PDA

Bekijk Volledige Versie : 'UK bomplot': Ze hadden geen vliegtickets, sommigen niet eens een paspoort



Spoetnik
15-08-06, 13:44
Source: U.S., U.K. at odds over timing of arrests

By Aram Roston, Lisa Myers, and the NBC News Investigative Unit
NBC News
Updated: 10:43 a.m. ET Aug. 14, 2006

LONDON - NBC News has learned that U.S. and British authorities had a significant disagreement over when to move in on the suspects in the alleged plot to bring down trans-Atlantic airliners bound for the United States.

British officials knowledgeable about the case said British police were planning to continue to run surveillance for at least another week to try to obtain more evidence, while American officials pressured them to arrest the suspects sooner. The officials spoke on condition of anonymity due to the sensitivity of the case.

In contrast to previous reports, one senior British official suggested an attack was not imminent, saying the suspects had not yet purchased any airline tickets. In fact, some did not even have passports.

The sources did say, however, that police believe one U.K.-based suspect was ready to conduct a "dry run." British authorities had wanted to let him go forward with part of the plan, but the Americans balked.

At the White House, a top aide to President Bush denied the account.

"There was unprecedented cooperation and coordination between the U.S., the U.K. and Pakistani officials throughout the case," said Frances Townsend, Assistant to the President for Homeland Security and Counterterrorism, "and we worked together to protect our citizens from harm while ensuring that we gathered as much info as possible to bring the plotters to justice. There was no disagreement between U.S. and U.K. officials."

Another U.S. official, however, acknowledges there was disagreement over timing. Analysts say that in recent years, American security officials have become edgier than the British in such cases because of missed opportunities leading up to 9/11.

Aside from the timing issue, there was excellent cooperation between the British and the Americans, officials told NBC News.

One senior British official said the Americans also argued over the timing of the arrest of suspected ringleader Rashid Rauf in Pakistan, warning that if he was not taken into custody immediately, the United States would "render" him or pressure the Pakistani government to arrest him.

British security was concerned that Rauf be taken into custody "in circumstances where there was due process," according to the official, so that he could be tried in British courts. Ultimately, this official says, Rauf was arrested over the objections of the British.

The official shed light on other aspects of the case, saying that while the investigation into the bombing plot began "months ago," some suspects were known to the security services even before the London subway bombings last year.

He acknowledged that authorities had conducted electronic and e-mail surveillance as well as physical surveillance of the suspects.

Monitoring of Rauf, in particular, apparently played a critical role, revealing that the plotters had tested the explosive liquid mixture they planned to use at a location outside Britain. NBC News has previously reported that the explosive mixture was tested in Pakistan. The source said the suspects in Britain had obtained at least some of the materials for the explosive but had not yet actually prepared or mixed it.
http://www.msnbc.msn.com/id/14320452/

Geen vliegtickets en sommige niet eens paspoorten, jaja dus die aanslag was duidelijk imminent!

Zoals ik al dacht, de maatregelen genomen door de Britse overheid waren bedoeld om het publiek angst aan te jagen en hadden helemaal niets te maken met wat er werkelijk aan de hand was. Hoe ongelovelijk cynisch kan een overheid zijn als ze de arrestatie van vermeende bomplotters gebruiken om het publiek angst aan te jagen, het vliegverkeer te ontregelen en luchtvaartmaatschappij op te zadelen met miljoenen schade, dit alles om Tony's ass te redden.

Morosian
15-08-06, 13:54
Geplaatst door Spoetnik
Geen vliegtickets en sommige niet eens paspoorten, jaja dus die aanslag was duidelijk imminent!

Ik denk dat ze een last minute wilden nemen, dat is een stuk goedkoper. Die paspoorten waren bovendien nog niet eens klaar, die lagen nog bij de vervalser.


Zoals ik al dacht, de maatregelen genomen door de Britse overheid waren bedoeld om het publiek angst aan te jagen en hadden helemaal niets te maken met wat er werkelijk aan de hand was. Hoe ongelovelijk cynisch kan een overheid zijn als ze de arrestatie van vermeende bomplotters gebruiken om het publiek angst aan te jagen, het vliegverkeer te ontregelen en luchtvaartmaatschappij op te zadelen met miljoenen schade, dit alles om Tony's ass te redden.

Ben ik nou echt de enige die niet aan de Absinth zit?

Spoetnik
15-08-06, 13:58
Geplaatst door Morosian
Ik denk dat ze een last minute wilden nemen, dat is een stuk goedkoper. Die paspoorten waren bovendien nog niet eens klaar, die lagen nog bij de vervalser.

Last minute in het hoogtepunt van het zomervliegseizoen.. Goede planning voor een terreurplot :duim:

Mensen als jij zouden triest zijn, als het niet zo gevaarlijk is voor de westerse democratie.

Spoetnik
15-08-06, 14:11
(...)
Jim Sheridan, Labour MP for Paisley and Renfrewshire North, became the first to resign from a government post over the war.

He quit as parliamentary private secretary to the Ministry of Defence, saying he could no longer accept that Scottish airports were being used to refuel United States planes carrying arms to Israel.
(...)
More than 150 MPs have urged Jack Straw, the Commons leader, to ask the Speaker to summon politicians back from their 76-day break as diplomatic calls at the United Nations stalled and Israel stepped up its offensive in Lebanon.

A senior ministerial source said ministers outraged at the Prime Minister's reticence to call for a ceasefire were backing the recall, which was likely to come in the first week of September. "The mood in the party and among the ministers is that this could cost Blair his job."
http://news.scotsman.com/topics.cfm?tid=1260&id=1158622006

Morosian
15-08-06, 14:32
Geplaatst door Spoetnik
Last minute in het hoogtepunt van het zomervliegseizoen.. Goede planning voor een terreurplot :duim:

Ook op het hoogtepunt van het zomervliegseizoen zijn er plenty Last Minute aanbiedingen. Voor nog geen €30,- vlieg je morgen naar Nice.


Mensen als jij zouden triest zijn, als het niet zo gevaarlijk is voor de westerse democratie.

Dus ik ben niet triest omdat het gevaarlijk is voor de democratie? U spreekt in raadselen.

Spoetnik
15-08-06, 14:55
Geplaatst door Morosian
Dus ik ben niet triest omdat het gevaarlijk is voor de democratie? U spreekt in raadselen.

Als jouw gedrag niet gevaarlijk is voor de democratie dan zou jij triest zijn.

Maar aangezien jouw gedrag gevaarlijk is voor de democratie, ben jij een gevaarlijk persoon.

Morosian
15-08-06, 15:08
Iemand die niet in de eerste de beste complottheorie gelooft is een gevaar voor de democratie? Uw wegen zijn ondoorgrondelijk.

Coolassprov MC
15-08-06, 17:07
Geplaatst door Morosian
Iemand die niet in de eerste de beste complottheorie gelooft is een gevaar voor de democratie? Uw wegen zijn ondoorgrondelijk.

Alsof je een complottheorie zou herkennen nadat je 'm omarmt.

Kun jij wel verklaren waarom de MI-5 meer dan een jaar wacht alvorens deze vermeende terroristen aan te houden?

http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=197135

Spoetnik
15-08-06, 17:22
Geplaatst door Morosian
Iemand die niet in de eerste de beste complottheorie gelooft is een gevaar voor de democratie? Uw wegen zijn ondoorgrondelijk.

Iemand, die zonder na te denken elke propaganda van de overheid gelooft en de maatregelen die de vrijheid inperken accepteert, is een gevaar voor de democratie. Inderdaad.

Jij valt zeker in die categorie.

Joesoef
15-08-06, 17:28
Geplaatst door Morosian
Ook op het hoogtepunt van het zomervliegseizoen zijn er plenty Last Minute aanbiedingen. Voor nog geen €30,- vlieg je morgen naar Nice.



Dus ik ben niet triest omdat het gevaarlijk is voor de democratie? U spreekt in raadselen.


Jaja, het is heel erg eenvoudig om 10 last minuts te boeken met 10 verschillende vliegtuigen die nagenoeg gelijktijdig vertrekken.



:moe:

Coolassprov MC
15-08-06, 17:30
Geplaatst door Joesoef
Jaja, het is heel erg eenvoudig om 10 last minuts te boeken met 10 verschillende vliegtuigen die nagenoeg gelijktijdig vertrekken.



:moe:

Dat is dan iemand die zichzelf het liefst ziet als iemand die vrijelijk en nuchter kan denken.

Joesoef
15-08-06, 17:31
Als het elkaida was dan had men het iets proffesioneler aangepakt. Bommen achter de douane, na de controle, mensen van buiten de UK, mensen die niet in fanatieke/ fanatische moslim kringen zitten ed.



Ik geloof er geen ene malle moer van.

Joesoef
15-08-06, 17:34
Geplaatst door Coolassprov MC
Dat is dan iemand die zichzelf het liefst ziet als iemand die vrijelijk en nuchter kan denken.


Ff vergeten, vliegtuigen die vertrekken naar de vs. Komt ook nog eens bij de voorwaarden.

observer
15-08-06, 19:09
Geplaatst door Joesoef
Jaja, het is heel erg eenvoudig om 10 last minuts te boeken met 10 verschillende vliegtuigen die nagenoeg gelijktijdig vertrekken.



:moe: de route uk vs is vrij druk en het ging om 3x3 vluchten

alleen BA en virgin hebben al 7 of 8 vliegtuigen per dag en dan hebben we het nog niet over vliegtuigen van amerikaanse maatschappijen continental delta american united

of je 10 tickets kan krijgen ach geen idee (zou zeggen probeer het eens op expedia ofzo) maar vliegtuigen gaan er genoeg

Joesoef
15-08-06, 19:21
Geplaatst door observer
de route uk vs is vrij druk en het ging om 3x3 vluchten

alleen BA en virgin hebben al 7 of 8 vliegtuigen per dag en dan hebben we het nog niet over vliegtuigen van amerikaanse maatschappijen continental delta american united

of je 10 tickets kan krijgen ach geen idee (zou zeggen probeer het eens op expedia ofzo) maar vliegtuigen gaan er genoeg



Maar het lukt niet met lastminute via de gegeven criteria.


Alsnog slaat het allemaal nergens op en zijn het allemaal hersenspinsels. Tickets zijn redelijk makkelijk te koop, simpel het is alleen de prijs die je er voor wilt betalen.

Alleen zou het gaan om een nauwkeurig georganiseerde en geplande aanslag en zelfs met veel geld is het lastig om aan die 10 tickets te komen zoals in de het vermeende complot.

barfly
15-08-06, 20:38
Volgens de media zouden de mogelijke aanslagen over circa anderhalve week plaats vinden na de arrestaties.

Tijd zat om een ticket te scoren dunkt me.

Complot theorieen moeten niet de waarheid worden omdat er niet direct tegen argumenten zijn. Ik wacht persoonlijk liever even een paar maanden af om het complete onderzoek te zien dan de Britse geheime diensten zal afronden en opleveren.

Joesoef
15-08-06, 20:46
Geplaatst door barfly
Volgens de media zouden de mogelijke aanslagen over circa anderhalve week plaats vinden na de arrestaties.

Tijd zat om een ticket te scoren dunkt me.

Complot theorieen moeten niet de waarheid worden omdat er niet direct tegen argumenten zijn. Ik wacht persoonlijk liever even een paar maanden af om het complete onderzoek te zien dan de Britse geheime diensten zal afronden en opleveren.

Geloof mij, 10 verschillende vluchten richting vs boeken passend binnen het tijdslot om gelijktijdig 10 terroristen zichzelf op te laten blazen is in zo een tijdsbestek nagenoeg niet te doen.


En in zo een korte tijd paspoortjes regelen is ook wat lastig.


Weet niet hoe het bij de vs zit maar sommige landen geven pas een visa af als je een ticket hebt.

barfly
15-08-06, 20:58
Geplaatst door Joesoef
Geloof mij, 10 verschillende vluchten richting vs boeken passend binnen het tijdslot om gelijktijdig 10 terroristen zichzelf op te laten blazen is in zo een tijdsbestek nagenoeg niet te doen.


En in zo een korte tijd paspoortjes regelen is ook wat lastig.


Weet niet hoe het bij de vs zit maar sommige landen geven pas een visa af als je een ticket hebt.

Ik ben best bereid wat dieper in deze complot theorie te duiken hoor.

De paspoorts en tickets zijn allang klaar echter is diegeen die ze heeft nog niet opgepakt.?

Coolassprov MC
15-08-06, 21:05
Geplaatst door Joesoef
Geloof mij, 10 verschillende vluchten richting vs boeken passend binnen het tijdslot om gelijktijdig 10 terroristen zichzelf op te laten blazen is in zo een tijdsbestek nagenoeg niet te doen.


En in zo een korte tijd paspoortjes regelen is ook wat lastig.


Weet niet hoe het bij de vs zit maar sommige landen geven pas een visa af als je een ticket hebt.

Je ben natuuurlijk zelf zo'n terrorist; ha ha ha. Hoe moeje anders weten hoe het moet weten?

Coolassprov MC
15-08-06, 21:18
Geplaatst door barfly
Ik ben best bereid wat dieper in deze complot theorie te duiken hoor.

Laten wij zaken niet onnodig verwarren; het zijn '' de authoriteiten '' die zijn gekomen met een complottheorie ;

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=complottheorie

com·plot·the·o·rie (de ~ (v.))
1 theorie of idee dat een ongewenste situatie of gebeurtenis het gevolg is van een samenzwering => samenzweringstheorie

Deze complottheorie zal een regeringsgesponsorde complottheorie blijven totdat deze door een rechter bewezen geacht wordt.

Wij daarentegen zijn bezig om kritische kanttekeningen aan deze nog te bewijzen regeringsgesponsorde complottheorie te plaatsen.

Nogmaals:

Laten wij zaken niet onnodig verwarren; het zijn '' de authoriteiten '' die zijn gekomen met een complottheorie ;

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=complottheorie

com·plot·the·o·rie (de ~ (v.))
1 theorie of idee dat een ongewenste situatie of gebeurtenis het gevolg is van een samenzwering => samenzweringstheorie

Karin.N
16-08-06, 07:22
Geplaatst door Spoetnik
Last minute in het hoogtepunt van het zomervliegseizoen.. Goede planning voor een terreurplot :duim:

Mensen als jij zouden triest zijn, als het niet zo gevaarlijk is voor de westerse democratie.

.

Joesoef
16-08-06, 08:25
Geplaatst door barfly
Ik ben best bereid wat dieper in deze complot theorie te duiken hoor.

De paspoorts en tickets zijn allang klaar echter is diegeen die ze heeft nog niet opgepakt.?


Voorlopig zijn er meer vragen dan antwoorden en dan nog, krijgen wij wel alles te horen.


Het is en blijft een theorie, kijkend naar de reden van de inval in Irak, het netwerk achter de metro aanslagen in londen, de Braziliaan die werd geëxecuteerd in de londense metro kan je nu alvast de vraagtekens zetten.

Morosian
16-08-06, 08:42
Geplaatst door Coolassprov MC
Kun jij wel verklaren waarom de MI-5 meer dan een jaar wacht alvorens deze vermeende terroristen aan te houden?

Nee, dat kan ik niet. Ik kan er hooguit, net als jij, naar gissen. Misschien wilden ze niet dezelfde fout maken als Nederland bij de Hofstadgroep - te snel aanhouden.

Morosian
16-08-06, 08:45
Geplaatst door Spoetnik
Iemand, die zonder na te denken elke propaganda van de overheid gelooft en de maatregelen die de vrijheid inperken accepteert, is een gevaar voor de democratie. Inderdaad.

Jij valt zeker in die categorie.

Excuus, ik was even vergeten dat uwe almachtige alwetendheid als enige zonder onderzoek het verschil kan zien tussen feitelijke berichtgeving en propaganda. U is een waar ziener.

Morosian
16-08-06, 08:48
Geplaatst door Joesoef
Jaja, het is heel erg eenvoudig om 10 last minuts te boeken met 10 verschillende vliegtuigen die nagenoeg gelijktijdig vertrekken.

Dus de plannen voor een aanslag zijn niet verzonnen?

David
16-08-06, 08:54
De wereld is veranderd in een Ludlum boek.

Joesoef
16-08-06, 09:08
Geplaatst door Morosian
Dus de plannen voor een aanslag zijn niet verzonnen?


Idd, de plannen voor een aanslag zijn verzonnen.

Morosian
16-08-06, 09:15
Geplaatst door Joesoef
Idd, de plannen voor een aanslag zijn verzonnen.

Dan heb ik waarschijnlijk de uitkomsten van dat grootscheepse onafhankelijke onderzoek gemist - heb je een link voor me?

Joesoef
16-08-06, 09:56
Geplaatst door Morosian
Dan heb ik waarschijnlijk de uitkomsten van dat grootscheepse onafhankelijke onderzoek gemist - heb je een link voor me?



En dat onafhankelijke onderzoek dat het daadwerkelijk zo is, waar is dat?

Morosian
16-08-06, 10:04
Geplaatst door Joesoef
En dat onafhankelijke onderzoek dat het daadwerkelijk zo is, waar is dat?

Dus we zijn het eens dat we alleen maar kunnen speculeren?

Joesoef
16-08-06, 10:17
Geplaatst door Morosian
Dus we zijn het eens dat we alleen maar kunnen speculeren?



Niet alleen we maar zij ook. Afgaande op vorige stemmingmakerijen is de waarschijnlijkheid dat het een in een ver stadium geplande elkaida aanslag is zeer klein. Zeg maar nul.

Wide-O
16-08-06, 10:39
Jongen komt onopgemerkt in Brits vliegtuig

LONDEN - Terwijl in heel Groot-Brittannië de hoogste alarmfase van kracht was in verband met ernstige terreurdreiging, is een 12-jarige Britse jongen maandag op de luchthaven Londen-Gatwick zonder instapkaart en paspoort een vliegtuig binnengekomen.

De jongen was weggelopen uit een verzorgingstehuis. Hij slaagde erin zonder instapkaart of paspoort aan boord te komen van een vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij Monarch naar Lissabon. Voor vertrek ontdekte een bemanningslid dat de jongen geen geldige papieren had. De politie stelde een onderzoek in, meldt de Britse krant The Times.

:zegniets:

Joesoef
16-08-06, 10:48
Geplaatst door Wide-O
Jongen komt onopgemerkt in Brits vliegtuig

LONDEN - Terwijl in heel Groot-Brittannië de hoogste alarmfase van kracht was in verband met ernstige terreurdreiging, is een 12-jarige Britse jongen maandag op de luchthaven Londen-Gatwick zonder instapkaart en paspoort een vliegtuig binnengekomen.

De jongen was weggelopen uit een verzorgingstehuis. Hij slaagde erin zonder instapkaart of paspoort aan boord te komen van een vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij Monarch naar Lissabon. Voor vertrek ontdekte een bemanningslid dat de jongen geen geldige papieren had. De politie stelde een onderzoek in, meldt de Britse krant The Times.

:zegniets:


Blond haar, blauwe ogen, uiterlijk van een inteeldeilander. Geen gevaar dus.


Past gewoon niet in het daderprofiel, en daar staat en valt alles mee.

Morosian
16-08-06, 11:13
Geplaatst door Joesoef
Blond haar, blauwe ogen, uiterlijk van een inteeldeilander. Geen gevaar dus.

Dat heb ik dan weer niet in het artikel zien staan.

Spoetnik
16-08-06, 15:30
Geplaatst door barfly
Volgens de media zouden de mogelijke aanslagen over circa anderhalve week plaats vinden na de arrestaties.

Tijd zat om een ticket te scoren dunkt me.

Complot theorieen moeten niet de waarheid worden omdat er niet direct tegen argumenten zijn. Ik wacht persoonlijk liever even een paar maanden af om het complete onderzoek te zien dan de Britse geheime diensten zal afronden en opleveren.

Of ze daadwerkelijk een aanslag aan het plannen laat ik even terzijde. Het gaat mij erom dat de Britse regering claimt dat de aanslag imminent was, terwijl geen tickets waren. Om nog maar niet te spreken over het feit dat ze op dat punt de meeste verdachten al hadden opgesloten. Waarom waren die stringente maatregelen dan nog nodig, waarom het publiek op dergelijke manier angst aan te jagen.

Ik raad je aan om eens The Power of Nightmares te kijken:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/3755686.stm

Morosian
16-08-06, 15:49
Als je nu naar de site van Continental of American Airlines gaat en tickets zoekt van Londen naar US, dan komt er nogal wat voorbij. Continental vliegt alleen al 4 keer naar Chicago op een dag en 4 keer naar NYC binnen een tijdsbestek van 4,5 uur; als het vierde vliegtuig is opgestegen, is het eerste nog steeds niet geland. Met nog een paar lange vluchten naar minder pop bestemmingen die wat verder naar het Westen liggen, zoals LA of San Francisco is het helemaal een eitje. Er zijn alleen nog wat business class tickets, maar ik neem aan dat Ahmadinejad niet op een paar centen kijkt voor een dergelijke belangrijke missie.