PDA

Bekijk Volledige Versie : Selectieve verontwaardiging? De situatie van Palestijnen in Libanon.



Robert64
12-08-06, 22:00
Dat het lot van de Palestijnen in de bezette gebieden verschrikkelijk is, weten we allemaal (?). Het Israel-Palestijns conflict krijgt, afhankelijk van je gekozen bronnen en behoefte, genoeg / te weinig aandacht.
Maar waarom lees of zie ik nooit iets over het lot van Palestijnen in bijv. Libanon?
Een tipje van de sluier;

"I built [the wall of] a small room in 2003. The police came and pulled it down"
Khaled

Palestinian refugees living in gatherings are particularly hard hit by the policies of the Lebanese government. Families have lived in these gatherings since shortly after Palestinian refugees arrived in 1948. Living conditions in gatherings such as Jal Al-Bahr can be precarious. Located on the outskirts of the southern city of Saida, Jal El-Bahr occupies a thin strip of land between a highway and the sea; children have to cross the highway to go to school in the nearby camp of Al-Bus. Residents reported that a number of houses were completely destroyed by flooding from sea water in the winter of 2005. A typical feature of many houses in gatherings is the corrugated metal sheets that are placed side by side to act as a wall or a ceiling; they do not provide adequate protection from the elements, letting in both rain and wind, and they become excessively hot during the summer. Replacing these metal sheets with brick would substantially improve the quality of housing for refugees; however, the Lebanese authorities do not allow the refugees to do this.

Het hele rapport;

http://web.amnesty.org/library/Index/ENGMDE180042006?open&of=ENG-LBN

Gestaafd door de U.N;

http://www.unhchr.ch/tbs/doc.nsf/(Symbol)/CERD.C.64.CO.3.En?Opendocument

vlegeltje
13-08-06, 00:02
Geplaatst door Ifegineia
Omdat mensen hier (op een paar autochtonen na, die zich bekommeren om het lot van mensen an sich) volstrekt lak hebben aan de Palestijnen zolang er geen joden mee gemoeid zijn. En dan nog interesseren de Palestijnen zelf hen geen sikkepit.

Volgens jou bestaan ze niet eens, de Palestijnen.

Coolassprov MC
13-08-06, 09:44
Geplaatst door Robert64
Dat het lot van de Palestijnen in de bezette gebieden verschrikkelijk is, weten we allemaal (?). Het Israel-Palestijns conflict krijgt, afhankelijk van je gekozen bronnen en behoefte, genoeg / te weinig aandacht.
Maar waarom lees of zie ik nooit iets over het lot van Palestijnen in bijv. Libanon?
Een tipje van de sluier;

"I built [the wall of] a small room in 2003. The police came and pulled it down"
Khaled

Palestinian refugees living in gatherings are particularly hard hit by the policies of the Lebanese government. Families have lived in these gatherings since shortly after Palestinian refugees arrived in 1948. Living conditions in gatherings such as Jal Al-Bahr can be precarious. Located on the outskirts of the southern city of Saida, Jal El-Bahr occupies a thin strip of land between a highway and the sea; children have to cross the highway to go to school in the nearby camp of Al-Bus. Residents reported that a number of houses were completely destroyed by flooding from sea water in the winter of 2005. A typical feature of many houses in gatherings is the corrugated metal sheets that are placed side by side to act as a wall or a ceiling; they do not provide adequate protection from the elements, letting in both rain and wind, and they become excessively hot during the summer. Replacing these metal sheets with brick would substantially improve the quality of housing for refugees; however, the Lebanese authorities do not allow the refugees to do this.

Het hele rapport;

http://web.amnesty.org/library/Index/ENGMDE180042006?open&of=ENG-LBN

Gestaafd door de U.N;

http://www.unhchr.ch/tbs/doc.nsf/(Symbol)/CERD.C.64.CO.3.En?Opendocument

We moeten niet vergeten dat dit ook mensen zijn die door Israel uit hun huizen zijn verdreven. Zonder Israel geen 2.000.000 vluchtelingen.

Robert64
13-08-06, 19:36
Wat Wikipedia er over te melden heeft;

Discrimination in Lebanon

Lebanon barred Palestinian Arabs from 73 job categories including professions such as medicine, law and engineering. They are not allowed to own property. Unlike other foreigners in Lebanon, they are denied access to the Lebanese healthcare system. The Lebanese government refused to grant them work permits or permission to own land. The number of restrictions have been mounting since 1990.[25] In June 2005, however, the government of Lebanon removed work restrictions from all Lebanese-born Palestinians, enabling them to apply for work permits and work in the private sector. [26]

Nelis70
13-08-06, 23:32
Geplaatst door Coolassprov MC
We moeten niet vergeten dat dit ook mensen zijn die door Israel uit hun huizen zijn verdreven. Zonder Israel geen 2.000.000 vluchtelingen.

Sneuer had je niet kunnen reageren. Je mist volstrekt waar het hier om gaat en reageert precies zoals hierboven beschreven: geen interesse in palestijnen zolang de israeliers er niet mee gemoeid zijn.
Het ging hier om het feit dat de palestijnen in libanon een erg zwaar leven hebben, dat ze daar niet beter af zijn dan onder de israeliers. Reageer daar nou op.

Maarten
14-08-06, 00:46
Geplaatst door Robert64

Maar waarom lees of zie ik nooit iets over het lot van Palestijnen in bijv. Libanon?
Beter voorbeeld zou zijn: de bevolking van de Westelijke Sahara. Ik meen 2 miljoen, en je wil niet weten hoe die leven. Een reden waarom je niet veel hoort, is dat de oplossing nog niet zo simpel is. Er is geen simpel aanwijsbaar punt, waarbij verontwaardiging ontstaat, omdat er bijv. iets simpels niet gebeurt.

Dat geldt ook een beetje voor die Palestijnen in exile.. In de hele Arabische wereld komt allerlei armoede voor. Het is dus niet echt een opvalled punt.

Dat is allemaal anders in de Westbank (en ten dele Gaza), waar echt een actieve verdrijvingspolitiek gevoerd wordt. Mensen wordt het leven op allerlei manieren zo zuur mogelijk gemaakt, opdat ze vertrekken. En dat is duidelijk niet iets noodzakelijks of onvermijdelijks, maar iets moedwilligs. Dat veroorzaakt dan wél weer verontwaardiging.

Verder is het natuurlijk een feit, dat het westen voortdurend allerlei normen en waarden uitdraagt, maar die in dit geval niet naleeft. Ook dat veroorzaakt woede. (vergelijk hoe Arafat in feite 35 jaar lang door het westen behandeld is. Hij kreeg mooie woorden, niet veel meer. Daar is hele grote boosheid over, in de hele Arabische wereld.) Het gaat in feite ook om westerse indringing.
Kortom hier veroorzaakt de politiek de ellende, niet de gebruikelijke slechte levensomstandigheden.

ronald
14-08-06, 02:01
Geplaatst door Ron Haleber
Robert, het gebruikelijk recept van Maarten: stop alle ellende maar in de klutser... Die even op hoog zetten... En er dan een roerei of omelet van bakken! :maf2:

Maarten is gek op dat soort uitsmijters! Dat weet ik nog van toen hij bij mij thuis logeerde. Kijk maar op mijn website. Smullen geblazen! :wink:



....op de een of andere manier komt er altijd een palmelet uit.....

ronald
14-08-06, 02:04
Geplaatst door Coolassprov MC
We moeten niet vergeten dat dit ook mensen zijn die door Israel uit hun huizen zijn verdreven. Zonder Israel geen 2.000.000 vluchtelingen.


Twee miljoen??? Volgens mij is meer dan de helft van de bevolking van Israel Sefardisch...en dat zijn er nu meer dat twee miljoen hoor.

ronald
14-08-06, 02:29
Geplaatst door Ron Haleber
Of echte in Russisch babybloed gemakken matzes! Ronald je bent dat smakelijk recept dat Maarten me op deze site verklapte en dat hij uit de tsaristische protocollen opdiepte, toch niet vergeten...? ;)

Ik heb er nog een uitnodiging in Geleen voor lopen... En die wil ik zeker niet missen... Ronald, laten we samen gaan! :cola:



Ik ga wel mee hoor.....ik wil dat wereldwonder wel eens van dichtbij meemaken.



....wel jammer dat het nog enigszins te vroeg is voor welke Pesachvoorbereiding dan ook....

Nelis70
14-08-06, 08:17
Geplaatst door Maarten
Beter voorbeeld zou zijn: de bevolking van de Westelijke Sahara. Ik meen 2 miljoen, en je wil niet weten hoe die leven. Een reden waarom je niet veel hoort, is dat de oplossing nog niet zo simpel is. Er is geen simpel aanwijsbaar punt, waarbij verontwaardiging ontstaat, omdat er bijv. iets simpels niet gebeurt.

Dat geldt ook een beetje voor die Palestijnen in exile.. In de hele Arabische wereld komt allerlei armoede voor. Het is dus niet echt een opvalled punt.

'allerlei armoede'...dat is pas aanmatigend voor vluchtelingenkampen! Vergelijkbaar met: ach, die palestijnen krijgen van israel toch allemaal subsidies, die de eigen bewoners niet krijgen, dus ze moeten niet zeuren.
Met zulke vrienden als jij hebben de palestijnen al geen israeliers als vijand meer nodig.



Dat is allemaal anders in de Westbank (en ten dele Gaza), waar echt een actieve verdrijvingspolitiek gevoerd wordt. Mensen wordt het leven op allerlei manieren zo zuur mogelijk gemaakt, opdat ze vertrekken. En dat is duidelijk niet iets noodzakelijks of onvermijdelijks, maar iets moedwilligs. Dat veroorzaakt dan wél weer verontwaardiging.

Verder is het natuurlijk een feit, dat het westen voortdurend allerlei normen en waarden uitdraagt, maar die in dit geval niet naleeft. Ook dat veroorzaakt woede. (vergelijk hoe Arafat in feite 35 jaar lang door het westen behandeld is. Hij kreeg mooie woorden, niet veel meer. Daar is hele grote boosheid over, in de hele Arabische wereld.) Het gaat in feite ook om westerse indringing.
Kortom hier veroorzaakt de politiek de ellende, niet de gebruikelijke slechte levensomstandigheden.

Ron Haleber
14-08-06, 09:33
Geplaatst door Nelis70


Met zulke vrienden als jij hebben de palestijnen al geen israeliers als vijand meer nodig.



:D :D :D

Maarten
14-08-06, 10:31
Geplaatst door Nelis70
'allerlei armoede'...dat is pas aanmatigend voor vluchtelingenkampen! Vergelijkbaar met: ach, die palestijnen krijgen van israel toch allemaal subsidies, die de eigen bewoners niet krijgen, dus ze moeten niet zeuren.
Met zulke vrienden als jij hebben de palestijnen al geen israeliers als vijand meer nodig.

Merkwaardig antwoord.. Maar ik zal de categorie "allerlei armoede" wat kleiner voor je maken, en zelfs beperken tot Palestijnen, om het overzichtelijk voor je te houden. Die zitten dus behalve in Gaza en de Westbank in:
Libanon, Syrye, Jordanie, Irak, Kuweit, Egypte, Algerije, en mogelijk elders. En er zijn dus ook vluchtelingenkampen overal. In totaal zijn er meen ik 3,5 miljoen gevlucht.
Dus als je even teruggaat naar de vraag, die hier opkwam, namelijk waarom je zo weinig hoorde over de omstandigheden in speciaal de Libanese kampen, dan heb je hier het antwoord.

Enne.. voordat je nog eens opstaat van verontwaardiging, omdat er bepaalde hulpbehoevende groepen door mij onder de algemene mat geveegd zouden worden, mag je bedenken hoeveel er daar nog méer van zijn in de Arabische wereld. Dat zijn er veel meer dan je denkt, vandaar dat er niet voortdurend over alles nieuws is. Vandaar de term: allerlei armoede.

Vertel jij me trouwens sowieso maar niets over waar het over ging hier: Ooit gewerkt met corrugated iron? Niet natuurlijk. Maar weer vergeten dat het artikeltje over corrugated iron ging zeker? Nou, het is inderdaad kutspul: loeiheet of ijzig koud, de wind gaat er door, het lekt, het roest, je haalt je poten er aan open, en het kan je zwaar verwonden als het losraakt, bijvoorbeeld wanneer je geen speciale getordeerde spijkers gebruikt. Je moet niet hoeven wonen in iets wat daarmee gemaakt is.

Nelis70
14-08-06, 11:23
Geplaatst door Maarten
Merkwaardig antwoord..

't was dan ook een uiterst merkwaardige bijdrage van jou waar ik op reageerde


Maar ik zal de categorie "allerlei armoede" wat kleiner voor je maken, en zelfs beperken tot Palestijnen, om het overzichtelijk voor je te houden.

sympatiek van je, ik heb inderdaad een beperkt denkraam :)


Die zitten dus behalve in Gaza en de Westbank in:
Libanon, Syrye, Jordanie, Irak, Kuweit, Egypte, Algerije, en mogelijk elders. En er zijn dus ook vluchtelingenkampen overal. In totaal zijn er meen ik 3,5 miljoen gevlucht.
Dus als je even teruggaat naar de vraag, die hier opkwam, namelijk waarom je zo weinig hoorde over de omstandigheden in speciaal de Libanese kampen, dan heb je hier het antwoord.

je maakt je er te makkelijk van af hiermee vind ik. De meesten die op deze site de Isr de huid vol schelden gebruiken telkens als argument dat die zo gemeen naar de palestijnen zijn. Persoonlijk geloof ik niet dat dat hun (enige) basis is om de Joden te haten, maar dat is nu niet het punt.

Deze dagen gaat het bijna allemaal over de oorlog tussen israel en libanon, en telkens weer worden die palestijnen erbij gehaald. Dan lijkt het mij niet meer dan logisch om ook eens naar het lot van de palestijnen in specifiek libanon te kijken.


Enne.. voordat je nog eens opstaat van verontwaardiging,

ik bleef gewoon zitten, jouw reacties doen me meer aan als van iemand die opspringt en luid zijn standpunt te berde brengt. Maar, zoals jij al eerder zei, laten we niet teveel over de vorm gaan praten. We bleven beiden erg netjes in deze discussie.


omdat er bepaalde hulpbehoevende groepen door mij onder de algemene mat geveegd zouden worden, mag je bedenken hoeveel er daar nog méer van zijn in de Arabische wereld.
Dat zijn er veel meer dan je denkt, vandaar dat er niet voortdurend over alles nieuws is. Vandaar de term: allerlei armoede.

ik vind 'allerlei armoede' een aanmatigende term om te gebruiken voor de vluchtelingenkampen in libanon. Of je moet hem ook gebruiken voor de palestijnen in israel, de joden en zigeuners in de concentratiekampen en de russen in de Goelag.


Vertel jij me trouwens sowieso maar niets over waar het over ging hier: Ooit gewerkt met corrugated iron? Niet natuurlijk.

tuttuttut, waarom dat 'natuurlijk'? Je weet niets van me, je weet niet eens waar en waarmee ik werk.


Maar weer vergeten dat het artikeltje over corrugated iron ging zeker?

nee, dat ben ik niet vergeten, want het ging er niet over. het werd genoemd als voorbeeld/illustratie.


Nou, het is inderdaad kutspul: loeiheet of ijzig koud, de wind gaat er door, het lekt, het roest, je haalt je poten er aan open, en het kan je zwaar verwonden als het losraakt, bijvoorbeeld wanneer je geen speciale getordeerde spijkers gebruikt. Je moet niet hoeven wonen in iets wat daarmee gemaakt is.
ik dacht er nog even over om een nieuw huis ermee te gaan bouwen, maar na jouw heldere omschrijving zie ik er maar van af denk ik. :aanwal:

Maarten
14-08-06, 13:15
Geplaatst door Nelis70
Deze dagen gaat het bijna allemaal over de oorlog tussen israel en libanon, en telkens weer worden die palestijnen erbij gehaald. Dan lijkt het mij niet meer dan logisch om ook eens naar het lot van de palestijnen in specifiek libanon te kijken.

:hihi: Die logica bij jou.. Israel is bezig heel zuid Libanon in puin te schieten, en Nelis denkt: Kóm, interessant moment om eens naar de situatie der Palestijnen daar te gaan kijken! :hihi:
Believe me Nelis, de hele bevolking van zuid Libanon zou momenteel wensen in dezelfde situatie te zitten als die Palestijnen daar normaal . Ze Bidden daar momenteel tot God, om in zo'n situatie terecht te mogen komen. :D Zijn er uberhaupt nog mensen eigenlijk?
Ik zou ook maar niet gaan kijken, want je kunt een Israelische kogel door je kop krijgen.

PS: ik wist natuurlijk dat je niet met dat spul gewerkt had, want bijna niemand heeft dat. Ik weet niet eens of die golfplaat hier nog te krijgen is. Maar ik heb er in Nieuw Zeeland daken voor 2 huizen van staan maken. En eerst de oude troep eraf. Dat is een normale techniek daar. Maar ik moest ook in een schuurtje werken, dat ervan gemaakt was. Je wordt niet echt vrolijk van dat spul. (van haleber wist ik het trouwens sowieso. Die kan nog geen hamer vast houden)

Maarten
14-08-06, 13:36
Geplaatst door Nelis70
De meesten die op deze site de Isr de huid vol schelden gebruiken telkens als argument dat die zo gemeen naar de palestijnen zijn.
Daar hebben ze ook gelijk in. Op de Westbank heb je allerlei praktijken, die je beslist niet in de vluchtelingenkampen hebt. Qua armoede scheelt het misschien niet zo heel veel, maar er zijn allerlei andere dingen, waarmee het leven van mensen nog een stuk zuurder gemaakt kan worden.

De term "allerlei armoede" was overigens misschien wel wat losjes gekozen. Maar het ging over armoede in Arabische landen. En daar betekent dat nogal eens niet enkel armoede, maar ook nog bijzonder hard leven. Plaatsen genoeg waar het leven niet veel beter is, dan in die kampen.

Nelis70
14-08-06, 14:08
Geplaatst door Maarten
:hihi: Die logica bij jou.. Israel is bezig heel zuid Libanon in puin te schieten, en Nelis denkt: Kóm, interessant moment om eens naar de situatie der Palestijnen daar te gaan kijken! :hihi:
Believe me Nelis, de hele bevolking van zuid Libanon zou momenteel wensen in dezelfde situatie te zitten als die Palestijnen daar normaal.

Wat ik weet van de kampen heb ik maar van een paar artikelen, dus ik kan niet al te verregaande uitspraken doen. Maar wat erover in bv het openingsartikel van deze draad staat is schrijnend. De hypocrisie dat over iedere scheet die een israelier laat waar een palestijn last van heeft (en ja, ik weet, ze doen ook wel veeeeeel ergere dingen dan scheten laten daar), een enorme ophef wordt gemaakt, en over de schrijnende toestanden in de kampen wordt nooit iets gezegd, irriteert me. Bovendien wordt het westen daarbovenop nog aan één stuk door door sommigen voor hypocriet uitgemaakt. Wel, dat vind ik dan weer hypocriet.


Ze Bidden daar momenteel tot God, om in zo'n situatie terecht te mogen komen. :D Zijn er uberhaupt nog mensen eigenlijk?
Ik zou ook maar niet gaan kijken, want je kunt een Israelische kogel door je kop krijgen.

PS: ik wist natuurlijk dat je niet met dat spul gewerkt had, want bijna niemand heeft dat. Ik weet niet eens of die golfplaat hier nog te krijgen is. Maar ik heb er in Nieuw Zeeland daken voor 2 huizen van staan maken. En eerst de oude troep eraf. Dat is een normale techniek daar. Maar ik moest ook in een schuurtje werken, dat ervan gemaakt was. Je wordt niet echt vrolijk van dat spul. (van haleber wist ik het trouwens sowieso. Die kan nog geen hamer vast houden)

wie weet ben ik wel opgegroeid in Nieuw Zeeland :)

hoelang ben je daar aan het werk geweest?

MuHaMaD
14-08-06, 14:21
Geplaatst door Robert64
Dat het lot van de Palestijnen in de bezette gebieden verschrikkelijk is, weten we allemaal (?). Het Israel-Palestijns conflict krijgt, afhankelijk van je gekozen bronnen en behoefte, genoeg / te weinig aandacht.
Maar waarom lees of zie ik nooit iets over het lot van Palestijnen in bijv. Libanon?
Een tipje van de sluier;.....

De observatie dat de harde kern van de Israel-aanhang niet veel verder komt dan het verdacht maken van tegenstanders, het verdraaien van feiten, het gelijkstellen van zaken die niet gelijk zijn, enz., is aantoonbaar correct. Men benadert de zaak op een slinkse manier: voorop staat 'terreur' en niet hetgeen wat de aanleiding is voor die 'terreur'; men wijst naar andere landen; en als men met de mond vol tanden staat roept men verontwaardigd 'antisemitisme'.

Als je de bijdragen van Israël-fans ook in dit forum leest, zal het je opvallen dat men om de kern van de zaak heen draait:

Een staat vestigen op zuiver etnisch-religieuze gronden, op al door anderen bewoond gebied, dat kan niet anders dan een mislukking zijn. Geen enkel volk accepteert de vestiging van een vreemde staat op zijn grond, ook niet de Palestijnen. Het verdoezelen van waarheden kan op korte termijn een oplossing zijn, maar op lange termijn zal de zionistische entiteit ervoor moeten boeten.

Robert64
14-08-06, 15:22
Geplaatst door Maarten
Beter voorbeeld zou zijn: de bevolking van de Westelijke Sahara.


Neen.., dat is een 'ander' voorbeeld.


Er is geen simpel aanwijsbaar punt, waarbij verontwaardiging ontstaat, omdat er bijv. iets simpels niet gebeurt.

De situatie van Palestijnen in Libanon lijkt me schrijnend genoeg voor een flinke dosis verontwaardiging.
Je zal maar Palestijn in Libanon zijn.., bijna niemand schenkt enige aandacht aan je situatie en je lot wordt gebaggatelliseerd met de argumenten die je hier poneerd.


Dat geldt ook een beetje voor die Palestijnen in exile.. In de hele Arabische wereld komt allerlei armoede voor. Het is dus niet echt een opvalled punt.

Armoede komt overal voor. Het gaat hier niet om armoede.., het gaat om een gebrek aan rechten.


Dat is allemaal anders in de Westbank (en ten dele Gaza), waar echt een actieve verdrijvingspolitiek gevoerd wordt. Mensen wordt het leven op allerlei manieren zo zuur mogelijk gemaakt, opdat ze vertrekken. En dat is duidelijk niet iets noodzakelijks of onvermijdelijks, maar iets moedwilligs. Dat veroorzaakt dan wél weer verontwaardiging.


Inderdaad.., daar is de bevolking al decenia lang het slachtoffer van alle 'vrijheidsstrijders' die maar niet accepteren dat het beter zou zijn het bestrijden van de staat Israel te staken.
Zolang het Israel betreft wordt er fanatiek gewezen.., als het een Arabisch land betreft ( bijv. Libanon ) is de stilte oorverdovend.
Klaarblijkelijk is het lot van de Palestijnen in bredere zin niet zo relevant, het opheffen, wijzen en veroordelen van Israel is véél belangrijker.
Selectieve verontwaardiging?

IbnRushd
14-08-06, 15:39
Geplaatst door Robert64


Inderdaad.., daar is de bevolking al decenia lang het slachtoffer van alle 'vrijheidsstrijders' die maar niet accepteren dat het beter zou zijn het bestrijden van de staat Israel te staken.
Zolang het Israel betreft wordt er fanatiek gewezen.., als het een Arabisch land betreft ( bijv. Libanon ) is de stilte oorverdovend.
Klaarblijkelijk is het lot van de Palestijnen in bredere zin niet zo relevant, het opheffen, wijzen en veroordelen van Israel is véél belangrijker.
Selectieve verontwaardiging?

Het probleem met jou is is dat je geen donder weet over de Palestijnse issue. Je loopt constants uit je nek te lullen met citaten uit een site waarvan de 'nuance' ver achter de waarheid liggen.

Hamas had een jaar lang aan een wapenstilstand afgekondigd en ook gehandhaafd, terwijl Israel zich niets aantrokken en steeds nederzettingen lieten bouwen. EN niet alleen dat, maar ze liquideerden periodiek Palestijnse leiders, waarbij ongelooflijk veel burgerslachtoffers vielen. Israël heeft op geen enkel moment de Palestijnse staat erkend, die er in de geest van de Oslo akkoorden op 22 procent van het gebied zou moeten ontstaan, terwijl Palestina twee x Israel hebben erkend en daarmee afstand deden van 78% van het oorspronkelijke mandaatgebied Palestina.
De invoer en uitvoerbelasting worden nog steeds door Israël geïnd, en worden ook nu al gebruikt als drukmiddel, door steeds nieuwe voorwaarden te stellen voor de uitbetaling – dat terwijl het in feite Palestijns geld is. Moet ik nog verder gaan over de Disengagement Plan van Sharon?

Robert64
14-08-06, 16:40
Geplaatst door IbnRushd
Het probleem met jou is is dat je geen donder weet over de Palestijnse issue. Je loopt constants uit je nek te lullen met citaten uit een site waarvan de 'nuance' ver achter de waarheid liggen.

Ik verwijs naar twee bronnen.., reageer daar dan op.

http://www.unhchr.ch/tbs/doc.nsf/(Symbol)/CERD.C.64.CO.3.En?Opendocument

http://web.amnesty.org/library/Index/ENGMDE180042006?open&of=ENG-LBN

en citeer één stukje van Wikipedia.., als je het er niet mee eens bent staat het je vrij daar iets aan te doen.

Het topic is; Selectieve verontwaardiging? De situatie van Palestijnen in Libanon.

Maarten probeert uiteen te zetten waarom de Palestijnen in de bezette gebieden wel aandacht krijgen en die in Libanon niet tot nauwlijks.
Dat ik me heb laten verleiden daar mijn mening over te geven is dom geweest. Het is Off Topic..!

Mea Culpa.

Robert64
14-08-06, 23:22
Geplaatst door Maarten
De term "allerlei armoede" was overigens misschien wel wat losjes gekozen. Maar het ging over armoede in Arabische landen. En daar betekent dat nogal eens niet enkel armoede, maar ook nog bijzonder hard leven. Plaatsen genoeg waar het leven niet veel beter is, dan in die kampen.

Nee Maarten.., het gaat niet over armoede in Arabische landen, de Sahara, Afrika of in Nederland, het gaat over een gebrek aan rechten voor Palestijnen in Libanon.

IbnRushd
14-08-06, 23:52
Geplaatst door Robert64
Nee Maarten.., het gaat niet over armoede in Arabische landen, de Sahara, Afrika of in Nederland, het gaat over een gebrek aan rechten voor Palestijnen in Libanon.

Ik ben best benieuwd hoe jouw visie eruit zal zien wanneer twee miljoen Palestijnen in Nederland zich huisvesten. Ik durf te wedden dat je meteen naar de oorzaak gaat wijzen. In jouw casu moet je dat ook doen. Israel zijn degenen die ruim een miljoen Palestijnen letterlijk hebben weggeschopt van hun eigendommen en land. Dat zij niets anders resten om rondom de grenzen te leven is zeer begrijpelijk. Libanon was pas herstelt van ongelooflijke schade door Israel ( 1982). Het gaat een beetje moeilijk om iedereen dezelfde rechten te geven. Zeker als er dan nogeens een paar miljoen bij komen wonen. Soms gaan ze prioriteiten stellen: wie eerst en zo. Ik praat dit niet goed hoor, maar probeer je alleen te schetsen hoe moeilijk het is.

Maarten
15-08-06, 00:34
Geplaatst door Nelis70 De hypocrisie dat over iedere scheet die een israelier laat waar een palestijn last van heeft (en ja, ik weet, ze doen ook wel veeeeeel ergere dingen dan scheten laten daar), een enorme ophef wordt gemaakt, en over de schrijnende toestanden in de kampen wordt nooit iets gezegd, irriteert me.

1. In onze media wordt die ophef helemaal niet gemaakt, en zie je rond palestijns lijden enkel het topje van de ijsberg. Van dode israeli's gaan de beelden 3x de wereld rond. Die kritiek is al heel oud.
2. Het feit dat die kampen er zijn ligt op de eerste plaats aan Israel. Ze hebben terugkeerrecht. Dat is zelfs een geformuleerd mensenrecht. Israel maakt daar al 58 jaar inbruik op.
3. Het feit dat die kampen er nog steeds zijn, komt omdat de Palestijnse staat permanent onmogelijk gemaakt wordt, en de verdrijvingspolitiek op de westbank.
4.Westerse politiek houdt al die ellende aan de gang.
5.
Je snapt dus, dat je nogal een aantal hobbels moet nemen, voor je toekomt aan die kampen. En het eerste wat je je dan afvraagt, is wat de oplossing dan zou zijn? Nou, bijvoorbeeld de Roadmap of een ander soort oplossing, waar niemand werk van maakt, omdat de wil ontbreekt.
Maar in feite is er dus geen hypocrisie, omdat het nog steeds om hetzelfde gaat.
Ik begrijp precies waar je heen wilt hoor, want de joodse kritiek is dat de moslims geen aandacht hebben voor door moslims veroorzaakt lijden. Maar die oorzaak is al verdraaid. En er wordt antisemitisme uit afgeleid. Dat zou alleen maar juist kunnen zijn, als enkel dat lijden in de picture stond. Dat is niet zo: vooral die politiek die het veroorzaakt staat in de picture.

Verder bestaat het verwijt, dat de ellende in stand gehouden wordt om politieke motieven. Dat is misschien een beetje waar. Maar juist Israel en diens aanhang kunnen daar moeilijk over klagen, omdat ze zelf de grootste veroorzaker waren, en dat nog steeds zijn.
Kortom, het is een beetje tricky allemaal.

Het is ook een beetje moeilijk om die Arabische landen aan te spreken op hun beleid, als er een andere meer voor de hand liggendere oplossing is, die ook nog aansluit bij het internationele recht.


Bovendien wordt het westen daarbovenop nog aan één stuk door door sommigen voor hypocriet uitgemaakt. Wel, dat vind ik dan weer hypocriet.

Ik zou zeggen: stay around! Want het aantal zaken waar het westen hypocriet in is, is met geen pen te beschrijven. Ik kan het niet eens voor je samenvatten, zó erg is het. Maar je zult het hier nog op veel plaatsen terugzien.


wie weet ben ik wel opgegroeid in Nieuw Zeeland :)
Zelfs daar zijn er niet veel Kiwi's met echte ervaring met het spul, behalve dan met de lekkages, en het afwaaien van slecht gemonteerd spul.
Ik zat er een paar maanden. Maar ik zocht die bouwwereld daar bewust op, want die is erg leuk. Je maakt dan meer mee van de echte mentaliteit van het volk zelf, en hoe ze dingen doen. Je lacht je dood. Ze kunnen erg lomp zijn, maar ook heel direct en open, en de sfeer vond ik erg vriendelijk. Maar ze hadden er grote hallen en terreinen met gerecyclede bouwmaterialen. Daar kon je de gekste dingen vinden, en er de gekste dingen van bouwen. Je kon er heel creatief zijn. Veel ruimte, niet veel voorschriften, hoop lol.

De groeten
15-08-06, 00:45
Geplaatst door Maarten
Je kon er heel creatief zijn.
Yep. Narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Coolassprov MC
15-08-06, 05:53
Geplaatst door Nelis70
Sneuer had je niet kunnen reageren. Je mist volstrekt waar het hier om gaat en reageert precies zoals hierboven beschreven: geen interesse in palestijnen zolang de israeliers er niet mee gemoeid zijn.
Het ging hier om het feit dat de palestijnen in libanon een erg zwaar leven hebben, dat ze daar niet beter af zijn dan onder de israeliers. Reageer daar nou op.

Klopt het of klopt het niet wat ik schreef?

Maarten
15-08-06, 09:43
Geplaatst door Robert64

Inderdaad.., daar is de bevolking al decenia lang het slachtoffer van alle 'vrijheidsstrijders' die maar niet accepteren dat het beter zou zijn het bestrijden van de staat Israel te staken.

He Leuk! Ben je echt een ontkenner van de Eretz-Israelpolitiek?
Ik wist niet dat die er nog waren.

Maarten
15-08-06, 09:48
Geplaatst door Robert64

De situatie van Palestijnen in Libanon lijkt me schrijnend genoeg voor een flinke dosis verontwaardiging.
Je zal maar Palestijn in Libanon zijn.., bijna niemand schenkt enige aandacht aan je situatie en je lot wordt gebaggatelliseerd met de argumenten die je hier poneerd.


We krijgen hier allemaal de tranen in de ogen vanwege je medemenselijkheid, en je meegevoel met onderdrukte Palestijnen..

Heb je een joodse achtergrond?

Coolassprov MC
15-08-06, 21:32
Geplaatst door Cherub
Dat moet haast wel hè, want in geval van een arabische achtergrond zou er nauwelijk medegevoel met de Palestijnen geweest zijn, inderdaad.

Dat was een raciale stereotypering getuigend van datgene waarvoor nauwelijks getuigen vereist zijn; jouw onmetelijke domheid.

Was je nou joods van afkomst?

Oeroeboeroe
16-08-06, 00:36
Geplaatst door gh.wille
Ik heb geen idee wat er allemaal van waar is maar amuseer
me kostelijk .

:D

:hihi: Ouwe Telegraaflezer!

gh.wille
16-08-06, 00:51
Geplaatst door Oeroeboeroe
:hihi: Ouwe Telegraaflezer!

Het voordeel van een keuze pakket is je kunt dan vergelijken,dus ik lees van veel kranten de voorpagina en dus niet alleen de Telegraaf !!!
:lachu:

Robert64
16-08-06, 01:18
Geplaatst door IbnRushd
Ik ben best benieuwd hoe jouw visie eruit zal zien wanneer twee miljoen Palestijnen in Nederland zich huisvesten.

Twee miljoen is wat overtrokken, het waren er in 1948 ongeveer 110.000.., inmiddels zijn er ruim 400.000 'Libanese' Palestijnen.


In jouw casu moet je dat ook doen. Israel zijn degenen die ruim een miljoen Palestijnen letterlijk hebben weggeschopt van hun eigendommen en land. Dat zij niets anders resten om rondom de grenzen te leven is zeer begrijpelijk.

Niet alle Palestijnen zijn 'weggeschopt', velen zijn preventief gevlucht. Over de feitelijke verhoudingen zijn de meningen nogal verdeeld.


Libanon was pas herstelt van ongelooflijke schade door Israel ( 1982). Het gaat een beetje moeilijk om iedereen dezelfde rechten te geven. Zeker als er dan nogeens een paar miljoen bij komen wonen. Soms gaan ze prioriteiten stellen: wie eerst en zo. Ik praat dit niet goed hoor, maar probeer je alleen te schetsen hoe moeilijk het is.

Die 110.000 zitten daar sinds 1948 en niet zoals jij het voorsteld sinds 1982 (?).
De Libanese regering heeft sinds 1948 niets gedaan om het lot van deze mensen te verbeteren.., sterker nog.., ( ik plaats deze text met gepaste reservering, de bronvermelding is wel erg mager);


Syrian Workers and the 1994 Naturalization
Lebanon holds a large number of Syrian workers, most of whom are employed on a season basis and do not hold citizenship. They entered Lebanon mainly after Syria established its controversial military and political presence there during the Lebanese Civil War. They are employed in menial labor, working in areas such as construction. They are generally very poor and compete with the Palestinians over low-wage jobs. Some right-wing Lebanese argue that the presence of such a large number of Syrian workers should in fact be considered part of a Syrian colonization attempt, interlocking the economies and making Lebanon excessively dependent on Syria. Others have argued that the Syrian laborers have been essential to post-war reconstruction.
Their exact numbers are disputed, with right-wing Lebanese nationalists tending to give high estimates (up to 1,5 million) while others go as low as 300,000. The CIA Factbook suggest a figure of 1 million (2001)[1]. Regardless of which estimate is closer to the truth, numbers would naturally fluctuate according to season and to the situation of the Lebanese and Syrian economies.
In 1994, Lebanese authorities - then under Syrian domination - authorized a controversial granting of citizenship to Syrians (and a small number of Palestinians and others) in Lebanon. The precise number is disputed, figures ranging from a 100,000 people to half a million. It seems clear, however, that the act shifted the religious balance in Lebanon in favor of Sunni Muslims, and had important effects on the sectarian makeup of Lebanese politics.
The Syrians in Lebanon are Arab in the same linguistic sense as the Lebanese, but with a less ambiguous Arab self-identification. They are mainly Muslims of the Sunni sect, but due to Syria's diverse religious and ethnic population, many other groups are also included.


Dit kwam ik vandaag op Wikipedia tegen, de bronvermelding is , nogmaals, erg mager, kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Maarten
16-08-06, 01:53
Geplaatst door Robert64

Niet alle Palestijnen zijn 'weggeschopt', velen zijn preventief gevlucht.
:hihi: Daar moet je wel wat voor doen he? Dorpen 2 dagen lang met mortieren beschieten, kerels in elkaar meppen, olijfbomen uitrukken, water aftappen, hun vrouwen in het zand laten bevallen, enz enz ..
Een heel gedoetje he, om ze preventief te laten vluchten? :D

Erg grappig ook wat jij "preventief gevluchtten" noemt.. Dat zijn geloof ik lui die al 60 jaar aan de poort staan te rammelen om weer terug naar hun spullen te mogen he? :D
Staan de doden van de Holocaust bij jou ook te boek als "Treinreizigers"? :hihi:

Maarten
16-08-06, 02:26
Geplaatst door gh.wille
Ik heb geen idee wat er allemaal van waar is maar amuseer
me kostelijk .

:D
Ja, ik dus ook! :D En ik heb meer lol dan jij. Nog daargelaten wat ie aan feiten uit zijn peniskoker schudt: Ik zag bijvoorbeeld even, dat ie email naar een Imam had gestuurd over dit gedoe..
Nou, Ron stuurde me altijd kopieen van wat ie zoal aan bollocks rondstuurt, die niemand ene flikker interesseren. (tientallen, honderden..)
En als ie dan soms antwoord kreeg, stuurde die dat weer vol trots aan me door.
En als je dan goed ging kijken, dan waren dat vooral beleefde regeltjes, waarmee ze dan snel van 'm af waren..
(grinnik.. ik zag een keer een reactie van Harchaoui van 2 regels, die vooral als ondertoon hadden: vooral niks inhoudelijks zeggen, anders krijg je nog méer van die troep.. :D)
Geen kip op deze wereld interesseert zich voor gedoetjes tussen mensen die ze niet kennen..
(praat je nog niet over hoe hij dat brengt.. :D Ik moest het soms 3x lezen voor ik begreep waar het ongeveer over ging..)
Ron ziet dat absoluut niet, en denkt voor iedereen interessant te zijn.
Alsof iedereen een beetje verveeld onder zijn eigen palmboom zit te wachten tot haleber met zijn "nieuws" het licht komt brengen.
Ik heb hem er - gezien die reacties, en ook de klachten over hem op de site hier - vaak genoeg over gemaild, dat hij zich op die manier ontzettend uit de markt prijst en zijn eigen ruiten in gooit..
Maar hij wil het absoluut niet weten, en vindt zichzelf geweldig. Het is een heel zielig mannetje.

Maar het is echt wat je noemt een valse nicht. Hij beschuldigt voortdurend heel veel mensen. En ik ben het zeker 20x precies gaan nazoeken, en er klopte nooit een flikker van. Altijd zit ie weer te overdrijven, of dingen uit zijn verband te rukken, te insinueren, enz enz.. De man is dol op intriges, en dan als een spin het middelpunt daarvan te zijn. Daar vult ie z'n leven mee. Dat is z'n behoefe. Nou, van mij mag ie.
Maar ik heb de brokkendoos "haleber" verder dicht zitten. Nog even geinig om er iets over te schrijven, gezien de moeite die ik voor 'm deed, maar de man is verder a waste of time.

Coolassprov MC
16-08-06, 07:08
Geplaatst door ronald
Dus uuhhh....die Maarten is joods....?

Je hebt hem natuurlijk al uitgemaakt voor ''jodenhater'' of ''anti-semiet''?

Geen nood! Je kunt hem, nog altijd eventueel, nog, ook nog, een ''zelfhater'' noemen!

Maarten
16-08-06, 12:09
Geplaatst door Coolassprov MC
weer eens tegen de verkeerde boom.... ouwe pedosextoerist.
:hihi: Hij rijdt voortdurend zijn hele wagenpark tegen m'n boom te pletter. Ik laat dan nog een partij eikels op zijn kop flikkeren, en daar heb je het dan mee gehad..

Maar ik heb m'n oorkonden op maroc.nl eens staan tellen: Tig keer antisemiet, homohater, vrouwenhater, sexist, extremist, homo, narcist, zelfhater, kakkerlak der samenleving, amorele schizofreen, enz enz..
Dat is beter, dan de ridderorde van haleber.
Als je dat over de Palestijnse kwestie krijgt, dan wéet je gewoon dat je op de goede weg zit met wat je schrijft..
Het is net als met vogeltjes. Die gaan ook steeds meer kabaal maken, naar mate je meer in de buurt van hun eieren zit.
Andere species hebben dat weer, waneer je te gedetailleerd naar hun stronthopen wijst.

Heb jij eigenlijk al genoeg antisemietjes eigenlijk? Of vind je dat je er eigenlijk meer had moeten krijgen?

sjaen
16-08-06, 12:26
:wow:

gh.wille
16-08-06, 20:51
Geplaatst door Seif
Het kan niet anders, of Maarten moet heel veel voor je betekenen, nu je hem een eigen schrijn hebt gegeven. :)

Hahhha hoe lang blijft dit staan ??
De hele vuile was hangt zo,n beetje buiten.

;) ;)

Maarten
17-08-06, 01:18
Geplaatst door gh.wille
Hahhha hoe lang blijft dit staan ??
De hele vuile was hangt zo,n beetje buiten.

;) ;)

Correctie: z'n eigen vuile was.. Sterker nog, alsof de man z'n gulp open zet, en je verzoekt om je snuffert erin te steken, om je oordeel over de lucht ervan te geven..

Ik ben even een stukje ervan gaan bekijken.. Zo zou iemand "ervan beschuldigd zijn" jóod te zijn! Now that's quite shocking! En ook nog "onterecht" ook! Dzjeee!.. Idem met "zionist"! Haleber toont hier feilloos en genadeloos aan, dat het in dit land mogelijk is, mensen ongestraft voor Zionist uit te maken! En dat overkomt ook nog homo's! Echt gewetenloos extremisme, waar de aivd machteloos tegenover staat..

Sorry hoor, sommige homo's kúnnen gewoon niet gehaat worden, zelfs waneer je een godsdienst van homohaat zou willen maken. "Niks" kan eenvoudig niet gehaat worden. De levensstrijd van deze gekwelde ziel heeft vermoedelijk bestaan uit een kruistocht tegen alle afwijzingen van zijn gewasem in gossip-rubrieken..

Maar opvallend van dit "kernlid van het palestina comitee", is dat ie in al zijn duizenden posts op maroc.nl niet éen keer een zinnige visie op die zaak heeeft neergezet. Wel verstoort ie allerlei topics er over met zijn gezwam.

Kortom: die gulp zou best dicht kunnen, ook al is maroc.nl zeer tolerant wanneer mensen hun heils- en lotsbestemming in die lucht zoeken. Maroc.nl heeft gelijk.. Dit is haleber z'n religie, en het schrappen ervan zou een inmenging in de godsdienstvrijheid zijn.

IbnRushd
17-08-06, 12:06
Geplaatst door Robert64
Twee miljoen is wat overtrokken, het waren er in 1948 ongeveer 110.000.., inmiddels zijn er ruim 400.000 'Libanese' Palestijnen.

Exact is het minder dan 400.000. Zij worden bovendien geholpen door UNRWA. Ook in Palestina komt deze hulporganisatie voor, al worden ze beschoten en de door hun gebouwde scholen gebombardeerd. Maar ja.


Geplaatst door Robert64

Niet alle Palestijnen zijn 'weggeschopt', velen zijn preventief gevlucht. Over de feitelijke verhoudingen zijn de meningen nogal verdeeld.

Oorspronkelijk waren er 726.000 vluchtelingen die verjaagd zijn door de zionisten. Nu zijn er ongeveer vier miljoen vluchtelingen. Het kan zijn dat ik er naast zat met die ruim een miljoen; ik geloof eerder toch ruim TWEE miljoen vluchtelingen die preventief (zodat ze niet worden gedood; maw wegspoelen van een ras ) verbannen zijn in Palestijnse grondgebied.



Geplaatst door Robert64

Die 110.000 zitten daar sinds 1948 en niet zoals jij het voorsteld sinds 1982 (?).
De Libanese regering heeft sinds 1948 niets gedaan om het lot van deze mensen te verbeteren.., sterker nog.., ( ik plaats deze text met gepaste reservering, de bronvermelding is wel erg mager);

Ik weet niet waarover je het hebt, maar dat de vluchtelingen sinds 1982 in Libanon bevonden, heb ik niet beweerd. Ik beweerde juist dat in 1982 een moeilijke tijd was voor Libanon, en daardoor mindere aangename maatregelen namen.

Nelis70
17-08-06, 12:52
Geplaatst door IbnRushd
Exact is het minder dan 400.000. Zij worden bovendien geholpen door UNRWA. Ook in Palestina komt deze hulporganisatie voor, al worden ze beschoten en de door hun gebouwde scholen gebombardeerd. Maar ja.



Oorspronkelijk waren er 726.000 vluchtelingen die verjaagd zijn door de zionisten. Nu zijn er ongeveer vier miljoen vluchtelingen. Het kan zijn dat ik er naast zat met die ruim een miljoen; ik geloof eerder toch ruim TWEE miljoen vluchtelingen die preventief (zodat ze niet worden gedood; maw wegspoelen van een ras ) verbannen zijn in Palestijnse grondgebied.




Ik weet niet waarover je het hebt, maar dat de vluchtelingen sinds 1982 in Libanon bevonden, heb ik niet beweerd. Ik beweerde juist dat in 1982 een moeilijke tijd was voor Libanon, en daardoor mindere aangename maatregelen namen.

ik herhaal minder aangename maatregelen.
ibnrushd zegt dat palestijnen in vluchtelingenkampen laten minder aangename maatregelen zijn.
Ik dacht dat de britten van eufemisme hielden, maar deze overstijgt er vele.