PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland doet het meest tegen armoede



MaRiaH
13-08-06, 21:49
Nederland doet het meest tegen armoede
ANP Gepubliceerd 15:51 13 augustus 2006


WASHINGTON - Nederland is relatief de belangrijkste armoedebestrijder in de wereld en is daarmee een plaatsje opgeschoven in vergelijking met vorig jaar. Dat blijkt uit een lijst die toont in welke mate de 21 rijkste landen in de wereld bijdragen aan de ontwikkeling van arme landen.

De lijst is samengesteld door het Center for Global Development (CGD), een Amerikaanse denktank die zich op armoedebestrijding richt. Rekening is gehouden met het inwoneraantal en omvang van de economie. Onderaan de lijst, die zondag op de CGD-website verscheen, staat net als vorig jaar Japan.

In de index staat een aantal factoren vermeld, zoals het percentage van het nationaal product dat voor directe ontwikkelingshulp wordt uitgetrokken. De internationale norm is 0,7 procent, maar Nederland zit daar ruim boven. Verder heeft het centrum gekeken naar het ontwikkelingsbeleid ten opzichte van handel, investeringen, migratie, milieu, veiligheid en technologie.

Vooral op het gebied van investeringen, waarbij bijvoorbeeld een Nederlands bedrijf een fabriek opzet in een arm land, doet Nederland het goed. Ook het veiligheidsbeleid, zoals bijdrages aan vredesmissies in conflictgebieden, blijkt een sterk punt van Nederland. Toch schrijft het CGD dat ook Nederland nog beter kan.


http://www.volkskrant.nl/buitenland/article338791.ece/Nederland_doet_het_meest_tegen_armoede

Maarten
14-08-06, 00:12
Geplaatst door MaRiaH
Nederland doet het meest tegen armoede


Ik weet niet waar het over gaat, maar het moet goede politiek zijn, want de geestelijke armoede hier is met geen pen te beschrijven.

Maar als het over wereldarmoede gaat, dan moet er eerst nog wat vanaf,
namelijk het Nederlandse aandeel in de totale handel met Israel, waardoor dat land in staat gesteld wordt een politiek te voeren, waarmee het 3,5 miljoen Palestijnen zwaar onder de armoedegrens houdt.

Het zou interessant zijn daar eens een realistische berekening van te maken.
Dan pak je aan Nederlandse kant het percentage van de handel, en aan Israelische kant de investeringen in de westbank, plus het militaire apparaat om dat er door te drukken. Zoiets ongeveer.

Of bijvoorbeeld ongeveer zo: stel dat Nederland ongeveer 5% van de Handel met Israel heeft, dan kun je 5% van de kinderen met ondervoedingsverschijnselen in Gaza daaraan toerekenen. Even grofweg: 25% van zeg 150.000 kinderen lijdt aantoonbaar aan ondervoeding, dus zeg 40.000, en dus veroorzaakt Nederland zeg 2000 ondervoedde kinderen. Foutmarge kan 100% zijn, maar ongeveer in dit soort grootten moet je het ongeveer zoeken.
En dan de rest natuurlijk nog he? (werkelozen, bejaarden zonder verzorging, enz enz enz)

Prettig rekenwerk! :D Leuk voor Kerstmis, samen met de familie of zo. Schept een band..
Winnaar krijgt een tweeweekse vakantie op de Westbank aangeboden in een Hotel met prima uitzicht vanwege de gaten die er overal in zijn geschoten..
Maaltijden overeenkomstig de plaatselijke gebruiken.

mark61
14-08-06, 00:17
Ik dacht al, er gaat toch zeker wel iemand op deze zionistische provocatie reageren?

MaRiaH
14-08-06, 00:24
:hihi:

http://www.hazelnet.org/icon/emote/ignore.gif

polarbeer
14-08-06, 00:34
Geplaatst door Maarten
Ik weet niet waar het over gaat, maar het moet goede politiek zijn, want de geestelijke armoede hier is met geen pen te beschrijven.

Maar als het over wereldarmoede gaat, dan moet er eerst nog wat vanaf,
namelijk het Nederlandse aandeel in de totale handel met Israel, waardoor dat land in staat gesteld wordt een politiek te voeren, waarmee het 3,5 miljoen Palestijnen zwaar onder de armoedegrens houdt.

Het zou interessant zijn daar eens een realistische berekening van te maken.
Dan pak je aan Nederlandse kant het percentage van de handel, en aan Israelische kant de investeringen in de westbank, plus het militaire apparaat om dat er door te drukken. Zoiets ongeveer.

Of bijvoorbeeld ongeveer zo: stel dat Nederland ongeveer 5% van de Handel met Israel heeft, dan kun je 5% van de kinderen met ondervoedingsverschijnselen in Gaza daaraan toerekenen. Even grofweg: 25% van zeg 150.000 kinderen lijdt aantoonbaar aan ondervoeding, dus zeg 40.000, en dus veroorzaakt Nederland zeg 2000 ondervoedde kinderen. Foutmarge kan 100% zijn, maar ongeveer in dit soort grootten moet je het ongeveer zoeken.
En dan de rest natuurlijk nog he? (werkelozen, bejaarden zonder verzorging, enz enz enz)

Prettig rekenwerk! :D Leuk voor Kerstmis, samen met de familie of zo. Schept een band..
Winnaar krijgt een tweeweekse vakantie op de Westbank aangeboden in een Hotel met prima uitzicht vanwege de gaten die er overal in zijn geschoten..
Maaltijden overeenkomstig de plaatselijke gebruiken.

Zwak uit de bocht en dan druk ik me netjes uit !
Wat een gillerd .
:D

MaRiaH
14-08-06, 00:35
Geplaatst door Maarten
Ik weet niet waar het over gaat, maar

Dat is duidelijk ja. :roker:

mark61
14-08-06, 00:36
Geplaatst door Maarten
Of bijvoorbeeld ongeveer zo: stel dat Nederland ongeveer 5% van de Handel met Israel heeft, dan kun je 5% van de kinderen met ondervoedingsverschijnselen in Gaza daaraan toerekenen. Even grofweg: 25% van zeg 150.000 kinderen lijdt aantoonbaar aan ondervoeding, dus zeg 40.000, en dus veroorzaakt Nederland zeg 2000 ondervoedde kinderen.

Overigens, economie was zeker niet 1 van die 17 studies? Want dit is volledig geraaskal.

I. exporteert vnl. landbouwproducten. Iig tot voor kort werkten daar veel Palestijnen in (voor hongerlonen evt.). NL koopt geen producten > Palestijnen werkloos > kinderen honger. NL koopt wel producten > kinderen hebben te eten. Even voor Schaap: het verband is dus precies omgekeerd aan wat maarten beweert. Ik snap eigenlijk niet wat ie beweert. Zou ie het zelf snappen?

Zelden zulk gelul gelezen.

Maakt boycot altijd zo'n lastige overweging. Nu er vnl. Thai enzo werken is dat wat minder.

Overigens houdt o.a. NL die kinderen nu in leven.

Maarten
14-08-06, 01:53
Geplaatst door mark61 Overigens, economie was zeker niet 1 van die 17 studies? Want dit is volledig geraaskal.
Altijd maar weer die huid verkopen, nog voor die beer geschoten is..
En weet je nou nog niet, dat deze beer zich moeilijk laat schieten? :D


I. exporteert vnl. landbouwproducten.
Maakt niet uit. Aan de totale handel wordt een surplus verdiend, wat gestoken kan worden in roof en onderdrukking. Ik zie dan het bezwaar niet om een evenredig deel daarvan dan aan Nederland toe te rekenen. (maar OK, ik lees door..)


tot voor kort werkten daar veel Palestijnen in (voor hongerlonen evt.). NL koopt geen producten > Palestijnen werkloos > kinderen honger. NL koopt wel producten > kinderen hebben te eten.
Deze redenering is juist, alleen het beginpunt niet. Het begint allemaal bij de internationale handel, die Israel in staat stelt om al die beperkingen te organiseren, welke de Palestijnen in die positie brengen en houden. Pas daarna komt jouw verhaal.

Plastisch uitgedrukt: als je er met een groep aan bijdraagt, dat jaarlijks een oud vrouwtje van haar vermogen beroofd wordt, dan lul je je er niet uit met die paar grijpstuivers die je jaarlijks teruggeeft, wel?

Verder is je reactie niet adequaat: je antwoord op de hele situatie, met een heel specifiek voorbeeld, van wat er zou gebeuren als enkel Nederland niets meer kocht? Inderdaad: éen dingetje er uit halen, dat doet inderdaad niks. Kan inderdaad zelfs averechts werken.


Zou ie het zelf snappen?
Jij duidelijk weer niet dus. Jij begrijpt natuurlijk weer niet wat er beoordeeld wordt, want dat zit weer in de rechtssfeer. Neem een paar voorbeelden.

Uit het strafrecht: bij collectief begane misdaad wordt iedereen gestraft, zelfs degenen die toeleveringen deden, en konden weten waar die voor gebruikt werden. En er zit strafverhoging vast aan een collectieve daad. En als je aandeel redelijk groot is, wordt je als mededader gestraft. Het gaat in alle gevallen om een soort toerekening van het geheel.

Uit het burgerlijk recht: Daar is het nog sterker. Als een groep schade veroorzaakt, is elk lid daarvan aansprakelijk voor de totale schade. Als 5 jongetjes dus voor 10.000 euro aan schade veroorzaken, dan zoekt het slachtoffer de rijkste pa uit om de boel te verhalen.

In de internationale politiek: Bush windt er geen doekjes om, en wordt daarin door iedereen gevolgd: de helpers van terroristen zijn ook terroristen, en dus medeverantwoordelijk en medeaansprakelijk, en worden dus aangepakt.

Wat Israel betreft kun je helemaal in dezelfde lijn stellen:
Er is illegaal gedrag, bestaande uit bezetting, schendingen van mensenrechten, enorme schade, enorm leed, enz enz..
Dan kijk je wie er aan meewerkt, dat dit kan gebeuren, en reken je de aansprakelijkheid voor die situatie naar evenredigheid toe.
En misschien ben ik dan nog mild.. Het gaat hier duidelijk over hele zware criminaliteit. Alleen de landroof al. Praten we nog niet over mensenrechten, economische schade enz.
Als de bijdrage van een land dus substantieel is, moet je misschien wel van mededaderschap uitgaan, waarbij dat land dan al in zijn eentje de verantwoordelijkheid voor de totale ellende in de schoenen geschoven kan krijgen.

Ik kan het allemaal wel preciezer gaan beschrijven, maar het is allang duidelijk, dat zodra je in termen van recht over dit soort zaken gaat denken (en dat doen velen voortdurend), dat je dan al helemaal in de risicosfeer blijkt te zitten.
Praktische toepassing: als we hier een bom op onze kop krijgen vanwege die bijdrage, dan kunnen mensen dat “terecht” vinden. (of het wenselijk is, is een andere vraag)


Maakt boycot altijd zo'n lastige overweging.
Nee.
Inderdaad, als je een beetje gaat prutsen met boycot's, dan wel. Dan krijg je allerlei rare effecten die je niet wilt. Maar een totale boycot van Israel zou meteen werken. Ook als enkel Europa het in zijn geheel zou doen. Macht zat hoor. De hele economie daar zou meteen een groot gevaar lopen, en dan luisteren ze wel.


Zelden zulk gelul gelezen.
Gaat niet helemaal goed met je inzichten..
Ik denk dat ik maar vast een advertentie voor de te verwachten beer ga zetten..

ronald
14-08-06, 01:58
Mijn hemel....wat is die ziekelijk.....

mark61
14-08-06, 08:03
Geplaatst door Maarten
Maakt niet uit. Aan de totale handel wordt een surplus verdiend,

Daar weet jij niks van. Laat mij es de cijfers zien van de betalingsbalans NL <> I?


wat gestoken kan worden in roof en onderdrukking.

Of in Palestijnse rioleringen. Weet jij veel.


Deze redenering is juist,

Dank u dr. Keynes.


alleen het beginpunt niet. Het begint allemaal bij de internationale handel, die Israel in staat stelt om al die beperkingen te organiseren,

Je mist geloof ik wat wereldpolitiek. De VS houdt Israel in stand, niet de wereldhandel.


Plastisch uitgedrukt: als je er met een groep aan bijdraagt, dat jaarlijks een oud vrouwtje van haar vermogen beroofd wordt, dan lul je je er niet uit met die paar grijpstuivers die je jaarlijks teruggeeft, wel?

Nou beweer je weer dat Israel vooral zijn geld verdient aan de bezette gebieden / de Palestijnen. Na, de fractie van Israel's export waarbij Palestijnen betrokken zijn, daar had dat voor kunnen gelden.

Palestina heeft geen bodemschatten. Alleen arbeid is een commodity. Als I. Palestina niet had bezet is niet aan te nemen dat het veel rijker zou zijn dan nu. De vrijwillige gastarbeid zou dan dezelfde zijn.


Verder is je reactie niet adequaat:

Jij lult uit je nek, volledig off topic bovendien, ik corrigereer dat, nasj star'ets vindt het niet 'adequaat'. :rolleyes:


wat er zou gebeuren als enkel Nederland niets meer kocht? Inderdaad: éen dingetje er uit halen, dat doet inderdaad niks. Kan inderdaad zelfs averechts werken.

Oh ja, de Endlösung, die bom op Tel Aviv, dat was de totaalaanpak.

Als de EU Israël boycot krijgt de EU geen toegang meer tot de Palestijnen en de Palestijnen geen 400 mln meer. It's as simple as that. Tis vervelend dat de wereld niet wat zwart-witter is voor salonridders als jij.


Jij duidelijk weer niet dus. Jij begrijpt natuurlijk weer niet wat er beoordeeld wordt, want dat zit weer in de rechtssfeer. Neem een paar voorbeelden.

Blaat blaat blaat. Je moet je grenzeloze arrogantie nou niet ook nog naar de economie gaan verleggen, want dan maak je je zo mogelijk nog belachelijker.

Gelul. De rest van die vermoeiende lap is total crap.

Waarom heb je mijn briljante :ego: post niet gelezen (moreel faillissement)?
Misschien omdat je er geen speld tussen kon krijgen?

observer
14-08-06, 09:28
nu als ik laatst dat ongeveer een derde van alle hulp die europa sinds wo2 gegeven heeft nooit europa verlaten heeft maar gebruikt is om dure organisaties te betalen, je meot toch lobbien, zo'n reclame campagne betaald zichzelf ook niet.

van de rest is van het overgrote deel niet eens te bepalen waar het aan is uitgegeven laat staan of het nut heeft gehad

ontwikkelingshulp is vaak ook meer moreel dan praktisch, maar men slaapt beter

feit is dat als nederland gewoon het gemiddelde gaf (op het moment 0,35) zou men 5 miljard per jaar besparen wat weer een aardige deuk zou maken in de bezuinigingen/belastingverzwaring die ivm vergrijzing nodig is

Maarten
14-08-06, 10:48
Geplaatst door mark61
Daar weet jij niks van. Laat mij es de cijfers zien van de betalingsbalans NL <> I?


mmm.. ook van economie is je kennis blijkbaar brandhout. Betalingsbalans is helemaal irrelevant hier. Handel is handel, en dat genereert weer meer handel en andere economische activiteit, waar dan uiteindelijk dat surplus uit rolt.
maar aangezien je weer ligt te rotzooien, en in je domheid niet snapt hoeveel blunders je maakt, en permanent het ship in gaat in de discussies, laat ik de rest van wat je schrijft maar fijn zitten. Als je antwoord van me wilt, probeer dan maar interessant voor me te zijn.

~Panthera~
14-08-06, 11:01
Geplaatst door Arvid
Die thread wordt dan in no time groter dan vakkenvullen.
En trouwens, ook al open je een topic over tandpastamerken, dan nog begint Maarten gelijk te raaskallen over Israel.

:hihi:

mark61
14-08-06, 11:13
Geplaatst door Maarten
mmm..

Dit is erg interessant, maar je durft er blijkbaar niet heen:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=197291

Interessant zat, al laat ik een scheet, jij duikt erbovenop.

Maarten
14-08-06, 12:01
Geplaatst door Seif
Is een vast en permanent Israel-topic geen goed idee? Dan kan men daar alle braaksels dumpen.

Nog daargelaten dat ook jij permanent in alle discussies met mij er over het schip in gaat,
schijnt er ook geen lampje te gaan branden over het feit, dat ik die zaak overal bij sleep, omdat die ook overal op een zinnige manier bijgesleept kán worden!

Dat blijkt ook hier weer.
Ook helemaal niemand van die kippen hier heeft een antwoord op de vrij logische stelling, dat je voor Neerlands bijdrage aan de armoedebestrijding, eerst gewoon de balans moet opmaken van wat Nederland bestrijdt en wat het veroorzaakt. Gewoon een winst- en verliesrekening dus. Daar rolt dan het resultaat uit.

Er kan best nog veel meer zijn. Neem die armoede die ontstaat door dat gevis in het Victoriameer. Interessant te weten, in hoeverre Nederland daar een rol in speelt of niet. Er zijn nog veel meer van die zaken, waarbij het bedrijfsleven elders een rotzooi schept, die er zonder dat begrijfsleven niet geweest zou zijn. Voorbeelden zat.

Zo kun je nog wel even doorgaan. Neem de inval in Irak? Bekijk dan de resultaten in het licht van de armoede. Hoe was die onder Saddam? En hoe is die nu? Het is beslist erger geworden. De halve economie is ervan op de fles gegaan. nou kun je wel hard gillen, dat het aan die moslims ligt, maar een dergelijke burgeroorlog is volstrekt voorspelbaar, als je de zaken aanpakt, zoals de Amerikanen dat deden. Die kun je daar dus gewoon aan toerekenen.
En nederland heeft daar actief steun aan staan te betuigen. Die is dus voor een deel medeverantwoordelijk voor de extra armoede die aldus ontstond.
Maar goed, het is natuurlijk duidelijk, dat al dit soort zaken niet in die cijfers verwerkt zitten.

Maar om nogmaals op je opmerking terug te komen: dat gedoe rond Israel heeft dus gevolgen op heel veel fronten, en heeft verband met verschrikkelijk veel onderwerpen. Dat maakt 'm net zo leuk. Het maakt me verder niet uit wat je daarmee doet: je kop in het zand steken, of er over grollen, enz enz..

Maar het was nou net zo leuk in dit topic.. Die achterlijke meute hier loopt voortdurend te gillen, dat die aandacht voor Israel zo overmatig is, hypocriet is, ligt aan antisemitisme, enz enz.., terwijl dit forum je al jaren op de feiten drukt over hoeveel verbanden met allerlei foute zaken zijn.. Die meute gaat dus permanent op zijn bek hier. Je snapt zeker wel, dat ik wat lol had, omdat ik die meute zelfs in het kader van de armoedebestrijding nog even kon kietelen.. :D Je mag natuurlijk ook gewoon verder slapen hoor.

Maar ik meen het bloedserieus hoor. Die kwestie Israel, dat is het grootste westerse schandaal, en dat merk je op alle fronten. Zelfs hier.

Het enige wat je tegen m'n verhaal in zou kunnen brengen, is dat nederland ondanks zijn bijdrage aan de armoede, toch maar relatief de meeste centen levert aan die armoedebestrijding. Maar het is ook weer niet uitgesloten, dat Nederland ook relatief veel bijdraagt aan de rotzooi, omdat we veel internationale handel hebben. En bedenk bij het Irak-verhaal hierboven maar, dat Nederland een van de Allies van Bush was he? Zoveel had Bush er niet..
Maar nogmaals hoor, het is erg makkelijk om die schuifelende meute hier bij elkaar te vegen. Er wordt ontzettend slecht nagedacht. Het is echt een makkie hoor, topic in topic uit, jaar in jaar uit.. Je hoeft er nog niet eens veel voor te weten.. Israel blijkt een vrij makkelijk onderwerp te zijn. Alles wat het complex maakt berust op onbegrip en gerotzooi. Ook Finkelstein zei dat al in die film, en dat is gewoon zo. Alle problemen en dilemma's blijken opgeklopte rotzooi.

Seif
14-08-06, 12:12
Geplaatst door Maarten
Nog daargelaten dat ook jij permanent in alle discussies met mij er over het schip in gaat...

Je hebt me al zo vaak onder de tafel geluld, dat ik er nu voor kies om te zwijgen en me te laven aan je wijsheid.

observer
14-08-06, 12:17
Geplaatst door Seif
Je hebt me al zo vaak onder de tafel geluld, dat ik er nu voor kies om te zwijgen en me te laven aan je wijsheid. wie zijn eigen victoy kraait (heeft geen haan nodig )

heeft wel wat weg van euh zelfbevrediging

Maarten
14-08-06, 12:17
Geplaatst door mark61
Dit is erg interessant, maar je durft er blijkbaar niet heen:

Jongen, ik ben even niet geinteresserd in waar jij allemaal aandacht voor vraagt. Ik vind je gewoon de moeite niet, snap je? je blijkt een soort haleber te zijn, die voortdurend aandacht vraagt voor dingen die niemand een flikker interesseert. Behalve dan je aanhang. Nou, dan ga je dáar toch lekker mee dollen? Probleem bij jou is gewoon dat de ratio van de hoeveelheid zinnigheid gedeeld door het aantal posts verrekte laag is. Dat is precies wat jij niet snapt. En zelfs van je huidige lievelingsonderwerp Maarten, brouw je geen zak. Je mag blij zijn als ik nog naar een regeltje kijk bij jou.

Maarten
14-08-06, 12:22
Geplaatst door Seif
Je hebt me al zo vaak onder de tafel geluld, dat ik er nu voor kies om te zwijgen en me te laven aan je wijsheid.
je hebt haatzaaier bij je nick staan, en veel meer blijk je ook niet te zijn. Er zit voortdurend eenzelfde soort ranzigheid in alles wat je post, en het gaat vooral nergens over. Allemaal dingen waar je blijkbaar niet uitkomt, en die je dus maar hier als rotzooi dumpt. Ik weet niet voor wie je precies interessant denkt te zijn, maar voor mij in elk geval niet. Ik zeg niet dat je niks doet, maar de hele teneur is gewoon ongesteld. Je mag het allemaal fijn zelf weten hoor, als jij daar voor kiest.

Maarten
14-08-06, 12:33
Geplaatst door observer

heeft wel wat weg van euh zelfbevrediging
Klaarblijkelijk ben je een blinde vink voor wie er allemaal op dit forum zitten.
Past helemaal bij je oogkleppen inzake de israelische kwestie.
En ook bij dat ouwbollige deel van die autochtone klup hier, die denkt hier heel wat in te brengen te hebben, maar in feite een wolk van schijnvertoningen produceert, waar niemand een flikker aan heeft, behalve zijzelf. Denken ze. Net Hollanders op een Franse camping. Die denken de show te stelen, maar iedereen is blij als die weer weg zijn. Ze gaan gewoon nergens over.

Seif
14-08-06, 12:34
Geplaatst door Maarten
Ik weet niet voor wie je precies interessant denkt te zijn, maar voor mij in elk geval niet.

Gelijk heb je, 24/7 over Israel lullen met gelijkgestemden is veel interessanter.

Mischien zullen je monologen ooit nog eens in boekvorm verschijnen.

Maarten
14-08-06, 12:56
Geplaatst door Seif
Gelijk heb je, 24/7 over Israel lullen met gelijkgestemden is veel interessanter.

Hier inderdaad wel. Hier zit gewoon helemaal niks van kwaliteit aan de andere kant. Met name ook bij de joden hier. Op andere fora's blijkt er nog wel eens iemand te zitten die iets zinnigs meldt. Hier niet. Hier zit absoluut helemaal niks, behalve mensen die zelf hun zaken niet rond krijgen. Het is hier aan éen stuk door de stal uitmesten, meer niet.
Ze komen meestal wel binnen met iets, maar als ze dan een paar ker inhoudelijk flink tegengas gekregen hebben, merken ze dat de argumenten op zijn, en kiezen er dan voor om kleine zeikende ettertjes te worden, omdat ze niet anders meer blijken te kunnen. Soms denken ze ineens weer een puntje te hebben, maar gaan dan weer op hun bek, en etteren dan weer. Ga je met zoiets lullen? Ik niet.

En jij dacht er ook weer met een onelinertje met een dooddoener af te komen he?
Sorry jongen, ook jij gaat blijkbaar nergens over. Fijn blijven lullen met die gelijkgestemden met hun failliete denkstijl over die zaak. Gewoon een beetje blijven fibreren, ook al gaat het nergens over. Echte armoede hier.

Juliette
14-08-06, 13:13
Geplaatst door Seif
Je hebt me al zo vaak onder de tafel geluld, dat ik er nu voor kies om te zwijgen en me te laven aan je wijsheid.

Deze nederigheid siert u broeder. :o

Juliette
14-08-06, 13:16
Geplaatst door Maarten


Sorry jongen, ook jij gaat blijkbaar nergens over. Fijn blijven lullen met die gelijkgestemden met hun failliete denkstijl over die zaak. Gewoon een beetje blijven fibreren, ook al gaat het nergens over. Echte armoede hier.

Hoe had je graag dat we je bedankten Maarten?

Om ons dolende armoedige geesten de kans te geven jouw licht en waarheid te zien. :strik:

mark61
14-08-06, 13:23
Geplaatst door Maarten
Jongen, ik ben even niet geinteresserd

Kortom: je weet niet wat je er in tegenin moet brengen. Niets dus.

En houd je fatsoen een beetje.

Je verslindt elke regel, blijkt.

MaRiaH
14-08-06, 13:29
Ben verheugd te zien dat mijn topic zo goed loopt..
:moe:

Maarten
14-08-06, 14:36
Geplaatst door mark61
Kortom: je weet niet wat je er in tegenin moet brengen. Niets dus.


Jongen, jij produceert hier zoveel fopspenen, dat jij eerst maar weer eens de indruk moet proberen te wekken, dat het uberhaupt interessant kan zijn, om van jou ook maar éen link aan te klikken! Je bent een dermate grote baggerfabriek, dat ik daar nog niet eens over peins! Ik zit alleen maar met verbazing te kijken, waar jij het vandaan haalt dat je nog de moeite bent man?! Mij interesseert het allemaal geen flikker wat je zegt, het enige wat me interesseert is hoe iemand zichzelf op die manier kan ondergraven? Echt een wondertje hoe iemand zichzelf zo voorbij kan galloperen. Maar discussieren met jou vind ik helemaal niet interessant, sorry, zoek een ander.

super ick
14-08-06, 14:46
Geplaatst door Maarten
Ik weet niet waar het over gaat, maar het moet goede politiek zijn, want de geestelijke armoede hier is met geen pen te beschrijven.

Maar als het over wereldarmoede gaat, dan moet er eerst nog wat vanaf,
namelijk het Nederlandse aandeel in de totale handel met Israel, waardoor dat land in staat gesteld wordt een politiek te voeren, waarmee het 3,5 miljoen Palestijnen zwaar onder de armoedegrens houdt.

Het zou interessant zijn daar eens een realistische berekening van te maken.
Dan pak je aan Nederlandse kant het percentage van de handel, en aan Israelische kant de investeringen in de westbank, plus het militaire apparaat om dat er door te drukken. Zoiets ongeveer.

Of bijvoorbeeld ongeveer zo: stel dat Nederland ongeveer 5% van de Handel met Israel heeft, dan kun je 5% van de kinderen met ondervoedingsverschijnselen in Gaza daaraan toerekenen. Even grofweg: 25% van zeg 150.000 kinderen lijdt aantoonbaar aan ondervoeding, dus zeg 40.000, en dus veroorzaakt Nederland zeg 2000 ondervoedde kinderen. Foutmarge kan 100% zijn, maar ongeveer in dit soort grootten moet je het ongeveer zoeken.
En dan de rest natuurlijk nog he? (werkelozen, bejaarden zonder verzorging, enz enz enz)

Prettig rekenwerk! :D Leuk voor Kerstmis, samen met de familie of zo. Schept een band..
Winnaar krijgt een tweeweekse vakantie op de Westbank aangeboden in een Hotel met prima uitzicht vanwege de gaten die er overal in zijn geschoten..
Maaltijden overeenkomstig de plaatselijke gebruiken.

Kijkkijk,

De eerste posting van Serge en de Palestijnen worden er weer met de haren bij gehaald.
Maak niet uit waar het over gaat, hij krijgt het toch maar weer voor elkaar.
Het is zoooooooo zieliggggggg

super ick
14-08-06, 14:49
Geplaatst door Maarten
Altijd maar weer die huid verkopen, nog voor die beer geschoten is..
En weet je nou nog niet, dat deze beer zich moeilijk laat schieten? :D


Maakt niet uit. Aan de totale handel wordt een surplus verdiend, wat gestoken kan worden in roof en onderdrukking. Ik zie dan het bezwaar niet om een evenredig deel daarvan dan aan Nederland toe te rekenen. (maar OK, ik lees door..)


Deze redenering is juist, alleen het beginpunt niet. Het begint allemaal bij de internationale handel, die Israel in staat stelt om al die beperkingen te organiseren, welke de Palestijnen in die positie brengen en houden. Pas daarna komt jouw verhaal.

Plastisch uitgedrukt: als je er met een groep aan bijdraagt, dat jaarlijks een oud vrouwtje van haar vermogen beroofd wordt, dan lul je je er niet uit met die paar grijpstuivers die je jaarlijks teruggeeft, wel?

Verder is je reactie niet adequaat: je antwoord op de hele situatie, met een heel specifiek voorbeeld, van wat er zou gebeuren als enkel Nederland niets meer kocht? Inderdaad: éen dingetje er uit halen, dat doet inderdaad niks. Kan inderdaad zelfs averechts werken.


Jij duidelijk weer niet dus. Jij begrijpt natuurlijk weer niet wat er beoordeeld wordt, want dat zit weer in de rechtssfeer. Neem een paar voorbeelden.

Uit het strafrecht: bij collectief begane misdaad wordt iedereen gestraft, zelfs degenen die toeleveringen deden, en konden weten waar die voor gebruikt werden. En er zit strafverhoging vast aan een collectieve daad. En als je aandeel redelijk groot is, wordt je als mededader gestraft. Het gaat in alle gevallen om een soort toerekening van het geheel.

Uit het burgerlijk recht: Daar is het nog sterker. Als een groep schade veroorzaakt, is elk lid daarvan aansprakelijk voor de totale schade. Als 5 jongetjes dus voor 10.000 euro aan schade veroorzaken, dan zoekt het slachtoffer de rijkste pa uit om de boel te verhalen.

In de internationale politiek: Bush windt er geen doekjes om, en wordt daarin door iedereen gevolgd: de helpers van terroristen zijn ook terroristen, en dus medeverantwoordelijk en medeaansprakelijk, en worden dus aangepakt.

Wat Israel betreft kun je helemaal in dezelfde lijn stellen:
Er is illegaal gedrag, bestaande uit bezetting, schendingen van mensenrechten, enorme schade, enorm leed, enz enz..
Dan kijk je wie er aan meewerkt, dat dit kan gebeuren, en reken je de aansprakelijkheid voor die situatie naar evenredigheid toe.
En misschien ben ik dan nog mild.. Het gaat hier duidelijk over hele zware criminaliteit. Alleen de landroof al. Praten we nog niet over mensenrechten, economische schade enz.
Als de bijdrage van een land dus substantieel is, moet je misschien wel van mededaderschap uitgaan, waarbij dat land dan al in zijn eentje de verantwoordelijkheid voor de totale ellende in de schoenen geschoven kan krijgen.

Ik kan het allemaal wel preciezer gaan beschrijven, maar het is allang duidelijk, dat zodra je in termen van recht over dit soort zaken gaat denken (en dat doen velen voortdurend), dat je dan al helemaal in de risicosfeer blijkt te zitten.
Praktische toepassing: als we hier een bom op onze kop krijgen vanwege die bijdrage, dan kunnen mensen dat “terecht” vinden. (of het wenselijk is, is een andere vraag)


Nee.
Inderdaad, als je een beetje gaat prutsen met boycot's, dan wel. Dan krijg je allerlei rare effecten die je niet wilt. Maar een totale boycot van Israel zou meteen werken. Ook als enkel Europa het in zijn geheel zou doen. Macht zat hoor. De hele economie daar zou meteen een groot gevaar lopen, en dan luisteren ze wel.


Gaat niet helemaal goed met je inzichten..
Ik denk dat ik maar vast een advertentie voor de te verwachten beer ga zetten..

Heldere analyse zeg. Nederland moet dus stoppen met die steun.
Ga het ze maar vertellen op de West-Bank. (Je bent tenslotte zelf ook nog al aardig wat mensen aan het adviseren er eens naar toe te gaan)

Joepie
14-08-06, 14:59
Geplaatst door Maarten
Ik weet niet waar het over gaat, maar het moet goede politiek zijn, want de geestelijke armoede hier is met geen pen te beschrijven.

Maar als het over wereldarmoede gaat, dan moet er eerst nog wat vanaf,
namelijk het Nederlandse aandeel in de totale handel met Israel, waardoor dat land in staat gesteld wordt een politiek te voeren, waarmee het 3,5 miljoen Palestijnen zwaar onder de armoedegrens houdt.

Het zou interessant zijn daar eens een realistische berekening van te maken.
Dan pak je aan Nederlandse kant het percentage van de handel, en aan Israelische kant de investeringen in de westbank, plus het militaire apparaat om dat er door te drukken. Zoiets ongeveer.

Of bijvoorbeeld ongeveer zo: stel dat Nederland ongeveer 5% van de Handel met Israel heeft, dan kun je 5% van de kinderen met ondervoedingsverschijnselen in Gaza daaraan toerekenen. Even grofweg: 25% van zeg 150.000 kinderen lijdt aantoonbaar aan ondervoeding, dus zeg 40.000, en dus veroorzaakt Nederland zeg 2000 ondervoedde kinderen. Foutmarge kan 100% zijn, maar ongeveer in dit soort grootten moet je het ongeveer zoeken.
En dan de rest natuurlijk nog he? (werkelozen, bejaarden zonder verzorging, enz enz enz)

Prettig rekenwerk! :D Leuk voor Kerstmis, samen met de familie of zo. Schept een band..
Winnaar krijgt een tweeweekse vakantie op de Westbank aangeboden in een Hotel met prima uitzicht vanwege de gaten die er overal in zijn geschoten..
Maaltijden overeenkomstig de plaatselijke gebruiken.

Maarten, de wereld is groter dan israel en palestijns gebied. Je probeert dus (imo) onterecht de boodschap te verstoren....

Morosian
14-08-06, 15:33
Zojuist hoorde ik op de radio dat als alle rijke landen net zoveel zouden geven als Nederland, de armoede snel opgelost zou zijn.

mark61
14-08-06, 18:47
Geplaatst door Morosian
Zojuist hoorde ik op de radio dat als alle rijke landen net zoveel zouden geven als Nederland, de armoede snel opgelost zou zijn.

Daar zou ik niet op rekenen. Rijk en arm zit niet in 1% kapitaaloverdracht, maar de gelegenheid krijgen een economie op te bouwen. Vergeet die ontwikkelingshulp, das een calvinistische aflaat. Tariefmuren slechten en ophouden dictators te steunen, moet je es zien.

observer
14-08-06, 20:42
Geplaatst door Morosian
Zojuist hoorde ik op de radio dat als alle rijke landen net zoveel zouden geven als Nederland, de armoede snel opgelost zou zijn. armoede is geen kwestie van geld

armoede zit ook in corruptie
zit ook in de minachting van de leiders voor hun bevolking

etcetc

wat europa zou moeten doen is qua voedselvoorziening de basisproducten moeten beschermen zodat europa op dat gebied in zijn eigen behoefte kan voorzien (tenslotte geen nut om nog een stel debielen macht te geven)

geen exportsubsidie/productiesubsidie meer

overige producten bv suiker ed vrij toelaten

Maarten
14-08-06, 22:06
Geplaatst door mark61
Rijk en arm zit niet in 1% kapitaaloverdracht, maar de gelegenheid krijgen een economie op te bouwen.

Goh.. toch nog ergens levend hersenweefsel ontdekt tussen die schroothopen van je?..

Voila de Westbank en Gaza! Daar kunnen ze geen staat opbouwen, en dus ook geen economie!

Sterker nog, het bombarderen van economische doelen zit in het standaardpakket van de Israelische vergeldingsacties!

Wordt allemaal mogelijk gemaakt dankzij o.a. de Nederlandse handel met Israel.


Vandaar: zie het tandpasta-syndroom van al die geschifte prikkers hierboven..
Het punt is namelijk niet, dat israel overal bijgesleept zou worden, maar de allergie bij die prikkers wanneer dat gebeurt.
En hoe meer terecht het gebeurt, hoe harder het gegil er over..

Maar dat is net het leuke van maroc.nl. :D
Al die Israel-verdedigers, en nep-middenwegfiguren zitten voortdurend hun gebrek aan integriteit aan te tonen.
Die kunnen nog geen schroothoop onder hun hersenpan ontdekken, of die moet hier neergepleurd worden..
Eigenlijk een vorm van hulp zoeken.. Ze hebben een probleem, komen er niet uit, en gaan het dan hier proberen.. Pathetic..
Ik zou bijna uurtarief gaan rekenen.. Sorry, it ain't my job..

Tat-teg
14-08-06, 22:13
Wanneer je de titel van het bericht ""Nederland doet het meest tegen armoede"" vergelijkt met het echte buitenlands beleid van Nederland kom je in de buurt van de betekenis van moreel faillissement.

mark61
14-08-06, 23:06
Geplaatst door MaRiaH
Ben verheugd te zien dat mijn topic zo goed loopt..
:moe:

Hij gaat prima!

mark61
14-08-06, 23:13
Geplaatst door Maarten
Jongen, jij produceert hier zoveel fopspenen

Waarop jij maar blijft reageren.


Je bent een dermate grote baggerfabriek,

Gedraag je toch es een keer fatsoenlijk, seniele kleuter. Je mankeert echt iets ernstigs. Weledelzeergeleerd. Jawel.

reallife
14-08-06, 23:21
Geplaatst door Juliette
Hoe had je graag dat we je bedankten Maarten?

Om ons dolende armoedige geesten de kans te geven jouw licht en waarheid te zien. :strik: :D

Maarten
14-08-06, 23:28
Geplaatst door Tat-teg
Wanneer je de titel van het bericht ""Nederland doet het meest tegen armoede"" vergelijkt met het echte buitenlands beleid van Nederland kom je in de buurt van de betekenis van moreel faillissement.

Nou.. je kunt nog veel scherper zijn. Heb je het topic gelezen? Moet je toch eens doen.
Ik beschrijf precies hoe je van de Nederlandse bijdrage aan de armoedebestrijding moet aftrekken, wat Nederland mede veroorzaakt aan armoede.
Niet moeilijk te begrijpen allemaal..
Daarom is het ook een leuk topic. Er blijkt weer eens hoe die meute warhoofden hier eigenlijk bezig is..
Je mag je dan verder afvragen, wie er precies te stom is om te begrijpen hoe amoreel het Nederlandse beleid is, of wie het bewust niet wil weten?
Hoe dan ook laat de autochtoon Nederlandse klup weer eens zien flink te rotzooien op deze Marokkaanse site.
Velen komen hier zogenaamd normen en waarden brengen, maar produceren bijna enkel bagger. Je mag kiezen, of het dombo's of aso's zijn. het failliet van die klup kun je elke dag op maroc.nl lezen.

reallife
14-08-06, 23:35
Geplaatst door Maarten

Ik beschrijf precies hoe je van de Nederlandse bijdrage aan de armoedebestrijding moet aftrekken, wat Nederland mede veroorzaakt aan armoede.
Niet moeilijk te begrijpen allemaal..
Daarom is het ook een leuk topic.
:corcky:

[i]Er blijkt weer eens hoe die meute warhoofden hier eigenlijk bezig is..
Je mag je dan verder afvragen, wie er precies te stom is om te begrijpen hoe amoreel het Nederlandse beleid is, of wie het bewust niet wil weten?
Hoe dan ook laat de autochtoon Nederlandse klup weer eens zien flink te rotzooien op deze Marokkaanse site.
Velen komen hier zogenaamd normen en waarden brengen, maar produceren bijna enkel bagger. Je mag kiezen, of het dombo's of aso's zijn. [/B]

eh.... misschien hebben sommige mensen gewoon een andere mening ?????

De groeten
14-08-06, 23:42
Geplaatst door Maarten
Nou.. je kunt nog veel scherper zijn. Heb je het topic gelezen? Moet je toch eens doen.
Ik beschrijf precies hoe je van de Nederlandse bijdrage aan de armoedebestrijding moet aftrekken, wat Nederland mede veroorzaakt aan armoede.
Niet moeilijk te begrijpen allemaal..
Daarom is het ook een leuk topic. Er blijkt weer eens hoe die meute warhoofden hier eigenlijk bezig is..
Je mag je dan verder afvragen, wie er precies te stom is om te begrijpen hoe amoreel het Nederlandse beleid is, of wie het bewust niet wil weten?
Hoe dan ook laat de autochtoon Nederlandse klup weer eens zien flink te rotzooien op deze Marokkaanse site.
Velen komen hier zogenaamd normen en waarden brengen, maar produceren bijna enkel bagger. Je mag kiezen, of het dombo's of aso's zijn. het failliet van die klup kun je elke dag op maroc.nl lezen.
Yep. Narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Maarten
15-08-06, 00:47
Geplaatst door De groeten
Yep. Narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Een soort nationalistisch narcisme bij die groep hier: De goede Nederlandse cultuur is daarbij een centrum van beschaving, of in elk geval van redelijkheid en vredelievendheid en goede moraal. Daar hoort ook de goedgeefsheid bij. Kwestie van nationaal zelfbeeld. Een aantal mensen koestert dat graag. Maar ten dele is het een fabeltje. Al net zo naief als over het Nederlandse buitenlandbeleid.
Kortom ik trap hier aan tegen het narcisme rond de Nederlandse goedgeefsheid, vandaar de probleempjes hier. :D

De groeten
15-08-06, 00:50
Geplaatst door Maarten Kortom ik trap hier aan tegen ...[/B]

Yep. Narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Maarten
15-08-06, 01:38
Geplaatst door De groeten
Yep. Narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Blijkbaar een narcistische Yep-stoornis..
Dat is nieuw, maar is te verwachten: Die kwestie Israel lijkt wel elke trol uit zijn hol te jagen, om zijn specifieke bollocs tegen elke boom te smeren.
Toch maar weer Openbaringen gaan lezen, om te zien wat er nog meer aan gedrochten uit de grond gaat komen kruipen..

super ick
15-08-06, 08:08
Geplaatst door Maarten
Goh.. toch nog ergens levend hersenweefsel ontdekt tussen die schroothopen van je?..

Voila de Westbank en Gaza! Daar kunnen ze geen staat opbouwen, en dus ook geen economie!

Sterker nog, het bombarderen van economische doelen zit in het standaardpakket van de Israelische vergeldingsacties!

Wordt allemaal mogelijk gemaakt dankzij o.a. de Nederlandse handel met Israel.


Vandaar: zie het tandpasta-syndroom van al die geschifte prikkers hierboven..
Het punt is namelijk niet, dat israel overal bijgesleept zou worden, maar de allergie bij die prikkers wanneer dat gebeurt.
En hoe meer terecht het gebeurt, hoe harder het gegil er over..

Maar dat is net het leuke van maroc.nl. :D
Al die Israel-verdedigers, en nep-middenwegfiguren zitten voortdurend hun gebrek aan integriteit aan te tonen.
Die kunnen nog geen schroothoop onder hun hersenpan ontdekken, of die moet hier neergepleurd worden..
Eigenlijk een vorm van hulp zoeken.. Ze hebben een probleem, komen er niet uit, en gaan het dan hier proberen.. Pathetic..
Ik zou bijna uurtarief gaan rekenen.. Sorry, it ain't my job..

Pfffffffffff daar komt Mr. Palestina weer.
Het gaat nu heel ergens anders over. Kan jij niet je eigen Anti-Israelforum openen of een Palestinaforum.
Overal trek je die arme mensen met de haren bij.
Gehersenspoelde.

Morosian
15-08-06, 08:18
Geplaatst door mark61
Vergeet die ontwikkelingshulp, das een calvinistische aflaat.

Daar denken de mensen die er door geholpen worden heel anders over. Daarbij help ik liever honderd mensen wel, dan miljoenen niet terwijl ik zit te wachten op de ideale omstandigheden.

Beetje makkelijk.

Joepie
15-08-06, 09:31
Een voorbeeld hoe het fout kan gaan;

http://www.nu.nl/news/802763/21/%27Hulpgeld_aardbeving_ging_naar_planners_aanslage n%27.html

Witte78
15-08-06, 09:32
Verbetering van de positie van de 3e wereld landen moet vanuit de complete westerse politiek komen. Hulporganisaties zie ik dan ook als dwijlen met de kraan open. Terwijl wij als westerse wereld de macht hebben de kraan eerst dicht te draaien.

Mensen in het westen kunnen beginnen met eens te stoppen met zeiken dat alles zo duur is. Laat er net als met sigareten een wet komen dat op elk product dat onethies vergaardigd is een label komt. "deze jas is door kinderen in elkaar genaaid voor een hongerloontje".

Ik denk dat bewustwording een eerste stap is. Op moment steekt iedereen liever zn kop in het zand, en zit te zeuren dat alles zo duur is en dat de economie zo slecht is etc.

Bofko
15-08-06, 09:43
Geplaatst door Witte78
Verbetering van de positie van de 3e wereld landen moet vanuit de complete westerse politiek komen. Hulporganisaties zie ik dan ook als dwijlen met de kraan open. Terwijl wij als westerse wereld de macht hebben de kraan eerst dicht te draaien.

Mensen in het westen kunnen beginnen met eens te stoppen met zeiken dat alles zo duur is. Laat er net als met sigareten een wet komen dat op elk product dat onethies vergaardigd is een label komt. "deze jas is door kinderen in elkaar genaaid voor een hongerloontje".

Ik denk dat bewustwording een eerste stap is. Op moment steekt iedereen liever zn kop in het zand, en zit te zeuren dat alles zo duur is en dat de economie zo slecht is etc.

Achterhaald jaren 70-idealisme en paternalisme. Bewustwording ok, maar mag niet te veel kosten. Met jouw oplossing wordt alles nog veel duurder, en wordt er nog harder gezeurd en geklaagd.
Beste oplossing is lid maken van de EU !

Maarten
15-08-06, 09:51
Geplaatst door super ick
Pfffffffffff daar komt Mr. Palestina weer.
Het gaat nu heel ergens anders over. Kan jij niet je eigen Anti-Israelforum openen of een Palestinaforum.
Overal trek je die arme mensen met de haren bij.
Gehersenspoelde.

O, jij bedoelt, dat je die kwestie weer eens moet wegvegen, waar die meegeteld moet worden..
Je hebt het vast de hele dag druk met vegen.. druk druk druk zeker, he?

Witte78
15-08-06, 09:53
Geplaatst door Bofko
Achterhaald jaren 70-idealisme en paternalisme. Bewustwording ok, maar mag niet te veel kosten. Met jouw oplossing wordt alles nog veel duurder, en wordt er nog harder gezeurd en geklaagd.
Beste oplossing is lid maken van de EU !

Uiteraard wordt alles duurder, gezien met de huidige situatie alles veelste goedkoop is. Lid maken van de EU is natuulijk onzin omdat het de EU zal kapotmaken.

Aan de ene kant die mensen geld geven via ontwikkelingshulp, en aan de andere kant bewust die mensen laten werken voor een hongerloon is wat mij betreft dus dwijlen met de kraan open. Daarom kan er ook alleen vanuit de politiek een oplossing komen. Mensen zullen indiviueel toch bijna altijd kiezen voor het goedkoopste product.

Bofko
15-08-06, 10:12
Geplaatst door Witte78
Uiteraard wordt alles duurder, gezien met de huidige situatie alles veelste goedkoop is. Lid maken van de EU is natuulijk onzin omdat het de EU zal kapotmaken.

Ik was ook redelijk sarcastisch, maar toch....

Het zou ook heeeeeel geleidelijk moeten gaan.Maar geeft wel aan welke inspanningen dat er geleverd moeten worden, en nog belangrijker, welke eisen en condities gesteld dienen te worden aan het ontvangende land om hulp effectief te laten zijn en een welvaartssprong te maken.

De EU stelt die eisen ook aan potentieel nieuwe leden.


Geplaatst door Witte78
.
Aan de ene kant die mensen geld geven via ontwikkelingshulp, en aan de andere kant bewust die mensen laten werken voor een hongerloon is wat mij betreft dus dwijlen met de kraan open. Daarom kan er ook alleen vanuit de politiek een oplossing komen. Mensen zullen indiviueel toch bijna altijd kiezen voor het goedkoopste product.

De internationale politiek heeft er maar een beperkte invloed op. Heel veel van de hulp/verbetering verdwijnt in het grote corruptie-moeras.

Maarten
15-08-06, 10:35
Geplaatst door Bofko
Achterhaald jaren 70-idealisme en paternalisme.
Daar ben ik het mee eens. Zelfs in de seventies was het moeilijk verkoopbaar. Je kunt niet over alles een permanente moraalsaus gooien. En tegenwoordig is het nog duidelijker: allerlei Afrikaanse landen drijven goede handel met China, omdat het geen mensenrechteneisen stelt, aldus een artikel in de Volkskrant.
Je kunt er pagina's lang discussies over houden, maar het levert geen donder op.

Maar over die armoede moet je dan ook gewoon nuchter zijn.
Nederland veroorzaakt gewoon armoede en bestrijdt armoede.
Die optiek is niet gebruikelijk, maar ik zou niet weten, waarom je dat niet zou moeten doen?
Dat is geen moralisme maar gewoon feitelijkheid.
Wie op valse en ondeugdelijke gronden een offensieve oorlog begint, in strijd met de verdragen daar over, die kun je natuurlijk ook gewoon de daardoor ontstane armoede aanrekenen. Gewone causaliteit.
VS in Irak? Ik vrees van wel. De Nederlandse steun ook. Maakt niet uit hoe je over de oorlog denkt: die armoede veroorzaak je.
Probleem is dan vooral hoe je de causaliteit is de toerekening bepaalt, en hoe je de schade berekent en vast stelt.

Maar Israel? Geen punt hoor. De overschrijding van alle regels is volstrekt duidelijk, en het conflict wordt overduidelijk door het westen in stand gehouden.
Nou, dat is dan even jammer voor de berekening van de Nederlandse armoedebestrijding. Hoezo probleem?

observer
15-08-06, 11:49
erg makkelijk de bevolking van irak is altijd arm geweest

en wat betreft de arabieren, uiteindelijk hebben die zelf de oorlog verklaard aan israel, zelf een aantal van de oorlogen sindsdien gestart, het is geen wonder dat jordanie en egypte wel toekomstplannen hebben en bv syrie niet.

armoede is vaak ook verkeerde prioriteiten, al dat geld wat het syrische leger heeft opgeslokt , had ook de bevolking een beter leven kunnen geven (en hadden ze de golan niet verloren)

Witte78
15-08-06, 12:04
Geplaatst door Bofko

De internationale politiek heeft er maar een beperkte invloed op. Heel veel van de hulp/verbetering verdwijnt in het grote corruptie-moeras.

Ik heb het ook niet over geld wat naar die landen gaat, maar over het creeren van een eerlijke handelspositie voor deze landen. En dat is voor een groot deel vanuit de politiek te regelen.

Ik snap ook wel dat het niet makkelijk is, maar beweren dat er niks aan te doen is en dat we het maar moeten accepteren zal helemaal niet voor verbetering gaan zorgen.

mark61
15-08-06, 12:08
Geplaatst door observer
erg makkelijk de bevolking van irak is altijd arm geweest

Irak was tot in de jaren 90 1 van de meest welvarende Arabische landen. In de zin dat er niet gewoon een rijke toplaag was, maar een flinke middenklasse.

Syrië etc. zijn sowieso arm, minder geld uitgeven aan het leger zou op zich aan de economie, het vermogen geld te genereren, niet zoveel veranderen.

mark61
15-08-06, 12:11
Geplaatst door Morosian
Daar denken de mensen die er door geholpen worden heel anders over.

Niet dat ik weet. De Afrikanen die ik ken snappen eigenlijk niet wat die blanken komen doen. Zelf zouden ze er niet over peinzen. De rijken daar al helemaal niet.


Daarbij help ik liever honderd mensen wel, dan miljoenen niet terwijl ik zit te wachten op de ideale omstandigheden.

Je zou je energie dan in pressiegroepen moeten steken. Afrika's toekomst wordt vnl. georganiseerd in Washington, Brussel en Tokyo >> Peking.

Ik ben een beetje van ontw.hulp teruggekomen sinds ik het van dichtbij heb gezien en de hilarische / tragikomische verhalen van de inboorlingen erbij te horen kreeg.

Maarten
15-08-06, 12:32
Geplaatst door observer

en wat betreft de arabieren, uiteindelijk hebben die zelf de oorlog verklaard aan israel, zelf een aantal van de oorlogen sindsdien gestart, het is geen wonder dat jordanie en egypte wel toekomstplannen hebben en bv syrie niet.

Daar gaat geen enkel argument van uit voor wat betreft de armoede 40 jaar later, die ontstaat, doordat er zonder staat geen economie opgebouwd kan worden, om maar te zwijgen van de verdrijvingspolitiek, en en de rest van de praktijken op de Westbank en in Gaza, zoals vernietiging van de infrastructuur, road blocks, curfews enz enz enz.

De Nederlandse handel en politiek helpen die praktijken in stand houden, en dus kun je er ook de armoede aan wijten.
Dat gaat over 3 miljoen mensen daar, plus nog eens 3 miljoen gevluchtten, waarvan een groot deel er niet in slaagde elders een behoorlijk bestaan op te bouwen.

Morosian
15-08-06, 12:38
Geplaatst door mark61
Niet dat ik weet. De Afrikanen die ik ken snappen eigenlijk niet wat die blanken komen doen. Zelf zouden ze er niet over peinzen. De rijken daar al helemaal niet.

Ik werk onder andere voor vier ontwikkelingshulporganisaties en ben in die hoedanigheid in talloze ontwikkelingslanden geweest voor concrete ontwikkelingshulpprojecten. De mensen in Kenia die nu opeens een waterput hebben in plaats van 30km te moeten lopen of afhankelijk te zijn van regen, die snappen het wel. De zwerfkinderen in Ghana die nu opgevangen worden en een opleiding krijgen, die snappen het wel. De Peruanen die drie dagen moesten reizen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis en er nu een in hun dorp hebben, die snappen het ook. Vrouwen in Zuid-Afrika die geen man hebben om voor hun levensonderhoud te zorgen en geen lening krijgen omdat ze vrouw zijn, snappen het nut van microkredieten wel.

Met ontwikkelingshulp alleen los je niets op, maar met het uitstellen van hulp totdat je de oorzaken op macroniveau hebt opgelost ook niet.


Ik ben een beetje van ontw.hulp teruggekomen sinds ik het van dichtbij heb gezien en de hilarische / tragikomische verhalen van de inboorlingen erbij te horen kreeg.

N=1

In Sudan heb ik weinig hilarische verhalen van de vluchtelingen gehoord. Maar misschien komt dat omdat ze te druk bezig waren met doodgaan.

Witte78
15-08-06, 12:50
Geplaatst door Morosian
Ik werk onder andere voor vier ontwikkelingshulporganisaties en ben in die hoedanigheid in talloze ontwikkelingslanden geweest voor concrete ontwikkelingshulpprojecten. De mensen in Kenia die nu opeens een waterput hebben in plaats van 30km te moeten lopen of afhankelijk te zijn van regen, die snappen het wel. De zwerfkinderen in Ghana die nu opgevangen worden en een opleiding krijgen, die snappen het wel. De Peruanen die drie dagen moesten reizen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis en er nu een in hun dorp hebben, die snappen het ook. Vrouwen in Zuid-Afrika die geen man hebben om voor hun levensonderhoud te zorgen en geen lening krijgen omdat ze vrouw zijn, snappen het nut van microkredieten wel.

Met ontwikkelingshulp alleen los je niets op, maar met het uitstellen van hulp totdat je de oorzaken op macroniveau hebt opgelost ook niet.



N=1

In Sudan heb ik weinig hilarische verhalen van de vluchtelingen gehoord. Maar misschien komt dat omdat ze te druk bezig waren met doodgaan.

Aan een kant begrijp ik wel dat jij (en vele anderen) op deze manier toch iets probeert te doen aan de situaties daar. Maar zolang er op macroniveau geen oplossing komt, zal dit soort hulp simpelweg weinig tot geen effect hebben en soms zelfs averechts werken.

Het klinkt misschien hard wat ik nu zeg, maar, des te meer kinderlevens je redt, des te meer kinderen zullen er in de toekomst geboren worden, die ook weer hulp nodig hebben. Dus eigenlijk verslechter je met de hulp de uitgangspositie voor de toekomst. Nu hulp bieden betekend dat er in de toekomst nog meer hulp nodig zal zijn.

Daarom denk ik ook dat dit soort symptoom bestrijding echt totaal geen zin heeft.


Misschien dat de Billgates foundation well echt iets kan gaan betekenen. Deze heeft echt het vermogen een verandering teweeg te brengen. En gezien de "baas" daarvan ook de grootste geldschieter is, verwacht ik dat er in mindere mate zakken gevult zullen worden.

observer
15-08-06, 12:58
soms kunnen de gevolgen voorspelbaar zijn

is er hongersnood stuur voedsel liefst in overvloed echter als er structureel te veel mensen en te weinig voedsel is dan heeft de hulp alleen maar de volgende hongersnood tot gevolg, sterker nog omdat er voedselhulp is wordt de locale landbouw nog meer onder druk gezet, niemand koopt meer dus geen geld voor nieuwe oogst

soms is de situatie nog vreemder

ethiopie is een exporteur van voedsel, toch heerst er regelmatig honger, maar de regering geeft betere prijzen voor producten die men in het westen wil hebben, immers die kan ze tegen vreemde valuta verkopen (vervolgens koopt men er meestal wapens voor) bovendien helpen de hulporganisaties ook niet, die zijn zo bang te laat te zijn (nog meer omdat de concurrentie onder de hulpverleners zo groot is dan omdat ze bang zijn voor slachtoffers) dat ze soms veel te snel met voedselhulp aankomen, gevolg wederom het vernietigen vande locale productie die onverkoopbaar is

super ick
15-08-06, 15:57
Geplaatst door Maarten
O, jij bedoelt, dat je die kwestie weer eens moet wegvegen, waar die meegeteld moet worden..
Je hebt het vast de hele dag druk met vegen.. druk druk druk zeker, he?

Nog niet half zo druk als jij het hebt om steeds hetzelfde deuntje af te draaien.
Als iemand een topic opent over de smaak van water weet jij de Palestijnse zaak er zonder enige moeite bij te betrekken en uit te leggen dat het allemaal de schuld van de Joden is dat er geen smaak aan dat water zit.

super ick
15-08-06, 16:01
Geplaatst door Maarten
Daar gaat geen enkel argument van uit voor wat betreft de armoede 40 jaar later, die ontstaat, doordat er zonder staat geen economie opgebouwd kan worden, om maar te zwijgen van de verdrijvingspolitiek, en en de rest van de praktijken op de Westbank en in Gaza, zoals vernietiging van de infrastructuur, road blocks, curfews enz enz enz.

De Nederlandse handel en politiek helpen die praktijken in stand houden, en dus kun je er ook de armoede aan wijten.
Dat gaat over 3 miljoen mensen daar, plus nog eens 3 miljoen gevluchtten, waarvan een groot deel er niet in slaagde elders een behoorlijk bestaan op te bouwen.

Als voorbeeld wordt Syrie genoemd.
Niet de Palestijnen!

mark61
15-08-06, 16:31
Geplaatst door Morosian
Ik werk onder andere voor vier ontwikkelingshulporganisaties en ben in die hoedanigheid in talloze ontwikkelingslanden geweest voor concrete ontwikkelingshulpprojecten....
Met ontwikkelingshulp alleen los je niets op, maar met het uitstellen van hulp totdat je de oorzaken op macroniveau hebt opgelost ook niet.

Zoals iemand al zei, het is dweilen met de kraan open als de echte oorzaken niet worden weggenomen. Veel hulp leidt tot nieuwe problemen. Overbevolking bijvoorbeeld. Ghana bijvoorbeeld had 3,5 mln inwoners bij de onafhankelijkheid. Nu zijn het er over de 22 mln. Met zijn 3,5 mln in 2006 was het simpelweg een rijk land geweest. O.a. gevolg van verbetering van medische voorzieningen. Alleen vertellen die dokters er nooit bij hoe je de rest van je leven moet rondkomen. Afgezien daarvan heeft Ghana in 40 jaar de cacao-produktie verviervoudigd, een geweldige prestatie. Alleen is de prijs ervan in diezelfde tijd meer dan 4x zo laag geworden. Alles voor niets. Ghana krijgt de kans niet om chocola te exporteren, na, een beetje, naar Bulgarije geloof ik. De toegevoegde waarde wordt in Europa verdiend, zij mogen de grondstoffen leveren.

In Burkina zag ik hoe NL een fantastisch waterbekken had aangelegd voor de drinkwatervoorziening. Gevolg: giga-uitbraak van malaria wegens stilstaand water-oppervlak. Italianen zijn dan weer bezig de malaria te bestrijden, wat een hopeloos geval is, omdat er zo weinig wordt besteed aan onderzoek.

Outright voedselhulp verstoort de locale markt voor jaren en sloopt de economie. Maar het geeft hier een goed gevoel dat we die zwartjes toch maar weer een zak vreten hebben gegeven. Zo kan ik nog uren doorgaan. Bovendien hebben blanken daar niks te zoeken; ze kunnen niks wat ze daar zelf niet kunnen, maar verdienen wel 40 keer zoveel en scheuren rond in airco 4wd's. Ze zorgen wel voor werkgelegenheid voor een tiental inboorlingen die voor een hongerloontje de tuin mogen doen, en de was en het eten koken.


In Sudan heb ik weinig hilarische verhalen van de vluchtelingen gehoord. Maar misschien komt dat omdat ze te druk bezig waren met doodgaan.

Das geen ontwikkelingshulp, maar noodhulp in een oorlogssituatie. Eventuele ontwikkeling is nog zeer veraf.

Wide-O
15-08-06, 16:39
Geplaatst door mark61
Gevolg: giga-uitbraak van malaria wegens stilstaand water-oppervlak. Italianen zijn dan weer bezig de malaria te bestrijden, wat een hopeloos geval is, omdat er zo weinig wordt besteed aan onderzoek.


Heb je deze link al 's gelezen ? http://www.junkscience.com/ddtfaq.htm

mark61
15-08-06, 16:48
Geplaatst door Wide-O
Heb je deze link al 's gelezen ? http://www.junkscience.com/ddtfaq.htm

Nee, is wel leuk. Maar tis toch niet helemaal gezond dacht ik, voor mensen met name. Maar het wordt nog wel gebruikt, kwestie van afwegen van 2 kwaden.

Wide-O
15-08-06, 16:51
Geplaatst door mark61
Nee, is wel leuk. Maar tis toch niet helemaal gezond dacht ik, voor mensen met name. Maar het wordt nog wel gebruikt, kwestie van afwegen van 2 kwaden.

Doodgaan aan malaria is ook niet zo gezond voor mensen met name :hihi:

Het wordt steeds meer gebruikt ondertussen, en terecht:

WHO to Recommend DDT to Combat Malaria
By Rosanne Skirble
Washington, D.C.
11 August 2006

Global efforts to eradicate malaria have long relied heavily on DDT, short for dichloro-diphenyl-trichloro ethane. But this powerful chemical was banned decades ago in the United States and many other countries in response to concerns about its overuse in agriculture, and its potential toxic effects on humans and wildlife. Renewed support from global health agencies is helping to put DDT back in the battle against malaria.

Most experts agree: DDT is the most effective weapon in the war against malaria. It is cheap, it repels and kills mosquitoes quickly, and it is long lasting.

But use of DDT was curtailed by a ban in the United States in 1972. More recently it was targeted for phase-out under the United Nations Convention on Persistent Organic Pollutants in 2001.

While DDT was never fully outlawed, its use throughout the world has been greatly limited by the refusal of large donor agencies and development groups to purchase the insecticide.

But the increasing human toll of malaria has changed the mood of the international community. One million people die of the disease each year. Ninety percent of the 300-500 million annual cases are in Africa, where its prevalence in some countries is greater than HIV/AIDS.

In May of this year, the United States Agency for International Development endorsed DDT for malaria control, following the lead of the UN's World Health Organization. Dr. Shiva Marugasampillay, with WHO's Global Malaria program, says insecticide spraying with DDT has proven both effective and safe in several African countries.

"Countries like Namibia, which is using DDT, Botswana, Zimbabwe. At the moment Mozambique has started again and also Zambia. Another country that has shown tremendous success is Eritrea. Recently Kenya has started indoor residual house spraying again and also Uganda, although all of them are not necessarily using DDT."

Dr. Marugasampillay says these successes have helped guide the new WHO policy, which is based on scientific studies and advice from government and health officials. "The main focus of the recommendations is to re-look at indoor residual house spraying as a tool for malaria control and the use of DDT as appropriate among other chemicals," he says, adding the WHO also recommends "developing new chemicals that we could use to substitute for DDT."

The change in U.S. policy allows government aid agencies to support international programs that use DDT. According to Don Roberts, professor of tropical public health with the U.S. Armed Services' University of the Health Sciences that's an important break with the past. "I think that is a very good message. I think that it is a constructive message and I think that use of U.S. taxpayer money for that is way overdue. And I believe that it will save lives and think that it will greatly reduce the amount of disease in countries that choose to use it."

While environmental groups led the fight to ban DDT in the United States and phase out its use globally, activists like Ed Hopkins with the Sierra Club's Environmental Quality Program do not oppose the use of DDT to fight malaria. "We think that it is important to protect the health of people in the developing world. So if there are no better alternatives than DDT, we support the controlled use of that chemical."

Other critics fear DDT will be misused, difficult to monitor and pose a threat to wildlife and the environment. WHO's Shiva Marugasampillay disagrees. "The whole import and production is now a very licensed and controlled situation," he says. "When you are actually importing DDT in a country it can only be imported by the national public health agency, and it will only be delivered through the public health agency or others which the public health agency will supervise and in that way it will be highly controlled."

Dr. Marugasampillay says indoor spraying is an important strategy in the campaign against malaria. But he adds that the success of that campaign will also depend on whether countries have strong, well-organized public health systems to safely and effectively manage the use of DDT.

Lees het artikel maar 's goed door: de schadelijke gevolgen zijn blijkbaar nogal een beetje overdreven...

mark61
15-08-06, 17:14
Geplaatst door Wide-O
Doodgaan aan malaria is ook niet zo gezond voor mensen met name :hihi:

Het wordt steeds meer gebruikt ondertussen, en terecht:

Ja ik denk dat de afweging met gemak in het voordeel van DDT uitvalt. Maar biodynamisch kan je het niet noemen. :)

Kweet ook niet hoe het met resistentie zit; het zal een ongoing battle zijn om de muskiet voor te blijven.

MaRiaH
15-08-06, 17:19
Er is een interessant nieuw middeltje om de bron te bestrijden:

Schimmel bestrijdt malariamug
SAMENVATTING
Het inzetten van schimmels als biologische bestrijding tegen de malariamug biedt goede kansen om besmetting met malaria drastisch te verminderen. De schimmel doodt niet alleen de mug maar remt ook nog de ontwikkeling van de ziekteverwekkende parasiet. Dat constateren twee internationale onderzoeksteams die hun bevindingen publiceren in twee artikelen in Science van 10 juni. Entomologen van Wageningen Universiteit leverden de Nederlandse inbreng .

Het inzetten van schimmels als biologische bestrijding tegen de malariamug biedt goede kansen om besmetting met malaria drastisch te verminderen. De schimmel doodt niet alleen de mug maar remt ook nog de ontwikkeling van de ziekteverwekkende parasiet. Dat constateren twee internationale onderzoeksteams die hun bevindingen publiceren in twee artikelen in Science van 10 juni. Entomologen van Wageningen Universiteit leverden de Nederlandse inbreng.

In twee synchrone publicaties in Science beschrijven de onderzoeksteams een nieuwe biologische methode die malariamuggen (hier Anopheles gambiae) de kans ontneemt de ziekte die verantwoordelijk is voor meer dan één miljoen dodelijke slachtoffers per jaar, over te dragen. In de nieuwe benadering gebruikten de onderzoekers een schimmel in lokale Tanzaniaanse huizen als biologisch bestrijdingsmiddel. Wanneer het insect met de schimmelspore in aanraking komt, ontkiemt deze en dringt het insect binnen. Daardoor verzwakt de mug zodat ze bijna niet meer in staat is mensen te steken. Het is voor het eerst dat een pathogene schimmel wordt ingezet tegen volwassen muggen.

http://www.kennislink.nl/upload/133011_962_1118665172551-muggen_klein.jpg
Links vliegt de met bloed volgezogen mug nog vrolijk rond, maar in het midden en rechts wordt hij geveld door de schimmel.

De entomologen Dr. Willem Takken en dr. Bart Knols van de Wageningen Universiteit deden samen met collega’s van het Tanzaniaanse Ifakara Health Research and Development Centre en het Zwitserse Tropeninstituut in Bazel een veldstudie in een traditioneel dorp op het platteland van Tanzania. Daar impregneerden zij zwarte katoenen doeken (ieder drie m2 ) met sporen van de schimmel Metarhizium anisopliae. In tien Afrikaanse woningen hingen zij de doeken op tegen plafonds en wanden waarop de muggen uitrusten. Die situatie vergeleken zij met dergelijke woningen zonder geïmpregneerd textiel. Normaal gesproken worden de bewoners van de onbeschermde hutjes bijna iedere nacht door een malariamug gebeten.

De onderzoekers constateren dat in de woningen met geïmpregneerde doeken bijna een kwart van de muggen met de schimmel werd besmet. Daardoor nam het aantal infectueuze beten per persoon af van 264 tot 64 per jaar, een reductie van 75 procent. Dat betekent dat de bewoners gemiddeld nog slechts één keer per drie weken door een malariaoverbrengende mug worden gebeten. De onderzoekers berekenden dat het aantal beten maar liefst met 96 procent zou kunnen verminderen indien de helft van de muggen besmet zou raken met de schimmel.

Niet alleen de mug legt het loodje zoals op deze foto goed te zien is, maar ook de malariaparasiet ontwikkeld zich veel slechter dankzij de schimmel. klik op de afbeelding voor een grotere versie


De mug in het lab
Het tweede team onderzoekers van Edinburgh University en Imperial College in Londen komt tot de slotsom dat onder laboratoriumomstandigheden de overdracht van de malariaparasiet door de mug met 98 procent kan dalen indien de mug met de schimmel wordt geïnfecteerd. De meeste muggen legden het loodje voordat ze de malariaparasiet volledig tot ontwikkeling konden laten komen. Bij andere muggen bleek de schimmel hen de lust te ontnemen mensen te steken, waardoor de overdracht van de malariaparasiet werd gereduceerd. Mogelijk kunnen de aangetaste muggen minder goed vliegen en leggen zij minder eieren wanneer ze met de schimmel zijn besmet.

Het gebruik van schimmels als anti-malariamiddel moet nog verder worden ontwikkeld. Zo kunnen bijvoorbeeld een groter doekoppervlak met schimmelsporen, een hogere concentratie aan schimmelsporen of een cocktail aan sporen de techniek nog effectiever maken. Daardoor kan, samen met de gangbare technieken om malaria te bestrijden - zoals klamboes en chemische bestrijding met insecticiden - het aantal gevallen van malaria sterk worden teruggedrongen. Dat is vooral van belang voor de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara, omdat de methode economisch haalbaar is, veilig is gebleken voor mens en milieu en omdat in West-Afrika het probleem van insecticide-resistentie speelt, waarvoor biologische bestrijding een oplossing kan zijn.

MaRiaH
15-08-06, 17:27
Geplaatst door mark61
Kweet ook niet hoe het met resistentie zit; het zal een ongoing battle zijn om de muskiet voor te blijven.

Het schijnt dat de malaria-mug makkelijk resistent wordt voor DDT.

Maarten
15-08-06, 21:55
Geplaatst door super ick
Als voorbeeld wordt Syrie genoemd. Niet de Palestijnen!

Geinig hoe jij in al die discussies enkel overeind kunt blijven, door voortdurend te liegen waar het over gaat, of over wat iemand gezegd zou hebben.
Hoeveel forums sta je eigenlijk zoal te verzieken?

Onderwerp in dit topic is de armoedebestrijding, en de berekenig daarvan.
De Palestijnse kwestie blijkt een enorme invloed op die berekening te hebben.

Hierboven staan minstens 3 posts met uitleg daar over.

Maar ga maar lekker door met liegen, verdraaien, negeren, rotzooi trappen, en elke behoorlijke discussietechniek onderuit trappen. Je bent de enige niet. De Israel-aanhang blijkt voor minstens de helft uit aso's te bestaan van een soort, dat we in Nederland nog niet eerder gezien hebben.
Sinds internet blijkt de beerput Israel nog veel groter dan verwacht. En als dat nou alles was? Maar je ziet als tegenhanger ook nog niets van kwaliteit ook. Israel schijnt alleen maar bagger aan te trekken.

super ick
15-08-06, 22:35
Geplaatst door Maarten
Geinig hoe jij in al die discussies enkel overeind kunt blijven, door voortdurend te liegen waar het over gaat, of over wat iemand gezegd zou hebben.
Hoeveel forums sta je eigenlijk zoal te verzieken?

Onderwerp in dit topic is de armoedebestrijding, en de berekenig daarvan.
De Palestijnse kwestie blijkt een enorme invloed op die berekening te hebben.

Hierboven staan minstens 3 posts met uitleg daar over.

Maar ga maar lekker door met liegen, verdraaien, negeren, rotzooi trappen, en elke behoorlijke discussietechniek onderuit trappen. Je bent de enige niet. De Israel-aanhang blijkt voor minstens de helft uit aso's te bestaan van een soort, dat we in Nederland nog niet eerder gezien hebben.
Sinds internet blijkt de beerput Israel nog veel groter dan verwacht. En als dat nou alles was? Maar je ziet als tegenhanger ook nog niets van kwaliteit ook. Israel schijnt alleen maar bagger aan te trekken.

Je begint met geinig en eindigt weer in gescheld.

Discussie met jou heeft geen zin. Jij kan altijd alles koppelen aan de Palestijnse zaak. Je kan geen discussie zonder Palestijnen voeren.
Niets komt aan bij jou. Ik ben niet de enige het tegen je zegt.
Het wordt echt een beetje zielig.
Hoe je met mensen omgaat die een andere mening zijn toegedaan, of niet extreem genoeg zijn in jou ogen.
Voor jou telt echt alleen maar je eigen waarheid. Alle anderen zijn gek.
Heropvoedingskampen moet toch aantrekkelijk klinken in jou oren?

Witte78
15-08-06, 23:17
Als iedereen maarten zon idioot vindt, waarom reageer je dan nog op hem. Ik heb wat posts van hem gelezen en heb nog niks gevonden wat het reageren waard is. (of is het puur leedvermaak? ;) )

mark61
15-08-06, 23:20
Geplaatst door MaRiaH
Het schijnt dat de malaria-mug makkelijk resistent wordt voor DDT.

Maar beschimmelen doet ie prima. Zijn ze toch al jaren van plan.

Maarten
15-08-06, 23:59
Geplaatst door super ick
Jij kan altijd alles koppelen aan de Palestijnse zaak.

Yep! overal waar dat verband duidelijk aantoonbaar is, zoals bijvoorbeeld hier.

En niemand van die ziekelijke autochtone kudde hier heeft er weer een een antwoord op, zoals gebruikelijk.
Vervolgens staat dat morele janhagel hier met zijn bek vol tanden een beetje tegen elkaar aan te wrijven..
Altijd hetzelfde in die varkensstal hier, jij voorop.
Hoog tijd dat maroc.nl daar eens de bezem doorheen haalt.

Ik weet alleen nog niet wie precies in die israelische kwestie de grootste partij domheid, morele corruptie, vermijdingsgedrag, propaganda, onwil tot feitenkennis, hopeloze partijdigheid, haantjes- en kipgedrag, enz enz produceert. Je ziet hier door de stronthopen van jullie het baggerbos nauwelijks meer.

Ooit was El Moumni het probleem. Maar als je dat ziet hier, dan wordt het hoog tijd om over honden en varkens te gaan praten...

Morosian
16-08-06, 09:01
Geplaatst door mark61
Outright voedselhulp verstoort de locale markt voor jaren en sloopt de economie. Maar het geeft hier een goed gevoel dat we die zwartjes toch maar weer een zak vreten hebben gegeven.

Gewoon laten doodgaan dus.

Wide-O
16-08-06, 09:28
Geplaatst door MaRiaH
Het schijnt dat de malaria-mug makkelijk resistent wordt voor DDT.

"There is persuasive evidence that antimalarial operations did not produce mosquito resistance to DDT. That crime, and in a very real sense it was a crime, can be laid to the intemperate and inappropriate use of DDT by farmers, espeially cotton growers. They used the insecticide at levels that would accelerate, if not actually induce, the selection of a resistant population of mosquitoes."

[Desowitz, RS. 1992. Malaria Capers, W.W. Norton & Company]

super ick
16-08-06, 09:40
Geplaatst door Maarten
Yep! overal waar dat verband duidelijk aantoonbaar is, zoals bijvoorbeeld hier.
Aantoonbaar in jouw kader
En niemand van die ziekelijke autochtone kudde hier heeft er weer een een antwoord op, zoals gebruikelijk.
Vervolgens staat dat morele janhagel hier met zijn bek vol tanden een beetje tegen elkaar aan te wrijven..
Altijd hetzelfde in die varkensstal hier, jij voorop.
Hoog tijd dat maroc.nl daar eens de bezem doorheen haalt.
Censureren die andersdenkenden. Trouwens er is in deze kwestie voor andersdenkenden. Andersdenkenden zijn slecht. Heropvoedingskampen is het antwoord.
Ik weet alleen nog niet wie precies in die israelische kwestie de grootste partij domheid, morele corruptie, vermijdingsgedrag, propaganda, onwil tot feitenkennis, hopeloze partijdigheid, haantjes- en kipgedrag, enz enz produceert. Je ziet hier door de stronthopen van jullie het baggerbos nauwelijks meer.
Train je geest eens in flexibiliteit. Als dat al geen verloren zaak is voor jou. Jij denkt alleen in Palestijnen. Palestijnen, Palestijnen
Ooit was El Moumni het probleem. Maar als je dat ziet hier, dan wordt het hoog tijd om over honden en varkens te gaan praten...
Als je verstand even groot was als je bek dan zat het wel goed.

Tomas
16-08-06, 09:44
Geplaatst door mark61
Bovendien hebben blanken daar niks te zoeken; ze kunnen niks wat ze daar zelf niet kunnen, maar verdienen wel 40 keer zoveel en scheuren rond in airco 4wd's. Ze zorgen wel voor werkgelegenheid voor een tiental inboorlingen die voor een hongerloontje de tuin mogen doen, en de was en het eten koken.


Daarnaast viel het mij op dat een nederlandse boerderij in botswana -opgezet en betaald door ons belasting geld dus- haar producten vooral aan blanken en bounties verkocht. De nederlandse boer had er schik in om zo divers mogelijk te produceren. En dat kon de lokale blanke bevolking heel goed waarderen die houden wel van wat afwisseling. Die zijn de millipap een beetje zat zogezegd. De niet verbountiseerde bevolking had daar verder weinig mee. Die leefde hun eigen leven.

Maar wat de invloed was op de lokale eigen landbouw weet ik eigenlijk niet. Ik heb nooit precies begrepen hoe en waarop de oorspronkelijke lokale economie draaide in dat deel van botswana. Volgens mij een heel klein beetje visserij en een heel klein beetje veeteelt. Net genoeg om de rest van de dag bier te kunnen drinken.

Het vervelende met die blanken is dan dat je heel veel geld bij ze kunt verdienen om heel lang te kunnen drinken, maar dan mag je zodra dat op is vaak niet meer terugkomen. En dat botst een beetje. Een soort clash of civilazations. Zag ik ook wel vaak in zuid.

Tomas
16-08-06, 09:47
Geplaatst door Wide-O
"There is persuasive evidence that antimalarial operations did not produce mosquito resistance to DDT. That crime, and in a very real sense it was a crime, can be laid to the intemperate and inappropriate use of DDT by farmers, espeially cotton growers. They used the insecticide at levels that would accelerate, if not actually induce, the selection of a resistant population of mosquitoes."

[Desowitz, RS. 1992. Malaria Capers, W.W. Norton & Company]

En de malaria mug is in europa nagenoeg volledig verdreven dankzij ddt. We kunnen nu wel moeilijk doen dat het het volledig ecosysteem aantast en dat je het zelfs aantreft in zeehondjes op de noordpool. Maar het is niet helemaal fair om daar pas over te gaan zeuren als wij zelf er wel eerst dankbaar gebruik van gemaakt hebben.

Bofko
16-08-06, 09:53
Geplaatst door Tomas

Maar wat de invloed was op de lokale eigen landbouw weet ik eigenlijk niet. Ik heb nooit precies begrepen hoe en waarop de oorspronkelijke lokale economie draaide in dat deel van botswana. Volgens mij een heel klein beetje visserij en een heel klein beetje veeteelt. Net genoeg om de rest van de dag bier te kunnen drinken.

Het vervelende met die blanken is dan dat je heel veel geld bij ze kunt verdienen om heel lang te kunnen drinken, maar dan mag je zodra dat op is vaak niet meer terugkomen. En dat botst een beetje. Een soort clash of civilazations. Zag ik ook wel vaak in zuid.

:duim: That's it.

Wide-O
16-08-06, 10:08
Geplaatst door Tomas
En de malaria mug is in europa nagenoeg volledig verdreven dankzij ddt. We kunnen nu wel moeilijk doen dat het het volledig ecosysteem aantast en dat je het zelfs aantreft in zeehondjes op de noordpool. Maar het is niet helemaal fair om daar pas over te gaan zeuren als wij zelf er wel eerst dankbaar gebruik van gemaakt hebben.

Mij hoor je niet moeilijk doen, ik heb met stijgende verbazing zitten lezen over het belang van DDT. Uiteraard is er altijd zoiets als "oordeelkundig gebruik". Die kwoot toonde aan dat resistentie puur een gevolg is van misbruik. Te vergelijken met antibiotica-misbruik.

Verder nog:

"Resistance" may be a misleading term when discussing DDT and mosquitoes. While some mosquitoes develop biochemical/physiological mechanisms of resistance to the chemical, DDT also can provoke strong avoidance behavior in some mosquitoes so they spend less time in areas where DDT has been applied -- this still reduces mosquito-human contact. "This avoidance behavior, exhibited when malaria vectors avoid insecticides by not entering or by rapidly exiting sprayed houses, should raise serious questions about the overall value of current physiological and biochemical resistance tests. The continued efficacy of DDT in Africa, India, Brazil, and Mexico, where 69% of all reported cases of malaria occur and where vectors are physiologically resistant to DDT (excluding Brazil), serves as one indicator that repellency is very important in preventing indoor transmission of malaria."

mark61
16-08-06, 10:12
Geplaatst door Tomas
Daarnaast viel het mij op dat een nederlandse boerderij in botswana ...
Het vervelende met die blanken is dan dat je heel veel geld bij ze kunt verdienen om heel lang te kunnen drinken, maar dan mag je zodra dat op is vaak niet meer terugkomen. En dat botst een beetje. Een soort clash of civilazations. Zag ik ook wel vaak in zuid.

Oh hebben ze daar ook blanke boeren?

Waarom mogen ze niet terugkomen? Gewoon, geen vraag naar arbeid?

Tomas
16-08-06, 10:16
Geplaatst door Bofko
:duim: That's it.

Nou het zal wel wat ingewikkelder in elkaar steken. Want ik kom niet verder dan dat afrika in een identiteits en afhankelijkheidscrisis zit door het feit dat europa voor nagenoeg 100% de biermarkt heeft overgenomen. Vroegah maakten de afrikaanse vrouwen van een kraal het bier zelf, naast al het andere werk wat ze ook nog moesten doen. Toen den afrikaanse man het ging negeren en overging op de blikjes amstel is dat zelf biermaken een beetje erg in het slop geraakt. Die vrouwen hadden wel wat anders te doen. Denk ik. En sindsdien is er de afhankelijkheid. Je moet geld hebben om bier te kunnen drinken. Niet meer het hebben van vrouwen of het lid zijn van een stam.

Tomas
16-08-06, 10:19
Geplaatst door mark61
Oh hebben ze daar ook blanke boeren?

In het noorden -toendertijd 15 jaar geleden- dus alleen een nederlander. In het zuiden begonnen de zuid-afrikaanders een beetje op te komen. Soms omdat ze alleen daar nog mogelijkheden zagen om redelijk vruchtbaar land te verkrijgen en soms omdat ze vonden dat het in zuid te gevaarlijk werd.


Waarom mogen ze niet terugkomen? Gewoon, geen vraag naar arbeid?

Zo zit den blanke afrikaander in elkaar: Ze willen geen alcoholisten en betrouwbare werknemers. Dat wil zeggen dat ze niet zomaar mogen verdwijnen als ze daar zelf zin in hebben. Dat zie je ook wel in nederland. En zolang de arbeidsmarkt in het voordeel van de werkgever is, heb je het dus meestal verpest als je zonder waarschuwing wegloopt.

Maarten
16-08-06, 10:41
Geplaatst door mark61
Outright voedselhulp verstoort de locale markt voor jaren en sloopt de economie.
Maar voor mij blijft dat gaan over de positieve kant van de balans. Ook al wordt er misschien aan verdient, het blijft ook gaan over vrijgevigheid. Inschattingsfouten bij de manier waarop het werkt, doen daar niet aan af. Maar hier lijkt me geen sprake van bewuste bijdragen aan praktijken, die armoede veroorzaken, vanwege andere doelen voor eigen gewin. Dit is i.c. van Israel wel het geval.

Bofko
16-08-06, 10:51
Geplaatst door Tomas
Nou het zal wel wat ingewikkelder in elkaar steken. Want ik kom niet verder dan dat afrika in een identiteits en afhankelijkheidscrisis zit door het feit dat europa voor nagenoeg 100% de biermarkt heeft overgenomen. Vroegah maakten de afrikaanse vrouwen van een kraal het bier zelf, naast al het andere werk wat ze ook nog moesten doen. Toen den afrikaanse man het ging negeren en overging op de blikjes amstel is dat zelf biermaken een beetje erg in het slop geraakt. Die vrouwen hadden wel wat anders te doen. Denk ik. En sindsdien is er de afhankelijkheid. Je moet geld hebben om bier te kunnen drinken. Niet meer het hebben van vrouwen of het lid zijn van een stam.

Ik zag je vorige post als een mooi voorbeeld van de oorzaak van de uitzichtloze armoe in Afrika.

Clash of civilizations. Armoe is alleen op te lossen als je verder denkt dan je eigen individuele behoefte (en van je familie of dorpje) . Iedereen moet specialiseren, en veel produceren(veel meer dan nodig voor je eigen familie). Deze overproductie komt ten goede aan anderen die een andere specialisatie hebben, terwijl een gedeelte van hun overproduktie naar jou komt. Dit is het vliegwiel voor welvaartsaccumulatie. Maar dit principe vereist een westers-economische denkwijze die niet eigen is aan de meeste Afrikanen.

mark61
16-08-06, 10:57
Geplaatst door Tomas
Dat zie je ook wel in nederland. En zolang de arbeidsmarkt in het voordeel van de werkgever is, heb je het dus meestal verpest als je zonder waarschuwing wegloopt.

:hihi: Oh op die manier.

Dat hadden ze in Europa / industr. revolutie toch opgelost door het loon te verlagen? Moesten ze wel blijven. Of is dat een mythe.

mark61
16-08-06, 11:00
Geplaatst door Maarten
Maar voor mij blijft dat gaan over de positieve kant van de balans. Ook al wordt er misschien aan verdient, het blijft ook gaan over vrijgevigheid. Inschattingsfouten bij de manier waarop het werkt, doen daar niet aan af. Maar hier lijkt me geen sprake van bewuste bijdragen aan praktijken, die armoede veroorzaken, vanwege andere doelen voor eigen gewin. Dit is i.c. van Israel wel het geval.

Nee, het is in en in cynisch en dient alleen om verrotte voorraden hier op te ruimen. En de groothandel verdient eraan. Transportkosten komen er nog bij, en soms invoerrechten. Dat is allemaal nodeloze overhead. En duurt ook nog s te lang.

Tis onvoorstelbaar 'liefdadig' om voer te sturen dat ze niet willen hebben, daar niet eten, half verrot is of wat dan ook, en dan jezelf op de borst te slaan. Omdat het lijkt alsof je een grotere financiële inspanning hebt gedaan dan je in feite hebt gedaan.

(Goorste voorbeeld was wel 'voedselhulp' aan Mali: oude EU-rundvleesvoorraden gedumpt. De Malinese economie is in hoge mate afhankelijk van veeteelt. Die arme Sahelboeren waren voor jaren in armoede gedompeld. Hoef ik toch niet uit te leggen? Hun markt naar de klote.)

Als je Afrika voedselhulp wil geven moet je geld geven waarmee ze op de locale en regionale markt voedsel kunnen kopen. Das 10x zo goedkoop als in Europa voer kopen, en goed voor de loc/reg economie. Meestal heeft een land niet eens voedsel van buiten dat land nodig.

(Landen als Ethiopië etc. hadden vroeger strategische noodvoorraden voedsel, maar het IMF vond dat maar kapitaalvernietiging en liet ze ermee ophouden.)

mark61
16-08-06, 11:03
Geplaatst door Bofko
Ik zag je vorige post als een mooi voorbeeld van de oorzaak van de uitzichtloze armoe in Afrika.

Clash of civilizations. Armoe is alleen op te lossen als je verder denkt dan je eigen individuele behoefte ...

En een sociale en politieke organisatie. In Afrika valt er in grote gebieden bitter weinig te accumuleren. Eigenlijk vooral door de overbevolking.

Botswana is uitzichtloos rijk, daarom is het er zo lam. Believe you me.

Tomas
16-08-06, 11:08
Geplaatst door Bofko
Clash of civilizations. Armoe is alleen op te lossen als je verder denkt dan je eigen individuele behoefte (en van je familie of dorpje) .

Dat doen ook maar weinig westerlingen. Die produceren/werken ook alleen maar voor hun eigen behoefte. Alleen is de behoefte meestal groter dan wat er verdient wordt met werken. In afrika -althans zuidelijk afrika- is dat vaak anders. Daar is de behoefte veel minder groot. Misschien wel omdat wat men echt zou willen, een groot blank huis met een grote blanke auto simpelweg onbereikbaar is. En de amstel is wel redelijk goed bereikbaar.

Tomas
16-08-06, 11:17
Geplaatst door mark61

Botswana is uitzichtloos rijk, daarom is het er zo lam. Believe you me.

Ja, botswana is rijk. Maar dat pakt zo vreemd uit in westerse ogen. Dat betekent dus dat je er als westerling alles kunt krijgen wat je zoal gewend bent in een westers land. Maar voor het overgrote deel van de lokale bevolking betekent het eigenlijk maar weinig. Het is vooral blank en/of bounty initatief dat floreert. De lokale bevolking blijft gewoon hopeloos ongeschoold en ongeinteresseerd. Leerplicht lijkt daar maar weinig veranderig in aan te brengen. Althans zo zag ik het tot een jaar of 15 terug.

Daarentegen was zimbabwe een paar decennia terug ook rijk, maar niet dankzij diamanten, maar dankzij hard werken. Zimbabwe was toen echt een aangenaam en redelijk welvarend land wat je in alle lagen van de bevolking terug zag komen. In zimbabwe werd je begroet met een glimlach en kon je een praatje maken met een local. In botswana en Zambia bijvoorbeeld niet of nauwelijks. Het begon al aan de grens, daar stond dan of "Welcome in Zimbabwe" of "You are entering Botswana". En de gezichten bij de paspoortcontrole waren bijpassend.

Wat mij betreft kwam dat omdat zimbabwe het nooti makkelijk heeft gehad en zichzelf heeft moeten vrijvechten. Dat het een tijdje terug helemaal fout is gegaan daar is gewoon pech.

Bofko
16-08-06, 11:19
Geplaatst door Tomas
Dat doen ook maar weinig westerlingen. Die produceren/werken ook alleen maar voor hun eigen behoefte.

Nee, dat denken ze misschien wel, maar dat doen ze niet. Anders hadden we nooit zo rijk kunnen worden. Maar onze maatschappelijke bestel is inmiddels zo complex georganiseerd dat de directe relatie tussen werken en welvaart voor een individu verdwenen is. Ik ken mensen die op kantoor amper iets nuttigs uitvoeren en toch goed te vreten hebben. Louter en alleen omdat ze een salaris hebben.

sjaen
16-08-06, 11:23
http://www.pbs.org/gunsgermssteel/show/episode1.html