PDA

Bekijk Volledige Versie : Ikea-catalogus streeft de Bijbel voorbij



Marsipulami
10-08-06, 22:01
Ikea-catalogus streeft de Bijbel voorbij
door Jasper van de Kerkhof


De Ikea-catalogus is de Bijbel gepasseerd als het meest verspreide drukwerk ter wereld. De nieuwe editie, die vandaag wordt gepresenteerd, verschijnt in een oplage van 175 miljoen stuks.
DEN HAAG - Een dezer dagen valt hij in de bus: de nieuwste editie van de Ikea-catalogus.

Weinigen zullen zich realiseren dat het visitekaartje van de Zweedse meubelgigant met afstand het meest verspreide drukwerk ter wereld is. De Bijbel, eeuwenlang onbetwist op nummer één, is op forse achterstand gezet. De catalogus verschijnt dit jaar in een oplage van 175 miljoen stuks - in 35 landen en 27 talen.

Alleen al in Nederland krijgen 6,1 miljoen huishoudens het boekwerk thuisbezorgd. Uit eigen onderzoek van Ikea blijkt dat driekwart van de Nederlanders de catalogus ook echt bekijkt, zestig procent van de gezinnen bewaart de editie tot er weer een nieuwe uitkomt.

„In veel huishoudens ligt onze catalogus in de la of op de salontafel. Zodra ze iets nieuws willen, is dat de eerste bron om ideeën uit te putten,“ verklaart Ikea-voorlichter Ellen van den Boomgaard het succes. „Internet is in opkomst, maar de catalogus zal nog wel een tijdje blijven bestaan.“ Hoeveel exemplaren er jaarlijks van de Bijbel worden verspreid, is niet met zekerheid te zeggen.

Schattingen lopen uiteen van 50 tot 100 miljoen. In elk geval zijn het er flink minder dan de Ikea-catalogus, waarvan de oplage bovendien elk jaar gestaag groeit.

Mirjam Vermeij van het Nederlands Bijbel Genootschap ligt er niet wakker van. „Het is een beetje appels met peren vergelijken. De Ikea-catalogus is gratis, voor een Bijbel moet meestal worden betaald. Van de nieuwe Bijbelvertaling zijn sinds oktober 2004 alleen al in Nederland 750.000 stuks verkocht, dat is toch ook niet mis.“ Bovendien is de Bijbel volgens Vermeij wel degelijk nummer één als ook rekening wordt gehouden met de tientallen miljoenen Bijbelfragmenten die jaarlijks worden gedrukt. „Ook wat talen betreft winnen wij het,“ tekent ze aan.

Vermeij: „De Bijbel is integraal vertaald in 600 talen.“

Panty’s

Ikea-oprichter Ingvar Kamprad begon in de jaren veertig een postorder-bedrijf, dat alles verkocht wat los en vast zat, van pennen tot panty’s. In 1951 verscheen de eerste catalogus en kwam de verkoop van betaalbare designmeubelen centraal te staan. In Nederland verscheen de catalogus voor het eerst in 1978, gelijktijdig met de komst van de eerste Ikea-vestiging in Sliedrecht.

De catalogus is overal vrijwel hetzelfde, al zijn er kleine regionale verschillen. „In islamitische landen nemen we bijvoorbeeld geen foto van een drankenkabinet op,“ verduidelijkt Van den Boomgaard. Het boekwerk wordt gemaakt in het Zweedse Älmhult, de thuisbasis van Ikea. Op de foto’s staan zowel professionele modellen als medewerkers van de lokale vestiging. Ikea staat erom bekend dat het geen cent onnodig uitgeeft.

Dat de Ikea-catalogus de Bijbel voorbijstreeft is meer dan ironisch in het licht van de bijna evangelische uitstraling die het concern zichzelf heeft aangemeten. Oprichter Kamprad schreef in 1976 een pamflet met de veelzeggende titel ’Testament van een meubelmaker’. Daarin hield de grote roerganger, die ondanks zijn rijkdom een zeer sober leven leidt, zijn werknemers een soort moderne tien geboden voor, zoals: ’offer zo min mogelijk tijd op aan zinloze activiteiten’ en: ’alleen als je slaapt maak je geen fouten’. GPD

observer
10-08-06, 22:03
een ikea meubel in elkaar zetten is een spiritueel gebeuren


hels dat wel maar toch

ronald
10-08-06, 22:06
Je hebt bij die producten inderdaad veel hulp van boven nodig...maar eh...is ie niet gratis?

~Panthera~
10-08-06, 22:37
De catalogus is ook het enige leuke. :hihi:

mark61
10-08-06, 23:10
Die Kampdinges is een ouwe racist. Heeft wel es verklaard dat ie alleen in bepaalde 'beschaafde' landen zo'n tent wil openen.

Intussen zit Turkije te smachten naar IKEA.

observer
11-08-06, 08:28
Geplaatst door mark61
Die Kampdinges is een ouwe racist. Heeft wel es verklaard dat ie alleen in bepaalde 'beschaafde' landen zo'n tent wil openen.

Intussen zit Turkije te smachten naar IKEA. zijn er toch nog veel beschaafde landen en mensen gezien het aantal

De ikea methode werkt denk ik alleen in rijke landen je moet tenslotte als ikea onderaan de markt kunnen gaan zitten, voor de turken zou ikea de porche van de meubelmarkt worden

Morosian
11-08-06, 08:34
Ikea - God : 1 - 0

observer
11-08-06, 09:30
Geplaatst door Morosian
Ikea - God : 1 - 0 niet eerlijk god was afgeleid, hij probeerde 1 van hun kasten in elkaar te zetten

Wortel
11-08-06, 09:46
Het is weer Plundra.

Good Kahuna
11-08-06, 10:10
Ik moet niks van Ikea hebben. Ik was er net nog even voor het restaurant. Pure consumentenfuik die tent, het duurde een tijdje eer ik de uitgang had gevonden.

~Panthera~
11-08-06, 10:18
Geplaatst door Good Kahuna
Ik moet niks van Ikea hebben. Ik was er net nog even voor het restaurant. Pure consumentenfuik die tent, het duurde een tijdje eer ik de uitgang had gevonden.



Ontbijtje gehaald ? :hihi:

Good Kahuna
11-08-06, 10:25
Geplaatst door ~Panthera~
Ontbijtje gehaald ? :hihi:

Op jacht naar saucijzenbroodjes voor mij en een paar collega's. En helemaal voor niets, want die hebben ze pas om 2 uur 's middags. Wat een belachelijk tijdstip om die broodjes te gaan bakken, want tegen die tijd zitten we al bijna aan het bier.

Het enige dat ik aan de wandeling over hield was dat ik even buiten kon spelen met m'n nieuwe paraplu. Ik voelde me onkwetsbaar in de regen...

~Panthera~
11-08-06, 10:41
Geplaatst door Good Kahuna
Op jacht naar saucijzenbroodjes voor mij en een paar collega's. En helemaal voor niets, want die hebben ze pas om 2 uur 's middags. Wat een belachelijk tijdstip om die broodjes te gaan bakken, want tegen die tijd zitten we al bijna aan het bier.

Het enige dat ik aan de wandeling over hield was dat ik even buiten kon spelen met m'n nieuwe paraplu. Ik voelde me onkwetsbaar in de regen...


Saucijzenbroodjes om 2 uur ? :moe: perfecte timing zeg.

:tik:

Vind die ontbijtjes wel grappig: het feit dat er een gekookt eitje bij zit; leuk verzonnen.
Kost ook geen fuck: 1 eurie.

http://www.ikea.com/ms/nl_NL/img/ikea_near_you/local_promotion_ads/homepage_175x100/ontbijt_plundra_175x100.gif

observer
11-08-06, 12:51
eigenlijk heeft ikea ook wel veel weg van godsdienst

-het concept is wazig maar iedereen zegt het te begrijpen
-de handleiding is onbruikbaar
-onderdelen die cruciaal zijn vind je zelden wanneer je het nodig hebt
-en net als je het vertrouwt is de kans dat het zaakje instort niet denkbeeldig

Good Kahuna
11-08-06, 13:19
Geplaatst door ~Panthera~
Saucijzenbroodjes om 2 uur ? :moe: perfecte timing zeg.

:tik:

Vind die ontbijtjes wel grappig: het feit dat er een gekookt eitje bij zit; leuk verzonnen.
Kost ook geen fuck: 1 eurie.

http://www.ikea.com/ms/nl_NL/img/ikea_near_you/local_promotion_ads/homepage_175x100/ontbijt_plundra_175x100.gif

Klopt, als je van ontbijt houdt schijnt het een aanrader te zijn. Ik was zelf meer gefascineerd door de gerookte zalm met dillesaus.

mark61
11-08-06, 13:23
Geplaatst door observer
zijn er toch nog veel beschaafde landen en mensen gezien het aantal

De ikea methode werkt denk ik alleen in rijke landen je moet tenslotte als ikea onderaan de markt kunnen gaan zitten, voor de turken zou ikea de porche van de meubelmarkt worden

Waarom moet dat? Je moet gewoon klanten hebben. In grote derdewereldlanden is altijd een middenklasse die groter is dan bijv. de groep klanten in NL.

Morosian
11-08-06, 13:29
Geplaatst door observer
eigenlijk heeft ikea ook wel veel weg van godsdienst

-het concept is wazig maar iedereen zegt het te begrijpen
-de handleiding is onbruikbaar
-onderdelen die cruciaal zijn vind je zelden wanneer je het nodig hebt
-en net als je het vertrouwt is de kans dat het zaakje instort niet denkbeeldig

:)

observer
11-08-06, 15:23
Geplaatst door mark61
Waarom moet dat? Je moet gewoon klanten hebben. In grote derdewereldlanden is altijd een middenklasse die groter is dan bijv. de groep klanten in NL. er zijn diverse redenen, de ikea strategie werkt het beste als er duurdere alternatieven zijn (net als h&m ed) bovendien moet er een zekere welvaart in een land voordat mensen geld en tijd overhebben voor dit soort uitgaven ipv bezig zijn met overleven

sidi bibi
11-08-06, 15:51
Geplaatst door mark61
Waarom moet dat? Je moet gewoon klanten hebben. In grote derdewereldlanden is altijd een middenklasse die groter is dan bijv. de groep klanten in NL. Zo ist maar net, hier heet zo'n keten KITEA, zou dat nou plagiaat zijn, van staatsmaffia MARJANE.