panthera~
09-08-06, 10:29
Geplaatst door Good Kahuna
Japanse toestanden. :moe:


:moe: Behoorlijk; je moet je ogen ook op hun toetsenbord houden als ouder, das duidelijk.

Good Kahuna
09-08-06, 11:28
Geplaatst door ~Panthera~
:moe: Behoorlijk; je moet je ogen ook op hun toetsenbord houden als ouder, das duidelijk.

Da's onbegonnen werk. Het valt volgens mij niet mee om als ouder al die ontwikkelingen een beetje bij te benen.

MaRiaH
09-08-06, 11:31
Geplaatst door Good Kahuna
Da's onbegonnen werk. Het valt volgens mij niet mee om als ouder al die ontwikkelingen een beetje bij te benen.

Lijkt me ook lastig.

Wat ik wel een goede tip vind is geen PC's op slaapkamers..etc.

Gewoon in de huiskamer, dan kun je er toch een oogje op houden..
en mochten ze dan naakt voor de webcam gaan of zo, dan zie het meteen.. :blij: :moe:

~Panthera~
09-08-06, 11:36
Geplaatst door Good Kahuna
Da's onbegonnen werk. Het valt volgens mij niet mee om als ouder al die ontwikkelingen een beetje bij te benen.


Kan ook niet, dan mag je er wel naast gaan zitten. :hihi:

Good Kahuna
09-08-06, 11:41
Geplaatst door MaRiaH
Lijkt me ook lastig.

Wat ik wel een goede tip vind is geen PC's op slaapkamers..etc.

Gewoon in de huiskamer, dan kun je er toch een oogje op houden..
en mochten ze dan naakt voor de webcam gaan of zo, dan zie het meteen.. :blij: :moe:

:hihi: Goede tip inderdaad. Alleen de koptelefoon niet vergeten wanneer ze shootergames beginnen te spelen. :D

observer
09-08-06, 12:49
Geplaatst door Good Kahuna
:hihi: Goede tip inderdaad. Alleen de koptelefoon niet vergeten wanneer ze shootergames beginnen te spelen. :D voor hun ja

zowiezo de logs van de msn af en toe doorlezen, je kunt niet elk bericht zien tenslotte, laat ze het ook weten dat is al 90% oplossing, zo heeft mijn zus een paar klasgenootjes van haar dochter al kunnen aanspreken op het schoolplein over taalgebruik(en ze permanent geblokkeerd)

als extra kun je nog software op je pc zetten die het gebruik beperkt, bv door msn achter een wachtwoord te zetten (kan het niet gebruiken als je niet thuis bent) of met tijdslimiet zodat ze niet hele tijd achter de computer zitten

en natuurlijk de simpelste oplossing af en toe de netwerkkabel eruit trekken

Good Kahuna
09-08-06, 13:00
Geplaatst door observer
voor hun ja

zowiezo de logs van de msn af en toe doorlezen, je kunt niet elk bericht zien tenslotte, laat ze het ook weten dat is al 90% oplossing, zo heeft mijn zus een paar klasgenootjes van haar dochter al kunnen aanspreken op het schoolplein over taalgebruik(en ze permanent geblokkeerd)

Doorlezen van de MSN-gesprekken gaat wel ver. Da's hetzelfde als telefoongesprekken van je kinderen afluisteren op regelmatige basis. Ik vraag me af of dit niet de slechtste manier is om het vertrouwen van je puberende kind te behouden.

Maarja, het blijft een lastig probleem.

MaRiaH
09-08-06, 13:11
Geplaatst door Good Kahuna
Doorlezen van de MSN-gesprekken gaat wel ver. Da's hetzelfde als telefoongesprekken van je kinderen afluisteren op regelmatige basis. Ik vraag me af of dit niet de slechtste manier is om het vertrouwen van je puberende kind te behouden.

Maarja, het blijft een lastig probleem.

Je haalt me de worden uit de mond.

Ik was niet van plan om censuur te plegen. Absolute controle vind ik te ver gaan. Ik wil ook vertrouwen op hun common sence.

Veel zal daarbij afhangen van het karakter van het kind en de opvoeding en de mate waarin ze met vrijheid overweg kunnen.

mark61
10-08-06, 17:22
‘Ze realiseren zich dat ze sterfelijk zijn’
Psycholoog René Diekstra kent tal van voorbeelden van zelfmoordafspraken onder jongeren

Pubermeisjes in Enschede stookten elkaar op om zelfmoord te plegen, bleek gisteren. Het is geen ‘Twents verschijnsel’, zegt psycholoog René Diekstra. Een eeuw geleden werd er in Wenen al een symposium aan gewijd.
Door onze redacteur Jannetje Koelewijn, Amsterdam, 10 aug.

Wenen 1910. Californië 1967. Lille 1969. Londen 1977. Assen 1984. René Diekstra, hoogleraar psychologie, weet wel tien voorbeelden van andere keren dat scholieren elkaar aanspoorden om zelfmoord te plegen, na de zelfmoord van een of meer van hen. De GGD Twente zei gisteren dat de zelfmoordoproepen via internet van twaalf meisjes in Enschede als een ‘Twents probleem’ worden beschouwd, niet als iets landelijks. Volgens René Diekstra, die veel onderzoek deed naar zelfmoord onder adolescenten en een ‘gids over zelfmoord’ voor jongeren schreef, zijn ‘zelfmoordclusters’ op scholen een ‘bekend verschijnsel’, iets dat zich van tijd tot tijd voordoet en altijd veel beroering veroorzaakt.

In Wenen, zegt hij, waren er op een zeker moment zo veel scholieren die het probeerden, dat artsen en andere hulpverleners er een symposium over organiseerden. „Het eerste symposium over zelfmoord onder adolescenten uit de geschiedenis.” Op de scholen in Lille, Londen en Assen – daar ging het om leerlingen van het Nassau College – werden na de zelfmoorden projecten en programma’s georganiseerd om de leerlingen op andere gedachten te brengen. Maar die hielpen niet, zegt René Diekstra. „Er is nooit bewezen dat daardoor volgende zelfmoordclusters zijn tegengehouden. Soms werden leerlingen door alle aandacht juist op het idee gebracht.”

Op het Stedelijk Lyceum in Enschede werden klassengesprekken en ouderavonden gehouden nadat de school – in april dit jaar – ontdekt had hoe vriendinnen van het meisje dat zelfmoord had gepleegd, elkaar aan het opstoken waren om het ook te doen. Volgens René Diekstra is het „zinnig en noodzakelijk” om na de zelfmoord van één leerling meteen uit te zoeken welke leerlingen emotioneel het meest betrokken zijn. „Met hen moet je onmiddellijk gaan praten.” Maar klassengesprekken over zelfmoord zijn volgens hem alleen zinvol als onderdeel van een „breder programma”, waarin leerlingen „algemene vaardigheden” krijgen aangeleerd om met emotionele problemen om te gaan.

Gedachten over zelfmoord zijn onder adolescenten normaal, zegt Diekstra. Het komt door de „cognitieve veranderingen” die ze doormaken. „Ze leren in hypotheses denken. Hoe zou het zijn als ik er niet ben. Ze realiseren zich dat ze sterfelijk zijn. En ook dat ze macht hebben over hun eigen sterfelijkheid. Het heeft te maken met controle.” Hij pakt er gegevens bij uit de Rotterdamse Jeugdmonitor. Diekstra adviseert de gemeente Rotterdam in dit programma. „Aan een paar duizend zestienjarigen middelbare scholieren werd gevraagd of ze het afgelopen jaar wel eens serieus over zelfmoord hadden gedacht. Bij de jongens antwoordde 16 procent ja. Bij de meisjes 35 procent. Op de vraag of ze wel eens een poging hadden gedaan antwoordde 4 procent van de jongens en 12 procent van de meisjes met ja.”

Bij adolescenten die zelfmoord plegen, zegt Diekstra, is er altijd een „historie van emotionele of relationele problemen”. Maar er hoeft soms maar een klein incident te zijn om ze ertoe aan te zetten om het echt te doen. „Een ruzie met een andere leerling, een slecht cijfer voor een proefwerk.” En dan, zegt hij, kan het gebeuren dat klasgenoten of vrienden en vriendinnen zich zo identificeren dat ze het ook willen doen. Dat is volgens Diekstra dan niet omdat het zo stoer is. „Ik heb eens het dagboek gelezen van een meisje van 13 dat suïcide pleegde door van een gebouw te springen. Ze schreef over een vriendin met wie ze vaak over zelfmoord had gepraat. Ik spoorde die vriendin op en ik merkte dat zij ook heel suïcidaal was. Ze voelde zich verschrikkelijk schuldig, omdat zij het geweten had en het tegen niemand gezegd had. Ze zag het verdriet dat ermee was aangericht.”

Denkt Diekstra dat adolescenten elkaar door internet en mobiele telefoon meer kunnen opstoken dan vroeger? „Dat kan”, zegt hij. „We leven in een cultuur waarin het luchtruim steeds meer gevuld raakt met opinies en gedachten. Maar dat kan ook een relativerend effect hebben. Als je in de 18de eeuw helemaal in je eentje Die Leiden des jungen Werther zat te lezen en er was niemand om even mee te praten, dan kwam je er misschien wel eerder toe om er een einde aan te maken.”

Het gevaarlijkste is volgens Diekstra als adolescenten zelfmoord gaan romantiseren, als ze gaan denken dat het een „zinvolle levensvervulling” is, of iets „dappers”. Hij vertelt het verhaal van een jonge automonteur uit Kassel in Duitsland die was gaan joyriden met de auto van een klant en vervolgens was ontslagen. Die jongen klom daarna op de watertoren van Kassel en dreigde te springen. Politie erbij, brandweer erbij, niemand kon hem overreden om gewoon met de ladder naar beneden te komen. Totdat een vriendin van hem erbij werd gehaald. Haar lukte het wel om hem ervan te overtuigen dat hij geen zelfmoord moest plegen.

Maar wat gebeurde er toen hij weer naar beneden wilde gaan? De jongens die beneden naar hem stonden te kijken, begonnen te joelen. Lafaard! Je durft niet! De jongen klom weer naar boven en sprong alsnog. Diekstra: „Hier zag je hoe leeftijdgenoten elkaar kunnen beïnvloeden. Ze kunnen elkaar het leven weer inpraten. Maar ook de dood.”

-----

Baas plagiaat durft weer zijn neus te laten zien.

Divine_70
14-08-06, 13:55
Geplaatst door observer
voor hun ja

zowiezo de logs van de msn af en toe doorlezen, je kunt niet elk bericht zien tenslotte, laat ze het ook weten dat is al 90% oplossing,

Uitgesloten, je kan MSN zo instellen dat ie niets opslaat.

MaRiaH
14-08-06, 14:00
Geplaatst door mark61
‘Baas plagiaat durft weer zijn neus te laten zien.

Exactly my thougt.

Dacht dat ie in de VS zat na die hele affaire..