PDA

Bekijk Volledige Versie : Nu op Nederland 3: Werkloosheid allochtonen ligt aan bedrijfsleven



Qaiys
11-08-06, 21:32
Directrice van Randstad zegt dat het hoge werkloosheid ligt aan het denken in Allochtoon-autochtoon. Bedrijfsleven is de hoofdschuldige. Nu op Nederland 3.

97 % van de marokkaanse dames vind het natuurlijk dat ze gaan werken, Turkse dames 85 % en autochtonen 73 %, het is een fabeltje dat allochtone dames niet willen werken.

Politiek moet eens feer creeren dat wij open naar andere culturen kijken.

Allochtone jongeren moeten niet gefrustreerd worden door ze een eerlijke kans op werk te onthouden.

etc...

MaRiaH
11-08-06, 22:08
Geplaatst door Qaiys
Directrice van Randstad zegt dat het hoge werkloosheid ligt aan het denken in Allochtoon-autochtoon. Bedrijfsleven is de hoofdschuldige. Nu op Nederland 3.

97 % van de marokkaanse dames vind het natuurlijk dat ze gaan werken, Turkse dames 85 % en autochtonen 73 %, het is een fabeltje dat allochtone dames niet willen werken.

Politiek moet eens feer creeren dat wij open naar andere culturen kijken.

Allochtone jongeren moeten niet gefrustreerd worden door ze een eerlijke kans op werk te onthouden.

etc...

Ik ben helaas te laat ..
jammer.

De argumenten die je hier kort noemt kan ik onderschrijven.
Het bedrijfsleven is de grootste boosdoener. Toch denk ik dat er meer factoren een rol spelen, ook aan de kant van allochtonen.

barfly
11-08-06, 22:48
Nederland moet ophouden een scheiding aan te brengen in de samenleving door te spreken van allochtonen en autochtonen. Nederland moet mensen die zijn geboren in Nederland een Nederlands paspoort geven.

En dan op weg naar een homogene samenleving met een eigen cultuur. Maarja :)

MaRiaH
11-08-06, 23:15
Geplaatst door barfly
Nederland moet ophouden een scheiding aan te brengen in de samenleving door te spreken van allochtonen en autochtonen. Nederland moet mensen die zijn geboren in Nederland een Nederlands paspoort geven.

En dan op weg naar een homogene samenleving met een eigen cultuur. Maarja :)

Ja maar mensen worden vaak beoordeeld op uiterlijke verschillen.
Dus dat zal slechts ten dele bijdragen.

barfly
11-08-06, 23:18
Geplaatst door MaRiaH
Ja maar mensen worden vaak beoordeeld op uiterlijke verschillen.
Dus dat zal slechts ten dele bijdragen.

Je moet ergens eerst wel een stap nemen voor je in beweging bent.

Daarna onderzoek naar de redenen van discriminatie. En die redenen wegnemen.

Qaiys
11-08-06, 23:19
Geplaatst door barfly
Nederland moet ophouden een scheiding aan te brengen in de samenleving door te spreken van allochtonen en autochtonen. Nederland moet mensen die zijn geboren in Nederland een Nederlands paspoort geven.

Dat is het probleem niet, de meesten hebben al een Nederlandse paspoort of kunnen het zo krijgen.


En dan op weg naar een homogene samenleving met een eigen cultuur. Maarja :) Dat is een illussie, de Nederlanders zijn zelf niet eens homogeen en hebben zelf niet eens een homogene cultuur. De politiek en andere aasgieren legt onnodig teveel een nadruk op de verschillen zoals allochtoon en autochtoon.

Qaiys
11-08-06, 23:22
Geplaatst door barfly
Je moet ergens eerst wel een stap nemen voor je in beweging bent.

Daarna onderzoek naar de redenen van discriminatie. En die redenen wegnemen.

de oorzaak is voor mij duidelijk. Na de val van het communisme werden heleboel verworvenheden doel van de liberalen om die terug te draaien. Dat kon alleen door een nadruk te leggen op de allochtonen. Die werden gebruikt als bliksemafleider om allerlei sociale verworvenheden langzaam en onopvallend af te schaffen.

barfly
11-08-06, 23:26
Geplaatst door Qaiys
Dat is het probleem niet, de meesten hebben al een Nederlandse paspoort of kunnen het zo krijgen.

Dat is een illussie, de Nederlanders zijn zelf niet eens homogeen en hebben zelf niet eens een homogene cultuur. De politiek en andere aasgieren legt onnodig teveel een nadruk op de verschillen zoals allochtoon en autochtoon.

De Nederlanders zijn tamelijk homogeen en zullen vaak naar elkaar toe trekken. Zie de klachten over buitenlandse campings bijv.

Alleen hebben Nederlanders een soort waming-up nodig als het gaat om nieuwkomers. Geen etikette opplakken aan een nieuwkomer neemt bepaalde redenen tot discriminatie weg.

Uiteraard kan eea niet van een kant komen uitsluitend.

IbnRushd
11-08-06, 23:27
Geplaatst door Ifegineia
Gaat het nou om de allochtonen of om Turken en Marokkanen.
Als het bij de >130 nationaliteiten in Nederland wel werkt maar bij Turken en Marokkanen niet (wat ik betwijfel - Turken doen het prima) heeft het weinig met de autochtone visie op allochtonen te maken.

Hmm dus wanneer die autochtoontjes wel een goede visie hebben over die andere 129 allochtoontjes dan is er geen sprake van discriminatie. Want volgens jouw regel zijn Marokkanen definitief geen allochtonen. Nou ja, zo zeg je het niet, maar je impliceert wel dat Marokkanen een uitzondering op de regel is. Toch?

barfly
11-08-06, 23:29
Geplaatst door Qaiys
de oorzaak is voor mij duidelijk. Na de val van het communisme werden heleboel verworvenheden doel van de liberalen om die terug te draaien. Dat kon alleen door een nadruk te leggen op de allochtonen. Die werden gebruikt als bliksemafleider om allerlei sociale verworvenheden langzaam en onopvallend af te schaffen.

Wat je nu zegt, is eigenlijk dat het niet met discriminatie te maken heeft?

Qaiys
11-08-06, 23:34
Geplaatst door barfly
Wat je nu zegt, is eigenlijk dat het niet met discriminatie te maken heeft?

Het gepeupel praat je zo racisme aan. Als je er maar lang genoeg over doorzaagt dan kun je iedere minderheid in het verdomhoekje schoppen en is het zo aangeleerd. Werkgevers zijn ook gewone mensen.

Nederland heeft niets anders de laatste 16-18 jaar gedaan.

Seif
11-08-06, 23:37
Geplaatst door Qaiys
de oorzaak is voor mij duidelijk. Na de val van het communisme werden heleboel verworvenheden doel van de liberalen om die terug te draaien. Dat kon alleen door een nadruk te leggen op de allochtonen. Die werden gebruikt als bliksemafleider om allerlei sociale verworvenheden langzaam en onopvallend af te schaffen.

Is er ooit iets niet de schuld van ons blanke Westerlingen?

Qaiys
11-08-06, 23:37
Geplaatst door barfly
De Nederlanders zijn tamelijk homogeen en zullen vaak naar elkaar toe trekken. Zie de klachten over buitenlandse campings bijv.

Alleen hebben Nederlanders een soort waming-up nodig als het gaat om nieuwkomers. Geen etikette opplakken aan een nieuwkomer neemt bepaalde redenen tot discriminatie weg.

Uiteraard kan eea niet van een kant komen uitsluitend.

Ze lijken homogeen maar ik weet beter. Ik ben tussen verschillende autochtonen opgegroeid ik weet hoe groot het verschil kan zijn. De meeste allochtonen waarmee ik opgegroeid ben zijn zo geintegreerd dat als je met ze praat je niet eens door hebt dat het allochtonen zijn.

MaRiaH
11-08-06, 23:40
Geplaatst door Qaiys
Ze lijken homogeen maar ik weet beter. Ik ben tussen verschillende autochtonen opgegroeid ik weet hoe groot het verschil kan zijn. De meeste allochtonen waarmee ik opgegroeid ben zijn zo geintegreerd dat als je met ze praat je niet eens door hebt dat het allochtonen zijn.

En die vinden dan wel een baan?

barfly
11-08-06, 23:43
Geplaatst door Qaiys
Het gepeupel praat je zo racisme aan. Als je er maar lang genoeg over doorzaagt dan kun je iedere minderheid in het verdomhoekje schoppen en is het zo aangeleerd. Werkgevers zijn ook gewone mensen.

Nederland heeft niets anders de laatste 16-18 jaar gedaan.

T spijt me dat ik het zeg jongen. Maar minderheden dienen zich met mate aan te passen.

Qaiys
11-08-06, 23:53
Geplaatst door MaRiaH
En die vinden dan wel een baan? De meesten werken al voor de tijd dat men in Nederland begon met het criminaliseren van de allochtonen of hebben een baan gevonden in de tijd dat het goed ging met de economie. Diegenen die in de latere tijd door een reorganisatie hun baan verloren hebben kunnen ondanks hun ervaring en opleidingen moeilijk aan een baan komen.

MaRiaH
12-08-06, 00:03
Geplaatst door Qaiys
De meesten werken al voor de tijd dat men in Nederland begon met het criminaliseren van de allochtonen of hebben een baan gevonden in de tijd dat het goed ging met de economie. Diegenen die in de latere tijd door een reorganisatie hun baan verloren hebben kunnen ondanks hun ervaring en opleidingen moeilijk aan een baan komen.

Hmmz. Goed dan zullen ook andere discriminerende factoren een grote rol spelen: zoals de naam, geen netwerk, etc.

Ik denk namelijk dat werkgevers de neiging hebben de voorkeur te geven aan mensen die op hen lijken (ook bij autochtonen). Schijnt menselijk te zijn.

Dus zou het logisch lijken dat als je niet 'merkt' dat -zoals jij zegt- het allochtonen zijn, dat ze dan geen probleem zouden moeten hebebn met het vinden van werk.

knuppeltje
12-08-06, 09:59
Geplaatst door barfly
T spijt me dat ik het zeg jongen. Maar minderheden dienen zich met mate aan te passen.


Nou vind ik dat iedereen zich een beetje moet aanpassen.

Maar spijt kan ik daar weer niet over hebben.

sidi bibi
12-08-06, 10:27
Geplaatst door barfly
Nederland moet ophouden een scheiding aan te brengen in de samenleving door te spreken van allochtonen en autochtonen. Nederland moet mensen die zijn geboren in Nederland een Nederlands paspoort geven.

En dan op weg naar een homogene samenleving met een eigen cultuur. Maarja :) Homogene samenleving, eigen cultuur? Dat wordt wel saai, een samenleving die divers is brengt juist leven in de brouwerij en wat maakt zo'n paspoort nou uit, het is een middel tot identificatie. En die Nederlandse cultuur, is die dan zo verheven? Er lopen in Nederland te veel mensen rond met het idee dat ze op een geisoleerd eiland wonen, die niet mee willen groeien met de rest van de wereld, wat is cultuur nou toch, die bouw je toch op in geisoleerde samenlevingen van vroeger tijden, dat bestaat toch gewoon niet meer

sidi bibi
12-08-06, 10:35
Geplaatst door barfly
T spijt me dat ik het zeg jongen. Maar minderheden dienen zich met mate aan te passen. Aan wat?

sidi bibi
12-08-06, 10:46
Geplaatst door IbnRushd
Hmm dus wanneer die autochtoontjes wel een goede visie hebben over die andere 129 allochtoontjes dan is er geen sprake van discriminatie. Want volgens jouw regel zijn Marokkanen definitief geen allochtonen. Nou ja, zo zeg je het niet, maar je impliceert wel dat Marokkanen een uitzondering op de regel is. Toch? Ik hoop niemand te beledigen maar ik vind dat veel Marokkanen letterlijk bij alles wat er gebeurd de ander aanwijzen als de veroorzaker , dat gebeurd ook hier, bij bv een aanrijdinkje, altijd het bekende geschreeuw waar anderen zich ook nog inmengen, bij sociale misstanden is het cliché de dieven uit Rabat, ik mis individualisme

IbnRushd
12-08-06, 12:37
Geplaatst door sidi bibi
Ik hoop niemand te beledigen maar ik vind dat veel Marokkanen letterlijk bij alles wat er gebeurd de ander aanwijzen als de veroorzaker , dat gebeurd ook hier, bij bv een aanrijdinkje, altijd het bekende geschreeuw waar anderen zich ook nog inmengen, bij sociale misstanden is het cliché de dieven uit Rabat, ik mis individualisme

Wat is veel? De rest is onzin. Hoe lang woon je al in Marokko?

Nelis70
12-08-06, 12:52
Geplaatst door Qaiys
de oorzaak is voor mij duidelijk. Na de val van het communisme werden heleboel verworvenheden doel van de liberalen om die terug te draaien. Dat kon alleen door een nadruk te leggen op de allochtonen. Die werden gebruikt als bliksemafleider om allerlei sociale verworvenheden langzaam en onopvallend af te schaffen.

Precies, en het heeft helemaal niets, maar dan ook helemaal niets te maken met te begrijpen (maar te bestrijden) angst voor het onbekende bij de werkgevers - een in alle lagen en alle talen en alle culturen voorkomend verschijnsel, met ervaringen met taalproblemen, ervaringen met verschillen arbeidscultuur (en daaruit evt. verkeerde conclusies trekken, of met het geen tijd hebben die op te lossen, omdat je alle zeilen bij moet zetten in een slechte economie), of wat voor andere reden dan ook.

Met een inktzwarte mensbeeld, en een extreme voorliefde voor het om zeep helpen van nuance, zullen we in NL niet snel een oplossing voor welk probleem dan ook vinden.

sidi bibi
12-08-06, 13:54
Geplaatst door IbnRushd
Wat is veel? De rest is onzin. Hoe lang woon je al in Marokko? Dat mag je wat mij betreft best onzin noemen want het zal beslist aan mij liggen maar bij zowat alles wat hier gebeurd wat een conflictsituatie kan veroorzaken wordt met het vingertje naar een ander gewezen of ligt de oorzaak elders, ze hebben het nooit gedaan, al het feitelijke in de omgekeerde richting duwen. Ik noem maar een voorbeeldje, ik heb een tuin zoals in Nederland, gewoon open zonder die gevangenismuren eromheen om denkbeeldige dieven en loerende ogen buiten te houden, na aanplant was de eerste dag al alles opgevreten door de geiten, naar de eigenaar, ja meneer,dan moet u er maar een muur ombouwen, ja maar ik wil open tuin en jouw geiten er niet in, maggik misschien? Uiteindelijk, na 2 jaar en de geiten een keer gepakt te hebben en op het gemeentehuis weer heb losgelaten, waar ze ook zo'n leuke binnentuin hadden, is mijn tuin lekker open en de geiten weg. Ja wat is veel, ik kan alleen maar zeggen omdat ik nooit tot tellingen ben overgegaan en alleen uit ervaringen, vééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééé ééééééééééééééééééééééééél. Ik ken het land 20 jaar, woon er 2 en mijn tuin 5

IbnRushd
12-08-06, 14:08
Geplaatst door sidi bibi
Dat mag je wat mij betreft best onzin noemen want het zal beslist aan mij liggen maar bij zowat alles wat hier gebeurd wat een conflictsituatie kan veroorzaken wordt met het vingertje naar een ander gewezen of ligt de oorzaak elders, ze hebben het nooit gedaan, al het feitelijke in de omgekeerde richting duwen. Ik noem maar een voorbeeldje, ik heb een tuin zoals in Nederland, gewoon open zonder die gevangenismuren eromheen om denkbeeldige dieven en loerende ogen buiten te houden, na aanplant was de eerste dag al alles opgevreten door de geiten, naar de eigenaar, ja meneer,dan moet u er maar een muur ombouwen, ja maar ik wil open tuin en jouw geiten er niet in, maggik misschien? Uiteindelijk, na 2 jaar en de geiten een keer gepakt te hebben en op het gemeentehuis weer heb losgelaten, waar ze ook zo'n leuke binnentuin hadden, is mijn tuin lekker open en de geiten weg. Ja wat is veel, ik kan alleen maar zeggen omdat ik nooit tot tellingen ben overgegaan en alleen uit ervaringen, vééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééé ééééééééééééééééééééééééél. Ik ken het land 20 jaar, woon er 2 en mijn tuin 5

Kun je dat ook in cijfers uitdrukken dat 'veel'? Het blijft subjectief.

sidi bibi
12-08-06, 14:26
Geplaatst door IbnRushd
Kun je dat ook in cijfers uitdrukken dat 'veel'? Het blijft subjectief. 99.9 %, nou je zin? :cheefbek:

IbnRushd
12-08-06, 14:39
Geplaatst door sidi bibi
99.9 %, nou je zin? :cheefbek:

Een leugen dus.

mark61
12-08-06, 14:42
Geplaatst door Nelis70
Met een inktzwartE mensbeeld, en een extreme voorliefde voor het om zeep helpen van nuance, zullen we in NL niet snel een oplossing voor welk probleem dan ook vinden.

:hihi: Je begint al helemaal schaaps te praten.

Zag laatst nog zo'n docu over een NLMaroc jongen in het leerlingenstelsel, of hoe dat tegenwoordig heet. Grootste moeite die jongen erin te houden, totaal ongemotiveerd, verschijnt regelmatig niet, daarnaar gevraagd komt ie met 100 kutsmoesjes.

Op een gegeven moment schrikt ie, krijgt spijt en met moeite een tweede kans. Gaat net goed geloof ik.

mark61
12-08-06, 14:44
Boeiende discussie heren. :hihi:

Hoe woont je tuin al 5 jaar in Marokko, Sidi? :)

sidi bibi
12-08-06, 15:08
Geplaatst door IbnRushd
Een leugen dus. Denk je dat mij nou wat intereseerd of jij dat een leugen vindt, ik ga alleen maar af op mijn eigen ervaringen hier en dat is vingertje wijzen en zig-zaggen zoals ze het hier noemen

sidi bibi
12-08-06, 15:13
Geplaatst door mark61
Boeiende discussie heren. :hihi:

Hoe woont je tuin al 5 jaar in Marokko, Sidi? :) Zinsopbouw was niet al te best, ok :boeps:

Qaiys
12-08-06, 15:18
Geplaatst door mark61
:hihi: Je begint al helemaal schaaps te praten.

Zag laatst nog zo'n docu over een NLMaroc jongen in het leerlingenstelsel, of hoe dat tegenwoordig heet. Grootste moeite die jongen erin te houden, totaal ongemotiveerd, verschijnt regelmatig niet, daarnaar gevraagd komt ie met 100 kutsmoesjes.

Op een gegeven moment schrikt ie, krijgt spijt en met moeite een tweede kans. Gaat net goed geloof ik.

Zulke beelden bepalen dan de gedachtes over Marokkanen. Het moet dan wel aan de Marokkanen liggen, het bewijs is de dan de docu.

MaRiaH
12-08-06, 15:20
Geplaatst door Qaiys
Directrice van Randstad zegt dat het hoge werkloosheid ligt aan het denken in Allochtoon-autochtoon. Bedrijfsleven is de hoofdschuldige. Nu op Nederland 3.

97 % van de marokkaanse dames vind het natuurlijk dat ze gaan werken, Turkse dames 85 % en autochtonen 73 %, het is een fabeltje dat allochtone dames niet willen werken.

Politiek moet eens feer creeren dat wij open naar andere culturen kijken.

Allochtone jongeren moeten niet gefrustreerd worden door ze een eerlijke kans op werk te onthouden.

etc...

Ik heb de herhaling van Nova gezien.
Het was Mirjam Sijmons, de directeur van Content. (niet Randstad)

Wat ze zei daar stond ik 100% achter.
Zij was toch positief over de toekomst.
Haar visie is de mijne. Goed betoog.

:duim:

Wie gaat straks het werk doen (http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=4546&selectArchiveDay=6)

Jaja die vrouwen zien het zo gek nog niet he? :lachu:

Qaiys
12-08-06, 15:30
Geplaatst door MaRiaH
Ik heb de herhaling van Nova gezien.
Het was Mirjam Sijmons, de directeur van Content. (niet Randstad)

Wat ze zei daar stond ik 100% achter.
Zij was toch positief over de toekomst.
Haar visie is de mijne. Goed betoog.

:duim:

Wie gaat straks het werk doen (http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=4546&selectArchiveDay=6)

Jaja die vrouwen zien het zo gek nog niet he? :lachu:

Het was een zeer positieve vrouw. Die hoeft voorlopig niet alleen achter het aanrecht te staan, hoeft ook geen zwijgplicht, wel een deegroller voor de rechtse lullen. Horizontaliteit is geen onderhandelingsitem.

sidi bibi
12-08-06, 15:34
Geplaatst door Qaiys
Zulke beelden bepalen dan het gedachtes over marokkanen. Het moet dan wel aan de marokkanen liggen, het bewijs is de dan de docu. Waar komen die analfabeten hier dan vandaan, vooropgesteld dat ontzettend veel jongeren knokken voor hun toekomst. Maar d'r is ook een verschrikkelijk groot deel die afhaakt, met "er is toch geen toekomst", "voor een baan is een kruiwagen nodig", "5 jaar wachten voor een baan". Gedeeltelijk ook wel waar, maar ook hier, met een opleiding altijd meer kans dan met niks, avondscholen kosten voor mij althans bijna niets, heb er verschillende betaald maar het liep steeds op niets uit. Maar wel bergen jongeren aan de straat, vaak tot een uur in de nacht

Qaiys
12-08-06, 15:39
Geplaatst door sidi bibi
Waar komen die analfabeten hier dan vandaan, vooropgesteld dat ontzettend veel jongeren knokken voor hun toekomst. Maar d'r is ook een verschrikkelijk groot deel die afhaakt, met "er is toch geen toekomst", "voor een baan is een kruiwagen nodig", "5 jaar wachten voor een baan". Gedeeltelijk ook wel waar, maar ook hier, met een opleiding altijd meer kans dan met niks, avondscholen kosten voor mij althans bijna niets, heb er verschillende betaald maar het liep steeds op niets uit.

Als je de uitzending niet gezien hebt ga ik niet met je praten.


Maar wel bergen jongeren aan de straat, vaak tot een uur in de nacht Waar? Zit je nu in Marokko of Nederland?

sidi bibi
12-08-06, 15:43
Geplaatst door Qaiys
Als je de uitzending niet gezien hebt ga ik niet met je praten.

Waar? Zit je nu in Marokko of Nederland? In Sidi Mimoune aan de Souss, ik heb ook nog een parabool, we zijn hier niet zo achterlijk als je denkt

MaRiaH
12-08-06, 15:54
Geplaatst door Qaiys
Het was een zeer positieve vrouw. Die hoeft voorlopig niet alleen achter het aanrecht te staan, hoeft ook geen zwijgplicht, wel een deegroller voor de rechtse lullen. Horizontaliteit is geen onderhandelingsitem.

:haha:

Kan ik mee leven. :duim:

MaRiaH
12-08-06, 15:56
Geplaatst door sidi bibi
Waar komen die analfabeten hier dan vandaan, vooropgesteld dat ontzettend veel jongeren knokken voor hun toekomst. Maar d'r is ook een verschrikkelijk groot deel die afhaakt, met "er is toch geen toekomst", "voor een baan is een kruiwagen nodig", "5 jaar wachten voor een baan". Gedeeltelijk ook wel waar, maar ook hier, met een opleiding altijd meer kans dan met niks, avondscholen kosten voor mij althans bijna niets, heb er verschillende betaald maar het liep steeds op niets uit. Maar wel bergen jongeren aan de straat, vaak tot een uur in de nacht

beetje overtrokken vooroordeel.
Althans als je het over NL hebt.

Hoe het in Marokko is weet ik niet.

Qaiys
12-08-06, 16:03
Geplaatst door sidi bibi
In Sidi Mimoune aan de Souss, ik heb ook nog een parabool, we zijn hier niet zo achterlijk als je denkt

Daar heb ik niet om gevraagd. Ik stelde een andere vraag.

sidi bibi
12-08-06, 16:05
Geplaatst door MaRiaH
beetje overtrokken vooroordeel.
Althans als je het over NL hebt.

Hoe het in Marokko is weet ik niet. Ik heb het over Maroc, aan de Souss, leven in deze cultuur, hoe het overkomt en probeer in de vragende vorm

sidi bibi
12-08-06, 16:08
Geplaatst door Qaiys
Daar heb ik niet om gevraagd. Ik stelde een andere vraag. Parabool is satelietontvanger, alle vragen waren beantwoord, jij nog steeds niet over je schoenmaat

Qaiys
12-08-06, 16:12
Geplaatst door sidi bibi
Parabool is satelietontvanger, alle vragen waren beantwoord, jij nog steeds niet over je schoenmaat

Kennelijk zit daar je zwakte dat je de vraag niet wilt beantwoorden.

mark61
12-08-06, 16:46
Geplaatst door sidi bibi
Zinsopbouw was niet al te best, ok :boeps:

Nou ik weet niet, begreep alleen niet wat je wilde zeggen. Ws. toch zoiets als dat je tuin al 5 jaar bestaat, niet?

Wide-O
12-08-06, 17:14
Was het nou Randstad of Content ? Is nogal een klein verschilletje :)

(lijkt een detail, maar is het niet)

MaRiaH
12-08-06, 17:20
Geplaatst door Wide-O
Was het nou Randstad of Content ? Is nogal een klein verschilletje :)

(lijkt een detail, maar is het niet)

Content.

Daarover een gesprek met Mirjam Sijmons, directeur van uitzendorganisatie Content.

Nelis70
12-08-06, 17:22
Geplaatst door Qaiys
Zulke beelden bepalen dan de gedachtes over Marokkanen. Het moet dan wel aan de Marokkanen liggen, het bewijs is de dan de docu.

Als er alleen maar dat soort docu's zouden worden uitgezonden en geen tegengeluiden dan wordt het de werkgevers niet makkelijk gemaakt gemotiveerd te raken voor in het dienst nemen van marokkanen. Klopt natuurlijk. Ik heb het idee dat de overheid ziet dat het zichzelf in de vingers zou snijden als ze niets doet aan het genoemde probleem. Het werkt volgens mij ook niet om de bestaande problemen op de arbeidsvloer helemaal niet meer te benoemen. Het politiek hypercorrecte model werkt ook niet. En cultuurverschillen heb je nou eenmaal niet binnen één of twee generaties opgelost.

Wide-O
12-08-06, 17:29
Geplaatst door MaRiaH
Content.

Hmmm, een club die al jaren te koop staat dus, en een nichespeler is geworden (R. is de grootste in NL/B baaitheweei).

Ik ben het trouwens oneens met die mevrouw: het is geen of/of verhaal. Vaak is het racisme (bij de klant, bij de consulent(e)), vaak is er een gebrek aan motivatie van de uitzendkracht/gedetacheerde etc... Of zelfs een "ze gaan mij toch niet willen, die Westerlingen..."

Maak zelf een zin met schoentje, aan, past.

Het is wel juist dat klanten soms doorgeven "liefst geen Marokkanen sturen". Daar is (toendertijd ?) Interlabor in België voor veroordeeld trouwens, dat ze dat zo noteerden in hun bestanden. Enfin, nu noteren ze "houdt niet van de Middellandse zee" of zo, is niet te bewijzen meer :)

Aan de andere kant staan sommige bedrijven te springen om personeel, vast, tijdelijk, met drie benen, van Pluto, maakt niet uit. En die krijgen het dan weer niet ingevuld.

Zodra we allemaal snappen dat het probleem niet eenduidig is te verklaren, kunnen we misschien (heel misschien) beginnen om oplossingen te zoeken. En zelfs dan zal het niet gemakkelijk zijn.

mark61
12-08-06, 17:31
Geplaatst door Qaiys
Zulke beelden bepalen dan de gedachtes over Marokkanen. Het moet dan wel aan de Marokkanen liggen, het bewijs is de dan de docu.

Nou misschien schilder ik het wat zwart, maar de teneur van het programma was toch wel positief, dacht ik. In any case ging het over 1 individu. Maar ik geef toe, das altijd lastig voor een aantal mensen.

Het lastige is natuurlijk dat er zo moeilijk een docu over wegens discriminatie afgewezen sollicitanten te maken is. Want dat is verborgen en stiekem. Dat geeft toch niemand toe.

Maja, ik denk dat daar formeel weinig aan te doen is. Overheden zouden geen opdrachten kunnen geven aan witte bedrijven, dat doen sommige Amerikaanse steden. In België ook wel geloof ik. Beetje gekke methode, maar je moet wat.

Ik kijk liever naar de pluskant: hoeveel vinden wel een bevredigende baan en hebben verder weinig problemen. Daar gaat het verhaal blijkbaar niet op. Somehow ken ik geen werkloze nlmar, tur etc., dus is het wat moeilijk een algemeen beeld te krijgen.

MaRiaH
12-08-06, 17:42
Geplaatst door Wide-O
Hmmm, een club die al jaren te koop staat dus, en een nichespeler is geworden (R. is de grootste in NL/B baaitheweei).

kweet ut.
Maar Randstad heeft wel soortgelijke conclusies getrokken.



Ik ben het trouwens oneens met die mevrouw: het is geen of/of verhaal. Vaak is het racisme (bij de klant, bij de consulent(e)), vaak is er een gebrek aan motivatie van de uitzendkracht/gedetacheerde etc... Of zelfs een "ze gaan mij toch niet willen, die Westerlingen..."

Maak zelf een zin met schoentje, aan, past.

Heb je het gezien? want de samenvatting van Schaap is beslist niet volledig.
Verder ben ik het eens dat de dingen van twee kanten komen, maar dat heeft ze niet ontkend. (zie ook mijn post pagina 1)



Het is wel juist dat klanten soms doorgeven "liefst geen Marokkanen sturen". Daar is (toendertijd ?) Interlabor in België voor veroordeeld trouwens, dat ze dat zo noteerden in hun bestanden. Enfin, nu noteren ze "houdt niet van de Middellandse zee" of zo, is niet te bewijzen meer :)

Aan de andere kant staan sommige bedrijven te springen om personeel, vast, tijdelijk, met drie benen, van Pluto, maakt niet uit. En die krijgen het dan weer niet ingevuld.

Allemaal waar.


Zodra we allemaal snappen dat het probleem niet eenduidig is te verklaren, kunnen we misschien (heel misschien) beginnen om oplossingen te zoeken. En zelfs dan zal het niet gemakkelijk zijn.

Wat zij deed was die oplossing bij het bedrijfleven te leggen. Deed ze slim, want anders hebben ze straks geen personeel.
Tis in het belang van het bedrijfsleven om te stoppen een tweedeling te maken tussen allochtonen en autochtonen.
"We willen toch niet dat de hoogopgeleide alloctonen weer naar hun vaderland terugkeren"

etc .

(sorry kan ff niet verder typen, wordt steeds gestoord en afgeleid)
later meer.

Wide-O
12-08-06, 17:44
Geplaatst door mark61
Het lastige is natuurlijk dat er zo moeilijk een docu over wegens discriminatie afgewezen sollicitanten te maken is. Want dat is verborgen en stiekem. Dat geeft toch niemand toe.


Uitzendconsulentes snijden absoluut in hun eigen vlees/portefeuille als ze sollicitanten zouden weigeren op basis van racistische motieven.

Wel zijn ze vaak verplicht de wensen van hun klanten in te willigen, maar ook dat is afhankelijk van de conjunctuur (vraag vs aanbod...)

Op dat gebied is de sector dan weer wel een aardige "test-case".

MaRiaH
12-08-06, 17:48
Geplaatst door Wide-O
Uitzendconsulentes snijden absoluut in hun eigen vlees/portefeuille als ze sollicitanten zouden weigeren op basis van racistische motieven.

Wel zijn ze vaak verplicht de wensen van hun klanten in te willigen, maar ook dat is afhankelijk van de conjunctuur (vraag vs aanbod...)

Op dat gebied is de sector dan weer wel een aardige "test-case".

exact.

het eerste gebeurt -voor zover ik kan beoordelen- veel minder dan het tweede.

Wide-O
12-08-06, 17:50
Geplaatst door MaRiaH
Heb je het gezien? want de samenvatting van Schaap is beslist niet volledig.


Nee, jammer genoeg niet. Het is een problematiek die me om meerdere redenen na aan het hart ligt...

MaRiaH
12-08-06, 17:52
Geplaatst door Wide-O
Nee, jammer genoeg niet. Het is een problematiek die me om meerdere redenen na aan het hart ligt...

Ik heb de link van de herhalings video gegeven.
Maar bij laadt de buffer niet.. :(

http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=4546&selectArchiveDay=6

sidi bibi
12-08-06, 17:54
Geplaatst door mark61
Nou ik weet niet, begreep alleen niet wat je wilde zeggen. Ws. toch zoiets als dat je tuin al 5 jaar bestaat, niet? Naham

mark61
12-08-06, 17:55
Geplaatst door Wide-O
Uitzendconsulentes snijden absoluut in hun eigen vlees/portefeuille als ze sollicitanten zouden weigeren op basis van racistische motieven.

De vraag is hoe je dat bewijst. Voor de camera alvast niet. Misschien is de uitzendbranche wel toegankelijker dan het gewone wervingsbeleid etc. van bedrijven.

In any case, over niet al te lange tijd zijn er geen witten meer om uit te kiezen, dus dan moeten ze wel. Wij maar discussiëren, de wereld gaat verder.

Het enige waar ik bang voor ben is dat een te grote groep er definitief buiten gaat vallen. Zoals in die US of A.

Wide-O
12-08-06, 17:56
Geplaatst door MaRiaH
exact.

het eerste gebeurt -voor zover ik kan beoordelen- veel minder dan het tweede.

6 a 7 jaar geleden was het probleem van uitzendkantoren voornamelijk: het invullen van vacatures. Een hond met een hoed op werd uitgezonden, bij wijze van spreken.

Na 2001 was het weer omgekeerd.

En nu is het ondertussen weer zo.

Verder ken ik (van de plusmin 300 die ik ken) geen enkele consulent(e) die mensen weigert op basis van persoonlijke racistische motieven.

Alles bij de klant leggen ? Hmmm...

Wide-O
12-08-06, 17:58
Geplaatst door MaRiaH
Ik heb de link van de herhalings video gegeven.
Maar bij laadt de buffer niet.. :(

http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=4546&selectArchiveDay=6

Mits wat klikken doet ie het wel, bedankt!

mark61
12-08-06, 17:59
Geplaatst door sidi bibi
Naham

Ja als je maar een paar keer per jaar komt om je tuin tegen de geiten te beschermen is dat geen doen natuurlijk. :hihi: Dat vereist Bewaking. Observatieposten. Automatische mitrailleurs, te verkrijgen bij voorheen de DDR.

Regular Israel, die tuin van jou. :hihi:

En alleen vanweg cultureel verzet: geen hek om mijn tuin. Nouw, open tuinen heb je in NL ook nooit gehad hoor, dacht ik. Geitenoverlast wel. Die horen aan een touw en een stokje in de grond. En dan regelmatig verzetten. Probleem in Marokko zal zijn dat dat touw zo lang moet zijn om voldoende eten bij elkaar te scharrelen. Misschien iets met electronische pootboeien, zoals bij misdadigers met huisarrest. GPS, the works. Hele investering. Je ziet, ik heb erover nagedacht. :hihi:

Wide-O
12-08-06, 18:00
Geplaatst door mark61
De vraag is hoe je dat bewijst. Voor de camera alvast niet. Misschien is de uitzendbranche wel toegankelijker dan het gewone wervingsbeleid etc. van bedrijven.

In any case, over niet al te lange tijd zijn er geen witten meer om uit te kiezen, dus dan moeten ze wel. Wij maar discussiëren, de wereld gaat verder.

Het enige waar ik bang voor ben is dat een te grote groep er definitief buiten gaat vallen. Zoals in die US of A.

Consulentes krijgen een luizig basisloon (ongeveer het minimumloon), en verdienen vervolgens per gescoorde (ingevulde) opdracht.

Het zal hun echt worst wezen welke nationaliteit/kleur/ras hun "bonus" heeft.

Snap je dat ? Want dat is wel belangrijk in deze discussie.

Qaiys
12-08-06, 18:01
Geplaatst door Wide-O
Verder ken ik (van de plusmin 300 die ik ken) geen enkele consulent(e) die mensen weigert op basis van persoonlijke racistische motieven.

Alles bij de klant leggen ? Hmmm...

De consulenten weigeren ze niet, maar de werkgevers.

Waarom denk je dat de directrice met zo een stelligheid sprak over de werkgevers? Ik zal het je vertellen, de meeste uitzendbureaus krijgen gewoon heel duidelikjke orders mee van de werkgevers dat ze een autochtoon willen hebben. De uitzendbureaus kunnen niets anders dan mee te gaan met de wensen van de werkgevers.

Dit is een zeer veelvoorkomende fenomeen in de uitzendbranche.

mark61
12-08-06, 18:02
Geplaatst door Wide-O
Consulentes krijgen een luizig basisloon (ongeveer het minimumloon), en verdienen vervolgens per gescoorde (ingevulde) opdracht.

Het zal hun echt worst wezen welke nationaliteit/kleur/ras hun "bonus" heeft.

Snap je dat ? Want dat is wel belangrijk in deze discussie.

Jawel mneer, dat had ik al begrepen. Het ging er dus om in hoeverre ze hun oren laten hangen naar de opdrachtgever. En zij krijgen dus de flak, want zij zitten aan het front.

Wide-O
12-08-06, 18:13
Geplaatst door mark61
Jawel mneer, dat had ik al begrepen. Het ging er dus om in hoeverre ze hun oren laten hangen naar de opdrachtgever. En zij krijgen dus de flak, want zij zitten aan het front.

Sometimes you are a lot of hard work :hihi:

Neen dus.

Schaap aan het werk zetten := +25 EUR
Schaap niet aan het werk zetten wegens welke voorkeur of afkeur dan ook := 0 EUR

Vele Schapen maken één grote zomervakantie...

mark61
12-08-06, 18:19
Geplaatst door Wide-O
Sometimes you are a lot of hard work :hihi:

Pfff...you too.

Als een werkgever Schaap niet wil kunnen ze die 25 euro echt op hun buik schrijven. Simpel. Dat heb je net zelf uiteengezet.

Conjunctuur is wat anders, dan moet de werkgever wel. Tweede keus.

Voorts zeg ik: binnenkort is de kwestie academisch, want dan heb je de keuze uit schaap en schaap.

Moeilijk?

sidi bibi
12-08-06, 18:23
Geplaatst door mark61
Ja als je maar een paar keer per jaar komt om je tuin tegen de geiten te beschermen is dat geen doen natuurlijk. :hihi: Dat vereist Bewaking. Observatieposten. Automatische mitrailleurs, te verkrijgen bij voorheen de DDR.

Regular Israel, die tuin van jou. :hihi:

En alleen vanweg cultureel verzet: geen hek om mijn tuin. Nouw, open tuinen heb je in NL ook nooit gehad hoor, dacht ik. Geitenoverlast wel. Die horen aan een touw en een stokje in de grond. En dan regelmatig verzetten. Probleem in Marokko zal zijn dat dat touw zo lang moet zijn om voldoende eten bij elkaar te scharrelen. Misschien iets met electronische pootboeien, zoals bij misdadigers met huisarrest. GPS, the works. Hele investering. Je ziet, ik heb erover nagedacht. :hihi: Nou, nou als ik dat tevoren geweten had, kheb het gevoel niet alleen te staan nu :hardlach: , in nl had ik ook geen hek, hier hebben ze muren, en hoe, ik denk dat die lui uit de voormalige DDR hier stage hebben gelopen, dit land lijkt ook een beetje op de DDR en Polen, geen geld exporteren, zonnebrilletjes achter je ineens als je op een terrasje zit, dictatuur, eenheidsworst, bij binnenkomst invullen waar je naar toe gaat, bij elke rotonde 2 man politie, bij een simpel schoolprotestje een heel leger eromheen. Het is hier alleen veel mooier, in eerdergenoemde landen was alles grauw

mark61
12-08-06, 18:31
Geplaatst door sidi bibi
Nou, nou als ik dat tevoren geweten had, kheb het gevoel niet alleen te staan nu :hardlach: , in nl had ik ook geen hek, hier hebben ze muren, en hoe, ik denk dat die lui uit de voormalige DDR hier stage hebben gelopen, dit land lijkt ook een beetje op de DDR en Polen, geen geld exporteren, zonnebrilletjes achter je ineens als je op een terrasje zit, dictatuur, eenheidsworst, bij binnenkomst invullen waar je naar toe gaat, bij elke rotonde 2 man politie, bij een simpel schoolprotestje een heel leger eromheen. Het is hier alleen veel mooier, in eerdergenoemde landen was alles grauw

:hihi: Tis meer hoe een ontwikkelingsland zijn mensen werk geeft. Wat doe jij wel niet dat je op een terrasje zonnebrillen achter je krijgt? Mij nooit opgevallen. Stom.

Je komt er iig makkelijker in dan in NL.

sidi bibi
12-08-06, 19:20
Geplaatst door mark61
:hihi: Tis meer hoe een ontwikkelingsland zijn mensen werk geeft. Wat doe jij wel niet dat je op een terrasje zonnebrillen achter je krijgt? Mij nooit opgevallen. Stom.

Je komt er iig makkelijker in dan in NL. Als je geld meeneemt wel ja, elke maand verplicht overmaken, wat overigens ook een beetje logisch is, een Marokkaan die in Marokko zijn inkomsten aantoont of een bedrijf heeft komt nl ook makkelijk in, het probleem is wel dat je er soms niet uitkomt, 2 keer overkomen, laatste keer toen mijn vader op sterven lag, wat ik dan doe? Geef geen cadootjes toen ik mijn Carte de sejour aanvroeg, duurde 2 jaar, je moet het bewijs dat je de Carte d S hebt aangevraagd elke maand van een stempel voorzien wat dus gewoon niet gedaan werd, alles was ineens klaar na een bezoek aan het gerecht. Die brilletjes zijn wel degelijk echt, kzou nie weten wat ik doe, krijg wel veel aanloop uit nl, maar gewoon lang/kort vakantie. Als je als land werk wilt geven is het misschien raadzaam de douaneheffingen naar beneden te gooien en landbouwgrond makkelijker ter beschikking te stellen aan buitenlanders die willen investeren, nu moet ik wel even schatten, maar ik vermoed dat hier in de Souss zo'n 70 tot 80 % van het landbouwareaal in de zon ligt weg te blakeren terwijl er een enorm potentieel is, de kwaliteit van de groenten en fruit overtreft de nl kwaliteit. Een groot deel van het geld verdwijnt in de ambtenarij, die ook veel te laks is, 40% van het nat.budget gaat naar salarissen van het overheidsbestand, daar is verder geen rendement op, wil je meer weten of wist je het al, google naar EVD landeninformatie

mark61
12-08-06, 22:01
Geplaatst door sidi bibi
Als je geld meeneemt wel ja, ...wil je meer weten of wist je het al, google naar EVD landeninformatie

Ik weet het. Er zijn trouwens toch wel buitenlandse investeringen in de landbouw? Maar we raken een beetje off topic.

sidi bibi
13-08-06, 00:08
Geplaatst door mark61
Ik weet het. Er zijn trouwens toch wel buitenlandse investeringen in de landbouw? Maar we raken een beetje off topic. Menara doet het weer, valt dteeds weg hier, laatste, vooral uit Spanje wordt hier geinvesteerd, doei

Wide-O
13-08-06, 10:08
Geplaatst door mark61
Pfff...you too.

Als een werkgever Schaap niet wil kunnen ze die 25 euro echt op hun buik schrijven. Simpel. Dat heb je net zelf uiteengezet.

Conjunctuur is wat anders, dan moet de werkgever wel. Tweede keus.

Voorts zeg ik: binnenkort is de kwestie academisch, want dan heb je de keuze uit schaap en schaap.

Moeilijk?

En daar draait het dus vandaag om, die conjunctuur. De vraag is veel groter dan het aanbod, vandaar ook dat ze Polen etc... naar hier halen via uitzend- of detacheerwerk. Denk ook aan de lijst met 113 "knelpuntberoepen" ( http://vdab.be/trends/vacatureanalyse/knelpuntberoepen2004.pdf )

Verder dienen uitzendkantoren nu veelal ook als een soort selectiebureaus's. Drie maanden proberen, en dan vast als het klikt.

Er zijn ook "labels" die echt aan de onderkant van de arbeidsmarkt zitten: Capac bijvoorbeeld (onderdeel van Randstad) waar bijna met een soort dagloners wordt gewerkt.

Hoe het aanbod van uitzendkrachten verder zal evolueren weet ik niet, want dan kom je toch weer bij de schooluitval uit... dat wordt het echte drama, denk ik.

mark61
13-08-06, 10:37
Geplaatst door Wide-O
En daar draait het dus vandaag om, die conjunctuur. De vraag is veel groter dan het aanbod, vandaar ook dat ze Polen etc... naar hier halen via uitzend- of detacheerwerk. Denk ook aan de lijst met 113 "knelpuntberoepen" ( http://vdab.be/trends/vacatureanalyse/knelpuntberoepen2004.pdf )



In NL zijn uitzendbureaus al jaren selectiebureaus.

Scheikunde en techniek niet echt populair hè? Net als in NL. Was een regent?

Poolse scheikundigen is ws. wat te veel gevraagd.

Wide-O
13-08-06, 10:49
Regent is (hou me ten goede) een universitair die een bijkomende studie "regentaat" gedaan heeft. Ben er ook ooit 's aan begonnen, maar zag me toch niet meteen voor de klas staan :watte?:

Een regent mag ook les geven in het middelbaar onderwijs, dacht ik.

mark61
13-08-06, 11:55
Geplaatst door Wide-O
Regent is (hou me ten goede) een universitair die een bijkomende studie "regentaat" gedaan heeft. Ben er ook ooit 's aan begonnen, maar zag me toch niet meteen voor de klas staan :watte?:

Een regent mag ook les geven in het middelbaar onderwijs, dacht ik.

Aha. Tx!

NL wordt geregeerd door regenten. :lachu:

H.P.Pas
13-08-06, 13:09
Geplaatst door mark61
Aha. Tx!

NL wordt geregeerd

Hoe kom je op dat idee ?

Nelis70
13-08-06, 13:36
Geplaatst door sidi bibi
Als je geld meeneemt wel ja, elke maand verplicht overmaken, wat overigens ook een beetje logisch is, een Marokkaan die in Marokko zijn inkomsten aantoont of een bedrijf heeft komt nl ook makkelijk in, het probleem is wel dat je er soms niet uitkomt, 2 keer overkomen, laatste keer toen mijn vader op sterven lag, wat ik dan doe? Geef geen cadootjes toen ik mijn Carte de sejour aanvroeg, duurde 2 jaar, je moet het bewijs dat je de Carte d S hebt aangevraagd elke maand van een stempel voorzien wat dus gewoon niet gedaan werd, alles was ineens klaar na een bezoek aan het gerecht. Die brilletjes zijn wel degelijk echt, kzou nie weten wat ik doe, krijg wel veel aanloop uit nl, maar gewoon lang/kort vakantie. Als je als land werk wilt geven is het misschien raadzaam de douaneheffingen naar beneden te gooien en landbouwgrond makkelijker ter beschikking te stellen aan buitenlanders die willen investeren, nu moet ik wel even schatten, maar ik vermoed dat hier in de Souss zo'n 70 tot 80 % van het landbouwareaal in de zon ligt weg te blakeren terwijl er een enorm potentieel is, de kwaliteit van de groenten en fruit overtreft de nl kwaliteit.

- en dan nog verbaasd zijn dat de nl markt alle marokkanen weert....
- nodig eens wat joden uit, die maken er zo een bloeiend land van.


Een groot deel van het geld verdwijnt in de ambtenarij, die ook veel te laks is, 40% van het nat.budget gaat naar salarissen van het overheidsbestand, daar is verder geen rendement op, wil je meer weten of wist je het al, google naar EVD landeninformatie :stout:

Nelis70
13-08-06, 13:37
Geplaatst door mark61
In NL zijn uitzendbureaus al jaren selectiebureaus.

Scheikunde en techniek niet echt populair hè? Net als in NL.

Is veel te moeilijk, en bovendien zijn je conclusies beter te controleren op juistheid. Dan vallen er op dit forum iig heel veel door de mand.


Was een regent?

Poolse scheikundigen is ws. wat te veel gevraagd.

mark61
13-08-06, 18:22
Geplaatst door H.P.Pas
Hoe kom je op dat idee ?

Ja sorry, dat heet hier zo.