PDA

Bekijk Volledige Versie : Veel glas in nieuwe moskee Leiden



Marsipulami
09-08-06, 23:30
Veel glas in nieuwe moskee Leiden
Geen bezwaren tegen bouwvergunning

Geplaatst op 9/8 '06 om 22:47u
Door Ton Huitink (Bron: Leids Dagblad)


LEIDEN (RKnieuws.net) - De moskee aan de Willem de Zwijgerlaan in Leiden wordt een gebouw met veel glas, van twee verdiepingen en een totaal vloeroppervlak van 2500 vierkante meter. Op piekmomenten moeten er 1500 mensen terechtkunnen. Tegen de bouwvergunning zijn geen bezwaren ingediend, zodat de moskee er eind 2008 kan staan.



Volgens Mohammed Bouras, vice-voorzitter van de Moskee Islamitische Vereniging, is de moskee bewust transparant ontworpen. "We hebben niets te verbergen. Het moet een gebouw worden waar iedereen zich welkom voelt, ook niet-moslims en niet-gelovigen. Iedere buurtbewoner moet er straks trots op zijn, hem zien als ’zijn moskee’. Dán pas zijn wij geslaagd.’’

De nieuwe moskee krijgt twee ingangen; een voor mannen en een voor vrouwen. Op de minaret, ook al van glas, komt nog een ’bijzondere verrassing’, zegt Bouras. Binnen is er een grote gebedsruimte, maar ook een bibliotheek, een cursus- en een jongerenruimte. "We gebruiken hem niet ’maar’ vijf keer per dag’’, zegt Bouras.

De nieuwe moskee maakt deel uit van grootse plannen voor Leiden-Noord. Op de kruising met de Marnixstraat gaat de Willem de Zwijgerlaan straks onder de grond, en die grond wordt een park. In dat park komt de nieuwe moskee te staan, op de plek waar voorheen de Van Voorthuijsenschool stond. De eerste paal gaat naar verwachting eind volgend jaar de grond in.

De totale kosten van de bouw worden geraamd op drie miljoen. Bouras zegt dat het eerste miljoen binnen is. Verder kan de MIV haar oude pand nog verkopen, er worden nog giften verwacht en de vereniging is met banken in gesprek over mogelijke leningen. De (mannelijke) leden van de moskee betalen een verplichte bijdrage, die afhangt van hun draagkracht en in termijnen mag worden voldaan, maar kan oplopen tot enkele duizende euro’s. "Dat kan betekenen dat je een jaar niet op vakantie kunt’’, erkent Bouras.

Marsipulami
09-08-06, 23:32
Geplaatst door Marsipulami
[SIZE=4]...en de vereniging is met banken in gesprek over mogelijke leningen....

Nounou...

Seif
09-08-06, 23:45
Worden er in België eigenlijk veel nieuwe moskeeën gebouwd, Mars?

mark61
09-08-06, 23:54
Geplaatst door Marsipulami
Geen bezwaren tegen bouwvergunning

:ego: Mijn lieve Leiden


De nieuwe moskee maakt deel uit van grootse plannen voor Leiden-Noord. Op de kruising met de Marnixstraat gaat de Willem de Zwijgerlaan straks onder de grond, en die grond wordt een park. In dat park komt de nieuwe moskee te staan,

Ik wist dat ik slecht geïnformeerd was over mijn eigen stad, maar zo slecht...tis bij mij om de hoek. :hihi:

rja2
10-08-06, 00:02
Geplaatst door Marsipulami
Nounou...
Rente, dat is haram, toch ?

Of zouden ze dat in een constructie stoppen, dat ze een vast bedrag betalen , zoals dertig jaar de rente vast, dat is zeer duur.

In het eigendom van die moskee zullen die banken niet geinteresseerd zijn, een moskee, is een moskee.

Wie houden ze voor de gek ?

tr_imparator
10-08-06, 00:04
Geplaatst door mark61
:ego: Mijn lieve Leiden



Ik wist dat ik slecht geïnformeerd was over mijn eigen stad, maar zo slecht...tis bij mij om de hoek. :hihi:


opeens weet je het...je wordt moslim..


:nerveus:

(ayaklarina cami geliyor..daha ne istiyorsun?) :haha:

mark61
10-08-06, 00:06
Geplaatst door tr_imparator
opeens weet je het...je wordt moslim..


:nerveus:

(ayaklarina cami geliyor..daha ne istiyorsun?) :haha:

En azindan Türk olsun. Daha kolay. :hihi:

tr_imparator
10-08-06, 00:09
Geplaatst door mark61
En azindan Türk olsun. Daha kolay. :hihi:


istersen sende turk ol yani..gurur duyariz... :haha:



http://www.turkishconsulate.nl/Rotterdam/vatandas5.htm

mark61
10-08-06, 00:11
Geplaatst door tr_imparator
istersen sende turk ol yani..gurur duyariz... :haha:

Emin misin? :hihi: Benim gibi bi Türko belki de gurur vermiyo.

tr_imparator
10-08-06, 00:13
Geplaatst door mark61
Emin misin? :hihi: Benim gibi bi Türko belki de gurur vermiyo.

:stomp:

icabina bakariz canim.. :hihi:

mark61
10-08-06, 00:19
Geplaatst door tr_imparator
:stomp:

icabina bakariz canim.. :hihi:

Bir nedense birden biraz irkiliyorum...

tr_imparator
10-08-06, 00:21
Geplaatst door mark61
Bir nedense birden biraz irkiliyorum...


:denk:


wordt niks met jou..praat weer hollands hoor.. :p

mark61
10-08-06, 00:23
Geplaatst door tr_imparator
:denk:


wordt niks met jou..praat weer hollands hoor.. :p

Dacht ik ook. Pfff, ontsnapt aan nationalisatie

tr_imparator
10-08-06, 00:36
Geplaatst door mark61
Dacht ik ook. Pfff, ontsnapt aan nationalisatie


bovendien ben je veels te trots op jouw LEIDEN.



:verrassin

mark61
10-08-06, 00:40
Geplaatst door tr_imparator
bovendien ben je veels te trots op jouw LEIDEN.



:verrassin

Mag een Turkse Leidenaar niet trots zijn op zijn memleket? :ego: