PDA

Bekijk Volledige Versie : Website Rent-a-priest erg succesvol



Seif
10-08-06, 16:20
Website Rent-a-priest erg succesvol

Uitgegeven: 9 augustus 2006 17:25
Laatst gewijzigd: 9 augustus 2006 17:35

FOCHTELOO - De website www.rentapriest.nl van Jan Schonewille uit Fochteloo is vier maanden na de ingebruikname erg succesvol. De 52-jarige emeritus predikant zette de site samen met twee andere geestelijken op, maar inmiddels hebben zich nog negen andere geestelijken uit heel Nederland gemeld om het team te versterken.

Volgens Schonewille hebben Nederlanders die niet aan een kerk verbonden zijn, bij een bijzondere gelegenheid behoefte aan een predikant of priester. "Ongeveer 60 procent van de Nederlanders is geen lid meer van een kerk. Maar mensen zijn religieuze wezens en vooral op keerpunten in het leven is er vaak behoefte aan religie. Daar spelen wij op in. De meeste verzoeken die we krijgen, zijn voor doopplechtigheden en huwelijken", zegt de predikant uit Fochteloo.

Rent-a-priest richt zich op heel Nederland en op mensen van allerlei achtergronden. Tot de geestelijken die aan het initiatief meewerken, behoren twee vroegere rooms-katholieke priesters die om het verplichte celibaat hun ambt hebben neergelegd. Ook hebben we een doopsgezinde predikant en een paar voorgangers uit de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), zegt Schonewille.

Er lopen nu twaalf verzoeken om een geestelijke. De predikant uit Fochteloo geniet van de reacties die hij op het initiatief krijgt. "Hier kan ik mijn bevlogenheid in kwijt. Dit mag van mij zo doorgaan.", zegt hij.

Bron: NU.nl (http://www.nu.nl/news/799201/57/Website_Rent-a-priest_erg_succesvol.html)