PDA

Bekijk Volledige Versie : 1 op 5 priesters geheime relatie



Seif
12-08-06, 09:48
1 op 5 priesters geheime relatie

Zeker tweehonderd van de duizend priesters in Nederland houden het celibaat niet vol. Dat schat de stichting Magdala.

Bij de stichting zijn 110 vrouwen aangesloten die een geheime relatie met een priester hebben. ,,Sommige relaties duren al tientallen jaren.''

Onlangs meldden zich twee vrouwen bij de stichting die ongewenst zwanger waren geraakt. Om de schande te verbergen, werd de meest radicale oplossing gekozen: abortus. ,,Een wanhoopsdaad, omwille van het celibaat,’’ zegt voorzitster Adrie de Jong-Otte van Magdala.

De katholieke kerk houdt zich op de vlakte. ,,Omdat het over geheimen gaat, kan ik ze moeilijk beoordelen,’’ aldus de woordvoerder van kardinaal Simonis.

Bron: AD.nl (http://www.ad.nl/binnenland/article537028.ece)

Good Kahuna
12-08-06, 10:26
Celibacy sucks.

Sexuele energie laat zich niet onderdrukken. Het is een van de meest basic drives die we hebben, en het is onbegrijpelijk dat een religie erin weet te slagen om een van de meest heilige dingen die we kennen te besmetten met schaamte.

Seif
12-08-06, 10:46
Geplaatst door Good Kahuna
Celibacy sucks.

Sexuele energie laat zich niet onderdrukken. Het is een van de meest basic drives die we hebben, en het is onbegrijpelijk dat een religie erin weet te slagen om een van de meest heilige dingen die we kennen te besmetten met schaamte.

Het is niet voor niks dat in de katholieke kerk zoveel viezeriken rondlopen. Wie onmenselijke dingen eist, krijgt precies dat...onmensen.

~Panthera~
12-08-06, 14:13
Geplaatst door Good Kahuna
Celibacy sucks.

Sexuele energie laat zich niet onderdrukken. Het is een van de meest basic drives die we hebben, en het is onbegrijpelijk dat een religie erin weet te slagen om een van de meest heilige dingen die we kennen te besmetten met schaamte.



:duim: Precies.
Al die walgelijke smeerlapperij, die nu massaal naar boven komt, had eenvoudig vermeden kunnen worden.

Marsipulami
12-08-06, 17:27
Geplaatst door Seif
Het is niet voor niks dat in de katholieke kerk zoveel viezeriken rondlopen. Wie onmenselijke dingen eist, krijgt precies dat...onmensen.


Geplaatst door ~Panthera~
:duim: Precies.
Al die walgelijke smeerlapperij, die nu massaal naar boven komt, had eenvoudig vermeden kunnen worden.


Het is niet alleen in de RKK dat er zo'n celibataire viezerikken rondlopen. Hier is een citaatje uit wikipedia over de onmens Mahatma Gandhi:

Brahmacharya

Gandhi gave up sexual intercourse at the age of 36, becoming totally celibate while still married. This decision was deeply influenced by the philosophy of Brahmacharya—spiritual and practical purity—largely associated with celibacy and asceticism. Gandhi saw brahmacharya as a means of going close to God and as a primary foundation for self realization. In his autobiography he tells of his battle against lustful urges and fits of jealousy with his childhood bride, Kasturba. He felt it his personal obligation to remain celibate so that he could learn to love, rather than lust. For Gandhi brahmacharya meant control of the senses in thought, word and deed.[22] Gandhi slept naked with young girls from his extended family to test his dedication and control.[23]

http://en.wikipedia.org/wiki/Mahatma_Gandhi


EXPERIMENTS WITH CELIBACY

An extract from M.K. Gandhi's autobiography

The knowledge that a perfect observance of brahmacharya (celibacy) means realisation of Brahman, I did not owe to a study of the Shastras. It grew upon me with experience.

Every day of the vows has taken me nearer the knowledge that in brahmacharya lies the protection of the body, the mind and the soul. For brahmacharya was now no process of penance, it was a matter of joy. But, let no one believe that it was easy.

Even when I am past 56 years, I realize how hard a thing it is. Every day I realize that it is like walking on the sword's edge, and I see every moment the necessity for eternal vigilance. Control of the palate is the first essential in the observance of the vow.

(...)

Nevertheless, the existence of God within makes the control of the mind possible. Let no one think that it is impossible because it is difficult. It is the highest goal, and it is no wonder that the highest effort should be necessary to attain it.

http://www.lifepositive.com/spirit/masters/mahatma-gandhi/celibacy.asp

nard
12-08-06, 17:39
Ehm... Mohammed ging op een gegeven ogenblik toch ook celibatair leven?
Of heb ik het nou verkeerd ...........

IbnRushd
12-08-06, 17:46
Geplaatst door nard
Ehm... Mohammed ging op een gegeven ogenblik toch ook celibatair leven?
Of heb ik het nou verkeerd ...........

Wat heeft Mohammed met deze topic te maken?

~Panthera~
12-08-06, 17:46
Geplaatst door Marsipulami
[B]Het is niet alleen in de RKK dat er zo'n celibataire viezerikken rondlopen. ]




Zal best, maar daar ging het wel over: over smeerlappen in de RK kerk.

Marsipulami
12-08-06, 17:49
Geplaatst door ~Panthera~
Zal best, maar daar ging het wel over: over smeerlappen in de RK kerk.

En wat met de smeerlappen buiten de RKK ?

~Panthera~
12-08-06, 17:52
Geplaatst door Marsipulami
En wat met de smeerlappen buiten de RKK ?


Open je dan maar een nieuw topic over.

Want het enige wat je hier mee wilt, is dat er NIET over de smeerlapperij in de RK kerk wordt gelult, blijkbaar. :tik:

Marsipulami
12-08-06, 18:01
Geplaatst door ~Panthera~
Open je dan maar een nieuw topic over.

Want het enige wat je hier mee wilt, is dat er NIET over de smeerlapperij in de RK kerk wordt gelult, blijkbaar. :tik:

Niet iedereen deelt jouw obsessionele anti-katholieke frustraties. Een goeie therapeut kan je misschien helpen. Probeer dat eens.

Good Kahuna
12-08-06, 18:48
Geplaatst door Marsipulami
Het is niet alleen in de RKK dat er zo'n celibataire viezerikken rondlopen. Hier is een citaatje uit wikipedia over de onmens Mahatma Gandhi

Het is een ding als je er zelf voor kiest, maar heel iets anders als het je wordt opgelegd en je hebt je er maar aan te houden.

~Panthera~
12-08-06, 21:13
Geplaatst door Marsipulami
Niet iedereen deelt jouw obsessionele anti-katholieke frustraties. Een goeie therapeut kan je misschien helpen. Probeer dat eens.


En dat zegt iemand die hier onderhand een abbonnement heeft op het plaatsen van topics over de RK, cq de Paus.

Over obsessief gesproken. :lachu:

polarbeer
12-08-06, 21:49
Geplaatst door ~Panthera~
En dat zegt iemand die hier onderhand een abbonnement heeft op het plaatsen van topics over de RK, cq de Paus.

Over obsessief gesproken. :lachu:

Ik ben van huis uit R.K opgevoed ,hoewel niet meer praktiserend R.K ben ik ook niet anti .
Wel weet ik zeker dat de afscheidingen die hebben plaatsgevonden o.a Britse kerk, Luther,Calvijn enz bijna allemaal ontstaan zijn door meningsverschillen waarin het celibatair leven centraal stond.
Het is ook geen nieuwtje: al eeuwenlang zijn er priesters maar ook nonnen geweest die aan hun gevoelens gehoor gaven en de verleiding niet konden weerstaan.
Er zijn restanten van foetussen gevonden nabij kloosters in Italie ,en ook elders zijn er bewijzen genoeg dat er af en toe wel een "buiten de pot gepiest werd" ,maar om dat dan meteen smerig enz te noemen ??
Ik zo niet graag alle rechters in de kost willen hebbben die ook wel eens wat gejat hebben jij wel ??

Marsipulami
12-08-06, 21:54
Geplaatst door Good Kahuna
Het is een ding als je er zelf voor kiest, maar heel iets anders als het je wordt opgelegd en je hebt je er maar aan te houden.

Er wordt niemand iets opgelegd. Niemand is verplicht priester te worden dan wel celibatair te leven. Het is hun eigen keuze.

~Panthera~
12-08-06, 22:14
Geplaatst door polarbeer
Ik ben van huis uit R.K opgevoed ,hoewel niet meer praktiserend R.K ben ik ook niet anti .
Wel weet ik zeker dat de afscheidingen die hebben plaatsgevonden o.a Britse kerk, Luther,Calvijn enz bijna allemaal ontstaan zijn door meningsverschillen waarin het celibatair leven centraal stond.
Het is ook geen nieuwtje: al eeuwenlang zijn er priesters maar ook nonnen geweest die aan hun gevoelens gehoor gaven en de verleiding niet konden weerstaan.
Er zijn restanten van foetussen gevonden nabij kloosters in Italie ,en ook elders zijn er bewijzen genoeg dat er af en toe wel een "buiten de pot gepiest werd" ,maar om dat dan meteen smerig enz te noemen ??
Ik zo niet graag alle rechters in de kost willen hebbben die ook wel eens wat gejat hebben jij wel ??


De "smeerlapperij" van de RK bestaat uit het ontkennen.

Zelfs nu weer:

De katholieke kerk houdt zich op de vlakte. ,,Omdat het over geheimen gaat, kan ik ze moeilijk beoordelen,’’ aldus de woordvoerder van kardinaal Simonis.

:moe:

Marsipulami
12-08-06, 22:31
Geplaatst door ~Panthera~
De "smeerlapperij" van de RK bestaat uit het ontkennen.

Zelfs nu weer:

De katholieke kerk houdt zich op de vlakte. ,,Omdat het over geheimen gaat, kan ik ze moeilijk beoordelen,’’ aldus de woordvoerder van kardinaal Simonis.

:moe:

Wie ontkent er hier iets ?

~Panthera~
12-08-06, 22:46
Geplaatst door Marsipulami
Wie ontkent er hier iets ?


Hij houdt zich op de vlakte, want het is zo "geheim". kan ie niet beoordelen.. ja..ja.. :rolleyes:
m.a.w. "ik weet weer van niks".
Wisten ze ook niet van pedo's. :haha: en maar afkopen.
En maar in de doofpot stoppen.
Alleen jammer dat de deksel er steeds weer afknalt. :hihi:

mark61
12-08-06, 22:50
Geplaatst door Marsipulami
Wie ontkent er hier iets ?

De standaardreactie van de kerk op kindermisbruik was tot voor kort: 1) geheim houden 2) betrokkene overplaatsen 3) slachtoffers zwijggeld betalen.

Terwijl ze die lui aan de politie hadden moeten overdragen. Het is echt onvoorstelbaar waar de katholieke kerk mee wegkomt. In Amerika zijn eindelijk een paar van die lui de cel in gegaan; Europa is nog niet zo ver, geloof ik. En ik maar denken dat het toedekken van misdaden zelf een misdaad is.

polarbeer
12-08-06, 22:55
Geplaatst door ~Panthera~
Hij houdt zich op de vlakte, want het is zo "geheim". kan ie niet beoordelen.. ja..ja.. :rolleyes:
m.a.w. "ik weet weer van niks".
Wisten ze ook niet van pedo's. :haha: en maar afkopen.

Wat verwacht je dan van die Kardinaal dat hij weet wie het met wie doet ?
Denk je soms dat als je een Imam zou vragen weet u iemand te noemen die wel eens varkens vlees eet ,ik vermoed dat hij je hetzelfde ontwijkende antwoord zou geven ,of niet soms ?

~Panthera~
12-08-06, 22:58
Geplaatst door polarbeer
Wat verwacht je dan van die Kardinaal dat hij weet wie het met wie doet ?
Denk je soms dat als je een Imam zou vragen weet u iemand te noemen die wel eens varkens vlees eet ,ik vermoed dat hij je hetzelfde ontwijkende antwoord zou geven ,of niet soms ?




Vind varkensvlees eten wel even heel iets anders. jij niet ?
Stupide vergelijking.

polarbeer
12-08-06, 23:13
Geplaatst door ~Panthera~
Vind varkensvlees eten wel even heel iets anders. jij niet ?
Stupide vergelijking.

Ik gaf het slechts aan als voorbeeld , ik had ook kunnen zeggen :vraag eens aan een Imam of hij iemand uit zijn geloofs gemeenschap weet die pedofiel is of er aan doet ,dacht je nu echt dat hij dan achter zijn oor zou krabben en zeggen ja die en die zelfs al zou hij het weten dan zegt hij het nog niet .

Marsipulami
12-08-06, 23:20
Geplaatst door ~Panthera~
Hij houdt zich op de vlakte, want het is zo "geheim". ja..ja.. :rolleyes:
m.a.w. "ik weet weer van niks".

Net zo weinig als een doorsnee fabrieksarbeider verslag gaat uitbrengen van zijn (evt. buitenechtelijke) relaties bij de fabrieksdirecteur, zullen priesters gaan verslag uitbrengen bij de aartsbisschop over eventuele relaties. Dus dat die brave man niet op de hoogte is, dat is doodnormaal. De woordvoerder van Simonis ontkent bovendien niks, hij kan het alleen niet beoordelen. Hij hoeft dat ook niet te beoordelen. Bovendien begaan priesters die een relatie hebben geen enkele inbreuk op enige burgerlijke wetgeving.


Wisten ze ook niet van pedo's. :haha:

Lijkt me ook erg plausibel dat bisschoppen niet op de hoogte gehouden worden door priesters over hun sexueel leven in geval deze zich aan kinderen zouden vergrijpen.

Het is bovendien niet de taak van bisschoppen om de rol van gerechtelijke diensten over te nemen. Het is de burgerplicht van mensen die werkelijk op de hoogte zijn (slachtoffers en/of naastbestaanden van slachtoffers) van strafbare feiten terzake, om politiediensten in voorkomend geval op de hoogte te brengen zodat deze een onderzoek kunnen instellen.

Hoger suggereerde je een verband tussen celibatair leven en het sexueel misbruik van kinderen. Volgens beschikbare info blijkt incest voor te komen in één gezin op zeven. Of dat klopt weet ik niet. Maar in die gevallen is het meestal de niet-celibataire vader die kinderen misbruikt. Beschik jij over enige steekhoudende wetenschappelijke of statistische informatie die aan kan tonen dat sexueel misbruik van kinderen vaker zou voorkomen bij celibatairen dan bij niet-celibatairen. Dan hoor ik dat graag van je.

~Panthera~
12-08-06, 23:25
Geplaatst door polarbeer
Ik gaf het slechts aan als voorbeeld , ik had ook kunnen zeggen :vraag eens aan een Imam of hij iemand uit zijn geloofs gemeenschap weet die pedofiel is of er aan doet ,dacht je nu echt dat hij dan achter zijn oor zou krabben en zeggen ja die en die zelfs al zou hij het weten dan zegt hij het nog niet .



Nee, maar toen ze het WEL wisten, in de RK, hebben ze alles onder het vloerkleed geveegt, en afgekocht.
De bisschop had nu dus kunnen zeggen: dit gaan wij uitzoeken, want dit was niet de bedoeling, geloof ik.
Dat is een andere toonzetting.

David
12-08-06, 23:30
Geplaatst door Marsipulami
Er wordt niemand iets opgelegd. Niemand is verplicht priester te worden dan wel celibatair te leven. Het is hun eigen keuze.


Mee eens. Als je bij een club wilt, moet je je aan de regels houden. Daarom: wil je sex, wordt dan geen pastoor. Laat al die pastoors lekker opstappen, ipv schijnheilig en stiekum toch te sexen.

knuppeltje
12-08-06, 23:44
Geplaatst door David
Mee eens. Als je bij een club wilt, moet je je aan de regels houden. Daarom: wil je sex, wordt dan geen pastoor. Laat al die pastoors lekker opstappen, ipv schijnheilig en stiekum toch te sexen.

Nou ik hoef het ook weer niet te zien.

Marsipulami
13-08-06, 00:04
Geplaatst door mark61
De standaardreactie van de kerk op kindermisbruik was tot voor kort:


1) geheim houden

Het verbod op schenden van het geheim van het onderzoek staat ook ingeschreven in de burgerlijke wetgeving. Het is altijd mogelijk dat iemand ten onrechte ergens van beschuldigd wordt. Het naar buiten brengen van beschuldigingen zonder bewijs over iemand is een strafbaar feit in de burgerlijke wetgeving (cfr. laster en eerroof). Zou jij geheimhouding niet op prijs stellen als je ten onrechte ergens van beschuldigd zou worden ?


2) betrokkene overplaatsen

Een bisschop kan onmogelijk beoordelen of geruchten of beschuldigingen inzake sexueel misbruik kloppen. Dat de kerk de rol van gerechtelijke en politiediensten overneemt is helemaal niet wenselijk. De kerk verricht geen DNA onderzoeken, ondervragingen, buurtonderzoeken, enz.

Een overplaatsing kan beschouwd worden als een preventieve maatregel die geenszins hoeft te betekenen dat beschuldigingen kloppen. Het instellen van een onderzoek en in voorkomend geval het opleggen van een straf is de rol van het burgerlijk gerecht en niet de rol van kerkelijke functionarissen. Laten we dat maar liever zo houden in ons democratisch rechtsysteem.


3) slachtoffers zwijggeld betalen.

Dat verzin je dan weer. Tenzij je het hebt over die gevallen waar schuld vast stond en de kerk als gemeenschap -plaatsvervangend voor een lid van de eigen gemeenschap- haar verantwoordelijkheid nam inzake schadevergoeding aan slachtoffers.


Terwijl ze die lui aan de politie hadden moeten overdragen.

Het informeren van politiediensten is aan de slachtoffers en eventuele naastbestaanden die over preciese informatie beschikken, niet aan kerkelijke functionarissen die het waarheidsgehalte van geruchten onmogelijk kunnen beoordelen. Maar in geval er een effectief gerechtelijk onderzoek is dienen kerkelijke functionarissen, net als alle burgers mee te werken aan het onderzoek en te helpen om de waarheid aan het licht te brengen.


Het is echt onvoorstelbaar waar de katholieke kerk mee wegkomt. In Amerika zijn eindelijk een paar van die lui de cel in gegaan; Europa is nog niet zo ver, geloof ik.

Aan jou ook de vraag die ik hoger aan Panthera stelde: Beschik jij over enige relevante wetenschappelijke of statistische informatie die aantoont dat het misbruik van kinderen vaker zou voorkomen bij celibatairen dan bij niet-celibatairen ? Dan hoor ik dat graag van je.

Marsipulami
13-08-06, 00:15
Geplaatst door David
Mee eens. Als je bij een club wilt, moet je je aan de regels houden. Daarom: wil je sex, wordt dan geen pastoor. Laat al die pastoors lekker opstappen, ipv schijnheilig en stiekum toch te sexen.

Het verheugt me te vernemen dat je helemaal op de lijn zit van Benedictus XVI ! :p

mark61
13-08-06, 02:12
Geplaatst door Marsipulami
Het verbod op schenden van het geheim van het onderzoek staat ook ingeschreven in de burgerlijke wetgeving. Het is altijd mogelijk dat iemand ten onrechte ergens van beschuldigd wordt. Het naar buiten brengen van beschuldigingen zonder bewijs over iemand is een strafbaar feit in de burgerlijke wetgeving (cfr. laster en eerroof). Zou jij geheimhouding niet op prijs stellen als je ten onrechte ergens van beschuldigd zou worden ?

Waar heb jij het allemaal over? Kletskoek. Het gaat hier over vastgesteld misbruik. Direct aan te geven bij de autoriteiten. Die maken vervolgens wel uit of er sprake is van schuld. Niet de kerk.


Een bisschop kan onmogelijk beoordelen of geruchten of beschuldigingen inzake sexueel misbruik kloppen. Dat de kerk de rol van gerechtelijke en politiediensten overneemt is helemaal niet wenselijk.

Nee, dus dan moet ie het ook niet doen, maar dat aan de politie overlaten.


Een overplaatsing kan beschouwd worden als een preventieve maatregel die geenszins hoeft te betekenen dat beschuldigingen kloppen.

Preventief? Zodat de persoon in kwestie ergens ander weer opnieuw kan beginnen. Een overplaatsing kan alleen beschouwd worden als een poging de zaak in de doofpot te stoppen.


Het instellen van een onderzoek en in voorkomend geval het opleggen van een straf is de rol van het burgerlijk gerecht en niet de rol van kerkelijke functionarissen. Laten we dat maar liever zo houden in ons democratisch rechtsysteem.

Precies. Het tegenovergestelde gebeurt: doofpotoperatie.


Dat verzin je dan weer. Tenzij je het hebt over die gevallen waar schuld vast stond en de kerk als gemeenschap -plaatsvervangend voor een lid van de eigen gemeenschap- haar verantwoordelijkheid nam inzake schadevergoeding aan slachtoffers.

In plaats van de man bij de politie aan te geven.


Het informeren van politiediensten is aan de slachtoffers en eventuele naastbestaanden die over preciese informatie beschikken, niet aan kerkelijke functionarissen die het waarheidsgehalte van geruchten onmogelijk kunnen beoordelen.

De slachtoffers worden geïntimideerd. Kerkelijke functionarissen weten vaak prima wat er aan de hand is, maar > doofpot. Ontken dr maar op los, het staat alleen zo stom na al die schandalen van de laatste jaren.


Aan jou ook de vraag die ik hoger aan Panthera stelde: Beschik jij over enige relevante wetenschappelijke of statistische informatie die aantoont dat het misbruik van kinderen vaker zou voorkomen bij celibatairen dan bij niet-celibatairen ? Dan hoor ik dat graag van je.

Nee, maar wat is de relevantie van die vraag? Aan de orde is een organisatie die beweert de absolute moraal in pacht te hebben; bij het overtreden van die moraal door een functionaris wordt die niet overgedragen aan de autoriteiten, maar het hele geval weggemoffeld.

Mars o mars in welke fantasiewereld leef je toch?

David
13-08-06, 09:10
Geplaatst door Marsipulami
Het verheugt me te vernemen dat je helemaal op de lijn zit van Benedictus XVI ! :p


Natuurlijk. Flink strikt de regels volgen. Daardoor spreekt de kerk steeds minder mensen aan, en keren steeds meer mensen zich openlijk van de kerk af, in plaats van stiekum en schijnheilig (leuk woord is het toch!). Zo komt er het snelst een eind aan die flauwekul. Er is nu al geen kerel meer te vinden die pastoor wil worden, en die lijn mag zich van mij wel doorzetten.

Marsipulami
13-08-06, 09:27
Geplaatst door David
Natuurlijk. Flink strikt de regels volgen. Daardoor spreekt de kerk steeds minder mensen aan, en keren steeds meer mensen zich openlijk van de kerk af, in plaats van stiekum en schijnheilig (leuk woord is het toch!). Zo komt er het snelst een eind aan die flauwekul.

...zzzzz....


Er is nu al geen kerel meer te vinden die pastoor wil worden, en die lijn mag zich van mij wel doorzetten.

Jammer genoeg komt er met de verdwijning van de celibataire levensstijl geen einde aan het sexueel misbruik van kinderen.

knuppeltje
13-08-06, 10:21
Geplaatst door Marsipulami
...zzzzz....



Jammer genoeg komt er met de verdwijning van de celibataire levensstijl geen einde aan het sexueel misbruik van kinderen.

En dus maakt het ook niet uit?

Marsipulami
13-08-06, 12:28
Geplaatst door knuppeltje
En dus maakt het ook niet uit?

Maakt wat ook niet uit ?

knuppeltje
13-08-06, 13:12
Geplaatst door Marsipulami
Maakt wat ook niet uit ?

van die pastoors?