PDA

Bekijk Volledige Versie : Anders dansen op dezelfde pijpen.



Wortel
09-08-06, 20:25
ROTTERDAM (ANP) - Het orgel uit de Pauluskerk in Rotterdam verhuist na de sloop van het bekende kerkgebouw naar de nieuwe kerk van de hersteld hervormde gemeente in Middelharnis.

Organist Jan Blankers vindt het ontzettend jammer dat het „topinstrument” weg moet, maar in het nieuwe onderkomen van de Pauluskerk is geen plaats voor het middelgrote orgel. Blankers beschrijft het 45 jaar oude instrument als „een monument van de naoorlogse orgelbouw.”

„Het orgel heeft 1600 pijpen. Dat is echt veel te groot voor de nieuwe kerk”, aldus de organist, die het instrument al 21 jaar bespeelt. „Je kunt er heel genuanceerd op spelen.” Hij zegt dat hij een bijzondere band met het orgel heeft. Hij ziet het bijna dagelijks, omdat hij beroepskracht is in de kerk van ds. Hans Visser.

In de Pauluskerk in het centrum van Rotterdam worden (verslaafde) dak- en thuislozen opgevangen. Het pand staat op de nominatie om volgend jaar te worden gesloopt. Om de kerk is altijd veel te doen geweest, omdat het huidige gebouw een gebruikersruimte heeft.

De hersteld hervormde gemeente in Middelharnis wil het orgel graag overnemen. In het dorp op Goeree-Overflakkee verrijst een nieuw kerkgebouw waarin het instrument wel past.
ROTTERDAM (ANP) - Het orgel uit de Pauluskerk in Rotterdam verhuist na de sloop van het bekende kerkgebouw naar de nieuwe kerk van de hersteld hervormde gemeente in Middelharnis.

Organist Jan Blankers vindt het ontzettend jammer dat het „topinstrument” weg moet, maar in het nieuwe onderkomen van de Pauluskerk is geen plaats voor het middelgrote orgel. Blankers beschrijft het 45 jaar oude instrument als „een monument van de naoorlogse orgelbouw.”

„Het orgel heeft 1600 pijpen. Dat is echt veel te groot voor de nieuwe kerk”, aldus de organist, die het instrument al 21 jaar bespeelt. „Je kunt er heel genuanceerd op spelen.” Hij zegt dat hij een bijzondere band met het orgel heeft. Hij ziet het bijna dagelijks, omdat hij beroepskracht is in de kerk van ds. Hans Visser.

In de Pauluskerk in het centrum van Rotterdam worden (verslaafde) dak- en thuislozen opgevangen. Het pand staat op de nominatie om volgend jaar te worden gesloopt. Om de kerk is altijd veel te doen geweest, omdat het huidige gebouw een gebruikersruimte heeft.

De hersteld hervormde gemeente in Middelharnis wil het orgel graag overnemen. In het dorp op Goeree-Overflakkee verrijst een nieuw kerkgebouw waarin het instrument wel past.
ROTTERDAM (ANP) - Het orgel uit de Pauluskerk in Rotterdam verhuist na de sloop van het bekende kerkgebouw naar de nieuwe kerk van de hersteld hervormde gemeente in Middelharnis.

Organist Jan Blankers vindt het ontzettend jammer dat het „topinstrument” weg moet, maar in het nieuwe onderkomen van de Pauluskerk is geen plaats voor het middelgrote orgel. Blankers beschrijft het 45 jaar oude instrument als „een monument van de naoorlogse orgelbouw.”

„Het orgel heeft 1600 pijpen. Dat is echt veel te groot voor de nieuwe kerk”, aldus de organist, die het instrument al 21 jaar bespeelt. „Je kunt er heel genuanceerd op spelen.” Hij zegt dat hij een bijzondere band met het orgel heeft. Hij ziet het bijna dagelijks, omdat hij beroepskracht is in de kerk van ds. Hans Visser.

In de Pauluskerk in het centrum van Rotterdam worden (verslaafde) dak- en thuislozen opgevangen. Het pand staat op de nominatie om volgend jaar te worden gesloopt. Om de kerk is altijd veel te doen geweest, omdat het huidige gebouw een gebruikersruimte heeft.

De hersteld hervormde gemeente in Middelharnis wil het orgel graag overnemen. In het dorp op Goeree-Overflakkee verrijst een nieuw kerkgebouw waarin het instrument wel past.

Olive Yao
10-08-06, 00:15
Een keer had ik een baantje in een historische zaal waar een orgel stond. Rondleider sur place en langs zuilengangen en een kloostertuin. Mensen kwamen langs en vroegen of ze op het orgel mochten spelen. Mocht niet. Maar als ze het konden liet ik het ze toch doen. Kwam een organist langs die een prachtig concert gaf. Mensen in de zaal onder de indruk. Ik kreeg later een reprimande.

tr_imparator
10-08-06, 00:17
Geplaatst door Olive Yao
reprimande

:nerveus:

ff opzoeken..


re·pri·man·de (de ~, ~s)
1 berisping


be·ris·ping (de ~ (v.))
1 (~en) afkeurende uiting => reprimande, standje, terechtwijzing, verwijt
2 lichte straf, door een autoriteit gegeven


:boeps:


en dat was..? :D

mark61
10-08-06, 00:21
Geplaatst door tr_imparator
:nerveus:

ff opzoeken..

:boeps:


en dat was..? :D

bi tekme

tr_imparator
10-08-06, 00:23
Geplaatst door mark61
bi tekme


:hihi:


maar dit is nld he...ucuyorsun...

Olive Yao
10-08-06, 00:24
Geplaatst door tr_imparator
:nerveus:
Ja, word je nerveus als je een woord niet weet? Rustig blijven, tr_imp -


ff opzoeken..
nederlands of frans-nederslands woordenboek?


be·ris·ping (de ~ (v.))
1 (~en) afkeurende uiting => reprimande, standje, terechtwijzing, verwijt
Dat woord "standje" -:cheefbek:


2 lichte straf, door een autoriteit gegeven
:fuckit2:


:boeps:

en dat was..? :D
dat het orgel kapot kon gaan want je wist niet wat er gebeurt

mark61
10-08-06, 00:26
Geplaatst door tr_imparator
:hihi:


maar dit is nld he...ucuyorsun...

Azar demek yâni.

tr_imparator
10-08-06, 00:30
Geplaatst door Olive Yao
Ja, wordt je nerveus als je een woord niet weet? Rustig blijven, tr_imp -

:blauwkus:


nederlands of frans-nederslands woordenboek?

Nederlands.. :O




dat het orgel stuk kon gaan want je wist niet wat er gebeurt

dat is niet echt een reprimande he?

Olive Yao
10-08-06, 00:31
Geplaatst door tr_imparator
dat is niet echt een reprimande he?
Het begint dan met een reprimande en daar gaan ze dan daarna een reden voor geven, snap je?

tr_imparator
10-08-06, 00:32
Geplaatst door mark61
Azar demek yâni.

kreeg vandaag ook een reprimande :haha:

Ik vroeg iets ..kreeg ik geen antwoord..dus vroeg ik nog een keer hetzelfde..kreeg ik weer geen duidelijke antwoord..dus voor de derde keer was ut antwoord ''ik weet wat ik moet doen''

:wtf:

tr_imparator
10-08-06, 00:34
Geplaatst door Olive Yao
Het begint dan met een reprimande en daar gaan ze dan daarna een reden voor geven, snap je?

aha oké :D

Olive Yao
10-08-06, 00:38
Geplaatst door tr_imparator
kreeg vandaag ook een reprimande :haha:

Ik vroeg iets ..kreeg ik geen antwoord..dus vroeg ik nog een keer hetzelfde..kreeg ik weer geen duidelijke antwoord..dus voor de derde keer was ut antwoord ''ik weet wat ik moet doen''

:wtf:
Wat vroeg je?

mark61
10-08-06, 00:38
Geplaatst door tr_imparator
kreeg vandaag ook een reprimande :haha:

Ik vroeg iets ..kreeg ik geen antwoord..dus vroeg ik nog een keer hetzelfde..kreeg ik weer geen duidelijke antwoord..dus voor de derde keer was ut antwoord ''ik weet wat ik moet doen''

:wtf:

??

Olive Yao
10-08-06, 00:39
Geplaatst door mark61
??
Vaag he?

tr_imparator
10-08-06, 00:43
Geplaatst door Olive Yao
Wat vroeg je?


oke..moeder en ik als tolk ( :moe: ),..had een afspraak bij de diabetesverpleegkundige..( om de bepaalde tijd moet je naar de lab om je 'bloedsuikerspiegel op lange termijn' (glucose gebonden aan Hemoglobine) te meten...dus ik vroeg..wanneer we weer naar de lab moesten..(want ze(ma) was al lang niet gegaan..en de vorige keer zei ze(verpl.) het ook niet..dus dat was niet volgens het 'boekje' dat ik had geleerd...dus deed ik ''eigenwijs'' )..en toen later zei ze(verpl.) dus toen ik het voor de derde keer vroeg '' IK WEET WAT IK MOET DOEN'' maw... ''schrijf me niet de les voor..'' (ohh wtf dacht ik..dat ze daarom boos wordt)...zo irritant was ik toch niet? :p

mark61
10-08-06, 00:44
Geplaatst door tr_imparator
oke..moeder en ik als tolk ( :moe: ),..had een afspraak bij de diabetesverpleegkundige..( om de bepaalde tijd moet je naar de lab om je 'bloedsuikerspiegel op lange termijn' (glucose gebonden aan Hemoglobine) te meten...dus ik vroeg..wanneer we weer naar de lab moesten..(want ze was al lang niet gegaan..en de vorige keer zei ze het ook niet..dus dat was niet volgens het 'boekje' dat ik had geleerd...dus deed ik ''eigenwijs'' )..en toen later zei ze dus toen ik het voor de derde keer vroeg '' IK WEET WAT IK MOET DOEN'' maw... ''schrijf me niet de les voor..'' (ohh wtf dacht ik..dat ze daarom boos wordt)...zo irritant was ik toch niet? :p

Ehh...anne of hem$ire?

tr_imparator
10-08-06, 00:45
dus me moeder vraagt daarna.... ''wat zegt ze?''

dus ik zeggen: ' ze weet wat ze moet doen ' (ne yapacagini biliyormus)

:lol:

tr_imparator
10-08-06, 00:46
Geplaatst door mark61
Ehh...anne of hem$ire?

dat zei die domme verpleegkundige dus..

mark61
10-08-06, 00:57
Geplaatst door tr_imparator
dus me moeder vraagt daarna.... ''wat zegt ze?''

dus ik zeggen: ' ze weet wat ze moet doen ' (ne yapacagini biliyormus)

:lol:

:hihi: Tuhaf bi hem$ire.

tr_imparator
10-08-06, 00:57
Geplaatst door klaaskop
:hihi:
En je moeder .. naar jou ... :duim:

:hihi:


dat was natuurlijk een hele vage antwoord van mij..dus me moeder zei...ehmm..en toen legde ik het e.e.a. uit.. :hihi:

werd een hele conversatie in het turks...

aan het einde vroeg die verpleegkundige...wat zegt ze(je moeder)..

toen dacht ik ''Oohh ohh'' (*smoesje*)..anders zou het uit de hand kunnen lopen..

okey okey...het ging eigenlijk zo..:

ik was naturlijk woedend...vervolgens pakte ik een bijl die daar even stond...en sloeg ik het in haar schedel...dat herinnerde mij meteen aan m'n vorige moord die ik had gepleegd...waarbij ook de hersenen zo net als..gelei..over de grond liep..gemengd met helder rood bloed...en wat losse botten...ik geloof delen van de os frontalis.... :hihi:

Olive Yao
10-08-06, 00:59
Geplaatst door tr_imparator
de diabetesverpleegkundige (...) IK WEET WAT IK MOET DOEN'' maw... ''schrijf me niet de les voor..'' (ohh wtf dacht ik..dat ze daarom boos wordt)...zo irritant was ik toch niet? :p
Nee …


dat zei die domme verpleegkundige dus.. :corcky:
leuke interactie?

tr_imparator
10-08-06, 01:04
Geplaatst door Olive Yao
Nee …

:corcky:
leuke interactie?


wordt vevolgd...

tr_imparator
10-08-06, 01:07
Geplaatst door klaaskop


Reken maar dat ze wel wist wat ze deed ;)

Dus niet..maar mensen op hun fouten wijzen is niet echt...lief zeg maar..

:motorzaag

Olive Yao
10-08-06, 01:14
Geplaatst door tr_imparator
dat was natuurlijk een hele vage antwoord van mij..dus me moeder zei...ehmm..en toen legde ik het e.e.a. uit.. :hihi:

werd een hele conversatie in het turks...

aan het einde vroeg die verpleegkundige...wat zegt ze(je moeder)..

toen dacht ik ''Oohh ohh'' (*smoesje*)..anders zou het uit de hand kunnen lopen..

okey okey... ..:
:alien: YES
:chinees: 3 mensen ! ...
:afro: no problem

Het ging er toch gewoon om wanneer je moeder haar bloedsuikerspiegel zou laten controleren?

En t was een relaxte grijze zomermiddag ... :)

tr_imparator
10-08-06, 01:18
Geplaatst door Olive Yao
:alien: YES
:chinees: 3 mensen ! ...
:afro: no problem

Het ging er toch gewoon om wanneer je moeder haar bloedsuikerspiegel zou laten controleren?




Yep..



En t was een relaxte grijze zomermiddag ... :)


yep..de sfeer maakte het helemaal compleet... :D

Olive Yao
10-08-06, 01:50
Geplaatst door tr_imparator
wordt vevolgd...
Hou ons op de hoogte.

Wortel
10-08-06, 07:14
Had me niet voor kunnen stellen dat dit topic zo'n vlucht zou nemen.

@Olive, over die reprimande. Ware kunstzinnigheid wordt in sommige kringen helaas van lagere orde geacht dan schoolfrikkerige regelneverij. Blijf vooral brutaal zoeken naar de ruimte waarin zich de kunstzinnige ontroering kan blijven ontvouwen.


ik was naturlijk woedend...vervolgens pakte ik een bijl die daar even stond...en sloeg ik het in haar schedel...dat herinnerde mij meteen aan m'n vorige moord die ik had gepleegd...waarbij ook de hersenen zo net als..gelei..over de grond liep..gemengd met helder rood bloed...en wat losse botten...ik geloof delen van de os frontalis....

Saf inek sütünden Türk usüllerine göre imal edilmistir. :student:

Hoe klinken de kerkorgels in Turkije eigenlijk?

mark61
10-08-06, 08:43
Geplaatst door Wortel
Had me niet voor kunnen stellen dat dit topic zo'n vlucht zou nemen.

Ach ja, kan gebeuren. Er valt ook niet zoveel te discussiëren over 1600 orgelpijpen.


Hoe klinken de kerkorgels in Turkije eigenlijk?

Orthodoxen en orgels??

Wortel
10-08-06, 09:27
Orthodoxen en orgels??

Ik had ook eigenlijk moeten vragen hoe de polyfone kerkzang klinkt in Turkije, maar dan wordt ik weer zo'n topictrasher van mijn eigen topic.